quote:
MrBarBarian schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 15:29:
Ik snap de gehele virtualisatie-hype eigelijk niet zo erg. Ik zie absoluut de voordelen van virtualisatie in voor development omgevingen; je plaatst een VM, en de developper gaat zijn gang. verknoeit ie iets, dan gooi je de vm weg en je kan overnieuw beginnen... et viola.
Daar is virtualisatie ook erg geschikt voor.
quote:
Virtualisatie van bedrijfkritische omgevingen (mail en http werden genoemd) zie ik echt niet zo erg zitten. Security zie ik eigelijk als een slecht argument, aangezien hier al ruim voldoende mogelijkheden voor zijn (chroot op unix/linux bijvoorbeeld).
Voor Unix/Linux geldt dat inderdaad minder, maar als je zoals wij 200 Windows applicatieservertjes hebt draaien, die vaak ook nog meerdere taken uitvoeren, wordt security toch wel een echt issue.
quote:
Wat ik wel zie is een enorme vergroting van het single point of failure. Bij een hardware probleem moeten alle VM's down, samen met de onderliggende 'moeder' zelf. M.a.w. all je kritische applicaties zijn down (imagine de impact hiervan). Terwijl bij het gebruik van losse hardware deze impact veel kleiner is... (of wil je je 'moeder' gaan clusteren.. wat kost dit aan hardware en resources!)
ESX2.5 in combinatie met VirtualCenter/VMotion kan inderdaad niet overweg met hardwarefailure van de ESX host. Die is bij ons dan ook zo redundant mogelijk uitgevoerd. ESX3 kan dit volgens mij wel, als er dan een ESX host crasht (nog niet meegemaakt in 1.5 jaar trouwens) kunnen de VM's a la seconde naar een andere ESX host.
quote:
Qua kosten besparing weet ik het ook niet... Wat is goedkoper.. 10 losse servers kopen met beperkte capaciteit.. of een enorme server met enorme capaciteit.. maar ook enorme kosten..
Prijs van een basis DL380G4 is rond de 3K, prijs van een ESX DL380G4 (zoals wij die gebruiken) zit volgens mij rond de 10K. Reken maar uit.
quote:
Ik zou erg oppassen met virtualisatie. Het heeft erg nuttige toepassingen, maar dat is lang niet altijd het geval.
Absoluut. Zoals ik al aangaf moet je het niet op disk IO intensieve servers gaan gebruiken, en Terminal/Citrix servers virtualiseren wordt ook afgeraden. Heb ook de beste ervaring met Windows en Linux servers, die schalen het beste. NetWare virtualiseren is ook niet tof, geeft toch een eprformancehit, mogelijk omdat de VMware Tools voor NetWare niet zo goed ontwikkeld zijn, of omdat de architectuur van NetWare een snelle virtualisatie in de weg staat.