Hoofdcategorieën
Topicacties

Zonnepanelen geplaatst

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 40 41 42 43 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 17 juni 2001

het efficientste is een installatie die die panelen automagisch op de zon richt ...

Of je die constructie terug verdiend is een tweede :P

4 8 15 16 23 42

zonne-energie voor iedereen

quote:
chewbacca schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 23:19:

Een Zonnebloemolie / biogas gestookte generator is net zo duurzaam (CO2 neutraal) als zonnecellen, windmolens of waterkracht centrales. De grote BioMassa centrales van essent & co leveren toch ook groene stroom?

"Net zo duurzaam" is heftige discussie over, ga ik hier even niet op in, is ingewikkeld. Zeker wat Essent betreft wel even opmerking: die werd deels op palmolie gestookt, en dat is een absolute ramp voor het oorspronkelijke oerwoud wat ervoor gekapt wordt. Ab-so-luut niet duurzaam, en terecht dat palmolie geschrapt wordt als "groene" biomassaleverancier. Het gaat om de schaalgrootte, en vergeet vooral niet het (fossiele!!!) transport.

quote:
Dit ben ik niet met je eens, kWh=kWh of deze nu via water, wind, zon of biomassa wordt opgewekt.
Hier moet dan ook dezelfde vergoeding tegenoverstaan. Dat de grote stroom boeren hier meer voor vangen komt nu eenmaal omdat het een "trendy" product is (lees: marktwerking).

Nope, jouw stellingname deel ik niet. Het gaat er om om alle werkelijk donkergroene duurzame opties (en dat zijn, in essentie, stromingsbronnen als zon, wind en water) op alle fronten tot ontwikkeling te laten komen. Je kunt niet in het huidige stadium ALLEEN de "meest rendabele" vorm van duurzame opwekking stimuleren (dat is wind onder de HUIDIGE economisch condities, en die condities zijn altijd kunstmatig!) Die ontwikkeling gaat deels autonoom en wordt deels via incentives versneld. Elke (deel)technologie zal zijn eigen ontwikkelingspad hebben, elk proces zijn eigen voor en nadelen. Geen enkele technologie heeft alleen maar voordelen, en geen enkele technologie zal zich kunnen beroepen op "de goedkoopste" te zijn. Waarom niet? Omdat dat EN geen statisch gegeven is en VOORAL, omdat energie altijd een machtspolitiek middel is geweest en zal zijn, waar continu zware belangen een prominente rol spelen.

Als je echt duurzaam wilt, zul je alle veelbelovende opties een kans moeten geven, en dat betekent dus NIET: "algemeen tenderen" (want dan trek je kunstmatig tijdelijk een ontwikkeling voor, al naar gelang de politieke wind waait), maar "specifiek per technologieveld tenderen". En dat is volstrekt anders als wat nu in Nederland gebeurt, want EZ wil gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang blijven zitten. DAT remt innovatie! OF je geeft geen enkele technologie een cent en schaft alle, vaak verkapte, subsidies af, óf je trekt marktbreed innovatie uit de polderklei, en dat betekent selectief tenderen. In Duitsland hebben ze dat zeer goed begrepen (daar wordt bijv. ook al deels met risicokapitaal van de deelstaten geothermie uit de grond gestampt), maar daar is dan ook ALLE marktondersteuning voor duurzame energie ingebed in specifiek wetgeving, het EEG. Iets wat in Nederland volledig ontbreekt!

quote:
Met volledige certificering van een terugleverende installatie beperk je mensen alleen. Waarom zou het alleen aan mensen met een schandalig duur ingekochte, door een "overbetaald" installatiebedrijf aangelegde installatie voorbehouden moeten zijn om stroom aan het net te mogen leveren? Vooral als het goedkoper kan en net zo milieu-vriendelijk? Meneer Philips is toch ook in een schuurtje begonnen met gloeilampen?

Ik ben het met je eens dat je niet zomaar alles aan het net mag hangen. Maar alles via regeltjes willen dicht timmeren houdt innovatie alleen maar tegen.
Je hebt volkomen gelijk, maar we leven (helaas!!!) niet meer in de tijd van de heer Philips, maar in de jungle van de (slechts gedeeltelijk!!!) "geliberaliseerde" markt. Die continu wordt "verstoord" door zowel overheidsmaatregelen, als door zware belangengroeperingen als de netbeheerders (je wil niet weten wat die voor "ambtelijke stukken" er door jassen die extreem nadelig zijn voor de ontwikkeling van teruglevering aan het net). En die machtige organisaties zitten te SOPPEN van regelgeving, want zij kennen het klappen van de zweep, zitten dicht bij het vuur (lees: beleidsmakers), en zijn juist GEBAAT bij zo'n dichtgetimmerde markt. De "geliberaliseerde energiemarkt" is een van de meest grove leugens van deze tijd, en slechts weinig mensen weten dat. De consument wordt een rad voor ogen gedraaid. Ik zou het ook gaarne anders zien, maar onze tegenstanders zijn oppermachtig.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
[ Ik heb een digitale meter die dag/nacht tarief, en teruglevering meet in de meterkast.

Op dit moment krijg ik nog geen terugleververgoeding. De nuon wil(de) dit alleen doen als je ook (duurdere) natuur stroom neemt. Echter ik heb de volgende link over salderen (verrekenen) bij gebruik van digitale meters gevonden en ga proberen dit aan te vragen. Ik heb in andere half jaar toch zo'n 500KwH terug geleverd en wil daar wel geld voor zien! (kan ik daarvan zo'n stroommeter voor kopen, want ik zie nu alleen wat ik terug lever niet wat mijn panelen opbrengen)

Hoi jeanj

NUON heeft je bestolen. Ze waren sinds juli 2004 VERPLICHT om je te salderen, maar de netbeheerders hebben daar een heel vies stokje voor gestoken door stiekem in de Meetcode op te laten nemen "dat je je moet aanmelden bij de netbeheerder als je beroep op die (wettelijk VERPLICHTE!!!) saldering" doet!!! Is formeel in de "Netcode" geregeld, maar ook die kent vrijwel niemand in dit bureaucratenlandje. Ergo: (vrijwel) niemand in Nederland weet dat die "aanmelding" moet geschieden, de netbeheerders doen alsof hun neus bloedt, je bent niet "aangemeld", en DUS doet de energieleverancier (die hier helemaal NIETS over heeft te zeggen, realiseer je je dat s.v.p. goed!) ook niks. Resultaat: je overschot wordt misschien wel geregistreerd (als je een teruglevertelwerk hebt), misschien ben je zelfs zo slim om die aparte meterstand door te geven (als de computersystemen dat al kunnen registreren...) maar er gebeurt niks mee! Een eerste artikel hierover is van mijn hand in de Bode van O.D.E. verschenen. Mail me als je dat artikel wilt hebben (er komt nog veel meer rotzooi aan, trouwens). info@polderpv.nl

Het beruchte "koppelcontract" van NUON is middels een nieuwe "beleidsmaatregel" (NMa) waarschijnlijk verboden, maar er zal nog wel wat water door de Rijn gaan vloeien over deze materie... ;(

Als je beroep doet op de wettelijk verplichte saldering (opgelet: alleen als je onder de 3.000 kWh netinvoeding per jaar blijft, geldt voor de meesten), eis dan dat je vanwege de wet met terugwerkende kracht tot juli 2004 gesaldeerd zult worden!!! >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

quote:
grizzlybeer schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:07:
TS, heb jij een mechanische of een electrische meter?

Je kan beter zo'n oude hebben want die draait tenminste terug als jij levert. Zo'n nieuwe staat dan volgens mij gewoon stil.

Hoi grijze beer.

Niet helemaal waar. Er zijn TWEE types "moderne" digitale meters. De goede is er een met meestal 5 telwerken waarvan er 2 voor dubbeltarief gebruikt worden, en er meestal 1 voor het teruglevertelwerk (plus reserve als ze nog meer met dal/piektarieven gaan zitten stoeien). Enkeltarief contract met zonnepanelen gaat dan in theorie met maar twee telwerken: afname en levering. Voor zover ik het nu kan overzien met huidige "regelgeving" en directieven, is het volgens mij het meest verstandig (zeker als je weinig elektra verbruikt), om zo'n meter in huis te hebben, want de saldering wordt simpel geregeld. In en uit voor dezelfde prijs, zoals het hoort.

Meters die direct uit alle meterkasten dienen te verdwijnen, als het aan ondergetekende ligt, zijn de digitale meters ZONDER teruglevertelwerk, waarbij de teruglevering wel geschiedt, maar niet geregistreerd wordt, zodat ook geen beroep op de wettelijk verplichte saldering gedaan kan worden!!! Ik heb net gesprek met zo'n slachtoffer gehad, die is jarenlang niet geholpen en gaat er nu werk van maken want hij is goud geld kwijtgeraakt aan de netbeheerder door deze diefstalmeter! WEG met die krengen en een goede meter er voor in de plaats s.v.p. Kosteloos!

"Stil" staan met digitale meters is feitelijk niet mogelijk, als er maar een teruglevertelwerk op zit. Er zijn ook nog steeds oude ferrarismeters waar, helaas, een terugloopbeveiliging op zit, die staan dan ook inderdaad "stil" als er (tijdelijk) overschot is. Ook die vallen bij mij in de categorie diefstalmeter en dienen te verdwijnen, of de beveiliging moet er afgehaald worden. Meeste mensen hebben geen benul wat er in de meterkast hangt of wat daar in het kleinste kamertje van het huis allemaal voor onzaligs gebeurt. Grote kans dat sommigen (hoeveel???) bestolen worden van hun kostbare zonnestroom. :(

quote:
mcandor schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 12:38:

Hier in dit huis hebben we een digitale meter :( Hij kan dus geen stroom teruggeven :(
Zie mijn separate reactie over dit onderwerp. Digitale meter levert altijd terug, maar de "verkeerde types" zonder teruglevertelwerk registreren die teruglevering niet en dienen door de netbeheerder gratis voor een goede ingeruild te worden zodat de wettelijk verplichte saldering geëffectueerd kan worden!

quote:
LED-Maniak schreef op zaterdag 01 juli 2006 @ 13:41:
[...]

Nuon had ons verteld dat we nieuwe kregen, maar dat is tot nu toe nogsteeds uitgebleven

Klopt. Ze zouden allang begonnen moeten zijn, mogelijk in het noorden van het land. Ze houden hun mond stijf gesloten. Bel naar The Sun Factory, die gaan het renovatiewerk doen. Zie ook de belachelijk simplistische en volstrekt ontoereikende "nieuwe website": http://www.nuonsunpowerherstel.nl/

quote:
Momenteel, nu de zon volledig op de panelen gericht staan leveren ze alle 4 bij elkaar 250Watt. Dit is toch extreem veel lager dan wat hij zou moeten? Het is warm, maar alsnog dan zou dit toch veel meer moeten zijn?

Theoretisch rekensommetje:
4x soladin 120, 91% rendement, (gecapped op 95Watt):
(2 * 115) * 0.91 = 209Watt (190 Watt)
(2 * 105) * 0.91 = 191 Watt (190 Watt)

Totaal: 400Watt (380 Watt)
Voor de haakjes zou de theoretisch zijn en tussen de haakjes is waar de omvormers op afcappen.
Dan is 250Watt wel even een stuk lager..

Verschil wordt veroorzaakt door de omgevingstemperatuur. Je panelen worden bloedheet, en dan dondert het rendement omlaag. Uit mijn 108 Wp zonnepanelen, die nooit meer dan 94 Watt (enkele seconden lang!!!) hebben opgeleverd met een OK4100 Watt omvormer, pak ik midden in de warme zomer zelden meer dan 80 Watt, zit vaak ergens in de 70 Watt Pac uit de omvormer. Zonnepanelen in de Sahara (brinkie) is niet zo slim, want slecht voor het rendement, mits geforceerd gekoeld en dat is ook oliedom want energieverspillend.

quote:
Als ik alle panelen in serie zet en dan heb ik toch nog minder vermogenverlies icm een 600? Daarnaast, hij capt pas af op 525/600 Watt ipv 95Watt per omvormer.

Zou je het verschil merken?

Soladin600 is goede omvormer die alles uit de kast haalt. Heeft ook met de ingebouwde MPP tracker te maken. Nominaal (op panelen/datasheets staande) vermogen haal je nooit.

quote:
@ hierboven:
Bij ons heeft ook de hele straat een digitale meter gekregen toen ze lucht ervan kregen dat ze zonnepanelen hadden, bij ons gelukkig nog niet...

Wil je s.v.p. documentatie daarvan naar me toe sturen? Dit kan niet. Netbeheerders en energieleveranciers mogen niks meer met elkaar te maken hebben (al is dat nog steeds schering en inslag). De ene partij mag niet zaken regelen die in het voordeel zijn van de voormalige monopolistonderdelen, ten koste van de klant! NMa doet onderzoek hiernaar, en ik wil praktijkgevallen zien om ze op scherp te zetten.
info@polderpv.nl

Reg. datum: 27 april 2003

Ik ben pas onlangs begonnen met me te interesseren in zonne-energie, en lees het bovenstaande. (zonnigtype)
Is het niet handiger om een zonnepanneel te combineren met een boilerpaneel?
De zonnecellen hebben last van warmte, het boilerpaneel eronder voert die warme juist af.
De cellen hebben eigenlijk alleen maar behoefte aan fotonen, en het gevangen IR zorgt voor problemen, terwijl boilers eigenlijk een IR-collector zijn.

boerke

Reg. datum: 15 oktober 2003

Beetje offtopic misschien, maar wellicht ook interesant voor jullie:

Ik heb in mijn huis een badkamer zonder raam. Je moet dus altijd een lamp
aandoen om wat te kunnen zien :( . Nu had ik dat in mijn vorige huis ook al,
en ik wist dus dat mij dat niet erg beviel.
Vandaar dat ik in mijn nieuwe huis een Solatube heb ingebouwd in de badkamer.
Het is een soort lichtkoepel op het dak die met een sterk reflecterende spiegel-tunnel
verbonden wordt met een plafoniere.
Het resultaat is echt verbluffend. De enige maal dat nu de lamp nog aangaat is
als we laat naar bed gaan en het geen volle maan is. :)

Wij zijn toen der tijd naar de "schowroom" in Ederveen geweest om te kijken of het echt
wel wat is. Daar aangekomen blijkt het een verbouwde boerderij te zijn met in de
stal een paar nagemaakte gangen en kantoorruimte's. Niet echt dat je zegt een showroom
zoals je dat gewent bent in een winkel, maar erg aardige mensen.
Op hun advies hebben we de 30 cm variant genomen (ipv de 20 cm) omdat de
plafoniere boven de wastafel hangt, en je echt genoeg licht wil hebben om je make-
up op te doen, of je baard eraf te halen ;)

website: http://www.techcomlight.nl/

1465Watt-piek op ons dak!

quote:
Caey_22 schreef op zondag 02 juli 2006 @ 20:38:
is er een verzekering voorzien tegen hagelschade? Ik meen doorheen de plastic van de panelen te kunnen zien op een van de plaatjes, en ik geloof wel dat die paar 100 micrometer halfgeleider redelijk plooibaar is maar wat omtrent de schokweerbaarheid?

De gasplaat voor de cellen is speciaal gehard glas, bestand tegen hagelstenen van X mm diameter en Y snelheid (weet de getallen niet). Ik heb nog nooit gelezen dat PV-panelen beschadigd zijn door hagel.

quote:

Verder heb ik toch wat vragen naar de economische haalbaarheid, je stelt dat er 3200¤ betaald is geworden en dat je dit terugverdient in 25 jaar (verondersteld een verdubbeling energieprijs)
Echter je kan dezelfde veronderstelling maken over de rente, stel een basisrente van 2% dan kom je over diezelfde 25 jaar een waardevermeerdering van 65% uit. Wat je investering een prijs van 5249 geeft. (reken iets van 4500-4700 omdat je toch maandelijks betaalt)

Daar heb je gelijk in, misschien moet je het topic nog even doorlezen, in meerdere posts probeer ik mijn redenen van aanschaf duidelijk te maken. Het geld op een spaarrekening zetten levert (mogelijk!!) meer op, maar dan wordt er voor dat geld geen duurzame energie opgewekt. Nu wel.

quote:
Ik kan natuurlijk enkel maar toejuichen dat u investeert in een zonnige toekomst maar mij lijkt het toch een extreme vorm van natuurliefhebberij.
Ik ben niet zo'n extreme natuurliefhebber, althans niet meer of minder dan iemand anders die wel eens graag in het bos wandelt. Ik ben wel iemand die zich zorgen maakt over onze energiehuishouding. Nogmaals: lees het hele topic even rustig door en kijk daarna op www.peakoil.nl.

JeroenH wijzigde dit bericht 03-07-2006 10:45 (2%)
Reden: spelfout + kleine toevoeging

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Spoken words!
Reg. datum: 24 februari 2002

quote:
boerke schreef op maandag 03 juli 2006 @ 02:49:
Ik ben pas onlangs begonnen met me te interesseren in zonne-energie, en lees het bovenstaande. (zonnigtype)
Is het niet handiger om een zonnepanneel te combineren met een boilerpaneel?
De zonnecellen hebben last van warmte, het boilerpaneel eronder voert die warme juist af.
De cellen hebben eigenlijk alleen maar behoefte aan fotonen, en het gevangen IR zorgt voor problemen, terwijl boilers eigenlijk een IR-collector zijn.
Dit zal waarschijnlijk wel mooi werken ja. Zo vang je 2 vliegen in 1 klap.

quote:
eghie schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:41:
Dit zal waarschijnlijk wel mooi werken ja. Zo vang je 2 vliegen in 1 klap.
Volgens mij is hier wel eens onderzoek naar gedaan, maar ik kan het niet meer vinden. Volgens mij kwam er uit dat het een stuk efficiënter was om beide systemen gescheiden te houden. Het was lastig om de warmte uit de PV-cellen in het koelwater te krijgen meen ik. Sowieso was het duur en complex, en bij dit soort situaties moet je complexiteit vermijden. Het moet gewoon 30 jaar staan zonder onderhoud.

JeroenH wijzigde dit bericht 03-07-2006 10:46 (12%)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

Reg. datum: 03 juli 2006

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 27 juni 2006 @ 00:39:
[...]

Realtime doorgeven zou denk ik wel kunnen, maar dan zou ik daar een servertje voor moeten draaien. Zeg verbruik simpele PC: 60W
0,06 * 24 * 365 = 525kWh en dat is min om meer wat de panelen zullen produceren. Beetje zinloos dus.

Ik ben van plen elke maand in ieder geval de statistieken bij te houden, en ook de nieuws-sectie, als er iets te melden valt. Filmpjes wordt lastig, zo'n installatie doet niet veel, die staat daar maar te staan (en dat is natuurlijk ook het voordeel)

Oh en overigens: zonnestroom produceren is volstrekt zinloos als je niet eerst energiezuinige apparaten neerzet en je sluipverbruik aanpakt. Anders gooi je je dure zonnestroom weg en dat is echt zonde van het geld. Hoewel het minder 'sexy' is heb je vrijwel altijd meer bespraring voor je zuurverdiende ¤¤¤¤ als je eerst eens het energieverbruik van je huishouden onder de loep neemt.
Realtime loggen is wel leuk, het lukt mij aardig (zie http://solar.bodewes.net/latest%20results.html). Ik heb wel een speciale server draaien, want anders is het inderdaad zonde van de opgewekte energie! Als ik het goed heb gebruikt mijn server 7W (http://www.lex.com.tw)

quote:
Boodie schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:11:

Realtime loggen is wel leuk, het lukt mij aardig (zie http://solar.bodewes.net/latest%20results.html). Ik heb wel een speciale server draaien, want anders is het inderdaad zonde van de opgewekte energie! Als ik het goed heb gebruikt mijn server 7W (http://www.lex.com.tw)

Erg mooi, en ik heb dit soort apparaatjes ook wel eens overwogen. Ik ben ook meetgek en ik zou het op zich wel willen :P Maar 7W = 70kWh/jaar, dan zou ik dus alsnog ongeveer 1/5 van mijn zonnestroom gebruiken aan metingen van de opgewekte zonnestroom, nog afgezien van de kosten van een dergelijk apparaatje. Dat vind ik niet reeël. Ik schrijf wel elke week de meterstanden op, dat vind ik voor nu voldoende, en dat kost niets.

En daarbij kan de Mastervolt software niet zo meten als jij doet, met dagelijks grafieken etc.

JeroenH wijzigde dit bericht 03-07-2006 11:25 (8%)

quote:
CanonG1 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 10:44:
[...]

Volgens mij is hier wel eens onderzoek naar gedaan, maar ik kan het niet meer vinden. Volgens mij kwam er uit dat het een stuk efficiënter was om beide systemen gescheiden te houden. Het was lastig om de warmte uit de PV-cellen in het koelwater te krijgen meen ik. Sowieso was het duur en complex, en bij dit soort situaties moet je complexiteit vermijden. Het moet gewoon 30 jaar staan zonder onderhoud.

Klopt: bij apparatuur die langdurig op het dak moet liggen dien je complexiteit te vermijden, want dat is vragen om problemen. Je wilt niet om de haverklap het dak op, zeker niet als het om schuine daken gaat, laat staan als het om panelen gaat die in het dak zijn ingebouwd. :'(

Verder speelt een zeer belangrijke rol dat de eisen aan het glas verschillend zijn voor zon-thermisch en zon-PV. En voor zon-thermisch heb je hoog rendement met steeds vaker toegepaste speciale coatings, waardoor die dingen bloedheet worden. Dat is zééér ongezond voor het rendement van het in dat paneel ingebouwde fotovoltaïsche deel. Er moet nog hard aan gewerkt worden om de opties te combineren. Arie Kroon (nul-energie woning in Woubrugge) heeft eigen gebouwde combipanelen, maar die man is een absolute uitzondering en dient een Nobelprijs te krijgen.

Groot voordeel als combinatie lukt: ook kleinere dakoppervlakten zouden dan groot deel van de elektra- en warmtebehoefte van een doorsnee gezin kunnen dekken. Onderzoekers: gaat voort!

quote:
CanonG1 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:23:
[...]

Erg mooi, en ik heb dit soort apparaatjes ook wel eens overwogen. Ik ben ook meetgek en ik zou het op zich wel willen :P Maar 7W = 70kWh/jaar, dan zou ik dus alsnog ongeveer 1/5 van mijn zonnestroom gebruiken aan metingen van de opgewekte zonnestroom, nog afgezien van de kosten van een dergelijk apparaatje. Dat vind ik niet reeël. Ik schrijf wel elke week de meterstanden op, dat vind ik voor nu voldoende, en dat kost niets.

En daarbij kan de Mastervolt software niet zo meten als jij doet, met dagelijks grafieken etc.

Realtime loggen op computer is inderdaad niet verstandig, maar als je toch al hele dag achter dat ding zit is op de achtergrond loggen geen probleem. Ik doe dat met de OK485 voor mijn 10 OK4tjes, en ik kan overschakelen naar een separaat systeem op een ander net ingevoed. Zie mijn grafieksectie op Polder PV voor wat dagcurves die (met veel moeite) gemaakt zijn:

http://www.polderpv.nl/dagcurves.htm

Absolute meester op het gebied van volledig geautomatiseerde logging en verwerking van de data in spreadsheets tot automatisch gegenereerde actuele grafieken en daaruit afgeleide week, maand, en jaargrafieken, is Ton Peters uit Spijkenisse. Niets afdoend aan Bodewes zijn fantastische grafieken, hoor, maar Ton's site is heel byzonder. Alles is geautomatiseerd, een prestatie van formaat.

http://www.polderpv.nl/Ton_Peters.htm (interview en wat foto's)
http://www.pv-solar24.info/ (Ton's magnifieke website)
http://www.pv4all.com/index.php (als je zelf OK4tjes hebt, kun je ze online laten loggen m.b.v. door Ron Hoekstra van iQue ontwikkelde software; op die site staat ook continue logging live van 2 panelen in Harlingen met OK4tjes)
http://www.solarwarrior.com/ (een van de grootste particuliere PV-systemen in California, live logging door "Solar Beast"...)

:*)

quote:
CanonG1 schreef op maandag 03 juli 2006 @ 11:23:
[...]

Even over dat verbruik van die server. Volkomen terecht dat je daar kanttekeningen bij zet, en moeten mensen ook zeker niet overwegen als ze niet iets met al die info gaan doen. Die paar hobbyisten die alles uit de kast willen halen, OK, maar je moet niet gaan/laten loggen op computers bij iedereen want dat is vragen om energieverspilling.

Er wordt door diverse mensen gewerkt aan logging apparaatjes met, geloof ik, EEPROMs, die vrijwel niks zelf verbruiken, maar wel datastroom vastleggen, tot meer dan een maand aan toe. Je kunt die dingen dan bijv. eens in de zoveel tijd uitlezen, en data verwerken. Ik ken iemand die zo'n ding zelf gebouwd heeft, en het verbruikt vrijwel niks op jaarbasis.

PVSAT project (Europees) was een heel andere benadering, waarbij de data een keer per dag naar een server in Duitsland werden verstuurd, en je de door die server berekende grafieken vervolgens weer kon downloaden. Werkte met satellietgegevens om opbrengsten te checken aan verwachte theoretische opbrengst. Zeer aardige resultaten, maar kinderschoenen nog niet ontgroeid (hoge telefoonkosten, er was geen ADSL variant aanwezig! :? ), al wordt het apparaat nu in Duitsland en Zwitserland verder ontwikkeld. Vrij complex, want hoop interfaces nodig. Proeffase in Nederland is afgerond. Meer info:

http://www.polderpv.nl/PVSAT.htm

(Mijn eigen)
quote:
Je panelen hebben een nominaal, onder labcondities vastgesteld DC vermogen wat je nooit zult halen onder praktijk condities. Zeker niet nu het zo warm is: onze 108 Wp panelen haalden vandaag rond het middaguur "maar" 80 Watt met een OK4 omvormer aan AC-zijde (DC zijde wordt niet gemeten door de software, behalve aangeboden Vdc). Panelen die warm worden gaan (fors) achteruit in rendement.

Vandaag, bloedheet (31 graden), op het dak op 4 hoog zal het mogelijk zelfs nog warmer zijn ook al staat er een lekker windje (dus panelen zouden bij windstil weer nog veel heter kunnen worden). Uitgangsvermogen van de best presterende OK4 op een 108 Wp paneel is 76 Watt. Record haal ik meestal in vroege voorjaarsmaanden met veel wind, koude luchttemperatuur, en reflecties van de wattenwolken: max. 94 Watt Pac en regelmatig langduriger 90-92 Watt.

Kijk ook op de fraaie curve van 1 juli (wolkeloos en bloedheet) van Ton Peters in Spijkenisse: je ziet dat de sensor onder de zonnepanelen meer dan 55 graden warm wordt. Dat is de onderzijde, de bovenkant wordt mogelijk nog veel heter. Let op dat max. later ligt dan het Pmax, omdat het paneel doorwarmt na het middaguur (massa houdt warmte vast en kan niet afkoelen). Vergelijk die grafiek nu eens met recorddag 24 mei 2004 voor Ton (met wolken!!!). 16,97 kWh i.p.v. 15,54 kWh van 1 juli 2006, ondanks de kortere daglengte en de wolken. Paneeltemperatuur ligt maar liefst 10 graden lager. Ook speelt hier trouwens belangrijke rol de instralingshoek, die gunstiger is in mei.

http://www.pv-solar24.info/archive/0607/sb060701.png 1 juli 2006
http://www.pv-solar24.info/archive/0405/sb040524.png 24 mei 2004

Met complimenten aan Ton. O-)

moeehh
Reg. datum: 04 oktober 2003

quote:
zonnigtype schreef op maandag 03 juli 2006 @ 01:56:
[...]

Klopt. Ze zouden allang begonnen moeten zijn, mogelijk in het noorden van het land. Ze houden hun mond stijf gesloten. Bel naar The Sun Factory, die gaan het renovatiewerk doen. Zie ook de belachelijk simplistische en volstrekt ontoereikende "nieuwe website": http://www.nuonsunpowerherstel.nl/

Wij hebben soladin 120 omvormers gekregen, op de site hebben ze het alleen maar over de OK4 omvormers, ik neem aan dat het dan niet voor ons geldig is?

quote:
Verschil wordt veroorzaakt door de omgevingstemperatuur. Je panelen worden bloedheet, en dan dondert het rendement omlaag. Uit mijn 108 Wp zonnepanelen, die nooit meer dan 94 Watt (enkele seconden lang!!!) hebben opgeleverd met een OK4100 Watt omvormer, pak ik midden in de warme zomer zelden meer dan 80 Watt, zit vaak ergens in de 70 Watt Pac uit de omvormer. Zonnepanelen in de Sahara (brinkie) is niet zo slim, want slecht voor het rendement, mits geforceerd gekoeld en dat is ook oliedom want energieverspillend.

Ze worden(icm de omvormers) aardig warm inderdaad. De omvormers zelf zitten al aan een muur die 30 graden en meer wordt, we zitten te kijken om ze op een andere muur te bevestigen waar die temperatuur hooguit 20 graden is.

Overigens staan de panelen momenteel bovenop van die zwarte bakken. Er zitten dan wel ventilatiesleuven in de bakken maar volgensmij is een aluminium frame waar ze op rusten veel beter in verband met de koeling ervan(aangezien hier vaak wel een koude bries staat aan de kust) of niet?

quote:
Soladin600 is goede omvormer die alles uit de kast haalt. Heeft ook met de ingebouwde MPP tracker te maken. Nominaal (op panelen/datasheets staande) vermogen haal je nooit.

Hmm, dus ik zou niet meer mogen verwachten dan die 250Watt. Das best een verschil dan inderdaad.

quote:

Wil je s.v.p. documentatie daarvan naar me toe sturen? Dit kan niet. Netbeheerders en energieleveranciers mogen niks meer met elkaar te maken hebben (al is dat nog steeds schering en inslag). De ene partij mag niet zaken regelen die in het voordeel zijn van de voormalige monopolistonderdelen, ten koste van de klant! NMa doet onderzoek hiernaar, en ik wil praktijkgevallen zien om ze op scherp te zetten.
info@polderpv.nl
Dit is 1.5/2 jaar geleden gebeurt, niet bij ons maar bij de buurman. Daar heb ik helaas verder geen documentatie van maar zal het eens gaan navragen want hij was het er zelf ook niet mee eens.

No soup for you!!
Reg. datum: 14 januari 2004

quote:
TerraGuy schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 17:42:
[...]

Begrijp ik het nu verkeerd of heb je daarmee je hele installatie binnen een jaar of 8 terugverdiend, het kostenbesparende effect nog niet eens meegerekend (uitgaande van het bedrag van 3200 euro voor de aanschaf, uit de TS)?

Ik weet niet of iemand anders hier al op gereageerd heeft (veel bij gekomen in een paar dagen _/-\o_ )
Maar: TS heeft een kleine installatie van 4 panelen (dacht ik?) van een paar honderd Wp.
Mijn installatie is 3,4 kWp, 3400 Wp dus. Ietsje groter en zeker ietsje duurder (volgens mij zijn het 40 panelen, je zou dus uit kunnen gaan van 32k euro, maar ik dacht zelfs dat het in de richting van 50k ging 8)7 )
Ik heb hem gelukkig niet zelf aan hoeven schaffen: wij wonen in een huurhuis en de panelen zaten er al op. Wel betalen we een bedrag per maand extra huur vanwege de panelen (ik weet niet eens meer hoeveel uit mn hoofd, maar ik had berekend dat het net aan economisch rendabel was).

kijk eerst hoe de wind waait
Reg. datum: 29 augustus 2002

quote:
zonnigtype schreef op maandag 03 juli 2006 @ 01:28:
[...]

Hoi jeanj

NUON heeft je bestolen. Ze waren sinds juli 2004 VERPLICHT om je te salderen, [...]

Het beruchte "koppelcontract" van NUON is middels een nieuwe "beleidsmaatregel" (NMa) waarschijnlijk verboden, maar er zal nog wel wat water door de Rijn gaan vloeien over deze materie... ;(

Als je beroep doet op de wettelijk verplichte saldering (opgelet: alleen als je onder de 3.000 kWh netinvoeding per jaar blijft, geldt voor de meesten), eis dan dat je vanwege de wet met terugwerkende kracht tot juli 2004 gesaldeerd zult worden!!! >:)

Ik ga idd een brief sturen aan de netbeheerder. Wat mij echter steekt is dat de NUON ons (er zijn 58 buren in het zelfde schuitje) VERKEERD heeft voorgelicht. In september 2004 hebben ze gezegd dat een vergoeding voor de stroom die je over hebt, alleen kan als je zo'n natuur stroom koppel contract neemt. Helaas heb ik dit niet op papier vermoed ik (ik zal even checken). Ik zou heel graag willen weten waneer er is besloten dat je vanaf 1 juli 2004 kan salderen (was dat voor 1 september 2004, of ergens daarna?)

Daarnaast zal ik als ik succesvol ben in mijn aanvraag (ik houd jullie op de hoogte) mijn andere 58 buren ook even inlichten ;)

Zit er nog een verjarings termijn aan? Ik bedoel mijn teruglevering is niet geregistreerd en is begonnen ca november/december 2004. (ik heb het zelf wel bijgehouden), Kan ik op alles aanspraak maken? Heb ik recht om het met terug werkende kracht in te laten gaan?

Tegen welk tarief vind de teruglevering plaats?

Wat is MEP subsidie en heeft het zin dit aan te vragen bij een teruglevering van 400-500KwH per jaar?

jeanj wijzigde dit bericht 03-07-2006 22:24 (11%)

heeft zijn sig ook eens gewijzigd

No soup for you!!
Reg. datum: 14 januari 2004

Zelfde hier met NUON: iets van 60 huizen met 3,4kWp installaties, eerst waren er analoge (terugdraai-) meters en opeens werden ze vervangen door de digitale (gelukkig met terugleverteller) omdat "ze deze van afstand uit kunnen lezen en dat de bewoners dus niet meer de meters hoeven op te nemen ieder jaar": dat zal allemaal best, maar waarom moet ik na 4 jaar dan nog steeds zelf mijn op-afstand-uitleesbare-meer opnemen? Kortom: kutsmoes die ze behoorlijk wat geld had kunnen opleveren. Gelukkig is dit gefix0red uiteindelijk.

Teruglevering (door kleine producenten) is tegen kleinverbruikerstarief: dus hetzelfde als je voor de stroom betaalt die je afneemt (incl. transport, ecotax btw en weet ik wat allemaal niet meer)
Grote producenten van groene stroom kunnen hun stroom kwijt tegen het geldende markttarief dacht ik, en krijgen daar boven op iets van 6 ct per kWh MEP subsidie
edit: het heeft dus geen zin om MEP aan te vragen: het kleinverbruikerstarief is gunstiger dan de normale prijs + 6ct

RikTW wijzigde dit bericht 03-07-2006 22:07 (7%)

Ik heb mijn website bijgewerkt met de maand juni (klik op statistieken).

Zoals je daar kunt lezen heeft de zonnestroominstallatie in 10 dagen tijd bijna 23kWh geproduceerd, dat is dus ruim de helft van mijn huidige maandverbruik. Kleine kanttekening: mijn huidige maandverbruik is belachelijk laag omdat ik in deze tijd alleen thuis ben en er niet vaak ben. In een normale maand zou het verbruik zo rond de 60-70 kWh geweest zijn waardoor waarschijnlijk ongeveer het totale maandverbruik gedekt zou zijn.

Juli begint goed met mooi zonnig weer (wel heet), dat levert over de afgelopen paar dagen al 3kWh per dag op. Hopelijk blijft dat nog even zo, dan wordt er over juli netto zeker teruggeleverd.

JeroenH wijzigde dit bericht 04-07-2006 21:13 (1%)
Reden: zpelvaud furweidert

Check trouwens dit; een ijscokar op zonnestroom (en windturbine):

http://elektro.thrijswijk...ar/pr_duurzame_ijskar.htm

Da's grappig gedaan.

Hoi, das puffen geblazen, vandaag 34 graden C om 14h00 in de schaduw.

Ik weet zelf niet hoe heet mijn panelen worden (heb er geen sensor op zitten), maar de inverters werden dik 55 graden binnen in huis. Resultaat: maximaal uitgangsvermogen AC van 75 Watt, kortdurend overdag, van een 108 Wp paneel. Record van zo'n paneel/OK4 omvormer is 94 Watt (zeer kort), en regelmatig boven de 90 Watt bij koele lucht, wind, etc.

Ton Peters had vandaag een paneeltemperatuur van 60 graden en dat is niet best voor het omzettingsrendement. Dat piekte weliswaar kort naar 2146 Watt, maar op 25 mei dit jaar had hij een record uitgangsvermogen AC van 2935 Watt met een 2700 Wp installatie.... Dit is, uiteraard, een momentopname geweest, en wordt veroorzaakt door felle reflecties tussen witte wolken in. Bij blauwe hemel ligt dat uitgangsvermogen veel lager, maar is dan wel vrij constant.

Alles is te raadplegen in de archieven van onze "Mister Datalogger" Ton Peters:

http://www.pv-solar24.info/

Andere vragen en opmerkingen hoop ik later op terug te komen. Ik heb het stervensdruk met tig "energiedossiers" met diverse smeerlapperij op het gebied van zonnestroomproducentje pesten en vastrecht oorlogen. Het zal je "hobby" maar wezen...

:'(

Reg. datum: 14 november 2003

quote:
CanonG1 schreef op dinsdag 04 juli 2006 @ 21:32:
Check trouwens dit; een ijscokar op zonnestroom (en windturbine):
http://elektro.thrijswijk...ar/pr_duurzame_ijskar.htm
Da's grappig gedaan.

Mooi, en door het molentje is ie goed terug te vinden in de zomerdrukte ;)

Ik vraag me trouwens ook al tijden af waarom fitnesscentra niet zelfvoorzienend zijn 8)7

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 40 41 42 43 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: