Waarom zijn MMORPG's zo duur?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 6.452 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:11

KneoK

Not in a million lightyears

Dinx >>> Ik klaag bij niemand. Ik rij al 2 jaar een Renault 5 automaat uit 1989 die ik nog lang niet kwijt wil ! Een prachtig alternatief voor iets wat ik veel te duur vind. En op vakantie doe ik al sinds jaar en dag in eigen land. Het ene jaar met de tent, het andere jaar, als ik iets meer over heb, in een vakantiehuisje.

Ik maak juist gebruik van de goedkopere of gratis MMORPG alternatieven, omdat mij de mogelijkheid om duurdere te spelen niet geboden wordt. En ik heb er net zoveel plezier van. Dat wil ik ook helemaal niet ter discussie stellen.

Omdat mensen nu ook al gaan klagen over het quote gebruik stop ik nu met deze discussie. Als je het niet begrijpt dan lees je niet goed. Het staat er duidelijk en helder. beetje geven, beetje nemen...

[ Voor 49% gewijzigd door KneoK op 15-02-2006 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:31

DinX

Motormuis

En er zijn ook zat alternatieven in de MMORPG wereld, zowel gratis als goedkoop als "duur".
pingkiller schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:20:
En trouwens,die wereld draait door,ook als jij niet speeld. Dit is een zeer belangrijk aspect voor een mmorpg. De wereld draait altijd door,dat is ook een rechtvaardeging voor de maandelijkse abbonments kosten die ook doorlopen als jij niet speelt.
Precies. Het is niet zo dat ze even de save-toets indrukken en de boel laten staan totdat je terug online komt.

[ Voor 72% gewijzigd door DinX op 15-02-2006 15:26 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:04

Ace

Happy Happy Joy Joy

BioWEB schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:10:
keldon >>> Ik ben deze discussie niet begonnen hoor. Het gaat er helemaal niet om dat ik het te duur vind. Je begrijpt ook niet waarom ik het zo duur vind. Misschien blijft er van die 12 Euro per maand bij Blizzard wel helemaal niets over. Prima. Ik vind het alleen belachelijk dat ik door moet betalen voor de uren dat ik niet speel. Omdat dat voor veel mensen een drempel is probeer ik een beetje voort te borduren op de discussie door met een alternatief te komen zodat ook daar over gediscussieerd kan worden.

Waarom wil jij zo graag komen vertellen dat je het allemaal niet te duur vind ? Alsof een MMORPG maker hier komt en het leest zodat jij een lintje krijg ingame... Het gaat mij er helemaal niet om dat het systeem geimplementeerd gaat worden. Ik zeg alleen wel dat het voor mij de drempel waarschijnlijk weg zou nemen.
Omdat het ook helemaal niet duur is wanneer je ziet wat je er voor terug krijgt. Het is moeilijk voor mij om te begrijpen dat je 15 euro flat-fee te duur vind omdat je dan ook 'betaald' voor de uren die je niet speelt.

Als we uitgaan van een maand van 30 dagen, maal 24 uur zit je op 720 uur. Laten we 15 euro voor een MMO nemen (WoW is zelfs nog iets goedkoper dacht ik). Dan kom je dus op 2 cent per uur uit (afgerond). Dus jij zit je druk te maken omdat je 2 cent per uur moet betalen voor de tijd dat je niet online ben.

Je kan dan in elke post wel zeggen dat we je niet uit mogen maken voor vrek en dat we het huis uit moeten en moeten gaan werken (doe ik al jaartje of 12, tyvm) maar in mijn ogen ben je gewoon typisch zuunige 'ollander :P
En als je continu stellig blijft beweren dat alle kosten volledig te berekenen zijn met als doel aan te geven waarom het zo "duur" is dan is het raar als je ineens met winst aankomt. Als er winst gemaakt wordt, dan komt dat door de abbo's. Als ze dus de winst terugschroeven kan het maandbedrag omlaag en betaal je nu teveel !
Dus Blizzard moet net zo lang zakken met het maandbedrag totdat ze volledig non-profit draaien? Laatste keer dat ik keek was het Blizzard.COM en niet Blizzard.ORG.

Het is een bedrijf, die doen het voor de winst en niet voor de liefdadigheid. En dan van andere beweren dat ze niet in deze wereld staan. Je eigen wereldbeeld klopt niet helemaal denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Ace op 15-02-2006 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

keldon schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:24:
[...]

Omdat het ook helemaal niet duur is wanneer je ziet wat je er voor terug krijgt. Het is moeilijk voor mij om te begrijpen dat je 15 euro flat-fee te duur vind omdat je dan ook 'betaald' voor de uren die je niet speelt.

Als we uitgaan van een maand van 30 dagen, maal 24 uur zit je op 720 uur. Laten we 15 euro voor een MMO nemen (WoW is zelfs nog iets goedkoper dacht ik). Dan kom je dus op 2 cent per uur uit (afgerond). Dus jij zit je druk te maken omdat je 2 cent per uur moet betalen voor de tijd dat je niet online ben.

Je kan dan in elke post wel zeggen dat we je niet uit mogen maken voor vrek en dat we het huis uit moeten en moeten gaan werken (doe ik al jaartje of 12, tyvm) maar in mijn ogen ben je gewoon typisch zuunige 'ollander :P
zo goed ?

Nog even een laatste reactie dan: lees eens even een van mijn vorige reacties. Daar heb ik precies op een rijtje gezet wat het niet spelen in mijn geval zou kosten. Het komt er gewoon op neer dat ik 7,5 Euro per maand weggooi omdat ik dan niet kan spelen (werk/dagelijkse bezigheden/slaap).

Dat je werkt is fantastisch ! Maar jij hebt het recht niet om mij zuinig of vrekkig te noemen omdat jij je niet in mijn situatie kunt plaatsen. Iemand is niet vrekkig als 'ie ergens geen geld voor wil neertellen. En ook dat is bij mij niet aan de orde. Ik wil best betalen, alleen niet met het huidige systeem.
keldon schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:24:
[...]

[...]

Dus Blizzard moet net zo lang zakken met het maandbedrag totdat ze volledig non-profit draaien? Laatste keer dat ik keek was het Blizzard.COM en niet Blizzard.ORG.

Het is een bedrijf, die doen het voor de winst en niet voor de liefdadigheid. En dan van andere beweren dat ze niet in deze wereld staan. Je eigen wereldbeeld klopt niet helemaal denk ik.
Ik heb helemaal nooit beweerd dat ze geen winst mogen maken. Waarom wordt er telkens beweert dat ik zeg dat het gratis moet of zonder winst ? Ik heb vanaf mijn eerste posts gewoon openlijk toegegeven dat je niet om maandelijkse kosten heenkomt hoor.

[ Voor 47% gewijzigd door KneoK op 15-02-2006 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

- Ik betaal een internet abo elke maand: ik gebruik dat maar een paar uur per dag
- Ik betaal een kabel-tv abo elke maand: ik gebruik dat nog minder per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:22
Wat een gehuil allemaal zeg.

1. als je het te duur vind, speel het dan gewoon niet, ga niet lopen huilen erover.
2. Er zijn gewoon mensen die het een meesterlijk spel vinden, en mmorpgs in het algemeen gewoon super vinden, die vinden die paar euro's per maand geen punt, en idd als je naar alle andere uitgaven kijkt, zoals de voorbeelden in dit topic gegeven valt het nog wel mee ook :P

mmorpg's FTW! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

DinX schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:32:
- Ik betaal een internet abo elke maand: ik gebruik dat maar een paar uur per dag
- Ik betaal een kabel-tv abo elke maand: ik gebruik dat nog minder per dag
Dan zeg ik: weggegooid geld. Ga lekker naar de kroeg, een biertje extra drinken. Dat is toch de strekking van het hele topic ? Ik koop zo'n spel gewoon niet omdat ik die extra kosten per maand niet wil betalen. Ik doe er niet moeilijk over, ik probeer niemand te overtuigen om het spel weg te gooien en andere dingen met het geld te doen. Ik probeer alleen aan te geven op welke manier ik het spel wel zou kopen en ik denk dat er een heleboel mensen met mij dat ook zullen doen.

Ik gebruik mijn internetverbinding intensief, ook voor mijn werk. Tv staat hier vrij veel aan voor diverse mensen in huis. Dat zijn dingen die ik als "nuttig" beschouw. Ik haal er genoeg voldoening uit om de kosten te willen betalen. Ik stel helemaal niet ter discussie dat er mensen zijn die genoeg voldoening uit een spel halen om de kosten te willen betalen. Goddank dat die mensen er zijn anders zouden we helemaal geen MMORPG's meer kunnen spelen.

kan het toch niet laten om te reageren :P

[ Voor 56% gewijzigd door KneoK op 15-02-2006 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace

Ace

Happy Happy Joy Joy

Ja, dat leest stukken prettiger.
Nog even een laatste reactie dan: lees eens even een van mijn vorige reacties. Daar heb ik precies op een rijtje gezet wat het niet spelen in mijn geval zou kosten. Het komt er gewoon op neer dat ik 7,5 Euro per maand weggooi omdat ik dan niet kan spelen (werk/dagelijkse bezigheden/slaap).

Dat je werkt is fantastisch ! Maar jij hebt het recht niet om mij zuinig of vrekkig te noemen omdat jij je niet in mijn situatie kunt plaatsen. Iemand is niet vrekkig als 'ie ergens geen geld voor wil neertellen. En ook dat is bij mij niet aan de orde. Ik wil best betalen, alleen niet met het huidige systeem.
Sorry, maar als dat je echt dwarszit komt dat bij mij over als 'zuinig' en/of 'vrekkig'. Om je over de 7.50 per maand zo verschrikkelijk druk te gaan zitten maken en daardoor het spel ook niet te gaan spelen (in WoW's case heb je daar meer dan een jaar bijna 50-60 uur per maand erg veel plezier van voor slechst 12 euro per maand). En dat loop je door zo'n houding dus mis.

En zoals iemand anders al zei, die 7.50 kan je in feite als betaling zien voor een 24/7 gameworld.

[ Voor 4% gewijzigd door Ace op 15-02-2006 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

keldon schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:41:
[...]

Ja, dat leest stukken prettiger.

[...]

Sorry, maar als dat je echt dwarszit komt dat bij mij over als 'zuinig' en/of 'vrekkig'. Om je over de 7.50 per maand zo verschrikkelijk druk te gaan zitten maken en daardoor het spel ook niet te gaan spelen (in WoW's case heb je daar meer dan een jaar bijna 50-60 uur per maand erg veel plezier van voor slechst 12 euro per maand). En dat loop je door zo'n houding dus mis.

En zoals iemand anders al zei, die 7.50 kan je in feite als betaling zien voor een 24/7 gameworld.
Ik heb die 7,5 Euro per maand nodig. Ik maak me helemaal nergens verschrikkelijk druk over. Ik speel het spel niet omdat ik de kosten niet kan verantwoorden tegenover mezelf. Ik zeg niet dat jij daarom niet moet spelen. Ik vind het jammer dat ik die lol mis, maar ik vind het ook jammer dat ik niet volgende maand even lekker naar de Caribbean kan vliegen. Jammer, maar het beinvloed mijn leven geenszins.
Mag ik jou vrekkig vinden als ik je nu vraag om 50 Euro en jij mij dat niet geeft ? Wat is nou 50 Euro. Dan mag je een week bij mij komen wonen ook ! Stel ik er nog wat tegenover ook. Waarschijnlijk staat dat laatste je niet direct aan en kies je er dus voor om die 50 Euro in je zak te houden. En dat is precies de reden waarom ik die 12 Euro per maand in mijn zak hou. Wat geboden wordt staat voor mij niet in verhouding met wat ik ervoor moet doen. Persoonlijk dus.
Daarom kies ik ervoor om spellen als GW te spelen. Volgens velen geen MMORPG, maar laten we die discussie lekker in een ander topic proppen. Ik heb al twee maanden lang enorm veel lol van het spel. En met dezelfde strekking ga ik dit jaar gewoon weer lekker in eigen land op vakantie. Kost minder, net zoveel plezier. En dat is puur persoonlijk ja.

Het is helemaal mijn houding niet die mij de lol onthoudt, het is mijn verstand die zegt dat ik met minder ook heel veel lol kan hebben en daarnaast nog eens goed kan uitkomen elke maand. Heeft niets met vrekkerigheid te maken maar met, daar gaan we weer, prioriteiten stellen.

[ Voor 24% gewijzigd door KneoK op 15-02-2006 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

BioWEB schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:38:
[...]

Dan zeg ik: weggegooid geld. Ga lekker naar de kroeg, een biertje extra drinken. Dat is toch de strekking van het hele topic ? Ik koop zo'n spel gewoon niet omdat ik die extra kosten per maand niet wil betalen. Ik doe er niet moeilijk over, ik probeer niemand te overtuigen om het spel weg te gooien en andere dingen met het geld te doen. Ik probeer alleen aan te geven op welke manier ik het spel wel zou kopen en ik denk dat er een heleboel mensen met mij dat ook zullen doen.

Ik gebruik mijn internetverbinding intensief, ook voor mijn werk. Tv staat hier vrij veel aan voor diverse mensen in huis. Dat zijn dingen die ik als "nuttig" beschouw. Ik haal er genoeg voldoening uit om de kosten te willen betalen. Ik stel helemaal niet ter discussie dat er mensen zijn die genoeg voldoening uit een spel halen om de kosten te willen betalen. Goddank dat die mensen er zijn anders zouden we helemaal geen MMORPG's meer kunnen spelen.

kan het toch niet laten om te reageren :P
Mja, bevestigt nog maar eens dat het allemaal persoonlijke voorkeur is. :)

Duur betekent voor 1 persoon 5€, voor de andere 500€.
Nuttig betekent voor persoon X bezigheid A, terwijl Y dat totaal niet nuttig vindt en B doet.

Vroeger ging ik elk weekend naar de kroeg en was ik daar 10 tot 40€ (als ik naar een club ging) kwijt. Tegenwoordig heb ik daar veel minder behoefte aan.
Voor de prijs van 1 avondje uit heb ik nu elke avond 3-4 uur plezier, en in de weekends van 's morgens tot 's avonds. Het eindresultaat is voor beiden gelijk imho. Je betaalt geld en krijgt er plezier voor terug. Eens het over is heb je er niks aan overgehouden, buiten een leuke terugblik.

TV net hetzelfde, die staat op terwijl ik achter de pc zit, en volg ik met en half tot 2 ogen mee. Ik heb m'n programma's die ik niet wil missen,...
Persoonlijk vind ik dat de maandkosten waard. Internet net hetzelfde, dat wordt gebruikt gelijk met WoW en nog wat extra. Meer dan waard ... persoonlijk

Dat is het moeilijke van deze discussie. Meestal gaat een discussie over 1 ding, waar iemand 1 mening over heeft. Hier heb je 1 discussie met daarin dan weer verschillende persoonlijke menigen.

Spelsoort x <> Spelsoort Y
Spel X <> Spel Y van 1 soort
Duur <> Niet duur
Hobby/bezigheid X <> Hobby/bezigheid Y voorkeur

Ik speel graag X van soort Y, vind dat niet duur en vind het even leuk als bezigheid Y.
Een ander speelt graag Y van soort Y, vind dat duur en vind het even leuk als bezigheid Y.
,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

DinX schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:53:
[...]

Mja, bevestigt nog maar eens dat het allemaal persoonlijke voorkeur is. :)
Zullen we hiermee in ieder geval dit gedeelte van de discussie maar gewoon sluiten ? We zijn het er in ieder geval over eens dat het een persoonlijke keuze is om te betalen of naar alternatieven te zoeken. Ik betrap mezelf er op dat ik telkens teruggrijp naar dezelfde argumenten en met herhaling zijn we niet opgeschoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Ik vind iemand pas vrekkig, als ie iets heel leuk vind en er niet voor wil sparen om het te doen, en iemand het dus verplicht om het bedrag daarvoor te verlagen (heb ik het niet over korting in winkel vragen).
Ik heb niet gezegd dat ik je vrekkig vind hoor Bioweb, als je het niet heb je het niet.
Wat ik wel zei is dat nederlanders vaak zeuren over alles.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Dat we kunnen zeuren ben ik met je eens Speedy. En als ik iets heel leuk vind dan doe ik daar veel voor om het te kunnen doen. Alleen verkijk je je misschien een beetje op mijn uitgangspunt. WoW of een andere betaalde MMORPG kan mij op dit moment niet genoeg boeien om daar voor te betalen.

Het is een beetje raar om iemand een vrek te noemen als diegene zijn geld niet wil uitgeven aan iets wat op dat moment helemaal niet boeiend is voor die persoon ;) Als ik nu de hele tijd had geklaagd over het feit dat ik het spelletje niet wil betalen maar wel zo leuk vind dan zou je alle recht hebben gehad.

Ik verwacht geen korting omdat ik het niet kan betalen, ik stel alleen dat ik het zou overwegen om te kopen en spelen als het goedkoper zou zijn of op andere manier te betalen. Ik zet dus voor mijzelf het plezier tegenover de kosten en kom tot de conclusie dat ik nog wel even verder kijk.

Vandaar ook de Renault 5. Ik had ook liever een Porsche, maar ik zeg niet dat ik niet 100% tevreden ben met wat ik nu heb.

[ Voor 7% gewijzigd door KneoK op 15-02-2006 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Dat is ook iedereen zijn goed recht, de vraag waarom mmorpgs zo duur zijn is dan ook eigenlijk niet te beantwoorden en volgens mij heeft het ook weinig zin meer om er nog meer woorden aan vuil te maken, maar goed dat is ook persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even kort gezegd dus, jij wil naast een standaard abbo optie een prepaid optie voor MMORPG's (ik vat geloof ik nu even kort 2,5 pagina samen ;)), en je vraagt je af waarom dat niet bestaat.

Dat is op zich nog steeds wel relevant aan wat er in het eerste deel van het topic besproken is. Die servers staan in principe 24/7, 365 dagen per jaar aan, en dat kost pegels. Je klanten dan een optie geven om met een prepaid kaart te werken geeft een enorme onzekerheid over de inkomsten voor zo'n bedrijf, terwijl de kosten evenredig oplopen.

Ik beschijf even een minimaal voorbeeldje:
Stel je voor, je draait een servertje, dat kost je altijd een vast bedrag aan stroomkosten, onderhoudskosten, je zal vast wel iets hebben als een reservering voor een hoeveelheid bandbreedte die je verwacht per dag te gaan gebruiken, waar je dus vast voor betaalt etc. Daar komt dan nog het loon bij voor een beheerder die er elke dag naast zit, en een GM die er elke dag van 8 tot 5 zit om in-game problemen op te lossen. Die mensen betaal je ook per dag, of er nou iemand dat spelletje speelt of niet; je kan immers niet gaan werken met een systeem van "er spelen nu 5 mensen dus kom maar naar je werk dan krijg je betaald", daar vang je echt geen werknemers mee hoor, laat staan dat een CAO het op zo'n schaal toe zou staan.

Anyway, dat servertje bromt lekker door, 1 maand, 2 maanden, 3 maanden, de onkosten lopen maar op. Helaas lopen de inkomsten wat tegen, die 5 spelers hebben maar voor 30 dagen speeltijd ingekocht en aangezien ze niet elke dag 12 uur lang spelen smeren ze dat lekker uit over die hierboven genoemde 3 maanden. Kun je inzien wat een neerwaartse spiraal dat gaat worden? Dan moet je die pre-paid abbo's ZO DUUR maken dat niemand ze koopt. Slecht plan....

Dit is gewoon een typisch voorbeeld van een plan dat niet gaat werken, en dat is als je al een bank of andere geldschieter zover krijgt om geld in jouw spelletje te steken. Immers zoiets moet ontwikkeld en getest worden, kost ook pegeltjes. Dat geld willen ze wel terug, maar jouw businessmodel is zo ingesteld dat je bijna gegarandeerd een negatief saldo krijgt dat alleen maar negatiever wordt naarmate de tijd verstreekt. Ik bedoel het echt niet beledigend, maar heb jij wel een idee hoe moeilijk het is om zo'n investering van iemand of iets los te peuteren? MMORPG's zijn echt niet altijd de meeste lucratieve business geweest hoor en sowieso, een game kan altijd gewoon niet aanslaan of zelfs volledig floppen. Bam, geld en investering weg, joh we proberen het nog es? Dacht het niet!

Natuurlijk, en zo eerlijk ben ik wel, wordt jouw pre-paid optie een OPTIE, naast de optie om gewoon per maand voor een vast bedrag te betalen. Maar dan blijft het nog een gok. Ik verwed er zo mijn maandsalaris om dat de hoeveelheid "casuals" die voor de pre-paid optie zouden kiezen, groter is dan de hoeveelheid "hardcore raiders" die per maand gaan betalen. Daar begint je negatieve spiraal al. Als ik als producer zo'n businessplan voor mijn ogen krijg gaat het gelijk de prullenbak in, daar brand ik me dus echt niet aan. Mensen willen geen dienst leveren die gelijk op speelt, men wil de investering terug hebben en dan PURE VETTE WINST maken. Dat heet nou kapitalisme, vraag het eens na bij je economie leraar.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2006 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 18:21
Call of duty: 59 dollar,

kosten 2/3 a 1/2 jaar abbonnement op een mmorpg.
Sorry, maar mmorpgs betaal je per 1/2 jaar of per jaar, is stukken voordeliger.
en kijk dan ff verder naar andere spelen, wat die kosten.

Ik durf rustig te stellen, dat meeste mensen die hier klagen over prijzen, een groot percentage gamers heeft, dat nauwelijks spelen koopt, maar ze gewoon van het internet jat en dus illegaal goedkoop spelen.

Koop maar is wat gewone spelen, of ga lekker je mmorpg spel spelen, waarbij je nauwelijks tijd hebt om andere spellen te kopen. Zit niet zoveel verschil in.

Nog iets anders: Al degenen die vergelijken met everquest, wow etc zijn dubieuze vergelijkingen aan het doen. Het grote deel van de mmo bedrijven heeft niet zulke gigantische speler aantallen, maar zitten als ze geluk hebben op 10 a 20k. totaal spelers.

[ Voor 19% gewijzigd door bangkirai op 15-02-2006 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-08 11:34
Als je het wil betalen, speel je het.
Ben je een vrek, speel je het niet.

Wat een idioot topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Groever schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 17:40:
Als je het wil betalen, speel je het.
Ben je een vrek, speel je het niet.

Wat een idioot topic.
Of je het dan echt gelezen heb vraag ik me dan af, we zeggen volgens mij dat wat ene te duur vind de andere goedkoop vind, allebei de dingen zijn wel juist wat je zegt maar er horen nog een aantal dingen tussen,
zoals:
* prioriteiten liggen ergens anders
* geen geld om het te betalen
* te weinig gameplay etc. om het er voor uit te geven
* Het genre is niet goed.

Dus zo zwart wit als jij het ziet zien wij het volgens mij helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zeg dat iets duur is gebasseerd op de norm. Het is normaal dat spellen €50 kosten en niet meer tenzij ze iets extra's bieden. Zeg niet dat een MMORPG iets extra's is (behalve voor de ontwikkelaar). Een MMORPG is eigenlijk minder dan een gewoon spel want je kan het niet spelen zonder extra te betalen. Ook al koop je het spel, je hebt nog steeds niets. Om te spelen moet je steeds weer kopen. Hierom is het al vreemd dat je voor de doos moet betalen. Je kan er niks mee.
Zeggen dat het voor de ontwikkelingskosten is bedoeld is flauwekul aangezien ze het makkelijk uit de maandelijkse kosten kunnen halen. Het is gewoon oplichting.
Je kan wel zeggen dat je het het waard vind maar daar gaat dit topic niet over. Jij betaald lekker. Ik lekker niet. Het is gewoon common sense dat het veel goedkoper kan. Vooral voor blizzard. doe niet alsof hun aantal spelers een lineair aantal kosten meebrengt. Ze verdienen juist meer dan elke concurrent (behalve NCsoft misschien). En wie zegt dat ze met lagere prijzen verlies gaan lijden? Ze zullen meer spelers krijgen en spelers zullen gemiddeld langer lid blijven.

De beste manier om dit naar hen over te brengen is door ze het te laten voelen in hun portemonnee. Daarom roep ik voor een boycott.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
Kijk is verder in mmo land, dan alleen wow, gaap.

Ik vind 50+ euro voor 1 simpel spel, beetje errug duur, ga ik liever een mmo spelen, stuk goedkoper.

• DinX

DinX

Motormuis

bangkirai schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:00:
Kijk is verder in mmo land, dan alleen wow, gaap.

Ik vind 50+ euro voor 1 simpel spel, beetje errug duur, ga ik liever een mmo spelen, stuk goedkoper.
Klopt, en als je dat spel dan ook nog eens leuker vindt dan de meeste andere spellen, perfect toch. Je haalt dat goed aan in je vorige post. Als je 2 games koopt ben je al duurder uit dan een jaarabo WoW bvb.

Als je je games download dan is WoW inderdaad duur ja. Als je 3-4 spellen koopt kom je heel wat duurder uit. Maar dan moet je WoW wel leuk blijven vinden. En laat de meeste Wo spelers het nu leuk vinden. Ik speel nog even veel als vroeger (uur of 30 per week, soms meer). "Gewone" games boeien me niet echt meer op het moment. Ik ben dus goedkoper uit nu.

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-08 11:34
Om mijn misschien wat nutteloze vorige post te vervangen, stel ik dat dit hele topic op subjectiviteit berust. Wat ik goedkoop vind (13 pleuro 50 per maand), vindt een ander misschien duur. Die ander zou mij nooit kunnen overtuigen dat het goedkoop is, en hij mij niet dat het duur is.

Als je NCSoft spellen stoer vindt, ga dat dan spelen.

De daadwerkelijke redenen waarom MMORPG's zo duur zijn:

Je speelt op hun servers. Dat kost hun geld.
Als je tech support nodig heb krijg je dat. Dat kost hun geld.
Je speelt een spel dat ontwikkeld is. Dat kost hun geld.
Zij willen winst maken. Dat kost jou geld.

Dit had je trouwens zelf best kunnen bedenken, waarom wordt dit niet gesloten :?

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Verwijderd schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 19:39:
Ik zeg dat iets duur is gebasseerd op de norm. Het is normaal dat spellen €50 kosten en niet meer tenzij ze iets extra's bieden. Zeg niet dat een MMORPG iets extra's is (behalve voor de ontwikkelaar). Een MMORPG is eigenlijk minder dan een gewoon spel want je kan het niet spelen zonder extra te betalen. Ook al koop je het spel, je hebt nog steeds niets. Om te spelen moet je steeds weer kopen. Hierom is het al vreemd dat je voor de doos moet betalen. Je kan er niks mee.
Zeggen dat het voor de ontwikkelingskosten is bedoeld is flauwekul aangezien ze het makkelijk uit de maandelijkse kosten kunnen halen. Het is gewoon oplichting.
Je kan wel zeggen dat je het het waard vind maar daar gaat dit topic niet over. Jij betaald lekker. Ik lekker niet. Het is gewoon common sense dat het veel goedkoper kan. Vooral voor blizzard. doe niet alsof hun aantal spelers een lineair aantal kosten meebrengt. Ze verdienen juist meer dan elke concurrent (behalve NCsoft misschien). En wie zegt dat ze met lagere prijzen verlies gaan lijden? Ze zullen meer spelers krijgen en spelers zullen gemiddeld langer lid blijven.

De beste manier om dit naar hen over te brengen is door ze het te laten voelen in hun portemonnee. Daarom roep ik voor een boycott.
waar het dus op neerkomt is dat jij niet weet wat een mmorpg is en inhoud, of het gewoon niet wil zien of gewoon een pleureshekel hebt aan mmorpg games en dat hier komt ventileren, door gewoon een verkapt flame topic te maken.

nogmaals

doos = voor ontwikkeling
Maandelijkse kosten = voor server/support/winst

en als jij vind dat het goedkoper kan, succes, maak een businessplan,stel een team samen en maak een mmoprg die 5 euro per maand kost en wordt miljonair, succes

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:25
Klopt, en als je dat spel dan ook nog eens leuker vindt dan de meeste andere spellen, perfect toch. Je haalt dat goed aan in je vorige post. Als je 2 games koopt ben je al duurder uit dan een jaarabo WoW bvb.
Maar dan heb je 2 games en niet 1! :Y) Bovendien kan je veel games die nog na WoW zijn uitgekomen al voor een budgetprijs halen.

Jullie gaan er zo te zien vanuit dat je lid bent van 1 MMO, maar ik zou dat nogal saai vinden. In een gemiddelde week speel ik bijvoorbeeld transport tycoon, unreal tournament, Silent Hunter, Pirates en Thief 3. Wat als ik voor al die games 7,50 (laten we laag beginnen) zou moeten betalen? Dan zou ik binnen de kortste keren arm zijn!

Ik ben ook wel voor een prepaid systeem maar dan niet met uren, want lijkt me dat je daar opgefokt van wordt, maar van dagen of dagdelen (van 4 uur?) ofzo. Zodra WoW met zoiets komt dan koop ik ook meteen de overpriced box :p Uiteraard is dat prepaid systeem dan DUURDER dan het abo systeem (dat is met telefonie ook zo... )

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Jij en al je vrienden? :D

*sits back with a bag of chips to watch the show*
Ramon de Jesus schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 08:42:
Maar dan heb je 2 games en niet 1! :Y) Bovendien kan je veel games die nog na WoW zijn uitgekomen al voor een budgetprijs halen.
Met de meeste games ben ik max 20 uur zoet. Met WoW speel ik dat per week ongeveer. Voor mij zou dat betekenen dat ik elke week een nieuwe game moet gaan kopen ;)

Ik kan me wel voorstellen dat als je vaak schakelt tussen games dat een MMORPG geen goeie investering is, maar aan de andere kant vraag ik me af of je wel eens een MMORPG gespeeld hebt; die dingen zijn nogal verslavend ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Hydra op 16-02-2006 09:10 ]

https://niels.nu

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:10
Vooral voor blizzard. doe niet alsof hun aantal spelers een lineair aantal kosten meebrengt. Ze verdienen juist meer dan elke concurrent (behalve NCsoft misschien). En wie zegt dat ze met lagere prijzen verlies gaan lijden? Ze zullen meer spelers krijgen en spelers zullen gemiddeld langer lid blijven.
Sorry maar NCSoft is like 20% duurder dan Blizzard, dus doe niet alsoff de kosten met minder spelers linear afnemen.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Erm, NCSoft (CoH/CoV):
1 month - €12.99
3 months - €34.99 (the equivalent of €11.66 per month)
6 months - €64.99 (the equivalent of €10.83 per month)

Is toch goedkoper dan WoW hoor ;)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Hydra
En CoH krijgt ook minder content updates dan WoW, dus vergelijken heeft weinig zin als het om zulke details gaat. MMORPGs kosten per maand allemaal ongeveer even veel.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

M1lamb3r gaf aan dat WoW 20% duurder was, ik gaf slechts de maandprijs ter vergelijking dat dit niet het geval was. (15 vs 12 euro, maakt voor aantal tóch het verschil, het zit em in het woordtje "ongeveer").

je kan natuurlijk ook zeggen, coh is zo goed, dat het helemaal geen content update nodig heeft :P

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• DinX

DinX

Motormuis

Hydra schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 09:07:

Ik kan me wel voorstellen dat als je vaak schakelt tussen games dat een MMORPG geen goeie investering is, maar aan de andere kant vraag ik me af of je wel eens een MMORPG gespeeld hebt; die dingen zijn nogal verslavend ;)
Klopt, ik vond er vroeger ook niks aan. Zelfs nooit de moeite gedaan om er 1 te installeren.
Ik speelde altijd maar FPS'en.

Toen uit nieuwschierigheid de WoW beta geïnstallerd, en van toenaf ben ik niet meer gestopt met spelen (buiten 2 maanden "pauze")

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

exact. Hoe boeiend offline games wel mogen zijn: na een maand ben je het wel beugespeeld.
Een MMO blijft boeien: ik speel nu al meer dan een jaar onafgebroken WoW en dit blijft voor mij enorm interessant vanwege de enorm dynamische content en continu uitbreidingen op dit spel.

Iemand vermeldde fijntjes dat xbox live "maar" 5 euro kost. Beseft deze persoon dat xbox live niet meer is dan een matchmaking systeem. Net zoals battle.net (toevallig ook van blizzard) met het verschil dat battle.net al bijna 10 jaar gratis draait en dat nog lange tijd zal doen. De echte "afzetterij" (zoals die persoon insinueert) moet jij bij andere companies gaan zoeken hoor.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Hydra
Boeb0e schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:24:
exact. Hoe boeiend offline games wel mogen zijn: na een maand ben je het wel beugespeeld.
Een MMO blijft boeien: ik speel nu al meer dan een jaar onafgebroken WoW en dit blijft voor mij enorm interessant vanwege de enorm dynamische content en continu uitbreidingen op dit spel.

Iemand vermeldde fijntjes dat xbox live "maar" 5 euro kost. Beseft deze persoon dat xbox live niet meer is dan een matchmaking systeem. Net zoals battle.net (toevallig ook van blizzard) met het verschil dat battle.net al bijna 10 jaar gratis draait en dat nog lange tijd zal doen. De echte "afzetterij" (zoals die persoon insinueert) moet jij bij andere companies gaan zoeken hoor.
Inderdaad, dat vond ik een compleet stomme vergelijking. Voor die 5 euro krijg je nl. alleen de mogelijkheid spellen te spelen, je hebt toch echt ook de spellen zelf nodig. Ik heb zelf een XBox maar ga nooit Live nemen, dat vind ik wel weer afzetterij :)

• Ace

Ace

Happy Happy Joy Joy

Jij bent nog grappiger dan BioWeb :D

Dus een normaal spel houdt jou ook dagelijks 3-4 uur bezig voor meer dan een jaar? Minder dan een gewoon spel, je weet echt niet waar je over praat. Het is wel degelijk meer dan een gewoon spel en dat is ook de reden dat zoveel mensen MMO's spelen. Offline games ben je in 20 uur op uitgekeken en dan heb je 50 euro weggegooid (niet dat jij dat weet, want je vind dat te duur dus download je alles wat los en vast zit, en daarom ben je pissed dat je WoW niet op die manier kan spelen).
Strak plan! Dat gaan ze vast voelen bij Blizzard in hun portomonnee, je speelde al niet maar nu ga je het helemaal niet spelen. Briljant!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:18

Denko

|{ing Øf ßlitz

even een vraagje, ik speel WOW nu al 6 maanden op de officiele server na een kort tijdje op een "private server" gespeeld te hebben, en ik moet eerlijk zijn voor mij is het het helemaal waard.

jij loopt nu wel te roepen om een boycott, maar....:

- Heeft blizzard jouw afgeperst tot het spelen van WOW voor die belachelijke prijs?
- komen ze WOW deur aan deur verkopen bij je en heeft een slimme verkoper je misleid?

ik neem aan van niet, blizzard dwingt niemand tot het spelen van WOW, en de prijzen zijn duidelijk aangegeven van tevoren, er zijn geen contracten die je verplichten om jarenlang abbonementskosten te betalen.

wat geeft jou het recht om een boycot aan te vragen op een spel dat je niet speeld, wel wil spelen, maar te gierig/arm/whatever bent om te betalen?
wat geeft jou het voorrecht om iets te krijgen voor de prijs die jij wil?
ik wil een porsche, de productiekosten zijn 10.000 euro (ik zeg maar wat), ik wil hem voor 10.000!
waarom stel ik me daarbij een kind van 8 in een intertoys bij voor die iets van ze moeder wil?

edit: typo

PSN & XBL: Denkoyugo

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Denko schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 22:20:
even een vraagje, ik speel WOW nu al 6 maanden op de officiele server na een kort tijdje op een "private server" gespeeld te hebben, en ik moet eerlijk zijn voor mij is het het helemaal waard.

jij loopt nu wel te roepen om een boycott, maar....:

- Heeft blizzard jouw afgeperst tot het spelen van WOW voor die belachelijke prijs?
- komen ze WOW deur aan deur verkopen bij je en heeft een slimme verkoper je misleid?

ik neem aan van niet, blizzard dwingt niemand tot het spelen van WOW, en de prijzen zijn duidelijk aangegeven van tevoren, er zijn geen contracten die je verplichten om jarenlang abbonementskosten te betalen.

wat geeft jou het recht om een boycot aan te vragen op een spel dat je niet speeld, wel wil spelen, maar te gierig/arm/whatever bent om te betalen?
wat geeft jou het voorrecht om iets te krijgen voor de prijs die jij wil?
ik wil een porche, de productiekosten zijn 10.000 euro (ik zeg maar wat), ik wil hem voor 10.000!
waarom stel ik me daarbij een kind van 8 in een intertoys bij voor die iets van ze moeder wil?
Uhm Porsche is met een s!!!! Ja porsche freak hier sorry about that :9

• KneoK

KneoK

keldon schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 21:18:
[...]

Jij bent nog grappiger dan BioWeb :D
Het is nooit de bedoeling geweest grappig over te komen hoor. Als mijn mening slechts een grap voor je is dan ben je goed bezig joh...

Een beetje respect mag wel...

En verder kun je blijven zeuren over de spellen die jij maar 20 uur speelt maar wanneer ga je nou eens begrijpen dat er mensen zijn die wel van een offline spel kunnen genieten ? Ik heb zelf voorbeelden genoemd van spellen die ik honderden (letterlijk) uren gespeeld heb. Morrowind, Neverwinter Nights, Baldurs Gate 1 en 2, Diablo 1 en 2. Naast Baldurs Gate 1 heb ik alle spellen origineel. Van Morrowind en NWN heb ik alle officiele uitbreidingen.
Daar zit, als ik vanaf Diablo 1 begin te tellen denk ik zeker voor 2000+ uur in. Allemaal offline en allemaal met hetzelfde plezier.

Als je binnen 20 uur met een spel klaar bent dan heb je het verkeerde spel gespeeld. Lees een review, dan kom je er vanzelf achter of een spel genoeg playability en replayability biedt om je bezig te houden. Houdt eens op met het opdringen van je mening wat betreft playability van spellen want die is bepaald niet representatief voor een groot deel van de gamers.

[ Voor 74% gewijzigd door KneoK op 16-02-2006 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:18

Denko

|{ing Øf ßlitz

Speedy55 schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 23:11:
[...]

Uhm Porsche is met een s!!!! Ja porsche freak hier sorry about that :9
ik heb het gelijk ge-edit :P

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

BioWEB schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 23:31:
En verder kun je blijven zeuren over de spellen die jij maar 20 uur speelt maar wanneer ga je nou eens begrijpen dat er mensen zijn die wel van een offline spel kunnen genieten ? Ik heb zelf voorbeelden genoemd van spellen die ik honderden (letterlijk) uren gespeeld heb. Morrowind, Neverwinter Nights, Baldurs Gate 1 en 2, Diablo 1 en 2. Naast Baldurs Gate 1 heb ik alle spellen origineel. Van Morrowind en NWN heb ik alle officiele uitbreidingen.
Daar zit, als ik vanaf Diablo 1 begin te tellen denk ik zeker voor 2000+ uur in. Allemaal offline en allemaal met hetzelfde plezier..
Hierin kan ik je wel gelijk geven, een aantal offline games hebben een enorme lifespan, maar toch vrij vaak "genre" afhankelijk. Een Fifa2005 zal soortgelijk uren voor de meeste ook niet halen. Een selectieve groep houd zich al jaren bezig met Flight Simulator, voor andere is dat een spel dat 10 minuten later de boekenkast in verdwijnt. (een UT2k4 speel ik bv nog steeds, maar een GTA dus nooit meer). Buiten wat kleine updates (fixes) en -jaja betaalde- expensions blijf je bij een offline game dat toch in datzelfde statische wereldje (note, mijn mening, ik ben veel meer "community-based" ingesteld, interactie met mensen over de hele wereld).

Ik speel zelf een MMO waar ik sinds 2003 al speel, daar zit gewoon extreem hoeveelheid uren in. Lomp gezegt is de eigenaar nu zeker (36x12) 400 euro rijker door mij (in 3 jaar!), maar ik heb voor die 400euro wel mijn huidige vriendin ontmoet :) Wist ik vooraf dat ik haar zou ontmoeten en betreffend spel had 20 euro per maand gekost.. had ik zonder twijfel ook die 20 euro er aan uitgeven. Zoals altijd wordt gezegt "het is maar het is maar wat een gek er voor geeft", en we hebben genoeg gekken in de wereld ;)

kleine correctie op Cream, dat WoW en CoH nu geld vragen voor hun CD (of key) betekend niet dat de hele MMO industrie dit doet. Puur "dah big boys" -met daaraan gekoppeld meestal de beste content en service- vragen geld voor hun spel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
SinergyX schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 09:46:
kleine correctie op Cream, dat WoW en CoH nu geld vragen voor hun CD (of key) betekend niet dat de hele MMO industrie dit doet. Puur "dah big boys" -met daaraan gekoppeld meestal de beste content en service- vragen geld voor hun spel zelf.
Vrijwel alle serieuze MMORPGs doen dat hoor. Uitzonderingen zijn spelletjes als Runescape, maar dat kun je geen MMORPG noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb enorm aantal MMO's gespeeld, waarvan ik er maar voor 2 een CD-key moest kopen. Juist degene die grote advertenties en marketing gebruiken gaan geld vragen voor CD-key's. Maar dat maakt de gratis-aanbieders niet echt bepaald minder "serieus".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

Tja, wat is te duur.

Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben om voor WoW te betalen ware het niet dat ik dan eerst nog in de winkel WoW moet kopen, daarnaast heb ik bij een trial van 10 dagen zoveel lag en time outs gehad dat de helft van de tijd WoW niet eens speelbaar was en daar moet ik dan 15 euro per maand voor betalen? Nou, nee, sorry.
Het model wat Arenanet hanteert voor Guild Wars spreekt mij dan meer aan, een keer kopen en verder klaar.

Wat mij betreft zou het of/of moeten zijn en niet zoals WoW dat doet, nu zal ik wel weer een berg WoW fanbois over mij heen krijgen maar dat zal mij zo een zorg zijn :)

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

guildwars is dan ook geen echte mmo he. Je hebt de stadjes die als gamelobby dienen, en verder is alles instanced, wat NIET via GW servers verloopt. Van een "levende" wereld is hier geen sprake.

Verder is het wel een aardig spel, speelde het graag het voor dezelfde redenenen dat ik diablo2 graag speelde :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

SinergyX schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 09:46:
[...]

Hierin kan ik je wel gelijk geven, een aantal offline games hebben een enorme lifespan, maar toch vrij vaak "genre" afhankelijk. Een Fifa2005 zal soortgelijk uren voor de meeste ook niet halen. Een selectieve groep houd zich al jaren bezig met Flight Simulator, voor andere is dat een spel dat 10 minuten later de boekenkast in verdwijnt. (een UT2k4 speel ik bv nog steeds, maar een GTA dus nooit meer). Buiten wat kleine updates (fixes) en -jaja betaalde- expensions blijf je bij een offline game dat toch in datzelfde statische wereldje (note, mijn mening, ik ben veel meer "community-based" ingesteld, interactie met mensen over de hele wereld).

Ik speel zelf een MMO waar ik sinds 2003 al speel, daar zit gewoon extreem hoeveelheid uren in. Lomp gezegt is de eigenaar nu zeker (36x12) 400 euro rijker door mij (in 3 jaar!), maar ik heb voor die 400euro wel mijn huidige vriendin ontmoet :) Wist ik vooraf dat ik haar zou ontmoeten en betreffend spel had 20 euro per maand gekost.. had ik zonder twijfel ook die 20 euro er aan uitgeven. Zoals altijd wordt gezegt "het is maar het is maar wat een gek er voor geeft", en we hebben genoeg gekken in de wereld ;)

Wat content-updates en community-gevoel betreft kan ik je alleen maar gelijk geven. Van dat gevoel heb ik een tijd terug ook mogen proeven en ben sindsdien ook heel erg verslaafd aan groots opgezette online games zoals MMORPG's. En dat het een beetje genre-afhankelijk is ben ik ook wel met je eens. Het zijn vooral de RTS/RPG's die mij offline ook heel lang kunnen boeien.
Grappig dat je overigens Fifa 2005 noemt. Dat zijn dus spellen die ik ook, elke keer weer, speel met een maat van me. Minstens 2 keer per week zitten we bij elkaar (ik 26, hij 36, dikke joint, koffie, voetballen) enkele uren te vergooien aan doepluntjes scoren en (dan wel in PES5 en soms Fifa 2006) mekaar de huid volschelden als er gescoord is. Daar gaat gemiddeld ook wel een uur of 8 inzitten per week. Maar als ik dat in mijn eentje zou moeten doen dan zou ik het een uurtje volhouden en 2 weken niet spelen. Toch ook weer het gevoel van een menselijke tegenstander is voor mij belangrijk.
UT2k4 komt zo nu en dan ook nog weleens uit de kast. Dat vind ik weer een fantastisch voorbeeld van een FPS zoals het moet. Redelijk wat spelers, heel veel custommade maps en models, officiele uitbreidingen (officiele mappacks, nieuwe voertuigen in updates, ok de laatste tijd wat minder, maar toch) en een eenmalige aanschafprijs.
Het voorbeeld van de bekende shooters (zeker van de laatste tijd) kan ik ook nog wel inkomen. Maar om dan meteen de hele offline gameswereld af te schepen als saai en binnen 20 uur uitgespeeld gaat er bij mij niet in, al helemaal niet als daarnaast beweerd wordt dat als je er anders tegenaan kijkt je gewoon geen verstand hebt van games (keldon...).

[ Voor 7% gewijzigd door KneoK op 17-02-2006 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrTrunks schreef op maandag 13 februari 2006 @ 18:14:
[...]

Ja en voor hoeveel mensen is die server ? 32 of 64?
Als je een server host voor 4000 mensen is die server veel duurder dan een server voor 32 mensen. Denk ten eerste aan wat voor verbindig je nodig hebt, 4000(mensen)x10kb=40.000kb=40mb per seconde. Dan heb je een stevige netwerkkaartje nodig hoor. En wat dacht je van alle data die opgeslagen moet worden? Ook grote dure harde schijven moeten aan het werk gezet worden. Een server voor 6000 mensen kost heel wat meer dan een CoD2 server...

Zo zijn er al een aantal berekeningen gemaakt in dit topic. Moet je het topic nog eens doorlezen...

Het meest belachelijke vind ik nog dat mensen de definitievergelijk O=W maken. In mijn ogen is dat nog altijd W=O-K (winst is opbrengst minus de kosten).

Het leuke van dit spel is dat er weinig kinderen inzitten, die werken (nog) niet en vinden het allemaal te duur :)
Een MMORPG gebruikt volgens jou constant 10kb/s, te grappig voor woorden. Maar als dat echt zo zou zijn moeten er daar bij de WoW crew toch een aantal mensen worden ontslagen volgens mij. Ik heb al zeker 7 MMORPG's gespeeld en geen enkel van deze gebruikte gemiddeld meer dan 1kb/s. Jou getalletje mag je dus effe lekker delen door 10.

Ook van die schijfruimte, efficiënt geprogrammeerd, wat denk je nu dat een gebruiker inneemt van plaats? Moet echt wel veel data kosten om een bank/inn/storage van je op te slaan kost misschien 10kb man. Ja dan zijn er ook nog chatlogs logs van wat je allemaal hebt gedaan etc meestal houden ze dat tot 2-3 weken bij. Ik kan je zeggen dat dit tussen de 3-5mb is met andere woorden voor 10.000 gebruikers dus 50gb zo goed als te verwaarlozen dus.

Je mag er zeker van zijn dat Blizzard op dit spel echt gigantische winsten boekt. En ja het is te duur, maar als de mensen er voor willen betalen, dan gaan ze die prijs niet verlagen hoor.

Prijs van de servers is inderdaad wel duur. Maar die kosten van het netwerkverkeer en de opslag van de gegevens is echt wel te verwaarlozen, die kosten kan je namelijk al dekken als elk abbonee 20 cent zou betalen, neem dat maar van mij aan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2006 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Goed, 1000 man, 200 concurrent op basis van 1kb/s. 200x1x3600x24x30 = 518GB.
20 cent x 1000 = 200 euro waarvan jij dus al die 518GB per maand zou moeten betalen?

Kijk eens voor de gein wat een apache server aan logfiles genereerd bij een 200 concurrent 24/7?
dan vergeet je de database van items, mobs, persoonlijke info, website, forum, updates/download.

DrTrunks zat wat mischien te hoog, maar jij duikt er toch weer erg onder.

Maargoed, "het is maar wat een gek ervoor betaald" :) maar waarom blijven we steeds WoW ophalen, zitten nog zat (miljoenen) mensen in andere games, waar het allemaal wat simpeler en kleiner is (meestal maar 1-3 servers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus al die mensen zijn 24/24 7 dagen op 7 online? Geloof je nu toch zelf niet. Laten we er vanuit gaan dat de gemiddelde WoW gebruiker ipv 720 uur per maand online 180 uur per maand online is. Dan denk ik dat je al veel realistischer bent.

Ik heb het trouwens over externe bandbreedte, dus de upload/download die de servers moeten doen naar de buitenwereld. Interne verkeer daar had ik het niet over. Kost namelijk niks buiten de netwerkapparatuur. Maar zit verder geen kost aan.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2006 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik geef toch aan van 1000 man 200 man concurrent (je weet wel, gelijktijdig). Dat valt behoorlijk mee hoor, ik ken genoeg mensen die gewoon hun PC aan laten staan met hun char ingame. Speel jij 4 uur per dag zit je dus al 1/6-deel, plus berg extra uren in het weekend is 1/5-deel helemaal niet raar.
wat is die 518GB dan? Ik snap niet echt waarover je het nu hebt.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
SinergyX schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 16:08:
Goed, 1000 man, 200 concurrent op basis van 1kb/s. 200x1x3600x24x30 = 518GB.
In 't geval van WoW is het trouwens een stuk meer dan 1 kb/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
1 ding weet ik wel, ik heb die baldurs gates in begin en nwn ook flink kapot gespeeld.
Vroeger speelde ik de ultima serie of the phantasy I, II, III, de bardtales op de ouwe computerjes.

Maar spijt me echt, ik koop best veel offline spelen, maar das puur voor 1 uurtje tussendoor of om op de achtergrond ERBIJ te spelen :/

Op een of andere manier, vind ik offline spelen supersaai geworden, maakt niet uit wat voor content ze hebben, het is te statisch en je mist het kletsen en traden en samenspelen met andere gasten.
Maar duur, nah, das nog steeds flauwekul.
Er zijn trouwens best veel MMO commerciele spelen, die het met dat zogenaamde veel te dure tarief nauwelijks kunnen redden, zo hoog zijn hun kosten en dan hebben ze echt geen dure salarissen voor hunzelf.
Ik spendeer meer geld aan offline spelen, dan online, maar ik speel de online spelen trouwens meer.
Maar ja, ik verzamel die offline spelen gewoon, soort van hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Baha schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 18:39:
Updates, sommige grote dingen zijn expansies, maar merendeel zijn gratis updates.
2j + FFXI, en de tweede expansie die ik mee mag maken komt er net aan.
Speel nog geen half jaar BF2 en "zou" haast al twee expansies "moeten" kopen.

Je koopt een MMORPG voor 50euro, je speelt een maand gratis, en je kan daarna ervoor kiezen om te blijven spelen (en betalen), of je koopt een ander spel en je speelt het uit op een week. Jij je zin hoor. :X
Sterker nog, als ik nu WoW koop maar pas over een jaar zou activeren, dan krijg ik wél alle gratis content die ze in de tussentijd hebben toegevoegd, zonder dat ik daarvoor (afgezien van de prijs van het spel zelf) heb betaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online
BioWEB schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 23:31:
[...]

Als je binnen 20 uur met een spel klaar bent dan heb je het verkeerde spel gespeeld.
Over volkomen onzin gesproken. Zo heb ik erg veel plezier gehad van Fable, maar die was toch echt veel sneller uit dan 20 uur. Zelfde geldt voor F.E.A.R.

Ik bedoel wie ben jij om te bepalen dat, als ik 10 uur met een spel heb gespeeld, ik het verkeerde spel heb gekocht? Replay en levenduur is een gegeven, het is niet zo dat iemand er gebruik van MOET maken om het naar z'n zin te hebben met een spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodie83
  • Niet online

Weetjewat? Voortaan koop je bij internetproviders voor 50 euro een modem, en dan heb je de rest van je leven gratis internet. Denk na man, zulke volkomen bagger heb ik echt nog nooit gezien.

Overigens heb je het er steeds over dat het stukken goedkoper kan, maar ik heb nog steeds geen cijfers van jouw kant mogen zien waarom het dan zoveel goedkoper kan. Overigens ook niet van de andere kant waraom het deze prijs zou moeten hebben, maar goed. Ga in elk geval nou niet staten dat het veel goedkoper kan zonder dat je dat bewijzen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Boeb0e schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:24:

En 10 euro per maand voor updates in 1 game is wel goed? Hoeveel mensen betalen elke maand voor WoW? 5 miljoen? Dat is dus 50 miljoen aan inkomsten en dat gaat echt niet allemaal naar updates voor het spel maken. Driekwart is servers, servers en nog eens servers. Dat Xbox Live dan 5 euro per maand kost en geen updates krijgt, nee vind je het gek, zij maken toch ook de games niet. Een apart online systeem voor iedere game waarbij iedere uitgever zelf voor matchmaking server zou moeten zorgen zou veel erger zijn. Stel je voor, je kan alleen zien of je vrienden in die game ofline zijn, en je moet ze bij elk spel opnieuw toevoegen. De voordelen zijn duidelijk: je kan met mensen praten die andere games doen, hun stats bekijken in alle games die ze hebben, etc. etc. Dat zou dus nooit kunnen als bij elk spel een apart systeem daarvoor komt. Daarom is die 5 euro goed, en het geld waard. En dat is nog altijd de helft van 10 euro. Daarnaast, alsof Xbox live geen updates heeft, waar denk je dat de arcade, en demo's downloaden van gehost worden. Trouwens CoD2 heeft nu ook al 1 update gehad, bugfix ja, maar binnenkort komt er weer 1, geen bugfix, en GRATIS ja.

Daarnaast, ik weet echt wel spellen waarbij je meer dan 1 maand geboeid kan zijn, offline ja.

En ja ik heb een 360 dus je zal me wel een fanboy noemen, maar ben jij dan geen fanboy?

EDIT: Ja ik vind MMO ook de moeite waard om voor te betalen, ik heb er zelf ook 1 een jaar gespeeld, gedokt, maar het is niet zo dat Xbox Live dat niet is.

[ Voor 5% gewijzigd door Muthas op 18-02-2006 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijger
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Tijger

Grrrrrrrr...

Boeb0e schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 14:24:
guildwars is dan ook geen echte mmo he. Je hebt de stadjes die als gamelobby dienen, en verder is alles instanced, wat NIET via GW servers verloopt. Van een "levende" wereld is hier geen sprake.

Verder is het wel een aardig spel, speelde het graag het voor dezelfde redenenen dat ik diablo2 graag speelde :)
Of GW een echte MMO is lijkt mij niet ter zake doend hier, het gaat om het prijs model wat gehanteert wordt.

Het 'instanced' verhaal is in mijn optiek alleen maar positief, geen gezeur met 'camp stealing', kill stealing en wat al dies meer zij, bovendien is jouw argument onzin aangaande niet op de GW servers spelen, dat doe je namelijk altijd.

There are two theories to arguing with women. Neither one works.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexomnium
  • Laatst online: 11-09 13:56

Rexomnium

Vincam aut moriar

Weetjewat? Voortaan koop je bij internetproviders voor 50 euro een modem, en dan heb je de rest van je leven gratis internet. Denk na man, zulke volkomen bagger heb ik echt nog nooit gezien.
Ik vind dit een van de betere argumenten. Je neemt een abonnement op een MMORPG. Daarvoor moet je eerst het basispakket aanschaffen, daarna een vast maandelijks bedrag.

Uiteraard gaat deze topic over de vraag waarom ze zo duur zijn. Duur is een subjectief begrip. Ik vind het bijvoorbeeld niet duur. Ik betaal 12 euro per maand voor Ragnarok Online. Ik speel het nu ongeveer 5 maanden bij elkaar, dus dat heeft me 60 euro gekost. Zestig euro voor 5 maanden non-stop gamen. Ik vind dat niet duur.

Ik heb vroeger ook UT gespeeld en dat spel heb ik zelfs nooit aangeschaft. Je had geen CD-key of iets dergelijks nodig en iedereen kon het spel downloaden en direct online spelen, of tegen bots, of in je eentje, whatever. Daarvoor heb je wel een spel waarin je moet rennen, springen, vliegen, optaan en weer doorgaan. Om kort te gaan: het is een compleet ander spel. De servers worden opgezet door enthousiastelingen of door websites, die bezoekers hopen te lokken en door middel van reclames op de website inkomsten hopen te genereren. Het lijkt me duidelijk dat de methode die de MMORPG-makers hanteren, de beste methode om inkomsten te genereren. Een vast inkomen per maand is altijd lekkerder.

Duur is subject begrip. De prijs wordt bepaald door de fabrikanten. Consumenten beslissen of ze het willen betalen. Willen ze dat niet, dan zullen de fabrikanten de prijzen laten zakken, of ze zullen andere methodes gebruiken (meer reclame, aanbiedingen, etc. etc.).

Alleen al het feit dát het wordt betaald rechtvaardigt de prijs.

We zijn allemaal vaandeldrager in een optocht van gekwetsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

rodie83 schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 02:41:
[...]

Over volkomen onzin gesproken. Zo heb ik erg veel plezier gehad van Fable, maar die was toch echt veel sneller uit dan 20 uur. Zelfde geldt voor F.E.A.R.

Ik bedoel wie ben jij om te bepalen dat, als ik 10 uur met een spel heb gespeeld, ik het verkeerde spel heb gekocht? Replay en levenduur is een gegeven, het is niet zo dat iemand er gebruik van MOET maken om het naar z'n zin te hebben met een spel.
Als je niet goed leest kom dat niet vertellen dat ik onzin verkondig ! Ik heb genoeg voorbeelden gegeven van spellen waar de lifespans veel hoger liggen en heb in dezelfde post als jij quote zelfs toegegeven dat een FPS een kortere lifespan heeft. Als jij je alleen wilt richten op spellen die ook daadwerkelijk 20 uur duren dan moet jij dat zelf weten. Ik heb nooit beweerd dat iemand anders net zoveel speelt als ik, maar kom dan niet lopen verkondigen dat dat voor alle spellen geldt, want dan ben ik het levende voorbeeld van dat het onzin is ! Er zijn hele communities ontstaan naar aanleiding van offline spellen.
Heb jij ooit een van de spellen die ik genoemd heb gespeeld ? Was jij die na 20 uur ook al zat ? Dan ben je gewoon verwend of moet je een andere hobby zoeken ! Dat bedoel ik niet lullig, maar een spel is bedoeld om te ontspannen, lekker weg te zakken in een verhaal, wat dan ook. Niet om na 20 uur de brui eraan te geven en vervolgens zeggen dat het spel te kort duurde.

Als jij replayability en lifespan als argumenten gebruikt voor een goed spel, dan heb ik het volste recht om diezelfde argumenten te gebruiken hoor... Een MMORPG is ook niet verplicht hoor. Als ik die maar 1 uur per week speel is dat mijn keus. Feit blijft dan wel dat het spel zelf veel langer speelbaar is per week om het leuk te houden. Hoe lang je een spel speelt is persoonlijk maar op het moment dat je gaat verkondigen dat een spel alleen leuk is als het lang duurt (want daar gaat het feitelijk om, een offline spel is minder leuk dan een MMORPG, omdat het minder lang duurt) dan vind ik het heel raar dat je vervolgens zegt dat je een spel dat je maar 10 uur speelt wel heel leuk vind. Eerst klagen en vervolgens mag ik niet zeggen dat je dan misschien beter een ander spel had kunnen kopen :? :X

Fable vind ik dat die niet eens genoemd mag worden want dat is voor heel veel mensen op een "teleurstelling" uitgelopen. Veel te korte levensduur, heel veel missende (wel beloofde) functies. Nee, Fable heb ik ook 1 keer uitgespeeld, heb ik 22 uur over gedaan en dat spel heb ik meteen weer verkocht. Ik heb nooit beweerd dat ze er niet zijn, ik zeg alleen dat als jij denkt dat er alleen maar spellen zijn die niet kunnen boeien dat je gewoon keihard ongelijk hebt.

Waarom moet iedereen een tegenvoorbeeld noemen als ik het over spellen heb die wel langer speelbaar zijn ? Waarom gaat bijna niemand in op het feit dat de genoemde spellen wel degelijk een vreselijke grote lifespan hebben ?

Als ik jou niet mag vertellen dat een spel langer speelbaar is, kom mij dan niet vertellen dat het niet zo is ! Is het zo moeilijk te accepteren dat er mensen zijn die een spel anders ervaren ? Als jij een spel niet goed vind of het spelen niet waard, ben jij dan een authoriteit op dat gebied en is jouw mening de enige juiste ? Juistem, niet dus !

Het stukje over het modem kopen klopt overigens ook niet hoor Rodie. Ik heb namelijk nog nooit een modem hoeven kopen en heb al heel wat providers gehad. Als we het modem nu vergelijken met het spel en de internetverbinding vergelijken we met het online spelen, dan betaal je voor de meeste MMORPGs meer dan zou moeten met jouw logica. Ik moet het spel (modem) kopen en ik moet abbonnement (internetverbinding) betalen. En dan komt er nog eens bij dat de meeste providers een abbo hebben voor mensen die wat minder gebruik maken van de verbinding. Precies zoals ik het bij een MMORPG ook graag zou willen zien.

Ik vind het binnen dit topic trouwens erg kwalijk dat mensen meteen dingen roepen als ONZIN en DAT IS GRAPPIG. Getuigt niet van erg veel respect tegenover de andere partij

[ Voor 36% gewijzigd door KneoK op 18-02-2006 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de internetprovider hier krijgen we de modem gratis ;) ;) gewoon teruggeven als je er vertrekt als klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
Een MMORPG is een risico project. Risico projecten herkennen zich door een grote investering over een langere termijn (4 jaar ontwikkelen, 0 inkomsten) en een hoog rendement als het succesvol is.. Niemand wil hierin investeren als de kans op een hoog rendement niet aanwezig is. (de 11 tot 15 euro per maand)

Daarbij is de opmerking over een pre-paid kaart van BIOweb interessant, ik weet alleen niet of dit economisch interessant is.

[ Voor 26% gewijzigd door ImdaMned op 20-02-2006 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-09 09:04
Het is economisch gezien niet interessant omdat je uurprijs (want daar praten we hier toch over?) zodanig laag moet zijn dat je de administratie er niet op terugverdient.

Stel dat het bedrijf vooropstelt dat het een uurtarief invoert voor mensen die gemiddeld minder dan twintig uur per maand spelen. Dan moet je uurprijs, uitgaande van een 'gewoon' maandtarief van 12 euro, al beneden de 60 cent liggen om er als speler voordeel uit te halen. Bovendien moet je voor elk van die spelers apart bijhouden hoeveel ze spelen en een aparte facturatie doen, allemaal op die 60 cent. Ik vermoed dat ze dan liever een speler hebben waarvoor ze eenmalig twaalf euro incasseren en er verder niet naar om moeten kijken :-), administratief gezien dan.

Misschien zie ik iets over het hoofd, feel free to correct me :).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Ik doelde meer op een systeem waarbij je net zoals voor je GSM gewoon een tegoed kaart koopt. Daarbij kun je net zo goed eenmalig een bedrag incasseren en dan zien ze maar wanneer ze het gebruiken. Neem een kaartje van 20 Euro. Daarvoor geven ze je 30 uur spelen, 75 cent per uur. Die 30 uur moet je binnen 2 maanden opmaken anders vervallen je speluren. Als je binnen twee maanden na verval van je uren niet hebt opgewaardeerd dan vervallen je chars.

Om maar een ideetje te geven :) Geen facturatie, alleen een key die een timertje laat lopen. Het lijkt me niet al te moeilijk om de gespeelde minuten/uren bij te houden van een speler ?

Administratief zal het misschien iets meer kosten, maar dat kun je doorberekenen in je tegoed-prijs. Met tegoed bellen/spelen zal op termijn altijd duurder zijn, maar maakt het misschien voor meer spelers toegankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Timecards hebben een aantal voordelen, welke inderdaad ook nieuw publiek (kunnen) trekken naar het spel, maar er kleven ook een groot hoeveelheid nadelen aan.

Natuurlijk het puntje 'social talk', waar een maand-betaler soms lekker rond loopt al chattend mensen helpt, zal een "pre-pay" persoon dit als geld-verspilling zien (ga anders IRC ofzo in). met name in het spel dat in speelde met timecards waren deze mensen enorm snel geiriteerd als je even een lvl-break nam om wat eten/drinken te halen, "de tijd tikt" immers voor hun. Dan heb je nog aanvullend de kans dat "opeens" je timecard op is terwijl je midden in die uber-boss-super-mob raid team zat, natuurlijk net ergens waar je geen extra kaart kan krijgen.. valt erg zwaar dan hoor :P. Een MMORPG is niet alleen gefocused op alles samen doen, maar heeft dus ook groot gehalte sociaal contact, lekker praten met zn allen en nieuwe mensen leren kennen.

Zo hebben bepaalde games ook time-spawn events of monsters, soms ben je een goede 2-3 uur bezig om uberhaubt zo'n monster/item/event te vinden, zo weet ik uit CoH een aantal quests die tot 20 uur kunnen duren. De spelers laten hun character dan gewoon online, om vrolijk de dag erna verder te gaan met die quests. Uiteindelijk heeft zo'n quest 48-72 uur je character online gehouden, een time-card speler krijg hier dus enorm nadeel van. (log je dus uit, ben je je quest kwijt) Natuurlijk kunnen spellen dit weer gaan aanpassen, maar die quests zijn er juist om "groot-gebruikers" bezig te houden.

De huidige MMORPG wereld lijkt het principe te hebben "wij maken iets en proppen het door je strot totdat je het speelt", maar ik weet vele jaren ervaring dat er met name in de kleinere MMO's enorm wordt geluisterd naar de spelers zelf. Zij passen hun spel enigzins erop aan, vangen meer populairiteit, welke weer wordt opgemerkt door de grote jongens -> zij passen zich ook tot bepaalde mate aan. Zo wordt er bij CoH/V enorm geluisterd naar de community op erg veel vlakken.

Dus eigelijk zolang de huidige MMO's spelers het maandelijks-betalen "slikken", zal er ook niet zomaar een verandering (richting bv timecards) gaan komen. De f2p/p4s games lijken populairiteit te winnen, dit is natuurlijk een zeer leuk alternatief voor de time-card fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Dat zijn inderdaad punten waar ik niet over na heb gedacht. Sociaal kun je natuurlijk minder verwachten van iemand die pre-paid speelt, net zoals ik de gesprekken kort houdt op een pre-paid telefoon. Ik vind het ook hartstikke leuk om uren met iemand aan het begin van een missie te ouwehoeren over van alles en nog wat om uiteindelijk maar te besluiten de missie af te breken omdat dat toch geen nut meer heeft :D
En wat je zegt, langere missies worden eerder een probleem omdat je maar een beperkt aantal speluren hebt. Dit zou je gedeeltelijk op kunnen lossen door time-keys te verkopen via pay-pal/creditcard/etc, maar lost het mid-missie door je uren heen inderdaad niet op :)

Dan zie ik sociaal inderdaad meer problemen dan commercieel. Commercieel zou er wel uit te komen zijn ben ik nog steeds van mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ImdaMned schreef op maandag 20 februari 2006 @ 13:35:
Een MMORPG is een risico project. Risico projecten herkennen zich door een grote investering over een langere termijn (4 jaar ontwikkelen, 0 inkomsten) en een hoog rendement als het succesvol is.. Niemand wil hierin investeren als de kans op een hoog rendement niet aanwezig is. (de 11 tot 15 euro per maand)

Daarbij is de opmerking over een pre-paid kaart van BIOweb interessant, ik weet alleen niet of dit economisch interessant is.
Dat was mijn punt een paar pagina's terug. Je hoeveelheid inkomsten laten beslissen door de klant (in de zin van: klant die alleen maar prepaid 30 dagen kopen en dat dan uitsmeren over 3 maanden) is met zo'n hoge vaste-lasten systeem als bij een MMORPG een enorm risico. De prijs voor die 30 dagen prepaid moet dan hoog genoeg worden om te gaan compenseren voor het feit dat mensen niet per maand gaan betalen, maar alleen voor de tijd die ze zelf willen besteden. Terwijl je natuurlijk niet kan gaan zeggen "OK, die servers gaan dan om 8 uur 's morgens aan, en om 12 uur 's nachts weer uit", ze moeten wel 24/7 beschikbaar blijven.

Het zal dan enorm moeilijk zijn om zoiets voor beide partijen economisch interessant te maken en houden. Die pre-paid kaarten moeten niet zo duur worden dat mensen ze niet willen kopen (zgn. prijs-elasticiteit), maar wel duur genoeg dat je zeker weet dat je in ieder geval nog gelijk speelt met je kosten. En dat laatste gebeurt al niet, niemand met een greintje kapitalisme in zijn hoofd in deze wereld gaat iets voor niks aanbieden, laat staan als je net 4 dure ontwikkeljaren achter je hebt.

Theoretisch kan het natuurlijk aangeboden worden, en wellicht kan dat in de toekomst met betere en goedkopere apparatuur en bandbreedte een standaard worden. Vandaag de dag komt het er echter op neer dat het maken van een MMORPG (of zelfs van elk ander spel) veel tijd en (dus) veel geld kost, en dan geld wil men terug en het liefst nog op een zo zekere manier ook. Je wilt dus dat mensen per maand gaan betalen zodat jij, de ontwikkelaar, alvast en al zeker je onkosten terug hebt.

Even simplistisch gezegd, zoals net beschreven werd:

Voor de doos met het spel betaal je voor de ontwikkelkosten, met de maandelijkse kosten (die dan voor de ontwikkelaar in principe "constante inkomsten" zijn) betaal je voor het spelen.

Met een pre-paid systeem betaal je dan eigenlijk alleen nog maar met de doos, met dan af en toe een nieuwe doos kopen om te kunnen blijven spelen. Dat is voor de consument die geen cent teveel uit wil geven wellicht heel fijn, maar als ontwikkelaar heb je dan een hevig fluctuerend inkomstenpatroon. Dat is risico, en risico kun je echt niet verkopen aan je investeerders.

En dan te denken dat ik ooit net met een 5-je voor Economie 1 geslaagd ben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Aangezien iedereen het hier maar over WoW blijft hebben misschien titel veranderen naar: WoW is te duur? 2. Jaja er bestaan buiten WoW nog een hele boel andere MMORPG's ;)

3. Niet alle MMORPG's zijn te duur 4. MMORPG's als WoW zijn inderdaad aan de dure kant en er zijn veel goedkopere spellen in hetzelfde genre die evenveel of zelfs meer te bieden hebben dan WoW.

5. Als jij WoW te duur vind speel dan iets anders. 6. Als jij MMORPG's te duur vind speel dan een gratis MMORPG die werkt met een item of powerup store.

7. Jij hebt geen reden om te zeiken wanneer die free mmorpg's te slecht zijn van kwaliteit je speelt immers gratis. 8. Ben je nu nog steeds aan het zeiken dat het te duur is of er geen andere alternatieven zijn? Kom dan eens gerust langs bij mij, ik heb hier nog een hele boel klusjes liggen die JIJ gratis mag opknappen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 15:30 ]

• bangkirai
Precies er zijn trouwens ook gratis MMOs, waarbij je zelf dus geen box hoeft te kopen.

Nog goedkoper dan guildwars.

[ Voor 17% gewijzigd door bangkirai op 23-02-2006 00:04 ]

Verwijderd

Rexomnium schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 11:41:
[...]

Duur is subject begrip. De prijs wordt bepaald door de fabrikanten. Consumenten beslissen of ze het willen betalen. Willen ze dat niet, dan zullen de fabrikanten de prijzen laten zakken, of ze zullen andere methodes gebruiken (meer reclame, aanbiedingen, etc. etc.).

Alleen al het feit dát het wordt betaald rechtvaardigt de prijs.
Voorzover ik goed opgelet heb bij economie is alleen de winst wat de fabrikant bepaald. Vraag en aanbod met de kostprijs zitten daarnaast er ook nog bij in.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:12

BHQ

bangkirai schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 00:04:
Precies er zijn trouwens ook gratis MMOs, waarbij je zelf dus geen box hoeft te kopen.

Nog goedkoper dan guildwars.
De maker besluit dan te leven op donaties. Prima toch?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Yapser schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 16:32:
De maker besluit dan te leven op donaties. Prima toch?
Dan krijg een zeer vermakelijke scenario, donatie-geld is op en de server gaat 3 dagen plat. Alle spelers massaal op het forum schelden "dat ze recht hebben om te spelen"...

oja, het is gratiz, je hebt geen recht om uberhaubt iets te mogen zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROximity
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 15:48
<offtopic>
Ik maak zwaar winst met WoW en heb er nog lol mee ook :D
Heb al 3 accounts verkocht:

Main account voor 450 euro
2de account voor 150 euro
3de account voor 200 euro

</offtopic>

Maar even op serieuzere basis;
de service in WoW is zeer en zeer goed imo, altijd netjes reacties gehad in-game van gamemasters als er problemen waren en vragen en die servers zijn zo extreem complex, niet even een dedicated servertje dat 32 man host ofzo.. En de constante toevoeging van content etc. etc.
Die 12,95 is ECHT "nix" in mijn ogen voor wat je krijgt.

Ik ga binnekort DDO proberen!

edit:typo

[ Voor 5% gewijzigd door PROximity op 01-03-2006 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorki
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 12:55

Sorki

world wide wubbish

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 14:37:
[...]
Met een pre-paid systeem betaal je dan eigenlijk alleen nog maar met de doos, met dan af en toe een nieuwe doos kopen om te kunnen blijven spelen. Dat is voor de consument die geen cent teveel uit wil geven wellicht heel fijn, maar als ontwikkelaar heb je dan een hevig fluctuerend inkomstenpatroon. Dat is risico, en risico kun je echt niet verkopen aan je investeerders.
Vroeger (oh wat klink ik oud) speelde ik elke dag, minstens 2-4 uur. Weekends/vakantie soms een hele dag.
12 € / maand, dat is de juiste prijs. Af en toe een nachtje door, why not? :)

Nu, werken, huisje bouwen, in het huishouden moet er ook nog wat gebeuren & er zijn nog wat sociale verplichtingen.
Elke woensdag speel ik een uurtje of 3 eneuh thats it. Met vier weken in een maand is dat dus 1€ per uur, mij niet gezien. Tijdens de vakantie kan het natuurlijk wel eens gebeuren dat er wat meer gespeeld wordt maar dat zijn uitzonderingen. Ik wil best wel het game aankopen aan 50€ en dan betalen per begonnen uur.

Ze kunnen de prepaid niet interessant maken voor de mensen die veel spelen (lees: in vergelijking véél duurder), maar het geeft de casual gamers de kans om te spelen wanneer ze tijd hebben. Een combinatie van de 2 (abbo & betalen per uur) zou heel wat meer spelers aantrekken zonder hun vaste inkomen in gevaar te brengen.

En hier geen wow fan maar meer het genre lineage 2 / aion ;)

Sorki#2242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shao Kahn
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 11:58
Heb jaar lang WoW gespeeld en heb ik geen spijt van. Qua plezier per betaald uur had ik niks te klagen, er gaat nl genoeg tijd in zitten.

Echter, het argument van "je krijgt veel updates" vind ik niet tellen.
Ik heb nooit voor WoW echt updates zien uitkomen waarvoor ik OF niet hoefde te betalen (WotLK, BC) OF die niet ook voor andere niet-MMO's ontwikkeld werden. (Patches of extra minor content).

Sterker nog, deze extra content is bij sommige games (Witcher bv) gratis.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
  • Laatst online: 13-09 16:51
pingkiller schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 15:20:
En trouwens,die wereld draait door,ook als jij niet speeld. Dit is een zeer belangrijk aspect voor een mmorpg. De wereld draait altijd door,dat is ook een rechtvaardeging voor de maandelijkse abbonments kosten die ook doorlopen als jij niet speelt.
Hier moet ik even op reageren. Ik betaal de NS geen geld voor de momenten waarop ik niet mee rij met de trein. Ik betaal voor een dienst, zoals het vervoer en ik betaal voor het recht om online te kunnen spelen. Ik ga niet betalen voor een dienst waar ik geen gebruik van maak. Dat de dienst ondertussen wel door draait is een bedrijfsrisico.

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fridge
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-08 11:36
Zo, necro iemand? Haha, de discussie gaat na 3 jaar weer vrolijk verder waar ie gebleven is...

Maar goed, deze discussie is echt zinloos.. Blizzard vraagt geld voor draaiende service, miljoenen mensen zijn bereid dit te betalen, winst wordt gemaakt, bedrijf blij. Case closed.

EDIT: Als ze een manier zouden kunnen bedenken om meer WINST (let op, omzet - KOSTEN) te maken met iets van een prepaid systeem/pay-per-minute zouden ze dit uiteraard wel doen. Maar ja, waarschijnlijk kost het ze meer dan het oplevert, dus waarom zouden ze?

[ Voor 31% gewijzigd door Fridge op 21-12-2009 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMania
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-05-2024

MantaMania

Pray Hard

HawVer schreef op maandag 21 december 2009 @ 14:04:
[...]

Hier moet ik even op reageren. Ik betaal de NS geen geld voor de momenten waarop ik niet mee rij met de trein. Ik betaal voor een dienst, zoals het vervoer en ik betaal voor het recht om online te kunnen spelen. Ik ga niet betalen voor een dienst waar ik geen gebruik van maak. Dat de dienst ondertussen wel door draait is een bedrijfsrisico.
Tis maar net hoe je het bekijkt de prijs van je kaartje is ook voor de crappy uren dat de trein rijdt in principe betaal je bv in de spits teveel voor het ritje / aantal mensen en om bv 1 uur snachts betaal je te weinig voor rit / aantal mensen. Dus eigenlijk betaal jij ook voor de momenten dat je er geen gebruik van maakt tis maar hoe je het bekijkt!.
Als je een trein abbonement hebt betaal je ook gewoon ook al reis je niet zo moet je het vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:30
In plaats van uren over dit onderwerp te discussiëren (ja, ook ik heb liever dingen gratis, maar dat kan niet altijd!) had je ook allang je MMORPG kunnen spelen, zodat je nog meer ''winst'' uit je betaalde maand haalt!!! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylocke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-08 08:54

Tylocke

[Team Carrack]

Jammer dat deze discussie destijds is veranderd in: "Waarom lijkt WoW zo duur"

Interessanter was geweest om de verschillende modellen van MMORPG's te vergelijken.

Zo ken ik bijvoorbeeld:

Guildwars: Alleen eenmalig voor de software. Uitbreidingen zijn optioneel. Geen maandelijkse kosten. Microtransacties.

WoW: Eenmalige kosten voor software. Maandelijkse kosten. Uitbreidingen zijn noodzakelijk.

EVE: Maandelijkse kosten plus eenmalige activatiekosten. Updates zijn verplicht maar zijn gratis.

Persoonlijk vind ik hierin WoW de meest ongunstige voor de klant, want je betaald immers dubbel. Zowel de structuren van Guildwars en EVE zijn fijn, alhoewel een ontwikkelaar liever het laatste zal hebben omdat hij dan voorzien is van een continue inkomen.

Zijn er nog andere modellen?

You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:14

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Nog andere modellen:

Micro-economie. Je betaalt per item of service voor dingen. Gewoonlijk niet verplicht, maar maakt een paar dingetjes in het spel (tijdelijk) makkelijker. Voorbeelden van spellen: DDO en Runes of Magic.

F2P met extra voordeel voor subscriptions: Anarchy Online

Soort micro-economie: In-game cash == x amount of real life cash: Entropia Universe.

Sommige spellen geven je de mogelijkheid een hoop geld uit te geven en dat is voor altijd (lifetime subscription). Alleen uitbreidingen moet vaak nog wel voor worden betaald: Lord of the Rings Online

Met EVE is het volgende ook mogelijk: Je verdient zoveel in-game geld dat je er je subscription mee kan bekostigen.

De modellen waar ik voor heb betaald nu en in het verleden: Dat van LotRO (lifetime), WoW, EVE en Entropia Universe. Ik moet zeggen dat ik de lifetime subscription van LotRO het meest relaxed vind. Niet het gevoel van 'mm, nog 3 dagen te gaan, ik zou nu zoveel mogelijk moeten spelen om nog wat waar voor mijn geld te krijgen'.
Als WoW ook een lifetime had, en het is onder de 200 euro, zou ik dat waarschijnlijk overwogen hebben. Nu speel ik dat heel misschien 1 of 2 maandjes in het jaar, of jarenlang zelfs niet.
Het model van Entropia Universe vind ik ook wel aardig. Je bent alleen te snel door je geld heen, dat mogen ze dus wel aanpassen om meer speelbeleving te geven.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Zijn wel meerdere modellen, maar met erg veel 'raakvlakken' op de grote modellen (
Maple Story - Free 2 play met itemshop, dit is zo'n beetje de grondlegger van dit concept. Varierend van costmetische goodies tot dubbele experience en pets die automatisch 'looten', kan je gratis spelen maar draait de game alsnog op inkomsten uit de itemshop. Veel items hebben een bepaalde 'expire' periode, veelal gelijk aan (delen) van een normale monthly subscription. Ten opzichte van bijvoorbeeld WoW kan dit spel enorm duur zijn, helemaal afhankelijk van de speler.

Cabal Online - Free 2 play met itemshop, maar een twist. In de itemshop kan je een 30/60/90 'card' kopen die je beetje extra exp geven, toegang tot 'premium' channels en nog wat zut. Speel je altijd premium, speel je eigelijk een subscription game, per maand geef je die 10-14 euro uit om weer 30 dagen 'speciaal' te kunnen spelen. Wederom, ik ken mensen die hier 100den euro's per jaar aan uitgaven.

NCsoft zelf heeft ook een tactiek om de games onderling wat te promoten, met een CD-key vanuit Aion (box) kon je wings krijgen in Guildwars, 'veteran reward' systeem (hoe langer betaald speler, hoe leuker de goodies werden), City of Villains werd bij launch wel als 'losse' MMO verkocht (aparte sub, aparte client) maar is vandaag de dag gecombineerd tot 1 fee, 1 client, beide games. Ook NCsoft is inmiddels overgestapt naar ingame extra pakketjes, van nieuwe animaties en skills tot outfits.

Duur blijft relatief. Ik had voor al het geld wat ik in MMO's heb gestoken een (erg) leuke auto kunnen kopen, maar weegt dat op tegen de tijd dat ik me heb vermaakt in de MMO's?

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 15:28:
we zetten het op een rekenen:
serverstroom: 100 euro per maand (lijkt mij veel)
serverkosten: 1500 euro
servercapaciteit: 1000 man online
uren speeltijd per persoon per dag: 3
1000/(3/24)=8000 man per server
spel aanschaf: €50
1500/8000=ongeveer 20 cent gaat naar de aanschaf van de server
100/8000=ruim 1 cent van de maandelijkse kosten gaat naar de stroomkosten
spel design: 100 man * elk een maand werkuren=100*30*24=72000 manuren
loon: €20
72000*20=€144000 voor het speldesign (ontiegelijk overdreven)
spelers wow: 4000000
144000/4000000=€0,036 van de spelaanschaf gaat naar de makers
moderators:
ongeveer 500 tegelijk online (lijkt mij extreem veel).
zo'n 10 euro per uur
10*500*24*30=€3600000
€3600000/4000000=ongeveer een euro per maand gaat naar de moderators
reclame is verwaarloosbaar weinig

ja, er wordt in de prijzen flink overdreven. daarom zijn er ook zoveel gratis alternatieven ;)
Als jij denkt dat wow draait op servertjes van 1500 euro is er iets goed mis met je ICT kennis. En er werken dik 1800 werknemers aan World of Warcraft.

• Dakreal
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-10-2023
Seth_Chaos schreef op donderdag 31 december 2009 @ 09:58:
[...]

Als jij denkt dat wow draait op servertjes van 1500 euro is er iets goed mis met je ICT kennis. En er werken dik 1800 werknemers aan World of Warcraft.
Als hij denkt dat een serverpark 100 euro stroom per maand kost is hij sowieso naief :P

Ga ervanuit dat een serverpark ter groote van WoW ongeveer 1000-10000 euro per maand verstookt.
Daarnaast zijn het mainframes die gemiddeld zo een 15.000 per stuk kosten.

Daarnaast heb je monitoring servers en allerlei dingen die zorgen dat ze kosten wat kost blijven draaien.

Tevens.. wat is 12,99 per maand nou? tegenwoordig 4 biertjes in de kroeg?

Heb toch langer plezier van 12,99 @ wow dan 4 biertjes in de kroeg :)

Specs - Q9550 Cooled with CM V8 @ 3.6 Ghz, Kingston HyperX 8gb, MSI GTX660 Ti Power Edition, Samsung 128GB SSD 830 series.

Verwijderd

Ik betaal per maand +/- 15 euro voor een EVE Online account. Deze zal elk moment van de dag bezig zijn met een skilltraining. Ik betaal dus voor het laten lopen van mijn skills (moet wel enig bijhoudt en keuze werk in gedaan worden, maar dan nog). Dit houd in dat ik dus voor server tijd betaal en mijn account. Het voorbeeld van de NS gaat dus hierbij niet op... Je wil niet elke dag met de NS reizen dus doe je dat ook niet. Ander voorbeeld hierin, stel je zou elke dag met de trein moeten reizen van punt naar punt naar punt. Dan is een abonnement toch goedkoper dan een enkele reis naar elke plaats. Tenzij je natuurlijk maar korte stukken hoeft te reizen en maar 1 of 2 keer per week. Daar ben ik het mee eens... Het is dus net als met MMO's wel zo dat je er voor kiest om te spelen of niet. Heb je weinig tijd en wil je een MMO spelen, ga dan kijken naar iets waar je wel je voldoening in tijd uit krijgt. Heb je redelijk wat tijd, ga er dan lekker voor zitten. Het is nou eenmaal zo dat wanneer je een MMO speelt dat je tijd maakt. Ik speel redelijk fanatiek EVE en ben elke dag even online. Niet om zoveel beter te worden (dat gebeurd automatisch) maar om even te socializen. Sommigen mensen hebben de behoefte om heel veel uit te gaan, ik speel een MMO en stop het geld wat ik normaal in een paar uur er makkelijk door jaag, in iets waar ik een maand veel plezier van beleef.

Nog een voorbeeld:
Wanneer je elke dag de kroeg in duikt om met vrienden te babbelen, daar tijd in steekt en daar alles moet kopen en halen wat je ook thuis hebt. Wat ben je dan kwijt? De gamers onder ons steken meer tijd in het spel omdat dit hun eigen sociale wereldje is. Wij hebben hier onze maten zitten waar we op kunnen rekenen en waar we voor klaar staan. Waar in het echte leven kun je iemand helpen met het afmaken van een vijand onder het genot van een goed glas drinken en een sigaret? Waar kun je opscheppen over iets wat je in het echte leven nooit zult bereiken? Klinkt heel erg nerdy dat ik het zo zeg (en trots dat ik ben ;)) maar het is onze manier van ons onderscheiden van de rest van de wereld. Een ander geeft 100en euros in de kroeg uit. Wij verkiezen om die tijd deels in een game omgeving door te brengen voor een fractie daarvan.

MMO's duur? Ik dacht het dus even niet...

• Thrace Grumble
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:36

Thrace Grumble

XB: Thrace Grumble

[...]

Je zit nog veel te laag qua schatting:

nieuws: World of Warcraft vergt 13.250 bladeservers en 1,3 petabyte aan opslag :)

[ Voor 4% gewijzigd door Thrace Grumble op 31-12-2009 13:15 ]

XB: Thrace Grumble | FFXIV: Riku Neneh @ Moogle (SnR) | Switch (o.a. MHGU): SW-1221-6759-0029 | Steam: thracegrumble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgreehder
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-06 14:35
Ik weet het niet, ik speel zelf Eve Online, koop na ongeveer 5 maanden spelen nu met in-game geld verlengingen, dmv. zogenaamde PLEX (vertaalt zich ongeveer in minimaal 1 a 2 dagen spelen om dit te bekostigen). Totaal aan het spel dus zo'n 75-90 euro uitgegeven; persoonlijk vind ik dat zeer betaalbaar (instapkosten zijn ook laag met deze specifieke MMO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obscure
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-12-2022

Obscure

Twinkie??

[opervlakkige modus]
je kan ook runescape gaan spelen dan ben je 5 euro in de maand kwijt (als je member word) :p
[/opervlakkige modus]

maar er zijn genoeg f2p games (waar je voor kan betalen voor meer dingen / upgrades)
* silkroad online (wel zeer druk) - gebruikt item mall
* perfect world - gebruikt ook item mall systeem d8 ik
* Priston tale 2
* Ether Saga
* Dragonica
* Celestial Destroyer
* 12 Sky 2

deze games zijn f2p te downloade (neem ik aan) maar je kan ingame spullen kopen (of via de site) voor je character zoals special suite (enzo) waar hun dan de game onderhouden.
maar deze games hebben dan meestal wel een gebrek van admins dus meestal weinig toezicht. bugs worden vaak niet snel opgelost. maarja de keuze is aan de persoon die de game wilt spelen :p

maarja 4 ~ 6 biertjes minder (of wat andere drankjes) in de maand en je kan al een wow account onder houden (of een andere game) want je betaald 30 euro voor de game (krijg je al een gratis maand) koop je maand later membership voor 15 euro, lvl je tot 60 ofzo koop je de uit breidingen (want je hoeft niet alles in 1x te kopen ;) )

edit: tegenwoordig is niks meer goedkoop ;) je kan mee gaan met de prijs of het niet doen (want een groot ligt er niet wakker van als 1 persoon niet meer betaald :z :Z )

[ Voor 7% gewijzigd door Obscure op 04-01-2010 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henrim123
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-02-2013
Ja MMORG zijn duur ..
als je er lang over na denkt heel erg duur!!

als je 4 uur per dag speel en in het weekeinde wat langer dus;.
4x5 + 10 in weekeinde is 30 uur..

als je in die tijd een extra baan neemt en je werk 20 uur per week extra ... heb je veel geld extra in een jaar!!
dus ja MMORG kosten veel tijd... niet veel geld! , als je die tijd beter gebruikt die je steekt in MMORGs kan je er geld mee maken en dan is die tijd die je in een MMORG steek weg gegooit geld !
En dat kan heel veel geld zijn !!!
Ook kan het je een vriendin kosten of zo ; )

Zo als veel mensen al zeggen is 10 of 20 euro per maand niet veel ga 1 x per maand maar na de bios of uit met vrienden, dan ben je meer kwijt..
Maar de tijd die je er insteekt is veel kostbaarder..
In de tijd dat je loop te spelen over de jaren heen kan je een extra taal leren, of een extra studie er bij doe naast je werk tijd of door een bij baantje bij te nemen een wereld reis bij elkaar sparen in een paar jaar tijd.
of een instrument leren spelen enz...
Ook zou je een managment cursus kunnen doen of een ander cursus (programeren) zodat je je verder kan ontwikkelen op je werk en dat resulteerd weer in meer salaris en meer kansen.

Met ander woorden je kan je real live dream verwezelijken in die tijd dat je een MMORG speeld

Ik zelf heb ook heel veel MMORG gespeeld zelfs 50 uur per week gemiddeld naast een voltime job voor een jaar of 2 men heeft zelfs ook nog een artikel in de volkskrant hier over geschreven, maar dat is allemaal verleden tijd..
ik ben gestopt omdat ze de MMORG "ENB" gekilled hebben Thanks EA games!!

Hier door ben ik wakker geschud en ben ik gaan werken aan mijn droom om in japan te leven en te werken na 3 jaar ik het mij gelukt en ik leef nu in japan en heb hier een goed job, ik speel nog steeds MMORGs maar veel minder ik speel Rapplez, ja een gratis MMORG..

Ik raad mensen aan om niet al hun vrije tijd aan deze verslavende MMORGs te stekken omdat je soms kansen kan missen in je leven die maar 1x langs komen (je leeft maar 1x) als je de tijd op een ander manier gebruikt kan je veel meer bereiken dan de bank rekeing spekken van een MMORG company, dus alleen achter een pc zitten en 4 uur lang op 5 knopjes te drukken elke avond help je niet verder in je leven!!... ; )

Dus MMORGs zijn verschikkelijk duur !!!
ze kunnen je 100.000 euros kosten !! in je echte leven als je kansen mist in je werk cariere !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 16:41
Volgens jouw redenering is slapen dus ook heel erg duur? Van die ~50 uur per week dat je in je bed ligt zou je er dus ook minimaal 40 van kunnen werken. Ga eens na wat een kansen je allemaal hebt gemist in de afgelopen jaren!

De spelers zelf zien het spelen van een MMORPG als een hobby. Naar mijn mening is het ook gewoon een valide hobby die je er naast je werk/school bij kan hebben. Het is alleen nog niet 'maatschappelijk' geaccepteerd zoals jouw reactie al aangeeft. Niet iedereen heeft dezelfde ambities / interesses..

Zoals met alles geldt ook voor MMORPGs; Doe het met mate of maak er je beroep van en ga bij Blizzard oid werken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48

D4NG3R

kiwi

:)

-

[ Voor 99% gewijzigd door D4NG3R op 07-01-2010 08:52 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:48

D4NG3R

kiwi

:)

Obscure schreef op maandag 04 januari 2010 @ 11:56:
[opervlakkige modus]
je kan ook runescape gaan spelen dan ben je 5 euro in de maand kwijt (als je member word) :p
\[/opervlakkige modus]
Als je member word is het spel ineens een heel stuk leuker :P Al helemaal sinds er een fatsoenlijke HD modus is!

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is 30€ per maand?

Voor niets gaat de zon op.... Iedereen die iets verkoopt of die iets maakt doet dat wel om er winst uit te halen.
Dit geld voor alle MMO's, en vaak hoef je niet te betalen MAAR dan geven ze je minder plezier door dat je bepaalde dingen niet kan.

Ik vind dat er gewoon betaald moet worden.
Kijk naar WoW, met zo een support en zo veel mensen die het voor andere mogelijk maken om het spel speelbaar te maken dan is het toch niet erg dat het geld kost?

Als je op vrijdag 1x niet naar de kroeg gaat en 1x dat geld bespaard door thuis te blijven hebj e de maandelijkse kosten er al uit.

Je kan ook gewoon elk weekend op vrij en zaterdag avond uitgaan en 50€ weg brengen, maar dat is niet zonde?
Meningen zijn hierover verdeeld natuurlijk maar ik vind die 30€ of 40€ per maand dan niet erg hoor.
Valt allemaal reuze mee.
Wacht maar tot je auto gaat rijden :P Dat kost pas geld!

Reactie op Henrim123:

Overdrijven is ook een vak en jou post lezen kost mij tijd dus geld dus jij bent erg duur!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 00:41
[...]

offtopic:
Je reageert op een post van bijna 4 jaar oud.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Henrim:
Nu wil ik niet vervelend zijn... Maar ik ga niet naast mijn baan van 40 uur per week hard werken, nog een baan erbij nemen om nog meer te kunnen werken. Jij mag die droom van je hebben vervuld om naar Japan te gaan, maar er zijn ook mensen die tevreden zijn met het leven dat ze onderhand hebben opgebouwd. Niet iedereen wil naar het buitenland binnen een paar maanden. Niet iedereen heeft direct de behoefte aan een vriendin zelfs (hell! ben zelf een gelukkig vrijgezel en zou deze vrijheid niet willen missen), jij geeft dus aan dat wanneer je elke dag een spel speelt dat je bevalt in je vrije tijd (vooral dat onderdeel goed lezen) dat je kostbare centen weggooit? Ik had al gezegt dat ik niet vervelend wilde overkomen, maar ik geniet van mijn vrije tijd. Ik vindt het heerlijk om even helemaal te ontspannen na een dag hard werken. Waar ik mijn uren in besteed is toch geheel mijn eigen zaak?

Jij hebt 3 jaar geknokt om te komen waar je nu bent, ik heb voordat ik met MMO's begon geknokt en heb gezocht naar mijn eigen ideaal. Die heb ik gevonden, heb nu mijn chars in EVE waar ik elke dag de nodige touch-up aan doe en houd mijn huis in goede orde.

Besides is jouw redenatie dat je alleen door 80 uur per week (wat ik uit je woorden opmaak althans) te werken ergens komt in de maatschappij. Dat stelt me lichtelijk in je hoop in de mensheid teleur. Je kunt ook hard werken en ontspannen, wat in mijn ogen een groter goed is dan elke dag werken voor geld en dan het liefst zo lang en intensief mogelijk. Misschien is dat mijn beste advies aan jou, leer eens ontspannen en onthoud goed dat jouw manier niet iedereens manier moet zijn ;).

Gratz met het bereiken van je dromen en doelen. Andere vraag aan je: Wat ga je nu met je leven doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 12:20:
@ Henrim:
Nu wil ik niet vervelend zijn...

Andere vraag aan je: Wat ga je nu met je leven doen?
Beetje oftopic maar had dit zelf niet beter kunnen zeggen!

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 15:28:
we zetten het op een rekenen:
serverstroom: 100 euro per maand (lijkt mij veel)
serverkosten: 1500 euro
servercapaciteit: 1000 man online
uren speeltijd per persoon per dag: 3
1000/(3/24)=8000 man per server
spel aanschaf: €50
1500/8000=ongeveer 20 cent gaat naar de aanschaf van de server
100/8000=ruim 1 cent van de maandelijkse kosten gaat naar de stroomkosten
spel design: 100 man * elk een maand werkuren=100*30*24=72000 manuren
loon: €20
72000*20=€144000 voor het speldesign (ontiegelijk overdreven)
spelers wow: 4000000
144000/4000000=€0,036 van de spelaanschaf gaat naar de makers
moderators:
ongeveer 500 tegelijk online (lijkt mij extreem veel).
zo'n 10 euro per uur
10*500*24*30=€3600000
€3600000/4000000=ongeveer een euro per maand gaat naar de moderators
reclame is verwaarloosbaar weinig

ja, er wordt in de prijzen flink overdreven. daarom zijn er ook zoveel gratis alternatieven ;)
Laat ik even een herberekening maken voor je, die wat meer gestoeld is op de waarheid en realistische cijfers in plaats van een gemiddeld 1-persoons huishouden ok? (mijn electriceitskosten liggen al boven de 100 euro in de maand).

Laten we beginnen met ontwikkeling (de post 'spel design' hierboven)...100 man? Verdriedubbel dat maar...elk een manmaand werk? :D Aan de initiele versie van WoW is 5 jaar gewerkt...gedurende die periode heeft het team wisselende grootte, maar 12-24 manmaanden per werknemer is redelijk gemiddeld. Een gemiddeld next-gen spel wordt in 3 jaar tijd ontwikkeld, en WoW (en vergelijkbare games als FFXI) zijn heel wat groter. Zeg 1 jaar preproduktie (50 man), 3 jaar produktie (200 man) en een jaar postproduktie (50 man).

In cijfers:
preproduktie 50*12 (=manmaanden) * 21.6 (mandagen, 21.6 is standaard verrekening) * 8
103.680 manuren oftewel 2.073.600 euro

produktie 200*(3*12) * 21.6 * 8
1.244.160 manuren oftewel 24.833.200 euro

postproduktie voor het gemak dus maar gelijk gehouden aan preproduktie, dus nogmaals 2.073.600 euro

Bedragen ga ik even uit van je uurloon van 20 euro, ik ken de loonschalen van Blizzard niet, maar het is geen slecht bedrag om als default te gebruiken. Afgerond komt de ontwikkeling dan op iets minder dan 29.000.000 euro...en dat is alleen de ontwikkeling, je vergeet voor het gemak nog even alle kosten die betrokken zijn bij het 'gereed produkt'. Van de consumentenprijs ontvangt Blizzard uiteindelijk maar een klein percentage...19% is al BTW, dan heb je de kosten+winst van de winkelier, kosten+winst van de distribiteur, marketingkosten, produktiekosten (doosje etc), en in gebieden waar Blizzard zelf niet de uitgever is, kosten+winst voor een derde partij als uitgever.

Dus nu hebben we een gereed produkt in de winkels, maar nog geen infrastructuur. Dus laten we daar eens naar kijken...zoals door sommigen hierboven al opgemerkt, stroomkosten voor een WoW serverpark 100 euro in de maand? Reken maar op 7000-8000 euro in de maand voor een serverpark, en ze hebben er meerdere. Serverkosten 1500 euro? Eerder 6000 euro wat in 3 jaar wordt afgeschreven. Zag ik net dat ze 13.000 servers gebruiken? Dat is 78.000.000 euro per 3 jaar aan hardware alleen. Zeg dat ze 1000 servers in 1 park hebben staan, dan hebben ze 13 serverparken nodig a 7000 euro stroomverbruik , dat is 91.000 euro per maand. Dan heb je de mensen voor onderhoud en on-site problem solving voor die parken...geen idee wat je daar voor betaald, misschien dat iemand anders dat kan aanvullen? Waar stonden die kosten in je berekening trouwens? En het dataverkeer?

Dan de Gamemasters...500 GMs leek je veel...dan zou je 1 Gamesmaster per 20.000 spelers hebben...dat is niet veel, dat is veel te weinig. Ik denk eerder dat Blizzard een minimale policy heeft van 1 Gamesmaster per 10.000 spelers. En dat zijn alleen de gamesmasters...dan heb je een team standby voor het debuggen als er iets fout gaat, of kleine fixes. Je hebt een ontwikkelteam van een mannetje of 40 non-stop op WoW zitten voor dat soort dingen en de extra content ontwikkeling. Je hebt je telefonische helpdesk en webmasters...je hebt het betalingssysteem waar ze afdrachten aan VISA/Mastercard/iDeal weet ik wat nog meer voor doen.

Het is altijd grappig om te zien hoe weinig inzicht mensen hebben in de werkelijke kosten van iets, of het nu een game, een televisie show, een film of een evenement als de Olympische spelen is, of een popconcert...en als iemand van Blizzard (zie pagina 1) de moeite neemt om het uit te leggen, en ik zag weinig twijfelachtige opmerkingen in dat verhaal, wordt het afgedaan als leugens en marketingpraat.

Kan WoW goedkoper dan 10 euro per maand? Zeker kan dat, 6-7 euro per maand is ook genoeg om de kosten te dekken en een leuke winst te maken. Misschien zelfs 5 euro per maand, aangezien ze zoveel spelers hebben. Waarom blijft het dan 10 euro? Omdat ruim 10.000.000 mensen op de planeet dat betalen. Zodat Blizzard zonder enorme financiële risico's Starcraft II, Diablo III, nieuwe WoW content en de opvolger van WoW kan ontwikkelen. Want WoW was een gigantisch financieel risico wat ze namen, van mij mogen ze daarvoor beloond worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylocke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-08 08:54

Tylocke

[Team Carrack]

Daarbij komt het ook dat een MMORPG duur lijkt, maar gezien het aantal uren dat een speler erin zal steken is de prijs per uur ontzettend laag.

Als je er al van uit zou gaan dat een speler één maal per week 4 uur speelt (ik vermoed dat het gemiddelde wat hoger ligt) dan maak je in een maand al minimaal 16 uur. Bij een maandelijks abonnement van 15 euro betaal je net iets minder dan 1 euro per uur.

Ga je dan kijken naar de meeste gewone spellen die tussen de 40 en 50 euro zijn per release zouden deze spellen minimaal 40 à 50 uur spelplezier moeten opleveren om hetzelfde rendement te hebben als de MMO. Ik ken genoeg spellen die ik nooit zo lang heb gespeeld omdat ik ze veeeeel eerder zat ben.

Zoals eerder aangegeven is de prijs van MMO's gewoon marktwerking. Zolang bijvoorbeeld Blizzard zijn klanten tevreden kan stellen voor het bedrag dat ze vragen is er niets mis mee. Zodra Blizzard klanten gaat kwijtraken alleen omdat het spel te duur is zullen ze moeten gaan nadenken.

Dit geldt natuurlijk voor elke uitgever. Er moet een model en prijs gekozen worden waarbij ze kunnen overleven. Bij de MMO's die het niet redden staat de prijs vaak niet in verhouding tot het geleverde product, of het minimum aantal spelers voor het break-evenpoint wordt niet gehaald.

You can know all the math in the 'Verse, but take a boat in the air you don't love, she'll shake you off just as sure as the turning of worlds. Love keeps her in the air when she oughta fall down, tells ya she's hurtin' 'fore she keens. Makes her home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
henrim123 schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 07:37:
Ja MMORG zijn duur ..
als je er lang over na denkt heel erg duur!!

als je 4 uur per dag speel en in het weekeinde wat langer dus;.
4x5 + 10 in weekeinde is 30 uur..

als je in die tijd een extra baan neemt en je werk 20 uur per week extra ... heb je veel geld extra in een jaar!!
dus ja MMORG kosten veel tijd... niet veel geld! , als je die tijd beter gebruikt die je steekt in MMORGs kan je er geld mee maken en dan is die tijd die je in een MMORG steek weg gegooit geld !
En dat kan heel veel geld zijn !!!
Ook kan het je een vriendin kosten of zo ; )

Zo als veel mensen al zeggen is 10 of 20 euro per maand niet veel ga 1 x per maand maar na de bios of uit met vrienden, dan ben je meer kwijt..
Maar de tijd die je er insteekt is veel kostbaarder..
In de tijd dat je loop te spelen over de jaren heen kan je een extra taal leren, of een extra studie er bij doe naast je werk tijd of door een bij baantje bij te nemen een wereld reis bij elkaar sparen in een paar jaar tijd.
of een instrument leren spelen enz...
Ook zou je een managment cursus kunnen doen of een ander cursus (programeren) zodat je je verder kan ontwikkelen op je werk en dat resulteerd weer in meer salaris en meer kansen.

Met ander woorden je kan je real live dream verwezelijken in die tijd dat je een MMORG speeld

Ik zelf heb ook heel veel MMORG gespeeld zelfs 50 uur per week gemiddeld naast een voltime job voor een jaar of 2 men heeft zelfs ook nog een artikel in de volkskrant hier over geschreven, maar dat is allemaal verleden tijd..
ik ben gestopt omdat ze de MMORG "ENB" gekilled hebben Thanks EA games!!

Hier door ben ik wakker geschud en ben ik gaan werken aan mijn droom om in japan te leven en te werken na 3 jaar ik het mij gelukt en ik leef nu in japan en heb hier een goed job, ik speel nog steeds MMORGs maar veel minder ik speel Rapplez, ja een gratis MMORG..

Ik raad mensen aan om niet al hun vrije tijd aan deze verslavende MMORGs te stekken omdat je soms kansen kan missen in je leven die maar 1x langs komen (je leeft maar 1x) als je de tijd op een ander manier gebruikt kan je veel meer bereiken dan de bank rekeing spekken van een MMORG company, dus alleen achter een pc zitten en 4 uur lang op 5 knopjes te drukken elke avond help je niet verder in je leven!!... ; )

Dus MMORGs zijn verschikkelijk duur !!!
ze kunnen je 100.000 euros kosten !! in je echte leven als je kansen mist in je werk cariere !!!
Geen lot in de lotterij kopen kan je potentieel miljoenen euro's kosten!! Uitgaande van jouw beredenering. Ik werk om te kunnen leven, ik leef niet om te kunnen werken. Het hebben van plezier en genot in het leven vindt ik vele malen belangrijker dan het vergaren van rijkdom. Plezier en geluk is me dan ook veel meer waard dan die paar ton extra op mijn bank of giro rekening. Erg leuk dat je al die extra skills op doet maar wordt je er gelukkiger van? Beleef je er plezier aan? Want aan het eind van de rit ga je dood en gaan al die skills van je weer verloren. Vergeet dus niet van het leven te genieten, want zoals je zelf al zegt je leeft maar één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Hoe kunnen ze spellen zoals Flyff em Pangya kunnen draaien? Deze worden steeds bijgewerkt.
Twee bekende gratis mmo's.

Echter beide zijn wel verschillend. Flyff heeft quests en grind werk zoals meeste mmo's. Maar speciale items en luxe aanvullingen worden via shop betaald ... met echt geld. Wil je dat niet, dan krijg je ze niet of met erg veel moeite of langzamer levelen.
De inkomens komen dus van de verkoop items.
Daarbij is Flyff wat simpeler in elkaar gezet zodat dev kosten laag blijven. De server eisen zullen ook stuk lager zijn met simpelere combat systeem en kleinere landschap. En minder servers nodig.

Pangya is sport-mmo. Alleen maar golfbanen. Daar is veel minder dev werk voor nodig en ze maken het slim door prachtige en betere items via echt geld te laten verkopen. Als je sneller wilt, dan betaal je voor. De inkomens komen dus daar ook van shop verkoop.

Gratis mmo's zijn vaak beperkt in omgang, simpelere combat systemen, weinig variatie (Ik denk aan Rappelz die al snel saai wordt ondanks leuk gevormde characters) en daardoor is het kostenplaatje lager.
De support voor gratis mmo is vaak alleen via website en email en worden minder snel behandeld.
Vaak hebben ze dus om wat winst te kunnen maken een shop deel erin gedaan om dingen te kopen voor echt geld. Gek genoeg is er bijna nooit goldselling aanwezig in gratis spellen.
Goldselling zie je bijna overal waar betaald wordt. Dan bieden ze ingame geld aan tegen echt geld zodat spelers sneller dingen kunnen kopen. Waarom? Omdat er geen shop is om unieke spullen te kunnen kopen, iedereen is gelijk. In gratis mmo heeft dat geen zin omdat economie te simpel is gemaakt, of er bestaat geen auction house.
Bij gratis mmo's zie je wel een verschuiving ontstaan: spelers die veel voor betalen komen veel meer vooruit dan spelers die niets willen betalen. Het is raar beeld eigenlijk en niet echt eerlijk: want geld is dan "power" geworden. De hamvraag is hier: verloopt alles eigenlijk wel eerlijk met zulke gratis mmo met niet-gratis shopdeel? Sommigen worden hier gewoon jaloers op.

Waarom zijn de mmo's duur? Groot in omvang, meer dev kosten. En als spel goed loopt, dan komen er meer servers bij, en dat kost meer geld. De support niveau is ook veel beter, server problemen worden meteen aangepakt wat je niet altijd ziet bij gratis mmo's. Want dat moet omdat het betaalde spel is.
In betaald mmo is alles eerlijker omdat alles op geluk valt. Er worden geen extra dingen bijgekocht met echt geld (op CE boxen na met bonus spul als eenmalige aankoop).

De rest is al uitgelegd in hele topic, dus ik ga niet meer verder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:21
Relatief te duur; MMO monthlies was leuk toen de keuze beperkt was en 1 mmo bij je paste en de rest je gewoon niet kon boeien. Tegenwoordig zijn er zoveel MMO's, waarvan velen niet eens meer jaren van je leven vragen om richting endgame te komen, dat de keuze voor mij snel gemaakt was... om MMO's zo'n beetje af te zweren.

Monthlies zijn gewoon waardeloos om het ene spel nog af en toe door te blijven spelen en een ander op te pikken om wat in te levelen, iets nieuws te doen te hebben, etc. Behalve als je alsmaar meer en meer neer wilt leggen, speel je met een partner, doe het dan leuk keer 2.

Was het 10 jaar terug op die fiets zo'n 13 * 2 = 26 om met 2 te spelen, is het nu wil je een aantal van je oude MMO's door blijven spelen en wat nieuwe erbij met wat friends al gauw 65 * 2 = 130. En om 1560 in het jaar neer te leggen voor het spelen van 5 games met zijn tweetjes.... is te duur.

Zodra je je leven dus niet wil dedicaten aan 1 spel is het MMO genre hedendaags daarom gewoon niks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:17

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een jaar EVE Online kost mij ongeveer 150 euro en 15 bakken bier is niet niks voor een student. Ik zie zelfs studenten die voor enkele tientjes met rothardware verder blijven aanmodderen.

Bij EVE betaal je voor het draaien van de servers, support, patching, diensten en doorontwikkeling van het spel. De halfjaarlijkse grote patches/expansion packs veranderen de gameplay continue en graphics/game-engine verandert door de jaren heen.

Ik had een paper over de intentie tot het betalen voor online content gelezen. [1] Het onderzoek bekeek 5 factoren:
  • Verwacht resultaat/consequenties
  • Gebruiksgemak
  • Sociale factoren
  • Voldoening
  • Alternatieven
Belangrijkste factor is voldoening/tevredenheid. Om voldoening te leveren focus je dus voornamelijk op de content. Verwacht resultaat en sociale factoren hebben een correlatie. Alternatieven en gebruiksgemak hebben niet eens correlatie.

Daarin kan ik mijn beweegredenen om EVE te blijven betalen vinden. De voldoening van de vrije ongelimiteerde wereld van EVE, niks moet, alles kan zolang je de spelkennis hebt (Ja, je kan spelers in de "town" afslachten als het moet en leeglooten voor de grote winst. Aan de hand van een winstberekening kan je tegenmaatregelen nemen. Verstand boven alles en niks is wat het lijkt. Game mechanics zijn onvoldoende gedocumenteerd zodat het in-corp/guild geheimen zijn. Onderzoekers werken om de betere field manuals te maken en de kennismonopolie kan entiteiten vooruit stuwen. Schaken met duizenden pionnen en elk pion een speler die inlogt en zijn steentje bijdraagt. Full scale backstabbing, politiek, spionage, marktmanipulatie, in-game scamming, diefstal, grootmachten in elkaar doen klappen met covert operations, enorme coalities vormen om wereldoorlogen,... Totale oorlog op tactisch, operationeel en strategisch niveau.),...

De uitgebreidheid van EVE zodat je misschien endgame in 1 soort pvp bent, maar helemaal niet de specialist in andere soorten pvp bent. Wil je niet vechten, dan heb je nog een speler gecontroleerde kapitalistische wereld van handel, mining, speculatie, logistiek, productie van de 99% van de items dat spelers in gevechten gebruiken,... Niet alleen in skills, maar ook in de spelkennis en jarenlange ervaring van de speler. Om alle skills te krijgen zou je 5x het aantal jaren dat EVE bestaat moeten trainen zodat iedereen specialiseert in iets. Niemand heeft alles in EVE gezien en net zoals in reallife maakt iedereen zijn eigen wereldbeeld en dat is verschillend omdat je vanuit een andere standpunt, referentiekader, politieke voorkeur,... kijkt. Wat voor de ene groep goed klinkt, kan voor de andere een nachtmerrie zijn. Zelfs de makers hebben geen total understanding of EVE. Er zijn zoveel andere rollen te ontdekken zodat je het spel niet kan "uitspelen".

In vergelijking met de concurrentie is een EVE harde wereld en op vlak van PvE kan het ook kaal eruit zien. En we houden van de vrijheid in dat koude harde spelwereld. Een andere MMORPG is eerder soft. Ver over 1000 spelers op dezelfde scherm/lokatie pvp'en zie ik bij de concurrentie nog niet gebeuren. Massive, epic, online drama. De betere reclame is ook filmmateriaal van corps/allianties op youtube om meer mensen in EVE en bij hun te recruteren. Je wilt toch ook deelnemen aan deze content, ervaring, awesomeness,... en hiermee kom ik bij de sociale factoren. bv corp/clan/guild. Maar even goed als er een aantal klasgenoten ook meespelen.

Het soort content of doelgroepen werd ook bekeken. Entertainment (bv games) is voornamelijk eenmalig betalend zodat MMORPG's in een nichemarkt zitten.

[1] An Empirical Study of User Acceptance of Fee-Based Online Content

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinner
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 10:00
Heren welke reageren op de post van Auke, hebben jullie wel door dat je reageert op een post van VIER JAAR oud ?
Indien mij 4 jaar lang wordt nagedragen wat ik op een forum zou schrijven, nou.. dan verwijder mijn account maar alvast.

Laat 't toch met rust, die arme gozer heeft het nu al 4 jaar aan moeten horen dat ie dat toendertijd toch wel een beetje verkeerd zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ace

Ace

Happy Happy Joy Joy

Ik dacht al, wat doet dat topic in mijn lijst.

Zou wel leuk zijn als Cream even komt vertellen dat hij het eindelijk snapt na 4 jaar toch? :p
Pagina: 1 2 3 4 Laatste