Hydra schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 18:52:
[...]
Euh?
Weet jij uberhaupt wat een MMORPG is? Hoe denk jij dat ze die lopende kosten in hemelsnaam moeten gaan dekken?
Je kunt al die andere games NIET met een MMORPG vergelijken. Kijk je naar andere MMORPGs dan zie je juist dat deze vrijwel allemaal een maandelijkse fee hebben!
Je kunt me ook niet
willen begrijpen. Of je leest niet goed, of je volgt de discussie niet goed.
Ik heb het over de
productiekosten. De kosten die gemaakt zijn
voordat het spel in de winkel ligt en ook alleen de kosten
voor het maken van het spel. Ik zal speciaal voor jou dan nog even precies uitleggen wat ik ermee bedoelde:
Iemand zegt dat de designer van Blizzard beweert dat ze puur door de aanschafkosten van het spel niet genoeg verdienen om de kosten van het productieproces er uit te halen. Dat zou een reden zijn voor de 'dure' maandelijkse prijs. Daarom trek ik, volkomen en volledig terecht, de conclusie dat als diverse makers van diverse spellen, de een nog mooier, uitgebreider en leuker dan de ander, dat wel kunnen, dat Blizzard dan gewoon een (bewuste) fout heeft gemaakt. Dit is meteen ook de enige vergelijking die ik maak tussen een off- en online spel en op dit front kan ik absoluut wel deze vergelijking maken. Een MMORPG is geen uniek concept hoor, dat alle tot nu toe bekende concepten aan de kant schuift. Het is slechts een (r)evolutie van de offline generatie.
Speedy55Het gaat hier helemaal niet om wow, sommige mensen kaarten dat alleen maar aan, gaat eigenlijk alleen maar om het feit waarom mmorpg's geld kosten per maand, waarom de een duurder is dan de ander is eigenlijk ook niet van belang, wat jij vind van wow, kan mij persoonlijk ook niet zoveel deren.
Zucht... Dit is inderdaad gewoon een nutteloze discussie. Niet vanwege het onderwerp, maar hoe mensen met het onderwerp omgaan en alleen lezen wat ze zelf willen. Het enige wat je in dit stukje doet is precies en exact navertellen wat ik in mijn stukje heb gezet en vervolgens sla je een heleboel belangrijke stukken over om alleen maar te komen vertellen dat het jou niet zoveel kan deren wat ik van WoW vind. Ik heb juist op alle mogelijke manieren geprobeerd te benadrukken dat deze discussie
niet over WoW gaat en dat dat ook niet mijn uitgangspunt is... Ik heb het spel zelfs nog nooit gespeeld.
En het gaat er helemaal niet om waarom MMORPG's geld per maand kosten. Lees de topictitel... Waarom zijn ze zo
duur... En het gaat er nou juist weer
wel om waarom de een duurder is dan de ander, of in ieder geval waarom sommigen zo duur zijn. Je zit denk ik niet helemaal lekker in de discussie.
Waarom ze geld per maand vragen is nu ook wel duidelijk, waarom de een meer als een ander, de een heeft er meer ontwikkelings tijd inzitten dan de ander, de een heeft meer onderhoud als de ander, de een heeft meer uitbreidingen dan ander en de een wil ook nog een beetje winst maken meer dan de ander.
Nogmaals, ontwikkelingstijd is absoluut geen reden voor maandelijkse betaling. Die kosten kun je, let maar op de andere ontwikkelaars, met goede marketing en goede verkoop er uit halen. Ook hier weer diezelfde vergelijking als hierboven.
Alleen als iemand zegt dat ie het spel leuk vind maar het te duur vind, daar kan ik inkomen, dat is voor iedereen een mening. Natuurlijk heeft niet iedereen het geld om dat maandelijkse geld te betalen, en vind het dan dus te duur. Maar sommige kunnen ook hun prioriteiten verleggen. Niet iedereen kan ook een porsche kopen en vind het dan dus te duur. Maar sommige sparen het brood uit hun mond om diezelfde porsche toch te kunnen kopen, maar dat willen de meeste nederlanders niet (nu krijg ik dus dikke flames over me heen). Nederlanders zijn gewoon gierig en te veel verwend. Dan kan je zeggen dat het niet zo is, maar goed ik zie wel anders, ik heb mijn eigen administratiekantoor met mijn vader, maar mensen hebben altijd wat te klagen (en nee we zijn zon beetje de goedkoopste uit de regio).
Als je prioriteiten kunt verleggen, helemaal ok ! Ook ik verleg weleens prioriteiten om dingen te doen die ik anders misschien niet had kunnen doen. Maar het feit blijft dat het mijn keus is.
Je kunt zoveel redenen verzinnen als je wilt, maar het uiteindelijke doel van een maandelijkse betaling is winst maken. Blizzard is geen filantropische instelling die net genoeg verdiend aan WoW (ik noem het nog maar even als voorbeeld, vul een willekeurige andere betaalde MMORPG in, ik kan er even geen verzinnen) om iedereen op het werk te kunnen betalen want zij hebben echt wel een winstpercentage ingebakken in de maandelijkse betaling.
Ik probeer, in tegenstelling tot de meeste mensen die de betaling maar proberen goed te praten, nog met alternatieven te komen. Pre-paid, pay-per-minute, pay-per-hour... Niet, geef mij je geld en je ziet maar of je veel speelt of niet.
[offtopic-ish]Dan kun je verder nog gaan blaten over de gierigheid van de Nederlander en dat je zo'n mooi kantoor met je vader hebt, maar daar gaat de discussie al helemaal niet over en helpt 'm alleen maar om zeep. Je vraagt bijna om flames als je dat zo tussen haakjes zet. Als je denkt dat iets provocatief over kan komen, laat het dan gewoon weg !
En als jij op dat mooie administratiekantoortje precies kunt vertellen hoe gierig de Nederlander wel niet is, dan nodig ik je van harte uit om eens een maandje bij mij thuis te bivakkeren. Dan zul je gauw genoeg merken waarom de Nederlander tegenwoordig zo gierig is. Het is erg makkelijk oordelen met een bovenmodaal inkomen.
Daarbij komt nog dat het helemaal nergens op slaat om de gierige Nederlander aan te kaarten, want als je deze discussie waar ook ter wereld voert, met welke mensen ook, je net zoveel voor- als tegenstanders zult vinden als in dit topic.[/offtopic-ish]
Ook
Hydra is volgens mij een beetje te naief om in te zien dat een ontwikkelaar ook gewoon graag winst maakt...Dat het wat kost om mogelijk te maken, absoluut. Staat dat in verhouding met wat er betaald wordt ? Nee, dat vind ik niet.
En Hydra, als ik alleen zou betalen voor de resources die ik gebruik, waarom betaal ik dan door als ik offline ben ? Als ik niet speel moet ik nog steeds mijn maandelijkse betaling doen.
Jongens, ik ben helemaal niet te beroerd om in te zien dat een MMORPG extra kosten met zich meebrengt en ik vind het ook volkomen terecht dat er maandelijks iets tegenover moet staan van de klant, maar de topictitel is nog steeds
Waarom zijn MMORPG's zo duur?. Er staat geenszins
Waarom moet ik betalen voor een MMORPG ?. En juist dat laatste is waar iedereen zich druk over loopt te maken...
[
Voor 21% gewijzigd door
KneoK op 15-02-2006 00:59
]