Zonnepanelen geplaatst

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 86.761 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBARDmaN
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 07:29

DaBARDmaN

- slide -

Ik lees in dat artikel:
"De Energy Ball levert per jaar een besparing van ongeveer 500 KwH op. Afgezet tegen de aanschafprijs van 2900 euro betekent dat dat het apparaat pas in een jaar of tien zichzelf heeft terugverdiend."

Maar als ik op de website kijk van de leverancier lees ik dit:
"De turbine moet euro 2900 gaan kosten, inclusief montage. Met een vermogen van 500 watt kan hij tot 10 à 15% van de stroom opwekken die een gemiddeld huishouden verbruikt. Dat levert een besparing op van zo'n euro 60 tot euro 100 per jaar. De terugverdientijd wordt zo wel erg lang."

Als ik de leverancier zelf dus moet geloven is het dus met de beste €100,- besparing nog 29 jaar voordat de kosten eruit zijn! Dat is slechter dan zonnepanelen!

| Dell XPS M1710 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:29
De specs zijn ongeveer gelijk als bij mijn zonnepanelen; die kostten ook ongeveer € 3000 en leveren ook zo'n 500kWh per jaar. Het verschil is het onderhoud, zonnepanelen zijn onderhoudsvrij (alleen misschien elke ±15 jaar de omvormer vervangen), van een windturbine moet je dat maar afwachten. Lagers, kabeldoorvoeren, etc.

500 kWh kost anno 2006 ongeveer € 100. Als je klakkeloos € 3000 deelt door € 100 kom je inderdaad op 30 jaar uit. Maar daarbij vergeet je dat de verwachting is dat de energieprijzen de komende tijd flink zullen stijgen. Als je de trend van de afgelopen paar jaar doortrekt moet een terugverdientijd voor zonnepanelen van 15-20 jaar haalbaar zijn, misschien nog wel korter ook. Afhankelijk van de onderhoudskosten kan deze windturbine ook een dergelijke terugverdientijd hebben. Maar niemand kan in de toekomst kijken.

Daarbij is 'terugverdienen' een breder begrip dan alleen de financiële kant. Zelfs als het aanschafbedrag in een relatief lange periode terugverdiend wordt ben je natuurlijk wel al die tijd bezig je eigen schone, duurzame energie aan het opwekken. Hoeveel je dat waard is verschilt natuurlijk per persoon, maar neem dat ook mee. Verder kan het aan je huis een bepaalde uitstraling geven, zo van 'hier wordt vooruit gedacht', meer nog dan bij zonnepanelen die vaak onopvallend hun werk doen. Maar anderen zullen het spuuglelijk vinden....

Als ik de mogelijkheid had zou ik ogenblikkelijk zo'n ding op mijn dak zetten. Nu, in de donkere maanden, neemt de opbrengst van mijn zonnepanelen sterk af terwijl het steeds meer gaat waaien. Het zou een perfecte aanvulling zijn op de zonnepanelen. Verder zou het dubbel perfect zijn: ons jaarverbruik is zo'n 1000kWh waarvan de zonnepanelen ongeverr de helft produceren. De 500kWh uit een dergelijke windturbine zou ons zeer dicht bij de 0kWh brengen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

virus.elektro

profesionele monitor sloper

guus.assmann schreef op maandag 13 november 2006 @ 23:42:
Wees blij, da's prima voor je stroomrekening.
Het wordt niet voor niets "blindstroom" genoemd. 8)
voor je stroom rekening wel ja. alleen voor die generators in de centrales niet echt. die worden namelijk rood-gloeiend van een verkeerde cosinus phi.

over het algemeen wordt 0.8 als onder grens gezien door energie bedrijven. daaronder kunnen ze gaan eisen dat je bijvoorbeeld extra spoelen of condensators aansluit om het te compenseren

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• JeroenH
virus.elektro schreef op donderdag 16 november 2006 @ 08:40:
over het algemeen wordt 0.8 als onder grens gezien door energie bedrijven. daaronder kunnen ze gaan eisen dat je bijvoorbeeld extra spoelen of condensators aansluit om het te compenseren
Dan zijn spaarlampen, in ieder geval de Ikea lampen die ik heb, niet fijn voor de energiebedrijven, want de lampen die ik gemeten heb zitten volgens mijn Conrad energy check allemaal tussen de 0,6 en de 0,8.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-07 23:29
awaarle schreef op maandag 13 november 2006 @ 20:53:
[...]

Waarschijnlijk zonder cos phi correctie, waardoor alleen bij gloeilampen een goeiewaarde weergegeven wordt :P

Spanning, stroom, vermogen
[afbeelding]

Bron
De meter laat zelf de cos phi zien! dus helaas voor je maar het is een behoorlijk goed apparaatje!

diskeltische lurker

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

technopeuter schreef op donderdag 16 november 2006 @ 12:33:
[...]

De meter laat zelf de cos phi zien! dus helaas voor je maar het is een behoorlijk goed apparaatje!
Inderdaad helaas voor me, m'n aandelen zullen kelderen >:) ;) , maar met cos phi is het zeker een mooi apparaat voor deze prijs (als ik er geen had zou ik deze onmiddelijk halen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 16-11-2006 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik hoor net op het nieuws iets over een nieuwe site met energietips e.d.
http://www.energielastenverlager.nl/

Kan de pagina alleen niet benaderen, is het wat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
hjs schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 10:05:
Ik hoor net op het nieuws iets over een nieuwe site met energietips e.d.
http://www.energielastenverlager.nl/

Kan de pagina alleen niet benaderen, is het wat ?
http://www.energielastenverlagen.nl doet het wel.
De Energielastenverlager is een gezamenlijk initiatief van Vereniging Eigen Huis, Woonbond en Milieu Centraal met als doel huishoudens te helpen om energie te besparen, waardoor hun woonlasten binnen de perken blijven en waardoor het milieu een handje wordt geholpen

[ Voor 3% gewijzigd door arnob op 17-11-2006 10:16 . Reden: url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-07 18:28
Mooi topic dit. Ik heb dit al een tijdje geleden gelezen en gisteren heb ik de knoop doorgehakt.
M'n prima werken oude koelkast gaat eruit en ik heb een zeer zuinige koel/vries combi gekocht.

Hier staat ook een PC 24/7 aan. Hierin zitten vooral laptop onderdelen zoals een onderklokte athlon mobile. M'n modem + router + switch is vervangen door een al in one ding.
Aan m'n TV hangt een slimme schakelaar die alles (xbox, subwoofer, versterker) uitzet als de TV uitstaat. De was goedkoop te vinden bij de action.

Stoken doe ik verder minimaal doordaat m'n huisje lang warm blijft.
Al met al heeft Eneco denk ik een slechte aan me.

Iemand nog een prima werkende oude koel/vries combi (****) gratis afhalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Sweet, ik heb die vermogens meter gekocht bij Lidl.

M'n oude koelkast staat in een relatief erg koude keuken waar ik niet stook
Ik heb 'm nauwelijks open gedaan dit weekend en hij is flink leeg op het moment.
Wel een overschotel uit het vriesgedeelte in de koeling gedaan om rustig te ontdooien.

In 27 uur tijd toch al 1.5kwh verbruikt met deze kou.
Dat is onder optimale omstandigheden het dubbele van de nieuwe die ik volgende week krijg.
Wat zal dat oude ding veel verbruikt hebben de afgelopen zomer.

Ik heb ook nog een oude vrieskist staan die ik veel hoor draaien.
Leuk, volgende week die maar eens meten met dat ding.

Zijn er hier ook freaks die een tijdklok aan de koelvries combi hebben hangen zodat deze
alleen op nachtstroom draait ?
Ik heb zitten rekenen en het lijkt me niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Woodski schreef op zondag 19 november 2006 @ 18:47:
Zijn er hier ook freaks die een tijdklok aan de koelvries combi hebben hangen zodat deze
alleen op nachtstroom draait ?
Ik heb zitten rekenen en het lijkt me niet verstandig.
Het zou je in kosten iets kunnen schelen, maar ik vermoed dat het niet veel zou zijn. In energieverbruik scheelt het je natuurlijk niets of bijna niets, want er lekt gewoon x Joules aan warmte per uur de vrieskist in. Daarbij fluctueert de temperatuur in de kist, dat lijkt me niet goed voor de spullen die er in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Een beetje nieuwe vrieser kan tot 19 uur zonder stroom.
Ik weet niet wat de dagstroom tijden zijn maar ik gok iets van 6 tot 23, dus 17 uur.
Dat is inderdaad tegen de grens van verstandig aan, daarom maar niet.
Het zou toch wel flink wat kosten schelen als ie alleen 's nachts draaide.

Bij m'n waterbed doe ik dit wel. Die stookt alleen 's nacht en in het weekend.
Nooit echt gemerkt dat ie koud is als ik ga maffen, dat werkt dus goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mystic
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-11-2019

Ik heb 'm nauwelijks open gedaan dit weekend en hij is flink leeg op het moment.
Wel een overschotel uit het vriesgedeelte in de koeling gedaan om rustig te ontdooien.
Miele heeft erg zuinige koelkasten. Het verbruik is erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Miele heeft erg zuinige koelkasten. Het verbruik is erg laag.
Ik krijg zaterdag een nieuwe Indesit A+ die 270kwh per jaar verbruikt
Dit is de goedkoopste zuinige koel/vries combi dit ik kon vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In 27 uur tijd toch al 1.5kwh verbruikt met deze kou.
Dat is onder optimale omstandigheden het dubbele van de nieuwe die ik volgende week krijg.
Ik heb het verbruik van mijn koel/vriescombinatie vorig jaar al eens gemeten (specs: 3 lades vriesgedeelte, 4 lades koelgedeelte, totale hoogte 1,70m, leeftijd 9 jaar), en die verbruikt gemiddeld 0,67 kWh per dag. Dat is dus de helft van jou koelkast, en dan heb ik er een vriezer bij.
Gemeten over ruim 1 maand.

Dan is die verwachte 270 kWh/jaar voor je nieuwe combinatie nog niet erg geweldig, ik hoop toch dat dat een erg hoge schatting is.
Ik weet niet welke klasse mijn combinatie was, maar A+ zal het niet geweest zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Volgens mij is 270kwh voor een grote koelvries combie met 3 vrieslades erg weinig hoor.
Ik heb er veel vergeleken en deze was toch wel heel zuinig.
Het is een A+ en alleen de A++ kasten waren zuiniger, maar ook fors duurder in aanschaf
Die laatste groep heeft no-frost waardoor er minder ijsafzetting is. (zuiniger)

Misschien valt die 270kwh die de fabrikant opgeeft beter uit.
Of jij maakt een rekenfout met 240kwh voor een 9 jaar oude kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee hoor, 30,9 kWh over bijna 46 dagen, daarna heb ik hem ontdooit en van ijs ontdaan en 9,5 kWh over ruim 15 dagen gemeten.

Ik heb de meter er vandaag weer aangehangen, ik zal over een tijdje nog eens posten. De vorige meting was precies een jaar geleden, van 21 oktober tot 6 december.
Daarbij gebruik ik de diepvries best intensief: ik vries veel eten in. De temperaturen staan ook standaard, 6 en -18 graden.

Het is trouwens een Siemens, bruto inhoud 300 l, netto 280 l waarvan diepvries netto 90 l.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Doe dezelfde meting eens in juli of zo, dat zal vast schelen.
Een weekje najaar geeft niet voldoende data voor een eerlijk jaar resultaat.

En ach deze oude kast van me gaat er eind deze week uit. Er zit een dikke laag ijs in
wat vast niet gunstig is voor het verbruik. Voor die 5 dagen ga ik 'm niet meer ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192568

Het heeft even geduurd maar ik heb nu een stukje software waarmee de Solodin600 uitgelezen kan worden en waar in iedergeval enige data mee opgeslagen kan worden. Als er belangstelling voor is dan hoor ik dat graag. Onderstaand enige schermcopy's

Afbeeldingslocatie: http://fred.saturnus.it/Soladin600/sol1.JPGAfbeeldingslocatie: http://fred.saturnus.it/Soladin600/sol2.JPGAfbeeldingslocatie: http://fred.saturnus.it/Soladin600/sol3.JPG

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 192568 op 21-11-2006 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 192568 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 16:28:
Als er belangstelling voor is dan hoor ik dat graag.
Jajajajajajajajajaaaaaaaaaaaa!! Heel graag. Ziet er goed uit man! Kun je het posten, of heb je een mail-adres nodig? Indien nodig heb ik nog wel wat webruimte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:43
Tjongejonge, ik ben onder de indruk!
Kan je ook daarwerkelijk meerdere soladins uitlezen? Ik zou hem ook wel willen beta testen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
MisTraller schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 20:00:
Tjongejonge, ik ben onder de indruk!
Kan je ook daarwerkelijk meerdere soladins uitlezen?
Dat zal geen kwestie van de software zijn, maar meer van hoe de Soladin wordt aangesloten op de PC. Als je meerdere COM-poorten hebt zou het geen probleem zijn, als het mogelijk is het programma meerdere keren naast elkaar te draaien. En anders zou het waarschijnlijk een relatief kleine aanpassing zijn in de software.om (dus wel via meerdere COM-poorten) meerdere Soladins in de gaten te houden.

Overigens staat er een Soladin 600 op marktplaats: *klik*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Hallo Fred,

Ziet er prima uit. _/-\o_
Daar heb ik ook wel intresse in.

Helaas heb ik nog geen tijd gehad. :'(
Want het is niet zo heel moeilijk om een soort multiplexer te maken om meerdere Soladins te kunnen uitlezen.
Daarbij stel ik me een PIC-processor vor, die met een kant aan de RS232 zit en aan de andere kant een aantal Soladins aangesloten krijgt.
Die kunnen met een multiplexer worden "gekoppeld". En met een commando via de RS232 kan er dan worden geschakeld.
Ik ga proberen dit verder uit te werken.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198098

Hi,

Ik volg dit topic met belangstelling, denk zelf ook over PV panelen maar wil ze vanwege een digitale meter niet overdimensioneren. Ik heb overdag een aantal apparaten continu op 220V draaien, en ook 1 op 400V.
Komt de geproduceerde zonnestroom met een standaard 12-220V omvormer ook ten gunste van mijn 400V verbruik of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

ik heb ook belangstelling voor dat soladin programma.

kan iemand trouwens dat schema voor de kabel nog een keer poosten, dan kan ik er een maken

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
@julesvdv.
Er wordt geen standaard 12V naar 230V converter gebruikt.
Wel andere omvormers, maar die zijn steeds voor een fase.
Als je bijvoorbeeld met een Soladin omvormer zou werken en je neemt er 3, dan kun je die op de 3 fase groep zetten. Er zijn dan wel 3 strings met panelen nodig. Liefst allemaal op hetzelfde dakvlak etc. zodat ze alle drie hetzelfde produceren. (Met een KC125 paneel, zou je er 4 per Soladin nodig hebben. Dus 12 panelen in totaal)

@virus.elektro.
Stuur me een mailadres en er komt een PDF file met het schema retour.

Guus Assmann

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 22:35

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Sneeuw op je zonnepaneel? Makkelijk op te lossen!

Haal een twee rolgordijnen, zo kort mogelijk ;) Wat stevige doorzichtige landbouwfolie, motortje aan een van de beide rolgordijnen. Monteer ze in een los frame om het zonnepaneel heen. Dus dat boven en onder het paneel een rol zit. Dan maak je een soort van lopende band ;)

Gaat 't sneeuwen, druk op de knop en het motortje zorgt ervoor dat het paneel even draait en de sneeuw die op het zonnepaneel ligt verdwijnt als sneeuw voor de zon ;)

Een en ander is natuurlijk ook nog automatisch uit te werken.
Doordat het in principe gewoon een transportband is maar dan doorzicht wordt de sneeuw er gewoon afgeschoven :) het principe zou prima moeten werken en kost weinig energie en weinig geld. ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Even wat reacties op de laatst geplaatste topic's

Degene die belangstelling hebben voor mijn programma'tje om de Soladin600 uit te lezen vraag ik even een mailtje naar mij toe te sturen. Voor de volledigheid, er kan nog maar één Soladin uitgelezen worden. Over hoe er maximaal 4 Soladins uitgelezen kunnen worden op een eenvoudige manier heb ik wel een idee maar dat wil ik eerst uitwerken en uitproberen op mijn tweede nog te ontvangen en installeren Soladin.

De schermcopy is van het programma'tje waarmee ik via TCP/IP op afstand de Soladin uit kan lezen.
Op dit moment staat er een eenvoudig laptopje bij de inverter die via WIFI communiceert met het bij ons in werking zijnde draadloze netwerkje. Op de laptop draait een zgn. serverprogramma'tje op de PC in de huiskamer draait de client. Uiteindlijk is het de bedoeling om bij de inverters een lynksys router te voorzien van een stukje software zodat deze als server kan gaan dienen. E.e.a. werkt thans ook maar dan met de nog in werkingzijnde OK4E inverters.

De belangstelling voor uitleessoftware voor de Soladin via dit forum valt mij wat tegen. Er moeten vast meerde OK4E slachtoffers zijn die de OK4E software gebruiken en ook onthand raken. Als er suggesties zijn om een ruimere bekendheid te geven aan het door mij geschreven stukje software dan houd ik mij daar voor aanbevolen.

Mbt julesvdv

Zonnestroominverters voor kleine installaties zijn altijd als éénfase apparatuur uitgevoerd. De elektrische installatie waarop deze inverters aangesloten worden kan voor 3 fasen aangelegd zijn en ook de meting kan met een driefasen meter geschieden. Eventuele teruglevering door de éénfase-inverters wordt welzeker in mindering gebracht op de driefasenmeting (bij een meter met draaischijf, elektronischemeters draaien niet terug, beschikken soms wel over de mogelijkheid voor meting van teruglevering. Ik denk echter dat de netbeheerders dan kiezen voor plaatsing van een afzonderlijke meting voor teruglevering.) De opmerking over de overbelasting van de digitale meter is mij niet duidelijk.

Mbt guus.assmann

Bij grotere PV installaties is het wenselijk de levering over 3 fasen te verdelen, een echt vereiste is dit volgens mij niet. De aansluitvoorwaarden van de enrgiebedrijven vragen wel om een zo gelijkmogelijke verdeling van de belasting/levering over 3 fasen . Energetisch/verliestechnisch is dit veelal ook wenselijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Anoniem: 192568 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 21:09:
Even wat reacties op de laatst geplaatste topic's
...
Linux uitlezen JAJAJA!!! Ik heb hier een Asus router met compoort mogelijkheid, en daar kan ik MRTGtool opzetten voor grafiekjes en zo, en zodoende een online actueel rapportage op een site zetten. Het ontbreekt me alleen verschrikkelijk aan tijd, dus als iemand een voorzet geeft.... ;) Ik heb al wel veel gezocht naar die OK4 oplossing, maar niets gevonden tot nu toe.
Als ik de data onder linux uit kan lezen en klaar kan zetten, dan moet het volgens mij een koud kunstje zijn om MRTGtool die data op te laten pakken en in een grafiekje te stoppen, en een scriptje om van de overige interessante data een htmlletje te maken.

Over dat folie/sneeuw systeem: op 3 punten is dat leuk bedacht maar niet realiseerbaar.
1) Stroomverbruik (als het sneeuwt schijnt de zon niet eens 8)7 )
2) folie laat niet alle licht ongehinderd door
3) het is binnen notime kapot gewaaid, terwijl panelen juist onderhoudsvrij horen te zijn.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27279

De belangstelling voor uitleessoftware voor de Soladin via dit forum valt mij wat tegen.
Als het vandaag niet weer zulk naar weer geweest was :( had m'n installatie geplaatst geweest geworden en had je een mailtje van me gehad 8)7 :) Maar goed, ik moet het eerst nog even zonder paneeltjes en Soladin doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198473

8 Zonnepanelen.

Ik heb een prangende kwestie, en die gaat over teruglevering stroom aan het net.
Dat kan middels een traditionele meter óf een digitale teruglevermeter.
Klopt mijn idee dat teruglevering met een traditionele meter per saldo meer financieel gewin oplevert dan met een digi-teruglevermeter?
Immers:
Met een traditionele meter is de 'uiteindelijke' meterstand bepalend voor de factuur, terwijl met een digi-terugl.meter je de pure Kwuurprijs terugkrijgt, maar dan mooi zónder al die opslaggelden die je betaalt voor hetgeen je gebruikt hebt.

Ik vraag mij af of mijn redenering klopt.
En als 'ja', dan ben ik geweldig boos, want dan heeft Eneco mij het welbekende oor aange-etceteraat.

Kan iemand licht brengen in mijn duisternis?
Met dank
Ot1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 198473 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 09:10:
Het komt er in het kort op neer, dat als je een ouderwetse draaischijfmeter hebt je de verrekening in eigen hand hebt. Als de meter terugdraait krijg je automatisch de volledige kWh-prijs vergoed.

Bij een digitale meter ligt dat anders: daarmee geef je de verrekening uit handen aan het energiebedrijf. Die is wettelijk verplicht de geleverde kWh's volledig te verrekenen (tot 3000kWh/jaar), dus als alles goed gaat merk je daar financieel niets van.

De praktijk is wisselend; als je dit topic doorbladert vind je verhalen van mensen die inderdaad alleen maar die miezerige 6ct (of zelfs helemaal niets!) terugkrijgen, maar ook verhalen van mensen die met redelijk weinig moeite de volledige vergoeding weten te krijgen.

Feit is dat je in je recht staat als je de volledige vergoeding eist, het kan een probleem zijn als je dat recht probeert te halen. Ik heb een rechtsbijstandsverzekering, mocht ik ooit in de situatie terecht komen dat de Nuon mij een oor probeert aan te naaien zal ik niet aarzelen die in te schakelen.

De andere kant van het verhaal is dat de ouderwetse draaischijfmeter technisch gezien wel wat nadelen heeft: hij heeft een vrij hoog eigenverbruik (10W wordt wel eens genoemd; 88kWh/jaar!) en de meter schijnt de teruglevering ook niet nauwkeurig te meten. Dus technisch gezien zou de plaatsing van een digitale meter beter zijn, het probleem is alleen dat er nog geen goed en betrouwbaar systeem is waardoor zeker zou zijn dat je als zonnestroompaneel-bezitter op de juiste wijze vergoed wordt. Laten we hopen dat dat er wel komt.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 25-11-2006 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Anoniem: 192568 schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 16:28:
Het heeft even geduurd maar ik heb nu een stukje software waarmee de Solodin600 uitgelezen kan worden en waar in iedergeval enige data mee opgeslagen kan worden. Als er belangstelling voor is dan hoor ik dat graag. Onderstaand enige schermcopy's
Hoi Fred

Klasse. :9~

Als ik begin volgend jaar die Soladin600 ook in huis krijg (separaat beheerd systeem; duimen dat er geen lang vorstverlet is), heb ik uiteraard ook veel belangstelling. Lijkt me erg leuk om die software te laten draaien terwijl mijn eigen systeem met OK4tjes op die "andere" geweldige monitoring software draait. Begrijp ik goed uit je grafiek dat je kunt loggen, en slaat het programma ook die data op op een door jou gewenste lokatie?

Petje af, ben benieuwd wat ze bij Mastervolt van je oplossing vinden...

_/-\o_

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

De belangstelling voor uitleessoftware voor de Soladin via dit forum valt mij wat tegen. Er moeten vast meerde OK4E slachtoffers zijn die de OK4E software gebruiken en ook onthand raken. Als er suggesties zijn om een ruimere bekendheid te geven aan het door mij geschreven stukje software dan houd ik mij daar voor aanbevolen.
Hoi Fred. Die "belangstelling" was voor het originele monitoring interface voor de OK4tjes ook al gering, ik ben een van de weinigen (met jou en paar anderen) die überhaupt meten. Het gros van de 4-6 panelen bezitters (Sunpower) heeft NOOIT gemeten, ik kwam er eergisteren weer een tegen die zelf bovendien nog geen enkel bericht van NUON over vervangingsactie had gekregen.... Reken maar dat die defecten heeft, want ze klaagde over lage opbrengsten...

Verder heb ik je oproep en link naar je fraaie screendumps meteen op Polder PV gezet:

http://www.polderpv.nl/Sunpower_actueel.htm#software_Jansen

Tevreden met de publiciteit?

Je weet mijn mailadres, ik lust wel pap van dat programma'tje...

Thanx a lot!

:9

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

MisTraller schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 00:14:
[...]

Over dat folie/sneeuw systeem: op 3 punten is dat leuk bedacht maar niet realiseerbaar.
1) Stroomverbruik (als het sneeuwt schijnt de zon niet eens 8)7 )
2) folie laat niet alle licht ongehinderd door
3) het is binnen notime kapot gewaaid, terwijl panelen juist onderhoudsvrij horen te zijn.
4) Bovendien: in winter zijn dagopbrengsten marginaal, verwaarloosbaar t.o.v. zomeropbrengst. Tenzij je hele dak vol panelen hebt liggen (bofkont!). Dan KAN het een keertje zinvol zijn, maar dan liever met een zachtharige bezem, en alleen als je niet je leven waagt. Anders gewoon laten liggen.

Verschil wintermaandopbrengst en zomermaandopbrengst bij Polder PV, 1,02 kWp, is factor 8, dagopbrengsten zelfs factor 30 verschil. En hoeveel dagen ligt er nu eigenlijk sneeuw op je panelen in Holland? Onder welke condities? (Strooilicht, somber, korte daglengte). Niet moeilijk over doen, heb je binnen een uurtje zomerzonlicht weer terugverdiend.

Lots of snow only on rare, but spectacular occasions:

http://www.polderpv.nl/PV_sneeuw.htm

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 14:42:
[...]

De praktijk is wisselend; als je dit topic doorbladert vind je verhalen van mensen die inderdaad alleen maar die miezerige 6ct (of zelfs helemaal niets!) terugkrijgen, maar ook verhalen van mensen die met redelijk weinig moeite de volledige vergoeding weten te krijgen.
Is hartstikke illegaal, iedereen onder de 3.000 kWh netinvoeding/jaar dient voor de volle honderd procent (variabele kosten) gesaldeerd te worden, artikel 31-C E-wet per 1 juli 2004. Komt neer op plm. 20 eurocent/kWh (netbeheerskosten EN leverancierskosten, incl. energiebelasting, systeemdienstentarief, en BTW). De PEST is, dat bij dubbeltarief telwerk zowel de leverancier als de netbeheerder saldering voor het LAGE tarief zouden kunnen gaan rekenen in het weekend (dus 2/7 laag en 5/7 hoog, er zijn er echter ook die alles in hoog rekenen omdat sommige mensen slechts 3 telwerken hebben, waarvan 1 teruglevertelwerk).

Erger nog is dat als de netbeheerder uit zijn neus zit te vreten (illegaal), je leverancier ook niet de gesaldeerde meterstanden (netafname verminderd met de geregistreerde netinvoeding) doorkrijgt, en die ook niks doet (of formeel kan doen, want netbeheerder is enige die de meterstanden mag op (laten) nemen en doorgeven). Mijn bureau ligt vol met shitdossiers over deze waanzin, je word er knettergek van. Morgen gaat over ander aspect een zware klacht naar de NMa toe.
eit is dat je in je recht staat als je de volledige vergoeding eist, het kan een probleem zijn als je dat recht probeert te halen. Ik heb een rechtsbijstandsverzekering, mocht ik ooit in de situatie terecht komen dat de Nuon mij een oor probeert aan te naaien zal ik niet aarzelen die in te schakelen.
Waarvan akte! Er zijn al de nodige "zware probleemgevallen" bij NUON (leverancier)/Continuon (netbeheerder) bekend.
De andere kant van het verhaal is dat de ouderwetse draaischijfmeter technisch gezien wel wat nadelen heeft: hij heeft een vrij hoog eigenverbruik (10W wordt wel eens genoemd; 88kWh/jaar!) en de meter schijnt de teruglevering ook niet nauwkeurig te meten. Dus technisch gezien zou de plaatsing van een digitale meter beter zijn, het probleem is alleen dat er nog geen goed en betrouwbaar systeem is waardoor zeker zou zijn dat je als zonnestroompaneel-bezitter op de juiste wijze vergoed wordt. Laten we hopen dat dat er wel komt.
Eigenverbruik is bekend, niet bekend is bij welke partij dat verrekend wordt (volgens mijn inlichtingen is dat onderdeel van de netverliezen die er toch al zijn, gaarne bericht met evt. link als dat niet klopt). Andere bronnen hanteren 5 Watt. Zal wel van metertype afhangen.

"Niet nauwkeurig meten" is een door de netbeheerders in het leven geroepen broodje AAP verhaal om een vinger tussen de saldering en de metermarkt te kunnen krijgen. Totdat het tegendeel op papier bewezen is en onafhankelijke specialisten (niet die van Verispect!) dat op eigen merites hebben kunnen beoordelen. In Amerika (California e.a. staten) en in Vlaanderen worden terugdraaiende ferrarismeters zonder meer door de wetgevers geaccepteerd en is er zelfs WETGEVING op gebaseerd waarmee teruggeleverd mag worden. In California wettelijk verplichte saldering ("net metering") tot 1 Megawatt aan duurzaam elektrisch ingevoed vermogen!!! ZONDER bijkomende kosten door de netbeheerder in rekening te brengen!!!

http://www.polderpv.nl/teruglevering2.htm

In U.K. wordt zelfs salderende microkrachtWKK (fossiel met gas gestookt!!!) ingezet met teruglevering aan het net met zulke meters!

http://www.polderpv.nl/ni...icroWKK_met_ferrarismeter

Ergo: laat je geen oor aannaaien, salderende ferrarismeters zijn prima dingen die duurzame decentrale opwekking bij de burger in huis brengen.

:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 198473 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 09:10:

Ik vraag mij af of mijn redenering klopt.
En als 'ja', dan ben ik geweldig boos, want dan heeft Eneco mij het welbekende oor aange-etceteraat.

Met dank
Ot1
Zie ook separaat bericht. Ik heb van een Eneco klant eindelijk een CORRECT gecorrigeerde nota in huis, waarbij eindelijk voor de volle honderd procent is gesaldeerd, maar niet na uitgebreid protest en ruggespraak met diverse partijen. Er zijn/hebben verschillende zaken bij Geschillencommissie gespeeld, maar heb ik nog geen feedback van gekregen.

Als je niet bent gesaldeerd, of niet correct (Eneco vertikt of vertikte het om energiebelasting en BTW te salderen!!!), hebben ze ILLEGAAL gehandeld, en moet je het niet uitbetaalde geld opeisen.

De saldering wordt voor het eerst uitgelegd in het volgende document. Als je niet onder de nul uitkomt op jaarbasis/factuurbasis, of je voed niet meer in dan 3.000 kWh in het jaar, moet je 100% gesaldeerd worden met je netinvoeding. Geen cent minder!

http://www.dte.nl/nederla...gen_vergunninghouders.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Mag ik even een NooB vraagje stellen?

ik lees net op het weblog van de vastelastenbond.nl een stukje over de verhogingen van Nuon.
Het continutarief voor elektriciteit stijgt bij Nuon naar 10,23 cent per kWh inclusief BTW; 28% meer dan het tarief in de tweede helft van 2006 (7,97 cent per kWh)

Kijk ik naar wat ze bij de VlB vragen voor hun stroom zie ik dit staan.
Enkeltarief 0,065
Alle hierboven genoemde tarieven zijn per KWh/M3

10,23 en 0,065 dan kunnen we het niet over de zelfde eenheid hebben, toch? dat /M3 zal uitmaken, maar ik heb geen idee hoe dat zit, kan iemand mij het even uitleggen en eventueel zelfs de prijzen vergelijkbaar maken ;)
(persoonlijk ben ik al overgestapt van de Nuon naar de VLB 3 jaar vast, maar ik wil mijn familie nog eens informeren en met cijfers laten zien hoeveel het echt scheelt) :+

links:
weblog & VLB tarieven

28% stijging, verdiend de topman bij Nuon nu nog niet genoeg :?

[ Voor 7% gewijzigd door hjs op 27-11-2006 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Het is duidelijk nog maandag ochtend, Nuon wordt straks 0,1023 kWh
ik moet ze natuurlijk wel beide op dezelfde manier vermelden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro

virus.elektro

zonnigtype schreef op maandag 27 november 2006 @ 02:17:
[...]

Zie ook separaat bericht. Ik heb van een Eneco klant eindelijk een CORRECT gecorrigeerde nota in huis, waarbij eindelijk voor de volle honder procent is gesaldeerd, maar niet na uitgebreid protest en ruggespraak met diverse partijen. Er zijn/hebben verschillende zaken bij Geschillencommissie gespeeld, maar heb ik nog geen feedback van gekregen.

Als je niet bent gesaldeerd, of niet correct (Eneco vertikt of vertikte het om energiebelasting en BTW te salderen!!!), hebben ze ILLEGAAL gehandeld, en moet je het niet uitbetaalde geld opeisen.

De saldering wordt voor het eerst uitgelegd in het volgende document. Als je niet onder de nul uitkomt op jaarbasis/factuurbasis, of je voed niet meer in dan 3.000 kWh in het jaar, moet je 100% gesaldeerd worden met je netinvoeding. Geen cent minder!

* virus.elektro is ook klant bij eneco. recentelijk is bij ons een nieuwe meter geplaatst (digitaal, 4 telwerken). bij de laatste energie rekening was er in eerste instantie geen rekening mee gehouden dat we een PV instalatie hebben. na wat vragen(per mail en telefoon) van mijn ouders hebben ze het gecorrigeerd.

dit werd volgens mij zo verekend:
telwerk 1(dagstroom ontvangen)-telwerk 3(dag stroom geleverd)= dagstroom totaal
telwerk 2(nachtstroom ontvangen)-telwerk4(nachtstroom geleverd)=nachtstroom totaal

lijkt dus op gewoon met een analoge meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

virus.elektro schreef op maandag 27 november 2006 @ 15:51:
* virus.elektro is ook klant bij eneco. recentelijk is bij ons een nieuwe meter geplaatst (digitaal, 4 telwerken). bij de laatste energie rekening was er in eerste instantie geen rekening mee gehouden dat we een PV instalatie hebben. na wat vragen(per mail en telefoon) van mijn ouders hebben ze het gecorrigeerd.

dit werd volgens mij zo verekend:
telwerk 1(dagstroom ontvangen)-telwerk 3(dag stroom geleverd)= dagstroom totaal
telwerk 2(nachtstroom ontvangen)-telwerk4(nachtstroom geleverd)=nachtstroom totaal

lijkt dus op gewoon met een analoge meter.
Hoi, V.e. Zou je een goede scan van die nota naar me toe willen sturen (mailadres in account)? Evt. met geanonimiseerde gegevens, maar wel s.v.p. met alle data zoals meterstanden duidelijk en leesbaar zichtbaar? Dat zou nl. tweede goede nota zijn bij Eneco, al wil ik dat wel checken (je moet op verschillende zaken letten, want ik heb ook een hele foute nota gezien), wil ik gaarne aandacht aan besteden op mijn teruglevering pagina op PPV.

Thanx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Misschien interessant voor liefhebbers van energie-zaken: ik heb een klein overzichtje gemaakt op mijn website (onder nieuws) van een aantal boeken over energie en olie die ik heb. Er is veel te verkrijgen op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik liep net door de trein en mijn oog viel op een krantenkop, het was iets in de trant van: "de sport van energiebesparen" en er stond een foto bij van zonnepanelen.
Geen idee welke krant (wel groot formaat) maar het zal jullie vast wel intresseren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hjs schreef op woensdag 29 november 2006 @ 09:07:
Ik liep net door de trein en mijn oog viel op een krantenkop, het was iets in de trant van: "de sport van energiebesparen" en er stond een foto bij van zonnepanelen.
Geen idee welke krant (wel groot formaat) maar het zal jullie vast wel intresseren ;)
Op de websites van Spits en Metro zie ik er niets over. Jammer, ik had het wel willen lezen.

• zonnigtype

zonnigtype

hjs schreef op woensdag 29 november 2006 @ 09:07:
Hoi HJS.

Had je die krant niet uit die handen kunnen rukken? })

Ach, er verschijnt wel meer. PPV staat er vol mee...

Wie hem heeft, mag hem opsturen...

:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[quote]guus.assmann schreef op woensdag 22 november 2006 @ 23:17:
@julesvdv.
Er wordt geen standaard 12V naar 230V converter gebruikt.
Wel andere omvormers, maar die zijn steeds voor een fase.

Guus even via deze weg: je beide mailboxen zijn vol ik krijg alles terug wat ik naar jou opstuur

gr

fred jansen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Hallo Fred,
Bedankt. Het is maar een mailbox. Tiscali gebruikt het alias met fm..... maar dat komt in dezelfde box als die met wolmail.
De laatste paar dagen krijg ik 90% spam zooi, vandaar de volle box.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

humm kan je die zonnen panelen ook op je balkkon hangen?
ik ben bijna niet thuis waardoor de stroom minimaals is .
Is zo zonnepaneel rendabaal genoeg (nee ik mag niks op de dak hebben.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 8819 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 00:48:
humm kan je die zonnen panelen ook op je balkkon hangen?
ik ben bijna niet thuis waardoor de stroom minimaals is .
Is zo zonnepaneel rendabaal genoeg (nee ik mag niks op de dak hebben.)
Tuurlijk. Gewoon doen, niet vragen. Zorg dat je ze stevig vastmaakt. Wel bij voorkeur op het zuiden, uiteraard. En aan de buitenkant van het balkonhek s.v.p. Lijnvormige schaduwen op zonnepanelen laten het rendement omlaag donderen namelijk...

Is je Hummer "rendabel"? Je waterbed? Koffiezetapparaat? Traumküche? Heeft dat derde vliegreisje naar Turkije nog wat "opgeleverd"?

Vraag je eerst bij jezelf af WAT wil je met zo'n zonnepaneel, WAAROM alleen "een zonnepaneel rendabel moet zijn", en WAT jouw definitie van "rendabel" is? Als je het niet weet, kan Jopie Wijn je vast haarfijn uitleggen waarom je NOOIT van je leven aan zonnepanelen moet beginnen, maar dat is dus het FOUTE antwoord. Weet Wijn veel van lol met zonne-energie?

Proost! :w

(neem er een wijntje op!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

humm wel ik wil mijn huidige kosten van energie gaan verlagen .
tenslotte de koelkast en eventueel anderen dingen die niet uit de stekker geplugt kan worden.

Dus hoe groot is een paneel en wat levert die kwa stroom ?
Hoemeer panelen hoe meer stroom.
Maar wat als je maar 2@3 panelen kan plaatsen omdat er geen plek meer voor is ?
Is het dan voldoende die 2@3 panelen ? of moet je een complete dak gaan verbouwen.
Denk persoonlijk dat mensen dat wel graag willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 8819 schreef op zaterdag 02 december 2006 @ 22:12:
humm wel ik wil mijn huidige kosten van energie gaan verlagen .
Dat is mooi! Maar dan moet je op dit moment geen zonnestroompanelen nemen. Als je kosten wilt besparen is het advies: besparen, besparen en nog eens besparen. Weg met die oude stroomvretende koelkast, overal spaarlampen en licht uit doen als je de kamer uitgaat, alle apparaten met een standby achter een schakelaar, dikke PC vervangen door zuinige laptop, etc.
tenslotte de koelkast en eventueel anderen dingen die niet uit de stekker geplugt kan worden.
Koelkast is in de meeste huishoudens één van de grotere verbruikers. Als hij wat ouder is kan het zeker lonen op zoek te gaan naar een energiezuiniger model. Apparaten met een standbyfunctie natuurlijk na gebruik écht uitzetten, desnoods met een stekkerblok met schakelaar.
Dus hoe groot is een paneel en wat levert die kwa stroom ?
Dat is niet zo te zeggen, er zijn panelen van diverse grootte te koop. Mijn installatie bijvoorbeeld bestaat uit 3 panelen van elk 185W, gezamenlijk dus 555W. (zie mijn website). Die 555W aan panelen zal per jaar zo tegen de 500kWh opleveren, dat is de helft van ons stroomverbruik.
Hoemeer panelen hoe meer stroom.
Dat klopt, hoewel het correcter is te zeggen: hoe meer panelen, hoe meer vermogen. Stroom is Ampère, vermogen is Watt.
Maar wat als je maar 2@3 panelen kan plaatsen omdat er geen plek meer voor is ?
Dan kun je een kleinere installatie plaatsen, het is vrij modulair. Zeker de zonnepanelen die voor elk paneel een eigen omvormer hebben kun je eigen gewoon per stuk plaatsen, afhankelijk van ruimte op het dak en ruimte in de portemonnee.
Is het dan voldoende die 2@3 panelen ? of moet je een complete dak gaan verbouwen.
Of het "voldoende" is of niet is afhankelijk van je doel. Een grotere installatie produceert meer elektriciteit dan een kleinere, dat zal duidelijk zijn. Als je je volledige verbruik zou willen dekken met zonnestroompanelen (en je hebt nog niets aan besparing gedaan) dan zul je flink wat panelen nee rmoeten zetten. Wil je in eerste instantie een bepaald percentage van je verbruik opwekken dan is dat in de meeste gevallen goed mogelijk. Als je een plat of schuin dak hebt met vrij uitzicht tussen zuidwest en zuidoost kun je al aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik zie het al helemaal voor me.

's nachts een enorme berg stroom opslaan ergens.
En dat dan overdag weer terugleveren aan het net en waanzinnig binnenlopen :)
Jammer wel dat stroom "ergens" rendabel en zonder teveel verlies opslaan best lastig is.

M'n "B" vriezer en nog veel oudere koelkast zijn nu vervangen door A+ modellen.
Vandaag ook nog maar wat spaarlampen gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBARDmaN
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-02 07:29

DaBARDmaN

- slide -

Woodski schreef op zondag 03 december 2006 @ 00:08:M'n "B" vriezer en nog veel oudere koelkast zijn nu vervangen door A+ modellen.
Vandaag ook nog maar wat spaarlampen gekocht.
Vandaag staat er net een artikel op Nu.nl dat de energielabels wat achterhaald zijn:

Energielabels koelapparatuur zijn achterhaald

Ik denk ook dat er wel een veel duidelijkere methode mag komen waarbij je bijvoorbeeld direct een jaar verbruik kan uitlezen. Veel apparaten worden steeds zuiniger, maar als een fabrikant nu een koelkast ontwerpt die zuiniger is dan de zuinigste A++ op het moment, dan lees je het er nergens aan af!
En zo worden fabrikanten slecht gepushed om nog energiezuinigere apparaten te ontwikkelen, terwijl de consument er graag (merkt het nu echt in de portemonnee) rekening mee houd.

Een slogan met 'goedkoop = duurkoop' en dan een energiewijzer die laat zien dat je op den duur veel meer geld kwijt bent aan een slechte B diepvrieskist bijvoorbeeld!

| Dell XPS M1710 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Het geschatte verbruik in kwh is vrijwel altijd met wat zoeken eenvoudig te vinden hoor.
Sites als kieskeurig vermelden deze gegevens meestal ook.

Of die gegevens kloppen.. tja je zal de fabrikant moeten geloven.
Mijn gemeten verbruik is nu 3.57kwh in exact een week.
Volgens de fabrikant 274kwh per jaar dus dat klopt aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

DaBARDmaN schreef op zondag 03 december 2006 @ 14:05:
[...]

Vandaag staat er net een artikel op Nu.nl dat de energielabels wat achterhaald zijn:

Energielabels koelapparatuur zijn achterhaald

Ik denk ook dat er wel een veel duidelijkere methode mag komen waarbij je bijvoorbeeld direct een jaar verbruik kan uitlezen. Veel apparaten worden steeds zuiniger, maar als een fabrikant nu een koelkast ontwerpt die zuiniger is dan de zuinigste A++ op het moment, dan lees je het er nergens aan af!
Toen de energiepremieregeling nog in de lucht was hebben we onze oude koelkast, waar we de voering al een keer van vervangen hadden, direct vervangen door een TWEE maal zo groot model (met klein vriesvak, we eten bij voorkeur VERSE groenten, is energetisch gezien ook vele malen efficiënter en bovendien gezonder, vlees moet je sowieso overboord kieperen als je serieus wil gaan verduurzamen). Resultaat: DRIE maal zo weinig elektraverbruik (EnergiePLUS Europees label), met TWEE maal zo grote koelkast, die nog maar 170 kWh/jaar verbruikt. Staat bovendien in een onverwarmd kamertje, let ook op dat soort wezenlijke aspecten.

Dit soort koelkasten zijn in NL nauwelijks meer te krijgen OMDAT die EPR regeling overboord gekieperd is door de politiek en de energiebureaucraten die energieverspilling wel zien zitten omdat dat GOUD GELD voor zowel de energiebedrijven als direct (energiebelasting, BTW), of indirect (omzetbelasting) voor de Staat oplevert.

Op http://www.top10.hier.nu/ staan de tien zuinigste apparaten die in NEDERLAND verkrijgbaar zijn.
In Duitstalige landen zijn vaak apparaten te koop die NOG ZUINIGER zijn, maar omdat de dozenschuivers in Nederland milieu helemaal geen interessant verkoopargument vinden (dom, dom, dom), komen die mooie dingen helemaal niet in de catalogi van die bedrijven voor en kun je er ook niet makkelijk aan komen. Een kennis die persé een Miele wasmachine wilde met hotfill mogelijkheid (warm water invoeding uit een zonnecollector), heeft het ding geloof ik uiteindelijk na maanden sleuren en trekken zelf maar uit Denemarken laten komen, want de importeur verdomde het om medewerking te verlenen. :( Dat was een paar jaar geleden. Geen idee hoe de situatie nu is.

Ergo: je zult er zelf werk van moeten maken om het ZUINIGSTE model in huis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

New World Record Achieved in Solar Cell Technology
a concentrator solar cell produced by Boeing-Spectrolab has recently achieved a world-record conversion efficiency of 40.7 percent, establishing a new milestone in sunlight-to-electricity performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik wil hier wel heen:

http://www.peakoil.nl/?p=1068

Gaan er nog meer mensen heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2024

Cool_Mod_E

9200 Wp

Misschien een domme vraag, maar ik heb net mijn soladin 600 binnen gekregen,maar krijg mijn PC link niet aan de gang. (Kan dat alleen als de panelen zijn aangesloten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Ja, dat klopt.
En nog een beetje erger, er moet ook instraling van de zon zijn.
Dit is zo gemaakt omdat er anders ook stroomopname zou zijn, vanuit het lichtnet.
Dat is natuurlijk niet zo zuinig. >:)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2024

Cool_Mod_E

9200 Wp

Pfew, thanks ! (ik was al bang dat het apparaat bij voorbaat stuk was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21486

Hey CanonG1, mooi topic! [ik ben bijna onderaan de eerste pagina met lezen, maar das een kwestie van tijd ;) ]

Ooit eraan gedacht zelf zonnecellen te maken? Ik heb via een half jaar stage ruime ervaring met CIS zonnecellen maken (CuInS2). Galvanisch koper en Indium deponeren gaat heel snel en goedkoop en kan je met wat chemicaliën en een voeding heel eenvoudig zelf doen. Het moeilijkste is de zwavel, die momenteel via chemical vapor deposition wordt aangebracht waarna het spul in een oven gebakken wordt. Het rendement van die cellen lag destijds op ongeveer 10% max, maar dat weegt (misschien) niet op tegen de eenvoud en kosten van productie.

Lopen hier meerdere chemici rond met ervaring met zwavel depositie?

sorry als dit een beetje offtopic overkomt, niet mijn bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197442

Anoniem: 21486 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:51:
Hey CanonG1, mooi topic! [ik ben bijna onderaan de eerste pagina met lezen, maar das een kwestie van tijd ;) ]

Ooit eraan gedacht zelf zonnecellen te maken? Ik heb via een half jaar stage ruime ervaring met CIS zonnecellen maken (CuInS2). Galvanisch koper en Indium deponeren gaat heel snel en goedkoop en kan je met wat chemicaliën en een voeding heel eenvoudig zelf doen. Het moeilijkste is de zwavel, die momenteel via chemical vapor deposition wordt aangebracht waarna het spul in een oven gebakken wordt. Het rendement van die cellen lag destijds op ongeveer 10% max, maar dat weegt (misschien) niet op tegen de eenvoud en kosten van productie.

Lopen hier meerdere chemici rond met ervaring met zwavel depositie?

Goh wat een leuk idee om t zelf te maken. Zou ik wel willen doen, maar ik heb te weinig kennis daarover. Ik vraag me wel af waarom altijd zo op hoog rendement wordt gemikt. Als de produktiekosten heel erg laag zijn en het rendement laag, dan win je er toch mee. Bijvoorbeeld PVDF is super goedkoop, een folie. Dan kan je eenvoudig het hele dak van je huis "inpakken". Ik heb als elektronicus een idee over een goede methode om de "elektronen" -hoogenergetisch*- in te vangen, dus niet gewoon als "lading" af te voeren.
-*vanwege de hoge spanning bij PVDF-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 21486 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 21:51:
Bedankt voor het compliment maar het zijn natuurlijk de GoT'ers die het interessant maken. En nog vele pagina's leesplezier toegewenst ;)
Ooit eraan gedacht zelf zonnecellen te maken?
Nee, en ik zal je ook uitleggen waarom. Zonnecellen zelf maken is al moeilijk genoeg, maar zou als je de juiste middelen hebt misschien nog wel te doen zijn. Waar dat soort projecten vrijwel altijd op stuklopen is een gebrekkige bescherming tegen de elementen. Op www.fieldlines.com zijn nog wel eens lieden te vinden die voor weinig geld een zak losse zonnecellen op E-bay op de kop tikken. Ze maken daar met twee glasplaten, wat aluminiun u-profieltjes en een spuit siliconenkit de mooiste panelen mee, hoewel veel van de breekbare cellen sneuvelen. Maar na een paar weken of maanden in de buitenlucht begint het gedonder: de siliconenkit gaat gassen, of - vaker nog - komt er vocht van buitenaf in de panelen. Dit tast de cellen en hun verbindingen aan en na een tijdje is het paneel waardeloos.

Een gedeelte van de (hoge) prijs die je voor een fabriekspaneel betaalt is voor de garantie dat je paneel over 20 jaar ook nog waterdicht is. Dat kun je met een zelfbouwpaneel niet hopen.

Een andere factor is dat de cellen in een fabriekspaneel lang meegaan, dat moet je van zelfbouwcellen nog maar afwachten.
Het is helemaal niet offtopic, integendeel, ik vind het interessant en goed dat er mensen zijn die "out of the box" denken! Ik denk alleen dat het in dit geval niet gaat werken.

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Ik had een paar maanden terug als eens een brief voor saldering naar continuon geschreven en antwoordgehad, maar vandaag toch nog even besloten om te bellen voor wat nadere info.

Een aardige dame van continuon datamangement wist mij te vertellen dat het vastrecht voor het terug tel werk (a 7,50) met ingang van 1/1/2007 verviel. Zij zou mij dan ook per 1/1/2007 gaan activeren. (ik dat in 2007 wel even checken)

Ik ben ook erg benieuwd wat het tarief van de terug levering zal zijn.

Kan een nuon klant daar wat over zeggen? Maakt het nog uit hoe je de stroom op wekt?

Everything is better with Bluetooth

Anoniem: 21486

CanonG1 schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 22:52:
[...]

Bedankt voor het compliment maar het zijn natuurlijk de GoT'ers die het interessant maken. En nog vele pagina's leesplezier toegewenst ;)

[...]

Nee, en ik zal je ook uitleggen waarom. Zonnecellen zelf maken is al moeilijk genoeg, maar zou als je de juiste middelen hebt misschien nog wel te doen zijn. Waar dat soort projecten vrijwel altijd op stuklopen is een gebrekkige bescherming tegen de elementen. Op www.fieldlines.com zijn nog wel eens lieden te vinden die voor weinig geld een zak losse zonnecellen op E-bay op de kop tikken. Ze maken daar met twee glasplaten, wat aluminiun u-profieltjes en een spuit siliconenkit de mooiste panelen mee, hoewel veel van de breekbare cellen sneuvelen. Maar na een paar weken of maanden in de buitenlucht begint het gedonder: de siliconenkit gaat gassen, of - vaker nog - komt er vocht van buitenaf in de panelen. Dit tast de cellen en hun verbindingen aan en na een tijdje is het paneel waardeloos.

Een gedeelte van de (hoge) prijs die je voor een fabriekspaneel betaalt is voor de garantie dat je paneel over 20 jaar ook nog waterdicht is. Dat kun je met een zelfbouwpaneel niet hopen.

Een andere factor is dat de cellen in een fabriekspaneel lang meegaan, dat moet je van zelfbouwcellen nog maar afwachten.

[...]

Het is helemaal niet offtopic, integendeel, ik vind het interessant en goed dat er mensen zijn die "out of the box" denken! Ik denk alleen dat het in dit geval niet gaat werken.
Dit zijn dus geen siliciumcellen, maar een legering van indiummetaal, koper en dat gebonden aan zwavel. Wat elektrochemische kennis en ervaring is een vereiste om het zelf te maken, maar lijkt me best de moeite waard om eens zelf verder mee te hobbyen. Maar goed, het was even een idee wat in me opkwam.

• guus.assmann
Ook ik heb wel intresse in experimenteren met zelf maken.
En een beetje kennis van chemie heb ik wel.
H2S maken is vrij eenvoudig en daar kan het misschien wel mee. ("rotte eieren gas = H2S )

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 21486 schreef op donderdag 14 december 2006 @ 21:06:
Dit zijn dus geen siliciumcellen, maar een legering van indiummetaal, koper en dat gebonden aan zwavel. Wat elektrochemische kennis en ervaring is een vereiste om het zelf te maken, maar lijkt me best de moeite waard om eens zelf verder mee te hobbyen. Maar goed, het was even een idee wat in me opkwam.
Is het je wel eens gelukt om dit zelf te maken? Hoe hoog was het rendement? Hoe hoog waren de kosten? Kost het proces veel energie? Levert het proces veel gevaarlijk afval op?

Het zou echt mooi zijn als dit in de hobbysfeer voor elkaar te krijgen is, ik ben helemaal vóór hobbyisme, helemaal als er iets goed werkbaars uitkomt. Maar ik ben toch sceptisch of dit wel goed mogelijk is. Zelfs als het fabriceren van de cellen goed zou lukken zit je dus nog met het maken van een kwalitatief goed paneel. Zoals ik eerder al meldde gaat dat meestal fout door een falende bescherming tegen de elementen.

Zonnepanelen zijn duur, dat is zeker waar, maar ik ben bang dat dit één van de artikelen is waarbij je met zelfbouw geen winst behaalt. Wil je goedkopere panelen? Koop ze nu en spoor andere mensen aan ze ook te kopen, als de productie-aantallen eenmaal toenemen zakt de prijs in de toekomst vanzelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jeanj schreef op donderdag 14 december 2006 @ 15:29:
Ik had een paar maanden terug als eens een brief voor saldering naar continuon geschreven en antwoordgehad, maar vandaag toch nog even besloten om te bellen voor wat nadere info.

Een aardige dame van continuon datamangement wist mij te vertellen dat het vastrecht voor het terug tel werk (a 7,50) met ingang van 1/1/2007 verviel. Zij zou mij dan ook per 1/1/2007 gaan activeren. (ik dat in 2007 wel even checken)

Ik ben ook erg benieuwd wat het tarief van de terug levering zal zijn.

Kan een nuon klant daar wat over zeggen? Maakt het nog uit hoe je de stroom op wekt?
Beste jeanj: je word echt totaal belazerd door die gasten! Dat TWEEDE vastrecht is namelijk hartstikke ILLEGAAL, Continuon heeft het nooit MOGEN heffen (NMa heeft daar een brief over gestuurd naar dat bedrijf), en je moet alles waarover zij een tweede vastrecht hebben "geheven" DIRECT en PRONTO terugbetaald krijgen, anders HANGEN ze aan de hoogste ra. Ze liegen dat ze barsten. Je moet dit sowieso aankaarten bij de NMa, ik heb daar een geschil aanhangig gemaakt, want Continuon zit oh zo verschrikkelijk fout met een "tweede vastrecht", omdat ze hun huiswerk niet goed hebben gedaan en er maar op los interpreteren met de secundaire regelgeving. Ze kunnen het dus ZEKER niet "per 1 jan. 2007" afschaffen, want ze hadden het nooit in rekening mogen brengen. Waarschijnlijk hebben ze jouw saldering (die aan jou UITBETAALD dient te worden), trachten financieel te neutraliseren, en je moet hier dus echt werk van maken.

Mail me s.v.p. voor verder contact, dit kan ECHT voor geen kanten.

Aardige dame mijn hoela. Terugbetalen s.v.p. e pronto! :(

info@polderpv.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Als Nuon klant heb ik nog steeds een draaischijfmeter.
Deze heeft twee telwerken, voor hoog en laag tarief.
En ze draait mooi achteruit als mijn panelen werken.
Voor de zekerheid heb ik gemeld dat er panelen zijn geinstalleerd.
Maar daarvoor had ik al een brief gehad, dat saldering automatisch gebeurd, omdat de meter terug draait.
En dat vindt Nuon prima.
(Ik had gevraagd hoe e.a. te werk zou gaan en uit mijn vraagstelling begrepen ze dat ik wel op de hoogte ben... )

Het kan dus ook goed gaan.... _/-\o_

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Ik heb die energiekosten meter van Lidl gemist en ik zoek nu eens bij Conrad.nl
Daar hebben ze een Cost Control van Basetech voor 9,95.

Maar is dat wat?
Overigens, als je op bestellen druk moet je evengoed nog bijna 25 euro betalen :( (minimaal bestelbedrag)

http://www.conrad.nl/goto/?product=124400

[ Voor 7% gewijzigd door hjs op 18-12-2006 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hjs schreef op zaterdag 16 december 2006 @ 21:10:
Ik heb die energiekosten meter van Lidl gemist en ik zoek nu eens bij Conrad.nl
Daar hebben ze een Cost Control van Basetech voor 9,95.

Maar is dat wat?
Moeilijk te zeggen, ik denk dat het wel wat is. Waarschijnlijk zit er ongeveer dezelfde meetelektronica in als in de Energy Check die ik heb. Hele grote nauwkeurigheid moet je sowieso niet verwachten van goedkope meetapparatuur.
Overigens, als je op bestellen druk moet je evengoed nog bijna 25 euro betalen :( (minimaal bestelbedrag)

http://www.conrad.nl/goto/?product=124400
Ja, dat is bekend bij de Conrad. Het is een aardige winkel, maar ze hebben wat eigenaardigheden. Eens in de zoveel tijd hebben ze weer zo'n aanbieding dat er geen verzendkosten berekend worden, als ik iets nodig heb wacht ik meetal tot er zo'n aanbieding is. Scheelt toch weer € 8 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

guus.assmann schreef op vrijdag 15 december 2006 @ 23:41:
Als Nuon klant heb ik nog steeds een draaischijfmeter.
Deze heeft twee telwerken, voor hoog en laag tarief.
En ze draait mooi achteruit als mijn panelen werken.
Voor de zekerheid heb ik gemeld dat er panelen zijn geinstalleerd.
Maar daarvoor had ik al een brief gehad, dat saldering automatisch gebeurd, omdat de meter terug draait.
En dat vindt Nuon prima.
(Ik had gevraagd hoe e.a. te werk zou gaan en uit mijn vraagstelling begrepen ze dat ik wel op de hoogte ben... )

Het kan dus ook goed gaan.... _/-\o_
Hoi Guus. Ben erg geïnteresseerd in die brief (want DIE beweringen kloppen inderdaad, al hebben we een ander geval waar "opeens" een Ferrarismeter vervangen zou moeten worden). Wil je me s.v.p. mailen? Thanx.
info@polderpv.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb het voor de zekerheid maar even bij de Nuon gemeld dat ik zonnepanelen heb, en mede daardoor over 2006 een zeer laag netto jaarverbruik van ongeveer 400kWh zal hebben (het daadwerkelijke verbruik zal ongeveer 650kWh bedragen. mede doordat mijn vriendin een half jaar op stage was).

Ik kreeg daar na twee dagen de volgende reactie op:
Op 18 december 2006 heeft u een e-mail gestuurd over de geinstalleerde zonnepanelen.

Op de volgende jaarafrekening die u in februari 2007 ontvangt, verrekenen wij uw verbruik met de in rekening gebrachte termijnen. Aan de hand van uw verbruik over de afgelopen periode passen wij uw termijnbedrag aan.

Zolang uw verbruik niet negatief wordt, is het niet nodig om de manier van factureren aan te passen.
Dat lijkt dus allemaal wel goed te gaan. Niettemin ga ik dit mailtje goed bewaren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 20-12-2006 15:18 ]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 19:09
Vandaag de 3 panelen gemonteerd op het garagedak (staat al mooi op noord-zuid gericht).
was even ploeteren om de panelen (toch 22 kg per stuk) even omhoog te sjouwen.
Verder kan ik zeggen dat je niet echt technisch hoeft te zijn om eea te installeren.

Ben benieuwd hoe eea morgenavond (na een dag draaien) op de tellers laat aflezen!
Essent heeft de aanvraagformulieren vandaag per post toegestuurd gekregen

TIP: op de site staat er weinig over... Doch bellen en je krijgt keurig de formulieren etc. toegezonden.
TIP2: nadat eea geplaatst is, niet vergeten even de verzekering te tippen.
TIP3: soms heeft men lokaal (gemeente) toch subsidie mogelijkheden. Helaas in Noord-Limburg (we noemen geen namen, he "Gennep") komt dit nog niet echt van de grond. Ik ben dus pionier

mijn config:
3x MSK 190Wp panelen
1x Soladin 600

Momenteel begroot jaarverbruik (1persoons huishouden, geen wasmachine/droger): ca 1.000 kWh.

Toegepast:
Spaarlampen;
Led-verlichting;
apparatuur achter schakelaars tbv stand-by/sluipverbruik;

Ik zoek nog programmatuur/schema's voor het uitlezen van de Soladin.
Bij voorkeur draadloos.....

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 21-12-2006 23:23 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• guus.assmann
Beste Niels,

Welkom bij de happy to few... _/-\o_ (we zijn nog niet met genoeg mensen dus)
Hopelijk is het morgen goed weer. Het valt de laatste tijd wat tegen.

In deze tread kun je verwijzingen vinden naar een programma en programeur.
En ook het interface tussen de Soladin RS485 bus en een RS232 aan een computer.
Dat schema kan ik je eventueel ook toesturen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:16:

mijn config:
3x MSK 190Wp panelen
1x Soladin 600
Hoi NielsTn

U zijdt wellekoomen in den Sociëteit Gheneratio Solaris. Tot ons aller Ghenoeghen ende Welbehaeghen...

Dat Ghij vele Chilowat Uuhren op den Cooperen Leidinghe zetten mooghe!

En nog een goed jaareinde gewenscht...

*;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op donderdag 21 december 2006 @ 23:16:
Vandaag de 3 panelen gemonteerd op het garagedak (staat al mooi op noord-zuid gericht).
was even ploeteren om de panelen (toch 22 kg per stuk) even omhoog te sjouwen.
Verder kan ik zeggen dat je niet echt technisch hoeft te zijn om eea te installeren.
Gefeliciteerd en welkom bij de club :) Weer ± ½MWh per jaar aan schone duurzame elektriciteit erbij!

Kan het kloppen dat jij mij had gemaild?
Momenteel begroot jaarverbruik (1persoons huishouden, geen wasmachine/droger): ca 1.000 kWh.

Toegepast:
Spaarlampen;
Led-verlichting;
apparatuur achter schakelaars tbv stand-by/sluipverbruik;
Mijn vriendin en ik zitten met zijn tweeën op ongeveer 800-900kWh per jaar... Heb je een apparaat wat veel elektriciteit verbruikt? Oude koelkast of CV-ketel o.i.d.?

Oh en bij de weg: slim om op de kortste dag van het jaar je panelen te laten plaatsen, het geproduceerde vermogen zal alleen maar stijgen!
Die is geniaal!! :D

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 22-12-2006 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 19:09
Inderdaad, denk dat ik u gemaild heb ja.

kortste dag vh jaar, niet aan gedacht.
Had wel zo van: met laagstaande zon rond 16.00u is het goed plaatsen mbt slag-schaduw,
dus dan heb je een ideale opstelling voor zomer EN winter.

Apparatuur (koelkast/vriezer/cv) is allemaal nieuw, en paar maanden terug in de nieuwbouw geplaatst.

Wellicht dat de mechanische ventilatie (24/7) oorzaak is?

Nu alleen nog iets bedenken mbt monitoring van de installatie....
Wellicht een kabeltje bouwen van 2-3 meter voor uitlezen,
al zou wireless mijn voorkeur hebben ;)

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 24-12-2006 09:39 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Nieuwe regelingen Essent vooor 2007:

De vergoeding die Essent hanteert is gerelateerd aan de totale jaarlijkse hoeveelheid duurzame elektriciteit die u levert aan het elektriciteitsnet.

Teruglevering minder dan 3.000 kWh
Levert u in 2007 op jaarbasis minder dan 3.000 kWh elektriciteit terug aan het net en verbruikt u meer elektriciteit dan dat u teruglevert, dan wordt de gemeten teruggeleverde elektriciteit op uw jaarafrekening in mindering gebracht op de geleverde elektriciteit. Het tarief dat u ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit is gelijk aan het leveringstarief van Essent, inclusief netwerkkosten en energiebelasting en BTW.

Teruglevering tussen 3.000 en 5.000 kWh
Levert u in 2007 jaar op jaarbasis tussen 3.000 en 5.000 kWh terug, dan ontvangt u voor de volledige teruglevering 7,84 eurocent per kWh. Dit tarief is het gemiddelde leveringstarief van Groene Stroom, Keuzetarief Standaard vaste looptijd per 1 januari 2007 en is gebaseerd op 5/7 normaal tarief en 2/7 laag tarief. Over deze vergoeding ontvangt u geen energiebelasting en BTW.

Teruglevering meer dan 5.000 kWh
Levert u in 2007 meer dan 5.000 kWh elektriciteit terug, dan ontvangt u voor de volledige teruglevering een tarief dat is gebaseerd op de inkoopprijs van duurzame energie op de elektriciteitsmarkt. Hiervoor wordt op het moment van uw jaarafrekening de gemiddelde APX - waarde in de voorafgaande twaalf maanden bepaald en vermenigvuldigd met een dempingsfactor van 0,7 (dit in verband met de onvoorspelbaarheid van de teruglevering). Over deze vergoeding ontvangt u geen energiebelasting en BTW.

Bron en meer info:
http://www.essent.nl/esse.../teruglevering/index.html

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

MisTraller schreef op vrijdag 22 december 2006 @ 21:56:
Nieuwe regelingen Essent vooor 2007:

De vergoeding die Essent hanteert is gerelateerd aan de totale jaarlijkse hoeveelheid duurzame elektriciteit die u levert aan het elektriciteitsnet.

Teruglevering minder dan 3.000 kWh
Levert u in 2007 op jaarbasis minder dan 3.000 kWh elektriciteit terug aan het net en verbruikt u meer elektriciteit dan dat u teruglevert, dan wordt de gemeten teruggeleverde elektriciteit op uw jaarafrekening in mindering gebracht op de geleverde elektriciteit. Het tarief dat u ontvangt voor de teruggeleverde elektriciteit is gelijk aan het leveringstarief van Essent, inclusief netwerkkosten en energiebelasting en BTW.
Dit is conform Beleidsregel NMa van 28 april 2006. Overigens: de leverancier Essent heeft in het geheel niets te zeggen over de netwerkkosten (worden gefactureerd door netbeheerder, en dat kan een andere zijn als u in een ander verzorgingsgebied zit maar toch voor Essent als leverancier gekozen heeft), of over energiebelasting en BTW. Die posten MOETEN allemaal gesaldeerd worden, want het zijn allemaal kWh gebaseerde kosten. Vergeet het systeemdiensten tarief niet, wat de netbeheerder ook MOET salderen.
Teruglevering tussen 3.000 en 5.000 kWh
Levert u in 2007 jaar op jaarbasis tussen 3.000 en 5.000 kWh terug, dan ontvangt u voor de volledige teruglevering 7,84 eurocent per kWh. Dit tarief is het gemiddelde leveringstarief van Groene Stroom, Keuzetarief Standaard vaste looptijd per 1 januari 2007 en is gebaseerd op 5/7 normaal tarief en 2/7 laag tarief. Over deze vergoeding ontvangt u geen energiebelasting en BTW.
Dit "intermediairtje" is volgens mij door Essent verzonnen om de gigantische pijn te verzachten die diezelfde Beleidsregel veroorzaakt bij ongelukkige klanten (zoals in In Goede Aarde in Boxtel, met 5 kilowattpiek PV op het dak van de nieuwbouw "energie nul woningen") die boven de 3.000 kWh netinvoeding per jaar komen. Er schijnen daar 2 huizen met 9 kWp te zijn, die komen volgens mij zelfs nog boven de 5.000 uit. Het is en blijft een schaamlap, die het gevolg is van die bezopen Beleidsregel die grote systemen afstraft. Zie ook mijn ingezonden brief in Nieuwsblad Stromen:

http://www.polderpv.nl/te...mmentaar_NMa_beleidsregel

Er komt 8 januari 2007 een uitzending bij Radar over die bezopen 3.000 kWh grens en de drama's in Boxtel:

http://www.polderpv.nl/ni...8dec2006_Boxtel_revisited
Teruglevering meer dan 5.000 kWh
Levert u in 2007 meer dan 5.000 kWh elektriciteit terug, dan ontvangt u voor de volledige teruglevering een tarief dat is gebaseerd op de inkoopprijs van duurzame energie op de elektriciteitsmarkt. Hiervoor wordt op het moment van uw jaarafrekening de gemiddelde APX - waarde in de voorafgaande twaalf maanden bepaald en vermenigvuldigd met een dempingsfactor van 0,7 (dit in verband met de onvoorspelbaarheid van de teruglevering). Over deze vergoeding ontvangt u geen energiebelasting en BTW.
Ergo: zelfde shit als wat je boven 3.000 kWh netinvoeding had. Wat Essent hier weer fijntjes bij vergeet te vertellen dat die belachelijke Beleidsregel stelt dat over de netinvoeding > 3.000 kWh ook variabele transportkosten over de netinvoeding betaald zou moeten worden, wat in het geval van Essent hoogstwaarschijnlijk tot het betalen van een bedrag aan de netbeheerder zal leiden.

Zie mijn berekening bij een pechvogel in Rucphen die zijn kleine windturbine op 3.000 uitzet, omdat hij anders zwaar besodemieterd wordt:

http://www.polderpv.nl/ni...06_saldering_windturbines

Het is en blijft een puinhoop en een trieste bende, hoe je het ook wendt of keert. Gelukkig blijven de meeste mensen onder die 3.000 kWh, en dat willen sommige partijen ook gaarne zo houden...
Thanx

Beleidsregel NMa:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zonnigtype schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 00:40:
[...]

Dit is conform Beleidsregel NMa van 28 april 2006. Overigens: de leverancier Essent heeft in het geheel niets te zeggen over de netwerkkosten (worden gefactureerd door netbeheerder, en dat kan een andere zijn als u in een ander verzorgingsgebied zit maar toch voor Essent als leverancier gekozen heeft), of over energiebelasting en BTW. Die posten MOETEN allemaal gesaldeerd worden, want het zijn allemaal kWh gebaseerde kosten. Vergeet het systeemdiensten tarief niet, wat de netbeheerder ook MOET salderen.

[...]

Dit "intermediairtje" is volgens mij door Essent verzonnen om de gigantische pijn te verzachten die diezelfde Beleidsregel veroorzaakt bij ongelukkige klanten (zoals in In Goede Aarde in Boxtel, met 5 kilowattpiek PV op het dak van de nieuwbouw "energie nul woningen") die boven de 3.000 kWh netinvoeding per jaar komen. Er schijnen daar 2 huizen met 9 kWp te zijn, die komen volgens mij zelfs nog boven de 5.000 uit. Het is en blijft een schaamlap, die het gevolg is van die bezopen Beleidsregel die grote systemen afstraft. Zie ook mijn ingezonden brief in Nieuwsblad Stromen:

http://www.polderpv.nl/te...mmentaar_NMa_beleidsregel

Er komt 8 januari 2007 een uitzending bij Radar over die bezopen 3.000 kWh grens en de drama's in Boxtel:

http://www.polderpv.nl/ni...8dec2006_Boxtel_revisited

[...]

Ergo: zelfde shit als wat je boven 3.000 kWh netinvoeding had. Wat Essent hier weer fijntjes bij vergeet te vertellen dat die belachelijke Beleidsregel stelt dat over de netinvoeding > 3.000 kWh ook variabele transportkosten over de netinvoeding betaald zou moeten worden, wat in het geval van Essent hoogstwaarschijnlijk tot het betalen van een bedrag aan de netbeheerder zal leiden.

Zie mijn berekening bij een pechvogel in Rucphen die zijn kleine windturbine op 3.000 uitzet, omdat hij anders zwaar besodemieterd wordt:

http://www.polderpv.nl/ni...06_saldering_windturbines

Het is en blijft een puinhoop en een trieste bende, hoe je het ook wendt of keert. Gelukkig blijven de meeste mensen onder die 3.000 kWh, en dat willen sommige partijen ook gaarne zo houden...

[...]

Thanx

Beleidsregel NMa:

Waarom nou ALTIJD negatief!

Essent betaalde over 2006 een keurig tarief, en nu verwerken ze het netjes in de jaarrekening, waarbij ze ter informatie vermelden wat je dus in feite betaald krijgt voor je stroom.

Buiten het feit dat er in dit topic weinigen zullen zijn die meer dan 3000 kwh leveren, is het juist een klein stapje in de goede richting dat er nu een extra groep is gecreeerd. Maar goed, het zal wel weer tegen het zere been zijn, maar ik ben er blij mee.
Tot zo ver my 2 cents...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
MisTraller schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 19:43:
[...]

Waarom nou ALTIJD negatief!

Essent betaalde over 2006 een keurig tarief, en nu verwerken ze het netjes in de jaarrekening, waarbij ze ter informatie vermelden wat je dus in feite betaald krijgt voor je stroom.

Buiten het feit dat er in dit topic weinigen zullen zijn die meer dan 3000 kwh leveren, is het juist een klein stapje in de goede richting dat er nu een extra groep is gecreeerd. Maar goed, het zal wel weer tegen het zere been zijn, maar ik ben er blij mee.
Tot zo ver my 2 cents...
Mee eens, de posts van zonnigtype komen eigenlijk altijd wat agressief over. Dit mede door het hoofdlettergebruik.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed waar je je allemaal voor inzet en ik ben zelf ook erg enthousiast over duurzame energie. Maar ik denk gewoon dat je meer mensen enthousiaster kunt maken met een andere toon van je posts.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
CanonG1 schreef op maandag 11 september 2006 @ 09:47:
En dan is er nog iets wat me van het hart moet, zonnigtype. Ik waardeer je inzet voor zonnestroom etc. enorm, maar ik denk dat de toon van je berichten mensen afschrikt. Alles is negatief, de regering is evil, overal zijn samenzweringscomplotten tegen de eenvoudige burger, in het buitenland is alles beter, en alles wordt aangesterkt met hoofdletters en veel uitroeptekens. Lange posts over hoe slecht alles in elkaar zit, dikke heren in nette pakken met sigaren beduvelen de burger, de politiek is verrot, etc.

Ik denk persoonlijk dat een positievere benadering beter zou kunnen werken. Dat is wat ik zelf ook probeer op mijn website, mijn posts hier, etc. Laat mensen zien dat het leuk is om energie te besparen, om zonnepanelen/zonneboilers te plaatsen etc. Ik ben van mening dat dat een veel effectievere manier is om mensen bewust te maken van zaken als energie. Dus let wel: ik zeg niet dat wat je allemaal post niet waar is, maar dat de toon waarop je het doet misschien niet de juiste is om mensen bewust te maken van energieproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

brinkdinges schreef op zaterdag 23 december 2006 @ 20:14:
[...]

Mee eens, de posts van zonnigtype komen eigenlijk altijd wat agressief over. Dit mede door het hoofdlettergebruik.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heel goed waar je je allemaal voor inzet en ik ben zelf ook erg enthousiast over duurzame energie. Maar ik denk gewoon dat je meer mensen enthousiaster kunt maken met een andere toon van je posts.
Yep, zonnigtype weet het.

De boodschapper is nu eenmaal altijd de pineut.

Ik heb het niet verzonnen hoor, ik brief het alleen maar over...

Je hoeft het niet te lezen, scheelt weer een hartverzakking.

Nog een hoop lol overigens van jullie zonnestroomsystemen. Het is de toekomst en die is bij jullie en bij mij al gisteren begonnen.

Zo beter, hooggeschatte collega's?

Nog een goed jaareinde gewenst, trouwens.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Trouwens,

hoe komen jullie er bij dat ik ALTIJD negatief ben (kapitalen niet van mij)?

zonnigtype in "Zonnepanelen geplaatst"

Happy new year!

:>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Aan allen de beste wensen voor 2007 alvast. :)
Laten we hopen op een gezond en zonnig jaar.

Helaas kan het heel frustrerend zijn om te vechten tegen burocratie en conservatisme om een machtspositie te behouden. :'( |:( 8)7 :? :X
Met grote dank aan onze politiek, die de zogenaamde privatisering heeft uitgevoerd (Niet bedacht, daarvoor ontbreekt het aan visie) O+
Een mogelijke tip? Probeer de houding van de "grote jongens in energieland" belachelijk te maken, met een vleugje cynisme. Als ze zich afvragen"is dit serieus of wordt er iets belachelijk gemaakt" dan heb je de juiste toon getroffen.
Deze aanpak werkt heel goed naar mijn zweedse collega's (en bazen)
Vaak is ook een vraag belangrijker dan het antwoord. O-)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 22:35

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik lees hier die gruwel verhalen over de betalingen van de energiebedrijven, maar een vraag reist bij telkens op: "Waarom worden die bedrijven ingelicht!?"

Als ik een meter heb die terug kan draaien, licht ik helemaal niemand in! Ik zou mijn panelen ophangen en leuk naar de meter kijken terwijl deze terug draait. Aan het einde van het jaar krijg ik een rekening die vele malen lager uitvalt omdat de meterstand opgenomen wordt. En die is minder dan vorig jaar! En dan krijg je misschien wat minder geld, maar je betaald in elk geval minder. Ook al krijg je die 7,8 cent per kw/h niet. Uiteindelijk scheelt het je wel in je portmonnee. Én je hebt een hoop gezeik niet, scheelt een hoge bloeddruk en je leeft weer 10 jaar langer.

Dan maar wat minder geld, uit eindelijk bespaar je toch.

En misschien denk ik zo omdat ik niet denk ik terug verdien tijd, maar als ik nu het geld voor panelen heb en ik geef het nu uit is het weg, foetsie, pleite. Niks terug verdien tijd, het is gewoon weg. Ik heb iets gekocht. En de volgende stroom rekeningen zijn minder, dan ben ik dat aankoopbedrag allang weer vergeten, want dat geld is toch weg.

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
zwahiel schreef op woensdag 27 december 2006 @ 15:40:
Ik lees hier die gruwel verhalen over de betalingen van de energiebedrijven, maar een vraag reist bij telkens op: "Waarom worden die bedrijven ingelicht!?"

Als ik een meter heb die terug kan draaien, licht ik helemaal niemand in! Ik zou mijn panelen ophangen en leuk naar de meter kijken terwijl deze terug draait. Aan het einde van het jaar krijg ik een rekening die vele malen lager uitvalt omdat de meterstand opgenomen wordt. En die is minder dan vorig jaar! En dan krijg je misschien wat minder geld, maar je betaald in elk geval minder. Ook al krijg je die 7,8 cent per kw/h niet. Uiteindelijk scheelt het je wel in je portmonnee. Én je hebt een hoop gezeik niet, scheelt een hoge bloeddruk en je leeft weer 10 jaar langer.

Dan maar wat minder geld, uit eindelijk bespaar je toch.

En misschien denk ik zo omdat ik niet denk ik terug verdien tijd, maar als ik nu het geld voor panelen heb en ik geef het nu uit is het weg, foetsie, pleite. Niks terug verdien tijd, het is gewoon weg. Ik heb iets gekocht. En de volgende stroom rekeningen zijn minder, dan ben ik dat aankoopbedrag allang weer vergeten, want dat geld is toch weg.
Als je meter terugdraait is er ook helemaal niets aan de hand, en de meeste energiebedrijven (essent in elk geval) geven dan aan dat je inderdaad NIETS hoeft te doen, omdat je meter immers de teruggeleverde energie al verrekent.
In veel gevallen echter (bij ons ook) hangt er een digitale meter. En die telt NIET achteruit. Wij hebben zodoende 4 telwerken, waarbij de 3e en de 4e telwerk de teruglevering aangeeft. Maar deze telwerken worden pas verrekend als je je energiebedrijf op de hoogte stelt van teruglevering. In jouw geval met een draaimeter, krijg je dus never nooit iets terugbetaald, anders zou je elke kWh dubbel betaald krijgen ;)
Bij ons (essent) is het in elk geval prima geregeld, 1 belletje en ik kreeg een formuliertje thuis, en dat heb ik ingevuld, en ik werd nu keurig op de hoogte gebracht van de nette regeling voor 2007.
Overigens is het bedrag wat we over 2006 terugkrijgen nog geen 10 euro, we hebben nagenoeg alle stroom zelf verbruikt...dus dat zijn inderdaad de bedragen ook niet, wat dat betreft heb je zeker gelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 27-12-2006 17:29 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Een ieder een zonrijk 2007 toegewenst en een ieder aan de houtgestookte speksteenkachel zou ik zo zeggen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op woensdag 27 december 2006 @ 20:46:
Een ieder een zonrijk 2007 toegewenst en een ieder aan de houtgestookte speksteenkachel zou ik zo zeggen.
Prima!

Wil jij eventjes mijn verhuurder masseren dat 'ie de stadsverwarming uit ons huis sloopt?

Dan ga ik zo'n mooi speksteenkacheltje in elkaar metselen en meteen wat hout sprokkelen. O-)

Nog even bedenken waar het afvoerpijpje heen gaat, beetje lastig met 4 verdiepingen buren boven je...

:o

• brinkdinges
zonnigtype schreef op donderdag 28 december 2006 @ 00:50:
[...]

Prima!

Wil jij eventjes mijn verhuurder masseren dat 'ie de stadsverwarming uit ons huis sloopt?

Dan ga ik zo'n mooi speksteenkacheltje in elkaar metselen en meteen wat hout sprokkelen. O-)

Nog even bedenken waar het afvoerpijpje heen gaat, beetje lastig met 4 verdiepingen buren boven je...

:o
Gewoon in de spouwmuur laten uitkomen O-)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Wij zitten hier ook met stadsverwarming, de radiator staat de hele dag uit. :)
Alleen voor het tapwater gebruik ik de stadsverwarming nog, dit is misschien in de toekomst nog te vervangen door een zonneboiler.
De dubbelwandige pijp gaat binnendoor zodat het boven ook nog een beetje verwarmt wordt.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op donderdag 28 december 2006 @ 20:59:
Wij zitten hier ook met stadsverwarming, de radiator staat de hele dag uit. :)
Alleen voor het tapwater gebruik ik de stadsverwarming nog, dit is misschien in de toekomst nog te vervangen door een zonneboiler.
De dubbelwandige pijp gaat binnendoor zodat het boven ook nog een beetje verwarmt wordt.
Wij stoken ook nauwelijks. Gemiddeld nog geen 8 gigajoule/jaar, gemiddelde was 34,6 volgens cijfers EnergieNed (tariefadvies 2006), in het nieuwste tariefadvies wordt van 36,32 GJ gerept, hoogstwaarschijnlijk door het zeer koude eerste kwartaal van 2006.

Maarre, jij betaalt dus ook een vette pot vastrecht aan je warmteleverancier, ook al stook je niks. Bij NUON in Leiden was dat in 2e jaarhelft 2006 alweer 258,01 euri op jaarbasis. Ex BTW. Dan krijgt de Min.Fin. ook nog eens 49,02 euri BTW in het handje, en dan heb je nog geen druppel warm water getapt...

http://www.polderpv.nl/NUONsoap_VenA.htm#vastrecht

Die truuk van die spouw houdt ik in gedachten. Eventjes kijken of we ergens een gaatje kunnen vinden. Je moet maar zo denken: dan verwarm ik gratis de buitenmuren van mijn medebewoners. Da's nog eens maatschappelijk verantwoord "ondernemen"... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

En voordat ik beschuldigd wordt van off-topic thema's, heb ik nog een mooi jaarafsluitertje voor jullie. De Pérgola Fotovoltaica in Barcelona.

Smaakmakertje, met Gróóten Danck aan Google Earth:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/%7Ef2hbertie.joan/images/Google_Earth/Solar_Pergola_detail.jpg

Rode pijl is een automobiel, die rechthoek eronder is 443 kilowattpiek aan zonnepaneel (Isofoton), op voormalige World Forum terrein in Barcelona. :9

Volledig artikel met veel links naar spectaculaire foto's, websites e.d. op:

http://home.hetnet.nl/%7E.../PVvanboven_Barcelona.htm

Wie heeft er nog een stukkie braakliggende grond in de achtertuin?

Met zonnige achting,

niet ALTIJD negatief...

polderboy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Dat is een behoorlijk groot ding, 112*50 meter :P Ik ben wel beniewd hoe die 125kW inverters eruit zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Zo'n achtertuin lijkt me ook wel wat.
Dan ga ik eerst de oudejaarsloterij maar eens winnen. >:)

Gisteren was eindelijk weer eens een goede dag.
Ik had weer 30 graden water in de zonneboiler en 2 kWh van de panelen.
Hopelijk komt er ook weer eens wat beter weer.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

brinkdinges schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 10:21:
Dat is een behoorlijk groot ding, 112*50 meter :P Ik ben wel beniewd hoe die 125kW inverters eruit zien :)
Staat niet bij hoe groot deze is, maar het geeft een impressie:

http://www.enertron.net/e...otovoltaic/ACEF/index.htm

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Iedereen de beste wensen voor 2007, en dat iedereen maar in het zonnetje gezet mag worden en/of dat het iedereen maar voor de wind mag gaan :)

Nieuw jaar; tijd voor een nieuwe website: klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

CanonG1 schreef op maandag 01 januari 2007 @ 22:08:
Iedereen de beste wensen voor 2007, en dat iedereen maar in het zonnetje gezet mag worden en/of dat het iedereen maar voor de wind mag gaan :)

Nieuw jaar; tijd voor een nieuwe website: klik
Aaaah, leuk! Mooie banner, beste CanonG1. Andere titel? MyKyoto?

Ook nog een heel goed en duurzaam nieuwjaar gewenst.

Vanuit de tent in N. Brabant (inmiddels weer terug):

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Happy_Newyear_2007.jpg

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
Wat een foto :P

We zijn trouwens wel erg dicht bij de 1000 posts, heeft er iemand zin om een mooie uitgebreide startpost te maken? Aangezien er zoveel informatie voorbij is gekomen de afgelopen 50 pagina's, moet dat toch wel te doen zijn :)

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.