[...] And of course this misses a fundamental point. What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: 'Why is it so dark in here?'
Reg. datum: 10 maart 2005
ook zonder dat de sensor oppervlakten zijn vergroot, is het dynamische bereik en de lichtgevoeligheid toegenomen. natuurlijk maakt een grotere sensor dat allemaal makkelijker, maar als ik bijvoorbeeld kijk hoe Canon's 24-105 op een 5D presteert, met name qua vignetering, dan zou ik nog een keer achter mijn oren krabben alvorens ik die combi van drie en een half duizend euro aanschafte. en als je kijkt naar de grote van de lensmount, dan zal dat bij nikon zeker niet beter zijn. natuurlijk heeft fullframe voordelen tov. crops, maar of die voordelen opwegen tov de nadelen vraag ik me af, zeker bij nikon...quote:JumpStart schreef op maandag 18 september 2006 @ 14:11:
De stap naar grotere sensor oppervlakten maakt het mogelijk om DR te verhogen en lichtgevoelligheid te verhogen.
quote:lateef schreef op maandag 18 september 2006 @ 14:57:
[...]
ook zonder dat de sensor oppervlakten zijn vergroot, is het dynamische bereik en de lichtgevoeligheid toegenomen. natuurlijk maakt een grotere sensor dat allemaal makkelijker, maar als ik bijvoorbeeld kijk hoe Canon's 24-105 op een 5D presteert, met name qua vignetering, dan zou ik nog een keer achter mijn oren krabben alvorens ik die combi van drie en een half duizend euro aanschafte. en als je kijkt naar de grote van de lensmount, dan zal dat bij nikon zeker niet beter zijn. natuurlijk heeft fullframe voordelen tov. crops, maar of die voordelen opwegen tov de nadelen vraag ik me af, zeker bij nikon...
Ik zat niet per sé aan full frame te denken. Er is ook nog APS-H, oftewel de 1,3x crop.
Het speciale aan de 1,3x crop sensor is dat die, relatief, veel goedkoper is dan full frame omdat 1,3x crop grootte nog (net) te produceren is zonder "field stitching". FF is sowieso duurder omdat het meer oppervlak nodig heeft, je meer silicium verliest aan de rand van een wafer, en uitval van defecte exemplaren relatief veel hoger ligt. Dat een FF sensor lithografisch niet in 1 keer belicht kan worden verlaagt de yield meer.
APS-H is in meerdere opzichten gunstig: Meer oppervlak maakt meer DR en minder ruis mogelijk ten opzichte van gelijkwaardige techniek op APS-C. Verder spelen randscherpte en vignetting niet zo'n nadelige rol als bij FF.
Meer informatie hierover kan je vinden in Canon Full Frame White Paper (even googlen!)
[...] And of course this misses a fundamental point. What our ancestors would really be thinking, if they were alive today, is: 'Why is it so dark in here?'
quote:lateef schreef op maandag 18 september 2006 @ 10:05:
[...]
ach, wat is ideaal. een optische zoeker (al dan niet DDL) is ook niet altijd ideaal, een meetzoeker ook niet. liveview is ook niet altijd ideaal, maar ik heb een paar keer met een e-330 mogen werken en ik moet zeggen dat het in bepaalde omstandigheden een stuk aangenamer werkt dan een optische zoeker.
Ik denk dat live view voor veel mensen belangrijk is, vooral voor mensen die overstappen van een digicam.
Ik vraag me daarom af waarom er nog geen fabrikant op het idee is gekomen om een DSLR-achtige digicam (met verwisselbare lenzen en grote sensor) op de markt te brengen zonder dat ingewikkelde spiegelsysteem maar in de plaats een LCD met zeer hoge resolutie (megapixels). Maak dat scherm dan nog eens volledig kantelbaar en ik denk dat veel mensen dit zullen prefereren boven een optische zoeker.
maar dan zit je met een derde formaat. naar mijn idee verre van ideaal. het goede van een systeem naar mijn mening is dat alles op elkaar afgestemd is.die 1,5 cropfactor is nog tot daaraantoe, maar allerlei tussenformaten zijn slechts een compromis.quote:JumpStart schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:14:
Er is ook nog APS-H, oftewel de 1,3x crop.
ik zou er iig niet om staan te springen om een systeem te hebben dat uit drie systemen bestaat.
geduld, olympus komt zeker met een zogenaamde EVIL. als die camera net zo klein als (of nog kleiner dan) de e-400 wordt en er zijn dan wat meer (korte) primes, dan wil ik die ook wel hebben...quote:Twister336 schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:22:
Ik vraag me daarom af waarom er nog geen fabrikant op het idee is gekomen om een DSLR-achtige digicam (met verwisselbare lenzen en grote sensor) op de markt te brengen zonder dat ingewikkelde spiegelsysteem maar in de plaats een LCD met zeer hoge resolutie (megapixels). Maak dat scherm dan nog eens volledig kantelbaar en ik denk dat veel mensen dit zullen prefereren boven een optische zoeker.
Ach, als al je lenzen erop passen, who cares. Body's zijn slechts dure parkeerplaatsen voor je glas: ongeacht cropfactor zou ik blij worden van elke nieuwe F-mount cam, zolang die een bepaald aantal essentiële verbeteringen heeft tov de huidige generatie: die zie ik graag terug in de D3-serie, of in een S5 Pro, net zoals de S2 Pro de Dark Horse wasquote:om een systeem te hebben dat uit drie systemen bestaat.
quote:lateef schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:46:
[...]
maar dan zit je met een derde formaat. naar mijn idee verre van ideaal. het goede van een systeem naar mijn mening is dat alles op elkaar afgestemd is.die 1,5 cropfactor is nog tot daaraantoe, maar allerlei tussenformaten zijn slechts een compromis.
[...]
Er is geen derde formaat, tenminste niet wat betreft objectieven. EF-s is geoptimaliseerd voor APS-C, EF is gemaakt voor FF. APS-H valt gewoon onder de EF groep.
300D/350D/400D/20D/30D/40D(?) accepteert EF en EF-s objectieven.
D30/D60/10D/1D(APS-H)/5D/1D2(N)(APS-H)/1Ds/1DsII/1DsIII(?) gebruikt alleen EF.
Het zou passen in de lange termijn planning van Canon om uiteindelijk alleen het instap segment EF-s compatible te maken en de rest FF. Iedereen die een APS-H can koopt gaat aan FF ready glas. Marketing technisch strookt dat prima met de richting die Canon op wil.
Tussen de 40D en de 5D zou op zich nog plek zijn voor een cam die, net als de 1DsII/5D, gestript is van ingebouwde grip en Über-AF.
JumpStart wijzigde dit bericht 18-09-2006 16:00 (3%)
Reg. datum: 29 mei 2002
De vignetting van de 24-105 een zwaar overdreven probleem. Voorbeeld: de mate van vignetting van de EF-S 17-55 van Canon is op een APS-C formaat sensor goed te vergelijken met de EF 24-105 op een full frame sensor. Maar daar hoor je dus vrijwel niemand over.quote:lateef schreef op maandag 18 september 2006 @ 14:57:
[...]
ook zonder dat de sensor oppervlakten zijn vergroot, is het dynamische bereik en de lichtgevoeligheid toegenomen. natuurlijk maakt een grotere sensor dat allemaal makkelijker, maar als ik bijvoorbeeld kijk hoe Canon's 24-105 op een 5D presteert, met name qua vignetering, dan zou ik nog een keer achter mijn oren krabben alvorens ik die combi van drie en een half duizend euro aanschafte.
Door een veel hogere prijs worden al snel nadelen naar boven gehaald, zoals "voor 3,5 duizend euro is deze mate van vignetting met deze lens onacceptabel", terwijl dat bij een investering van 2000 euro wel wordt geaccepteerd. Een full frame sensor heeft significante voordelen over een kleiner formaat sensor. Alleen is het nu dus gewoon een stuk duurder. Als die nieuwe Fuji iets van ¤3500 zou kosten, dan zou ik persoonlijk wel goed kunnen begrijpen dat een Nikon gebruiker dat er voor over heeft om de voordelen van een full frame sensor te verkrijgen, aangezien de nadelen eigenlijk te verwaarlozen zijn (met uitzondering van de prijs).
guillaumemay wijzigde dit bericht 18-09-2006 16:25 (10%)
5D | 20D | lenzen en objectieven | flitsers | laptop | computer | tv | mobieltje.. blabla
Heej, een 3D voor 1800 euro, whoehoequote:Tussen de 40D en de 5D zou op zich nog plek zijn voor een cam die, net als de 1DsII/5D, gestript is van ingebouwde grip en Über-AF.
Dè budget-fullframe voor mensen op uhhh budget! 10MP, 2,5" display, anti-dust, etc etc voor minder dan 2000 euro in een vederlichte plastic body! Slechts 595 gram, 300 gram lichter dan de 5D!
Wie weet krijg ik nog gelijk, gekke Canon
edit:
Ik zou die nieuwe Fuji gelijk kopen, direct. 3500 euro voor een full frame Fuji SuperCCD-sensor in een Nikon body, gimme!quote:Als die nieuwe Fuji iets van ¤3500 zou kosten, dan zou ik persoonlijk wel goed kunnen begrijpen dat een Nikon gebruiker dat er voor over heeft om de voordelen van een full frame sensor te verkrijgen, aangezien de nadelen eigenlijk te verwaarlozen zijn (met uitzondering van de prijs).
Remy wijzigde dit bericht 18-09-2006 16:27 (31%)
Niet alleen de sensor is dan groter, ook de spiegel (die ook nog eens een grotere slag moet maken) is groter en er moet een grotere pentaprisma of pentamirror het licht richting oog sturen.
maar dat is nu juist het hele probleem. het systeem is niet consequent; heb je een lens van een bepaald bereik, wat voor jou een prettig bereik is, maar je hebt om wat voor reden dan ook een body nodig met een ander cropfactor, is gelijk dat bereik van die lens zo prettig niet meer. naar mijn idee gaat dit echt voorbij aan een systeemcamera. maar blijkbaar hebben niet zo veel mensen daar last van en zolang canon goed verkoopt, zullen ze zich niet druk maken over de inconsequentie van hun systeem...quote:JumpStart schreef op maandag 18 september 2006 @ 15:57:
Er is geen derde formaat, tenminste niet wat betreft objectieven. EF-s is geoptimaliseerd voor APS-C, EF is gemaakt voor FF. APS-H valt gewoon onder de EF groep.
it's a free country.quote:lateef schreef op maandag 18 september 2006 @ 13:04:
[...]
zo'n reactie moet wel serieus genomen worden!?
Team Short Way Down 2009 Net als de horizon, ben ik meer een concept dan een persoon in levende lijve...
heb je 't wels geprobeerd? Zo'n E330?quote:mphilipp schreef op maandag 18 september 2006 @ 12:38:
[...]
Ik bedoel een goede, bruikbare preview. Dat was blijkbaar niet duidelijk. Wat er nu is, is onpraktisch dus neem ik niet serieus.
Zie http://www.canon-europe.com/Images/13_387949.swf
Check mainstage voor het plagende, niets daadwerkelijk verhullende "Birth of a new Brand". Er komt dus zeker nog iets nieuws aan.
Remy wijzigde dit bericht 19-09-2006 12:49 (93%)
Team Short Way Down 2009 Net als de horizon, ben ik meer een concept dan een persoon in levende lijve...
Remy wijzigde dit bericht 19-09-2006 12:48 (83%)
Niet alleen zorgen ze voor body's waarmee je prima foto's kan maken, maar nu dus ook voor mooie body's om foto's van te makenquote:The primary raw material for photographic film is derived from the same ingredients as collagen, which is an integral part of the human body.
Er komt weer meer Olympus-nieuws: naast de nieuwe E-400 die al gepresenteerd was, zegt de japanse site van Olympus dat men een 'in development' model zal laten zien die de opvolger moet worden van de E-1:
Verder over Olympus: letsgodigital heeft een review van de E-400 online gezetquote:In addition, we will be exhibiting a concept model of the successor to our current Olympus E-System flagship, the Olympus E-1 digital SLR.
Remy wijzigde dit bericht 20-09-2006 13:51 (37%)
Reg. datum: 30 december 2005
ja, dat is al bekend vanaf de launch van de E-400, ben benieuwt naar dit model, als extra body naast de E500 (andersom natuurlijk)quote:[b]Remy schreef op woensdag 20 september 2006 @ 10:42:
Er komt weer meer Olympus-nieuws: naast de nieuwe E-400 die al gepresenteerd was, zegt de japanse site van Olympus dat men een 'in development' model zal laten zien die de opvolger moet worden van de E-1:
[...]
Verder over Olympus: letsgodigital heeft een review van de E-400 online gezet
AMD Athlon 64 4000+ @2,7ghz; XFX 7800GT; Olympus E500 & Zuiko Digital 14-45mm & 40-150mm
volgende week maar de e-330 (en de 35-100
http://www.pentax.co.jp/english/news/2006/200646.html
Op het plaatje dat er staat is de 16-50 f/2.8 te zien, de 50-135 f/2.8 en de 60-250 f/4
edit: het nieuwsitem op DPReview is er nu ook, plus de roadmap:
http://www.dpreview.com/n...102pentaxdastarlenses.asp
Roadmap Pentax (pdf): hier
Remy wijzigde dit bericht 21-09-2006 10:47 (29%)
jups, leuk spul. eindelijk serieuze zoomlenzen van pentax. alleen hebben de twee telelenzen beide geen statief gondel en zeker bij de laatste lijkt me dat toch wel een must-havequote:Remy schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:39:
de 16-50 f/2.8 te zien, de 50-135 f/2.8 en de 60-250 f/4
Hier is een betere plaatquote:Remy schreef op donderdag 21 september 2006 @ 11:13:
Hmm aan de ene kant, die 60-250 is èn een DA*-lens, dus niet zo dik als een full frame lens, en daarnaast ook nog eens f/4, dat scheelt ook wat gewicht, maar ik ben het met je eensAan de foto is echter niet te zien hoe de lenzen er aan de andere kant uitzien: kan best zijn dat op de ring van de focus-distance schaal een statief-aansluiting zit aan de andere kant. Hij is er breed genoeg voor op de 50-135 en 60-250
link verwijderd - oeps.. was vergeten dat Phil dat niet leuk vind..
WVL_KsZeN wijzigde dit bericht 21-09-2006 11:22 (14%)
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
dat plaatje is ook in de link van remy te vinden en daarnaast mag het niet wat je hier doet...quote:WVL_KsZeN schreef op donderdag 21 september 2006 @ 11:16:
Hier is een betere plaat
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 last