quote:theodouma schreef op maandag 13 november 2006 @ 19:23:
[...]
waarom zou een 480 watt voeding niet voldoende zijn? Standaard verbruikt een E6600 zo'n 65 watt en de 8800 zo'n 150 watt. Overgklokt kan de E6600 120 watt gaan gebruiken en de videokaart misschien 180 watt omdat een videokaart niet zo ver over valt te klokken als een cpu.
Behalve deze twee onderdelen zit er eigelijk niets in de pc wat veel stroom vraagt. Het geheugen heeft misschien 20 watt nodig, het mobo ook zo'n 40 en een HD heeft aan 15 ook voldoende. Kom je totaal uit op een 385 watt. Dan blijft er dus nog 90 watt over voor een geluidskaart en een paar fans. Volgens mij moet dat makkelijk kunnen.
Om die reden kan de 480 watt voeding het systeem makkelijk aan. Er is zelfs genoeg watt over voor een upgrade. Mocht je niet gaan overklokken dan zou zelfs een goede 350 watt voeding het hele systeem nog van prik kunnen voorzien. Dus dat er een voeding van minimaal 500 watt nodig is vind ik een beetje overdreven
Ben het toch niet helemaal met je eens. De Tagan 480 watt is idd voldoende voor dit moment. Je voeding zal wel flink aan de bak moeten. Dan zit ik persoonlijk liever wat safer met een 500+ voeding waarvan de fan maar op halve snelheid hoeft te draaien en je nog wat capaciteit over hebt voor een eventuele uitbreiding van je systeem en/of een flinke overclock. Lijkt me beter voor de algemene performance van je systeem (Koeler en stiller) en meer mogelijkheden voor een latere uitbreiding.
Dit verhaal gaat alleen nu niet op, omdat hij deze voeding al heeft liggen. Die zou ik gewoon gebruiken en mogelijk op een later tijdstip eventueel vervangen. Een nieuw systeem zoals bovengenoemd zou ik nooit aanschaffen met een 400+ voeding.
Ik betaal liever iets meer voor een ruimere marge en stiller/koeler systeem.