Algemene informatie |
Mijn bedoeling is om een racesimulator te bouwen die zo dicht mogelijk bij het 'echte' komt. Er zal een echte auto gebruikt worden (Renault Clio) en materialen die je terugvind in de autosport. Alle knoppen, schakelaars, pedalen, etc. zullen aangepast worden zodat deze kunnen communiceren met een PC. Denk hierbij aan de verlichting, gas/rem/koppeling, versnellingsbak en handrem en nog veel meer. Voor de auto zal d.m.v. een beamer een beeld van 3.80 breed, en 2.40 hoog worden geprojecteerd, zodat je het gevoel krijgt dat je echt op het circuit rijdt. In een verder stadium zullen we ook bekijken of we de auto met hydrauliek kunnen laten bewegen. Er zijn al gesprekken gaande met een technisch persoon die werkzaam is in een bedrijf dat deze materialen ontwerpt en bouwt.

Materialen en ruimte |
Ik heb een vrij ruime inpandige garage die alleen wordt gebruikt voor de wasmachine en droger, verspilde ruimte dus! De garage wordt geïsoleerd (zowel tegen kou als geluid), krijgt een gedeeltelijk plafond (garage is gedeeltelijk 2 verdiepingen hoog) en een nieuwe vloer.
De auto die we gaan gebruiken is een rode Renault Clio 1.4 uit 1992, met bijna 120.000km en schade aan de zijkant (achter).
De auto wordt doormidden gezaagd, net achter de deur, zodat hij straks niet al te veel ruimte in beslag zal nemen, en een stuk lichter zal worden, wat weer een voordeel heeft als we hydraulische cilinders gaan gebruiken. Uiteraard zal de auto ook flink worden opgeshowd, om zo het idee te hebben van een echte raceauto. De wagen krijgt een zwarte lak, 17" lichtmetalen velgen, rolkooi, de nodige spoilers, stickers, etcetera... Alle benodigde materialen hiervoor zijn reeds aanwezig.
De besturing zal lopen via een Logitech G25. Het enige wat intact blijft, is het stuurtje zelf.

Deze zal netjes in het dashboard verwerkt worden, zodat het lijkt alsof hij er standaard in hoort. Mijn schoonvader bouwt voor zijn werk speedboten, en is erg handig met polyester gieten in mooie vormen. Hij zal ook een hoop bijdragen in dit project.
De pedalen en schakelbak zullen zelf worden gebouwd. Dit omdat ik van mening ben dat de kwaliteit van de logitech op deze punten onder doet. Het bereik van de pedalen is te klein, en de schakelbak voelt te plastic aan. Waarschijnlijk zal de electronica uit bijde units wel worden herbruikt.
Ook de handrem en alle overige knoppen zullen zelf gefacriceerd worden.
De computer |
Het was eerst de bedoeling om een AMD Athlon te gebruiken die ik nog had liggen, maar met het oog op de toekomst heb ik toch een wat nieuwere setup aangeschaft. Dit s momenteel de inhoud van de PC:
Intel Pentium D 2.66GHz, 2x1MB L2, dual core
ASUS P5P800 moederboard
160GB SATA2 harddisk
1024MB DDR geheugen
NEC DVD-RW 18x
Fortron 400w voeding
De videokaart heb ik nog niet uitgekozen, hier wacht ik nog even mee. Tot die tijd heb ik een Nvidia 128MB kaart erin. Het moederboard heeft ook video on-board, dat wil ik gaan gebruiken voor bijvoorbeeld een display in het dashboard van de auto, om de snelheid etc. aan te geven.
Ik denk dat ik voor waterkoeling ga, niet omdat ik wil gaan overklocken, maar om een beetje in de auto-sfeer te blijven, is dat natuurlijk wel het leukste.
Het beeld wordt naar een beamer gestuurd met een resolutie van 1024x768.

De PC zal onder de motorkap worden gebouwd. Waarschijnlijk netjes onder een plank met plexiglas, uiteraard met de nodige verlichtingen en accesoires.
Werkwijze en plannen |
Als eerste zal de Clio volledig worden gestript. Alles wat niet meer nodig is zal worden gedemonteerd. Denk hierbij aan de motor, bak, stuurinrichting, leidingen, elektro, etc. Als de auto volledig is gestript, gaat de zaag erin. Daarna zal de achterkant (of beter gezegd: gat) worden afgedicht met rubbers en hout. Vervolgens komen er transportwieltjes onder de achterkant, zodat de simulator makkelijk is te verplaatsen. Dan zal de hele auto worden gespoten, en opgeleukt met de nodige accesoires. Ik krijg hierbij de hulp van 3 ervaren monteurs (2 automonteurs en 1 schade-expert) en we hebben de beschikking over al het denkbare gereedschap en ruimte, ter beschikking gesteld door een groot schadeherstel bedrijf hier in Groningen.
Als dit is afgerond, zal de Clio met een autoambulance vervoerd worden naar mijn huis, zodat daar de rest kan worden afgemaakt.
Thuis zal alle elektronica worden ingebouwd, en zal er gekeken worden hoe het zo realistisch mogelijk gemaakt kan worden.
In Amerika heeft iemand dit idee al eens uitgevoerd. Erg handig voor ons om een beetje te spieken, toch is het wel de bedoeling om deze sim een stuk mooier te maken!

Ik hoop op leuke reacties! Opmerkingen, suggesties en commentaar zijn meer dan welkom!
Wat is er al, en wat moet er nog komen? |
Al in bezit:
Renault Clio
17" lichtmetalen velgen
Logitech G25
Beamer
Game-PC
Rolkooi
Alle denkbare bekabeling
Lak
2x Pioneer 120w RMS speakers
Infiniti 12" subwoofer
Magnat 250w RMS versterker
Pioneer 120w RMS versterker
Nog nodig:
Videokaart
Hout om garage af te timmeren
Vloer
Knoppen/schakelaars voor interieur
Versnellingsbak (zelfbouw)
Pedalen mechanisme (zelfbouw)
Handrem (zelfbouw)
Kuipstoelen
Kostenplaatje |
Voor de simulator heb ik een bedrag vastgesteld van € 2000,-. Hier overheen gaan is niet de bedoeling, minder is natuurlijk altijd goed. Spullen/onderdelen die ik al had heb ik niet meeberekend, zoals de beamer, geluidsinstallatie, bekabeling, etc. Ook het aftimmeren en storten van een nieuwe vloer heb ik niet in dit bedrag meegerekend, omdat dit bij het huis hoort, en meegenomen kan worden in de meerwaarde.
Tot nu toe uitgegeven:
Renault Clio € 150,- 2e hands
Moederbord/CPU/geheugen € 100,- 2e hands, alleen nooit gebruikt
Logitech G25 € 235,- nieuw
Ipac aanstuurmodule € 39,- nieuw
Infinity 12" Woofer € 50,- 2e hands
Totaal € 574,-
Update's / Worklog |
23-12-06
Hier een erg mooi voorbeeld van hoe ik het ongeveer wil hebben. Ik hoop dat de afwerking in de buurt zal komen van deze foto. De schakelpook en handrem (of remkrachtverdeler, zie zo niet wat het is) zullen op exact dezelfde plek gaan komen. De foto is trouwens ook een Clio (wel nieuwer type).

31-12-06
Zojuist even wat foto's genomen van de nieuwe velgen, was toch benieuwd hoe ze staan. Ik vind ze helemaal geweldig, het geeft de auto echt wat meer 'looks'! Ik heb de velg gewoon voor de auto neergezet, dus het lijkt natuurlijk lang niet zo mooi als wanneer ze eronder zitten, maar het geeft wel een beetje aan hoe het gaat worden. Beeld jezelf even in dat hij straks mooi zwart is, geheel schadevrij, en natuurlijk een paar centimeter lager! Uiteraard valt het spatbord dan nog mooi een stukje over de wielen heen. De originele velgen zijn 15", de nieuwe 17".
Voor
Na!
De banden die nu om de nieuwe velgen zitten zijn te hoog, daarom heb ik nieuwe (plattere) banden die om de velgen komen. Daarbij hebben ze een veel mooier profiel. De maten van deze banden zijn 205 x 40 x 17
Tenslotte kon ik het niet laten om nog even een filmpje te maken van de Clio in aktie
Filmpje!
Klikken om te openen, rechtermuisklik om op te slaan:
http://members.home.nl/caddyputer/sim/clio.wmv
06-01-07
Vandaag een schakelpaneeltje gekocht voor in het dashboard.

De on-off knop ga ik vervangen voor een drukschakelaar, daarmee kan ik dan de PC opstarten (verbinden met de moederbord-aansluiting). De ignition en startknop kunnen weer werken met bijvoorbeeld GTR2.
[ Voor 119% gewijzigd door Anoniem: 132065 op 07-01-2007 15:54 ]