Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Ome_Les schreef op maandag 10 december 2007 @ 10:09:
[...]

Hehehe... Dat begint trouwens ook steeds beter te klinken die EVO5, alleen dat prijskaartje he?
Voor een te beginnend DJ is het denk ik nog niet lonend genoeg om zo een aan te schaffen, denk ik.
Niet echt nee, het nadeel van zulke mixers is dat ze ontzettend veel kunnen en het probleem van beginnende dj's is dat ze er nooit alles uit kunnen halen en dat tegen de tijd dat ze dat wel kunnen de mixer alweer verouderd is. Daarnaast moet je natuurlijk dingen als midi gebruiken anders ben je net zo mooi af met een Pioneer (en ja een Pioneer heeft ook midi maar lang niet zoals een EVO5)

Al met al vind ik dat Ecler weer een apparaat neer heeft weten te zetten wat de vloer aan veegt met de rest, hij is welliswaar duurder dan een DJM800 maar slaat hem aan alle kanten om de oren als het gaat om functies. Build quality is ook beter en het enige wat ik mis is digitaal in en uit op de mixer al is digitaal 1 en uit wel voor een deel vertegenwoordigd via het firewire gedeelte.

Zal van de week wel eens een filmpje maken van de EVO5 in combinatie met Traktor Scratch.

http://www.aboutdj.nl DJ Equipment review site

«zo niet, dan toch»

quote:
Reind schreef op maandag 10 december 2007 @ 13:38:
[...]
Zal van de week wel eens een filmpje maken van de EVO5 in combinatie met Traktor Scratch.
Koel! Terug te vinden op AboutDJ?

Je hebt het over de EVO en pioneer. Zijn dit mixers waar jij de beste ervaring mee hebt?
(Ik heb je namelijk al horen zeggen dat er bij jou geen pioneer meer in komt? ;) )

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

quote:
Ome_Les schreef op maandag 10 december 2007 @ 19:52:
[...]

Koel! Terug te vinden op AboutDJ?

Je hebt het over de EVO en pioneer. Zijn dit mixers waar jij de beste ervaring mee hebt?
(Ik heb je namelijk al horen zeggen dat er bij jou geen pioneer meer in komt? ;) )
Ik heb met zo'n beetje alle mixers wel een ervaring... ;)

En Pioneer zou er bij mij wel degelijk kunnen komen hoor, dat het er bij mij niet in kwam was uit het tijdperk van de DJM500/600, nu maakt Pioneer prima mixers en zeker de DJM800 en 909 vind ik prachtige mixers. Ik wil alleen het maximale uit mijn set kunnen halen en met een EVO5 gaat dat makkelijker aangezien de EVO nu echt het hart van het geheel is en alles ook echt samen voegt. De 800 heeft ook midi zoals ik al aanhaalde maar mist een scherm en een ingebouwde geluidskaart en wanneer je veel met digitale media werkt + software is dat gewoon verrekte handig. Ik weet zeker dat het gros van de huidige 800 eigenaren hun 800 in zou willen ruilen voor een EVO als ze daadwerkelijk wisten wat er allemaal mogelijk is met het apparaat.

Phat Winex
Reg. datum: 25 januari 2003

Die ongelooflijke effectenbak van de Evo5 is wel iets waarvoor je een diepe buiging moet maken.
Dat is wel echt iets waar Pioneer op stuk loopt. De volgende keer dat ik een pioneer flanger hoor slinger ik echt een steen naar de DJ-booth.

Wat Reind zegt over het vergaan van vinyl ben ik het mee eens. Tenminste als het op DJ'en aankomt. :') (zie ondertitel, plaatjes draaien thuis is leuk O+).
Als je ook ziet wat mensen als Joost van Bellen allemaal aan elkaar mashen op een avond met hun CDJ-1000's. Damn good. En ze doen het ook overal, kaartje erin cue's geladen en je kan je richten op wat echt belangrijk is,zo goed mogelijk de bak mensen die voor je staat vermaken, want dat vergeten DJ's nog wel eens. Je staat daar niet perse om je mad skills te showen. Als je zorgt dat je een leuke en goede set draat zien mensen dat vanzelf.

* Sjoewe is begonnen postbode te zijn en centen bijeen te bikken om een hele bult MIDI shizzle te halen. :+

[ I love rock & roll, throw another bottle at the DJ baby ]

«zo niet, dan toch»

quote:
Sjoewe schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 08:40:
Die ongelooflijke effectenbak van de Evo5 is wel iets waarvoor je een diepe buiging moet maken.
Dat is wel echt iets waar Pioneer op stuk loopt. De volgende keer dat ik een pioneer flanger hoor slinger ik echt een steen naar de DJ-booth.

Wat Reind zegt over het vergaan van vinyl ben ik het mee eens. Tenminste als het op DJ'en aankomt. :') (zie ondertitel, plaatjes draaien thuis is leuk O+).
Als je ook ziet wat mensen als Joost van Bellen allemaal aan elkaar mashen op een avond met hun CDJ-1000's. Damn good. En ze doen het ook overal, kaartje erin cue's geladen en je kan je richten op wat echt belangrijk is,zo goed mogelijk de bak mensen die voor je staat vermaken, want dat vergeten DJ's nog wel eens. Je staat daar niet perse om je mad skills te showen. Als je zorgt dat je een leuke en goede set draat zien mensen dat vanzelf.

* Sjoewe is begonnen postbode te zijn en centen bijeen te bikken om een hele bult MIDI shizzle te halen. :+
Hey Sjoewe,

Nu toch maar centjes bijelkaar sprokkelen voor de Vestax? ;)

Misschien ken je mij als n00cL30n? ;)

Come here. How about if your ass prepares to meet my size ten work boot! How about that?

Acties: [view]

Door: BtM909 Moderator WEB/GFX/DTE
( o Y o )

Zijn er hier nog geinteresseerden in een zo goed als nieuwe Pio CDJ 1000 MK-2?

You've moved up on my notch-list. You now have 1 notch...
Hell Yeah, ik heb FoOL z'n ondertitel weer gestolen (maar dan mooier :D)

quote:
Sjoewe schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 08:40:
Je staat daar niet perse om je mad skills te showen.
Gnagnagna... ik heb uit dat stukjes zoveel samples getrokken en gebruikt tijdens dj sets. :+ (overigens hebben meer dj's daar een handje van, geloof dat Don Diablo hem ook wel vaak gebruikt heeft). Ik gebruikte de sample overigens altijd als er iets niet helemaal ging zoals het hoorde, veel mensen snappen het niet maar collega dj's kunnen er altijd om lachen.

Phat Winex

quote:
Reind schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 13:38:
[...]

Gnagnagna... ik heb uit dat stukjes zoveel samples getrokken en gebruikt tijdens dj sets. :+ (overigens hebben meer dj's daar een handje van, geloof dat Don Diablo hem ook wel vaak gebruikt heeft). Ik gebruikte de sample overigens altijd als er iets niet helemaal ging zoals het hoorde, veel mensen snappen het niet maar collega dj's kunnen er altijd om lachen.
Whehehe. Ik denk dat ik er ook maar een paar onder de hot cue zet :')
En ik wil nog even zeggen trouwens dat ik je Digital DJ dat echt een eye-opener vond.
Veel gezien, veel wijzer geworden, petje af :)

quote:
BtM909 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 12:13:
Zijn er hier nog geinteresseerden in een zo goed als nieuwe Pio CDJ 1000 MK-2?
als je een mooi prijsje maakt wel hoor

Vanaf heden ben ik Microsoft Certified Notepad Professional, nu nog m'n MS-Paint examen :/

«zo niet, dan toch»

quote:
Reind schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 13:38:
[...]

LoLz... Die Jan ook altijd... :D

Heb Jean een paar keer mee mogen maken... Helaas was dat 2 van de 3 keer niet zo'n succes.

Die twee keer dat het fout ging, zou hij drie uur blijven, maar draaide hij maar een half uurtje en gingen in dat half uurtje 5 overgangen fout.

Maar toch... Hij is ooit DMC geweest(in de jaren '80). Dus hij weet wel hoe hij vinyl moet roeren.

quote:
Ome_Les schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 15:45:
[...]
Maar toch... Hij is ooit DMC geweest(in de jaren '80). Dus hij weet wel hoe hij vinyl moet roeren.
Mijn oma kon vroeger ook een sprintje trekken zonder rollator... ;)

Jean word oud en red het al lang niet meer tegen de jonge jongens als het aankomt op techniek. Overigens kan het ook omgekeerd, Erick E word ouder maar alsmaar beter net als een Joost van Bellen. Jean heeft gewoon zijn beste tijd gehad en moet zijn centjes op gaan maken op een warm tropisch eiland.

«zo niet, dan toch»

quote:
Reind schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 17:06:
[...]

Mijn oma kon vroeger ook een sprintje trekken zonder rollator... ;)

Jean word oud en red het al lang niet meer tegen de jonge jongens als het aankomt op techniek. Overigens kan het ook omgekeerd, Erick E word ouder maar alsmaar beter net als een Joost van Bellen. Jean heeft gewoon zijn beste tijd gehad en moet zijn centjes op gaan maken op een warm tropisch eiland.
Heb je ook helemaal een punt.. Vind Erick-E en Van Bellen sowieso een klasse apart. Ben ze steeds meer gaan waarderen!

quote:
Yalopa schreef op zondag 09 december 2007 @ 15:03:
[...]

Als je dan toch zo denkt post maar eens in welke club / party jij de TT's bewerkt.

Ja de draaitafel is er nog steeds en hij zal nog wel een tijdje blijven, maar je kan moeilijk ontkennen dat de CD het al geruime tijd aan het overnemen is.

* Yalopa was ook een hardcore vinyl fan, ben het nog steeds voor oude muziek.. Ik draai niet met CD's omdat ik op een punt gekomen ben dat ik de investeringen niet meer ga doen. Mijn meeste house komt nu wel binnen op CD maar die wordt geript en met FS gemixt. Dat heeft zo zn voordelen: een pak goedkoper, minder platen die overlijden, ik hoef mijn platen niet meer van buiten te kennen FS toont ze grafisch etc..
ik beweer nergens dat ik een goede dj ben :p
maar goed, ik draai op underground feesten, je zal me dus niet in een club of commercieel event tegenkomen ;)
daardoor doe ik het wel enkel voor de fun, geld speelt geen rol erin. draaien is voor een groot deel mijn leven en mijn plaatjes zijn m'n kindjes.

verder blijf ik bij m'n punt dat vinyl een stuk echter is, en ik cuepoints maar kinderachtig vind. nogmaals, als je je plaatjes(of kindjes) goed kent, weet je precies waar je de naald neer moet kwakken voor het stukje muziek dat je wilt.

overigens ben ik het er ook absoluut niet mee eens dat cd's een betere kwaliteit hebben.
ja misschien geluidskwaliteit, maar dat verschil hoor je toch nauwelijks.
30 jaar oud vinyl draait nog prima, 30 jaar oude cds zitten vol met haperingen en stotteringen.
en er gaat niets boven een typisch vinyl ruisje als je een grijsgedraait hitje opzet :)

quote:
Maghiel schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 17:17:
30 jaar oud vinyl draait nog prima, 30 jaar oude cds zitten vol met haperingen en stotteringen.
en er gaat niets boven een typisch vinyl ruisje als je een grijsgedraait hitje opzet :)
Ik vind dat ruisje ook prachtig: vooral omdat ik op het punt dat ik een plaat opzet, ik het doe voor het gevoel. Als ik kwaliteit wil ga ik toch echt voor cd's. Want die ruis is nou iets waar ik me aan stoor als ik goede muziek wil luisteren. (En cd's houden het echt wel langer uit dan lp's (mits je ze beiden veel draait, als je ze allebei vacuum verpakt opbergt voor 30 jaar weet ik het zo net niet.)

EDIT: Maar wat betreft het mixen ben ik het met je eens, het is leuker met vinyl dan met cd's (imho, want dat blijft een mening)

electropruts wijzigde dit bericht 15-12-2007 17:52 (8%)

zoekt een zakmes met soldeerbout... liefst op batterijen

quote:
[...]
verder blijf ik bij m'n punt dat vinyl een stuk echter is, en ik cuepoints maar kinderachtig vind. nogmaals, als je je plaatjes(of kindjes) goed kent, weet je precies waar je de naald neer moet kwakken voor het stukje muziek dat je wilt.
Hoeveel platen heb je? 100? 200? Dan kan het misschien nog maar ik had voor een jaar of 2 terug nog een vinyl collectie van 6500+ stuks... no way dat je dan nog over zo'n goed geheugen beschikt per plaat.

Daarnaast is er niets neps aan een cue point, ik kan met een cue point dingen die jij nooit zal kunnen met een draaitafel. Een draaitafel is gewoon een beperkend stukje dj gear als je het af zet tegen al het andere wat er is. Kun je lang en kort over ouwehoeren maar een draaitafel bied je gewoon niet alle mogelijkheden die je met andere media wel hebt terwijl al die andere media het omgekeerde wel kunnen ;)

Er is dus niets kinderachtigs aan, het enige wat kinderachtig is zijn de mensen die zichzelf beter vinden omdat men vinyl draait... gelukkig sterven die mensen net als het vinyl ook langzaam maar zeker uit ;)
quote:
[...]
overigens ben ik het er ook absoluut niet mee eens dat cd's een betere kwaliteit hebben.
ja misschien geluidskwaliteit, maar dat verschil hoor je toch nauwelijks.
Door middel van onomstotelijke meet gegevens zal het tegendeel toch echt vrij makkelijk te bewijzen zijn, ooit wel eens naar de kanaalscheiding gekeken bij vinyl... das om te huilen. Om nog maar te zwijgen over het beperkte frequentie bereik en de slijtage slag waaraan vinyl onderhevig is. Op alle vlakken is cd gewoon superieur aan vinyl en dat jij graag naar ruisjes luistert is prima maar ik luister liever naar hetgeen wat oorspronkelijk de bedoeling was en dat is de muziek en dan graag zonder bijgeluiden.

Reind wijzigde dit bericht 15-12-2007 23:28 (29%)

«zo niet, dan toch»

quote:
Reind schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 23:23:
[...]
Door middel van onomstotelijke meet gegevens zal het tegendeel toch echt vrij makkelijk te bewijzen zijn, ooit wel eens naar de kanaalscheiding gekeken bij vinyl... das om te huilen. Om nog maar te zwijgen over het beperkte frequentie bereik en de slijtage slag waaraan vinyl onderhevig is. Op alle vlakken is cd gewoon superieur aan vinyl en dat jij graag naar ruisjes luistert is prima maar ik luister liever naar hetgeen wat oorspronkelijk de bedoeling was en dat is de muziek en dan graag zonder bijgeluiden.
Mee eens. (Ondanks dat ik zelf ook een vinyl voorliefde heb).
Mocht iemand zo verslingerd zijn aan de vinyl-ruis, dan is die nog altijd wel toe te voegen. ;)

Ome_Les wijzigde dit bericht 15-12-2007 23:42 (4%)

glock pret...
Reg. datum: 24 september 2001

quote:
Dit topic heet "how to become a DJ" topic, en niet "rant tegen vinyl" ...
Keep that in mind.
quote:
Reind schreef op zaterdag 15 december 2007 @ 23:23:
[...]

Hoeveel platen heb je? 100? 200? Dan kan het misschien nog maar ik had voor een jaar of 2 terug nog een vinyl collectie van 6500+ stuks... no way dat je dan nog over zo'n goed geheugen beschikt per plaat.

Daarnaast is er niets neps aan een cue point, ik kan met een cue point dingen die jij nooit zal kunnen met een draaitafel. Een draaitafel is gewoon een beperkend stukje dj gear als je het af zet tegen al het andere wat er is. Kun je lang en kort over ouwehoeren maar een draaitafel bied je gewoon niet alle mogelijkheden die je met andere media wel hebt terwijl al die andere media het omgekeerde wel kunnen ;)

Er is dus niets kinderachtigs aan, het enige wat kinderachtig is zijn de mensen die zichzelf beter vinden omdat men vinyl draait... gelukkig sterven die mensen net als het vinyl ook langzaam maar zeker uit ;)

[...]

Beste Reind, we kennen je ongezouten mening, maar wees dan zo slim om aan te geven dat er nog hoop is voor de vinylliefhebbers. Ik zal de laatste zijn die beweert dat vinyl-dj's beter zijn dan cd-dj's, want dat is namelijk absoluut niet zo. Probleem is gewoon dat die vinyl-dj's in de loop der jaren gehecht zijn geraakt aan het medium. Dat kun je zien als zwakte, maar van de andere kant ook als sterkte. Wanneer je het gevoel van het vinyl kunt koppelen aan de digitale superieuriteit van de moderne media, heb je een win-win situatie. Je bent zelf 1 van de personen die jaren geleden riep dat er een nieuw tijdperk is aangebroken in dj-land: "The Timecode Age", om het maar even zwaar overdreven uit te drukken.
Ik ben zelf iemand die zich enorm beperkt heeft tot het alleen maar kunnen draaien met draaitafels. Maar ik had gewoon geen zin meer om iedere maand voor veel te veel geld aan veel te veel kilo's vinyl uit te geven. Het gevoel van een plaat zit gewoon in mijn vingers en dat wou ik niet zo maar opgeven, dus ben ik maar overgestapt op Beatport-mp3's, 2 timecodeplaten, een ESI U46DJ en DJ Decks.
Dit heeft als gevolg dat ik gewoon heerlijk mijn ding kan doen op mijn draaitafels, toch de nieuwste muziek kan draaien à 2 euro per nummer (ipv het vijfvoudige van een plak vinyl, waar je toch maar 1 track van draait) en ook nog kan profiteren van digitale geluidskwaliteit.

Kortom: vinyl is nog steeds briljant, maar dan niet als muziekmedium, maar als controller.

Canon EOS 450D | Sigma EX 18-50 mm F2.8 Macro | Sigma EX 50-150 mm F2.8 |
B+W UV F-Pro MRC 67mm | B+W UV F-Pro MRC 72mm | Lowe Pro Sling Shot 200 AW

«zo niet, dan toch»

quote:
teacher schreef op zondag 16 december 2007 @ 00:39:
[...]

Keep that in mind.
Ik denk dat er meerderen zijn die dit perspektief uit oog verliezen.
Daarentegen, het is en blijft een leuke discussie... CDs of vinyl.

Hoe zeer ik ook van vinyl hou, hoe meer ik toch die, CD, kant uitgetrokken wordt. Hierdoor hoor ik graag van mensen, waaronder ook Reind, gebruikservaringen, voors en tegens en laatste nieuwtjes.

Ennuh... Die TTs van Reind zijn ook gaaf te noemen. ;)

Ik ben en blijf een groot voorstander van draaien met vinyl. Maar dat komt ook omdat ik vinyl verzamellen gewoon leuk vind. Shopje in.. plaatjes zoeken.. mooie hoes.. lekkere track.. mee naar huis dat ding.

Dat gevoel zal ik nooit krijgen met een mp3 ofzo. Draaien met ableton heb ik ook wat geprobeerd. Ga het programma zeker gebruiken voor live sets. maar met dj-en vind ik het aan 1 kant jammer dat je tempo zoeken bij ableton eigenlijk niet meer hoeft. De tool doet het bijna 100% voor je. Daarin tegen is het draaien met 3 decks dan eigenlijk ook een koud kunstje dus ook weer een hoop lol aan te beleven.

Draaien met cd's och jonge wat lekker zo snel, terug naar je cue point en andere vratsen.

Alle drie de opties hebben hun nadeel en voordeel, voor mij is er geen echte winnaar en tijd zal het leren. Maar toch de winkel in lopen op een maandag morgen. lekker 2 uur snuffellen en een kopje koffie blijft leuk en dat zal ik nooit hebben met een cd of mp3. Maar het blijft een persoonlijk iets en dus een discussie die niet te voeren is want het doel van een discussie is iemand overtuigen.

uiteindelijk gaat het ook niet om het medium maar het publiek en de lol :)

edit: als ik dan toch iets in het voordeel van vinyl moet roepen.. het kan in waarde stijgen :)
RMB - Spring 100 euro op ebay weg zien gaan. 5 keer in me kast :)

ps. Reind ben nog steeds benieuwd hoe je aan die info over de Ultrasone hfi-500 dj1 kwam.

Quinie wijzigde dit bericht 16-12-2007 13:53 (10%)

....
Nu ff niet mama ik sta net de cake af te gieten
http://www.hyves.nl/muziek/songs/uitgelicht/ nu song uitgelicht op hyves

quote:
universal creations schreef op zondag 16 december 2007 @ 01:39:
[...]
Kortom: vinyl is nog steeds briljant, maar dan niet als muziekmedium, maar als controller.
En dat is een hele andere discussie zoals ik eerder ook al aan gaf, een medium als controller is heel wat anders als een medium als afspeel bron. Vinyl heeft niet meer hetgeen wat het vroeger had, vroeger was er namelijk geen fatsoenlijke cd speler en vroeger hadden we nog geen MP3's en dus was vinyl HET medium. Tijden veranderen echter en vinyl heeft geen enkel voordeel meer als medium ten opzichte van de digitale media die een aantal grote voordelen hebben.

Een paar hele simpele,
- Distributie van digitale media is goedkoper.

- Prijs eindproduct digitale media is lager.

- Geen slijtage op je media dragers waardoor er altijd een constante kwaliteit is.

- Veel minder last van storende invloeden van buitenaf (een draaitafel met een slechte naald zal iedere vinyl slecht laten klinken terwijl zelfs de goedkoopste cd speler dit wel goed zal kunnen doen)

- Grotere en snellere verspreiding van je muziek, geen promoter, label, distributeur meer tussen jou als producer en de afnemer. Je doet direct zaken met je label OF je kiest ervoor direct je tracks bij een aantal shops neer te planten waardoor je minder mensen tussen het eindproduct hebt zitten en dus meer geld overhoud aan jouw eigen product.

- Zie vorige punt, een producer houd percentage gewijs gezien meer over aan een MP3 die verkocht word dan een plak vinyl. Mede door het werken met digitale media bereik je een bredere doelgroep met een hogere inkomsten tot gevolg.

- En als laatste (en ik kan er nog wel 50 opnoemen), er is gewoon veel meer mogelijk met digitale media, probeer jij een vinyl track maar eens even snel door een Ableton Live heen te trekken, probeer maar eens loops, hot cue's e.d te maken met een plak vinyl.... allemaal onmogelijk ;)
quote:
teacher schreef op zondag 16 december 2007 @ 00:39:
[...]

Keep that in mind.
Nee laten we lekker tegen cd dj's en mensen die met een controllertje gaan zeggen dat cue points nep zijn om onszelf als vinyl dj's nog heel wat te voelen en onzin feitjes uit de kast gaan trekken om het ook nog eens te gaan verdedigen ;)

Ik gebruik zelf ook nog steeds vinyl en gebruik de draaitafel als digitaal medium in de vorm wan een controller en ik weet dondersgoed dat vinyl gewoon op zijn einde loopt, en hoe jammer dat ook mag zijn ik ga niet zeggen dat mensen die cd's gebruiken en cue points zetten nep en/of kinderachtig zijn en zal een ander medium ook niet uitsluiten. Wat ik doe is feiten op een rij zetten, weerleg het eerste rijtje maar eens zou ik zeggen ;)

http://www.aboutdj.nl/diversen/reind_led_2.jpg
Geen cd speler te bekennen dacht ik zo ;)

Vinyl heeft gewoon geen grote voordelen meer (zeker gezien de slechte kwaliteit van de vinyl persingen de afgelopen jaren) als media drager, alleen maar nadelen ten opzichte van de nieuwe media gezien het feit dat er voor iedere kwaliteit die vinyl zou kunnen hebben een digitale tegenhanger is die het beter doet.
quote:
ps. Reind ben nog steeds benieuwd hoe je aan die info over de Ultrasone hfi-500 dj1 kwam.
Ding word ook verkocht door Ecler onder hun eigen naam en de headphone word in de USA ook nog door een ander merk verkocht. Ultrasone is de "maker" de rest "koopt" het idee en plakt er hun eigen naam op. Ik heb de Ecler op mijn kop gehad en het enige voordeel vond ik dat ie lekker licht was, op het vlak van geluids kwaliteit legt ie het echter af tegen een HD25 van Sennheiser.
quote:
universal creations schreef op zondag 16 december 2007 @ 01:39:
[...]

Beste Reind, we kennen je ongezouten mening, maar wees dan zo slim om aan te geven dat er nog hoop is voor de vinylliefhebbers.
Is er niet, de hoop op een revival van vinyl is net zo groot als de kans dat de paus een potje gaat staan vloeken wanneer hij ons bedankt voor de bloemen tijdens het pasen. Vinyl als media drager is gewoon een aflopende zaak, vinyl persingen gaan achteruit, de prijzen gaan omhoog en de alternatieven worden aantrekkelijker en daarnaast is er geen gear fabrikant meer die warm loopt voor een door ontwikkeling van de draaitafel (want er is genoeg mogelijk). Tel dat bij elkaar op en vinyl zit gewoon op een dood spoor... daar hoef je geen kennis van zaken voor te hebben dat is gewoon 1+1=2.

Vinyl als controller medium kan nog prima een tijdje mee zolang er draaitafels blijven staan in de clubs maar hoe lang zal dat nog zo blijven? Ik denk dat dat ook geen 5 jaar meer duurt, steeds meer clubs zetten de SL's ergens in een stoffig keldertje neer en zetten er 2 extra cdj's voor terug. Steeds meer dj's hebben de SL niet meer nodig en dus blijft ie in dat keldertje staan. In Hotel Arena staan geloof ik al geen eens SL's meer, iedere keer als ik in de Jimmy Woo kom dient de SL als plek om je cd map op neer te kwakken met als gevolg dat de toonarm zo gaar is als wat met als gevolg dat ik daar veeeeeeeel liever een CDJ pak met een tijdcode cd er in.

Vinyl als media drager loopt gewoon op zijn eind, zelfs de cd speler heeft niet de winst kunnen boeken die het eigenlijk zou moeten boeken door nieuwe mogelijkheden zoals een Ableton Life en de andere software die aan te sturen is met een midi controller.

Reind wijzigde dit bericht 16-12-2007 14:45 (50%)

quote:
Reind schreef op zondag 16 december 2007 @ 14:17:
- En als laatste (en ik kan er nog wel 50 opnoemen), er is gewoon veel meer mogelijk met digitale media, probeer jij een vinyl track maar eens even snel door een Ableton Live heen te trekken, probeer maar eens loops, hot cue's e.d te maken met een plak vinyl.... allemaal onmogelijk ;)
Met djDecks is het geen probleem om een loop te starten tijdens het afspelen van een gewone vinyl :P
quote:
Nee laten we lekker tegen cd dj's en mensen die met een controllertje gaan zeggen dat cue points nep zijn om onszelf als vinyl dj's nog heel wat te voelen en onzin feitjes uit de kast gaan trekken om het ook nog eens te gaan verdedigen ;)
Daar ben ik het ook mee eens. Als cue-points al nep zijn, dan is het afspelen van vooraf opgenomen muziek (door iemand anders dan nog) op gelijk welk medium ook nep.

Verder vind ik ook gewoon dat mensen die met vinyl willen draaien dat nog zo lang mogen doen als ze willen, om wat voor reden dan ook.
Als professionele dj wordt het waarschijnlijk op termijn wel moeilijker als je steeds je eigen draaitafels zal moeten meenemen en er een plaatsje moet voor vinden in clubs.
Mr Majestic

nofi modus:

Reind heeft gelijk, vinyl is morsdood, het ligt al in de kist alleen de deksel moet er nog opgeschoven worden.
Ergens heel ver weg in de marge zal er in de nabije toekomst nog vinyl gebruikt worden en ja er zal vast wel een keer een hippe vogel opstaan die alleen oude vinyl platen draait en daarmee de aandacht trekt.

Persoonlijk vind ik vinyl veel meer charme hebben, alhoewel dat natuurlijk iets subjectiefs is. Ben er ook mee opgegroeid. Echter als ik in een club sta dan interesseert het me eerlijk gezegd helemaal niets HOE de DJ zijn geluid voortbrengt. Van mijn part steekt ie een toeter in zijn reet en creeert ie het via zijn uitlaatgas.

Als de muziek gewoon maar vet is. :)

Help!!!! wijzigde dit bericht 16-12-2007 18:23 (17%)

quote:
Help!!!! schreef op zondag 16 december 2007 @ 18:07:
Als de muziek gewoon maar vet is. :)
Iemand die tenminste ook snapt hoe het werkt ;)

Het grappige is ook altijd dat de die hard vinyl aanhangers eerder zullen roepen dat iets nep is dan dat een cd aanhanger dat doet. Mensen met een TE groot zwak voor vinyl sluiten naar mijn mening te snel andere mogelijkheden uit en veroordelen het met vaak zulke slechte be-argumentatie dat het eigenlijk een beetje lachwekkend word. Zo riep men over de CD dat de cd speler wel al het werk deed... de cd speler is nu zover ingeburgerd als wat maar er zijn nog steeds geen cd spelers die al het werk doen voor een dj. Ja er zijn spelers die een mixje kunnen maken maar dat mixje zal hetzelfde klinken als iemand die krap aan een jaar draait en 0,0 talent heeft.

Waar ik me vaak aan erger is dat mensen roepen dat het allemaal vanzelf gaat, dat is niet het geval en dat zal waarschijnlijk ook nooit het geval worden. Een automix functie in software is leuk maar de software zoekt nog steeds niet de platen uit die bij de avond aan sluiten en kan nog steeds geen set opbouwen. Men vind het kunnen beatmatchen altijd heel wat en dat is allemaal leuk en aardig maar iedereen kan een plaat leren beatmatchen en we weten ook allemaal dat wanneer je 2 plaatjes gelijk kunt leggen je nog steeds geen goede dj bent.

Waar men dus op draait is zoals Help!!!! ook al aangaf onbelangrijk, het eindresultaat geld. Mensen die de mogelijkheden van een cd speler gebruiken dus maar nep noemen vind ik een zwakte tonen eersteklas. Dat men liever met vinyl draait dan met cd moet iedereen lekker voor zich weten maar laten we het wel bij feiten houden en vinyl niet boven digitale media gaan plaatsen op het gebied van kwaliteit e.d. want dan zijn we gewoon onzin aan het uitkramen met z'n allen.

Phat Winex

Ja dat die grote zwarte plakken een haast magische aantrekkingskracht hebben op veel mensen, dat blijft een appart gegeven. Ik heb er zelf ook last van, er staat hier onderhand twee meter met langspelers, en als het me even uitkomt koop ik nieuwe albums op vinyl.
Hoe bout het ook is in vergelijking met een cd, ik houd van dat spul. Hoezen, bakken met tweedehandse rommel. Lekker ontdekken, heerlijk. O+

Maar toen ik begon met draaien, zo'n twee jaar geleden, heb ik toch maar besloten om het digitaal te gaan doen. Met cd's en m'n macbook pro. En eigenlijk bevalt me dat bijzonder goed. Ik loop er lekker op los, vind het heerlijk om via de waveform de ideale plek mix al te kunnen zien en godverdomme wat is het heerlijk om flexibel te zijn. Ik draai vooral veel op studiefeesten en daar ontkom je er niet aan dat je je publiek echt moet bedienen. Je gaat gewoon met 10.000 nummers de deur uit, en je kan terplekke improviseren en aanvoelen hoe de avond verloopt.

Ik heb de garrantie van m'n laptop met twee 2 jaar verlengt, klaar om hem de filistijnen in te slepen. Alle centen die ik vang met draaien gaan de spaarpot in en ik breng drie dagen per week de post rond, allemaal met als doel een volledig digitale midi set bijeen te bikken.
Het gaat me een tijd kosten, maar ik kom er wel. ;)
En dat is wel het grootste nadeel. Het is verrotte duur allemaal. Ach he. :)

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws