Hoofdcategorieën
Topicacties

[ervaringen/discussie] het grote virtualisatie topic

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 19 20 21 22 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 30 november 2006

Dat zou ik niet weten, met betrekking tot Windows guests, dat heb ik nog niet getest! Wel iets om rekening mee te houden, goed dat je het opmerkt! Want op mijn werk hebben wij een Dual Xeon server staan die straks gebruikt gaat worden voor het virtualiseren van verschillende OS'en waaronder 64-bits versies van Windows...!

Heeft iemand trouwens al de VMWare Converter gebruikt? Ben benieuwd of dit een beetje makkelijk werkt, want dit maakt het helemaal makkelijk om alles over te zetten naar VMWare en geeft een flinke tijdswinst!

Wat ik me afvraag is of het in de toekomst ook mogelijk is om een VMWare iso te trekken van een fysieke machine en die later ook weer terug te zetten? Bijvoorbeeld als er een workstation is die problemen heeft met bepaalde software, even iso trekken probleem oplossen en terug zetten (gebeurd bijvoorbeeld 's nachts zodat er geen downtime is...)

(Excuus trouwens voor de posts achter elkaar!)

Stouten wijzigde dit bericht 02-02-2007 00:22 (4%)

Reg. datum: 27 mei 2000

Ik heb een Windows 2003 terminal server en een Windows XP machine geimporteerd met de nieuwe converter en dat gaat zonder problemen.

edit:

Nog een vraag/opmerking over de MS licenties, Microsoft stelt dat je een Windows 2003 Server Enterprise licentie 1x fysiek en 4x voor een virtuele machine mag gebruiken. Minder duidelijk is of je de virtuele licenties op dezelfde machine moet gebruiken en of het ook geldt voor Vmware en niet alleen voor Virtual Server.

seq_uence wijzigde dit bericht 02-02-2007 08:11 (55%)
Reden: extra vraag

Donec eris felix, multos numerabis amicos

Reg. datum: 26 september 2000

quote:
Stouten schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 00:21:
Wat ik me afvraag is of het in de toekomst ook mogelijk is om een VMWare iso te trekken van een fysieke machine en die later ook weer terug te zetten? Bijvoorbeeld als er een workstation is die problemen heeft met bepaalde software, even iso trekken probleem oplossen en terug zetten (gebeurd bijvoorbeeld 's nachts zodat er geen downtime is...)
Dit bestaat al. VMware heeft P2V (relatief eenvoudige oplossing), Platespin heeft een zeer uitgebreide suite hiervoor.

Shift F7 - Nee - Ja
Reg. datum: 16 mei 2003

quote:
seq_uence schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 08:01:
Nog een vraag/opmerking over de MS licenties, Microsoft stelt dat je een Windows 2003 Server Enterprise licentie 1x fysiek en 4x voor een virtuele machine mag gebruiken. Minder duidelijk is of je de virtuele licenties op dezelfde machine moet gebruiken en of het ook geldt voor Vmware en niet alleen voor Virtual Server.
Geldt alleen in combinatie met MS Virtual Server. Is kennelijk door MS aangepast.

Zie de post van Sequence, zie ook:

Microsoft Adapts Windows Server System Licensing to Virtualization Scenarios

Question Mark wijzigde dit bericht 02-02-2007 12:40 (28%)

MCSE NT4/2K/2K3, CCA, CCEA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP + zwemdiploma A & B

16-09-2003 15.15
Reg. datum: 07 juni 2001

Vmware Converter 3.0 is 2 dagen uit, gisteren getest om een fysieke machine om te zetten naar onze ESX3 omgeving. Werkt echt als een zonnetje! Enige waar ik tegenaan liep was om GSX/Vmware server images om te zetten met de converter. Hij ziet het OS niet en kapt er vervolgens mee.

Wij hebben sinds 2 weekjes een ESX3 omgeving draaien. 4 IBM bakken, elk 8 dualcore cpu's en 32Gb geheugen per doos. In eerste instantie had de meneer die het kwam installeren de VMkernerl op de zelfde nic gezet als de Console zat. Gevolg: Vmotion zo traag als de nete. Dus we hebben de dag erna gelijk een spoedbestellnig geplaatst voor een gigabit switch en 2 dagen erna de vmkernel op een dedicated switch gezet. Echt heerlijk dat vmotion!

nog een tip: www.vmug.nl vmware gebruikers forum (NL), kan soms best handig zijn.

m0nk wijzigde dit bericht 02-02-2007 08:45 (5%)

Rankovic: When i see you in the city! I Kill you!

quote:
Abom schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 08:34:
[...]

Dit bestaat al. VMware heeft P2V (relatief eenvoudige oplossing), Platespin heeft een zeer uitgebreide suite hiervoor.
Geweldig! Dat ga ik dit weekend maar is even uittesten. Platespin ziet er interressant uit, even met de baas praten vandaag!

Is het trouwens ook mogelijk om de load te balancen tussen een linux server en een windows server? Of moeten de host os'en daar hetzelfde voor zijn?

Stouten wijzigde dit bericht 02-02-2007 09:36 (55%)

16-09-2003 15.15
Reg. datum: 07 juni 2001

Gebruik je vmware server? Dan gaat dit nl niet. "Load balancen" kan je wel binnen ESX. Als een server/node het dan te zwaar krijgt wordt deze live via Vmotion naar een andere node gezet.
Voor backup een iso trekken? Waarom geen snapshot gebruiken?

Ik heb hier nu ook een vmware server bak draaien op Suse met daarop 9 servers. Maar deze ga ik asap overzetten naar onze ESX omgeving. Echt een mooi stukje techniek.

m0nk wijzigde dit bericht 02-02-2007 09:41 (8%)

Rankovic: When i see you in the city! I Kill you!

Moooooh!

quote:
m0nk schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:41:
Een ISO is een image van bijvoorbeeld een cd of dvd dus ik denk dat er meer .gho of een kopie van de .vmdk's bedoeld word.

Een snapsot is maar beperkt bruikbaar, bijvoorbeeld een snapshot van een domain controller kun je niet zomaar terugzetten in geval van ramp.

quote:
Heb nog even doorgezocht, het geldt ook voor Vmware. ;)

Link: http://www.microsoft.com/...s/virtualization/faq.mspx

Q. If Windows Server 2003, Enterprise Edition, is used as the host environment, am I granted four virtual licenses? What if VMWare is the host?
A. Licensing does not depend on which virtualization technology is used. With a license for Windows Server 2003 R2, Enterprise Edition, you can run one instance of the software in a physical operating system environment and up to four instances in virtual operating system environments. With VMWare GSX Server, this means you can run one physical instance plus four virtual instances. With VMWare ESX Server, it means you can run four virtual instances because there is no need for a physical instance.

Overigens kan Microsoft het ook bijna niet maken een license policy voor virtuele servers alleen op het eigen produkt toe te laten....

Meukjes!
Reg. datum: 17 oktober 2001

quote:
seq_uence schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 11:23:
With a license for Windows Server 2003 R2, Enterprise Edition, you can run one instance of the software in a physical operating system environment and up to four instances in virtual operating system environments. With VMWare ESX Server, it means you can run four virtual instances because there is no need for a physical instance.
Opzich scheelt dat nog al behoorlijk in de licentie kosten 1 licentie tegen over 4 licenties. Had in het begin inderdaad vernomen dat ze het alleen voor Virtual Server zouden toepassen.

Ohh mooie meid, Erzsébet Bathory
HeidiHo - Smakkelijke recepten

quote:
Qwerty-273 schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 12:10:
[...]

Opzich scheelt dat nog al behoorlijk in de licentie kosten 1 licentie tegen over 4 licenties. Had in het begin inderdaad vernomen dat ze het alleen voor Virtual Server zouden toepassen.
En of dat scheelt, wanneer je bv. twee DC's hebt draaien kun je daar 8 virtuele servers naast zetten met Windows Enterprise of Standard licentie erop zonder daar extra kosten voor te maken.

Shift F7 - Nee - Ja
Reg. datum: 16 mei 2003

Moet beter lezen :X

Question Mark wijzigde dit bericht 02-02-2007 12:38 (123%)

MCSE NT4/2K/2K3, CCA, CCEA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP + zwemdiploma A & B

quote:
m0nk schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 09:41:
Gebruik je vmware server? Dan gaat dit nl niet. "Load balancen" kan je wel binnen ESX. Als een server/node het dan te zwaar krijgt wordt deze live via Vmotion naar een andere node gezet.

Ik heb hier nu ook een vmware server bak draaien op Suse met daarop 9 servers. Maar deze ga ik asap overzetten naar onze ESX omgeving. Echt een mooi stukje techniek.
Ik gebruik Server momenteel, maar ik vroeg me af of het mogelijk is met de ESX versie om tussen verschillende host systemen (linux en windows) te balancen...

Reg. datum: 26 oktober 2002

quote:
Jazzy schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 10:13:
[...]
Een ISO is een image van bijvoorbeeld een cd of dvd dus ik denk dat er meer .gho of een kopie van de .vmdk's bedoeld word.

Een snapsot is maar beperkt bruikbaar, bijvoorbeeld een snapshot van een domain controller kun je niet zomaar terugzetten in geval van ramp.
Wat als je domaincontrollers nooit restored maar een automatische installatie regelt? Dus je voegt in nieuwe virtuele DC toe aan je domein en je laat de oude voor wat het is (haalt deze uit het domein). Is dat geen optie?

Systeembeheerder? Zoek je een part-time baan bij een leuk innovatief project met Windows software? http://tentoday.com !

Moooooh!

quote:
djluc schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 12:48:
[...]
Wat als je domaincontrollers nooit restored maar een automatische installatie regelt? Dus je voegt in nieuwe virtuele DC toe aan je domein en je laat de oude voor wat het is (haalt deze uit het domein). Is dat geen optie?
Kan een oplossing zijn. Maar de resten van een niet meer bestaande DC verwijderen uit Active Directory en DNS-servers is een precies klusje wat eigenlijk geen onderdeel van je backup- en restoreprocedure zou moeten zijn. Het zelfde geldt trouwens voor Exchange- en de meeste applicatie- en databseservers, je kunt daarvan niet zondermeer een snapshot terugzetten na verloop van uren.

Wat ik momenteel doe is dat ik de VM's scriptmatig down breng, kopieer, weer op breng, de kopie comprimeer en meeneem in de backup. Ik doe dat iedere zondagochtend en naast de klassieke backup van de individuele (virtuele) servers. Dit kan uiteraard alleen als je geen 24/7 omgeving hebt.
quote:
Stouten schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 12:48:
[...]

Ik gebruik Server momenteel, maar ik vroeg me af of het mogelijk is met de ESX versie om tussen verschillende host systemen (linux en windows) te balancen...
ESX draait niet op Windows of Linux maar is/heeft een eigen OS.

Jazzy wijzigde dit bericht 02-02-2007 13:12 (14%)

quote:
Jazzy schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:11:

ESX draait niet op Windows of Linux maar is/heeft een eigen OS.
Inderdaad, en de (Intel) hardware mag uiteraard verschillend zijn.

Moooooh!

quote:
seq_uence schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:15:
[...]

Tenzij je Vmotion wilt gebruiken. :)

slowchat :)

quote:
seq_uence schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:15:
[...]

Dat wist ik nog helemaal niet! Interessant! Binnenkort maar is even testen hoe dit werkt! Bedankt.

quote:
Jazzy schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 13:17:
[...]
Tenzij je Vmotion wilt gebruiken. :)

slowchat :)
dus als ik Vmotion gebruik moet ik identieke hardware hebben :?
Volgens mijn leverancier was namelijk niet zo, hij vertelde me dat je in het begin de keuze moet maken AMD vs Intel, en daarna kon je gewoon servers bijplaatsen, al zijn ze van een ander type.

Drome: 1996-2006

Je kunt ook andere hardware gebruiken, alleen is dat niet supported door VMware.

Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas

Reg. datum: 26 september 2000

quote:
Grolsch schreef op maandag 05 februari 2007 @ 08:51:
[...]

dus als ik Vmotion gebruik moet ik identieke hardware hebben :?
Volgens mijn leverancier was namelijk niet zo, hij vertelde me dat je in het begin de keuze moet maken AMD vs Intel, en daarna kon je gewoon servers bijplaatsen, al zijn ze van een ander type.
Dan heeft is leverancier het mis. Je moet hetzelfde type CPU hebben. Met cpu masking kun je enkele features van de CPU's maskeren, waardoor je iets meer bewegingsruimte hebt maar over het algemeen moet je vrijwel identieke CPUs hebben. VMotion gebruik icm CPU masks wordt overigens niet ondersteunt door VMware.

Zo is het niet mogelijk om VMotion te gebruiken tussen netburst en core architecturen en visa-versa.
URLS:
VMotion met AMD CPUs
VMotion met Intel CPUs

Abom wijzigde dit bericht 05-02-2007 12:03 (24%)

Hallo ppl,

Om maar ff een oud topic leven in de te blazen, de kogel is hier door de kerk, en VMware gaat door.

Ik ben nu bezig met de config.

Tot op heden heb ik dit in gedachten:

2 x HP Proliant DL380 G5 met:

Intel® Xeon® 5150 2 x dual-core Processor 2,66 GHz
• 2,66 GHz, 4 MB (1 x 4 MB) Level 2 cache, 1333-MHz front-side bus
12GB geheugen

Dit moet toch fatsoenlijk vooruit willen komen dacht ik zo :P

quote:
Abom schreef op maandag 05 februari 2007 @ 11:45:
[...]
VMotion gebruik icm CPU masks wordt overigens niet ondersteunt door VMware.

Zo is het niet mogelijk om VMotion te gebruiken tussen netburst en core architecturen en visa-versa.
URLS:
VMotion met AMD CPUs
VMotion met Intel CPUs
De ondersteuning is iets uitgebreid in VC2/ESX3:
http://kb.vmware.com/kb/1993

Al moet je bij twijfel gewoon even VMWare Support bellen.

@Grolsch
Aan de hardware zal het niet liggen, hoeveel ESX servers ga je inzetten en hoeveel VM's gaan er op draaien ? edit: ik zie nu dat je 2 servers gaat inzetten, voor vmotion is drie of meer eigenlijk een beter uitgangspunt want alle vm's op die ene server gaat dan ook niet draaien...

@TheBrain
ESX wordt vaak al aangeschaft met support, ik zou zelf altijd even met vmware bellen voor ik iets met CPU masking ga doen....

Mooiste is natuurlijk identieke CPU's maar dat heb je niet altijd beschikbaar. Maar Vmotion is ook niet altijd nodig en mogelijk. MS Cluster kun je bv. niet vmotionen omdat de C-schijf op lokale storage moet staan.

Wanneer de cpu verschillend is, bv. Intel versus AMD dan kun je geen gebruik maken van Vmotion, maar HA (Hardware Availability, dus opstarten op een andere ESX na een crash van de ESX doos) kan nog steeds. De VM ziet bij het opstarten gewoon een andere CPU en gaat dan netjes draaien.

seq_uence wijzigde dit bericht 28-03-2007 22:23 (15%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 19 20 21 22 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: