Gathering of Tweakers

Quicksearch
Is it kinky?

Wij hebben inmiddels een Xen Enterprise platform met 'n iSCSI SAN en krachtige Xen nodes. We liepen wel tegen de volgende problemen aan:

- iSCSI boot van Xen enterprise zelf kan nog niet (vm's wel uiteraard)
- Xen ondersteund nog geen multipath IO. Terwijl onze hardware daarop is ingericht
- High availability zit er nog niet in.

Nu betalen we voor updates, dus komt dit waarschijnlijk zeer binnenkort. Zijn enkele van deze punten wellicht wel mogelijk zover iemand weet? (Wellicht zoek ik niet goed genoeg).

Anders zou 't zeer spoedig moeten komen en dan update ik. Tot die tijd blijft het alsnog een heerlijk krachtig en beheersbaar platform. Nu alleen nog even de puntjes op de i(scsi) :P

Virtuele servers - Xen Enterprise - SAN storage - Redundant

quote:
Asteroid9 schreef op dinsdag 06 november 2007 @ 22:02:
[...]

Die virtualcenter service kan toch op een standaard 2003 server draaien? Dat is nou geen bijzonder dure licentie.
Ook zou ik er geen dedicated server voor inzetten, in de praktijk kan die virtualcenter service altijd wel ergens naast geplaatst worden.
Wij draaien de Virtual Center Server als virtuele server, je moet de mogelijkheden wel gebruiken ;-) Geef die server genoeg memory en een hoge prioriteit en via HA is de beschikbaarheid hoger dan bij plaatsen op een fysieke server.

Donec eris felix, multos numerabis amicos

General Failure

quote:
seq_uence schreef op woensdag 07 november 2007 @ 11:16:
[...]

Wij draaien de Virtual Center Server als virtuele server, je moet de mogelijkheden wel gebruiken ;-) Geef die server genoeg memory en een hoge prioriteit en via HA is de beschikbaarheid hoger dan bij plaatsen op een fysieke server.
En als de VMware host waar je Virtualcenter VM op draait nou onverwachts down gaat?
Dan is er geen HA service meer die je VM's weer ergens op kan starten.

Is natuurlijk wel een worst-case scenario, maar juist die service zou ik liever ergens apart plaatsen.
Als je hem virtueel draait, zet hem dan op een andere VMware farm dan degene die hij aanstuurt.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Shift F7 - Nee - Ja

quote:
Asteroid9 schreef op woensdag 07 november 2007 @ 11:43:
[...]
En als de VMware host waar je Virtualcenter VM op draait nou onverwachts down gaat?
Dat is precies de reden waarom er bij ons ook voor gekozen is om toch de virtual center server fysiek te houden.

MCSE NT4/2K/2K3, CCA, CCEA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP + zwemdiploma A & B

quote:
Question Mark schreef op woensdag 07 november 2007 @ 11:59:
[...]
Dat is precies de reden waarom er bij ons ook voor gekozen is om toch de virtual center server fysiek te houden.
Ja dat is inderdaad een nadeel, ik draai VC dan ook op de host waar een aantal minder kritische system op staan.

edit: Informatie klopt niet, zie post stukje verderop. HA is niet afhankelijk van VC

seq_uence wijzigde dit bericht 19-12-2007 11:12 (10%)

quote:
[...]
[...]
wat wil je dan doen, een fysieke server die kan uitvallen ?
(tenzij je de fysieke server natuurlijk in cluster gaan uitvoeren oid)
als je het binnen vmware draait kan je het altijd handmatig op een andere server opstarten

en ha blijft gewoon beschikbaar als de vc server onverwacht down gaat
enkel vmotion/drs is op dat moment tijdelijk niet beschikbaar

edit :
http://communities.vmware.com/thread/108839
quote:
VMotion is dependent on the VC server being online, and since DRS in dependent on VMotion then it would not work as well. HA does not require VC to be running to work. Once you configure it, agents on the hosts themselves take care of restarting a VM in the case of a failure. So your VMs would failover with HA if the VC server was offline.

DDX wijzigde dit bericht 07-11-2007 17:21 (24%)

Het kan inderdaad prima virtueel. Wij hebben er echter voor gekozen om het op onze "meuk" server te draaien (HP Insight Manager server, VC, en nog wat random scriptjes)

Mijn fotoblog | Xbox Live: Arfman77 | DRoME LAN Gaming 1996-2006 | Nikon D80 met glas

wat ik trouwens alleen niet snap, vmware zelf is gebasseerd op rhel3, waarom is vc dan niet ook gewoon een blackbox oplossing met mysql backend ?
(nu moet je allemaal microsoft licenties erbij kopen, terwijl het pakket zelf ook al niet heel goedkoop is)
General Failure

quote:
DDX schreef op woensdag 07 november 2007 @ 17:20:
[...]

wat wil je dan doen, een fysieke server die kan uitvallen ?
(tenzij je de fysieke server natuurlijk in cluster gaan uitvoeren oid)
als je het binnen vmware draait kan je het altijd handmatig op een andere server opstarten

en ha blijft gewoon beschikbaar als de vc server onverwacht down gaat
enkel vmotion/drs is op dat moment tijdelijk niet beschikbaar

edit :
http://communities.vmware.com/thread/108839

[...]
Dat wordt pas een probleem als zowel je fysieke server met de VC service en je VMware hosts gelijktijdig uitvallen.
Virtualcenter heb je juist hard nodig als er problemen met de VMware farm zijn, als die fysieke host op een ander moment onderuit gaat is er helemaal niks aan de hand.
Probleem fixen, opstarten en klaar.

Je kan het wel virtueel draaien, en ik zou er niet apart een fysieke server voor kopen, maar ik plaats het liever bij een bestaande server of virtueel op een aparte farm.
Juist als er problemen met de farm zijn wil je VC niet gelijk kwijt zijn.
quote:
DDX schreef op woensdag 07 november 2007 @ 22:54:
wat ik trouwens alleen niet snap, vmware zelf is gebasseerd op rhel3, waarom is vc dan niet ook gewoon een blackbox oplossing met mysql backend ?
(nu moet je allemaal microsoft licenties erbij kopen, terwijl het pakket zelf ook al niet heel goedkoop is)
ESX is zeker niet gebaseerd op RHEL, of op welke andere Linux variant dan ook.
Alleen de service console is een Linux systeem, de kernel en alles rond de virtualisatielaag heeft niets met Linux te maken.

Een andere database zou inderdaad prettig zijn, maar ik ken weinig bedrijven die een fully supported oplossing aanbieden icm een open source database.
Virtualcenter kun je ook op MSDE draaien (en zal in de praktijk prima draaien) - alleen is het niet volledig ondersteund.
Het blijft een managementtool, dus persoonlijk vind ik dat nog niet zo'n probleem.

Zelf heb ik de database op een reeds bestaande MSSQL server draaien.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Knip..

Da_Koen: Dit topic gaat voornamelijk over server virtualisatie en ervaringen daarmee. Hoe je bepaalde zaken regelt bij VMWare Workstation mag je gewoon opzoeken bij Google, of start een topic in Client Software Algemeen

Equator wijzigde dit bericht 12-11-2007 13:20 (75%)

quote:
[...]

Is natuurlijk wel een worst-case scenario, maar juist die service zou ik liever ergens apart plaatsen.
Als je hem virtueel draait, zet hem dan op een andere VMware farm dan degene die hij aanstuurt.
dat is ook voor ons de reden geweest om virtual centre weer op een fysieke server te zetten.
Ik heb het dus al meegemaakt dat 1 vmware host begint te ouwehoeren, waar dus precies VC op staat :(

Nu gewoon een servertje voor VC en ESX Ranger voor hot backup van de VM's.

We gaan vmware vi3 gebruiken voor de testomgeving (1 ESX server met 11 VM's) en wellicht voor een klein deel van de productie (1 ESX server met 8 VM's).

Nu ben ik de licences aan het doorspitten en gezien de situatie (1 tot 2 ESX servers) lijkt Standard de beste keus. Standard heeft namelijk geen limiet aan cpu's en memory. Nu vind ik het verhaal wat betreft Virtual Center ietswat onduidelijk: Bij de licence van Standard zit wel VirtualCenter Agent maar is het de bedoeling dat VirtualCenter apart wordt aangeschaft? Iemand wat verduidelijking hierin?

Note:
VMware server is geen optie gezien het toekomstperspectief (wellicht uitbreiding naar 4 of 5 ESX servers in 2009 oid, wanneer het bevalt).

quote:
guusmeeuwis schreef op woensdag 19 december 2007 @ 09:36:
We gaan vmware vi3 gebruiken voor de testomgeving (1 ESX server met 11 VM's) en wellicht voor een klein deel van de productie (1 ESX server met 8 VM's).

Nu ben ik de licences aan het doorspitten en gezien de situatie (1 tot 2 ESX servers) lijkt Standard de beste keus. Standard heeft namelijk geen limiet aan cpu's en memory. Nu vind ik het verhaal wat betreft Virtual Center ietswat onduidelijk: Bij de licence van Standard zit wel VirtualCenter Agent maar is het de bedoeling dat VirtualCenter apart wordt aangeschaft? Iemand wat verduidelijking hierin?

Note:
VMware server is geen optie gezien het toekomstperspectief (wellicht uitbreiding naar 4 of 5 ESX servers in 2009 oid, wanneer het bevalt).
volgens mij wat ik zie heb je wel virtual center, maar geen mogelijkheid om bijv. Vmotion te gaan gebruiken.
Dat zou voor mij een reden zijn om wel voor de enterprise te gaan.

quote:
Grolsch schreef op woensdag 19 december 2007 @ 10:10:
[...]

volgens mij wat ik zie heb je wel virtual center, maar geen mogelijkheid om bijv. Vmotion te gaan gebruiken.
Dat zou voor mij een reden zijn om wel voor de enterprise te gaan.
ik heb het even nagevraagd, je hebt alleen de agent, dus niet virtual center, die moet je erbij nemen met een bijbehorende licence.

Maar met VC kan je ook VM's switchen ( power off ), met VMotion kan dit live.

guusmeeuwis wijzigde dit bericht 19-12-2007 10:41 (6%)

quote:
guusmeeuwis schreef op woensdag 19 december 2007 @ 10:25:
[...]

ik heb het even nagevraagd, je hebt alleen de agent, dus niet virtual center, die moet je erbij nemen met een bijbehorende licence.

Maar met VC kan je ook VM's switchen ( power off ), met VMotion kan dit live.
Vmotion is een techniek welke het mogelijk maakt om "HOT migraties" uit te voeren van de ene host (ESX server) naar de andere host, zonder dat het guest OS down hoeft.

Dus stel je voor, je hebt 2 of meer ESX servers, en totaal 10 VM's.

DMV DRS zullen op elke esx host 5 VM's draaien (afhankelijk van de load).
Je wilt van 1 ESX host de firmware upgraden.
Je zet esx server 1 in maintenance mode, en de 5VM's worden dmv vmotion live gemigreerd naar de andere esx host zonder dat de gebruiker dit merkt.

en DAT is nu juist zo "geil" aan vmware.

Ik neem trouwens aan dat je weet dat je een SAN nodig hebt voor bovenstaande.

Grolsch wijzigde dit bericht 19-12-2007 10:58 (4%)

quote:
Grolsch schreef op maandag 12 november 2007 @ 08:47:
[...]

dat is ook voor ons de reden geweest om virtual centre weer op een fysieke server te zetten.
Ik heb het dus al meegemaakt dat 1 vmware host begint te ouwehoeren, waar dus precies VC op staat :(

Nu gewoon een servertje voor VC en ESX Ranger voor hot backup van de VM's.
HA is niet afhankelijk van VC maar werkt bij een crash met informatie van de agent op de host....

Even reageren op Guus hieronder, hoe snel moet je virtualiseren ? Gezien de ontwikkelingen bij Microsoft (HyperV) kun je daar ook eens naar kijken....

seq_uence wijzigde dit bericht 19-12-2007 11:14 (13%)

quote:
Grolsch schreef op woensdag 19 december 2007 @ 10:57:
[...]

Vmotion is een techniek welke het mogelijk maakt om "HOT migraties" uit te voeren van de ene host (ESX server) naar de andere host, zonder dat het guest OS down hoeft.

Dus stel je voor, je hebt 2 of meer ESX servers, en totaal 10 VM's.

DMV DRS zullen op elke esx host 5 VM's draaien (afhankelijk van de load).
Je wilt van 1 ESX host de firmware upgraden.
Je zet esx server 1 in maintenance mode, en de 5VM's worden dmv vmotion live gemigreerd naar de andere esx host zonder dat de gebruiker dit merkt.

en DAT is nu juist zo "geil" aan vmware.

Ik neem trouwens aan dat je weet dat je een SAN nodig hebt voor bovenstaande.
Daar heb je indd een SAN voor nodig ja. Ik weet hoe VMotion werkt, maar zoals ik al zeg gaat het hier om niet zo zeer bedrijfskritische applicaties (stukje kantoor wat nu op desktops ingericht als server draait en een stukje testomgeving) en is hoge beschikbaarheid nu dus nog niet nodig. VMotion is idd 'geil' maar ik weet niet of de extra kosten am budget passen. De licentiekosten lopen nogal op met de aanschaf van al dat geils. Aangezien we rustig aan willen beginnen met vmware, lijkt het me onnodig om nu al vmotion aan te schaffen.

nog een ms certified prutser

Kan iemand van jullie mijn vermoeden bevestigen dat in ESX 3.5 Foundation de 8GB memory limiet verdewenen is? Ik heb nu toch best wel een tijd lopen zoeken, maar ik kan het maar niet vinden..

Er komen volgende maand nog wat 16GB machientjes binnen als spare, het zou leuk zijn dat als we die in willen zetten als ESX host, dat we dan alleen maar de foundation licentie nodig hebben a $995 :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

quote:
nzyme schreef op donderdag 17 augustus 2006 @ 21:23:
voorlopig nog geen fancy SP maar die komt nog wel denk ik :p

De hype van tegenwoordig is virtualisatie. Het draaien van een minimale installatie van een moederOS met daaronder andere besturingssystemen. Je kan zo een linux server draaien met daaronder gelijktijdig een instantie van windows98, solaris en wellicht nog een linux distro.

Vooral in het kader van security is virtualisatie een uitkomst.
Stel je eens voor, een mkb server met de volgende diensten (services): email server, webserver en mysql server. Dit alles op 1 host zoals iedereen dat gewend is. Het apparaat werkt perfect tot een hacker toegang krijgt door een sploit in mysql... Het hele systeem is compromised met alle gevolgen van dien. Downtime voor de mailserver en ook voor de webserver. En dat terwijl zij eigelijk nix te maken hebben met het foutje van mysql...

Met virtualisatie zou deze situatie iets anders verlopen: Een minimale installatie die als basis dienst doet. Deze heeft alleen een ssh service draaien voor remote beheer. "op" de host draaien vervolgens 3 Virtual Machines (VM's):
-email server
-webserver
-mysql server
deze draaien natuurlijk onafhankelijk van elkaar en gedragen zich t.o.v. de rest van het netwerk als echte opzichzelfstaande hosts. Ieder met een eigen IP. Mocht de mysql server dus gehacked worden is het niet nodig om de andere 2 diensten aan te tasten, immers alleen de mysql server vereist aandacht. De volgende stap is om de bewuste VM af te sluiten (te doen vanaf de host natuurlijk) en bijv. een image terug te zetten. De oude image kun je via het netwerk overzetten naar een afgesloten systeem waar je in alle rust een diagnose kunt stellen op waarom hij compromised raakte.

Een andere leuke toepassing is de mogelijkheid voor software ontwikkelaars om software in een omgeving te testen zonder hiervoor een andere fysieke host aan te spreken. Zo kun je bijvoorbeeld een linux laptop draaien en dmv virtualisatie een windows installtie klaar hebben voor net die kleine dingen die alleen met windows kunnen.

Bekende software voor virtualisatie:
-VMware
-Xen
-Virtuozzo
-OpenVZ (opensource versie van virtuozzo)

Doel van dit topic:
Ervaringen uitwisselen over de verschillende virtualisatiepakketten en toepassingen.
Afgaande op de topicstart zou ik gewoon Solaris 10 nemen. Zet de verschillende processen in containers en je bent klaar. Kost je 280,- euro per jaar 8)7
En je hebt geen geklooi met betaversies, prereleases en andere ongein. 1 userinterface voor al je containers, een goede webserver en zeer stabiel.

Of ben ik nou dom?

[edit] meer info

This reply is created by GotBot Bonjour. Any similarity to actual persons, living or dead, is purely coincidental.

Mo Chuisneoir

quote:
axis schreef op woensdag 19 december 2007 @ 14:53:
Kan iemand van jullie mijn vermoeden bevestigen dat in ESX 3.5 Foundation de 8GB memory limiet verdewenen is? Ik heb nu toch best wel een tijd lopen zoeken, maar ik kan het maar niet vinden..

Er komen volgende maand nog wat 16GB machientjes binnen als spare, het zou leuk zijn dat als we die in willen zetten als ESX host, dat we dan alleen maar de foundation licentie nodig hebben a $995 :)
http://www.vmware.com/company/news/releases/esx_35.html
quote:
VMware Infrastructure 3 Foundation (previously called “Starter”) will include VMware ESX Server, VMware ESX Server 3i, VMware Consolidated Backup and the new VMware Update Manager. Unlike the previous VMware Infrastructure 3 Starter, VMware Infrastructure 3 Foundation will have no restrictions on shared storage connectivity, memory utilization or number of CPUs of the physical server. VMware Infrastructure Foundation list price will be $995 per 2 processors.

Zeer goede site om van virtualisatie topics op de hoogte te blijven

http://www.virtualization.info

W ter Harmsel wijzigde dit bericht 07-01-2008 14:05 (0%)
Reden: link

Heeft er iemand ervaring met het virtualiseren van seriele, parallele en USB poorten toevallig?

quote:
Kn3tt3r4 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 09:20:
Heeft er iemand ervaring met het virtualiseren van seriele, parallele en USB poorten toevallig?
voordat je in oplossingen gaat denken, is het misschien makkelijk om eerst je probleem te omschrijven :)

Vooruit dan :)

Ik ben bezig om te kijken of het mogelijk is een "serverpark" van 29 servers te virtualiseren. Ook ben ik nog aan het uitzoeken waar ik ze mee ga virtualiseren, maar ga er maar van uit dat het met VMware ESX gaat gebeuren.
De servers zijn bijna allemaal aangesloten op een seriele modem. Verder hangen er aan een aantal van deze servers USB en Paralelle Dongles. Natuurlijk heb ik zelf ook al wel wat uitgezocht, maar zoek nog mensen die er al ervaring mee hebben.

USB:
AnywhereUSB van Digi:
http://www.digi.com/pdf/prd_usb_anywhereusb_usbip.pdf

Het probleem hier zou dan zijn dat je per server een appart kastje moet hebben. Maar blijkbaar zou je dat opkunnen lossen met een USB-server:
http://www.keyspan.com/products/us4a/homepage.spml

Parallel:
Hier ben ik nog niet veel over gevonden. De enige oplossing die ik hiervoor bedacht had is om eerst parallel naar USB om te zetten en dit dan via bovenstaande manier te virtualiseren.

Seriele modems
ESPvoorESX.
http://www.lanclan.nl/ind...sID=26&actiespagID=69
Dit werkt alleen niet op alle OS dacht ik.

Ook van Digi:
http://www.digi.com/products/serialservers/

En dan vroeg ik me eigenlijk ook nog af of ISDN kaarten te virtualiseren waren. Hier heb ik namelijk nog niks over kunnen vinden. Alleen deze webiste, maar nog niet echt naar gekeken: http://www.lancom-systems...00.92+M5e34df5a01a.0.html

quote:
Kn3tt3r4 schreef op vrijdag 22 februari 2008 @ 11:14:
Vooruit dan :)

Ik ben bezig om te kijken of het mogelijk is een "serverpark" van 29 servers te virtualiseren. Ook ben ik nog aan het uitzoeken waar ik ze mee ga virtualiseren, maar ga er maar van uit dat het met VMware ESX gaat gebeuren.
De servers zijn bijna allemaal aangesloten op een seriele modem.
waarom hangen er seriële modems achter de servers :?
quote:
Verder hangen er aan een aantal van deze servers USB en Paralelle Dongles. Natuurlijk heb ik zelf ook al wel wat uitgezocht, maar zoek nog mensen die er al ervaring mee hebben.

USB:
AnywhereUSB van Digi:
http://www.digi.com/pdf/prd_usb_anywhereusb_usbip.pdf

Het probleem hier zou dan zijn dat je per server een appart kastje moet hebben. Maar blijkbaar zou je dat opkunnen lossen met een USB-server:
http://www.keyspan.com/products/us4a/homepage.spml

Parallel:
Hier ben ik nog niet veel over gevonden. De enige oplossing die ik hiervoor bedacht had is om eerst parallel naar USB om te zetten en dit dan via bovenstaande manier te virtualiseren.

Seriele modems
ESPvoorESX.
http://www.lanclan.nl/ind...sID=26&actiespagID=69
Dit werkt alleen niet op alle OS dacht ik.

Ook van Digi:
http://www.digi.com/products/serialservers/

En dan vroeg ik me eigenlijk ook nog af of ISDN kaarten te virtualiseren waren. Hier heb ik namelijk nog niks over kunnen vinden. Alleen deze webiste, maar nog niet echt naar gekeken: http://www.lancom-systems...00.92+M5e34df5a01a.0.html
wat betreft dongels is het misschien een optie om te vragen of ze de licentie ook op een andere manier kunnen aanbieden (MAC Adres).

Mijn Virtual Center server draait nog wel fysiek, en hier heb ik bij ons een dongle voor licenties aangehangen dmv usb.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Aphaea

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws