MCP MCDST MCTS MCSA MCSE MCITP MCNPS MCPS + tafeldiploma!
[ervaringen/discussie] het grote virtualisatie topic
Pagina: 1 2 3 4 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 last
Reageer Nieuw TopicReg. datum: 11 februari 2004
Licentie van VRanger gaat per host, niet per VM.quote:Audi-Addict schreef op zaterdag 06 september 2008 @ 14:03:
[...]
Ik heb me zelfs laten vertellen dat deze tool nou werkt voor Vmware Server.. jammer dat de licenties zo prjzig zijn (je betaald per vm.. ouch)
Reg. datum: 05 januari 2000
Ook het mounten van een ISO via de clienten om zo een host installeren gaat moeizaam (erg traag).
Het betreft een Dell PowerEdge 2950 met 6 SAS schijven (3x 36 GB en 3x 146gb, 2 raid 5 arrays) aan de PERC5 controller
Heb een gelijk geval gevonden, maar geen oplossing (Linkje)
De PERC5 controller wordt ondersteund volgens de documentatie van VMware. Overigens ook geprobeerd de support mode aan te zetten om zo SSH toegang te krijgen en via een SSH transfer de bestanden te uploaden, dit gaat ook zeer traag (heeft 15h gedaan over 500 mb), terwijl het netwerk niet de bottleneck is hier.
---
Leve Windows Vista... not! Dezelfde upload met een XP gedaan en nu gaat het wel, bagger traag maar dat is een bekend feit als ik de verschillende postings op het internet mag geloven.
Helixz wijzigde dit bericht 09-09-2008 11:57 (8%)
Als ik een microsoft sql server cpu license koop, mag je deze gebruiken voor 1 socket met 'unlimited' cores op een fysieke server.
Alleen als je een virtuele server (op esx) draait en je wijst 2 cpu's toe aan, dan ziet de virtuele server dit als 2 sockets.
Nu kom ik er niet helemaal uit of de cpu license (1 stuk gekocht) volstaat voor 2 vcpu's of dat je in dit geval een extra cpu license moet kopen ?
De virtuele sql server draait binnen een esx cluster van 3 servers, vandaar dat ik denk dat als je voor de echt fysieke cpu licenses wilt gaan kopen je uitkomt op 3 cpu licenses. (op dit moment hebben we dus 1 license voor deze 1 vcpu server, maar we willen ivm load een 2e vcpu toewijzen)
DDX wijzigde dit bericht 09-09-2008 17:46 (22%)
Eos 30D - Tamron 17-50/2,8 - Canon 50/1,8 - Canon 90-300 - Speedlite 430EX - Minitracker Classic
Reg. datum: 11 februari 2004
Als een VM twee CPU's heeft toegewezen heb je twee licentie nodig. Je moet het dus als physieke CPU's zien.quote:DDX schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 17:40:
Waar ik niet helemaal uitkom en hopenlijk iemand hier ervaring mee heeft/een antwoord op heeft:
Als ik een microsoft sql server cpu license koop, mag je deze gebruiken voor 1 socket met 'unlimited' cores op een fysieke server.
Alleen als je een virtuele server (op esx) draait en je wijst 2 cpu's toe aan, dan ziet de virtuele server dit als 2 sockets.
Nu kom ik er niet helemaal uit of de cpu license (1 stuk gekocht) volstaat voor 2 vcpu's of dat je in dit geval een extra cpu license moet kopen ?
De virtuele sql server draait binnen een esx cluster van 3 servers, vandaar dat ik denk dat als je voor de echt fysieke cpu licenses wilt gaan kopen je uitkomt op 3 cpu licenses. (op dit moment hebben we dus 1 license voor deze 1 vcpu server, maar we willen ivm load een 2e vcpu toewijzen)
http://www.microsoft.com/sql/howtobuy/virtualization.mspx
(voor de host machines zelf heb ik 2008 datacentre licenses)
@Association; uit jouw link zou ik dit :
Uitleggen als; ik heb 1 physical cpu (met 4 cores) en het maakt niet uit hoeveel vcpu's ik aan een virtuele machine toewijs, ik heb maar 1 cpu license nodig omdat ik 1 physical cpu aanspreek ?quote:For Workgroup, Standard and Enterprise Edition, each virtual operating environment running SQL Server 2005 must have a processor license for each processor that the virtual machine accesses.
DDX wijzigde dit bericht 09-09-2008 21:11 (65%)
- 4 Vmware servers inclusief 5-6 VM's per machine (local storage)
- Server load is 10-40procent.
- Geen SAN aanwezig, ook geen budget voor iscsi targets of dure esx enterprise licenties.
- ESX + verschillende functionaliteiten hebben we niet direct nodig, het gaat ons hoofdzakelijk om de back-up.
Momenteel maken we back-ups van deze vm's via back-up agents binnen de vm's zelf. Dit gaat prima, liever zou ik ook elke week een kopie willen hebben van de VM zelf.
Het grote voordeel hiervan is dat ik hiermee de server elders snel op kan starten en daarna de data terug kan zetten via de normale back-up agents.
Nadeel hiervan is dat ik zo'n 25 servers zou moeten afsluiten en hierna weer moet inschakelen nadat ik zo'n 10-20gb heb overgezet. Gemiddeld zou je hiermee down-time hebben van 15min per server.
Als dit 's nachts is, kan dit natuurlijk wel, maar het blijft een vieze oplossing.
Heeft iemand een idee hoe ik dit anders aan kan pakken? Of zit ik dan vast aan shared storage (SAN/NAS)?
Ik zit zelf te denken aan een NAS (unix based) die de data real-time synced met een andere off-site NAS. De vm's zou ik dan vanaf deze NAS willen opstarten.
Nadeel is dat ik een single point of failure heb ipv 4 verschillende vm servers(local storage)
Hiernaast moet ik zorgen dat deze NAS(inclusief koppeling naar vm servers) al deze tegelijk moet kunnen verwerken zonder performance verlies.
Workaholic wijzigde dit bericht 10-09-2008 16:57 (3%)
Nu met high availability (draaien op 2 nodes en niet downgaan bij uitval van een node) en nog heel veel leuke dingen. Wij gaan ons cluster upgraden en dan 's lekker spelen met high availability.
Flexibel servercapaciteit huren op enterprise virtualisatie cluster
Al gekeken naar VeeAM backup? Kan complete VM's backuppen en weer restoren, en van Windows VM's zelfs individuele files rechtstreeks (zonder eerst de hele VM terug te moeten zetten). Backup kan naar een lokale disk op de VeeAM server, of naar een mapping, maakt niet uit.quote:Audi-Addict schreef op woensdag 10 september 2008 @ 16:55:
snip backup verhaal
Wij hebben het hier in trial draaien (9 ESX hosts, 2.2TB data waarvan na backup ~400GB over is door deduplicatie), maar de bestelling is al gedaan. Prachtig stukje software.
Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas
Wat grappig dat je dit opbrengt, bij verder onderzoek naar back-up mogelijkheden kwam ik deze inderdaad tegen.quote:Arfman schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 13:13:
[...]
Al gekeken naar VeeAM backup? Kan complete VM's backuppen en weer restoren, en van Windows VM's zelfs individuele files rechtstreeks (zonder eerst de hele VM terug te moeten zetten). Backup kan naar een lokale disk op de VeeAM server, of naar een mapping, maakt niet uit.
Wij hebben het hier in trial draaien (9 ESX hosts, 2.2TB data waarvan na backup ~400GB over is door deduplicatie), maar de bestelling is al gedaan. Prachtig stukje software.
Helaas alleen via ESX(i) en niet via vmware server.
Ik heb nu de laatste versie van DPM draaien, ik wil van de week gaan testen met VSS (windows shadow copy service).
Als ik de DPM agent software op de vmware server host zou installeren en hiermee dus een " shadow copy" maak van de vmdk files.. zou ik in principe zonder dataverlies toch een back-up kunnen draaien.
Nu wil ik dit natuurlijk op servers als SQL en exchange niet toepassen, want dit is me toch iets te gevaarlijk.
Maar voor webservers en applicatieservers moet dit toch lukken ? Zeker als ik dit om 3-4 uur 's ochtends schedule op een zondag.
Iemand hier ervaring mee? Of iemand die mij kan vertellen of dit gaat werken? Volgens mij is dit hetzelfde als een vmware converter actie..het enige wat je krijgt is dat het systeem denkt dat hij is uitgeschakeld (omdat je een hot copy doet).
Eventuele transfers of schrijf acties gaan hiermee dan verloren.. dus echt veilig is het niet..
Jammer dat die ESX licenties nog zo verekt duur zijn...
Ik denk dat ik die VSS methode icm DPM 2007 maar is ga proberen. Uiteraard heb ik gewoon normale back-up agents draaien binnen de vm's, maar een copy van de vm is toch wel erg fijn voor een snelle restore.
Workaholic wijzigde dit bericht 16-09-2008 19:37 (7%)
Deze doet volgens mij wat jij wilt.
Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas
Eos 30D - Tamron 17-50/2,8 - Canon 50/1,8 - Canon 90-300 - Speedlite 430EX - Minitracker Classic
Klopt, de hypervisor is gratis en je als je Virtual Center erbij aanschaft kan je alleen de modules in licentie nemen die jij wilt. Dus als je geen NAS/SAN/iSCSI /weet-ik-het-wat-voor-storage hebt neem je gewoon in VC die licentie niet af. Evenals Vmotion. Je kan dus alleen de VMBackup licentie installeren en betalen.quote:ralpje schreef op woensdag 17 september 2008 @ 11:59:
En met ESXi vallen de licentiekosten ook wel mee
-edit-
Ik heb nu iets van 20 vm's onder esxi draaien op 3 fysieke machines voor onze testomgeving. Geen licentiekosten, helemaal legaal en het onderhoudt is nog best goed te doen met zo'n klein aantal. Voor onze productie omgeving gaan we wel een dure ESX + VC licentie afnemen vanwege Vmotion en HA en dat soort prut.
WhizzCat wijzigde dit bericht 19-09-2008 06:40 (24%)
Freedom is just another word for nothing left to lose
Je moet trots zijn op de foto's die je maakt, niet op welke spullen je used
Klinkt goed, maar voorzover ik weet kun je geen virtual center licentie apart aanschaffen (omdat men weet dat er meerdere personen zijn die ESXi afnemen + VC)quote:WhizzCat schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 06:38:
[...]
Klopt, de hypervisor is gratis en je als je Virtual Center erbij aanschaft kan je alleen de modules in licentie nemen die jij wilt. Dus als je geen NAS/SAN/iSCSI /weet-ik-het-wat-voor-storage hebt neem je gewoon in VC die licentie niet af. Evenals Vmotion. Je kan dus alleen de VMBackup licentie installeren en betalen.
-edit-
Ik heb nu iets van 20 vm's onder esxi draaien op 3 fysieke machines voor onze testomgeving. Geen licentiekosten, helemaal legaal en het onderhoudt is nog best goed te doen met zo'n klein aantal. Voor onze productie omgeving gaan we wel een dure ESX + VC licentie afnemen vanwege Vmotion en HA en dat soort prut.
Er loopt nu een aanbieding bij vmware voor ESX Foundation Accelaration kit voor 2000 euro inclusief 6cpu's + Virtual center + Consolidated Back-up.
Ik denk dat wij deze eindelijk maar is gaan kopen ipv het gebruik van Vmware server.
Met deze oplossing kunnen we 3x Dell 2950 servers (met 2xquad core cpu's) gebruiken icm ESX. Normaal zou dit neer komen op 4-5000euro. 2000 euro is daarom een leuke aanbieding.
Iemand enige idee of je met consolidated back-up van vmware " hot " backups kan maken met local storage? Met name in combinatie met Exchange servers en SQL servers?
Ik begrijp namelijk dat veel mensen ook nog een aparte licentie kopen voor visioncore producten als ranger etc.
Iemand enige idee waarom Vmware Consolidated Back-up niet voldoet?
Anders gezegd, ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie je VM's met ESX back-uppen.
Bij nader onderzoek kun je meerdere dingen doen :
1: Replicatie van esx server 1 --> server 2 bij gebruik van localstorage
2: Back-up maken van de VM's met agents (normale back-ups
3) Back-up maken van de VM's in zijn geheel (zonder en met VSS support)
Mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar alle opties hierboven en dan met VSS support. Waarom?
1) Replicatie naar andere site bij problemen site 1
2) Normale back-ups op file/storage niveau zodat ik deze naar tapes kan schrijven
3) Complete back-up van VM zodat ik deze elders kan opstarten indien nodige (en snelle recovery!)
4) VSS back-up support bij optie 3, zodat ik een " hot " back-up kan draaien van SQL of Exchange servers
Workaholic wijzigde dit bericht 23-09-2008 15:44 (23%)
Flexibel servercapaciteit huren op enterprise virtualisatie cluster
Slightly off-topic, maar zet TCP window scaling eens uit op je Vista bak, instructies staan hier.quote:Helixz schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:34:
Leve Windows Vista... not! Dezelfde upload met een XP gedaan en nu gaat het wel, bagger traag maar dat is een bekend feit als ik de verschillende postings op het internet mag geloven.
@Audi-Addict:
Een andere optie die je misschien nog niet hebt overwogen, is een imaging product IN een VM.. We hebben bij een project een boel Acronis TrueImage licenties, en alle machines (virtueel of fysiek) worden d.m.v. van de ingebouwde scheduler ge-imaged naar een NAS eens per week. (Naast de nachtelijkse backups via agents).
De NAS moved daarna die backup files weer naar tape. Voordeel is dat je dus gewoon files terug kunt halen door de agent-based backup, en dat je machines weer bare-metal kunt restoren met de TrueImage image, ongeacht of het nou een VM is of een fysieke doos. (Ik image trouwens bijna alleen de systeempartities, behalve bij dermate complexe meuk als sharepoint servers, die gaan in zijn geheel).
axis wijzigde dit bericht 24-09-2008 01:12 (45%)
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
Bedankt voor de Tip Axis, kan ik hiermee een hele VM terug zetten op een ESX machine? Booten vanaf netwerk of dergelijke? Enige idee wat de licentiekosten zijn?quote:axis schreef op woensdag 24 september 2008 @ 01:01:
[...]
Slightly off-topic, maar zet TCP window scaling eens uit op je Vista bak, instructies staan hier.
@Audi-Addict:
Een andere optie die je misschien nog niet hebt overwogen, is een imaging product IN een VM.. We hebben bij een project een boel Acronis TrueImage licenties, en alle machines (virtueel of fysiek) worden d.m.v. van de ingebouwde scheduler ge-imaged naar een NAS eens per week. (Naast de nachtelijkse backups via agents).
De NAS moved daarna die backup files weer naar tape. Voordeel is dat je dus gewoon files terug kunt halen door de agent-based backup, en dat je machines weer bare-metal kunt restoren met de TrueImage image, ongeacht of het nou een VM is of een fysieke doos. (Ik image trouwens bijna alleen de systeempartities, behalve bij dermate complexe meuk als sharepoint servers, die gaan in zijn geheel).
Acronis TrueImage heeft niets te maken met ESX, maar je kunt dus wel een nieuwe VM aanmaken met dezelfde settings (of een .vmx file terugzetten), de guest booten van een acronis cd'tje, en dan weer het hele image restoren of het netwerk, en klaar is keer.quote:Audi-Addict schreef op woensdag 24 september 2008 @ 07:16:
[...]
Bedankt voor de Tip Axis, kan ik hiermee een hele VM terug zetten op een ESX machine? Booten vanaf netwerk of dergelijke? Enige idee wat de licentiekosten zijn?
Nieuwere versies kunnen ook iets met VMware's VCB, maar geen idee hoe dat werkt. TrueImage for Windows kost zo te zien $699 per machine. Dat loopt dus aardig op.
Zelf nog geen ervaring met ESXRanger, maar dat lijkt me dus veel goedkoper. Voordeel van TrueImage is dat het voor alle machines werkt, ongeacht of het nou een ESX guest is, of een Xen guest, een blade of een dikke 5U doos, allemaal hetzelfde.
edit: Windows Server 2008 heeft trouwens ook block-level backups, hoewel het allemaal nog een beetje wennen is. (Naar NAS backuppen kan alleen via command line, dan is scheduling en reporting weer wat lastiger, etc.). Restoren is opzich wel makkelijk. Nieuwe VM maken, booten van windows installatiecd, en restoren maar. Moet wel de destination disk (ja, de hele disk, niet alleen partitie) minstens even groot zijn als de source disk in het image..
axis wijzigde dit bericht 24-09-2008 20:06 (19%)
Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!
1 NIC --> Static WAN
Virtual NIC --> LAN
Nu wil ik via een virtuele NAT firewall mijn machines in het virtuele netwerk bereikbaar maken vanaf buiten.
Probleem is dat de firewall ook virtueel is en daarom is gebridged met de host NIC.
Jammer genoeg krijg ik het niet voor elkaar om de firewall vanaf buiten bereikbaar te maken ondanks het feit dat hij gebridged is met de fysieke netwerk kaart.
Zit ik toch vast aan een tweede nic die ik dan direct/apart van de host OS moet bridgen ?
Even een 2sec paint drawing..;)

Workaholic wijzigde dit bericht 28-09-2008 13:49 (8%)
Reg. datum: 05 april 2004
* angel00008 weet nu waarom er tijdens de installatie gewaarschuwd werd om niet op een dc te installeren
gelukkig had ik een acronis image gemaakt voordat ik begon want erna kon ik helemaal niets meer dhcp was pleite dns was stuk rdp werkt niet meer internet was down..
gister avond virtual pc gedownload en deze gedraaid dat verliep in mijn gevoel prima ik kon nog internetten met mn clients rdp via het lan.
kwam vanochtend aan bij mn werk blijken mn websites/rdp down te zijn.
vraag me nu af of dit aan virtual pc ligt of dat het gewoon plat ligt bij mij thuis.
wat is er met de oude vmware server gebeurd deze draaide voorheen prima op mn bak maar nu lijkt elk virtueel programma wel gewoon mn hele server over de zeik te gooien...
yar.jpg keeps you through the day : mmorpg eve-online
Ik heb hier ook wat problemen mee gehad (zie hierboven).
Weer teug op 1.7 en alles werkt weer voor een volle 100%.
Vmware server 2.0 zou wel VSS support moeten hebben, dus misschien eindelijk een back-up oplossing met VSS software op vmware server.
Ik wacht nog even met vmware server 2.0, zitten nog te veel bugs in.
Pagina: 1 2 3 4 ... 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 last