Volgens mij kan je per gebruiker de taal instellen... als je zelf ook een gebruiker op die computer bent zou ik dus even de systeem-settings gaan doorbladeren...W3ird_N3rd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 17:30:
Ik heb een poging gedaan Macromedia Flash 8 te installeren. Het is bijna gelukt.
Maar hetzelfde gruwel dat Windows definitief verpest heeft maakt gebruik van Flash onder Linux nu ook onmogelijk blijkbaar.
Product Activation [afbeelding].
Iemand een oplossing.
De installer werkt sowieso niet goed, dus ik heb http://bkcreation.info/Blog_Macromedia8OnWine.html gevolgd, Flash installed + opgestart onder Windows, stappen gedaan (mappen overzetten + regfile), en vervolgens krijg ik dus (keurig in Windows-style) een Product Activation error onder Ubuntu.
Of moet ik hier een apart topic voor openen?
[edit]
Ah, die snelkoppeling snap ik nu. Mijn broertje draait NL (gruwel), en ik had het niet achter "Nieuwe starter.." gezocht.
Helaas, ik heb geen eigen user. Ik moet dingen die niet werken oplossen voor m'n broertje, ik heb m'n eigen PCgwystyl schreef op maandag 10 juli 2006 @ 19:09:
[...]
Volgens mij kan je per gebruiker de taal instellen... als je zelf ook een gebruiker op die computer bent zou ik dus even de systeem-settings gaan doorbladeren...
Overigens, ik heb het opgelost.
Ik heb de exe gecracked.
Nu werkt het.
Fucking sue me Macromedia. Jullie maken het er zelf naar.
En ja, we waren misschien nog wel bereid om te betalen ervoor ook, maar betaalde versies werken niet blijkbaar

En nee, dit heeft niets met illegale software te maken. Over 30 dagen gaan we wel kijken hoe we dit oplossen. We wouden alleen de trial installeren.
[ Voor 20% gewijzigd door Mentalist op 10-07-2006 20:25 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Verwijderd
Ok ik heb een probleem. Ik heb vandaag Ubuntu 6.06 Server gedownload en geinstalleerd op mijn laptop. Installatie verliep vlekkeloos. Na de installatie wordt men cd er uit gegooit en wordt de pc gereboot. En dan kom ik niet verder als "uncompressing linux.... ok, booting the kernel". Daarna gebeurt er niks meer. Ik heb de save mode geprobeerd maar dat had ook geen effect.
Verder heb ik ubuntu nog een keer geinstalleert met vga=771 omdat ik dit bij de vorige versie van ubuntu moest doen om em werkend te krijgen. Dit had ook geen effect. Tevens heb ik nog een keer mijn file system aangepast van reiser naar ext3 maar dit hielp ook niet.
Ik heb op google gezocht naar dit probleem en daar vond ik enkel wat problemen die veroorzaakt werden door een externe USB HDD. Toen heb ik dus nog een keer geprobeert te booten zonder enig USB apparaat maar dit had ook geen effect.
Het vreemde is dus dat hij bij de installatie cd wel gewoon vrolijk door boot. De CD komt ook goed door de MD5 checksum heen dus met de CD zelf is ook niks mis.
Verder heb ik ubuntu nog een keer geinstalleert met vga=771 omdat ik dit bij de vorige versie van ubuntu moest doen om em werkend te krijgen. Dit had ook geen effect. Tevens heb ik nog een keer mijn file system aangepast van reiser naar ext3 maar dit hielp ook niet.
Ik heb op google gezocht naar dit probleem en daar vond ik enkel wat problemen die veroorzaakt werden door een externe USB HDD. Toen heb ik dus nog een keer geprobeert te booten zonder enig USB apparaat maar dit had ook geen effect.
Het vreemde is dus dat hij bij de installatie cd wel gewoon vrolijk door boot. De CD komt ook goed door de MD5 checksum heen dus met de CD zelf is ook niks mis.
Verwijderd
Ik zou dit op de ubuntu forums posten. Lijkt me een probleem dat ontstaat door een specifiek stukje hardware icm ubuntu? Mischien is het een idee om een lijst samen te stellen van wat er precies in die laptop zit (chipsets etc) zodat de gurus aldaar direct kunnen zien of er een "bekend" stukje hardware in zit waar problemen mee zijn.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2006 21:27 ]
Is er iemand die Xgl in combo met Xinerama (dus dualscreen) en een ATi videokaart werkend heeft? Zo ja, wil diegene zijn/haar setup met de rest van de wereld delen? Blijkbaar heeft 90% van de linux-kolonie die dat soort dingen doet een nVidia kaart ('because ATi sucks with linux' aldus diverse fora) en kan ik op google weinig tot niks erover vinden.
Ik heb nu wel dualscreen via xinerama gewoon in Xorg werken, maar zodra ik m'n sessie naar Xgl overzet dan komt Xgl niet op binnen de 10 secs die daar voor staan. Stuk dus.
Ik heb nu wel dualscreen via xinerama gewoon in Xorg werken, maar zodra ik m'n sessie naar Xgl overzet dan komt Xgl niet op binnen de 10 secs die daar voor staan. Stuk dus.
Moet je er wel ff bij zeggen dat je een ATi kaart gebruikt, want fglrx installeren en aticonfig gebruiken lijkt me niet echt verstandig als je een NVidia kaart hebtMilaNL schreef op maandag 10 juli 2006 @ 18:12:
Ik krijg mijn resolutie niet hoger dan 640*480. Ik weet dat dat eerder voorbij kwam en dat je dan XORG opnieuw moet configureren maar dat heb ik ongeveer 20x gedaan zonder succes.
Ook mijn refreshrate staat altijd op -19579 Hz
edit:
Het is gelukt. Hier voor iedereen wie het nog niet gelukt is, de opdrachtregels om het voor elkaar te krijgen!
sudo apt-get update
sudo apt-get install linux-restricted-modules-$(uname -r)
sudo apt-get install xorg-driver-fglrx
sudo aticonfig --initial
sudo aticonfig –overlay-type=Xv
@W3ird_N3rd: je kan voor een commando natuurlijk altijd een executable (dus chmod +X filename) als scriptje in /usr/local/bin zetten en dan met een starter dat commando (=filename van zelfgemaakt bestand) aanroepen. Als je commando maar 1 regel bevat of erg simpel is, kan je ook die gewoon in de starter zetten.
Maar misschien is het maken van een bash scriptje beter, omdat dan het programma door elke user op de juiste manier gerund kan worden, en niet alleen op het bureaublad van je broertje werkt
edit:
Er was nog een pagina met nog meer reacties. Beetje laat allemaal
Er was nog een pagina met nog meer reacties. Beetje laat allemaal

[ Voor 4% gewijzigd door mithras op 11-07-2006 00:10 ]
Verwijderd
Totem-gst en -xine crashen bij mij beiden als ik xv gebruik in combinatie met de flgrx driver (na updates, Macbook Pro, x86 versie van Ubuntu). Heeft iemand hier een oplossing voor die niet neerkomt op het gebruiken van een brakke vesa display driver of het gebruik van brakke video players of lame X-output?
Verwijderd
Zijn er hier mensen die na de updates van gisteren (er zaten er een hoop van OpenOffice tussen) de Nederlandse woordenboeken niet meer kunnen gebruiken?
Ik heb het op een Engels en Nederlands systeem, met zowel OpenOffice als Thunderbird*. Ik gebruikte altijd Aspell, dat werkte goed tot gisteren, maar ook met de wizard van OpenOffice (dicooo) krijg ik het niet meer aan de praat. Ik neem aan dat, als het een bug is, wel weer gefixed wordt, maarja, als ik de enige ben zal er niets aan gedaan worden denk ik.
*Bij OpenOffice staat er geen vinkje meer voor de Nederlandse taal, en bij Thunderbird is nl_NL uit het lijstje verdwenen.
Ik heb het op een Engels en Nederlands systeem, met zowel OpenOffice als Thunderbird*. Ik gebruikte altijd Aspell, dat werkte goed tot gisteren, maar ook met de wizard van OpenOffice (dicooo) krijg ik het niet meer aan de praat. Ik neem aan dat, als het een bug is, wel weer gefixed wordt, maarja, als ik de enige ben zal er niets aan gedaan worden denk ik.
*Bij OpenOffice staat er geen vinkje meer voor de Nederlandse taal, en bij Thunderbird is nl_NL uit het lijstje verdwenen.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 11:48 ]
Verwijderd
Misschien lost een reinstall van de betreffende packages (aspell-dutch oid en andere betrokken packages) het een en ander voor je op? Dus niet de OO packages maar de spellings-gerelateerde zaken. Lijkt me een eventuele oplossing omdat dan (hopelijk) de configuratie-bestanden (die gewijzigd/overschreven zijn bij OO update) en dergelijke opnieuw worden opgebouwd waardoor de boel misschien weer gaat werken.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 14:38 ]
Verwijderd
Dank voor de reactie. Ben eventjes synaptic ingedoken en kwam via via op myspell uit. Na myspell-nl geinstalleerd te hebben werkt het weer als vanouds.
Ligt het apt-get systeem eruit ofzo?
Ik krijg hier alleen maar de status hit en soms een paar keer get als ik apt-get update doe.
Ik krijg hier alleen maar de status hit en soms een paar keer get als ik apt-get update doe.
Verwijderd
Soms gaat er weleens wat mis. "Please try again later..." werkt meestal het beste. Bij werkt het op dit moment trouwens prima. Je kunt natuurlijk altijd alternatieve repositories in je sources.list zetten (standaard staan ze op us.archive.ubuntu.com maar er zijn natuurlijk ook andere) om te kijken of dat helpt.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 17:07 ]
Ik heb eigenlijk alleen de nl.archive.ubuntu.com, samen met security.ubuntu.com. Dit gaat prima, en nog nooit problemen mee gehad.Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 17:03:
Soms gaat er weleens wat mis. "Please try again later..." werkt meestal het beste. Bij werkt het op dit moment prima. Je kunt natuurlijk altijd alternatieve repositories in je sources.list zetten (standaard staan ze op us.archive.ubuntu.com maar er zijn natuurlijk ook andere) om te kijken of dat helpt.
Het is toch ook zo dat nl.archive.ubuntu.com (waarvan ubuntu.com servers in usa staan) toch geredirect worden naar nederlandse servers? Je zou dan in principe ook sneller klaar zijn met updates downloaden: de afstand is minder lang (maakt niet een heel groot verschil) en de servers zijn minder belast, omdat er in principe geen buitenlanders op komen (wat denk ik nog wel uit zal maken).
Als die hit dan ligt ie er zowieso niet uit dacht ik zo. Er zijn gewoon geen updates.Bierkameel schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 15:01:
Verwijderd
Ik heb een vraag.
Ik heb mijn ubuntu 6.06 binnengekregen, en deze wil ik op mijn laptop (64bit processor) installeren.
Nu vroeg ik mij af, kan ik beter de amd64 versie of gewoon de 32 versie installeren.
Is de ondersteuning voor 64bit van programma's al wat verbeterd dan een half jaar geleden?
Zoals firefox die geen flash of java kan draaien fatsoenlijk.
En heeft het merkbaar snelheidwinst de 64bit versie? of is dit verwerpbaar?
Ik heb mijn ubuntu 6.06 binnengekregen, en deze wil ik op mijn laptop (64bit processor) installeren.
Nu vroeg ik mij af, kan ik beter de amd64 versie of gewoon de 32 versie installeren.
Is de ondersteuning voor 64bit van programma's al wat verbeterd dan een half jaar geleden?
Lees vanaf hier: Verwijderd in "Ubuntu 6.06 LTS"Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 19:35:
Ik heb een vraag.
en dan ook nog die 3 posts eronder
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Verwijderd
Supper bedankt, dat word dus de 32bit versie
Nog 1 vraagje, ik heb zo'n laptop (sla me niet!) met een softkey!
Zou dit ook onder ubuntu werken, het is een bcm4318 dacht ik.
Iemand ervaring met deze "soft keys"
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 19:51 ]
Ze werken (volgens mij) meestal, maar het kan natuurlijk altijd net-niet werken. Je moet dan een terminal ff de code van die key opzoeken, en dan in Gnome een keybinding aangeven met het programma wat je wil starten.Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 19:46:
[...]
Supper bedankt, dat word dus de 32bit versie
Nog 1 vraagje, ik heb zo'n laptop (sla me niet!) met een softkey!
Zou dit ook onder ubuntu werken, het is een bcom 47xx serie dacht ik.
Iemand ervaring met deze "soft keys"
Ik krijg het maar niet voor elkaar om Kubuntu te installeren op mijn XP machine. Ik wil dus een dualboot. Ik heb eerder Kubuntu (+/- een jaar geleden in dualboot) een tijdje gebruikt, maar ben nog redelijk onbeholpen in een Linux omgeving.
Mijn systeem specs...
nForce4 moederboard van ASUS
AMD 64 3200+ s754
2GB DDR400
300GB SATA Maxtor (NTFS)
250GB SATA Maxtor (FAT32/NTFS)
20GB IDE133 Maxtor (FAT32)
Ati X800GTO2
Soundblaster X-Fi platinum
Ik poog te installeren: Kubuntu 6.06 LTS 32bit
Bij het opstarten van de CD kan ik alleen opstarten via de 'safe mode'. (Zonder X.org?) anders crashed de boel tijdens het opstarten. Mogelijk heeft dat met mijn videokaart te maken (X800GTO2)?
Dit maakt allemaal niet zo veel uit want in 'safe mode' werkt t allemaal prima.
Eerst heb ik geprobeert te installeren door van een van mijn schijven gedeeltelijk een FAT32 schijf te maken (SATA 250GB = 32GB Fat32+32GB Fat32+de rest NTFS). Ubuntu blijft eideloos hangen in het "Select a Drive" venster van de installatie. Dat wil dus niet. Ik zie dan ook geen schijven staan bij de diskmanager in Kubuntu.
Dus heb ik er een klein (20GB) IDE schijfje bij gehangen en geformateerd naar FAT32; die wordt wel herkend door Kubuntu. De installatie blijft nu op een ander punt hangen....wanneer Kubuntu's intallatie procedure poogt de gebruikte bestandsystemen te analyseren. Nu blijft de installatie dus eindeloos hangen op 14%.
Ik vermoed dat Kubuntu geen werkende drivers heeft om de SATA schijven fatsoenlijk mee te kunnen lezen (als Linux leek), maar ik kan helemaal niets installeren.
Iemand een idee van wat ik fout doe?
Mijn systeem specs...
nForce4 moederboard van ASUS
AMD 64 3200+ s754
2GB DDR400
300GB SATA Maxtor (NTFS)
250GB SATA Maxtor (FAT32/NTFS)
20GB IDE133 Maxtor (FAT32)
Ati X800GTO2
Soundblaster X-Fi platinum
Ik poog te installeren: Kubuntu 6.06 LTS 32bit
Bij het opstarten van de CD kan ik alleen opstarten via de 'safe mode'. (Zonder X.org?) anders crashed de boel tijdens het opstarten. Mogelijk heeft dat met mijn videokaart te maken (X800GTO2)?
Dit maakt allemaal niet zo veel uit want in 'safe mode' werkt t allemaal prima.
Eerst heb ik geprobeert te installeren door van een van mijn schijven gedeeltelijk een FAT32 schijf te maken (SATA 250GB = 32GB Fat32+32GB Fat32+de rest NTFS). Ubuntu blijft eideloos hangen in het "Select a Drive" venster van de installatie. Dat wil dus niet. Ik zie dan ook geen schijven staan bij de diskmanager in Kubuntu.
Dus heb ik er een klein (20GB) IDE schijfje bij gehangen en geformateerd naar FAT32; die wordt wel herkend door Kubuntu. De installatie blijft nu op een ander punt hangen....wanneer Kubuntu's intallatie procedure poogt de gebruikte bestandsystemen te analyseren. Nu blijft de installatie dus eindeloos hangen op 14%.
Ik vermoed dat Kubuntu geen werkende drivers heeft om de SATA schijven fatsoenlijk mee te kunnen lezen (als Linux leek), maar ik kan helemaal niets installeren.
Iemand een idee van wat ik fout doe?
Verwijderd
Maar hoe moet dit dan precies, ben niet zo super handig met linux.
Als ik onder windows dus die knop indruk, gaat er een rood lampje branden als teken dat mijn wlanhardware is ingeschakeld.
Hoe zorg ik dan dat dat via deze knop gebeurt, dan moet ik toch de code weten om mijn hardeware aan te schakelen?
Als ik onder windows dus die knop indruk, gaat er een rood lampje branden als teken dat mijn wlanhardware is ingeschakeld.
Hoe zorg ik dan dat dat via deze knop gebeurt, dan moet ik toch de code weten om mijn hardeware aan te schakelen?
Je moet (een gedeelte van) je schijf helemaal niet indelen, ook niet met FAT32 dus. Op Linux heb je Ext2/3 of ReiserFS. Gewoon leeglaten, dan kan je in de setup vanzelf kiezen om Ubuntu naast je Windows te zetten, ik neem aan dat het met Kubuntu hetzelfde is.
Verwijderd
Voor de mensen die geen mailing-lists volgen hier hier nog een interessante mockup van een Slab-mod voor ubuntu, ziet er leuk uit. Oorspronkelijke post met iets meer uitleg (let niet op het taalgebruik
):

What do you think about this? create submenus like we have in Windows but extending the menu and not showing as a simple menu like Windows do.
[linkje, zie boven]
We could use this in the select box "Show", we can put there options like "Places", "Network Connections", "Recent Documents" and many other. But! In this place i think it's not so fast to select what you want. But it's good too, is a simple solution!
[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 21:08 ]
Verwijderd
wow hoe hebben ze die tweede shot zo gekregen? zo heb ik dat nietVerwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 21:02:
Voor de mensen die geen mailing-lists volgen hier hier nog een interessante mockup van een Slab-mod voor ubuntu, ziet er leuk uit. Oorspronkelijke post met iets meer uitleg (let niet op het taalgebruik):
[...]
Verwijderd
Daar is het een mockup voor natuurlijk
Dat tweede shot is dus ge-gimpt (screenshots nemen en vervolgens creatief knippen en plakken) om te illustreren hoe hij zou willen dat het werkt. Zo hoef je dus niet eerst 2 weken voor jan *** te hacken in de code om vervolgens te constateren dat men het een slecht idee vindt en niemand het wil gebruiken 
offtopic:
ik moet minder of sneller editen anders kloppen quotes niet meer
ik moet minder of sneller editen anders kloppen quotes niet meer
[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2006 21:21 ]
Verwijderd
gah, en ik me al verheugen lol. Me zusje en ik testen nu samen Fedora core 5, en we zijn beide erg blij met het sinds vandaag werkende slab menu op onze pcsVerwijderd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 21:13:
Daar is het een mockup voor natuurlijkDat tweede shot is dus ge-gimpt om te illustreren hoe hij zou willen dat het werkt. Zo hoef je dus niet eerst 2 weken voor jan *** te coden om vervolgens te constateren dat men het een slecht idee vindt en niemand het wil gebruiken maar kun je gewoon even je idee illustreren door creatief te knippen en te plakken in the gimp.
Wat gebeurd er niets meer? Staat ie vast? Kernel Panic? Zwart scherm? Erg wazig ... (sorry)Verwijderd schreef op maandag 10 juli 2006 @ 19:20:
Ok ik heb een probleem. Ik heb vandaag Ubuntu 6.06 Server gedownload en geinstalleerd op mijn laptop. Installatie verliep vlekkeloos. Na de installatie wordt men cd er uit gegooit en wordt de pc gereboot. En dan kom ik niet verder als "uncompressing linux.... ok, booting the kernel". Daarna gebeurt er niks meer. Ik heb de save mode geprobeerd maar dat had ook geen effect.
Je kan twee dingen doen:
- Even opstarten met ipv "quiet" even booten met "verbose" (in grub de kernel regel aanpassen waar je dus ook dat vga hebt aangepast) en even nachecken waar die precies op vastloopt
- Opstarten met "noacpi" of "acpi=off", ik weet even niet op welke de kernel reageerd (teveel distro's gezien)
Als je de defaults van sources.list gebruikt dan heb je waarschijnlijk nl.archive.ubuntu.com als repository. Die linkt naar ubuntu.bit.nl en die is offline of retetraag wanneer hij weer online is.Bierkameel schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 15:01:
Ik heb overal de nl. weggehaald en zit lekker van archive.ubuntu.com te apt-getten met een max snelheid van een 1.5 MB/s (heb 20 Mbit ADSL2+ wat zo'n beetje rond de 15 ~ 17 Mbit ligt hier).
Ik heb sinds een kleine week Kubuntu 6.06 op mijn laptop (1,7 Ghz Centrino, 512 mb RAM, GeForce 4) draaien. Draait super en alles wat ik wil werkt ook gewoon perfect, op één ding na.
Waarom is de NVidia driver installatie zo moeilijk gemaakt?
Heeft iemand daar een normale uitleg voor of een linkje naar de uitleg. Ik zag hem ook staan in EasyUbuntu (geloof ik) maar dat programma deed helemaal niks mee v/ d week vanwege corrupte downloads steeds.
Je mag hier toch gewoon over KDE praten?
Waarom is de NVidia driver installatie zo moeilijk gemaakt?

Heeft iemand daar een normale uitleg voor of een linkje naar de uitleg. Ik zag hem ook staan in EasyUbuntu (geloof ik) maar dat programma deed helemaal niks mee v/ d week vanwege corrupte downloads steeds.
Je mag hier toch gewoon over KDE praten?
Bedankt, ga ik proberen. Welke indeling heeft over het algemeen de voorkeur?W3ird_N3rd schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 20:56:
[...]
Je moet (een gedeelte van) je schijf helemaal niet indelen, ook niet met FAT32 dus. Op Linux heb je Ext2/3 of ReiserFS. Gewoon leeglaten, dan kan je in de setup vanzelf kiezen om Ubuntu naast je Windows te zetten, ik neem aan dat het met Kubuntu hetzelfde is.
Ik had Ubuntu geinstalleerd, maar er snel weer afgegooid.
Redenen:
1 Tijdens de installatie was het aanmaken van de partities nogal wazig, je kon in niets anders dan ext3 formatteren en er stond nergens dat je een swap partitie nodig had. Lekkere start voor de linux noobs dus.
2 Ubuntu zegt dat er updates zijn, ik dus updaten, na een tijd hangt de updater en doet gewoon helemaal niks. Ik weet niet goed wat te doen, dus doe maar ctrl-alt-backspace. Vervolgens kreeg ik als ik terug inlogde een black screen, alleen safe mode hielp. Een vriend heeft toen via putty in m'n commandline moeten gaan om de boel te fixen. Heb toen via de commandline de update afgemaakt.
Leuk hoor, leuk.
3 Wine geinstalleerd. Repositories toegevoegd, apt-get update, apt-get install wine: waar is m'n wine gebleven?? Ik kon geen logische installatiefolder vinden of een icoontje, maar heb na even zoeken wine toch op kunnen starten met winecfg in de commandline. Lekker handig voor de noobs weer.
4 M'n resolutie was nogal crappy, dus ik wil de nvidia drivers erop zetten.
Dus dus juiste repositories toevoegen, apt-get nvidia gfx oid: niets. Geen meldingen, geen veranderingen, alsof er gewoon niets gebeurd is. Lekker! Ik dus wat extra zoeken op internet, krijg ik een tutorial om nvidia drivers te installeren te zien die gewoon @$@$ 5 pagina's lang was ofzo, ja daaag!
Daarna werkte m'n Ubuntu wel (half), maar het voelde gewoon niet goed. Installeren van extra applicaties was gewoon erg irritant, onlogisch en niet gebruiksvriendelijk. Ik wil alles via een GUI kunnen doen en niet telking de commandline in te hoeven duiken en de commands liggen te googlen omdat de GUI variant er weer eens geen zin in heeft.
Ik probeer Edgy Eft wel ofzo, hoop dat die noobvriendelijker is.
Redenen:
1 Tijdens de installatie was het aanmaken van de partities nogal wazig, je kon in niets anders dan ext3 formatteren en er stond nergens dat je een swap partitie nodig had. Lekkere start voor de linux noobs dus.
2 Ubuntu zegt dat er updates zijn, ik dus updaten, na een tijd hangt de updater en doet gewoon helemaal niks. Ik weet niet goed wat te doen, dus doe maar ctrl-alt-backspace. Vervolgens kreeg ik als ik terug inlogde een black screen, alleen safe mode hielp. Een vriend heeft toen via putty in m'n commandline moeten gaan om de boel te fixen. Heb toen via de commandline de update afgemaakt.
Leuk hoor, leuk.
3 Wine geinstalleerd. Repositories toegevoegd, apt-get update, apt-get install wine: waar is m'n wine gebleven?? Ik kon geen logische installatiefolder vinden of een icoontje, maar heb na even zoeken wine toch op kunnen starten met winecfg in de commandline. Lekker handig voor de noobs weer.
4 M'n resolutie was nogal crappy, dus ik wil de nvidia drivers erop zetten.
Dus dus juiste repositories toevoegen, apt-get nvidia gfx oid: niets. Geen meldingen, geen veranderingen, alsof er gewoon niets gebeurd is. Lekker! Ik dus wat extra zoeken op internet, krijg ik een tutorial om nvidia drivers te installeren te zien die gewoon @$@$ 5 pagina's lang was ofzo, ja daaag!
Daarna werkte m'n Ubuntu wel (half), maar het voelde gewoon niet goed. Installeren van extra applicaties was gewoon erg irritant, onlogisch en niet gebruiksvriendelijk. Ik wil alles via een GUI kunnen doen en niet telking de commandline in te hoeven duiken en de commands liggen te googlen omdat de GUI variant er weer eens geen zin in heeft.
[ Voor 21% gewijzigd door PhoenixT op 13-07-2006 00:26 ]
With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!
Als je naar de schijfindeler gaat, wordt er automatisch aangegeven dat er een / en een swap wordt aangemaakt. Het lijkt me als noob dusdanig onverstandig dat je die dan niet aanwijst. Natuurlijk kan je andere partities onder / en swap laten mounten, maar het wordt al min of meer aangegeven.Cold_Phoenix schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 00:20:
Redenen:
Dit is een raar probleem wat ik niet zou kunnen plaatsen. Wellicht ligt het aan de update-manager? Kon je die ook niet meer afsluiten (toetsenbord en muis die niet meer reageren)?2 Ubuntu zegt dat er updates zijn, ik dus updaten, na een tijd hangt de updater en doet gewoon helemaal niks. Ik weet niet goed wat te doen, dus doe maar ctrl-alt-backspace. Vervolgens kreeg ik als ik terug inlogde een black screen, alleen safe mode hielp. Een vriend heeft toen via putty in m'n commandline moeten gaan om de boel te fixen. Heb toen via de commandline de update afgemaakt.
Wine is inderdaad een commandline prog. Je kan echter wel aangeven dat een .exe executable moet geopend worden (iig vanuit Nautilus) met wine, en dan kan je gewoon dubbelklikken3 Wine geinstalleerd. Repositories toegevoegd, apt-get update, apt-get install wine: waar is m'n wine gebleven?? Ik kon geen logische installatiefolder vinden of een icoontje, maar heb na even zoeken wine toch op kunnen starten met winecfg in de commandline. Lekker handig voor de noobs weer.
Als je easyubuntu download, kies je daar voor 'nvidia'. Dan installeert easyubuntu gewoon de juiste driver.4 M'n resolutie was nogal crappy, dus ik wil de nvidia drivers erop zetten.
Dus dus juiste repositories toevoegen, apt-get nvidia gfx oid: niets. Geen meldingen, geen veranderingen, alsof er gewoon niets gebeurd is. Lekker!
Ik kreeg later wat problemen omdat ik XGL aan de gang wilde krijgen, maar met dpkg-reconfigure xorg-server kwam het allemaal weer goed.
Je hebt gelijk dat het heel af en toe nog wat commandwerk vereist, maar op dit moment is dat bijna allemaal verholpen
/edit: Edgy Eft is wel nu net pas in ontwikkeling
[ Voor 11% gewijzigd door mithras op 13-07-2006 00:29 ]
Ext2 is technisch vergelijkbaar met FAT32: simpel, geen journaling. Wel support voor 4GB+ files in tegenstelling tot FAT32. Bij een onverwachte systeemcrash kan je bestandssysteem corrupt raken.Bram77 schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 00:11:
[...]
Bedankt, ga ik proberen. Welke indeling heeft over het algemeen de voorkeur?
Ext3 is hetzelfde maar dan met journaling, lijkt hierdoor technisch meer op NTFS en kan zichzelf herstellen na een crash (of de schade beperken).
ReiserFS is totaal anders, met journaling, en iets betere performance onder extreme load.
Ext3 is compatible met Ext2. Er is een Ext2 driver voor Windows, daarmee kan je Ext2 lezen/schrijven en Ext3 lezen (schrijven is moeilijker).
Kies zelf maar
[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 13-07-2006 02:40 ]
Verwijderd
Nog nooit ubuntu linux geinstalleerd en je wilt weten hoe (makkelijk) een installatieprocedure van ubuntu er nu echt uitziet? Hier is het filmpje (< 4 min flash )

http://youtube.com/watch?...ated&search=ubuntu%206.06

http://youtube.com/watch?...ated&search=ubuntu%206.06
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2006 15:19 ]
Verwijderd
Ik wil niet vervelend doen maar voor alle standaard "problemen", nvidia/ati drivers bijvoorbeeld, doet zoeken op de Ubuntu Wiki wonderen. Zoek maar eens naar nvidia, de eerste hit is een simpele installatie instructie voor dapper
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2006 02:32 ]
Ik bedoelde eigenlijk dat ik die wel eens test als hij uit is/edit: Edgy Eft is wel nu net pas in ontwikkelingI kzou niet verwachten dat dat beter werkt
Over die tutorials verder:
Ik begrijp dat wel en ik heb ze ook gelezen, maar toch is het niet goed dat je een tutorial nodig hebt voor een installatie van ubuntu, of voor de installatie van nvidia drivers. Het klinkt misschien stom en linuxfans zullen er niet blij mee zijn, maar ik ga dan toch vergelijken met windows XP. Toen ik windows XP voor het eerst installeerde, had ik geen enkele hulp nodig, geen boekje, website, handige neef of wat dan ook. Hetzelfde toen ik de nvidia drivers ging installeren. Website intikken, juiste driver zoeken, downloaden, dubbelklikken, volgende x5, restarten, klaar! Dat je bij ubuntu gewoon een flinke tutorial nodig hebt of aparte tools om het werk voor je te doen vind ik veelzeggend.
Over de updater vastloper:
Hij zat echt vast, ik kon m'n muist wel bewegen, maar ik kon het updateprogramma gewoonweg niet afsluiten, minimaliseren of wat dan ook.
Dat neemt niet weg dat ik Linux een fantastisch OS vind en dat ik zal blijven proberen om over te schakelen op Linux om zo windows kwijt te raken. Ik zag dat er voor Edgy Eft al een aantal goede features worden toegevoegd qua gebruiksvriendelijkheid, dus die probeer ik nog wel eens
Als ik Ubuntu in z'n huidige staat 5 jaar geleden had gevonden, was ik het misschien wel blijven gebruiken. Ik ben namelijk erg verwend geraakt door no-brainer OS windows. Maar linux en ik komen er wel
[ Voor 8% gewijzigd door PhoenixT op 13-07-2006 03:00 ]
With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!
Verwijderd
http://easyubuntu.freecontrib.org zou dit soort dingen in een keer simpel voor je kunnen doen
Welcome to EasyUbuntu!
EasyUbuntu is an easy to use (duh!) script that gives the Ubuntu user the most commonly requested apps, codecs, and tweaks that are not found in the base distribution - all with a few clicks of your mouse.
EasyUbuntu is so easy to use in fact, that even your grandma could be playing encrypted dvds, streaming Windows Media, and sporting the latest Nvidia or Ati drivers in minutes! And yes, EasyUbuntu is GPL.
EasyUbuntu works on (X/K)ubuntu and on all the three architectures (x86, AMD64 and PPC).
Have I died and gone to Linux heaven?
If you are an Ubuntu user who wants to play mp3s, rip DVDs, or play Tux Racer at more than 3 frames per second, then yes, welcome to Ubuntu bliss!
Multimedia
Enhance video player: Install a better multimedia backend (totem-xine replace totem-gstreamer)
Free Codecs: Add Support for playing mp3 and other non-free formats
Binary Codecs: Add support for proprietary video and audio formats (w32codecs) (only x86)
libdvdcss: Read commercial and encrypted DVDs
MIDI: Add support for playing midi files
Web
Flash: Enable the Macromedia Flash plugin (only x86)
Java: Enable the Java plugin (Sun Java for x86, amd64) (IBM java for ppc)
Videos: Enable viewing videos embedded in webpages
Archives
RAR: extract and create RAR archives
ACE: extract ACE archives
7-Zip: Extract 7-Zip archives
System
Repository list: Main, Universe, Multiverse and PLF (replace your previous sources.list)
Fonts: Install Microsoft and other nice fonts
DMA: Enable Direct Memory Access to improve DVD reading (breezy)
Nvidia: install the official driver to enable 3D on Nvidia graphics cards
ATI: install the official driver to enable 3D on ATI graphics cards
Voice Over IP
Wengo: a free Voice Over IP software (available in dapper)
Welcome to EasyUbuntu!
EasyUbuntu is an easy to use (duh!) script that gives the Ubuntu user the most commonly requested apps, codecs, and tweaks that are not found in the base distribution - all with a few clicks of your mouse.
EasyUbuntu is so easy to use in fact, that even your grandma could be playing encrypted dvds, streaming Windows Media, and sporting the latest Nvidia or Ati drivers in minutes! And yes, EasyUbuntu is GPL.
EasyUbuntu works on (X/K)ubuntu and on all the three architectures (x86, AMD64 and PPC).
Have I died and gone to Linux heaven?
If you are an Ubuntu user who wants to play mp3s, rip DVDs, or play Tux Racer at more than 3 frames per second, then yes, welcome to Ubuntu bliss!
Multimedia
Enhance video player: Install a better multimedia backend (totem-xine replace totem-gstreamer)
Free Codecs: Add Support for playing mp3 and other non-free formats
Binary Codecs: Add support for proprietary video and audio formats (w32codecs) (only x86)
libdvdcss: Read commercial and encrypted DVDs
MIDI: Add support for playing midi files
Web
Flash: Enable the Macromedia Flash plugin (only x86)
Java: Enable the Java plugin (Sun Java for x86, amd64) (IBM java for ppc)
Videos: Enable viewing videos embedded in webpages
Archives
RAR: extract and create RAR archives
ACE: extract ACE archives
7-Zip: Extract 7-Zip archives
System
Repository list: Main, Universe, Multiverse and PLF (replace your previous sources.list)
Fonts: Install Microsoft and other nice fonts
DMA: Enable Direct Memory Access to improve DVD reading (breezy)
Nvidia: install the official driver to enable 3D on Nvidia graphics cards
ATI: install the official driver to enable 3D on ATI graphics cards
Voice Over IP
Wengo: a free Voice Over IP software (available in dapper)
Ik moet zeggen, na een ruwe start en een formattering verder ben ik ernstig tevreden over Ubuntu. Vooral dat APT-GET is echt geniaal, samen met die software catalogus. Ik bedenk me dat ik iets wil doen en binnen 2 minuten werkt het.
Wat me ook verbaasd is hoeveel er standaard al ingebouwd zit. Ati Remote Wonder? Werkt! Met wat kunst en vlieg-grepen een Digitenne ontvanger (helaas onstabiel en geen support voor mijn smartcard dus niet alle zenders) aan de praat gekregen.
Stom voorbeeld van het makkelijk installeren: een webserver draaien met SSH, PHP, MySQL en daarop PHPMyAdmin, Knowledgetree en Joomla. Het eerste deel was letterlijk 5 regels tekst intikken in de console, en de andere drie stonden er ook zo op. Onder Windows heb ik hetzelfde wel es geprobeerd, ben ik gemiddeld minimaal 30 tot 60 minuten bezig en dan nog werkt het niet (of niet optimaal).
Een korte Webserver howto:
Wat ik wel had was dat mijn monitor niet goed op refresh rate werd ingesteld (ja ik heb nog een CRT). Na dat EasyUbuntu moest ik nog wat rommelen in die x.conf . Maar goed, alle begin is moeilijk, nu werkt het.
Het enige wat ik nog heb is dat ik soms bestanden moet editen als root zijnde, omdat ik ze anders niet kan opslaan. Nu zou ik graag Gedit of een dergelijk programma gebruiken, wat ik nu doe is 'SUDO PICO blabla' .Is er een truc voor dat GEdit vraagt naar mijn root password?
Wat me ook verbaasd is hoeveel er standaard al ingebouwd zit. Ati Remote Wonder? Werkt! Met wat kunst en vlieg-grepen een Digitenne ontvanger (helaas onstabiel en geen support voor mijn smartcard dus niet alle zenders) aan de praat gekregen.
Stom voorbeeld van het makkelijk installeren: een webserver draaien met SSH, PHP, MySQL en daarop PHPMyAdmin, Knowledgetree en Joomla. Het eerste deel was letterlijk 5 regels tekst intikken in de console, en de andere drie stonden er ook zo op. Onder Windows heb ik hetzelfde wel es geprobeerd, ben ik gemiddeld minimaal 30 tot 60 minuten bezig en dan nog werkt het niet (of niet optimaal).
Een korte Webserver howto:
Tuurlijk is dit niet iets wat je even uit je hoofd doet, maar met google, wat intelligent leeswerk en wat creativiteit kom je een heel eind!1. SSH Server (for my remote access)
sudo apt-get install ssh
2. Database Server
sudo apt-get install mysql-server
3. Apache HTTP Server
sudo apt-get install apache2
4. PHP for Apache HTTP Server
sudo apt-get install php4
5. MYSQL for Apache HTTP Server
sudo apt-get install libapache2-mod-auth-mysql
sudo apt-get install php4-mysql
Wat ik wel had was dat mijn monitor niet goed op refresh rate werd ingesteld (ja ik heb nog een CRT). Na dat EasyUbuntu moest ik nog wat rommelen in die x.conf . Maar goed, alle begin is moeilijk, nu werkt het.
Het enige wat ik nog heb is dat ik soms bestanden moet editen als root zijnde, omdat ik ze anders niet kan opslaan. Nu zou ik graag Gedit of een dergelijk programma gebruiken, wat ik nu doe is 'SUDO PICO blabla' .Is er een truc voor dat GEdit vraagt naar mijn root password?
[ Voor 27% gewijzigd door sebastius op 13-07-2006 10:22 ]
Maar mis je niet libapache2-mod-php4? Ik zou het namelijk nog korter kunnen
Ik weet niet of het ook in 1 regel kan, ik denk het wel, maar 2 werkt sowieso:
code:
Want volgens mij installeert apt in volgorde van wat jij typt. Dus wordt eerst apache2 geinstalleerd, en op het laatst pas de mysqlserver met libapache2-mod-mysql 1
2
3
4
5
| ********** voor 2 regels: ********** sudo apt-get install apapche2 php4 libapache2-mod-php4 sudo apt-get install mysqlserver libapache2-mod-auth-mysql ********** voor 1 regel ********** sudo apt-get install apapche2 php4 libapache2-mod-php4 mysqlserver libapache2-mod-auth-mysql |
Je zegt het zelf al:Het enige wat ik nog heb is dat ik soms bestanden moet editen als root zijnde, omdat ik ze anders niet kan opslaan. Nu zou ik graag Gedit of een dergelijk programma gebruiken, wat ik nu doe is 'SUDO PICO blabla' .Is er een truc voor dat GEdit vraagt naar mijn root password?
sudo gedit /pad/naar/bestand
Maar je kan ook het bestand /usr/share/applications/Nautilus-root.desktop aanmaken met de volgende inhoud:
code:
Dan kan je via menu->systeemgereedschap klikken op 'File Borwser (root)'. Even password invoeren en je kan alles editten zonder password 1
2
3
4
5
6
7
8
| [Desktop Entry] Name=File Browser (Root) Comment=Browse the filesystem with the file manager Exec=gksudo "nautilus --browser %U" Icon=file-manager Terminal=false Type=Application Categories=Application;System; |
Als je dan af wil van de standaard icoontjes van root (omdat zijn themes nog standaard zijn) moet je het volgende doen om root gelijk aan jouw themes (icons, fonts en themes) te maken:
code:
1
2
3
| sudo ln -s /home/<insert your username here>/.themes /root/.themes sudo ln -s /home/<insert your username here>/.icons /root/.icons sudo ln -s /home/<insert your username here>/.fonts /root/.fonts |
[ Voor 48% gewijzigd door mithras op 13-07-2006 11:01 ]
mod-php4 is kennelijk niet nodig, of is met iets anders meegekomen. En mijn 'uitgebreide' versie heb ik ook maar van internet geplukt, wist ik veel dat je apt-gets kunt combineren...Mithras86 schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 10:40:
[...]
Maar mis je niet libapache2-mod-php4? Ik zou het namelijk nog korter kunnen
Ik weet niet of het ook in 1 regel kan, ik denk het wel, maar 2 werkt sowieso:
code:Want volgens mij installeert apt in volgorde van wat jij typt. Dus wordt eerst apache2 geinstalleerd, en op het laatst pas de mysqlserver met libapache2-mod-mysql
1 2 3 4 5 ********** voor 2 regels: ********** sudo apt-get install apapche2 php4 libapache2-mod-php4 sudo apt-get install mysqlserver libapache2-mod-auth-mysql ********** voor 1 regel ********** sudo apt-get install apapche2 php4 libapache2-mod-php4 mysqlserver libapache2-mod-auth-mysql
Verwijderd
Even een kleine tip: je kunt beter aptitude ipv apt-get gebruiken.
Aptitude houdt bij welke dependencies er geinstalleerd worden. Mocht je ooit weer eens een programma verwijderen, doe dit dan ook met aptitude. Hij verwijdert dan automatisch alle niet benodigde (dus als geen enkel programma het meer nodig heeft) dependencies. Dit houdt het een stukje schoner.
Apt-get installeert ook wel de dependencies, maar bij het uninstallen van een programma laat hij ze gewoon achter op je schijf. Na verloop van tijd heb je allemaal 'zooi' op je pc staan die je niet nodig hebt.
Het enige wat je hoeft te doen is aptitude ipv apt-get te typen; bijv sudo aptitude install planetpenguin-racer
Aptitude houdt bij welke dependencies er geinstalleerd worden. Mocht je ooit weer eens een programma verwijderen, doe dit dan ook met aptitude. Hij verwijdert dan automatisch alle niet benodigde (dus als geen enkel programma het meer nodig heeft) dependencies. Dit houdt het een stukje schoner.
Apt-get installeert ook wel de dependencies, maar bij het uninstallen van een programma laat hij ze gewoon achter op je schijf. Na verloop van tijd heb je allemaal 'zooi' op je pc staan die je niet nodig hebt.
Het enige wat je hoeft te doen is aptitude ipv apt-get te typen; bijv sudo aptitude install planetpenguin-racer
Verwijderd
Er gebeurt gewoon helemaal niks meer daarna. De tekst blijft staan en men pc voert verder niks uit. Ik heb gedaan wat je gezegt hebt maar dit haalde niks uit helaas. Met vga=771 krijg ik btw een compleet zwart scherm maar verder doet men pc nog steeds niks. Ik heb er even een foto van geshoten:LinuX-TUX schreef op woensdag 12 juli 2006 @ 21:36:
[...]
Wat gebeurd er niets meer? Staat ie vast? Kernel Panic? Zwart scherm? Erg wazig ... (sorry)
Je kan twee dingen doen:
- Even opstarten met ipv "quiet" even booten met "verbose" (in grub de kernel regel aanpassen waar je dus ook dat vga hebt aangepast) en even nachecken waar die precies op vastloopt
- Opstarten met "noacpi" of "acpi=off", ik weet even niet op welke de kernel reageerd (teveel distro's gezien)

Verder zal ik even men specs posten die ik met CPU-Z vind:
Intel Pentium M 725 1.6Ghz
Moederbord heeft geen fabrikant. Model R15B
chipset: Intel 855PM Rev. B1
southbridge: Intel 82801DB (ICH4-M)
Kingston DDR-SDRAM 512MB @ 166.6Mhz
't complete report van CPU-Z staat hier
Mijn ervaringen met Kubuntu.
Wou deze distributie is een keer installeren om te kijken of het wat is. Ik heb al veel ervaring met Debian Linux, maar had nog nooit met een Ubuntu-variant gewerkt. Aangezien dit een volledige test was, besloot ik alles te bekijken vanuit het perspectief van een eindgebruiker. Alle problemen zijn met een nummer aangegeven en worden later toegelicht.
Testsysteem was een Toshiba Tecra 8000 laptop met 256MB geheugen en een Xircom Realport 100mbps Ethernet/56k6 modem in de PCMCIA-bay, waarvan alleen het Ethernet-deel zal worden gebruikt.
Ervaring van een eindgebruiker
Kubuntu CD in de lade en booten maar. Duurt een tijdje. (1) Na het starten van de grafische interface valt het op dat alles nogal groot is. Erg groot. Ik start de installer op, welke keurig netjes op de desktop staat. Dit scherm is gigantisch en ik kan nog maar -net- de knoppen onderin het venster zien. (2) Voor de rest voelt de interface niet echt soepel aan. Alles stottert nog een beetje. De vragen beantwoorden ging wel, maar was niet echt comfortabel door de oversized interface. Zelfs in Windows 3.11 hadden ze dat beter onder de knie.
(3) Na het kopieren van de bestanden krijg ik een error dat er geen contact kon worden gemaakt met een 'repository' voor beveiligingsupdates. De enige optie is de 'OK'-knop. Na hierop geklikt te hebben gaat de installatie vrolijk door. Aan het einde krijg ik het bericht dat ik kan herstarten of kan doorgaan met de Live CD. Gekozen voor de herstart, waarna keurig netjes de CD wordt uitgeworpen.
De herstart ziet er hetzelfde uit als van de Live CD, maar gaat gelukkig een stuk vlotter. (1) Na het openen van de grafische interface valt mij nog steeds op dat alles zo groot is. (2) Ook is de user interface nog steeds bagger qua snelheid. Eerst het probleem maar oplossen van dat alles zo extreem groot is. Ik weet nog van Windows 2000 dat de resolutie ook kan bepalen hoe groot/klein alles is. Ik open onder de KDE-knop de System Settings. Hier zie ik een pictogram staan genaamd 'Display' en denk dat ik al de oplossing heb gevonden. Na hierop geklikt te hebben, kom ik inderdaad in een venster uit waar ik mijn resolutie zou kunnen afstellen. Het probleem is dat de enige selecteerbare resolutie 640x480 is. Pas als ik ga kijken onder Hardware, daar mijn wachtwoord opgeef en de primaire monitor verander in 1024x768@60 hz, kan ik gebruik maken van deze resoluties waardoor alles er wat beter en kleiner uitziet. (2) Echter, de interface lijkt nog trager te zijn geworden na het overschakelen naar deze resolutie.
Ik besluit nu maar (als de brave eindgebruiker welke ik ben) om te kijken waar ik software kan toevoegen en verwijderen. Ik wil namelijk gebruik maken van Mozilla Firefox om het internet te betreden en heb gehoord dat dit ook onder Linux zou moeten werken. Onder de KDE-knop open ik 'Add/Remove Programs' en beland ik in een gebruiksvriendelijk uitziend programma genaamd 'Adept Installer'. Ik trok de conclusie dat er niet veel software in de verschillende lijsten stond, dus besloot ik met wat opties te spelen. Nadat ik onder 'Search' de tekst 'KDE' had veranderd in Any Suite werden de lijsten een stuk groter. Onder Internet vond ik uiteindelijk Firefox Web Browser.
(3) Het enige nadeel was, Firefox was grijs getekend! Het maakte niet uit hoe ik erop klikte, hij bleef grijs. Ik wist niet of Firefox van het internet zou worden gehaald, dus controleerde ik of de netwerkstekker in mijn netwerkkaart zat. (4) Deze was aanwezig, maar gek genoeg brandde geen van de lampjes op de kaart. Dit komt zeker weten niet door de apparatuur, want onder Windows 2000 werkte alles perfect. Nog een laatste poging gedaan met de on-board browser genaamd Konqueror, maar uiteraard kon deze ook niet het internet bereiken.
Nu zit ik vast met een systeem waarvan (1) alles er supergroot en onhandig uitziet, (2) waarvan de interface baggertraag is, (3) waarmee ik geen nieuwe software kan installeren en (4) waarmee ik niet eens het netwerk kan bereiken.
Conclusie van de eindgebruiker: terug naar Windows 2000, wat wel zonder problemen werkte op alle punten. Aan dit systeem heb ik niets.
Nader onderzoek
Gelukkig ben ik zelf geen eindgebruiker, anders had ik inderdaad Kubuntu eraf gesmeten en weer Windows omhelst. Door mijn ervaring met Debian en wat experimenteren kwam ik erachter wat de problemen waren bij de punten.
(1): De standaard monitor (welke "Plug 'n Play" is volgens Kubuntu) wordt herkend als een monitor met een maximum resolutie van 640x480, terwijl de native resolutie van het laptop-scherm 1024x768 is. Waarom word dit gewoon niet simpelweg herkend, zoals dat wel gebeurd in Windows 2000?
(2): De laptop maakt gebruik van een Neomagic MagicGraph 256AV (typenummer: NM2200). Volgens de man-page op internet kan deze hardware acceleratie aan op 24-bit, in tegenstelling tot zijn voorgangers. Echter, de man-page is fout en acceleratie werkt op 16-bit en lager. Een kleine edit in /etc/X11/xorg.conf zorgde ervoor dat de bitdepth 16-bit werd. Dit maakte alles meteen een stuk sneller en soepeler. Waarom corrigeert Kubuntu niet meteen de bitdepth en moet alles zo baggertraag draaien?
(3): Dit probleem wordt veroorzaakt doordat de netwerkkaart niet werkt. Tijdens de installatie besluit Kubuntu hierop om alle repositories in /etc/apt/sources.list uit te schakelen, waardoor ze zelfs niet meer werken nadat de netwerkkaart wel werkt. Zeer slordig, aangezien er misschien geen netwerkverbinding is tijdens de installatie op een laptop maar wel tijdens het gebruik ervan.
(4): deze was iets pittiger. Wat blijkt? Pas na het opnieuw plaatsen van de PCMCIA kaart werkt deze. Dit moet na elke reboot opnieuw gebeuren. Met een klein quick 'n dirty script dat /sbin/pccardctl het commando 'eject' en 'insert' geeft kan dit wel opgelost worden tijdens het booten, maar het blijft (voor een eindgebruiker!) dom dat dit niet vanaf het booten werkt.
Kubuntu zelf is handig in gebruik voor eindgebruikers. Echter, de installatie en configuratie voordat alles handig werkt is een regelrechte nachtmerrie voor de arme sloeber. Vergelijkbare installaties van commerciele producten geven geen problemen. En waarom wordt een eindgebruiker nog steeds zo vaak naar een shell gestuurd (lees bijvoorbeeld dit topic eens door of het Ubuntu forum), terwijl dit in Windows helemaal niet hoeft?
Overigens heb ik later nog wat gepield met Xubuntu, maar dit gaf alleen nog maar meer problemen. Mijn ervaringen over dit product zal ik maar besparen.
Conclusie: na zoveel jaar is het nog steeds niet gelukt om een gebruiksvriendelijk kant-en-klaar besturingssysteem te maken met Linux waar een gebruiker meteen mee aan de slag kan na de installatie. Wat Ubuntu/Kubuntu ook claimt, technische ervaring is nog steeds vereist van de eindgebruiker. Deze wil alleen maar dat 'het werkt' en wil niets horen van beeldschermen welke in een lage resolutie werken en ook nog eens baggertraag zijn, software welke niet geïnstalleerd kan worden en netwerkkaarten die het niet doen.
Let op
Dit is geen Linux bashing of pro-Windows gepraat. Ik kan prima werken met Linux dankzij mijn uitgebreide ervaringen ermee en gebruik het zelfs dagelijks voor verschillende doeleinden. Al zet je een goed geconfigureerde 'gebruiksvriendelijke' distributie zoals Ubuntu/Kubuntu tegenover een standaard Windows installatie, dan kan de gebruiker prima werken met de eerste (briefjes uittypen, grafiekjes maken, mail lezen, internetten, chatten, muziek luisteren, films kijken, etc.). Het verschil zit hem in dat eindgebruikers met een standaard Windows installatie dit zelf kunnen realiseren binnen een korte tijd, terwijl ze dit erg veel tijd kost in Linux (als het ze uberhaupt al lukt). En die tijd dat het kost zorgt voor frustratie, wat weer zorgt voor 'haat' en de neiging om toch maar weer 'terug te schakelen'.
[edit]
[edit2]
Ik vergelijk overigens geen kleine dingen (zoals het gebruik van programma's), maar geef wel voorbeelden van zoals sommige dingen wel kunnen: gebruiksvriendelijk, meteen werkend en zonder technische kennis (bijvoorbeeld van een shell). Dat dit nu toevallig onder Windows kan, tsja...
En natuurlijk heeft een eindgebruiker geen last van virussen of spyware op een computer welke niet eens een netwerkverbinding heeft.
[edit3]
Je hebt zeker nog nooit van de shell van Windows XP of 2003 gebruik gemaakt? Toegegeven, in vergelijking met Linux kan je er minder mee (in Linux kan je letterlijk alles doen met de shell), maar compleet onbruikbaar is het absoluut niet. Ooit wel eens een eindgebruiker gevraagd wat hij prettiger vindt werken, een shell of een grafische omgeving?
Wou deze distributie is een keer installeren om te kijken of het wat is. Ik heb al veel ervaring met Debian Linux, maar had nog nooit met een Ubuntu-variant gewerkt. Aangezien dit een volledige test was, besloot ik alles te bekijken vanuit het perspectief van een eindgebruiker. Alle problemen zijn met een nummer aangegeven en worden later toegelicht.
Testsysteem was een Toshiba Tecra 8000 laptop met 256MB geheugen en een Xircom Realport 100mbps Ethernet/56k6 modem in de PCMCIA-bay, waarvan alleen het Ethernet-deel zal worden gebruikt.
Kubuntu CD in de lade en booten maar. Duurt een tijdje. (1) Na het starten van de grafische interface valt het op dat alles nogal groot is. Erg groot. Ik start de installer op, welke keurig netjes op de desktop staat. Dit scherm is gigantisch en ik kan nog maar -net- de knoppen onderin het venster zien. (2) Voor de rest voelt de interface niet echt soepel aan. Alles stottert nog een beetje. De vragen beantwoorden ging wel, maar was niet echt comfortabel door de oversized interface. Zelfs in Windows 3.11 hadden ze dat beter onder de knie.
(3) Na het kopieren van de bestanden krijg ik een error dat er geen contact kon worden gemaakt met een 'repository' voor beveiligingsupdates. De enige optie is de 'OK'-knop. Na hierop geklikt te hebben gaat de installatie vrolijk door. Aan het einde krijg ik het bericht dat ik kan herstarten of kan doorgaan met de Live CD. Gekozen voor de herstart, waarna keurig netjes de CD wordt uitgeworpen.
De herstart ziet er hetzelfde uit als van de Live CD, maar gaat gelukkig een stuk vlotter. (1) Na het openen van de grafische interface valt mij nog steeds op dat alles zo groot is. (2) Ook is de user interface nog steeds bagger qua snelheid. Eerst het probleem maar oplossen van dat alles zo extreem groot is. Ik weet nog van Windows 2000 dat de resolutie ook kan bepalen hoe groot/klein alles is. Ik open onder de KDE-knop de System Settings. Hier zie ik een pictogram staan genaamd 'Display' en denk dat ik al de oplossing heb gevonden. Na hierop geklikt te hebben, kom ik inderdaad in een venster uit waar ik mijn resolutie zou kunnen afstellen. Het probleem is dat de enige selecteerbare resolutie 640x480 is. Pas als ik ga kijken onder Hardware, daar mijn wachtwoord opgeef en de primaire monitor verander in 1024x768@60 hz, kan ik gebruik maken van deze resoluties waardoor alles er wat beter en kleiner uitziet. (2) Echter, de interface lijkt nog trager te zijn geworden na het overschakelen naar deze resolutie.
Ik besluit nu maar (als de brave eindgebruiker welke ik ben) om te kijken waar ik software kan toevoegen en verwijderen. Ik wil namelijk gebruik maken van Mozilla Firefox om het internet te betreden en heb gehoord dat dit ook onder Linux zou moeten werken. Onder de KDE-knop open ik 'Add/Remove Programs' en beland ik in een gebruiksvriendelijk uitziend programma genaamd 'Adept Installer'. Ik trok de conclusie dat er niet veel software in de verschillende lijsten stond, dus besloot ik met wat opties te spelen. Nadat ik onder 'Search' de tekst 'KDE' had veranderd in Any Suite werden de lijsten een stuk groter. Onder Internet vond ik uiteindelijk Firefox Web Browser.
(3) Het enige nadeel was, Firefox was grijs getekend! Het maakte niet uit hoe ik erop klikte, hij bleef grijs. Ik wist niet of Firefox van het internet zou worden gehaald, dus controleerde ik of de netwerkstekker in mijn netwerkkaart zat. (4) Deze was aanwezig, maar gek genoeg brandde geen van de lampjes op de kaart. Dit komt zeker weten niet door de apparatuur, want onder Windows 2000 werkte alles perfect. Nog een laatste poging gedaan met de on-board browser genaamd Konqueror, maar uiteraard kon deze ook niet het internet bereiken.
Nu zit ik vast met een systeem waarvan (1) alles er supergroot en onhandig uitziet, (2) waarvan de interface baggertraag is, (3) waarmee ik geen nieuwe software kan installeren en (4) waarmee ik niet eens het netwerk kan bereiken.
Conclusie van de eindgebruiker: terug naar Windows 2000, wat wel zonder problemen werkte op alle punten. Aan dit systeem heb ik niets.
Nader onderzoek
Gelukkig ben ik zelf geen eindgebruiker, anders had ik inderdaad Kubuntu eraf gesmeten en weer Windows omhelst. Door mijn ervaring met Debian en wat experimenteren kwam ik erachter wat de problemen waren bij de punten.
(1): De standaard monitor (welke "Plug 'n Play" is volgens Kubuntu) wordt herkend als een monitor met een maximum resolutie van 640x480, terwijl de native resolutie van het laptop-scherm 1024x768 is. Waarom word dit gewoon niet simpelweg herkend, zoals dat wel gebeurd in Windows 2000?
(2): De laptop maakt gebruik van een Neomagic MagicGraph 256AV (typenummer: NM2200). Volgens de man-page op internet kan deze hardware acceleratie aan op 24-bit, in tegenstelling tot zijn voorgangers. Echter, de man-page is fout en acceleratie werkt op 16-bit en lager. Een kleine edit in /etc/X11/xorg.conf zorgde ervoor dat de bitdepth 16-bit werd. Dit maakte alles meteen een stuk sneller en soepeler. Waarom corrigeert Kubuntu niet meteen de bitdepth en moet alles zo baggertraag draaien?
(3): Dit probleem wordt veroorzaakt doordat de netwerkkaart niet werkt. Tijdens de installatie besluit Kubuntu hierop om alle repositories in /etc/apt/sources.list uit te schakelen, waardoor ze zelfs niet meer werken nadat de netwerkkaart wel werkt. Zeer slordig, aangezien er misschien geen netwerkverbinding is tijdens de installatie op een laptop maar wel tijdens het gebruik ervan.
(4): deze was iets pittiger. Wat blijkt? Pas na het opnieuw plaatsen van de PCMCIA kaart werkt deze. Dit moet na elke reboot opnieuw gebeuren. Met een klein quick 'n dirty script dat /sbin/pccardctl het commando 'eject' en 'insert' geeft kan dit wel opgelost worden tijdens het booten, maar het blijft (voor een eindgebruiker!) dom dat dit niet vanaf het booten werkt.
Kubuntu zelf is handig in gebruik voor eindgebruikers. Echter, de installatie en configuratie voordat alles handig werkt is een regelrechte nachtmerrie voor de arme sloeber. Vergelijkbare installaties van commerciele producten geven geen problemen. En waarom wordt een eindgebruiker nog steeds zo vaak naar een shell gestuurd (lees bijvoorbeeld dit topic eens door of het Ubuntu forum), terwijl dit in Windows helemaal niet hoeft?
Overigens heb ik later nog wat gepield met Xubuntu, maar dit gaf alleen nog maar meer problemen. Mijn ervaringen over dit product zal ik maar besparen.
Conclusie: na zoveel jaar is het nog steeds niet gelukt om een gebruiksvriendelijk kant-en-klaar besturingssysteem te maken met Linux waar een gebruiker meteen mee aan de slag kan na de installatie. Wat Ubuntu/Kubuntu ook claimt, technische ervaring is nog steeds vereist van de eindgebruiker. Deze wil alleen maar dat 'het werkt' en wil niets horen van beeldschermen welke in een lage resolutie werken en ook nog eens baggertraag zijn, software welke niet geïnstalleerd kan worden en netwerkkaarten die het niet doen.
Let op
Dit is geen Linux bashing of pro-Windows gepraat. Ik kan prima werken met Linux dankzij mijn uitgebreide ervaringen ermee en gebruik het zelfs dagelijks voor verschillende doeleinden. Al zet je een goed geconfigureerde 'gebruiksvriendelijke' distributie zoals Ubuntu/Kubuntu tegenover een standaard Windows installatie, dan kan de gebruiker prima werken met de eerste (briefjes uittypen, grafiekjes maken, mail lezen, internetten, chatten, muziek luisteren, films kijken, etc.). Het verschil zit hem in dat eindgebruikers met een standaard Windows installatie dit zelf kunnen realiseren binnen een korte tijd, terwijl ze dit erg veel tijd kost in Linux (als het ze uberhaupt al lukt). En die tijd dat het kost zorgt voor frustratie, wat weer zorgt voor 'haat' en de neiging om toch maar weer 'terug te schakelen'.
[edit]
Als een stuk hardware 100% wordt ondersteund in één bepaald besturingssyteem dat ook gemaakt is voor andere hardware, dan is het (naar mijn mening) 'standaard' hardware. Ik zie een laptop dus eigenlijk niet als 'exotisch'. Wat ik zie als exotisch zijn bijvoorbeeld de kleine Linux distributies welke je op kleine computers (zoals routers) kan installeren.sebastius schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 12:06:
[...]
Bij mij werd alles prima herkend, en werkte alles direct 'out of the box' zonder moeite. Nu heb ik waarschijnlijk het voordeel gehad dat ik bijna 'standaard' hardware gebruik en geen laptop.
[...]
[edit2]
Onder andere besturingssystemen werkt dit ook gewoon snel en goed met behulp van de grafische interface. En ik vergelijk Linux met Windows vanuit het perspectief van een eindgebruiker, want laten we eerlijk zijn: Windows is op dit moment het dominerende besturingssysteem voor eindgebruikers. Natuurlijk zal er daarom mee vergeleken worden.Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 12:08:
Beetje jammer dat je dan toch elke keer weer vergelijkt met Windows.
[...]
Omdat dit (de shell gebruiken) vele malen sneller is en het gewoon goed werkt.
Ik vergelijk overigens geen kleine dingen (zoals het gebruik van programma's), maar geef wel voorbeelden van zoals sommige dingen wel kunnen: gebruiksvriendelijk, meteen werkend en zonder technische kennis (bijvoorbeeld van een shell). Dat dit nu toevallig onder Windows kan, tsja...
En natuurlijk heeft een eindgebruiker geen last van virussen of spyware op een computer welke niet eens een netwerkverbinding heeft.
[edit3]
Gebruikers worden toch nog vaak verwezen naar de shell, zelfs in Ubuntu.tomato schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 12:29:
[...]
Ik zeg niet dat het een goed idee is om een beginner naar de shell te sturen (het is ook vrijwel nooit nodig in Ubuntu), maar de vergelijking met Windows loopt mank. Dat je het in Windows nooit iemand ziet doen komt doordat de shell van Windows compleet onbruikbaar is.
Je hebt zeker nog nooit van de shell van Windows XP of 2003 gebruik gemaakt? Toegegeven, in vergelijking met Linux kan je er minder mee (in Linux kan je letterlijk alles doen met de shell), maar compleet onbruikbaar is het absoluut niet. Ooit wel eens een eindgebruiker gevraagd wat hij prettiger vindt werken, een shell of een grafische omgeving?
Dat deze bus geraporteerd moeten worden is uidelijk, maar dat dit verhaal nutteloos is in dit topic klopt niet. Een forum (of 'community') is bedoeld om te discussieren en dat wordt er nu gedaan. Bovendien heeft het met het onderwerp van het topic te maken. Anders hebben alle reacties na de TS geen zin.Sowieso heeft je verhaal in dit topic geen enkele zin, dus dat had je ook kunnen besparen. Als je wilt dat je moeite nog nut heeft gehad kun je iets heel simpels doen: doorzoek de Ubuntu bugtracker op je problemen en maak nieuwe bugs wanneer je niets vindt.
Als je dat niet doet is de kans natuurlijk groot dat je over 6 maanden weer met hetzelfde verhaal over de detectie van je hardware komt
Mijn vergelijking ging over Windows en Linux (Kubuntu) op dit computersysteem dat ik nu voor mij heb staan, niet over ervaringen in het verleden met andere computers welke driverproblemen gaven. Onder Windows kreeg ik na de installatie meteen een hogere resolutie, de netwerkkaart werkte meteen, etc.De problemen die je noemt zijn er en moeten opgelost worden, maar ik ben het absoluut niet eens met je vergelijking met Windows. Ik heb in het verleden heel wat computers van Windows voorzien, maar het is ook daar geen uitzondering dat je beeld na installatie op 640x480 staat met 256 kleuren voordat je drivers voor je videokaart geinstalleerd hebt, dat de netwerkkaart niet werkt zonder drivers te downloaden (!!!), dat de geluidskaart niet werkt zonder drivers te installeren. Dat je dat onder Windows niet als probleem ziet omdat het na 20x geen verrassing meer is, fair enough, maar zeg niet dat Windows zich als een of ander utopisch OS zonder problemen laat installeren.
Mijn eerste vergelijking hier was een (door een specialist) goed geconfigureerde Kubuntu installatie voor een eindgebruiker in verhouding met een standaard Windows-installatie. Mijn tweede was een standaard Kubuntu installatie met een standaard Windows-installatie.Oneens. Je hebt niets in je bericht genoemd dat een gebruiker dwars zit op een goed geconfigureerde Ubuntu/Kubuntu installatie. Als je installatie en configuratie wel mee rekent, dan heb je boven een aantal goede problemen genoemd, maar komt een gebruiker met Windows net zo ver (of niet ver dus).
Dat klopt. Maar zoals ik al zei, een eindgebruiker heeft die ervaring niet. Ik weet het wel, Linux-guru's weten het wel, jullie weten het ongetwijfeld wel, maar de massa weet dit niet.Het maakt mij niet zo veel uit of je hardware 'exotisch' vindt of niet (Linux in het algemeen ondersteunt overigens flink wat 'exotische' hardware), maar als je al langere tijd Debian gebruiker bent weet je zelf ook wel waar de problemen zitten met ondersteuning van veel hardware. Hoef ik verder niets over uit te leggen denk ik.
[ Voor 54% gewijzigd door The Zep Man op 13-07-2006 12:46 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Verwijderd
Is het voor jou misschien niet handiger om een ander OS te kiezen i.p.v. Linux, kost misschien een beetje geld dan voor een officiele licentie, maar dan kun je tenminste alles met de GUI doen.Cold_Phoenix schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 00:20:
Ik wil alles via een GUI kunnen doen en niet telking de commandline in te hoeven duiken en de commands liggen te googlen omdat de GUI variant er weer eens geen zin in heeft.
Interessant hoe verschillend de ervaringen zijn. Ik moet zeggen dat ik, als ik een 'stereotiep domme' eindgebruiker zou zijn dat ik dan ook bepaalde dingen niet voor elkaar had gekregen, zoals mijn refreshrate die op 60hz bleef zitten (wat voor TFT overigens prima is).The Zep Man schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 11:46:
[.een onwijs verhaal.]
Bij mij werd alles prima herkend, en werkte alles direct 'out of the box' zonder moeite. Nu heb ik waarschijnlijk het voordeel gehad dat ik bijna 'standaard' hardware gebruik en geen laptop. Het enige wat ik tot nu toe niet aan de praat heb gekregen is mijn WLAN adapter, maar dat is niet erg. Via UTP is mijn netwerk bergen stabieler, dus dat houden we maar aan.
Maar na installatie, die vlot en soepel en eenvoudig verliep, kreeg ik keurig een schitterend Gnome systeem met oa Firefox en OpenOffice er alvast op geinstalleerd. Alles wat ik nodig had voor een basis-productiviteit zat ingebouwd. En dat zonder gezeur en gezanik.
Applicaties toevoegen via 'add/remove programs' ging ook uitzonderlijk makkelijk. En voor de vele zelf gedownloade sources was via APT-GET zo 'gcc' en 'make' etc binnengehaald.
Het is even wennen, en het heeft zeker nog vele ruwe kantjes, maar als ik het gemak van nu vergelijk met de redhat 4 of 5 van een paar jaren terug is het er een stuk op vooruit gegaan. Perfect is het nog niet, het vereist (als je iets MEER wilt, of een niet zo standaard setje hardware hebt) echt even wat lees en denkwerk, maar overall is het een prima systeem dat voor mij een stuk vlotter werkt dan mijn Windows XP machine, en out of the box nog es meer hardware ondersteund dan Windows!
Verwijderd
Beetje jammer dat je dan toch elke keer weer vergelijkt met Windows.
1. sudo aptitude install xmms
of
2. Ga naar systeem bovenin de taakbalk > open administration > open synaptic. Klik op search, en zoek op xmms. Vink xmms aan en klik op apply.
Naast dat de 1e globaal overal werkt, zit je met het 2e nog met het feit dat de talen overal anders zijn, dus de uitleg moet ook overal aangepast worden.
Dit heeft opzich niks met Ubuntu te maken, het is eerder de community die keer op keer het advies geeft de terminal te gebruiken, puur omdat dit sneller/makkelijker is. De keus is aan jezelf. En natuurlijk zit je nog met het feit dat je soms conf bestanden moet aanpassen met root rechten. Dit kun je doen met behulp van de terminal door een command in te tikken, of door gewoon een snelkoppeling naar nautlius met root rechten te maken. (gksudo nautilus). Dan kun je browsen en editen wat je maar wilt.
En als je toch vergelijkt met Windows, waarom lees ik dan nergens iets terug over virussen/spyware etc.?
Omdat dit vele malen sneller is en het gewoon goed werkt.En waarom wordt een eindgebruiker nog steeds zo vaak naar een shell gestuurd (lees bijvoorbeeld dit topic eens door of het Ubuntu forum), terwijl dit in Windows helemaal niet hoeft?
1. sudo aptitude install xmms
of
2. Ga naar systeem bovenin de taakbalk > open administration > open synaptic. Klik op search, en zoek op xmms. Vink xmms aan en klik op apply.
Naast dat de 1e globaal overal werkt, zit je met het 2e nog met het feit dat de talen overal anders zijn, dus de uitleg moet ook overal aangepast worden.
Dit heeft opzich niks met Ubuntu te maken, het is eerder de community die keer op keer het advies geeft de terminal te gebruiken, puur omdat dit sneller/makkelijker is. De keus is aan jezelf. En natuurlijk zit je nog met het feit dat je soms conf bestanden moet aanpassen met root rechten. Dit kun je doen met behulp van de terminal door een command in te tikken, of door gewoon een snelkoppeling naar nautlius met root rechten te maken. (gksudo nautilus). Dan kun je browsen en editen wat je maar wilt.
En als je toch vergelijkt met Windows, waarom lees ik dan nergens iets terug over virussen/spyware etc.?
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2006 12:14 ]
Verwijderd
Ik volg dit topic al een tijdje en het verbaast me enigzins dat de Nederlandse Ubuntu en Kubuntu gids niet ter sprake zijn gekomen. Zelf heb ik daar nogal veel aan gehad:
http://ubuntu-forums.nl/docu/ubuntugids-2.3.html
http://ubuntu-forums.nl/docu/kubuntugids-2.0.html
http://ubuntu-forums.nl/docu/ubuntugids-2.3.html
http://ubuntu-forums.nl/docu/kubuntugids-2.0.html
Ik zeg niet dat het een goed idee is om een beginner naar de shell te sturen (het is ook vrijwel nooit nodig in Ubuntu), maar de vergelijking met Windows loopt mank. Dat je het in Windows nooit iemand ziet doen komt doordat de shell van Windows compleet onbruikbaar is.The Zep Man schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 11:46:
En waarom wordt een eindgebruiker nog steeds zo vaak naar een shell gestuurd (lees bijvoorbeeld dit topic eens door of het Ubuntu forum), terwijl dit in Windows helemaal niet hoeft?
Sowieso heeft je verhaal in dit topic geen enkele zin, dus dat had je ook kunnen besparen. Als je wilt dat je moeite nog nut heeft gehad kun je iets heel simpels doen: doorzoek de Ubuntu bugtracker op je problemen en maak nieuwe bugs wanneer je niets vindt.Overigens heb ik later nog wat gepield met Xubuntu, maar dit gaf alleen nog maar meer problemen. Mijn ervaringen over dit product zal ik maar besparen.
Als je dat niet doet is de kans natuurlijk groot dat je over 6 maanden weer met hetzelfde verhaal over de detectie van je hardware komt
De problemen die je noemt zijn er en moeten opgelost worden, maar ik ben het absoluut niet eens met je vergelijking met Windows. Ik heb in het verleden heel wat computers van Windows voorzien, maar het is ook daar geen uitzondering dat je beeld na installatie op 640x480 staat met 256 kleuren voordat je drivers voor je videokaart geinstalleerd hebt, dat de netwerkkaart niet werkt zonder drivers te downloaden (!!!), dat de geluidskaart niet werkt zonder drivers te installeren. Dat je dat onder Windows niet als probleem ziet omdat het na 20x geen verrassing meer is, fair enough, maar zeg niet dat Windows zich als een of ander utopisch OS zonder problemen laat installeren.Deze wil alleen maar dat 'het werkt' en wil niets horen van beeldschermen welke in een lage resolutie werken en ook nog eens baggertraag zijn, software welke niet geïnstalleerd kan worden en netwerkkaarten die het niet doen.
Oneens. Je hebt niets in je bericht genoemd dat een gebruiker dwars zit op een goed geconfigureerde Ubuntu/Kubuntu installatie. Als je installatie en configuratie wel mee rekent, dan heb je boven een aantal goede problemen genoemd, maar komt een gebruiker met Windows net zo ver (of niet ver dus).Al zet je een goed geconfigureerde 'gebruiksvriendelijke' distributie zoals Ubuntu/Kubuntu tegenover een standaard Windows installatie, dan kan de gebruiker prima werken met de eerste (briefjes uittypen, grafiekjes maken, mail lezen, internetten, chatten, muziek luisteren, films kijken, etc.). Het verschil zit hem in dat eindgebruikers met een standaard Windows installatie dit zelf kunnen realiseren binnen een korte tijd, terwijl ze dit erg veel tijd kost in Linux (als het ze uberhaupt al lukt).
Het maakt mij niet zo veel uit of je hardware 'exotisch' vindt of niet (Linux in het algemeen ondersteunt overigens flink wat 'exotische' hardware), maar als je al langere tijd Debian gebruiker bent weet je zelf ook wel waar de problemen zitten met ondersteuning van veel hardware. Hoef ik verder niets over uit te leggen denk ik.Als een stuk hardware 100% wordt ondersteund in één bepaald besturingssyteem dat ook gemaakt is voor andere hardware, dan is het (naar mijn mening) 'standaard' hardware. Ik zie een laptop dus eigenlijk niet als 'exotisch'.
Verwijderd
Ik heb inmiddels zowel KDE als Gnome getest met Dapper Drake en ik moet zeggen dat ik Gnome dan toch echt een verademing vind.
Blijft natuurlijk persoonlijk, maar ik vind Gnome logischer in elkaar steken en makkelijker te customizen (en de standaard kleur van KDE staat me niet aan
).
KDE is misschien toegankelijker voor de windows-gebruiker, maar ik ben juist overgestapt naar linux om van die irritante menu's af te zijn. Gewoon alles in de terminal regelen
Ik vraag me ook af hoe makkelijk de overstap is voor menu-freaks, want in KDE is alles net weer ff anders dan in windows.
Xfce moet ik nog proberen, dat gaan ik binnekort ff doen... Heb toch vakantie...
Blijft natuurlijk persoonlijk, maar ik vind Gnome logischer in elkaar steken en makkelijker te customizen (en de standaard kleur van KDE staat me niet aan
KDE is misschien toegankelijker voor de windows-gebruiker, maar ik ben juist overgestapt naar linux om van die irritante menu's af te zijn. Gewoon alles in de terminal regelen
Ik vraag me ook af hoe makkelijk de overstap is voor menu-freaks, want in KDE is alles net weer ff anders dan in windows.
Xfce moet ik nog proberen, dat gaan ik binnekort ff doen... Heb toch vakantie...
Gisteren heb ik mijn Highpoint Rocketraid 2320 binnengekregen, dus ben ik enthousiast de adapter gaan installeren in mijn server. Hardware installatie verliep allemaal vlekkeloos, echter de drivers van highpoint lijken niet te willen compilen
.
Ik heb reeds de build-essential, gcc-3.4 en juiste headers geïnstalleerd met apt. Het compilen van drivers voor een Intel GBit NIC ging ook goed, dus dat zou ik orde moeten zijn.
De error die ik krijg is de volgende:
Iemand enig idee wat er mis gaat?

Ik heb reeds de build-essential, gcc-3.4 en juiste headers geïnstalleerd met apt. Het compilen van drivers voor een Intel GBit NIC ging ook goed, dus dat zou ik orde moeten zijn.
Ik draai dus Ubuntu Server 6.06 LTS, 2.6.15-23-amd64-server.syzzer@syzzer-server:~/rr232x-linux-src-1.02/product/rr232x/linux$ sudo make
make[1]: Entering directory `/usr/src/linux-headers-2.6.15-23-amd64-server'
CC [M] /home/syzzer/rr232x-linux-src-1.02/osm/linux/os_linux.o
/home/syzzer/rr232x-linux-src-1.02/osm/linux/os_linux.c: In function ârefresh_sd_flagsâ:
/home/syzzer/rr232x-linux-src-1.02/osm/linux/os_linux.c:288: warning: implicit declaration of function âmutex_lockâ
/home/syzzer/rr232x-linux-src-1.02/osm/linux/os_linux.c:288: error: âstruct inodeâ has no member named âi_mutexâ
/home/syzzer/rr232x-linux-src-1.02/osm/linux/os_linux.c:294: warning: implicit declaration of function âmutex_unlockâ
/home/syzzer/rr232x-linux-src-1.02/osm/linux/os_linux.c:294: error: âstruct inodeâ has no member named âi_mutexâ
make[2]: *** [/home/syzzer/rr232x-linux-src-1.02/osm/linux/os_linux.o] Error 1
make[1]: *** [_module_/home/syzzer/rr232x-linux-src-1.02/product/rr232x/linux/.build] Error 2
make[1]: Leaving directory `/usr/src/linux-headers-2.6.15-23-amd64-server'
make: *** [rr232x.ko] Error 2
Alhoewel ik Gnome er mooi uit vind zien, ben ik toch meer van de KDE kant. Ik mis in Gnome heel erg veel opties. In KDE kan ik tot in detail instellen welke knopjes ik op de randen van mijn windows wil zien en hoe die zich moeten gedragen wanneer ik er met welke muisknop op druk.Verwijderd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 13:25:
Ik heb inmiddels zowel KDE als Gnome getest met Dapper Drake en ik moet zeggen dat ik Gnome dan toch echt een verademing vind.
In Gnome heb je voor de meeste dingen geen zichtbare keuze en als er wel een keuze is, slechts twee of drie mogelijkheden. Leuk als de defaults je bevallen, maar anders moet je de configfiles in (als het al te veranderen is).
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Er heeft een naamswijziging plaats gevonden ergens in in 2.6.15 van i_sem naar i_mutex . Kun je niet terug naar 2.6.14 kernel? Anders zul je toch moeten wachten op geupdate drivers.Syzzer schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 13:40:
Gisteren heb ik mijn Highpoint Rocketraid 2320 binnengekregen, dus ben ik enthousiast de adapter gaan installeren in mijn server. Hardware installatie verliep allemaal vlekkeloos, echter de drivers van highpoint lijken niet te willen compilen.
[...]
Ik draai dus Ubuntu Server 6.06 LTS, 2.6.15-23-amd64-server.
Trouwens: misschien werkt een search en replace in dit geval ook maar bindt me er niet op vast.
[ Voor 7% gewijzigd door Arx op 13-07-2006 15:50 ]
Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl
Toen ik win2k installeerde op mijn moeder's Tecra 8100, moest ik volgens mij eerst de Toshiba drivers erbij halen voor ik uit vga-resolutie met een handvol kleuren weg kon. Die Neomagic meuk die erin zit is ook niet wat je noemt "standaard"... Ik vind het verder ook niet zo'n ramp dat dit niet "automagisch" gaat; meeste gebruikers snappen wel iets van resoluties aanpassen, en anders weet de buurman hetThe Zep Man schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 11:46:
[...]
Omdat niemand de auteur van de man-page een mailtje stuurt?(2): De laptop maakt gebruik van een Neomagic MagicGraph 256AV (typenummer: NM2200). Volgens de man-page op internet kan deze hardware acceleratie aan op 24-bit, in tegenstelling tot zijn voorgangers. Echter, de man-page is fout en acceleratie werkt op 16-bit en lager. Een kleine edit in /etc/X11/xorg.conf zorgde ervoor dat de bitdepth 16-bit werd. Dit maakte alles meteen een stuk sneller en soepeler. Waarom corrigeert Kubuntu niet meteen de bitdepth en moet alles zo baggertraag draaien?
Daar liep ik ook tegenaan, niet zo heel netjes, nee. Zeker omdat het sources.list gebeuren distro-specifiek is, zal je hierbij vaak zien dat iemand niet gelijk de oorzaak van het probleem kan vinden. Weet alleen niet hoe ik het zou oplossen... stel dat je een standalone machine hebt, dan wil je ook niet dat die elke keer om de netwerk-repositories zeurt. Dus standaard alle online repositories toevoegen is ook geen mooie oplossing.(3): Dit probleem wordt veroorzaakt doordat de netwerkkaart niet werkt. Tijdens de installatie besluit Kubuntu hierop om alle repositories in /etc/apt/sources.list uit te schakelen, waardoor ze zelfs niet meer werken nadat de netwerkkaart wel werkt. Zeer slordig, aangezien er misschien geen netwerkverbinding is tijdens de installatie op een laptop maar wel tijdens het gebruik ervan.
Zou het kunnen dat die kaart niet netjes "antwoordt" bij het opstarten? Vervelend iig.(4): deze was iets pittiger. Wat blijkt? Pas na het opnieuw plaatsen van de PCMCIA kaart werkt deze. Dit moet na elke reboot opnieuw gebeuren. Met een klein quick 'n dirty script dat /sbin/pccardctl het commando 'eject' en 'insert' geeft kan dit wel opgelost worden tijdens het booten, maar het blijft (voor een eindgebruiker!) dom dat dit niet vanaf het booten werkt.
Ik heb ook de nodige ongein moeten uithalen om alles op mijn laptop werkend te krijgen. Ik vind niet dat "Linux" er niet in is geslaagd om een gebruiksvriendelijk systeem neer te zetten. Eerder is het er nog niet in geslaagd om voldoende ondersteuning van fabrikanten zeker te stellen.
Als ik weer hardware koop in de toekomst, dan ga ik specifiek op zoek naar fabrikanten die Linux-compatibiliteit garanderen, net zoals dat door alle fabrikanten voor Windows wordt gedaan. Dus geen gehackte penguin-laptop van een of ander bedrijf dat (met goede bedoelingen) Vaios en Thinkpads gebruiksklaar maakt, maar echt compatibele hardware.
* John_Glenn houdt niet van geklooi met closed-driver ATi en Broadcom meuk...
Is er geen alternatief voor Paint onder Ubuntu? Ja vast wel, maar ik weet niet hoe het zou moeten heten.
Gimp is te moeilijk. Het moet echt een tool zijn waarmee je dus niks kan, geen anti-alias support voor wat-dan-ook en alleen maar mogelijkheden om losse pixels te bewerken.
Ja, ik zou zelf gewoon toch proberen The Gimp te leren, maar mijn broertje is daar schijnbaar niet slim genoeg voor
.
Gimp is te moeilijk. Het moet echt een tool zijn waarmee je dus niks kan, geen anti-alias support voor wat-dan-ook en alleen maar mogelijkheden om losse pixels te bewerken.
Ja, ik zou zelf gewoon toch proberen The Gimp te leren, maar mijn broertje is daar schijnbaar niet slim genoeg voor

Tux Paint? 
[edit] GNU Paint lijkt wat je echt bedoelt (package gpaint)
Btw, beetje zoeken in de repositories met apt-cache search of in Synaptic of wat dan ook is vaak best wel nuttig
[edit] GNU Paint lijkt wat je echt bedoelt (package gpaint)
Btw, beetje zoeken in de repositories met apt-cache search of in Synaptic of wat dan ook is vaak best wel nuttig
[ Voor 90% gewijzigd door tomato op 13-07-2006 17:03 ]
gPaint?W3ird_N3rd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 16:53:
Is er geen alternatief voor Paint onder Ubuntu? Ja vast wel, maar ik weet niet hoe het zou moeten heten.
Ja, ik zou zelf gewoon toch proberen The Gimp te leren, maar mijn broertje is daar schijnbaar niet slim genoeg voor.
TuxPaint is meer voor kinderen:
Terwijl gPaint zegt:A paint program for young children
Tux Paint is meant to be a simple drawing program for young
children. It is not meant as a general-purpose drawing tool.
It IS meant to be fun and easy to use. Sound effects and a
cartoon character help let the user know what's going on, and
keeps them entertained.
GNU Paint - a small, easy to use paint program for GNOME
This is gpaint (GNU Paint), a small-scale painting program for GNOME,
the GNU Desktop Environment. gpaint does not attempt to compete with
GIMP, it is just a simple drawing package based on xpaint, along the
lines of 'Paintbrush' from a popular non-free operating system.
Ik heb een kleine fout gemaakt in mijn verhaal, zie ik. Zelfs in Windows XP wordt de Neomagic standaard niet herkend. Ben in de war met een andere laptop die ik laatst geïnstalleerd had. OK, toegegeven. De videokaart is 'exotisch'. Maar de standaard ondersteuning ervoor in Linux kan wel iets beter.John_Glenn schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 16:09:
[...]
Toen ik win2k installeerde op mijn moeder's Tecra 8100, moest ik volgens mij eerst de Toshiba drivers erbij halen voor ik uit vga-resolutie met een handvol kleuren weg kon. Die Neomagic meuk die erin zit is ook niet wat je noemt "standaard"... Ik vind het verder ook niet zo'n ramp dat dit niet "automagisch" gaat; meeste gebruikers snappen wel iets van resoluties aanpassen, en anders weet de buurman het
Misschien een keuze tijdens de installatie, na de installatie alsnog te wijzigen is? "Do you want to use online sources to install software and keep your <Distronaam> system up-to-date? Note that a connection to the internet is required."Daar liep ik ook tegenaan, niet zo heel netjes, nee. Zeker omdat het sources.list gebeuren distro-specifiek is, zal je hierbij vaak zien dat iemand niet gelijk de oorzaak van het probleem kan vinden. Weet alleen niet hoe ik het zou oplossen... stel dat je een standalone machine hebt, dan wil je ook niet dat die elke keer om de netwerk-repositories zeurt. Dus standaard alle online repositories toevoegen is ook geen mooie oplossing.
Ik vermoed dat er ergens in de initiatie van de PCMCIA controller/netwerkdrivers/netwerkkaart driver iets verkeerd alsom staat, waardoor de kaart weer uitgeschakeld wordt of gewoon helemaal niet ingeschakeld...Zou het kunnen dat die kaart niet netjes "antwoordt" bij het opstarten? Vervelend iig.
Linux zelf kan gebruiksvriendelijk zijn, zolang het maar pre-configured is. Denk aan OEM-systemen welke een 'standaard' Linux-installatie gebruiken, gemodificeerd met de juiste (open-source) drivers + instellingen en een recovery CD. Dit bedoelde ik ook in mijn verhaal. Zolang gebruikers hun normale werkzaamheden kunnen doen met meegeleverde/geïnstalleerde programma's (OpenOffice.org, Firefox, Thunderbird, GAIM, mplayer/Xine/andere media player, etc.) en ze daarmee kunnen doen wat ze ook onder Windows kunnen (printen, als belangrijk voorbeeld voor kantoorwerk) is het zeer gebruiksvriendelijk. Maar om die configuratie te bereiken is vaak een hobbelige weg. Natuurlijk moet iets 'simpels', zoals een memory key, meteen werken als hij in de computer is gestopt en is deze meteen bruikbaar voor het programma waar de gebruiker op dat moment mee werkt.Ik heb ook de nodige ongein moeten uithalen om alles op mijn laptop werkend te krijgen. Ik vind niet dat "Linux" er niet in is geslaagd om een gebruiksvriendelijk systeem neer te zetten. Eerder is het er nog niet in geslaagd om voldoende ondersteuning van fabrikanten zeker te stellen.
Al verwacht jij dat er Linux gaat draaien op de computers welke jij aanschaft, dan moet je dat vooral doen. Voordat een, door de fabrikant niet ondersteunde, stuk hardware soepel werkt onder Linux gaat er soms enkele maanden of langer overheen. Je geeft meteen een hint naar de fabrikanten.Als ik weer hardware koop in de toekomst, dan ga ik specifiek op zoek naar fabrikanten die Linux-compatibiliteit garanderen, net zoals dat door alle fabrikanten voor Windows wordt gedaan. Dus geen gehackte penguin-laptop van een of ander bedrijf dat (met goede bedoelingen) Vaios en Thinkpads gebruiksklaar maakt, maar echt compatibele hardware.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Ik ga hier toch even op reageren. Van tevoren wil ik wel stellen dat ik het er wel mee eens ben, dat Windows voor de leek makkelijker te installeren is. Echter ben ik van mening dat Linux (en dan voornamelijk Ubuntu en soortgelijke distro's) velen male gemakkelijker zijn in gebruik
Het geheel is consistent en updates gebeuren allemaal automatisch.
Je moet een beetje verstand hebben wat een partitie is, en dat je die moet mounten op bepaalde plekken, maar (zoals eerder gezegd): daar is dan de buurman voor
Als ik een lege cd erin stop, vraagt Ubuntu gelijk of ik muziek of data wil branden, of niets wil doen. Met het aansluiten van een fototoestel wordt herkend dat het een "usb-stick" is met foto's: "importeren, map openen of niets doen?".
Voor mij werkt het perfect. En met name omdat de updates goed gaan. Niet van verschillende programma's verschillende wizards doorlopen voor updates (van MS, voor FF, voor Adobe, voor Macromedia en ga maar door). Nee, gewoon een wekelijkse check (of anders) die alle geinstalleerde software naloopt. Natuurlijk alleen via de repo's verkregen, maar daar is dan ook veel software ter beschikking gesteld.
Al met al zou ik dus zeggen dat deze Ubuntu (want veel van deze mogelijkheden zaten niet (goed) in Dapper) echt een sprong vooruit is. En de verwachtingen zullen ook hoog zijn van Egdy, hoewel die denk ik weer gaat tegenvallen tov Dapper. Ach, en anders stap je over naar SLED. Helemaal compleet. Moet je wel een beetje voor betalen, maar dan krijg je ook degelijke support en ik denk ook een garantie dat het systeem zal gaan werken
Ik vind het juist vervelend dat ik (wat je eerder aankaartte als 'gemakkelijk') naar een website moet. Bij standaard videokaarten wordt het type direct herkent en werkt alles out-of-the-box. Je moet voor je accelleratie een driver installeren: synaptic->glx (voor nvidia dan) -> toepassen. En klaar! Als er problemen zijn kan je het gemakkelijk oplossen via de terminal (dpkg-reconfigure xorg-server) die je langs verschillende stappen leidt: alles duidelijk uitgelegd waarvoor je wat moet invoeren. Het moet inderdaad nog via de terminal, daar kan ik ook niet omheen. Maar nogmaals: als het werkt, blijft het werken en zal het ook niet snel fout gaan.Ik heb een kleine fout gemaakt in mijn verhaal, zie ik. Zelfs in Windows XP wordt de Neomagic standaard niet herkend. Ben in de war met een andere laptop die ik laatst geïnstalleerd had. OK, toegegeven. De videokaart is 'exotisch'. Maar de standaard ondersteuning ervoor in Linux kan wel iets beter.
Dat merkte ik ook toen ik voor een vriend Ubuntu installeerde op een laptop. Je hebt software nodig om je wifi aan de praat te krijgen, en daar heb je juist internet voor nodig. Gelukkig werkte wired wel, maar anders moest het via een usb-stickje overgezet worden (hier kom ik later op terug).[...]
Misschien een keuze tijdens de installatie, na de installatie alsnog te wijzigen is? "Do you want to use online sources to install software and keep your <Distronaam> system up-to-date? Note that a connection to the internet is required."
Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar als ik Windows XP installeer (een van de eerste versies, zonder SP's) krijg ik ook geen grafische weergave in het begin. Ik moet wel aangeven op welke partitie ik Windows wil installeren (dus voor een leek: Help!). Echter bij Ubuntu start je de cd op: je kan Ubuntu uitproberen, en als het bevalt klik je op 'install', het icoontje op de desktop, en je wordt met een nette wizard door de installatie geleid.[...]
Linux zelf kan gebruiksvriendelijk zijn, zolang het maar pre-configured is. Denk aan OEM-systemen welke een 'standaard' Linux-installatie gebruiken, gemodificeerd met de juiste (open-source) drivers + instellingen en een recovery CD. Dit bedoelde ik ook in mijn verhaal. Zolang gebruikers hun normale werkzaamheden kunnen doen met meegeleverde/geïnstalleerde programma's (OpenOffice.org, Firefox, Thunderbird, GAIM, mplayer/Xine/andere media player, etc.) en ze daarmee kunnen doen wat ze ook onder Windows kunnen (printen, als belangrijk voorbeeld voor kantoorwerk) is het zeer gebruiksvriendelijk. Maar om die configuratie te bereiken is vaak een hobbelige weg.
Je moet een beetje verstand hebben wat een partitie is, en dat je die moet mounten op bepaalde plekken, maar (zoals eerder gezegd): daar is dan de buurman voor
En dat gebeurt ook! Als ik een usb stick in mn pc stop, wordt deze automatisch herkent en gemount. Icoontje op de desktop (al heb ik die feature uitgezet, maar goed) en hij komt bij 'places' te staan. Wat wil je nog meer?Natuurlijk moet iets 'simpels', zoals een memory key, meteen werken als hij in de computer is gestopt en is deze meteen bruikbaar voor het programma waar de gebruiker op dat moment mee werkt.
Als ik een lege cd erin stop, vraagt Ubuntu gelijk of ik muziek of data wil branden, of niets wil doen. Met het aansluiten van een fototoestel wordt herkend dat het een "usb-stick" is met foto's: "importeren, map openen of niets doen?".
Voor mij werkt het perfect. En met name omdat de updates goed gaan. Niet van verschillende programma's verschillende wizards doorlopen voor updates (van MS, voor FF, voor Adobe, voor Macromedia en ga maar door). Nee, gewoon een wekelijkse check (of anders) die alle geinstalleerde software naloopt. Natuurlijk alleen via de repo's verkregen, maar daar is dan ook veel software ter beschikking gesteld.
Al met al zou ik dus zeggen dat deze Ubuntu (want veel van deze mogelijkheden zaten niet (goed) in Dapper) echt een sprong vooruit is. En de verwachtingen zullen ook hoog zijn van Egdy, hoewel die denk ik weer gaat tegenvallen tov Dapper. Ach, en anders stap je over naar SLED. Helemaal compleet. Moet je wel een beetje voor betalen, maar dan krijg je ook degelijke support en ik denk ook een garantie dat het systeem zal gaan werken
offtopic:
En nu maar weer ontopic, geen Windows vs. Linux discussie of andere -niet echt Ubuntu gerelateerde- zaken.
En nu maar weer ontopic, geen Windows vs. Linux discussie of andere -niet echt Ubuntu gerelateerde- zaken.
Had niet gedacht dat de naam zo logisch zou zijn. Gpaint ziet er wel ok uit
.
Ik stel ook voor die (uitgemolken
) discussie te laten voor wat het is
Heeft weinig met Ubuntu 6.06 van doen.
Gisteren ben ik bezig geweest een oud systeempje opnieuw in te richten met 2 HDD's en deze mooi met LVM aan elkaar geknoopt (moest wel even zorgen dat / een 'gewone' partitie was, verder ging alles excellent). Overigens gebruik ik op dat systeem nog 5.10, omdat met 6.06 filmpjes niet meer vloeiend afspelen (zowel gxine en vlc lopen in 5.10 prima, maar in 6.06 niet
). Zit dan ook een oude cpu in (Celeron 633) maar 5.10 doet het iig prima.
Toen even de schijven (met LVM) in m'n hoofdsysteem gehangen om even snel vol te laden met muziek en films. Middels Ubuntu 6.06 LiveCD opgestart en ging helemaal prima (moest wel even 'bron' schijf handmatig mounten met UTF8, en ook handmatig de LVM). Toen weer teruggezet en ik ben helemaal tevreden. Operatie 100% geslaagd.
Ik vraag me nu af hoe dat eigenlijk kan, dat die schijven met LVM het zomaar goed doen in een anders systeem. Het zijn 2 schijven, 1 120GB en 1 160GB. De 160 is de master, de ander slave. De 160 heeft een primaire partitie (/) van 9,5GB, een logische partitie swap van 0,5GB en de rest is bestemd voor LVM. De andere schijf is ook helemaal LVM. Vervolgens middels 1 groep en 1 volume de LVM ruimtes aan elkaar gesmolten tot 1 'partitie' van 270GB. Hoe kan het da in het andere systeem dat herkend wordt en dat ik /dev/mapper/groep-volume gewoon kon mounten? Hoe zit dat nou als er 1 schijf kapot gaat of om een andere reden er niet is?
Gisteren ben ik bezig geweest een oud systeempje opnieuw in te richten met 2 HDD's en deze mooi met LVM aan elkaar geknoopt (moest wel even zorgen dat / een 'gewone' partitie was, verder ging alles excellent). Overigens gebruik ik op dat systeem nog 5.10, omdat met 6.06 filmpjes niet meer vloeiend afspelen (zowel gxine en vlc lopen in 5.10 prima, maar in 6.06 niet
Toen even de schijven (met LVM) in m'n hoofdsysteem gehangen om even snel vol te laden met muziek en films. Middels Ubuntu 6.06 LiveCD opgestart en ging helemaal prima (moest wel even 'bron' schijf handmatig mounten met UTF8, en ook handmatig de LVM). Toen weer teruggezet en ik ben helemaal tevreden. Operatie 100% geslaagd.
Ik vraag me nu af hoe dat eigenlijk kan, dat die schijven met LVM het zomaar goed doen in een anders systeem. Het zijn 2 schijven, 1 120GB en 1 160GB. De 160 is de master, de ander slave. De 160 heeft een primaire partitie (/) van 9,5GB, een logische partitie swap van 0,5GB en de rest is bestemd voor LVM. De andere schijf is ook helemaal LVM. Vervolgens middels 1 groep en 1 volume de LVM ruimtes aan elkaar gesmolten tot 1 'partitie' van 270GB. Hoe kan het da in het andere systeem dat herkend wordt en dat ik /dev/mapper/groep-volume gewoon kon mounten? Hoe zit dat nou als er 1 schijf kapot gaat of om een andere reden er niet is?
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Verwijderd
Ik ging net updates binnenhalen, toen zag ik dat er ook een update bij voor xorg-driver-fglrx. Op dat moment werd ik al een beetje bang, en inderdaad ik heb sindsdien de driver nog niet weer aan de praat gekregen.
Heb al tig keer sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg geprobeert, maar op de een of andere manier pakt ie 'm telkens niet...
Heb al tig keer sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg geprobeert, maar op de een of andere manier pakt ie 'm telkens niet...
@Icec_Old:
Er was ook een kernel-update bij (in mijn geval toch).
Dan moet je de nVidia of ATI module terug compileren.
BTW: Schitterende howto voor ATI
Heeft iemand al Akamaru werkend gekregen?
Ik krijg dit als ik 'make' invoer:
Ik heb gconf2-dev enz geïnstalleerd, maar ik weet niet wat naar PKG_CONFIG_PATH moet exporten...
Er was ook een kernel-update bij (in mijn geval toch).
Dan moet je de nVidia of ATI module terug compileren.
BTW: Schitterende howto voor ATI
Heeft iemand al Akamaru werkend gekregen?
Ik krijg dit als ik 'make' invoer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| Package gtk+-2.0 was not found in the pkg-config search path. Perhaps you should add the directory containing `gtk+-2.0.pc' to the PKG_CONFIG_PATH environment variable No package 'gtk+-2.0' found cc -Wall -g -c -o akamaru.o akamaru.c akamaru.c:16:18: fout: glib.h: Onbekend bestand of map akamaru.c: In functie ‘model_add_spring’: akamaru.c:98: let op: impliciete declaratie van functie ‘g_new’ akamaru.c:98: fout: syntax error before ‘Spring’ akamaru.c: In functie ‘model_add_stick’: akamaru.c:126: fout: syntax error before ‘Stick’ akamaru.c: In functie ‘model_add_string’: akamaru.c:154: fout: syntax error before ‘String’ akamaru.c: In functie ‘model_add_offset_spring’: akamaru.c:175: fout: syntax error before ‘OffsetSpring’ akamaru.c: In functie ‘model_add_spacer’: akamaru.c:204: fout: syntax error before ‘Spacer’ akamaru.c: In functie ‘model_add_anchor’: akamaru.c:232: fout: syntax error before ‘Anchor’ akamaru.c: In functie ‘model_delete_anchor’: akamaru.c:245: let op: impliciete declaratie van functie ‘g_free’ akamaru.c: In functie ‘polygon_init_from_va_list’: akamaru.c:265: fout: syntax error before ‘Point’ akamaru.c:273: fout: syntax error before ‘Vector’ akamaru.c: In functie ‘model_add_polygon’: akamaru.c:302: let op: impliciete declaratie van functie ‘g_new0’ akamaru.c:302: fout: syntax error before ‘Polygon’ akamaru.c: In functie ‘model_add_diamond’: akamaru.c:320: fout: ‘FALSE’ is hier niet gedeclareerd (eerste gebruik in deze functie) akamaru.c:320: fout: (Elke niet-gedeclareerde naam wordt slechts één akamaru.c:320: fout: keer vermeld voor elke functie waarin hij staat.) akamaru.c: In functie ‘model_add_rectangle’: akamaru.c:331: fout: ‘FALSE’ is hier niet gedeclareerd (eerste gebruik in deze functie) akamaru.c: In functie ‘model_add_enclosing_rectangle’: akamaru.c:338: fout: ‘TRUE’ is hier niet gedeclareerd (eerste gebruik in deze functie) akamaru.c: In functie ‘model_add_offset’: akamaru.c:346: fout: syntax error before ‘Offset’ akamaru.c:348: fout: syntax error before ‘Object’ akamaru.c: In functie ‘model_init’: akamaru.c:366: let op: impliciete declaratie van functie ‘G_STRUCT_OFFSET’ akamaru.c:366: fout: syntax error before ‘Object’ akamaru.c:367: fout: syntax error before ‘Spacer’ akamaru.c:368: fout: syntax error before ‘String’ akamaru.c:369: fout: syntax error before ‘Stick’ akamaru.c:370: fout: syntax error before ‘Spring’ akamaru.c:371: fout: syntax error before ‘Anchor’ akamaru.c:372: fout: syntax error before ‘Polygon’ akamaru.c:373: fout: syntax error before ‘Offset’ akamaru.c:375: fout: syntax error before ‘OffsetSpring’ akamaru.c: In functie ‘model_add_object’: akamaru.c:383: fout: syntax error before ‘Object’ make: *** [akamaru.o] Fout 1 |
Ik heb gconf2-dev enz geïnstalleerd, maar ik weet niet wat naar PKG_CONFIG_PATH moet exporten...
Ow? Noobs zijn naar mijn weten niet eens in staat om iets te installeren, die laten dat altijd over aan een handige neef. Veel mensen zouden niet eens weten wat partities en partitioneren inhoudt dus dat argument van je gaat niet op. Overigens is iedereen die wat van partitioneren weet vrijwel altijd in staat om gewoon de nodige informatie op internet te lezen, al helemaal als dit gewoon op de ubuntu site staat. Anyway, partitioneren in Windows is ook vrij wazig want daar staat ook niet bij hoe je dat allemaal moet doen. Dan kun je ook zeggen "wtf toetsen indrukken, wasda? ik wil dat grafisch !". Ik ben trouwens nog geen enkele installer tegen gekomen waarbij het partitioneren wel makkelijk ging. Ze lijken allemaal nogal veel op elkaar.Cold_Phoenix schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 00:20:
Redenen:
Tja. In Windows of in ieder ander OS een update proces onderbreken en dan verwachten dat je systeem het vlekkeloos doet is ontzettend naief zijn. Als een motor niet lekker draait en je trekt daar de kabels er van uit dan sta je ook niet raar te kijken dat de boel het dan niet meer doet. Je had dus maar beter niet op ctrl-alt-backspace kunnen drukken (waarom deed je dat eigenlijk?). Je hebt het dus aan jezelf te danken dat het kaduuk is.2 Ubuntu zegt dat er updates zijn, ik dus updaten, na een tijd hangt de updater en doet gewoon helemaal niks. Ik weet niet goed wat te doen, dus doe maar ctrl-alt-backspace. Vervolgens kreeg ik als ik terug inlogde een black screen, alleen safe mode hielp. Een vriend heeft toen via putty in m'n commandline moeten gaan om de boel te fixen. Heb toen via de commandline de update afgemaakt.
Leuk hoor, leuk.
WINE zit niet standaard in de repositories van Ubuntu. Daarvoor zul je het e.e.a. moeten doen. Als je dat al kunt dan zit je al op het niveau van handleiding lezen en dan had je die handleiding ook verder moeten lezen. Daarin had je dan ook de nodige zaken kunnen vinden. Noobs zullen dit nooit doen, die rennen gillend weg als je het al hebt over *iets* aanpassen. De gemiddelde gebruiker zal eerder de handleiding netjes volgen en er dan ook gewoon uitkomen. Je hebt wel gelijk dat WINE geen tool is voor dat soort gebruikers, je moet wel weten wat je aan het doen bent.3 Wine geinstalleerd. Repositories toegevoegd, apt-get update, apt-get install wine: waar is m'n wine gebleven?? Ik kon geen logische installatiefolder vinden of een icoontje, maar heb na even zoeken wine toch op kunnen starten met winecfg in de commandline. Lekker handig voor de noobs weer.
En dan mag je blij zijn dat je Nvidia drivers hebt. Die van ATI zijn al helemaal ruk. Overigens had je ook gewoon je xorg.conf kunnen aanpassen en daar de juiste resoluties in kunnen zetten. Dat was veel makkelijker geweest dan die hele Nvidia meuk installeren. Maarja, het zijn van die fijne closed source drivers die je van de GPL niet mee mag leveren. Daarom zitten ze dus ook niet in een distro (zoek voor de gein maar eens op de kororaa site wat over die GPL, die lui hebben op dit gebied er gelazer mee gekregen).4 M'n resolutie was nogal crappy, dus ik wil de nvidia drivers erop zetten.
Nogal wiedes dat jouw install brak is, die heb je zelf aardig omzeep weten te helpen. Met ieder ander OS had je hetzelfde gehad. Probeer het eens opnieuw en wacht ditmaal eens rustig af en ga niet ongeduldig op zaken als ctrl-alt-backspace rammen, daarmee help je ieder systeem mee omzeep.Daarna werkte m'n Ubuntu wel (half), maar het voelde gewoon niet goed. Installeren van extra applicaties was gewoon erg irritant, onlogisch en niet gebruiksvriendelijk. Ik wil alles via een GUI kunnen doen en niet telking de commandline in te hoeven duiken en de commands liggen te googlen omdat de GUI variant er weer eens geen zin in heeft.
Vergeet niet dat je alles vanaf cdrom laat draaien en dat veel zaken van de cdrom naar het geheugen gezet moet worden. Een cdrom is hier bij lang niet zo snel in als een hardeschijf. Dat verklaart ook waarom alles niet zo soepel is. Probleem is hier dat mensen dit totaal niet beseffen en dat levert vaak onterechte kritiek op over de snelheid van de livecd's. Erg jammer.The Zep Man schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 11:46:
De shell in Windows stelt geen moer voor, je moet dus alles wel grafisch doen. In UNIX/Linux is de shell vele malen krachtiger en kun je er veel meer mee. Het is daar dan ook een uitstekende tool voor troubleshooting. Overigens is het helpen van mensen ook gemakkelijker wanneer je met tekst werkt i.p.v. grafisch. Een commando doorgeven en spellen gaat sneller en makkelijker dan wanneer je iemand naar een bepaalde plek op het scherm moet dirigeren.En waarom wordt een eindgebruiker nog steeds zo vaak naar een shell gestuurd (lees bijvoorbeeld dit topic eens door of het Ubuntu forum), terwijl dit in Windows helemaal niet hoeft?
Ik heb dit niet anders gezien bij andere systemen trouwens. Als ik zie hoe je het met Windows moet doen kom ik op exact hetzelfde uit. Dat is dan ook de reden waarom mensen zoveel geld neertellen om hun pc bij de winkel te laten herinstalleren. Dat is ook de reden waarom de buurjongen, het achterneefje, etc. ook zo makkelijk een zakcentje verdienen: simpelweg de computer van iemand herinstalleren. De gemiddelde persoon heeft hier simpelweg niet de kennis voor. Computers zijn voor hun te technisch...of lijkt dat zo? Gezien de uitermate grote desinteresse kun je eerder dat laatste concluderen. Je kunt het nog zo makkelijk maken als mogelijk is maar het interesseert ze geen zak en daarom willen ze het ook niet snappen. Gevolg: een computer is te technisch in hun ogen. Hopeloze zaak.Conclusie: na zoveel jaar is het nog steeds niet gelukt om een gebruiksvriendelijk kant-en-klaar besturingssysteem te maken met Linux waar een gebruiker meteen mee aan de slag kan na de installatie. Wat Ubuntu/Kubuntu ook claimt, technische ervaring is nog steeds vereist van de eindgebruiker. Deze wil alleen maar dat 'het werkt' en wil niets horen van beeldschermen welke in een lage resolutie werken en ook nog eens baggertraag zijn, software welke niet geïnstalleerd kan worden en netwerkkaarten die het niet doen.
[/quote]Mijn eerste vergelijking hier was een (door een specialist) goed geconfigureerde Kubuntu installatie voor een eindgebruiker in verhouding met een standaard Windows-installatie. Mijn tweede was een standaard Kubuntu installatie met een standaard Windows-installatie.
[...]
Dat klopt. Maar zoals ik al zei, een eindgebruiker heeft die ervaring niet. Ik weet het wel, Linux-guru's weten het wel, jullie weten het ongetwijfeld wel, maar de massa weet dit niet.
Dat zijn zogenaamde ego-vergelijkingen. Het hele probleem aan jouw zeer oneerlijke vergelijking is het feit dat jij ervaring hebt en in de eindgebruikersstoel gaat zitten. Dat kun je niet en dat moet je niet willen en ook niet doen. Krijg je alleen compleet vertekende beelden van.
Om maar even een voorbeeld te geven: de verwachting van een bepaald project was dat ouderen een computersimulatie van een elektrische rolstoel/rollator maar niks vonden omdat ze graag iemand hadden die hen hielp, dat was socialer. Dat was er bedacht door de experts die in de gebruikersstoel gingen zitten. Vervolgens zijn er gebruikstesten gedaan en gaven alle gebruikers aan dat ze liever de simulator hadden dan een persoon die hen hielp. De simulator was leuker en ze konden het tenminste alleen en in hun eigen tijd doen. Een zeer verbazingwekkende eindconclusie die volledig haaks staat op hetgeen de onderzoekers dachten.
Moraal van het voorbeeld is dus vrij simpel: een echte gebruiker denkt heel anders dan een expert die voor gebruiker speelt. Een test van een expert die voor gebruiker speelt heeft dus geen enkele waarde. Hou nou ook eens een keer hiermee op dan, het staat zo idioot en de vergelijkingen kloppen toch van geen kant.
Ik ben benieuwd wat mijn vader van Ubuntu gaat vinden. Hij heeft ook al wat ervaring door de jaren heen opgedaan met computers dus hij is een gevorderde gebruiker (om het zo maar even te noemen). Hij staat zeer welwillend tegenover Linux (hij vroeg het me notabene zelf of dat niet op zijn oude computer kon) dus ik ben benieuwd in hoeverre dat kans van slagen heeft. Ook deze vergelijking is niet erg interessant omdat het om een gevorderde gebruiker gaat maar hij is al stukken beter dan al die experts die op een gebruikersstoel gaan zitten.
Ik ben een Linuxnoob met de nodige windowservaring, ik wilde vandaag Ubuntu naast mijn winxp installeren maar dat kreeg ik niet zomaar gedaan. Tijdens de livecd sessie zoekt hij naar harde schijven en partities (stap 5 van de 6). Hier blijft de installatie op steken, de computer geeft ook niet echt het idee dat het hard zoekt (geen ledjes die actief branden).
Ik heb een X86 cd gebruikt op mijn AMD64 (doordat daar meer software voor beschikbaar is). Kan dit de oorzaak zijn?
Ik heb een X86 cd gebruikt op mijn AMD64 (doordat daar meer software voor beschikbaar is). Kan dit de oorzaak zijn?
vogelaarke135
Dus een x86 installatie op een AMD64 is geen probleem? Zie ook deze pagina: http://releases.ubuntu.com/6.06/ en dan de zin vanAMD64. Hoe check je ook alweer op foutjes, heb namelijk ooit wel eens programaatje gezien, maar weet niet meer waar

vogelaarke135
x86 is zelfs makkelijker, omdat sommige software niet beschikbaar is voor AMD64 (o.a. java en flash). Verder heb je geen (merkbaar) snelheidsvoordeel van de AMD64 versie (ik heb beide geprobeerd). Ik zou dus gewoon de x86 versie pakken, en die checken met een checksum checker (google op md5 sum checker zou wel wat op moeten leveren).vogelaarke schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 21:38:
Dus een x86 installatie op een AMD64 is geen probleem? Zie ook deze pagina: http://releases.ubuntu.com/6.06/ en dan de zin vanAMD64. Hoe check je ook alweer op foutjes, heb namelijk ooit wel eens programaatje gezien, maar weet niet meer waar
Verwijderd
@ vogelaarke, dit had ik eergisteren bij een kennis van mij ook, live cd erin opstarten en daarna klik op install. Alles gaat van start maar er waren wel 2 schijven wd en seagate (p4 2.4Ghz 256MB windows xp pro NTFS ) en mocht niet zomaar gewist worden ivm bestanden, dual boot. Dus geavanceerde opties gekozen voor resizen enz.. Meerdere keren bleef de installatieprocedure daarna stilstaan. Opgelost door een schijf in windows te backuppen op de andere en gewoon een schijf geheel leeg te maken voor ubuntu door te kiezen voor ubuntu standaard installatieopties.
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2006 22:31 ]
In principe lukt het resizen in Ubuntu wel, maar makkelijker is om dat vanuit Windows te doen. Zorg dat je ongepartitioneerde ruimte op je hd hebt zitten, en formatteer deze dan vanuit de Ubuntu wizard. Dan gaat het ws al een stuk beter
Nou, Gpaint is het dus ook niet.. Het kan niet undo-en en niet zoomen.
The Gimp kan dat wel maar ik zie zo geen opties om een rechthoek te tekenen (nogal basic). De helpfunctie doet gewoon niets.
* Mentalist noteert: zwakke punten van Linux: video/DVB en tekenprogramma's.
Voor het tekenen zou PSP via Wine draaien natuurlijk kunnen, maar een mooie native app zou fijner zijn.
The Gimp kan dat wel maar ik zie zo geen opties om een rechthoek te tekenen (nogal basic). De helpfunctie doet gewoon niets.
* Mentalist noteert: zwakke punten van Linux: video/DVB en tekenprogramma's.
Voor het tekenen zou PSP via Wine draaien natuurlijk kunnen, maar een mooie native app zou fijner zijn.
[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 13-07-2006 22:59 ]
Verwijderd
Ik ben opzoek naar een proggie om .xpm files mee te kunnen maken en te kunnen editen...
The Gimp en Inkscape kunnen dit allebei niet, iemand een id?
The Gimp en Inkscape kunnen dit allebei niet, iemand een id?
W3ird_N3rd:
Paint.NET schijnt sinds kort in min of meer werkende staat onder Mono te draaien. Maar ze zijn nog flink aan het sleutelen aan WinForms voor Mono. Waarschijnlijk lees je over een tijdje wel ergens dat Paint.NET het goed doet. Voor nu denk ik dat je er nog niets aan hebt.
Verder is er de KDE tegenhanger voor GIMP, Krita. Zelf nooit gebruikt, maar misschien voldoet die wel aan je eisen.
Paint.NET schijnt sinds kort in min of meer werkende staat onder Mono te draaien. Maar ze zijn nog flink aan het sleutelen aan WinForms voor Mono. Waarschijnlijk lees je over een tijdje wel ergens dat Paint.NET het goed doet. Voor nu denk ik dat je er nog niets aan hebt.
Verder is er de KDE tegenhanger voor GIMP, Krita. Zelf nooit gebruikt, maar misschien voldoet die wel aan je eisen.
[ Voor 9% gewijzigd door tomato op 14-07-2006 00:50 ]
Bedankt voor de tips. Ik begrijp nu eindelijk hoe dat zit met die schijfindelingen. Ik heb dus al eerder een tijdje met Linux gestoeid, maar heb nooit helemaal duidelijk gekregen hoe het zat met die formaten. Nu dus welW3ird_N3rd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 00:39:
[...]
Ext2 is technisch vergelijkbaar met FAT32: simpel, geen journaling. Wel support voor 4GB+ files in tegenstelling tot FAT32. Bij een onverwachte systeemcrash kan je bestandssysteem corrupt raken.
Ext3 is hetzelfde maar dan met journaling, lijkt hierdoor technisch meer op NTFS en kan zichzelf herstellen na een crash (of de schade beperken).
ReiserFS is totaal anders, met journaling, en iets betere performance onder extreme load.
Ext3 is compatible met Ext2. Er is een Ext2 driver voor Windows, daarmee kan je Ext2 lezen/schrijven en Ext3 lezen (schrijven is moeilijker).
Kies zelf maar. Ik ga persoonlijk normaal voor Ext3.
Het installeren heeft me nu drie volledige avonden in beslag genomen en is nog niet gelukt.
Om de een of andere reden lukt het simpelweg niet om mijn SATA schijven zichtbaar te krijgen in (k)ubuntu. Ik kan zo op geen enkele manier benaderen. Dus ook niet wanneer een partitie 'indelingloos' maak.
Dus heb ik geprobeert Ubuntu te installeren op een oude 20GB IDE schijf. Dit gaat, wanneer ik de MBR van mijn NTFS Windows XP schijf als primairy gebruik, goed totdat de installtie GRUB probeert te installeren. Dan hangt de boel...oneindig. Wel alleen met Ubuntu, want Kubuntu hangt standaard al tijden het copieren van de Linux bestanden (eerder tijdens de installatie dus).
Voor Kubuntu blijft dit zo, ook wanneer ik mijn 20GB IDE schijf als boot-schijf (een tweede MBR creer) configureer in mijn bios (wanneer ik dus probeer een alternatief dualboot systeem op te zetten door te switchen van schijf in de bios als ik b.v. XP wil opstarten, zo heb ik dat eerder gedaan met Ubuntu). Wanneer ik Ubuntu in deze configuratie (20GB IDE als bootschijf) installeer kom ik weer wat stappen verder. Dan kan ik de installatie zowaar afmaken!.... maar dan duurt het opstarten van GRUB ongeveer 3 minuten (leek me vrij lang voor een bootmanager) en blijf de startup van Ubuntu hangen bij "Mounting filesystems"..oid.
Ik wil echt super graag aan Linux...maar erg lukken wil het nog niet. Op dit zelfde systeem was het eerder een stuk eenvoudiger om Kubuntu te installeren.
Iemand een idee wat ik kan doen? Zou de nForce4 SATA controller niet standaard ondersteund worden misschien? I'm about to give up....
Installeer gimp-help-en en/of gimp-help-nl (apt-get install gimp-help-en) en je hebt ineens de help want die heb je kennelijk nog niet geinstalleerd of je hebt de verkeerde taalversie te pakken (hij moet dezelfde taal zijn als de rest van GNOME). Daarin staat over jouw probleem het volgende: pak de pencil of ink tool en zet een stip (1x klik) op je tekenpapier. Druk nu de shift toets in en voila, je kunt lijnen tekenenW3ird_N3rd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 22:58:
* ppl noteert: zwakke punten van Linux: video/DVB en tekenprogramma's.
Heel erg gemakkelijk opzich maar je moet het maar net even weten.
Overigens vind ik Gpaint wel uitermate karig, het doet nogal beta-achtig aan (zeker gezien het versienummer).
Als alternatieven kun je ook kiezen voor sodipodi en inkscape als je de vector kant op wil of gewoon iets van Dia als je wat vierkantjes e.d. wil tekenen. Kijk beslist goed in de help van GIMP zelf rond want daar staan dit soort zaken gewoon in. Ik vond het hele verhaal overigens onder hoofdstuk 3 (Using GIMP), om wat specifieker te zijn in hoofdstuk 3.2.
[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 14-07-2006 01:01 ]
Die werkt niet zonder KDE lijkt me?tomato schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 00:48:
W3ird_N3rd:
Omg wat een giller, je moet de helpfile apart installeren, en tot je dat doet zit je je als simpele gebruiker maar af te vragen waarom de help het niet doetppl schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 01:00:
[...]
Installeer gimp-help-en en/of gimp-help-nl (apt-get install gimp-help-en) en je hebt ineens de help want die heb je kennelijk nog niet geinstalleerd of je hebt de verkeerde taalversie te pakken (hij moet dezelfde taal zijn als de rest van GNOME).

Dat is iets wat Ubuntu's Language Support tooltje (Systeem->Beheer) automatisch doet. Ik weet niet waarom dit bij de vraagsteller niet gebeurt is, maar bij mij werd gimp-help-nl geinstalleerd.ppl schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 01:00:
Installeer gimp-help-en en/of gimp-help-nl (apt-get install gimp-help-en) en je hebt ineens de help want die heb je kennelijk nog niet geinstalleerd of je hebt de verkeerde taalversie te pakken (hij moet dezelfde taal zijn als de rest van GNOME).
Voor een lijn tekenen (zoals al eerder gezegd): pak de pen tool, teken een stip. Houd shift ingedrukt en je kan een lijn tekenen. Houd daarna Ctrl ingedrukt en de lijn wordt recht (dwz, horizontaal, verticaal & diagonaal).W3ird_N3rd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 22:58:
* mithras noteert: zwakke punten van Linux: video/DVB en tekenprogramma's.
Voor een rechthoek en een cirkel (principe is gelijk): pak de selection tool (dus of voor rechthoek of voor cirkel) en teken een vorm (met shift wordt een rechthoek een vierkant en een ovaal een cirkel). Ga vervolgens naar "bewerken"->"lijn tekenen op selectie", en je kan de rand van je selectie converteren naar een lijn. Met de opties als dikte van lijn, AA ed.
Het klopt dat het allemaal wat anders in elkaar steekt dan de andere (bestaande, Windows) programma's. Maar het meeste aan functionaliteiten zit ook in The Gimp, alleen op een andere plek
Maar ik vind al die KDE libs op mn Gnome systeem rotzooitomato schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 01:56:
[...]
Jawel, alleen zal het niet zo netjes integreren met je Desktop als echte Gnome/GTK applicaties. Je hebt wel Qt (en waarschijnlijk nog een zooi) libs nodig, maar die worden automatisch als dependencies geinstalleerd.
[ Voor 23% gewijzigd door mithras op 14-07-2006 11:01 ]
Dit lijkt er in ieder geval iets mee te maken te hebben, maar ik vind de volgende code in de source van de driver:Arx schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 15:46:
[...]
Er heeft een naamswijziging plaats gevonden ergens in in 2.6.15 van i_sem naar i_mutex . Kun je niet terug naar 2.6.14 kernel? Anders zul je toch moeten wachten op geupdate drivers.
Trouwens: misschien werkt een search en replace in dit geval ook maar bindt me er niet op vast.
Hij zou dus voor 2.6.15 al i_mutex willen gebruiken. De foutmelding meldt ook dat hij juist i_mutex niet kan vinden ...#if LINUX_VERSION_CODE >= KERNEL_VERSION(2,6,15)
mutex_lock(&bdev->bd_inode->i_mutex);
#else
down(&bdev->bd_inode->i_sem);
Kan het zijn dat in Ubuntu dit niet aangepast is ofzo/home/syzzer/rr232x-linux-src-1.02/osm/linux/os_linux.c:288: warning: implicit declaration of function âmutex_lockâ
/home/syzzer/rr232x-linux-src-1.02/osm/linux/os_linux.c:288: error: âstruct inodeâ has no member named âi_mutexâ
[ Voor 15% gewijzigd door Syzzer op 14-07-2006 14:43 ]
Na het uitcommenten van de if-statements compiled hij wel netjes en werkt de driver \o/ .
Echter, de snelheden laten wel nogal te wensen over:
Iemand nog tips om dit op te krikken?syzzer@syzzer-server:/media/raid$ sudo hdparm -tT /dev/sda
/dev/sda:
Timing cached reads: 2296 MB in 2.00 seconds = 1148.00 MB/sec
Timing buffered disk reads: 28 MB in 3.24 seconds = 8.64 MB/sec
Bij mij was alleen gimp-help-nl geinstalleerd. The GIMP kijkt echter naar de taal die GNOME gebruikt en die is hier Engels. De helpfile voor het Engels heeft hij dus niet en die moest ik dan ook apart installeren. The GIMP moet namelijk dezelfde taal van de help hebben als GNOME als taal gebruikt. Enigzins zit daar wel logica achter want hiermee zorg je wel voor consistentie in je GUI en GNOME wil dat men zich heel strak aan die richtlijnen van ze houdt.tomato schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 01:55:
[...]
Dat is iets wat Ubuntu's Language Support tooltje (Systeem->Beheer) automatisch doet. Ik weet niet waarom dit bij de vraagsteller niet gebeurt is, maar bij mij werd gimp-help-nl geinstalleerd.
Nee je moet dat nietW3ird_N3rd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 01:24:
Omg wat een giller, je moet de helpfile apart installeren, en tot je dat doet zit je je als simpele gebruiker maar af te vragen waarom de help het niet doet![]()
.
Er is een inconsistentie tussen de taal van de helpfile en de taal van GNOME waardoor The GIMP de correcte taal niet kan laden omdat die niet is geinstalleerd. Zet de taal van GNOME naar het Nederlands en je help zal het doen in The GIMP. Je kunt dus stellen dat er een foutje in Ubuntu zit waardoor GNOME en/of The GIMP niet in dezelfde taal komen te staan. Hoe of dat komt...geen idee. Mogelijk dat het ene rekent op de locatie die je invoert bij de installatie van Ubuntu, terwijl de ander juist uit gaat van welke taal je als default voor de installer opgeeft. Bij mij is de locatie en overige localisatie zaken dus Nederlands maar de taal van de installer en de rest is hier Engels en dan met name de GB/UK versie.
EUh, was hdparm niet bestemd voor alleen IDE disks en geen SCSI disks?Syzzer schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 16:17:
Na het uitcommenten van de if-statements compiled hij wel netjes en werkt de driver \o/ .
[...]
Iemand nog tips om dit op te krikken?
[ Voor 19% gewijzigd door ppl op 14-07-2006 18:11 ]
Nee, maar hdparm geeft slechts een indicatie van je HD-speed. Als je echt wil benchen moet je daar andere programma's voor gebruiken. Heb je dingen als DMA aan staan?ppl schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 18:05:
EUh, was hdparm niet bestemd voor alleen IDE disks en geen SCSI disks?
[ Voor 7% gewijzigd door BCC op 14-07-2006 19:52 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Ik wilde Ubuntu installeren (paar posts terug) maar stuitte op een klein probleempje dat dus wel opgelost kan worden. Alleen tijdens de live cd sessie kreeg ik geen internetverbinding via mijn wlan kaart...Zal het zo zijn dat ik na definitieve install ook geen internetverbinding krijg??
Iemand die weet of ik na installatie wel internetverbinding krijg??
Iemand die weet of ik na installatie wel internetverbinding krijg??
[ Voor 12% gewijzigd door vogelaarke135 op 15-07-2006 19:38 ]
vogelaarke135
Grappig, zie dat in een hoop van de laatste posts: we halen "Linux" en Ubuntu door elkaar.W3ird_N3rd schreef op donderdag 13 juli 2006 @ 22:58:
* John_Glenn noteert: zwakke punten van Linux: video/DVB en tekenprogramma's.
Google is your friend... (altijd al eens tegen een GoT mod willen zeggenik zie zo geen opties om een rechthoek te tekenen (nogal basic). De helpfunctie doet gewoon niets.
http://www.gimp.org/tutorials/Borders_On_Selections/
Since Gimp is an image manipulation program and not a painting program it doesn't include tools to draw shapes like squares and circles. However this doesn't mean you can't paint them...
Zat al met zo'n vermoeden. Er is dus alleen een image manipuleer programma en geen tekenprogramma?
Krita (al eerder genoemd) is een echt tekenprogramma hoor. Dat je dat niet wilt installeren betekent niet dat het er niet is
Overgens is Krita waarschijnlijk veeeeeeeel te uitgebreid als je een simpel tekenprogramma zoekt, het lijd een beetje aan featureitis.
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Ik wist niet dat het zou werken, vandaar.Gerco schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 22:55:
Krita (al eerder genoemd) is een echt tekenprogramma hoor. Dat je dat niet wilt installeren betekent niet dat het er niet isOvergens is Krita waarschijnlijk veeeeeeeel te uitgebreid als je een simpel tekenprogramma zoekt, het lijd een beetje aan featureitis.
Heb het erop gezet en nu afwachten op de goedkeuring van m'n broertje..
Overigens, als je een tekentablet koopt wat je onder Ubuntu wil gebruiken, moet je dan nog ergens op letten? Bepaald merk ofzo? Iets installeren?
Ik heb hier een Wacom Volito. Ubuntu heeft standaard al ondersteuning voor de Wacom tablets. Het enige wat ik hier heb moeten doen is in de xorg.conf /dev/wacom veranderen in /dev/input/wacom omdat mijn Volito een USB tablet is (iedere Wacom tablet die je nieuw koopt is een USB tablet). Waar je wel nog meer moet opletten is dat je voordat je Ubuntu start je de tablet aansluit en dat je hem er niet uit haalt wanneer Ubuntu draait. Als je dat toch doet wordt hij herkend als een serial device heb ik het idee. Hij werkt wel maar vrij slecht. Het gebied op de tablet komt normaal gesproken overeen met dat van het scherm. Als je bovenstaande aanpassing in je xorg.conf niet doet en je tablet eruit haalt en er weer inplugt wanneer Ubuntu draait zal het oppervlak van je tablet niet meer overeenkomen met die van je scherm. Ik heb ook gemerkt dat mijn rechtermuisklik ineens fungeerde als een dubbelklik. Men weet bij Ubuntu van de bug af. Heb je eenmaal die aanpassingen gedaan heb je een prima werkende tablet waarbij zelfs het gummetje op de graphire en intuos werkt.W3ird_N3rd schreef op vrijdag 14 juli 2006 @ 23:44:
[...]
Ik wist niet dat het zou werken, vandaar.
Heb het erop gezet en nu afwachten op de goedkeuring van m'n broertje..
Overigens, als je een tekentablet koopt wat je onder Ubuntu wil gebruiken, moet je dan nog ergens op letten? Bepaald merk ofzo? Iets installeren?
Erg prettig bij het gebruik in GIMP maar ook om de RSI tegen te houden/te verminderen.
Bij andere Linux distributies zul je zeer waarschijnlijk zelf de nodige wacom zaken moeten installeren in je kernel (die je dus aan moet passen en compileren, etc.). Bij Ubuntu hoeft dit dus niet, het zit er al in
Het ligt toch niet aan mij! Het is simpelweg onmogelijk om 6.06 te installeren op een nForce4 chipset met SATA schijven, zonder aanpassingen....
Ik ga, met mijn beperkte kennis, kijken of ik de boel aan de praat krijg m.b.v. het volgende topic.
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=148755
Wel vreemd dat zo'n standaard chipset niet wordt ondersteund
Bram77: in wat voor mode draait de SATA controller volgens je BIOS? Niet toevallig moeilijke dingen met RAID-modi?
Ik weet niet wat het probleem is, maar ik krijg op mijn Asus A8N-Sli Deluxe met een Maxtor Diamondmax10 160GB en een Seagate 7200.8 300GB (beide Sata) het gewoon aan de praatBram77 schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 11:45:
[...]
Het ligt toch niet aan mij! Het is simpelweg onmogelijk om 6.06 te installeren op een nForce4 chipset met SATA schijven, zonder aanpassingen....
Ik ga, met mijn beperkte kennis, kijken of ik de boel aan de praat krijg m.b.v. het volgende topic.
Wel vreemd dat zo'n standaard chipset niet wordt ondersteund.
Wat ik nog niet aan de praat heb, is DMA, maar daar heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken.
Misschien zit je probleem in aansluiting? Op mijn SATA bordje, heb ik zowel 4x sata van nForce4, als 4x van silicon image. Ook draai ik geen RAID oid. heb je dat misschien wel? Ik zou sowieso zeggen, dat je primaire aansluitingen gewoon de nForce4 moeten zijn, en dat je in je BIOS die silicon eerst maar lekker moet uitschakelen. Misschien helpt dat...
Alle aanlsuitingen zitten prima. BIOS staat op SATA, de Silicon SATA controller staat uitgeschakeld...
Het is nu gelukt om Kubuntu te installeren via de 'alternate install cd', op de IDE schijf.
Het is niet enkel de SATA controller die niet wordt herkend. LAN en geluid werken ook niet.
Ik heb de chipset drivers gedownload. Maar ik kan er niet echt achter komen hoe ik een .run bestand moet installeren. Kan iemand me op weg helpen?
Het is nu gelukt om Kubuntu te installeren via de 'alternate install cd', op de IDE schijf.
Het is niet enkel de SATA controller die niet wordt herkend. LAN en geluid werken ook niet.
Ik heb de chipset drivers gedownload. Maar ik kan er niet echt achter komen hoe ik een .run bestand moet installeren. Kan iemand me op weg helpen?
Een nForce 4 chipset is een moeilijk iets aangezien ik nog geen enkele UNIX/Linux met een goede ondersteuning hiervoor heb gezien. Bij FreeBSD is het bekend dat het niet gaat werken met nForce 4 maar prima werkt met nForce 3. De nForce 4 is gewoon dermate brak dat het heel moeilijk is om daar ondersteuning voor in te bouwen aldus wat posts over de FreeBSD ondersteuning van nForce 4 (of beter gezegd de afwezigheid hier van). Kennelijk is het dus te moeilijk voor Nvidia om gewoon duidelijk en fatsoenlijk spul te bouwen zodat het door OS-bouwers goed geimplementeerd kan worden. Helaas zijn er wel meer hardwarefabrikanten met dat soort praktijkenBram77 schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 11:45:
Wel vreemd dat zo'n standaard chipset niet wordt ondersteund.
Ik heb een tijdje ubuntu en windows naast elkaar gedraait. Laatst heb ik windows opnieuw geinstalleerd. Windows heeft grub natuurlijk vernaggelt. Hoe kan ik Grub repareren zodat ik weer kan kiezen tussen windows en linux. Ik heb wel wat dingetjes geprobeerd, maar het werkte niet echt.
Hmmm, ok.
Het was een eitje om de Ati drivers te installeren.
Als ik het alleen voor elkaar zou krijgen om de ethernet driver te installeren was ik al een heel eind. Ik heb nu al 300MB aan dependency's gedownload en heb de hele tijd niet wat ik nodig heb om de kernel te kunnen rebuilden. Bestaat er niet een compleet pakket met alles wat doorvoor nodig is in 6.06? Ik trek nu alles van de Debian site (zet het op cd en installeer ze), maar dat zijn de hele tijd net niet de goede versies. Zwaar frustrerend...
edit: Een extra standaard ondersteunde netwerkkaart er bij plaatsen heeft ook niet het gewenste effect. Dan klaagt de Kubuntu over een gebrek aan recources.
Als ik het alleen voor elkaar zou krijgen om de ethernet driver te installeren was ik al een heel eind. Ik heb nu al 300MB aan dependency's gedownload en heb de hele tijd niet wat ik nodig heb om de kernel te kunnen rebuilden. Bestaat er niet een compleet pakket met alles wat doorvoor nodig is in 6.06? Ik trek nu alles van de Debian site (zet het op cd en installeer ze), maar dat zijn de hele tijd net niet de goede versies. Zwaar frustrerend...
edit: Een extra standaard ondersteunde netwerkkaart er bij plaatsen heeft ook niet het gewenste effect. Dan klaagt de Kubuntu over een gebrek aan recources.
[ Voor 15% gewijzigd door Bram77 op 15-07-2006 16:48 ]
Uit een link uit te TS:E-jey schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 15:52:
Ik heb een tijdje ubuntu en windows naast elkaar gedraait. Laatst heb ik windows opnieuw geinstalleerd. Windows heeft grub natuurlijk vernaggelt. Hoe kan ik Grub repareren zodat ik weer kan kiezen tussen windows en linux. Ik heb wel wat dingetjes geprobeerd, maar het werkte niet echt.
How_to_restore_GRUB_menu_after_Windows_installation
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Ik denk dat je build-essentials (dat is een dummy-package, maar dan heb je een lijst van de dingen die je echt nodig hebt) en linux-headers-2.6.x.x nodig hebt als je een driver wil compilen, maar eerlijk gezegd heb ik zoveel dev meuk geinstalleerd (bouwt langzaam op maar is uiteindelijk echt veelBram77 schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 16:12:
Hmmm, ok.
Ik zou iig van packages.ubuntu.com downloaden. Als je packages van debian haalt zit je vaak met de verkeerde versie idd.
Vergeet gcc-3.4 niet als je drivers / kernels wilt compilen! Met de standaard gcc-4.0 werkt dat niet.
Ik snap er niets van. Hoe kon SATA, LAN en audio dan out-of-the-box goed werken op Ubuntu 6.06 hier?ppl schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 15:52:
[...]
Een nForce 4 chipset is een moeilijk iets aangezien ik nog geen enkele UNIX/Linux met een goede ondersteuning hiervoor heb gezien. Bij FreeBSD is het bekend dat het niet gaat werken met nForce 4 maar prima werkt met nForce 3. De nForce 4 is gewoon dermate brak dat het heel moeilijk is om daar ondersteuning voor in te bouwen aldus wat posts over de FreeBSD ondersteuning van nForce 4 (of beter gezegd de afwezigheid hier van). Kennelijk is het dus te moeilijk voor Nvidia om gewoon duidelijk en fatsoenlijk spul te bouwen zodat het door OS-bouwers goed geimplementeerd kan worden. Helaas zijn er wel meer hardwarefabrikanten met dat soort praktijken
Akamaru werkt goed!
Ik had eerst dat slab menu geïnstalleerd en toen ik daarna akamaru compilede, ging het gewoon!
Kent iemand nog zo'n leuke eye-candy's?
Ik had eerst dat slab menu geïnstalleerd en toen ik daarna akamaru compilede, ging het gewoon!
Kent iemand nog zo'n leuke eye-candy's?
Deze Akamaru? http://video.google.com/videoplay?docid=8958142237254601573Lullebakman schreef op zaterdag 15 juli 2006 @ 19:42:
Akamaru werkt goed!
Ziet er wel grappig uit, alleen om door te gaan op de discussie een aantal posts hierboven: sommige mensen zeuren dat Windows te kinderlijk is (teletubbie uiterlijk
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Dit topic is gesloten.