Waarom zijn MMORPG's zo duur?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 6.368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05 16:37
Heb jaar lang WoW gespeeld en heb ik geen spijt van. Qua plezier per betaald uur had ik niks te klagen, er gaat nl genoeg tijd in zitten.

Echter, het argument van "je krijgt veel updates" vind ik niet tellen.
Ik heb nooit voor WoW echt updates zien uitkomen waarvoor ik OF niet hoefde te betalen (WotLK, BC) OF die niet ook voor andere niet-MMO's ontwikkeld werden. (Patches of extra minor content).

Sterker nog, deze extra content is bij sommige games (Witcher bv) gratis.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 19:37
pingkiller schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:20:
En trouwens,die wereld draait door,ook als jij niet speeld. Dit is een zeer belangrijk aspect voor een mmorpg. De wereld draait altijd door,dat is ook een rechtvaardeging voor de maandelijkse abbonments kosten die ook doorlopen als jij niet speelt.
Hier moet ik even op reageren. Ik betaal de NS geen geld voor de momenten waarop ik niet mee rij met de trein. Ik betaal voor een dienst, zoals het vervoer en ik betaal voor het recht om online te kunnen spelen. Ik ga niet betalen voor een dienst waar ik geen gebruik van maak. Dat de dienst ondertussen wel door draait is een bedrijfsrisico.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fridge
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11-2024
Zo, necro iemand? Haha, de discussie gaat na 3 jaar weer vrolijk verder waar ie gebleven is...

Maar goed, deze discussie is echt zinloos.. Blizzard vraagt geld voor draaiende service, miljoenen mensen zijn bereid dit te betalen, winst wordt gemaakt, bedrijf blij. Case closed.

EDIT: Als ze een manier zouden kunnen bedenken om meer WINST (let op, omzet - KOSTEN) te maken met iets van een prepaid systeem/pay-per-minute zouden ze dit uiteraard wel doen. Maar ja, waarschijnlijk kost het ze meer dan het oplevert, dus waarom zouden ze?

[ Voor 31% gewijzigd door Fridge op 21-12-2009 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024

MantaMania

Pray Hard

HawVer schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:04:
[...]

Hier moet ik even op reageren. Ik betaal de NS geen geld voor de momenten waarop ik niet mee rij met de trein. Ik betaal voor een dienst, zoals het vervoer en ik betaal voor het recht om online te kunnen spelen. Ik ga niet betalen voor een dienst waar ik geen gebruik van maak. Dat de dienst ondertussen wel door draait is een bedrijfsrisico.
Tis maar net hoe je het bekijkt de prijs van je kaartje is ook voor de crappy uren dat de trein rijdt in principe betaal je bv in de spits teveel voor het ritje / aantal mensen en om bv 1 uur snachts betaal je te weinig voor rit / aantal mensen. Dus eigenlijk betaal jij ook voor de momenten dat je er geen gebruik van maakt tis maar hoe je het bekijkt!.
Als je een trein abbonement hebt betaal je ook gewoon ook al reis je niet zo moet je het vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:54
In plaats van uren over dit onderwerp te discussiëren (ja, ook ik heb liever dingen gratis, maar dat kan niet altijd!) had je ook allang je MMORPG kunnen spelen, zodat je nog meer ''winst'' uit je betaalde maand haalt!!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylocke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-03 22:59

Tylocke

[Team Carrack]

Jammer dat deze discussie destijds is veranderd in: "Waarom lijkt WoW zo duur"

Interessanter was geweest om de verschillende modellen van MMORPG's te vergelijken.

Zo ken ik bijvoorbeeld:

Guildwars: Alleen eenmalig voor de software. Uitbreidingen zijn optioneel. Geen maandelijkse kosten. Microtransacties.

WoW: Eenmalige kosten voor software. Maandelijkse kosten. Uitbreidingen zijn noodzakelijk.

EVE: Maandelijkse kosten plus eenmalige activatiekosten. Updates zijn verplicht maar zijn gratis.

Persoonlijk vind ik hierin WoW de meest ongunstige voor de klant, want je betaald immers dubbel. Zowel de structuren van Guildwars en EVE zijn fijn, alhoewel een ontwikkelaar liever het laatste zal hebben omdat hij dan voorzien is van een continue inkomen.

Zijn er nog andere modellen?

You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:59

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Nog andere modellen:

Micro-economie. Je betaalt per item of service voor dingen. Gewoonlijk niet verplicht, maar maakt een paar dingetjes in het spel (tijdelijk) makkelijker. Voorbeelden van spellen: DDO en Runes of Magic.

F2P met extra voordeel voor subscriptions: Anarchy Online

Soort micro-economie: In-game cash == x amount of real life cash: Entropia Universe.

Sommige spellen geven je de mogelijkheid een hoop geld uit te geven en dat is voor altijd (lifetime subscription). Alleen uitbreidingen moet vaak nog wel voor worden betaald: Lord of the Rings Online

Met EVE is het volgende ook mogelijk: Je verdient zoveel in-game geld dat je er je subscription mee kan bekostigen.

De modellen waar ik voor heb betaald nu en in het verleden: Dat van LotRO (lifetime), WoW, EVE en Entropia Universe. Ik moet zeggen dat ik de lifetime subscription van LotRO het meest relaxed vind. Niet het gevoel van 'mm, nog 3 dagen te gaan, ik zou nu zoveel mogelijk moeten spelen om nog wat waar voor mijn geld te krijgen'.
Als WoW ook een lifetime had, en het is onder de 200 euro, zou ik dat waarschijnlijk overwogen hebben. Nu speel ik dat heel misschien 1 of 2 maandjes in het jaar, of jarenlang zelfs niet.
Het model van Entropia Universe vind ik ook wel aardig. Je bent alleen te snel door je geld heen, dat mogen ze dus wel aanpassen om meer speelbeleving te geven.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zijn wel meerdere modellen, maar met erg veel 'raakvlakken' op de grote modellen (
Maple Story - Free 2 play met itemshop, dit is zo'n beetje de grondlegger van dit concept. Varierend van costmetische goodies tot dubbele experience en pets die automatisch 'looten', kan je gratis spelen maar draait de game alsnog op inkomsten uit de itemshop. Veel items hebben een bepaalde 'expire' periode, veelal gelijk aan (delen) van een normale monthly subscription. Ten opzichte van bijvoorbeeld WoW kan dit spel enorm duur zijn, helemaal afhankelijk van de speler.

Cabal Online - Free 2 play met itemshop, maar een twist. In de itemshop kan je een 30/60/90 'card' kopen die je beetje extra exp geven, toegang tot 'premium' channels en nog wat zut. Speel je altijd premium, speel je eigelijk een subscription game, per maand geef je die 10-14 euro uit om weer 30 dagen 'speciaal' te kunnen spelen. Wederom, ik ken mensen die hier 100den euro's per jaar aan uitgaven.

NCsoft zelf heeft ook een tactiek om de games onderling wat te promoten, met een CD-key vanuit Aion (box) kon je wings krijgen in Guildwars, 'veteran reward' systeem (hoe langer betaald speler, hoe leuker de goodies werden), City of Villains werd bij launch wel als 'losse' MMO verkocht (aparte sub, aparte client) maar is vandaag de dag gecombineerd tot 1 fee, 1 client, beide games. Ook NCsoft is inmiddels overgestapt naar ingame extra pakketjes, van nieuwe animaties en skills tot outfits.

Duur blijft relatief. Ik had voor al het geld wat ik in MMO's heb gestoken een (erg) leuke auto kunnen kopen, maar weegt dat op tegen de tijd dat ik me heb vermaakt in de MMO's?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Anoniem: 103856 schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 15:28:
we zetten het op een rekenen:
serverstroom: 100 euro per maand (lijkt mij veel)
serverkosten: 1500 euro
servercapaciteit: 1000 man online
uren speeltijd per persoon per dag: 3
1000/(3/24)=8000 man per server
spel aanschaf: €50
1500/8000=ongeveer 20 cent gaat naar de aanschaf van de server
100/8000=ruim 1 cent van de maandelijkse kosten gaat naar de stroomkosten
spel design: 100 man * elk een maand werkuren=100*30*24=72000 manuren
loon: €20
72000*20=€144000 voor het speldesign (ontiegelijk overdreven)
spelers wow: 4000000
144000/4000000=€0,036 van de spelaanschaf gaat naar de makers
moderators:
ongeveer 500 tegelijk online (lijkt mij extreem veel).
zo'n 10 euro per uur
10*500*24*30=€3600000
€3600000/4000000=ongeveer een euro per maand gaat naar de moderators
reclame is verwaarloosbaar weinig

ja, er wordt in de prijzen flink overdreven. daarom zijn er ook zoveel gratis alternatieven ;)
Als jij denkt dat wow draait op servertjes van 1500 euro is er iets goed mis met je ICT kennis. En er werken dik 1800 werknemers aan World of Warcraft.

• Dakreal
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10-2023
Seth_Chaos schreef op donderdag 31 december 2009 @ 09:58:
[...]

Als jij denkt dat wow draait op servertjes van 1500 euro is er iets goed mis met je ICT kennis. En er werken dik 1800 werknemers aan World of Warcraft.
Als hij denkt dat een serverpark 100 euro stroom per maand kost is hij sowieso naief :P

Ga ervanuit dat een serverpark ter groote van WoW ongeveer 1000-10000 euro per maand verstookt.
Daarnaast zijn het mainframes die gemiddeld zo een 15.000 per stuk kosten.

Daarnaast heb je monitoring servers en allerlei dingen die zorgen dat ze kosten wat kost blijven draaien.

Tevens.. wat is 12,99 per maand nou? tegenwoordig 4 biertjes in de kroeg?

Heb toch langer plezier van 12,99 @ wow dan 4 biertjes in de kroeg :)

Specs - Q9550 Cooled with CM V8 @ 3.6 Ghz, Kingston HyperX 8gb, MSI GTX660 Ti Power Edition, Samsung 128GB SSD 830 series.

Anoniem: 306679

Ik betaal per maand +/- 15 euro voor een EVE Online account. Deze zal elk moment van de dag bezig zijn met een skilltraining. Ik betaal dus voor het laten lopen van mijn skills (moet wel enig bijhoudt en keuze werk in gedaan worden, maar dan nog). Dit houd in dat ik dus voor server tijd betaal en mijn account. Het voorbeeld van de NS gaat dus hierbij niet op... Je wil niet elke dag met de NS reizen dus doe je dat ook niet. Ander voorbeeld hierin, stel je zou elke dag met de trein moeten reizen van punt naar punt naar punt. Dan is een abonnement toch goedkoper dan een enkele reis naar elke plaats. Tenzij je natuurlijk maar korte stukken hoeft te reizen en maar 1 of 2 keer per week. Daar ben ik het mee eens... Het is dus net als met MMO's wel zo dat je er voor kiest om te spelen of niet. Heb je weinig tijd en wil je een MMO spelen, ga dan kijken naar iets waar je wel je voldoening in tijd uit krijgt. Heb je redelijk wat tijd, ga er dan lekker voor zitten. Het is nou eenmaal zo dat wanneer je een MMO speelt dat je tijd maakt. Ik speel redelijk fanatiek EVE en ben elke dag even online. Niet om zoveel beter te worden (dat gebeurd automatisch) maar om even te socializen. Sommigen mensen hebben de behoefte om heel veel uit te gaan, ik speel een MMO en stop het geld wat ik normaal in een paar uur er makkelijk door jaag, in iets waar ik een maand veel plezier van beleef.

Nog een voorbeeld:
Wanneer je elke dag de kroeg in duikt om met vrienden te babbelen, daar tijd in steekt en daar alles moet kopen en halen wat je ook thuis hebt. Wat ben je dan kwijt? De gamers onder ons steken meer tijd in het spel omdat dit hun eigen sociale wereldje is. Wij hebben hier onze maten zitten waar we op kunnen rekenen en waar we voor klaar staan. Waar in het echte leven kun je iemand helpen met het afmaken van een vijand onder het genot van een goed glas drinken en een sigaret? Waar kun je opscheppen over iets wat je in het echte leven nooit zult bereiken? Klinkt heel erg nerdy dat ik het zo zeg (en trots dat ik ben ;)) maar het is onze manier van ons onderscheiden van de rest van de wereld. Een ander geeft 100en euros in de kroeg uit. Wij verkiezen om die tijd deels in een game omgeving door te brengen voor een fractie daarvan.

MMO's duur? Ik dacht het dus even niet...

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:41

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

[...]

Je zit nog veel te laag qua schatting:

nieuws: World of Warcraft vergt 13.250 bladeservers en 1,3 petabyte aan opslag :)

[ Voor 4% gewijzigd door Thrace Grumble op 31-12-2009 13:15 ]

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgreehder
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:29
Ik weet het niet, ik speel zelf Eve Online, koop na ongeveer 5 maanden spelen nu met in-game geld verlengingen, dmv. zogenaamde PLEX (vertaalt zich ongeveer in minimaal 1 a 2 dagen spelen om dit te bekostigen). Totaal aan het spel dus zo'n 75-90 euro uitgegeven; persoonlijk vind ik dat zeer betaalbaar (instapkosten zijn ook laag met deze specifieke MMO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscure
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-12-2022

Obscure

Twinkie??

[opervlakkige modus]
je kan ook runescape gaan spelen dan ben je 5 euro in de maand kwijt (als je member word) :p
[/opervlakkige modus]

maar er zijn genoeg f2p games (waar je voor kan betalen voor meer dingen / upgrades)
* silkroad online (wel zeer druk) - gebruikt item mall
* perfect world - gebruikt ook item mall systeem d8 ik
* Priston tale 2
* Ether Saga
* Dragonica
* Celestial Destroyer
* 12 Sky 2

deze games zijn f2p te downloade (neem ik aan) maar je kan ingame spullen kopen (of via de site) voor je character zoals special suite (enzo) waar hun dan de game onderhouden.
maar deze games hebben dan meestal wel een gebrek van admins dus meestal weinig toezicht. bugs worden vaak niet snel opgelost. maarja de keuze is aan de persoon die de game wilt spelen :p

maarja 4 ~ 6 biertjes minder (of wat andere drankjes) in de maand en je kan al een wow account onder houden (of een andere game) want je betaald 30 euro voor de game (krijg je al een gratis maand) koop je maand later membership voor 15 euro, lvl je tot 60 ofzo koop je de uit breidingen (want je hoeft niet alles in 1x te kopen ;) )

edit: tegenwoordig is niks meer goedkoop ;) je kan mee gaan met de prijs of het niet doen (want een groot ligt er niet wakker van als 1 persoon niet meer betaald :z :Z )

[ Voor 7% gewijzigd door Obscure op 04-01-2010 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02-2013
Ja MMORG zijn duur ..
als je er lang over na denkt heel erg duur!!

als je 4 uur per dag speel en in het weekeinde wat langer dus;.
4x5 + 10 in weekeinde is 30 uur..

als je in die tijd een extra baan neemt en je werk 20 uur per week extra ... heb je veel geld extra in een jaar!!
dus ja MMORG kosten veel tijd... niet veel geld! , als je die tijd beter gebruikt die je steekt in MMORGs kan je er geld mee maken en dan is die tijd die je in een MMORG steek weg gegooit geld !
En dat kan heel veel geld zijn !!!
Ook kan het je een vriendin kosten of zo ; )

Zo als veel mensen al zeggen is 10 of 20 euro per maand niet veel ga 1 x per maand maar na de bios of uit met vrienden, dan ben je meer kwijt..
Maar de tijd die je er insteekt is veel kostbaarder..
In de tijd dat je loop te spelen over de jaren heen kan je een extra taal leren, of een extra studie er bij doe naast je werk tijd of door een bij baantje bij te nemen een wereld reis bij elkaar sparen in een paar jaar tijd.
of een instrument leren spelen enz...
Ook zou je een managment cursus kunnen doen of een ander cursus (programeren) zodat je je verder kan ontwikkelen op je werk en dat resulteerd weer in meer salaris en meer kansen.

Met ander woorden je kan je real live dream verwezelijken in die tijd dat je een MMORG speeld

Ik zelf heb ook heel veel MMORG gespeeld zelfs 50 uur per week gemiddeld naast een voltime job voor een jaar of 2 men heeft zelfs ook nog een artikel in de volkskrant hier over geschreven, maar dat is allemaal verleden tijd..
ik ben gestopt omdat ze de MMORG "ENB" gekilled hebben Thanks EA games!!

Hier door ben ik wakker geschud en ben ik gaan werken aan mijn droom om in japan te leven en te werken na 3 jaar ik het mij gelukt en ik leef nu in japan en heb hier een goed job, ik speel nog steeds MMORGs maar veel minder ik speel Rapplez, ja een gratis MMORG..

Ik raad mensen aan om niet al hun vrije tijd aan deze verslavende MMORGs te stekken omdat je soms kansen kan missen in je leven die maar 1x langs komen (je leeft maar 1x) als je de tijd op een ander manier gebruikt kan je veel meer bereiken dan de bank rekeing spekken van een MMORG company, dus alleen achter een pc zitten en 4 uur lang op 5 knopjes te drukken elke avond help je niet verder in je leven!!... ; )

Dus MMORGs zijn verschikkelijk duur !!!
ze kunnen je 100.000 euros kosten !! in je echte leven als je kansen mist in je werk cariere !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-05 16:41
Volgens jouw redenering is slapen dus ook heel erg duur? Van die ~50 uur per week dat je in je bed ligt zou je er dus ook minimaal 40 van kunnen werken. Ga eens na wat een kansen je allemaal hebt gemist in de afgelopen jaren!

De spelers zelf zien het spelen van een MMORPG als een hobby. Naar mijn mening is het ook gewoon een valide hobby die je er naast je werk/school bij kan hebben. Het is alleen nog niet 'maatschappelijk' geaccepteerd zoals jouw reactie al aangeeft. Niet iedereen heeft dezelfde ambities / interesses..

Zoals met alles geldt ook voor MMORPGs; Doe het met mate of maak er je beroep van en ga bij Blizzard oid werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:47

D4NG3R

kiwi

:)

-

[ Voor 99% gewijzigd door D4NG3R op 07-01-2010 08:52 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:47

D4NG3R

kiwi

:)

Obscure schreef op maandag 04 januari 2010 @ 11:56:
[opervlakkige modus]
je kan ook runescape gaan spelen dan ben je 5 euro in de maand kwijt (als je member word) :p
\[/opervlakkige modus]
Als je member word is het spel ineens een heel stuk leuker :P Al helemaal sinds er een fatsoenlijke HD modus is!

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209435

wat is 30€ per maand?

Voor niets gaat de zon op.... Iedereen die iets verkoopt of die iets maakt doet dat wel om er winst uit te halen.
Dit geld voor alle MMO's, en vaak hoef je niet te betalen MAAR dan geven ze je minder plezier door dat je bepaalde dingen niet kan.

Ik vind dat er gewoon betaald moet worden.
Kijk naar WoW, met zo een support en zo veel mensen die het voor andere mogelijk maken om het spel speelbaar te maken dan is het toch niet erg dat het geld kost?

Als je op vrijdag 1x niet naar de kroeg gaat en 1x dat geld bespaard door thuis te blijven hebj e de maandelijkse kosten er al uit.

Je kan ook gewoon elk weekend op vrij en zaterdag avond uitgaan en 50€ weg brengen, maar dat is niet zonde?
Meningen zijn hierover verdeeld natuurlijk maar ik vind die 30€ of 40€ per maand dan niet erg hoor.
Valt allemaal reuze mee.
Wacht maar tot je auto gaat rijden :P Dat kost pas geld!

Reactie op Henrim123:

Overdrijven is ook een vak en jou post lezen kost mij tijd dus geld dus jij bent erg duur!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-05 14:21
[...]

offtopic:
Je reageert op een post van bijna 4 jaar oud.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 306679

@ Henrim:
Nu wil ik niet vervelend zijn... Maar ik ga niet naast mijn baan van 40 uur per week hard werken, nog een baan erbij nemen om nog meer te kunnen werken. Jij mag die droom van je hebben vervuld om naar Japan te gaan, maar er zijn ook mensen die tevreden zijn met het leven dat ze onderhand hebben opgebouwd. Niet iedereen wil naar het buitenland binnen een paar maanden. Niet iedereen heeft direct de behoefte aan een vriendin zelfs (hell! ben zelf een gelukkig vrijgezel en zou deze vrijheid niet willen missen), jij geeft dus aan dat wanneer je elke dag een spel speelt dat je bevalt in je vrije tijd (vooral dat onderdeel goed lezen) dat je kostbare centen weggooit? Ik had al gezegt dat ik niet vervelend wilde overkomen, maar ik geniet van mijn vrije tijd. Ik vindt het heerlijk om even helemaal te ontspannen na een dag hard werken. Waar ik mijn uren in besteed is toch geheel mijn eigen zaak?

Jij hebt 3 jaar geknokt om te komen waar je nu bent, ik heb voordat ik met MMO's begon geknokt en heb gezocht naar mijn eigen ideaal. Die heb ik gevonden, heb nu mijn chars in EVE waar ik elke dag de nodige touch-up aan doe en houd mijn huis in goede orde.

Besides is jouw redenatie dat je alleen door 80 uur per week (wat ik uit je woorden opmaak althans) te werken ergens komt in de maatschappij. Dat stelt me lichtelijk in je hoop in de mensheid teleur. Je kunt ook hard werken en ontspannen, wat in mijn ogen een groter goed is dan elke dag werken voor geld en dan het liefst zo lang en intensief mogelijk. Misschien is dat mijn beste advies aan jou, leer eens ontspannen en onthoud goed dat jouw manier niet iedereens manier moet zijn ;).

Gratz met het bereiken van je dromen en doelen. Andere vraag aan je: Wat ga je nu met je leven doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 209435

Anoniem: 306679 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:20:
@ Henrim:
Nu wil ik niet vervelend zijn...

Andere vraag aan je: Wat ga je nu met je leven doen?
Beetje oftopic maar had dit zelf niet beter kunnen zeggen!

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 209435 op 07-01-2010 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2557

Anoniem: 103856 schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 15:28:
we zetten het op een rekenen:
serverstroom: 100 euro per maand (lijkt mij veel)
serverkosten: 1500 euro
servercapaciteit: 1000 man online
uren speeltijd per persoon per dag: 3
1000/(3/24)=8000 man per server
spel aanschaf: €50
1500/8000=ongeveer 20 cent gaat naar de aanschaf van de server
100/8000=ruim 1 cent van de maandelijkse kosten gaat naar de stroomkosten
spel design: 100 man * elk een maand werkuren=100*30*24=72000 manuren
loon: €20
72000*20=€144000 voor het speldesign (ontiegelijk overdreven)
spelers wow: 4000000
144000/4000000=€0,036 van de spelaanschaf gaat naar de makers
moderators:
ongeveer 500 tegelijk online (lijkt mij extreem veel).
zo'n 10 euro per uur
10*500*24*30=€3600000
€3600000/4000000=ongeveer een euro per maand gaat naar de moderators
reclame is verwaarloosbaar weinig

ja, er wordt in de prijzen flink overdreven. daarom zijn er ook zoveel gratis alternatieven ;)
Laat ik even een herberekening maken voor je, die wat meer gestoeld is op de waarheid en realistische cijfers in plaats van een gemiddeld 1-persoons huishouden ok? (mijn electriceitskosten liggen al boven de 100 euro in de maand).

Laten we beginnen met ontwikkeling (de post 'spel design' hierboven)...100 man? Verdriedubbel dat maar...elk een manmaand werk? :D Aan de initiele versie van WoW is 5 jaar gewerkt...gedurende die periode heeft het team wisselende grootte, maar 12-24 manmaanden per werknemer is redelijk gemiddeld. Een gemiddeld next-gen spel wordt in 3 jaar tijd ontwikkeld, en WoW (en vergelijkbare games als FFXI) zijn heel wat groter. Zeg 1 jaar preproduktie (50 man), 3 jaar produktie (200 man) en een jaar postproduktie (50 man).

In cijfers:
preproduktie 50*12 (=manmaanden) * 21.6 (mandagen, 21.6 is standaard verrekening) * 8
103.680 manuren oftewel 2.073.600 euro

produktie 200*(3*12) * 21.6 * 8
1.244.160 manuren oftewel 24.833.200 euro

postproduktie voor het gemak dus maar gelijk gehouden aan preproduktie, dus nogmaals 2.073.600 euro

Bedragen ga ik even uit van je uurloon van 20 euro, ik ken de loonschalen van Blizzard niet, maar het is geen slecht bedrag om als default te gebruiken. Afgerond komt de ontwikkeling dan op iets minder dan 29.000.000 euro...en dat is alleen de ontwikkeling, je vergeet voor het gemak nog even alle kosten die betrokken zijn bij het 'gereed produkt'. Van de consumentenprijs ontvangt Blizzard uiteindelijk maar een klein percentage...19% is al BTW, dan heb je de kosten+winst van de winkelier, kosten+winst van de distribiteur, marketingkosten, produktiekosten (doosje etc), en in gebieden waar Blizzard zelf niet de uitgever is, kosten+winst voor een derde partij als uitgever.

Dus nu hebben we een gereed produkt in de winkels, maar nog geen infrastructuur. Dus laten we daar eens naar kijken...zoals door sommigen hierboven al opgemerkt, stroomkosten voor een WoW serverpark 100 euro in de maand? Reken maar op 7000-8000 euro in de maand voor een serverpark, en ze hebben er meerdere. Serverkosten 1500 euro? Eerder 6000 euro wat in 3 jaar wordt afgeschreven. Zag ik net dat ze 13.000 servers gebruiken? Dat is 78.000.000 euro per 3 jaar aan hardware alleen. Zeg dat ze 1000 servers in 1 park hebben staan, dan hebben ze 13 serverparken nodig a 7000 euro stroomverbruik , dat is 91.000 euro per maand. Dan heb je de mensen voor onderhoud en on-site problem solving voor die parken...geen idee wat je daar voor betaald, misschien dat iemand anders dat kan aanvullen? Waar stonden die kosten in je berekening trouwens? En het dataverkeer?

Dan de Gamemasters...500 GMs leek je veel...dan zou je 1 Gamesmaster per 20.000 spelers hebben...dat is niet veel, dat is veel te weinig. Ik denk eerder dat Blizzard een minimale policy heeft van 1 Gamesmaster per 10.000 spelers. En dat zijn alleen de gamesmasters...dan heb je een team standby voor het debuggen als er iets fout gaat, of kleine fixes. Je hebt een ontwikkelteam van een mannetje of 40 non-stop op WoW zitten voor dat soort dingen en de extra content ontwikkeling. Je hebt je telefonische helpdesk en webmasters...je hebt het betalingssysteem waar ze afdrachten aan VISA/Mastercard/iDeal weet ik wat nog meer voor doen.

Het is altijd grappig om te zien hoe weinig inzicht mensen hebben in de werkelijke kosten van iets, of het nu een game, een televisie show, een film of een evenement als de Olympische spelen is, of een popconcert...en als iemand van Blizzard (zie pagina 1) de moeite neemt om het uit te leggen, en ik zag weinig twijfelachtige opmerkingen in dat verhaal, wordt het afgedaan als leugens en marketingpraat.

Kan WoW goedkoper dan 10 euro per maand? Zeker kan dat, 6-7 euro per maand is ook genoeg om de kosten te dekken en een leuke winst te maken. Misschien zelfs 5 euro per maand, aangezien ze zoveel spelers hebben. Waarom blijft het dan 10 euro? Omdat ruim 10.000.000 mensen op de planeet dat betalen. Zodat Blizzard zonder enorme financiële risico's Starcraft II, Diablo III, nieuwe WoW content en de opvolger van WoW kan ontwikkelen. Want WoW was een gigantisch financieel risico wat ze namen, van mij mogen ze daarvoor beloond worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylocke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-03 22:59

Tylocke

[Team Carrack]

Daarbij komt het ook dat een MMORPG duur lijkt, maar gezien het aantal uren dat een speler erin zal steken is de prijs per uur ontzettend laag.

Als je er al van uit zou gaan dat een speler één maal per week 4 uur speelt (ik vermoed dat het gemiddelde wat hoger ligt) dan maak je in een maand al minimaal 16 uur. Bij een maandelijks abonnement van 15 euro betaal je net iets minder dan 1 euro per uur.

Ga je dan kijken naar de meeste gewone spellen die tussen de 40 en 50 euro zijn per release zouden deze spellen minimaal 40 à 50 uur spelplezier moeten opleveren om hetzelfde rendement te hebben als de MMO. Ik ken genoeg spellen die ik nooit zo lang heb gespeeld omdat ik ze veeeeel eerder zat ben.

Zoals eerder aangegeven is de prijs van MMO's gewoon marktwerking. Zolang bijvoorbeeld Blizzard zijn klanten tevreden kan stellen voor het bedrag dat ze vragen is er niets mis mee. Zodra Blizzard klanten gaat kwijtraken alleen omdat het spel te duur is zullen ze moeten gaan nadenken.

Dit geldt natuurlijk voor elke uitgever. Er moet een model en prijs gekozen worden waarbij ze kunnen overleven. Bij de MMO's die het niet redden staat de prijs vaak niet in verhouding tot het geleverde product, of het minimum aantal spelers voor het break-evenpoint wordt niet gehaald.

You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
henrim123 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 07:37:
Ja MMORG zijn duur ..
als je er lang over na denkt heel erg duur!!

als je 4 uur per dag speel en in het weekeinde wat langer dus;.
4x5 + 10 in weekeinde is 30 uur..

als je in die tijd een extra baan neemt en je werk 20 uur per week extra ... heb je veel geld extra in een jaar!!
dus ja MMORG kosten veel tijd... niet veel geld! , als je die tijd beter gebruikt die je steekt in MMORGs kan je er geld mee maken en dan is die tijd die je in een MMORG steek weg gegooit geld !
En dat kan heel veel geld zijn !!!
Ook kan het je een vriendin kosten of zo ; )

Zo als veel mensen al zeggen is 10 of 20 euro per maand niet veel ga 1 x per maand maar na de bios of uit met vrienden, dan ben je meer kwijt..
Maar de tijd die je er insteekt is veel kostbaarder..
In de tijd dat je loop te spelen over de jaren heen kan je een extra taal leren, of een extra studie er bij doe naast je werk tijd of door een bij baantje bij te nemen een wereld reis bij elkaar sparen in een paar jaar tijd.
of een instrument leren spelen enz...
Ook zou je een managment cursus kunnen doen of een ander cursus (programeren) zodat je je verder kan ontwikkelen op je werk en dat resulteerd weer in meer salaris en meer kansen.

Met ander woorden je kan je real live dream verwezelijken in die tijd dat je een MMORG speeld

Ik zelf heb ook heel veel MMORG gespeeld zelfs 50 uur per week gemiddeld naast een voltime job voor een jaar of 2 men heeft zelfs ook nog een artikel in de volkskrant hier over geschreven, maar dat is allemaal verleden tijd..
ik ben gestopt omdat ze de MMORG "ENB" gekilled hebben Thanks EA games!!

Hier door ben ik wakker geschud en ben ik gaan werken aan mijn droom om in japan te leven en te werken na 3 jaar ik het mij gelukt en ik leef nu in japan en heb hier een goed job, ik speel nog steeds MMORGs maar veel minder ik speel Rapplez, ja een gratis MMORG..

Ik raad mensen aan om niet al hun vrije tijd aan deze verslavende MMORGs te stekken omdat je soms kansen kan missen in je leven die maar 1x langs komen (je leeft maar 1x) als je de tijd op een ander manier gebruikt kan je veel meer bereiken dan de bank rekeing spekken van een MMORG company, dus alleen achter een pc zitten en 4 uur lang op 5 knopjes te drukken elke avond help je niet verder in je leven!!... ; )

Dus MMORGs zijn verschikkelijk duur !!!
ze kunnen je 100.000 euros kosten !! in je echte leven als je kansen mist in je werk cariere !!!
Geen lot in de lotterij kopen kan je potentieel miljoenen euro's kosten!! Uitgaande van jouw beredenering. Ik werk om te kunnen leven, ik leef niet om te kunnen werken. Het hebben van plezier en genot in het leven vindt ik vele malen belangrijker dan het vergaren van rijkdom. Plezier en geluk is me dan ook veel meer waard dan die paar ton extra op mijn bank of giro rekening. Erg leuk dat je al die extra skills op doet maar wordt je er gelukkiger van? Beleef je er plezier aan? Want aan het eind van de rit ga je dood en gaan al die skills van je weer verloren. Vergeet dus niet van het leven te genieten, want zoals je zelf al zegt je leeft maar één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Hoe kunnen ze spellen zoals Flyff em Pangya kunnen draaien? Deze worden steeds bijgewerkt.
Twee bekende gratis mmo's.

Echter beide zijn wel verschillend. Flyff heeft quests en grind werk zoals meeste mmo's. Maar speciale items en luxe aanvullingen worden via shop betaald ... met echt geld. Wil je dat niet, dan krijg je ze niet of met erg veel moeite of langzamer levelen.
De inkomens komen dus van de verkoop items.
Daarbij is Flyff wat simpeler in elkaar gezet zodat dev kosten laag blijven. De server eisen zullen ook stuk lager zijn met simpelere combat systeem en kleinere landschap. En minder servers nodig.

Pangya is sport-mmo. Alleen maar golfbanen. Daar is veel minder dev werk voor nodig en ze maken het slim door prachtige en betere items via echt geld te laten verkopen. Als je sneller wilt, dan betaal je voor. De inkomens komen dus daar ook van shop verkoop.

Gratis mmo's zijn vaak beperkt in omgang, simpelere combat systemen, weinig variatie (Ik denk aan Rappelz die al snel saai wordt ondanks leuk gevormde characters) en daardoor is het kostenplaatje lager.
De support voor gratis mmo is vaak alleen via website en email en worden minder snel behandeld.
Vaak hebben ze dus om wat winst te kunnen maken een shop deel erin gedaan om dingen te kopen voor echt geld. Gek genoeg is er bijna nooit goldselling aanwezig in gratis spellen.
Goldselling zie je bijna overal waar betaald wordt. Dan bieden ze ingame geld aan tegen echt geld zodat spelers sneller dingen kunnen kopen. Waarom? Omdat er geen shop is om unieke spullen te kunnen kopen, iedereen is gelijk. In gratis mmo heeft dat geen zin omdat economie te simpel is gemaakt, of er bestaat geen auction house.
Bij gratis mmo's zie je wel een verschuiving ontstaan: spelers die veel voor betalen komen veel meer vooruit dan spelers die niets willen betalen. Het is raar beeld eigenlijk en niet echt eerlijk: want geld is dan "power" geworden. De hamvraag is hier: verloopt alles eigenlijk wel eerlijk met zulke gratis mmo met niet-gratis shopdeel? Sommigen worden hier gewoon jaloers op.

Waarom zijn de mmo's duur? Groot in omvang, meer dev kosten. En als spel goed loopt, dan komen er meer servers bij, en dat kost meer geld. De support niveau is ook veel beter, server problemen worden meteen aangepakt wat je niet altijd ziet bij gratis mmo's. Want dat moet omdat het betaalde spel is.
In betaald mmo is alles eerlijker omdat alles op geluk valt. Er worden geen extra dingen bijgekocht met echt geld (op CE boxen na met bonus spul als eenmalige aankoop).

De rest is al uitgelegd in hele topic, dus ik ga niet meer verder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:22
Relatief te duur; MMO monthlies was leuk toen de keuze beperkt was en 1 mmo bij je paste en de rest je gewoon niet kon boeien. Tegenwoordig zijn er zoveel MMO's, waarvan velen niet eens meer jaren van je leven vragen om richting endgame te komen, dat de keuze voor mij snel gemaakt was... om MMO's zo'n beetje af te zweren.

Monthlies zijn gewoon waardeloos om het ene spel nog af en toe door te blijven spelen en een ander op te pikken om wat in te levelen, iets nieuws te doen te hebben, etc. Behalve als je alsmaar meer en meer neer wilt leggen, speel je met een partner, doe het dan leuk keer 2.

Was het 10 jaar terug op die fiets zo'n 13 * 2 = 26 om met 2 te spelen, is het nu wil je een aantal van je oude MMO's door blijven spelen en wat nieuwe erbij met wat friends al gauw 65 * 2 = 130. En om 1560 in het jaar neer te leggen voor het spelen van 5 games met zijn tweetjes.... is te duur.

Zodra je je leven dus niet wil dedicaten aan 1 spel is het MMO genre hedendaags daarom gewoon niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een jaar EVE Online kost mij ongeveer 150 euro en 15 bakken bier is niet niks voor een student. Ik zie zelfs studenten die voor enkele tientjes met rothardware verder blijven aanmodderen.

Bij EVE betaal je voor het draaien van de servers, support, patching, diensten en doorontwikkeling van het spel. De halfjaarlijkse grote patches/expansion packs veranderen de gameplay continue en graphics/game-engine verandert door de jaren heen.

Ik had een paper over de intentie tot het betalen voor online content gelezen. [1] Het onderzoek bekeek 5 factoren:
  • Verwacht resultaat/consequenties
  • Gebruiksgemak
  • Sociale factoren
  • Voldoening
  • Alternatieven
Belangrijkste factor is voldoening/tevredenheid. Om voldoening te leveren focus je dus voornamelijk op de content. Verwacht resultaat en sociale factoren hebben een correlatie. Alternatieven en gebruiksgemak hebben niet eens correlatie.

Daarin kan ik mijn beweegredenen om EVE te blijven betalen vinden. De voldoening van de vrije ongelimiteerde wereld van EVE, niks moet, alles kan zolang je de spelkennis hebt (Ja, je kan spelers in de "town" afslachten als het moet en leeglooten voor de grote winst. Aan de hand van een winstberekening kan je tegenmaatregelen nemen. Verstand boven alles en niks is wat het lijkt. Game mechanics zijn onvoldoende gedocumenteerd zodat het in-corp/guild geheimen zijn. Onderzoekers werken om de betere field manuals te maken en de kennismonopolie kan entiteiten vooruit stuwen. Schaken met duizenden pionnen en elk pion een speler die inlogt en zijn steentje bijdraagt. Full scale backstabbing, politiek, spionage, marktmanipulatie, in-game scamming, diefstal, grootmachten in elkaar doen klappen met covert operations, enorme coalities vormen om wereldoorlogen,... Totale oorlog op tactisch, operationeel en strategisch niveau.),...

De uitgebreidheid van EVE zodat je misschien endgame in 1 soort pvp bent, maar helemaal niet de specialist in andere soorten pvp bent. Wil je niet vechten, dan heb je nog een speler gecontroleerde kapitalistische wereld van handel, mining, speculatie, logistiek, productie van de 99% van de items dat spelers in gevechten gebruiken,... Niet alleen in skills, maar ook in de spelkennis en jarenlange ervaring van de speler. Om alle skills te krijgen zou je 5x het aantal jaren dat EVE bestaat moeten trainen zodat iedereen specialiseert in iets. Niemand heeft alles in EVE gezien en net zoals in reallife maakt iedereen zijn eigen wereldbeeld en dat is verschillend omdat je vanuit een andere standpunt, referentiekader, politieke voorkeur,... kijkt. Wat voor de ene groep goed klinkt, kan voor de andere een nachtmerrie zijn. Zelfs de makers hebben geen total understanding of EVE. Er zijn zoveel andere rollen te ontdekken zodat je het spel niet kan "uitspelen".

In vergelijking met de concurrentie is een EVE harde wereld en op vlak van PvE kan het ook kaal eruit zien. En we houden van de vrijheid in dat koude harde spelwereld. Een andere MMORPG is eerder soft. Ver over 1000 spelers op dezelfde scherm/lokatie pvp'en zie ik bij de concurrentie nog niet gebeuren. Massive, epic, online drama. De betere reclame is ook filmmateriaal van corps/allianties op youtube om meer mensen in EVE en bij hun te recruteren. Je wilt toch ook deelnemen aan deze content, ervaring, awesomeness,... en hiermee kom ik bij de sociale factoren. bv corp/clan/guild. Maar even goed als er een aantal klasgenoten ook meespelen.

Het soort content of doelgroepen werd ook bekeken. Entertainment (bv games) is voornamelijk eenmalig betalend zodat MMORPG's in een nichemarkt zitten.

[1] An Empirical Study of User Acceptance of Fee-Based Online Content

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-04 23:34
Heren welke reageren op de post van Auke, hebben jullie wel door dat je reageert op een post van VIER JAAR oud ?
Indien mij 4 jaar lang wordt nagedragen wat ik op een forum zou schrijven, nou.. dan verwijder mijn account maar alvast.

Laat 't toch met rust, die arme gozer heeft het nu al 4 jaar aan moeten horen dat ie dat toendertijd toch wel een beetje verkeerd zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-05 13:19

Ace

Happy Happy Joy Joy

Ik dacht al, wat doet dat topic in mijn lijst.

Zou wel leuk zijn als Cream even komt vertellen dat hij het eindelijk snapt na 4 jaar toch? :p
Pagina: 1 2 3 4 Laatste