Gathering of Tweakers

Quicksearch
'Atta way, baby!
Reg. datum: 23 november 2000

quote:
Cyb schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 15:53:
Zojuist de Seasonic S12-430 besteld bij Salland :)
Ik heb er expliciet bij vermeld dat het Rev.A3 moet zijn. Ik hoop dat ze het binnen de opgegeven levertijd van 1 tot 5 werkdagen kunnen leveren.

Reken er maar niet op ;) die van mij (500W versie) heb ik 5/8 besteld en komt bij hun 15/8 binnen volgens m'n order status. Terwijl er nog steeds een levertijd van 1-5 dagen bij staat.
Ach, als hij de 15e maar binnen kom ben ik al lang blij.

specs: Core 2 Duo E6600 | Asus P5B Deluxe | 2x 1GB Kingston PC6400 DDR2, CL5 | GeForce 7600 GT (passief)

Reg. datum: 30 augustus 2002

quote:
DyStiC schreef op vrijdag 11 augustus 2006 @ 16:10:
[...]

Reken er maar niet op ;) die van mij (500W versie) heb ik 5/8 besteld en komt bij hun 15/8 binnen volgens m'n order status. Terwijl er nog steeds een levertijd van 1-5 dagen bij staat.
Ach, als hij de 15e maar binnen kom ben ik al lang blij.

Status staat nu op 18-08-2006 :)
Maar heb ook andere onderdelen besteld, dus misschien dat het langer wachten wordt.

Hallo tweakers!

Ik ben momenteel een nieuw systeempje aan het samenstellen. Voorlopig heb ik deze componenten uitgezocht:

Asus Moederbord M2N-SLI Deluxe
AMD CPU Athlon 64 X2 4600+ 2.4 GHz, 2000 MHz, Boxed
2x TwinMos DDR2 Memory 1024 MB, PC5300, 667 MHz
GeForce 7900GT 256 MB
Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 200 GB

Van mijn huidige pc is het moederbord gesneuveld en in die kast zit nog een jaar oude Enermax Noisetaker 375 Watt en 3 harde schijven (waarvan 2 IDE schijven, ik weet nog niet zeker of ik die nog ga gebruiken).

Als je er vanuit gaat dat al deze componenten inclusief mijn oude harde schijven gebruikt worden, kan deze voeding dat dan nog trekken? Zo niet, welke raden jullie dan aan?

Op het moment heb ik een Cooler Master eXtreme power 430 Watt. Ik heb dit systeem,
Atlon 64 3500+
1,5Gb PC3200
Asus A8N5X
BFG 7600GT
1x IDE 40GB
1x SATA 250gb
Plus nog wat fans in de binnenkant van mijn kast (zie 2x 120mm en 2x 80mm)

Zou deze voeding sterk genoeg zijn om een 7900GTX aan te kunnen? Ik heb namelijk een 2x Molex -> 1x PCI-e connector gekocht, en ik heb nog 2 molexconnectors vrij, maar ik heb er geen vertrouwen in dat die voeding het wel blijft trekken...zou ik misschien mijn voeding moeten vervangen of is dat niet nodig?

AMD Athlon 64 3500+ - ASUS A8N5X - 1,5GB PC3200 - BFG 7600GT - G15 - G5 - X530 5.1 - E431S-B3 17''

Ik ga wss. een Coolermaster iGreenpower 500W halen, maar ff deze vraag:
is 500W voor over + - 1-2 jaar nog voldoende i.v.m. upgraden?

quote:
blacktarantulaX schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 13:55:

Even in mijn glazen bol kijken, ben direct terug...

1. Hoe kunnen wij weten hoe de evolutie zal zijn in energiegebruik van toekomstige componenten die nog niet uit zijn?
2. Post eerst eens je specs voordat we überhaput weten of je enige headroom hebt.

needless to say wijzigde dit bericht 12-08-2006 16:55 (36%)

quote:
needless to say schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 16:53:
[...]
2. Post eerst eens je specs voordat we überhaput weten of je enige headroom hebt.
Ik heb ff geen zin om op 1 in te gaan maar 2: de desbetreffende k*t pc heeft:
* Gigabyte 915P mobo'tje
* Intel P4 775 Prescott, ehm... 519 (3.06GHz)
* 2 x 512MB DDR memory
* Seagate Barracuda 7200.8 -> 320GB
* op het moment een X600 maar na upgrade: een DirectX 10 kaart, iets wat nu de X1900 serie is.

iig, ik wil er volgend jaar een redelijk grote upgrade op storten (Conroe, extra 1gb memory reepje, graka enz.) vandaar dat vroeg of 500W voor een grote upgrade nog genoeg is..

500 watt is genoeg imo, kun je mee door beton heen boren met die kracht :D

quote:
blacktarantulaX schreef op zaterdag 12 augustus 2006 @ 13:55:
Hangt er vanaf van welke upgraden. :) Komt er gewoon gerief bij of ga je mobo/cpu/graka willen vervangen door next generation? In het tweede geval gaan de voedingseisen normalerwijze niet stijgen. Zeker niet als je kijkt naar de huidige strijd om de beste performance per wattage componenten.

quote:
Tyandor schreef op donderdag 10 augustus 2006 @ 00:03:
'k heb even een vraagje. Ik heb nu het volgende systeem:
-P4 3.0GHz Northwood
-1GB PC3200 (2x 512)
-Radeon 9800XT 256MB
-1HD en 2x DVD
-250watt voeding (Merk wat Dell gebruikt, dus geen idee) met 16A op de v12 lijn met 20pins connector (alles standaard dus vervangen is in principe geen probleem)

Volgens de PSU calculator zou ik dus al 28 watt te kort komen, maar ik geen last van instabiliteit of problemen maar dit terzijde.

Nu wou ik gaan upgraden naar een Club3D 7800GS, maar sinds ik wat heb bij kunnen verdienen de laatste tijd is de Gainward Bliss 7800GS+ interessant geworden (zeker als ie misschien nog een paar tientjes in prijs zakt). Nu moet echter de voeding ook vervangen worden en ik weet persoonlijk niet helemaal niet meer waar ik aan toe ben en of dat deze betere kaart nu echt veel meer vermogen nodig heeft dan die andere.
Welke voedingen zijn aan te raden in dit geval? Liefst niet zoveel meer dan 50-60 euro.

Ook even een zij vraagje: is die Bliss misschien een overkill voor dit systeem?
Iemand? Laat ik het ook anders stellen, wat voor voedingen zouden ook geschikt zijn voor een 7900GT i.c.m mijn systeem?

quote:
Tyandor schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 14:02:
[...]

Iemand? Laat ik het ook anders stellen, wat voor voedingen zouden ook geschikt zijn voor een 7900GT i.c.m mijn systeem?
Iets van coolermaster rond de 430W lijkt me iets voor jou. Is ook binnen het budget.

never run from a sniper!

Ik heb een asus x1900xt crossfire edition goedkoop op de kop kunnen tikken en heb daarom maar besloten om mijn systeempje maar gelijk pci express ready te maken.
Ik ga het volgende kopen:
moederbord: asus a8rmvp32-deluxe radeon xpress
cpu: amd athlon x2 3800+

dit heb ik allemaal al:
3x maxtor diamnond max 9 sata schijven
9 case fans
cd rom en dvd rom drive
ccfl en nog wat van dat soort spullen
thermaltake aquarius 2 waterkoeling
corsair geheugen 1GB(2x 512MB)

Ik wil in de toekomst mogelijk ook crossfire gaan draaien(volgens asus is daar 550watt voor nodig). Ik heb een aantal voedingen op het oog:
coolermaster igreen 500 watt maar 3 12 voltlijnen en hoop ampere
thermaltake toughpower 650 watt 4 12 voltlijnen en hoop ampere maar wel stuk duurder dan de rest
enermax liberty 500watt modulair en hoop ampere, wel maar 2 voltlijnen
sharkoon silentorm 600 watt goedkoop en redelijk amperage

Ik heb al verschillende reviews erbij gepakt maar die zijn nogal tegenstrijdig. De een vind bijv de igreen stil, de ander luid. Uit de reviews blijkt iig dat het allemaal goede voedinge zijn en dat geen enkele van deze een miskoop zou zijn, maar ik wil een goede voeding die voorbereid is op de toekomst.
Welke voeding kan ik het beste kopen(ook het liefst lekker stil).
quote:
icecoolsniper schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 23:23:
Ik heb een asus x1900xt crossfire edition goedkoop op de kop kunnen tikken en heb daarom maar besloten om mijn systeempje maar gelijk pci express ready te maken.
Ik ga het volgende kopen:
moederbord: asus a8rmvp32-deluxe radeon xpress
cpu: amd athlon x2 3800+

dit heb ik allemaal al:
3x maxtor diamnond max 9 sata schijven
9 case fans
cd rom en dvd rom drive
ccfl en nog wat van dat soort spullen
thermaltake aquarius 2 waterkoeling
corsair geheugen 1GB(2x 512MB)

Ik wil in de toekomst mogelijk ook crossfire gaan draaien(volgens asus is daar 550watt voor nodig). Ik heb een aantal voedingen op het oog:
coolermaster igreen 500 watt maar 3 12 voltlijnen en hoop ampere
thermaltake toughpower 650 watt 4 12 voltlijnen en hoop ampere maar wel stuk duurder dan de rest
enermax liberty 500watt modulair en hoop ampere, wel maar 2 voltlijnen
sharkoon silentorm 600 watt goedkoop en redelijk amperage

Ik heb al verschillende reviews erbij gepakt maar die zijn nogal tegenstrijdig. De een vind bijv de igreen stil, de ander luid. Uit de reviews blijkt iig dat het allemaal goede voedinge zijn en dat geen enkele van deze een miskoop zou zijn, maar ik wil een goede voeding die voorbereid is op de toekomst.
Welke voeding kan ik het beste kopen(ook het liefst lekker stil).

Antec NeoHE 550W, die is pas stil en heeft 3 12V-rails van 18A.
http://www.antec.com/specs/NeoHE550_spe.html
Reg. datum: 20 oktober 2004

môrge

Ik ga nu zeer waarschijnlijk een 7600GS AGP van nVidia aanschaffen. Nu vind ik volgens de eXtreme PSU calculator een wattage van 252W. Ik heb een 300W A-merk voeding en ben dus ook in de veronderstelling dat de voeding het gewoon zou moeten trekken. Nu twijfel ik niet aan zo'n calculator, maar tochwil ik hier ook even vragen of het moet gaan:

AMD64 3500+ NewCastle (S939)
Asus A8V Deluxe
1x 7200rpm IDE HD
1x DVD-RW
1x DVD
binnenkort dan: nVidia 7600GS (nu nVidia 5700LE die defect is geraakt)
onboard sound + network
+ nog randapp. als iPod, printer op usb, maar die gebruik ik alleen als de pc verder niet volledig belast wordt dus dat wordt verwaarloosbaar, die invloed.

bij voorbaat dank

edit: ik vergat mijn geheugen bij de specificaties te zetten:
2x 512 MB Corsair DDR

997C2S wijzigde dit bericht 14-08-2006 09:26 (5%)

'Atta way, baby!
Reg. datum: 23 november 2000

quote:
needless to say schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 00:06:
[...]
Antec NeoHE 550W, die is pas stil en heeft 3 12V-rails van 18A.
http://www.antec.com/specs/NeoHE550_spe.html
Ik lees op het SPCR.com forum echt super veel problemen met de Antec NeoHE voedingen, heb jij ervaring met deze voedingen?

specs: Core 2 Duo E6600 | Asus P5B Deluxe | 2x 1GB Kingston PC6400 DDR2, CL5 | GeForce 7600 GT (passief)

quote:
DyStiC schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 09:58:
[...]

Ik lees op het SPCR.com forum echt super veel problemen met de Antec NeoHE voedingen, heb jij ervaring met deze voedingen?

Mijn 430W-voeding is in bestelling ;). De problemen zouden geweest zijn met de eerste batch vorig jaar. Bij de nieuwe batch zouden de problemen opgelost zijn. De problemen waren ook practisch uitsluitend met Asus-moederborden. Het probleem was dat de 3 12V-rails niet voldoende belast werden. Je moet ervoor zorgan dat bij het booten elke 12V-lijn minstens 1A trekt. Wat niet moeilijk moet zijn: op eerste rail voor de CPU, tweede rail voor de videokaart, en derde rail voor moederbord + harde schijven + case fans etc....

Nu zitten enkel nog maar voedingen van de nieuwe batch in de winkels. Mocht je toevallig toch een model uit de oude batch hebben, dan vervangt Antec die zonder problemen. (ik heb verhalen gelezen dat ze u een nieuwe opsturen en pas vragen voor de oude wanneer de nieuwe toegekomen is).

Ik stel voor dat je in scpr eens zoekt of er mensen met hetzelfde moederbord nog problemen hebben met de nieuwe revisie. Als je de 1A per 12V-rail-regel respecteert, mag je normaal geen probleem hebben met de nieuwe batch voedingen. Op scpr zie je ook enkel de klagers ;).

needless to say wijzigde dit bericht 14-08-2006 10:26 (11%)

Ik twijfel erg veel over mijn voeding.

Het gaat om deze pc.

Als je berekent hoeveel voeding ik nodig heb met de PSU calculator, kom je niet echt op 500 uit, maar ik wil er later een aantal dingen toevoegen (o.a. 1 SATA HDD erbij).

Ik heb heel lang lopen zoeken naar voedingen (max ~75 EUR), en ben op de volgende uitgekomen:

Antec SmartPower 2.0 SP-500, 500W (ATX12V v2.0)
Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX)
Zalman ZM460-APS, 460W (ATX12V 2.01)

Waarbij het opvalt dat de Cooler Master en Zalman erg oud zijn (Cooler Master is twee jaar oud :/).

Ze werden toen ze net uitkwamen wel goed gereviewd, maar dat is dus wel >1,5 jaar geleden.

Ik vraag me af of deze nog steeds goed zullen zijn voor mijn nieuwe pc. Kan iem. vertellen of dat zo is?

Ik heb begrepen dat als je wilt weten of de voeding compatible is met je systeem, je op deze dingen moet letten:
- Vermogen
- Formfactor (ATX in mijn geval)
- 24 pins

quote:
disco stu schreef op zondag 13 augustus 2006 @ 15:07:
[...]

Iets van coolermaster rond de 430W lijkt me iets voor jou. Is ook binnen het budget.

Daar dacht ik dus eerst aan, maar daar zijn twee versies van. Degene met 20-Pins die zou passen heeft maar een 12V lijn met maar 18A (maar 2 meer dan wat ik nu heb) en die andere heeft wel goede specificaties, maar heeft dus een 24-pins aansluiting die ik dus niet heb...
Het liefst heb ik ook graag een PCI-E connector inplaats van het gebruiken van 2 molex stekkers voor de videokaart...
Is de Antec Smartpower 400watt (10A en 15A op de 12V-lijnen) of de chieftec 450w misschien wat? Anders zouden de smartpower 450w of de enermax 420w misschien net kunnen, maar deze zijn weer duurder...

Tyandor wijzigde dit bericht 14-08-2006 13:15 (3%)

Zoals te zien is heb ik een Huntkey LW6500H (om precies te zijn een Huntkey LW6500H-3), nu zat ik die gister te vergelijken met andere PSU's, en ik kon er geen vinden die meer Ampère had dan die van mij, daardoor begon ik al te twijfelen (aangezien die van mij 500Watt heeft en zelfs een 750Watt 'niet beter zou zijn'). Ik had de info direct van de PSU zelf, nu keek ik op internet en zag tot mijn verbasing dat op de HuntKey site hele andere getallen staan, lager, soms zelfs veel lager.
Zijn er verschillende manieren om Ampère uit de drukken, of klopt al die info gewoon niet?
En hoe kom ik dan achter de werkelijke waarden?

Vergelijking:

VoltageHuntKey LW6500H-3 (sticker @ PSU)HuntKey LW6500H-3 (internet info)Thermaltake Toughpower 750W Cable Management (W0116)Seasonic S12-600
+3.3v35A32A30A30A
+5.0v40A28A28A30A
+12v116A15A18A18A
+12v218A18A18A18A
+12v3Niet aanwezigNiet aanwezig18ANiet aanwezig
+12v4Niet aanwezigNiet aanwezig18ANiet aanwezig
+5VSB2.5A2A3A2A
-5v0.5A---
-12v0.5A0.5A0.8A0.8A

De topicgenerator is kapot. Doneer nu 5 euro per maand en geef de HK een kans op overleven!

ER is maar 1 mogelijkheid om Ampere uit te drukken. In A welliswaar. Je kan het de juiste waarden achterhalen door alles door te meten. De sticker op je PSU geeft wel erg hoge waarden aan, zelfs een beetje onwaarschijnlijk. PSU's van 800 of hoger hebben zelfs deze waarden niet.

De nieuwe van Enermax (de galaxy 1000W) heeft wel op 2/3 12v rails 45A en op 5 12v rails 85A maar dan hebben we het ook over een 1000W

"Burry Me With A Bottle Of Henny, So When I Don't Make It To Heaven I'll Be Drunk In Hell"

Doormeten had ik al verwacht, voltage lukt me wel, maar Ampère denk ik niet, en volgens mij als je dat verkeerd aansluit gaan er dingen kapot...iemand idee hoe Ampère's te meten bij een voeding?

http://forum.techzine.nl/forum/list_message/985452#985452
Als dat waar is kan het dus niet. :|

De topicgenerator is kapot. Doneer nu 5 euro per maand en geef de HK een kans op overleven!

Ampere doormeten gaat inderdaad niet. Ik zie wel dat in je tabel niets staat vermeld van combined power waardes?

amd athlon 64 3200+

Hallo, Een maat van mij die heeft een nieuwe voeding nodig.
Hij zit te twijfelen tussen een Paxpower 400 watt of een Coolermaster 430Watt PCAP, Of als jullie iets weten tot maximaal 80 euro.

Dit is zijn systeem:

mobo: Asus a8n-vm CSM S939
cpu: amd athlon 64 3200+ S939
geheugen: 2x512 mb ddr400 merkloos
hdd: wd 160 gb ide 8 mb cache
gpu: Asus Nvidia geforce 7600GS 256 MB
cd-rw drive: 1x
dvd-rom : 1x
2x neon balkjes.
5x 120 MM Fans.

Alvast bedankt!

amdowned

quote:
disco stu schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:01:
Ampere doormeten gaat inderdaad niet. Ik zie wel dat in je tabel niets staat vermeld van combined power waardes?

Op de PSU staat dat de +3.3v en de +5.0v 180 Watt zijn, meer info staat er niet op, en op internet staat nog minder.

Zou je het Ampère niet kunnen meten door een kabel door te knippen en de multimeter daar tussen te plaatsen? (theoretisch (ga ik dus niet doen))

Saturnus wijzigde dit bericht 14-08-2006 17:44 (18%)

quote:
Saturnus schreef op maandag 14 augustus 2006 @ 17:39:
[...]

Op de PSU staat dat de +3.3v en de +5.0v 180 Watt zijn, meer info staat er niet op, en op internet staat nog minder.

Zou je het Ampère niet kunnen meten door een kabel door te knippen en de multimeter daar tussen te plaatsen? (theoretisch (ga ik dus niet doen))

Nee dit gaat niet.

Meeste multimeters gaan maar tot 10A.
Daarbij komt nog eens dat de multimeter zowat alle vermogen gaat opnemen (zijn weerstand is veel hoger in vergelijking met gewoon de kabel. Een mulitmeter die zo'n 18A*12V = 216W verstookt, houd ik liever niet met mijn blote handen vast.
1 kabel van de voeding gaat het overigens ook niet heel plezant vindne dat je er de volle 18A doorjaagd.
Een manier zou zijn om een draadgewonden spoel te gebruiken als dummyload en vervolgens nameten of de spanning van 12V kan behouden worden. Dan wel eentje dat 18A en 216W aankan. De gekozen weerstand is dan 12/18= 0.66 ohm. Hele lage weerstand dus. Deze mag je zelfs verwaarlozen. Wat je dan eigenlijk doet is beide polen kortsluiten. Zolang dat bij deze kortsluitng (niet theoretische maar praktische kortsluiting) alle vermogen wordt afgevoerd naar de spoel die dit aankan is er geen probleem. De zaak is dat de bekabeling van de voeding óók al een bepaalde weerstand heeft. Met deze moet je ook al rekening houden om tot de totale 0.66ohm te geraken. Ideaal zou zijn dat de weerstand van de kabel héél klein is tov die van de spoel en dat de som van beiden 0.66 ohm is. Hoe kleiner de weerstand van de kabels tov de spoel, hoe meer je het vermogen kan afleiden naar de spoel (wat dus de bedoeling zou zijn) en hoe meer je neigt naar een situatie waarbij het wel degelijk mogelijk zou worden om deze test uit te voeren zonder vuurwerk te maken.
De zaak is dus dat de weerstand van de bekabeling (en connectoren) al zodanig hoog is, dat er al niet heel veel meer bij moet om aan 0.66 te geraken. De weerstand van de kabels zal dus ook niet heel klein zijn tov de weerstand van de spoel. Maw gaat er te veel vermogen afgeleid worden naar de kabels.
In praktijk dus niet echt testbaar.

disco stu wijzigde dit bericht 14-08-2006 18:02 (68%)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws