Significant lekkerder! ♠ What comes out off this mouth ain't called boastin', it's thruthin'! ♠ Pas op voor... Spul!!!
quote:
OEM installatie
Dat is voor computerwinkels, die een computers met voorgeinstalleerde Ubuntu willen verkopen. Tijdens de installatie wordt gewoon vermeld dat je in kunt loggen met de 'oem' gebruiker. Weet je zeker dat je een OEM installatie wilt? (Zo ja, lees eerst even wat dingen na.)
Normaal gesproken wil je gewoon de Desktop (Live) CD hebben. Hiermee kun je Ubuntu vanaf de CD booten en vervolgens installeren. Voor speciale gevallen, bijvoorbeeld als je systeem te weinig geheugen heeft, kun je de Alternate CD gebruiken.
use tomato::posts qw(rants flames off-topic);
local $perl = $perl--;
# More unfortunates
Het lijkt erop dat Ubuntu meteen een hele slag andere mensen bijelkaar brengt. Wat natuurlijk wel positief is, maar soms ook vervelend. Mensen moeten zich realiseren dat Ubuntu nog altijd een Linux en GNU basis heeft en dus niet zoals Windows inelkaar steekt. Waarom werkt mijn geluidskaart niet, waarom krijg ik mijn resolutie niet hoger etc... probeer je a.u.b eens te verdiepen in Linux.quote:salamander schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 13:21:
[...]
Jij en de vele anderen die hier allemaal naar deze guides en andere vage meuk verwijzen hebben waarschijnlijk de beste bedoelingen, maar jullie zijn niet echt goed bezig.
Is het jullie niet opgevallen dat er bij Ubuntu standaard al documentatie is meegeleverd (toegankelijk via System -> Help, de "Desktop Guide") die deze dingen allemaal al uitlegt? Het is verstandiger om te verwijzen naar de officiele documentatie.
ASUS Striker II Formula | Intel Core 2 Quad Q6600 G0 | 8GB Mushkin Memory | PC Power & Cooling Silencer 750 Watt PSU | "OpenBSD" is an ancient south-african word, meaning "does not support as much hardware as Linux".
quote:Vlugge Japie schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 18:47:
Voor een ATI Radeon 9700 zijn vast wel goede drivers te vinden. Verder heb ik weinig ervaring met het installeren van videodrivers in een bepaalde kernel. Ik gebruik hier een 'antieke' P-III zonder aparte geluids- of videokaart dus ik heb die problemen nooit.
Probeer anders eens dat EasyUbuntu programma te installeren, daarmee kan je zo te zien heel makkelijk drivers installeren: http://easyubuntu.freecontrib.org/overview.html
Ja, na het installeren van de officiële drivers gaat het nu helemaal goed. Standaard staat er echter geen optie voor 1280x1024, de resolutie van mijn TFT-monitor waarop ik mijn laptop ook nog wel eens aansluit. Vaak wordt wel automatisch extra ruimte aan de onderkant toegevoegd, maar ik vroeg me af waarom deze optie niet standaard te selecteren is?
Daarnaast wilde ik ook eens met XGL aan de slag gaan, omdat de demo's die ik gezien heb er onwijs goed uitzagen. Ik heb dus geprobeerd de stappen op http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?p=739758 te volgen, maar bij stap 7 waar ik in gconf-editor wat instellingen voor compiz moet veranderen merk ik dat deze daar nog niet staan. Ook geeft hij aan dat compiz geen geldige extensie is als ik compiz via de terminal wil runnen. Heeft iemand een idee wat ik moet aanpassen, of evt links naar een betere XGL tutorial voor ATI-kaarten.
quote:
Dit heb ik geprobeerd , maar met beide muis-opties (dus die Imp en Explorer) kom ik nog steeds niet in X (als ik de nvidia drivers enable). Iemand nog een tip ?
Ik ga straks denk ik eens een ubuntu dapper cd downloaden en installeren , als het me nu niet lukt om de drivers te installeren. Met 5,10 had ik wel hetzelfde probleem
Het vreemde is dat met SUSE de nvidia drivers wel werkten , maar ik vindt ubuntu gewoon vele malen beter
Reg. datum: 25 december 2005
Deze staat hier ook al tussen. In die FAQ staat het antwoord op vrijwel alle vragen dus het plaatsen van links naar allerlei kleine losse vraagjes in de OP lijkt me niet zo handig.quote:Bergen schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 01:29:
Nou, dan zou ik ook graag willen dat deze wordt opgenomen voor mensen met een NVIDIA kaart die XGL/Compiz willen draaien.
-tvtime, tv tuner wil niet meer;
-Xsane vindt mijn scanner niet meer;
iemand al een oplossing hiervoor, ubuntuforums hebben ook niet echt een oplossing. Wordt er een beetje gek van. Ubuntu is lekker, maar 5.10 werkte alles naar behoren nu niet.... raar.
** Apple Cinema Display 20" | Apple MacBook Pro C2D | Sony DSLR A200 | www.flickr.com/robertdoeleman **
"niet echt goed bezig"? Wat is er mis met alternatieve documentatie?quote:salamander schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 13:21:
[...]
Jij en de vele anderen die hier allemaal naar deze guides en andere vage meuk verwijzen hebben waarschijnlijk de beste bedoelingen, maar jullie zijn niet echt goed bezig.
Is het jullie niet opgevallen dat er bij Ubuntu standaard al documentatie is meegeleverd (toegankelijk via System -> Help, de "Desktop Guide") die deze dingen allemaal al uitlegt? Het is verstandiger om te verwijzen naar de officiele documentatie.
Dus omdat er op www.mysql.com al een heldere handleiding over het gebruik van MySQL staat mag je niet meer een andere site erop naslaan of bijvoorbeeld een O'Reilly boek over MySQL kopen? Natuurlijk wel! Als een andere site het sneller en duidelijk uitlegt dan de oorspronkelijke documentatie is de keus voor mij (en de meeste anderen) snel gemaakt. Dus wat is er dan meer welkom dan een klein lijstje met links naar de beste handleidingen die je kunt vinden? Begrijp me niet verkeerd, ik vind 't heel goed dat er documentatie wordt meegeleverd, maar dan moet die wel handig zijn.
Laten we eens een naar een voorbeeld kijken: ik wil weten hoe ik java aan de praat krijg in Firefox. Dus we gaan naar Systeem > Help. Dan kun je 5 kanten op: systeemdocumentatie, on-line documentatie, hulp van de gemeenschap, commerciele ondersteuning en uittreksel van het Ubuntu-boek. Welke moet ik nemen? Geen idee, dus ik ga ze maar 1 voor 1 bijlangs.
Bij de eerste zie ik een zoekbalkje, dus ik typ in: java. En kijk aan, ik krijg zowaar een link naar "Debian GNU/Linux Java FAQ. - Java Plugins for Browsers".
Vergelijk dat eens met de link die ik gaf:quote:8.4 Can I use Java in Mozilla?
Yes, the mechanism is identical to that of Netscape. However, the plugin directory in this case is /usr/lib/mozilla/plugins. There is additional information on how to install Java in Mozilla at the Java FAQ at Mozilla
There might be some issues depending on your version. Mozilla 1.4 and later (as well as Mozilla Firebox) is compiled with gcc 3.x and needs a compatible version of the plugin, as provided by JRE 1.4.2 or later. If you find issues you will need to debug yourself. A common problem is that the library might not be binary compatible if it was compiled with a different gcc version. Some gory details on how to debug this are described below (contributed by Tim Freeman and included in the #debian faq wiki)
The first problem is that in version 1.6-5 of the mozilla-browser package, at least, /usr/bin/mozilla is a shell script that redirects errors to /dev/null. This is described in bug 178271
To deal with this, make a copy of /usr/bin/mozilla and edit out the redirects of file descriptor 2 to /dev/null and run the copy. You may see something like this on Mozilla's standard error when it starts:
LoadPlugin: failed to initialize shared library /usr/lib/j2se/1.3/jre/plugin/i386/mozilla/javaplugin_oji.so [/usr/lib/j2se/1.3/jre/plugin/i386/mozilla/javaplugin_oji.so: undefined symbol: __vt_17nsGetServiceByCID]
This symptom indicates that your Java was compiled with an old version of GCC, but your Mozilla was compiled with a newer version (post gcc 3.0.3), and the two are binary incompatible. This is the case for version 1.3.1.02b-2 of the j2re1.3 package from ftp://ftp.tux.org, at least.
If you're confronted with this symptom, the fix is to get a Java runtime that was compiled with a more recent gcc. There are several available; one is ftp://ftp.tux.org/pub/jav...e-1.4.2-01-linux-i586.bin. Install that and change the libjavaplugin_oji.so link to point into the newly installed Java runtime.
If you wish to confirm the diagnosis before attempting the above treatment, you can do it as follows. Confirm that your Java was compiled with the old gcc by giving the command:
c++filt -s gnu __vt_17nsGetServiceByCID
and getting the result:
nsGetServiceByCID virtual table
To confirm that your mozilla was compiled with the new gcc, you can find its version of the symbol by giving the command:
objdump -R /usr/lib/libxpcom.so | grep nsGetServiceByCID
and you'll see a line like:
000ec114 R_386_GLOB_DAT _ZTV17nsGetServiceByCID
Then you demangle that with the command:
c++filt -s gnu-v3 _ZTV17nsGetServiceByCID
and get this eminently reasonable output:
vtable for nsGetServiceByCID
The important thing is that the two calls to c++filt both succeeded but they were told to use different demangling rules, "gnu" for the first and "gnu-v3" for the second. If this all checks out, then you should fetch a newer Java runtime as described above.
Dus tja, goed bedoeld hoor, maar als je ff snel een goeie desktop wilt inrichten heb ik liever de Dapper Guide dan de meegeleverde documentatie. Je leert er natuurlijk helemaal niets van, maar dat is ook niet de bedoeling van Ubuntu Dapper. Als je wilt leren hoe Linux werkt kun je beter gewoon Debian ofzo zonder GUI installeren.quote:How to install J2SE Runtime Environment (JRE) with Plug-in for Mozilla Firefox
sudo apt-get install sun-java5-jre sun-java5-plugin
* Restart Mozilla Firefox
True, maar in de volgende zin gaf ik aan dat die handleiding niet meer werkte met de laatste NVIDIA drivers. Oh well.quote:HetWonder schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 18:18:
[...]
Deze staat hier ook al tussen. In die FAQ staat het antwoord op vrijwel alle vragen dus het plaatsen van links naar allerlei kleine losse vraagjes in de OP lijkt me niet zo handig.
Bergen wijzigde dit bericht 03-06-2006 21:22 (6%)
quote:Bergen schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 21:20:
"niet echt goed bezig"? Wat is er mis met alternatieve documentatie?
Helaas te vaak heel veel. Je zou denken dat er niet genoeg howto's en tutorials kunnen zijn, maar een wildgroei heeft veel negatieve kanten.
In de eerste plaats is veel alternatieve documentatie van matige kwaliteit. Als een handleiding niet te volgen is, of geen effect heeft maakt Ubuntu een slechte beurt. Op de teksten van de officiele documentatie wordt kwaliteitscontrole toegepast.
Verder worden in veel alternatieve documentatie verkeerde instructies gegeven. Het is leuk als iet snel te vinden en snel te fixen is, maar helaas vaak ten koste van de integriteit van je systeem. Op de Ubuntu Forums bijvoorbeeld wordt nogal eens gevaarlijk advies gegeven en tools als Automatix doen in de praktijk meer kwaad dan goed. De officiele documentatie legt dingen uit zoals het hoort.
Een andere reden is dat gefragmenteerde documentatie moeilijk te onderhouden is. Je zult nu vaak zien dat documentatie geschreven voor Ubuntu Breezy of nog eerder niet bijgewerkt is voor Ubuntu Dapper. De officiele documentatie wordt iedere release bijgewerkt.
Alternatieve documentatie is verder bovendien bijna nooit in meerdere talen beschikbaar. Ubuntu's vertalers proberen de officiele documentatie altijd ook te vertalen, zodat ze voor iedereen toegankelijk is.
En niet in de laatste plaats is het natuurlijk gewoon zonde als er veel dubbel werk wordt gedaan. Als je zin/tijd/energie/kennis hebt om documentatie te schrijven, waarom dan niet meehelpen aan de officiele documentatie? Als die volledig en goed is, is dat veel meer waard dan versnipperde howto's op allerlei wiki's en weblogs.
Natuurlijk is er naast persoonlijke ego's, onwetendheid en andere oorzaken nog een belangrijke reden dat er een wildgroei aan alternatieve documentatie is. De officiele documentatie mist dingen. Dus laten we er nou voor zorgen dat dat gewoon beter wordt, dan kan je grootmoeder ook alles netjes vinden als ze op 'help' klikt.
In twee klikken te vinden in de Desktop Guide: Java plugin for Mozilla Firefox (dus ook in de offline documentatie).quote:Laten we eens een naar een voorbeeld kijken: ik wil weten hoe ik java aan de praat krijg in Firefox.
Inderdaad, het gaat om het vinden van de oplossing voor je probleem. Dat is ook de insteek van de Dekstop Guide. Helaas kwam jij verkeerd uit toen je ging zoeken. Dat kun je zien als bug in het helpsysteem inderdaad.quote:Dus tja, goed bedoeld hoor, maar als je ff snel een goeie desktop wilt inrichten heb ik liever de Dapper Guide dan de meegeleverde documentatie. Je leert er natuurlijk helemaal niets van, maar dat is ook niet de bedoeling van Ubuntu Dapper. Als je wilt leren hoe Linux werkt kun je beter gewoon Debian ofzo zonder GUI installeren.
use tomato::posts qw(rants flames off-topic);
local $perl = $perl--;
# More unfortunates
Reg. datum: 15 augustus 2002
Ik zie in de startpost onderandere de melding dat de boot stevig zou zijn verkort.
Nou weet ik iet hoe het was met vorige versies van Ubuntu maar ik heb hier al ~3maanden een dapper test systeem staan (Pentium 3-800, 128MB, sinds ik met Xgl speel 512MB en Radeon 9250 (64MB)).
Dit systeem is echter altijd *extreem* langzaam geweest met opstarten, ik heb het (nog) niet geklokt maar het is geloof ik wel meer dan 5 minuten.
Dit kan deels te maken hebben met problemen met ldap en nfs mounts aan het begin maar ik heb andere _langzamere_ Debian/Testing systemen die met dezelfde ldap/nfs instellingen toch even heel wat sneller starten...
Heeft iemand anders hier ook last van?
Reg. datum: 07 juli 2002
Niemand oplossing voor dit probleem ?quote:Possstema schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 01:25:
Ik dacht zo'n 2 uur geleden ook, 'jippie ik ga ubuntu weer es installeren'. Niet dus. Ik heb een Acer Aspire 1694WLMi en daarvan is bekend dat linux er een hekel aan heeft
. Daar zijn workarounds voor om het toch aan de praat te kijgen ( bv. boot acpi=off noapic etc, xorg aanpassen ). Dus ik denk dat doe ik nu gewoon weer. En ik kom bij het gebruikelijke zwarte scherm van de X server ( daarvoor pas ik xorg.conf dus aan ) en doe ctr-alt-backspace om xorg af te sluiten. En dat werkt al niet. Dan maar Ctrl-Alt-F1 en gdm stoppen ( /etc/init.d/gdm stop oid ). En hij zegt leuk ok. Dan de xorg.conf file aanpassen en 'startx'. En dan krijg ik de error dat hij al gestart is ( is ook zo want hij herstart zichzelf elke keer ( binnen 2 sec ) na een c-a-bspc ).
Restarten is ook geen optie want omdat je de eerste keer als je het wilt installeren in een soort live cd komt, dus na een restart begin je weer leuk opnieuw.
quote:Lupare schreef op vrijdag 02 juni 2006 @ 15:18:
hmm, ik laad dus die cd, kom ik in dus in gnome, druk ik op install en heel me desktop freezed na 10 seconden, muis beweegt nog wel, maar voor de rest nietsNog meer mensen met dezelfde ervaring?
Bij mij bleek dit te liggen aan esd. Als ie hangt moet je even Ctrl+alt+f1 doen, inloggen en dan "sudo killall esd"
wellicht is het ook een ander process dat hangt, probeer dit te achterhalen met "pstree"
succes.
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad. - arjan
copyright is wrong
Reg. datum: 07 juli 2002
Ik heb het 20 keer ( of meerquote:John_Glenn schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 23:17:
@Possstema: eerst nog een keer stoppen? Je kan ook nog met "ps" nagaan of je nog een draaiende instance (-> Nederlands woord?) van gdm kan vinden.
Als je ctrl+alt+bsp doet herstart hij zichzelf inderdaad, maar na 6 keer houdt hij het voor gezien. Vroeger was dit altijd 3 keer maar nu is 't 6.quote:
In plaats van 'startx' zou ik doen: sudo /etc/init.d/gdm start
//Possstema
Die Acer van jou heeft een Ati X700 zo uit me hoofd. Mijn Asus ook. Die krijg ik altijd paswerkend nadat ik de ATIdrivers geinstalleerd heb. Kan via apt de fglrx of de drivers van de atisite. (ff et wget binnen trekken)
© Farmerwood. Niets uit deze post mag gereproduceerd worden zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de auteur. Aan dit bericht kan geen enkel recht worden ontleend. Typ- en ZetVouten voorbehouden...
Werken drivers van bv. mijn moederbord van windows gewoon op ubuntu?
Reg. datum: 31 augustus 2005
Gewoon in bios 'booten vanaf cd-rom' instellen, en gaan met die live-cd...erworden geen veranderingen naar je systeem geschreven, en is dus safe!
Reg. datum: 29 februari 2004
De argumentatie achter mijn idee heeft tomato net al uitgelegd, maar laat mij even wat toevoegen. Ik geef toe dat de search functie van de documentatie klote is. Voor een groot deel staat er ongeveer dezelfde informatie in die guides als in de Ubuntu docs, die guides voegen dus niets toe behalve dat de informatie in een enkele pagina gegeven wordt (en dat de info misschien van lagere kwaliteit is). In dat het geval lijkt het mij verstandiger om mensen naar de specifieke plaats in de documentatie te verwijzen, dus System -> Help -> System Documentation -> Ubuntu Desktop Guide -> Common Tasks voor bijvoorbeeld Java en Flash instructies en dergelijke, zodat zij het eenvoudig kunnen vinden. Leer mensen in de eerste instantie de officiele documentatie te raadplegen. Of misschien report je een bug met het verzoek ook zo'n FAQ als in het formaat van de guides op te nemen in de Ubuntu documentatie.quote:Bergen schreef op zaterdag 03 juni 2006 @ 21:20:
[...]
"niet echt goed bezig"? Wat is er mis met alternatieve documentatie?
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=83973quote:HetWonder schreef op donderdag 01 juni 2006 @ 22:40:
[...]
Prachtig! Bedankt.. maar hoe stel ik nu de refresh rate van de monitor in want dat kan daar weer niet
Just enjoy the Ozzy... , and shut up !!
Elizabeth is lief :)
06-09-06 de grote dag :)
Help China wake up
<ChixLoveUnix> I implemented your mom last night.
<EventHorizon> i extended ur mom so bad she threw an exception
<swtaarrs> if your mom were a collection class, her insert method would be public
(http://www.bash.org/?572509)
De Ubuntu Desktop Guide had ik inderdaad nog niet gzien en die ziet er heel netjes uit.quote:salamander schreef op zondag 04 juni 2006 @ 10:09:
[...]
De argumentatie achter mijn idee heeft tomato net al uitgelegd, maar laat mij even wat toevoegen. Ik geef toe dat de search functie van de documentatie klote is. Voor een groot deel staat er ongeveer dezelfde informatie in die guides als in de Ubuntu docs, die guides voegen dus niets toe behalve dat de informatie in een enkele pagina gegeven wordt (en dat de info misschien van lagere kwaliteit is). In dat het geval lijkt het mij verstandiger om mensen naar de specifieke plaats in de documentatie te verwijzen, dus System -> Help -> System Documentation -> Ubuntu Desktop Guide -> Common Tasks voor bijvoorbeeld Java en Flash instructies en dergelijke, zodat zij het eenvoudig kunnen vinden. Leer mensen in de eerste instantie de officiele documentatie te raadplegen. Of misschien report je een bug met het verzoek ook zo'n FAQ als in het formaat van de guides op te nemen in de Ubuntu documentatie.
quote:Chrissy schreef op zondag 04 juni 2006 @ 00:34:
Ik wil binnekort ook eens ubuntu gaan proberen alleen ik heb een vraagje (als dat mag hier?)...
Kort antwoord: nee. Maar wil je dat? Linux biedt voor verreweg de meeste onderdelen van je moederbord gelijkwaardige drivers als Windows, en soms zelfs betere. Je zult er alleen aan moeten wennen dat je deze in veel gevallen niet meer zelf hoeft te installeren, omdat deze in de kernel zitten die je installeert. Als je net begint met Linux hoef je je hier echter niet druk om te maken: de standaard kernel die Ubuntu installeert zal vrijwel alle door Linux ondersteunde hardware herkennen.
/edit
Een uitzondering hierop zijn drivers voor sommige WiFi-chipsets. Met behulp van ndiswrapper kun je windows-drivers gebruiken om niet door Linux ondersteunde chipsets te gebruiken onder Linux.
Gertjan wijzigde dit bericht 04-06-2006 13:55 (12%)
<ChixLoveUnix> I implemented your mom last night.
<EventHorizon> i extended ur mom so bad she threw an exception
<swtaarrs> if your mom were a collection class, her insert method would be public
(http://www.bash.org/?572509)
quote:Chrissy schreef op zondag 04 juni 2006 @ 00:34:
Ik wil binnekort ook eens ubuntu gaan proberen alleen ik heb een vraagje (als dat mag hier?)...
Als je bang bent voor driverproblemen is de oplossing eigenlijk simpel: brand de Desktop versie van ubuntu, start die op als LiveCD en kijk wat je allemaal al kan doen (een live cd start het besturingssysteem van de cd op-dus zonder dat je iets op je pc installeert). Als er bepaalde hardware niet werkt in de Live CD zal dat ook niet automatisch onder een geinstalleerde versie werken. Door het met de live CD te testen kan je dus lekker experimenteren met linux zonder dat je je windows eraf hoeft te gooien etcetera en als het niet bevalt is het: cdtje eruit en rebooten naar windows.
Suc6
Dit topic is gesloten. ![]()