@Grolsch: Kiijk eens naar PlateSpin. Daarmee kan je heel makkelijk je servers omzetten naar VMWare.
Tarpon is zeker een mooi product. Maar softricity werkt nog steeds beter.
@Grolsch: Kiijk eens naar PlateSpin. Daarmee kan je heel makkelijk je servers omzetten naar VMWare.
ik ken platespin kwa naam, maar ik zou graag praktijk ervaringen horen van mensen welke daadwerkelijk een NT4.0 Terminal server gevirtualiseerd hebben mbv platespinquote:Jeroen_Tielen schreef op woensdag 27 december 2006 @ 11:09:
Tarpon is zeker een mooi product. Maar softricity werkt nog steeds beter.
* zwelgje meldt
werkt prima
wij gebruiken zelf ook dergelijke software om productiemachines van onze klanten 'mee te nemen' naar ons testlab of om productiemachines te virtualiseren, werkt echt super!
alleen gebruiken wij geen platespin maar andere software
(volgens hetzelfde principe)
werkt prima
alleen gebruiken wij geen platespin maar andere software
Dan ben ik benieuwd welke aangezien bijvoorbeeld Leostream of VMware Converter alleen Windows machines kunnen virtualiseren.quote:Zwelgje schreef op donderdag 28 december 2006 @ 16:17:
* zwelgje meldt
werkt primawij gebruiken zelf ook dergelijke software om productiemachines van onze klanten 'mee te nemen' naar ons testlab of om productiemachines te virtualiseren, werkt echt super!
alleen gebruiken wij geen platespin maar andere software(volgens hetzelfde principe)
Als iemand nog een converter weet die LVM kan converteren naar LVM dan hou ik me aanbevolen.
Voor wie mijn nick niet snapt... | DPC-NGS | Virtualize
Lvm
Linux Virtual Machine
* zwelgje doet geen linux maar alleen windows enterprise meuk
sorry
Linux Virtual Machine
sorry
Hehe, Logical Volume Manager --> http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_volume_management (in ons geval: http://sources.redhat.com/lvm2/)quote:Zwelgje schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 13:25:
Lvm![]()
Linux Virtual Machine
sorry
Ik ben niet heel technisch onderlegd op dit vlak maar grofweg kan je daarmee logische volumes definieren op je hardwarematig aangemaakte RAID array. Met LVM is het bijvoorbeeld heel makkelijk om een volume te vergroten.
Ik heb het een en ander beschreven in de log die in mijn sig staat (virtualize, zoeken op lvm).
ik krijg de 22e en 23e iemand van m'n leverancier om een VMWARE server te testen icm onze NT4.0 citrix servers, we zijn benieuwd
Iemand hier nog tips mbt opleidingen
Iemand hier nog tips mbt opleidingen
Wat is je vraag dan? LVM naar LVM? Euh.. converter??quote:TheBrain schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 01:00:
[...]
Hehe, Logical Volume Manager --> http://en.wikipedia.org/wiki/Logical_volume_management (in ons geval: http://sources.redhat.com/lvm2/)
Ik ben niet heel technisch onderlegd op dit vlak maar grofweg kan je daarmee logische volumes definieren op je hardwarematig aangemaakte RAID array. Met LVM is het bijvoorbeeld heel makkelijk om een volume te vergroten.
Ik heb het een en ander beschreven in de log die in mijn sig staat (virtualize, zoeken op lvm).
Zwelgje zei dat hij goede converter software had, anders dan Platespin. Ik vroeg me af welke aangezien ik nog geen software was tegengekomen die fatsoenlijk een fysieke server met LVM kan converteren naar een virtuele server met LVM.quote:MrBarBarian schreef op vrijdag 12 januari 2007 @ 09:40:
[...]
Wat is je vraag dan? LVM naar LVM? Euh.. converter??
We zijn er namelijk nog niet in geslaagd om een Linux VM (SLES9) zijn disks te laten expanden zonder LVM. Dus als er een converter zou zijn die LVM to LVM kan dan heb ik daar wel interesse in
Toen vroeg Zwelgje zich weer af wat LVM was en dat heb ik toegelicht.
TheBrain, ik denk dat Zwelgje www.invirtus.com bedoelt. Dat is software die ik laatst ook op zijn aanraden eens heb uitgeprobeerd
Werkt erg goed.
Weet jij een permanente huurwoning in Amsterdam tot 700 euro per maand? Dan zou ik graag eens met je praten!
Windows Server 2008
Net bezig geweest met een contract op te stellen voor het huren van een server. Een virtuele server dit keer
Dat vinden we mooi...
Dat vinden we mooi... 
Nog interessante details te melden hierover?
Systeembeheerder? Zoek je een part-time baan bij een leuk innovatief project met Windows software? http://tentoday.com !
Voornamelijk dat het qua beheer een stuk handiger wordt. Mocht de machine ooit nog gereboot worden, dan hoef je niet van je stoel af te komenquote:djluc schreef op maandag 15 januari 2007 @ 22:47:
(en of je dit interessant vindt verschilt natuurlijk per persoon
Dat vinden we mooi...
Da's ook met fysieke servers zo.....quote:Hdez schreef op maandag 15 januari 2007 @ 22:59:
[...]Voornamelijk dat het qua beheer een stuk handiger wordt. Mocht de machine ooit nog gereboot worden, dan hoef je niet van je stoel af te komen
MCSE NT4/2K/2K3, CCA, CCEA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP + zwemdiploma A & B
Reg. datum: 11 september 2001
Het is me nu nog niet helemaal duidelijk hoe je de backup goed kunt inregelen.
Stel je hebt VMware Server draaien met ongeveer 7-8 Guests.
Is het dan mogelijk om elke nacht automatisch een snapshot op een centrale file server / SAN te plaatsen? Dit moet natuurlijk gebeuren als de Guests on-line zijn.
Als het host systeem onderuit gaat en ik kan niet meer bij mijn VM bestanden wil ik natuurlijk wel een backup hebben zodat ik die eenvoudig op een ander systeem kan importeren.
Ik heb al wat documentatie doorgelezen maar kan er niet echt een duidelijk antwoord op krijgen.
Stel je hebt VMware Server draaien met ongeveer 7-8 Guests.
Is het dan mogelijk om elke nacht automatisch een snapshot op een centrale file server / SAN te plaatsen? Dit moet natuurlijk gebeuren als de Guests on-line zijn.
Als het host systeem onderuit gaat en ik kan niet meer bij mijn VM bestanden wil ik natuurlijk wel een backup hebben zodat ik die eenvoudig op een ander systeem kan importeren.
Ik heb al wat documentatie doorgelezen maar kan er niet echt een duidelijk antwoord op krijgen.
Ik zou niet weten hoe. Wat je kunt doen is de VM's klassiek backuppen met backupsoftware naar keuze en wekelijks een kopie van de images trekken. Daarvoor moet je ze wel even down brengen maar in de meeste settings kan dat wel op bijvoorbeeld zondagochtend.
Zo heb je altijd een VM van maximaal 6 dagen oud en een volledige backup om de meest recente data/systemstate te restoren.
Je kunt dit trouwens scriptmatig doen, als je het interessant vind wil ik wel even een scriptje zoeken.
Zo heb je altijd een VM van maximaal 6 dagen oud en een volledige backup om de meest recente data/systemstate te restoren.
Je kunt dit trouwens scriptmatig doen, als je het interessant vind wil ik wel even een scriptje zoeken.
met MS Virtualserver kan je met ntbackup gewoon draaiende hosts backuppen
.. niks geen 3rdp party voor nodig. werkt ideaal
Reg. datum: 26 september 2000
Wijzigingen naar op virtual disks worden, ook in GSX/Server, eerst naar een redo-log gekopieerd. Volgens mij moet je met ntbackup gewoon een backup kunnen maken van de directory waar je vmdk en redo-log files staan.
Ik ben niet zo thuis in ntbackup, maar volgens mij kan ntbackup onder 2003 open files backupen door gebruik te maken van VSC.
Onder ESX kan het zeker, iemand heeft een erg handig perl script hiervoor gemaakt (www.vmts.net).
Ik ben niet zo thuis in ntbackup, maar volgens mij kan ntbackup onder 2003 open files backupen door gebruik te maken van VSC.
Onder ESX kan het zeker, iemand heeft een erg handig perl script hiervoor gemaakt (www.vmts.net).
Reg. datum: 30 november 2006
Op mijn werk zijn we bezig om een server in te richten voor het compilen van software onder diverse omgevingen.
De bedoeling is dat er als moeder OS Ubuntu 6.06.1 LTS 64 64 Bit komt te draaien op een Dual Xeon 3.2 Ghz met 4 GB Ram. Het is de bedoeling onder Ubuntu dan een SQL database te gaan draaien en de benodigheden voor het compilen van software. Ook word er voor de nodige security gedraaid in mirror Raid en is het de bedoeling deze bak te voorzien van LVM.
Nu komt dus de issue, er komen namelijk een aantal verschillende machine's onder te draaien met behulp van VMWare Server:
- Windows XP Professional
- Windows XP Professional 64 bit
- Vista
- Mac Os X PowerPC (Iemand hier trouwens ervaring mee onder VMWare Server?)
Elke nacht zal de boel compleet worden gebackuped. Maar nu vraag ik mij af of het niet beter is om het compilen van software (voor linux) ook te gaan doen in een VMWare machine. Mede omdat hardware nog wel eens kapot wil gaan en het makkelijker is om een image van vmware ergens weer te draaien dan het systeem compleet terug zetten (op wss andere hardware).
Mijn grote vraag is dus, wat is het wijste om te doen met betrekking tot de veiligheid?
De bedoeling is dat er als moeder OS Ubuntu 6.06.1 LTS 64 64 Bit komt te draaien op een Dual Xeon 3.2 Ghz met 4 GB Ram. Het is de bedoeling onder Ubuntu dan een SQL database te gaan draaien en de benodigheden voor het compilen van software. Ook word er voor de nodige security gedraaid in mirror Raid en is het de bedoeling deze bak te voorzien van LVM.
Nu komt dus de issue, er komen namelijk een aantal verschillende machine's onder te draaien met behulp van VMWare Server:
- Windows XP Professional
- Windows XP Professional 64 bit
- Vista
- Mac Os X PowerPC (Iemand hier trouwens ervaring mee onder VMWare Server?)
Elke nacht zal de boel compleet worden gebackuped. Maar nu vraag ik mij af of het niet beter is om het compilen van software (voor linux) ook te gaan doen in een VMWare machine. Mede omdat hardware nog wel eens kapot wil gaan en het makkelijker is om een image van vmware ergens weer te draaien dan het systeem compleet terug zetten (op wss andere hardware).
Mijn grote vraag is dus, wat is het wijste om te doen met betrekking tot de veiligheid?
Ten eerste zul je OS X PowerPC niet onder VMware kunnen draaien. VMware emuleert de CPU namelijk niet.
Het idee om VMware te gebruiken zodat de verschillende machines hardware onafhankelijk zijn heb ik eerder gezien. Het idee vind ik interessant, maar ik zou het alleen inzetten wanneer ik 99,999% uptime zou willen hebben. Maar dan zou ik kiezen voor VMware ESX/VI ipv VMware Server en daar zit een prijskaartje aan. Sowieso is er een limiet aan de resources die VMware Server aan kan.
A-merk hardware is toch zeker betrouwbaar genoeg? Gewoon voor HP of Dell kiezen en regel een goed support contract.
Het idee om VMware te gebruiken zodat de verschillende machines hardware onafhankelijk zijn heb ik eerder gezien. Het idee vind ik interessant, maar ik zou het alleen inzetten wanneer ik 99,999% uptime zou willen hebben. Maar dan zou ik kiezen voor VMware ESX/VI ipv VMware Server en daar zit een prijskaartje aan. Sowieso is er een limiet aan de resources die VMware Server aan kan.
A-merk hardware is toch zeker betrouwbaar genoeg? Gewoon voor HP of Dell kiezen en regel een goed support contract.
Oke, dan zullen we toch moeten gaan voor de Intel versie hiervan en het compilen van software voor de PowerPC zal dan gewoon gebeuren op een Mac die hier nog staat. VMWare Server zal wel voldoen voor onze doeleinde, aangezien er niet de hele dag onder elk OS gecompiled hoeft te worden (een keer in de week hoogstens). We draaien al op HP en Dell systemen overigens.
Maar waarom zou je het alleen inzetten als je 99,999% uptime zou willen hebben? Het is de bedoeling dat we alles op 1 test machine hebben en makkelijk de boel kunnen benaderen op deze manier. Multi-boots zijn geen optie vanwege het feit dat er een database naast draait die 99,999 % uptime vereist voor onze software devvers.
Maar waarom zou je het alleen inzetten als je 99,999% uptime zou willen hebben? Het is de bedoeling dat we alles op 1 test machine hebben en makkelijk de boel kunnen benaderen op deze manier. Multi-boots zijn geen optie vanwege het feit dat er een database naast draait die 99,999 % uptime vereist voor onze software devvers.
Volgens mij heb ik je verhaal verkeerd begrepen, de eerste keer dat ik het las. Imho kun je er best een extra vmm langs plaatsen voor een linux guest os.
Je schrijft dat je de host kan backuppen. Kun je dan gewoon alle Guests met ntbackup kopieeren?quote:Zwelgje schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 22:16:
met MS Virtualserver kan je met ntbackup gewoon draaiende hosts backuppen.. niks geen 3rdp party voor nodig. werkt ideaal
Ik wil dus niet de Guests backuppen maar de VM van de guests zodat ik deze indien nodig op een andere machine kan aankoppelen
je kan met ntbackup op de host de .vhd files backuppen terwijl de machines draaien.quote:DJ-B schreef op maandag 22 januari 2007 @ 09:59:
[...]
Je schrijft dat je de host kan backuppen. Kun je dan gewoon alle Guests met ntbackup kopieeren?
Ik wil dus niet de Guests backuppen maar de VM van de guests zodat ik deze indien nodig op een andere machine kan aankoppelen
wij zijn dus 1,5 dag bezig geweest om de test esx server te installeren.
Allereerst de argumentatie.
Wij draaien hier 2 NT4.0 Terminal Servers met Citrix Metaframe 1.8 welke dateren uit 2000.
Dit zijn dual xeon 1000mhz processoren met 1,5GB geheugen.
Op deze servers draait alleen onze ERP applicatie dmv published applications.
De reden om te virtualiseren is de verouderde hardware, en niet de performance.
We zijn zo afhankelijk van ons ERP pakket dat we niet het risico kunnen en willen lopen dat de hardware kadoek gaat. En probeer op recente hardware maar eens NT4.0 aan de praat te krijgen.
Maandag morgen ervoor gezorgt dat er geen gebruikers waren ingelogt. Vervolgens voor platespin een iets geinstalleerd (framework ofzo
) en dat vereist een reboot.
Server gaat uit, en gewoon NIET meer aan.
Geen piepjes, geen beeld, helemaal niets noppes nada behalve een legertje draaiende ventilatoren.
WAAROM GEBEURT DIT ALTIJD ALS HET NIET UITKOMT
Troubleshooting, geheugen, processor, switches, videokaart vormden allemaal niet het probleem.
Toen bleek de Mylex RAID controller het probleem te veroorzaken. Na het verwijderen van deze kaart starte het systeem wel door. Na wat knooi en puzzelwerk gelukkig nog ergens zo'n mylex kaart gevonden hier uit een ander oude server.
Nu is dus duidelijk wat de risico's zijn van oude hardware !
Uiteinde toen de hardware weer werkte (maandag laat in de middag) was de migratie redelijk gauw gepiept.
Dinsdag morgen begonnen met platespin, en om 11:00 was de NT server virtueel.
Her en der wat tweaken met de hal.dll ivm multiprocessor etc. etc. de M en de N schijven weer recht zetten, een aantal permissions onder de m:\wtsrv klopten niet meer
maar om 12:00 werkt dat ding compleet naar behoren!
Nu draaien alle citrix users op de virtuele server, en tot nu toe geen klachten
Allereerst de argumentatie.
Wij draaien hier 2 NT4.0 Terminal Servers met Citrix Metaframe 1.8 welke dateren uit 2000.
Dit zijn dual xeon 1000mhz processoren met 1,5GB geheugen.
Op deze servers draait alleen onze ERP applicatie dmv published applications.
De reden om te virtualiseren is de verouderde hardware, en niet de performance.
We zijn zo afhankelijk van ons ERP pakket dat we niet het risico kunnen en willen lopen dat de hardware kadoek gaat. En probeer op recente hardware maar eens NT4.0 aan de praat te krijgen.
Maandag morgen ervoor gezorgt dat er geen gebruikers waren ingelogt. Vervolgens voor platespin een iets geinstalleerd (framework ofzo
Server gaat uit, en gewoon NIET meer aan.
Geen piepjes, geen beeld, helemaal niets noppes nada behalve een legertje draaiende ventilatoren.
WAAROM GEBEURT DIT ALTIJD ALS HET NIET UITKOMT
Troubleshooting, geheugen, processor, switches, videokaart vormden allemaal niet het probleem.
Toen bleek de Mylex RAID controller het probleem te veroorzaken. Na het verwijderen van deze kaart starte het systeem wel door. Na wat knooi en puzzelwerk gelukkig nog ergens zo'n mylex kaart gevonden hier uit een ander oude server.
Nu is dus duidelijk wat de risico's zijn van oude hardware !
Uiteinde toen de hardware weer werkte (maandag laat in de middag) was de migratie redelijk gauw gepiept.
Dinsdag morgen begonnen met platespin, en om 11:00 was de NT server virtueel.
Her en der wat tweaken met de hal.dll ivm multiprocessor etc. etc. de M en de N schijven weer recht zetten, een aantal permissions onder de m:\wtsrv klopten niet meer
Nu draaien alle citrix users op de virtuele server, en tot nu toe geen klachten