aangezien clusteren alleen kan met server 2003, kan je op die geclusterde machine dan ook weer een virtule machine zetten?
~Those who walked in the dark have seen a bright light. And it shines upon everyone who lives in the land of darkest shadows.~
GoT Index » Professional Networking & Servers » [ervaringen/discussie] het grote virtualisatie topic
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 last
[Post Reply] [Nieuw Topic]~Those who walked in the dark have seen a bright light. And it shines upon everyone who lives in the land of darkest shadows.~
Abom wijzigde dit bericht 18-09-2006 11:08 (17%)
quote:Abom schreef op maandag 18 september 2006 @ 11:01:
DNS en DHCP zijn geen services die je gaat clusteren; dit zijn namelijk services die je gewoon dubbel in je netwerk kunt plaatsen. Wanneer één DNS of DHCP uitvalt, krijgt de andere server automagisch alle verzoeken te verwerken.
Dit zijn overigens wel servers die zich uitstekend laten virtualiseren. Maar niet met het idee wat jij in je eerste post aangeeft: maintenance zonder down-time. Wanneer je beide virtuele servers op één machine wilt zetten, zullen ze beide down moeten wanneer je onderhoud wilt plegen op de host server. Je zou dan een virtuele infrastructuur moeten hebben met minimaal 2 VMware servers, maar dan is het weer overbodig om te virtualiseren, tenzij je buiten deze 2 servers nog andere servers wilt virtualiseren.
Zaken die geclustered worden zijn: Exchange, SQL, IIS. Dat heb je in jouw opdracht waarschijnlijk niet nodig.
Een cluster bouwen om daar weer VMware op te draaien is geen goed idee. Ik denk dat het zelfs niet mogelijk is, sowieso niet met MS-Clustering.
koekoek2003nl wijzigde dit bericht 18-09-2006 14:11 (24%)
~Those who walked in the dark have seen a bright light. And it shines upon everyone who lives in the land of darkest shadows.~
quote:iis5_rulez schreef op vrijdag 18 augustus 2006 @ 17:02:
mkb server die 3 servers gaat draaien. buiten het reeds genoemde licentie probleem, zal je ook een flink stevigere bak moeten aanschaffen >> weer meer kosten.[/b]
quote:De voordelen zijn minimaal:
- beheer kosten gaan niet omlaag, je beheert nog net zoveel servers. het stukje winst wat je pakt met bijv. backup verlies je weer met onderhoud van je vm software
quote:- hardware kosten gaan wel omlaag. Maar als je het goed wilt opzetten, dan is dat ook weer niet zo veel dat je daar echt veel mee terug verdient (vette bakken en meerdere systemen zodat vm's verplaatst kunnen worden).
quote:- Heb je het goed geschaald, dan kan je alle vm's overswitchen en (hardware) werkzaamheden verrichten op de virtualisatieserver op normale werkuren. Maar dit houdt tevens in dat je dus een grote overcapaciteit moet hebben, wat weer het doel van virtualisatie voorbij schiet.
quote:De naar mijn idee zwaarder wegende nadelen:
- Je introduceert extra spofs (single point of failures). Bij vmware gsx versie zijn dat er 2, base os en vmware zelf. Als 1 van die 2 ermee kapt, ben je niet 1 servertjes kwijt, maar alle machines die op die host draaide. Dit is 1 van de redenen dat vmware alleen de ESX versie aanraadt voor virtualisatie.
quote:- hardware probleem (vnl. server in 1 keer down) >> ben je dus gelijk meerdere servers kwijt. Tuurlijk kan je alles redundant maken, maar het zal niet de eerste keer zijn dat het toch niet zo redundant was als gedacht of dat het niet zo werkt als het zou moeten. De kans is klein, maar de shit is groot als het wel gebeurt.
quote:(issue als je slecht geschaald hebt: Stel je hebt alles mooi op een raid-5 draaien. 5 vm's draaien erop. Wat denk je dat er gebeurt met je rebuild times van je raid 5 als er een 1 schijf klapt?)

The big red N is on my side
quote:Met VMWare Virtual Center kan je een DivX/XVid/H.264 Film afspelen, de stekker van de hardware eruit trekken, de Virtual Machines worden naadloos omgegooid naar een andere server, en het filmpje schokt niet eens!
Systeembeheerder? Zoek je een part-time baan bij een leuk innovatief project met Windows software? http://tentoday.com !
quote:Abom schreef op maandag 18 september 2006 @ 11:01:
DNS en DHCP zijn geen services die je gaat clusteren; dit zijn namelijk services die je gewoon dubbel in je netwerk kunt plaatsen. Wanneer één DNS of DHCP uitvalt, krijgt de andere server automagisch alle verzoeken te verwerken..
No trees were killed in the posting of this message, however a large number of electrons were terribly inconvenienced! AWS2K3VBGF
quote:iis5_rulez schreef op woensdag 20 september 2006 @ 16:36:
[...]
ummm dhcp is juist een voorbeeld van een service die je wel zou kunnen clusteren. Dit is namelijk helemaal niet zo makkelijk 2 maal op 1 subnet neer te zetten.
Stel je gebruikt 2 dhcp servers met alle bij 50% van de adressen (c klasse). nu heb je 150 hosts en 1 dhcp server gaat down, wat dan? 25 nodes, dus zonder ip adres. Met clustering heb je dus wel je hele reeks beschikbaar als er 1 node uitvalt...
dns is idd onzin, zeker wanneer de zone ad integrated is.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
quote:Asteroid9 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 16:53:
[...]
Huh? Als 1 dhcp host down is verliezen toch niet ineens alle nodes hun connectie?
Ze gaan halverwege hun leasetime proberen te renewen en als dat niet lukt houden ze hun IP tot het einde van de lease.
Een gangbare leasetime is 3 dagen, dus als je tweede DHCP server in dat geval niet langer dan 3 dagen down gaat is er niks aan het handje!
DHCP clusteren vind ik persoonlijk absolute onzin, een beetje slim je scopes, reservations, en lease time instellen is voldoende!
iis5_rulez wijzigde dit bericht 20-09-2006 17:11 (4%)
No trees were killed in the posting of this message, however a large number of electrons were terribly inconvenienced! AWS2K3VBGF
quote:iis5_rulez schreef op woensdag 20 september 2006 @ 17:09:
[...]
machines die aanstaan idd, die zullen het niet direct merken. Machines die net aangezet worden, die zijn het haasje...
in ideale situaties zorg je dat je genoeg ruimte hebt. Echter ik ben het vaak genoeg tegengekomen dat scopes nokkie vol zaten en ook niet een twee drie een extra of ander subnet gecreeert is of het bestaande subnet vergroot kan worden.
dhcp clusteren garandeert simpelweg een grotere beschikbaarheid dan je scopes verdelen over 2 servers, maar het is zeker niet altijd noodzakelijk om toch een goede beschikbaarheid te halen.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Is dat een geaccepteerd risico?quote:In mijn geval is dat ESX, enkel als het SAN doodgaat heb ik een probleem, maar dat lijkt me duidelijk...
Systeembeheerder? Zoek je een part-time baan bij een leuk innovatief project met Windows software? http://tentoday.com !
quote:Asteroid9 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 17:16:
[...]
Als ze uit staan is dat normaliter nog geen probleem, tenzij ze echt een week of meer uit gestaan hebben (afhankelijk van je leasetime)
Printers en andere devices zijn wel eens wat kritischer, dat klopt.
quote:
Downtime van je DHCP server moet je toch zien te voorkomen, maar bij calamiteiten heb ik zonder meer zo'n machine binnen 4 uur weer in de lucht.
In die periode hoef je geen noemenswaardige problemen bij je dhcp clients te verwachten, en alleen daarvoor ga ik niet aan de hele rompslomp van een DHCP cluster beginnen.
En dan nog beschermt dat cluster je enkel tegen hardware uitval, en dat is op eenvoudiger manieren op te lossen...
ook hier weer het ongelovelijk grote vertrouwen in vmware zelf, maar ik zal er verder niet op in gaanquote:In mijn geval is dat ESX, enkel als het SAN doodgaat heb ik een probleem, maar dat lijkt me duidelijk...
quote:iis5_rulez schreef op woensdag 20 september 2006 @ 17:28:
[...]
hier maak je toch echt een grote vergissing.
Bij het aanzetten van een client zal die aan de dhcp server om een ipnummer vragen en als de lease nog niet verstreken is, zal dit zijn oude ip nummer zijn. Maar bij geen response van de server neemt de client niet zomaar het oude ip nummer over. Geen ip of een ipipa adres is het gevolg...
quote:
nah er zijn wel meer oorzaken te bedenken. 4 uur niet werken voor 50 man... wordt je baas niet blij van kan ik je verzekeren. Ik ben het wel met je eens dat het een afweging is van risico's of je dit doet of niet.
quote:ook hier weer het ongelovelijk grote vertrouwen in vmware zelf, maar ik zal er verder niet op in gaan
quote:
Is geen theorie hoor. We hebben er al 2 gehad bij ESX 3.quote:Filesystem (VMFS) corruptie zou theoretisch ook voor kunnen komen,
En kon je ze herstellen? Ik ben de upgrade naar ESX 3 momenteel aan het voorbereiden, met 2.5 heb ik het nog nooit gehad.quote:Rolfie schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:06:
[...]
Is geen theorie hoor. We hebben er al 2 gehad bij ESX 3.
quote:DeaDLocK2K schreef op woensdag 20 september 2006 @ 14:54:
[...]
Met VMWare Virtual Center kan je een DivX/XVid/H.264 Film afspelen, de stekker van de hardware eruit trekken, de Virtual Machines worden naadloos omgegooid naar een andere server, en het filmpje schokt niet eens! Dit heb ik niet alleen in een demo gezien, maar ook zelf geprobeerd. Om dit met H.264 te proberen is het wel aan te raden om een werkstation met een Gbit verbinding te hebben btw .
quote:Je beheert echter nog maar 1 hardware platform. Alle VM's hebben dezelfde hardware. Onderstaande replies gaan trouwens uit van een middelgrote tot grote omgeving met shared storage (FC of IP)
quote:Als je een routering en firewall server wil hebben
Hou wel rekening er mee dat het de zelfde processor generatie moet zijn. Hier heb je dus een probleem als dit niet het geval is.quote:Hoezo grote overcapaciteit? Je kan een kleine migratieserver erbij nemen. Dat kan zelfs met reeds afgeschreven server,
quote:Het OS mag je niet onder SPOFs gerekend worden
quote:Asteroid9 schreef op woensdag 20 september 2006 @ 22:10:
[...]
En kon je ze herstellen? Ik ben de upgrade naar ESX 3 momenteel aan het voorbereiden, met 2.5 heb ik het nog nooit gehad.
quote:Rolfie schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:51:
Das niet waar. Je beheerd nog maar 1 hardware platform voor je virtuele omgevingen. Je ESX server hardware moet je ook nog ondersteunen. En dit is Linux, dus daar moet je ook de benodigde patches op installeren, eventuele monitoring tools installeren, hardware fabrikant monitoring software installeren en onderhouden. beheer technisch dus niet minder werk.Daarbij moet de hardware wel de zelfde processor generatie zijn. (AMD Intel, P3 P4 enz enz)
Nee hoor. Die check kun je uitzetten in VirtualCenter (dmv. een .ini file dacht ik), en ik heb er nog nooit problemen mee gehad.quote:Hou wel rekening er mee dat het de zelfde processor generatie moet zijn. Hier heb je dus een probleem als dit niet het geval is.
Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas
quote:djluc schreef op woensdag 20 september 2006 @ 15:34:
Dan zou het toch eigenlijk in moeten houden dat er continu een synchronisatie van de virtuele servers plaats moet vinden?
quote:Asteroid9 schreef:
DHCP clusteren vind ik persoonlijk absolute onzin, een beetje slim je scopes, reservations, en lease time instellen is voldoende!
The big red N is on my side
Abom wijzigde dit bericht 21-09-2006 16:41 (19%)
quote:DeaDLocK2K schreef op donderdag 21 september 2006 @ 16:26:
[...]
Als DHCP uitvalt kan er bij ons geen PC meer booten (alles gaat via PXE).
De dhcpd.conf wordt naar twee DHCP servers weggeschreven vanuit de PC database. We hebben een semi-vast systeem. Het MAC-adres moet in de hardware database staan en dan wordt automatisch een dhcptab gegenereerd en getransferred naar twee linux servers. Daarna wordt dhcpd gerestart.
mookie
mookie
Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas
GoT Index » Professional Networking & Servers » [ervaringen/discussie] het grote virtualisatie topic
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 last
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona
© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona