Waarom zijn MMORPG's zo duur?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:
  • 6.414 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
De volle mep rekenen voor tussentijdse updates bij MMORPG's waar je maandelijks voor betaald vind ik eerlijk gezegd ook niet echt kunnen. Dat is wel geldklopperij, want waarom gebeurt dat wel bij grote MMORPG's zoals Everquest, maar niet bij Lineage 2 (minstens net zo groot, alleen niet in Europa/Amerika)?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33810

DrTrunks schreef op zondag 12 februari 2006 @ 22:44:
[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ook om zonder cheaters te spelen betaal ik graag 20 cent per uur.
Haha, herkenbaar.
CS online was vroeger een tijdje leuk, maar na een bepaalde tijd wordt het ontzettend irritant door zeikende pubers of cheaters inderdaad. En nu steam sinds 1.6 |:( toch? iig bij cs:source.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 33810 op 12-02-2006 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ixl85 schreef op zondag 12 februari 2006 @ 23:01:
13/15 euro in de maand is veel te veel!
Waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Laatst online: 11-07 12:50

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ik vond WoW ook te duur om aan te schaffen een jaar geleden, totdat ik de beta probeerde en ik verkocht was.
Nog steeds is het duur voor 1 spel, maar op mijn budget is het zelfs goedkoper. Zoals sommigen al hebben gezegd, ook ik koop minder spellen dan voor wow. Waar ik rustig 1 a 2 spellen per maand kocht, heb ik sinds wow geen enkel spel meer gekocht.
Dus ipv, zeg 1 spel per maand, á 40 euro, 12x40=480 euro heb ik voor gamen 15x12+50=230 euro uitgegeven, dat is dus 250 euro verschil! Dus als je het zo bekijkt heeft wow me zelfs geld opgeleverd.

Duur is dus relatief, zie het meer in de zin van kosten/baten. Als je maar 1 uur per week wow speelt, ja dan is het zeker duur. Maar speel je gemiddeld 2 a 3 uur per dag, dan is het ineens helemaal niet zo duur. Heb je plezier van de game en vind je die kosten opwegen ten op zichte van het plezier, dan is het niet duur. Maar om bij voorbaat te melden dat 15 euro per maand duur is, is in mijn optiek een onjuist, net zo goed als melden dat het goedkoop is. Ook interresseerd het mij geen ene reet wat Blizzard wel of niet verdiend aan het spel. Ik hoop eigenlijk dat ze dikke winsten maken op het spel zodat ze makkelijker expansions maken en dat de game langer blijft bestaan.

Wat mij wel blijft verbazen is dat mensen rustig 50+ euro uitgeven voor een avondje kroeg en dat niet duur vinden, maar vele uren gamen voor 15 euro per maand is wel duur.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41239

Topicstarter
Hydra schreef op zondag 12 februari 2006 @ 17:20:
[...]

Eerlijk gezegd ben ik bijzonder blij dat knulletjes die CS spelen en 'toch' als 'tog' spellen die prijs te hoog vinden.
Leuk dat je zijn punt negeert. Hij heeft net zoveel fun in CS als jij in WoW. Maar hij gratis. Natuurlijk kun je dat niet hebben en ga je gelijk flamen. Je laat je meteen kennen.

Dit topic is niet bedoeld voor fanboys die op willen sommen dat zij €1000 (ja, dat kost het als je het wat jaartjes speelt) een spel waard vinden. Mij is dat het niet waard. Dus BOEIEND.
Ik vind gewoon dat de spellen goedkoper kunnen want €15 per speler maandelijks is onnodig veel en daar zou de grootste fanboy het mee eens moeten zijn. Anders mag je mij ook wel wat geld storten aangezien geld niks voor je betekent.

Echt zielig hoe jullie de kosten per uur gaan berekenen. Zoiets doe je alleen als je iets goedkoper wil laten "lijken". Maar daarmee zijn jullie al schaakmat gezet door BioWEB.
Ik vind het pas krom dat jullie WoW met single player games vergelijken die je "meestal snel uitspeeld". WoW is maar 1 spel dus ga het niet met meerdere andere slechte spellen vergelijken. Neem dan ook de slechte MMORPG's mee. Trouwens kost een ander soort spel me als miskoop minder dan een MMORPG als miskoop. En andere spellen zijn tenminste altijd te gebruiken zonder meerkosten en afhankelijkheid van servers.
Ik speel bijna alleen maar online games en met menselijke tegenstanders is het altijd anders en mods voegen ook veel toe. Andere spellen hoeven dus ook nooit uitgespeeld te raken maar zijn wel gratis. En die spellen kan ik over vele jaren nog officieel spelen unlike WoW wanneer de stekker eruit gaat. Dan kan je wel zeggen dat alleen MMORPG's voor jou niet snel vervelen maar dat is jouw probleem en dus geen argument.
Hydra schreef op zondag 12 februari 2006 @ 17:12:
[...]
Ach kom op zeg, doe niet zo achterlijk. Het is gewoon NIET mogelijk een grote MMORPG gratis te draaien. Dat je games als WoW met 1500 man op een 'private server'kunt draaien is onzin, ik vraag me hard af hoe ze die bandbreedte aldaar bepalen. Bovendien zijn die 'private' servers niet meer dan emulators, je kunt weinig meer doen dan in het spel rondsjouwen, een beetje willekeurige mobs neermeppen en .setlevel 100 intypen.
Als je er niks van weet hoef je er ook niet over te praten. Ze bestaan en natuurlijk zijn ze om te hosten niet gratis maar voor de spelers wel. En de gameplay is vrijwel gelijk aan de officiële servers behalve de volledigheid van expansions en updates maar de leukste dingen zetten ze er meestal wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 01:50

DinX

Motormuis

Ik vind dat 13/15 euro in de maand veel te veel is!
;)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:55
[..]
Bij WoW daar in tegen moet je eerst de game betalen (30/40 euro) dan het bedrag per maand dat je ook verbruikt als je niet gamed :? [...]
Je tv/telefoon/huur/ etc kosten lopen ook gewoon door als je de diensten niet gebruikt,vind je dat ook niet kloppen?

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-05 22:30
1 antwoord "NEW CONTENT" en onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Solomon schreef op zaterdag 11 februari 2006 @ 14:38:
Een spel als Diablo II heeft anders een geweldige online community, met regelmatige updates (vooral in het begin, hoewel er onlangs nog geupdate is). Waarom lukt dat wel met de eenmalige investment van 50 euro (+ expansion dan)?
geweldige community hoor wachten totdat je de laatste klap uit deeld en snel alle items op pakken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baha
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 09:28
(jarig!)
Anoniem: 41239 schreef op zondag 12 februari 2006 @ 23:52:
Ik vind het pas krom dat jullie WoW met single player games vergelijken die je "meestal snel uitspeeld". WoW is maar 1 spel dus ga het niet met meerdere andere slechte spellen vergelijken. Neem dan ook de slechte MMORPG's mee. Trouwens kost een ander soort spel me als miskoop minder dan een MMORPG als miskoop. En andere spellen zijn tenminste altijd te gebruiken zonder meerkosten en afhankelijkheid van servers.
Een "miskoop" MMORPG kost 0,0 extra boven een miskocht ander spel. Waarom? Bijna elke MMORPG heeft een gratis maand bij de retail versie zitten.
Ik speel bijna alleen maar online games en met menselijke tegenstanders is het altijd anders en mods voegen ook veel toe. Andere spellen hoeven dus ook nooit uitgespeeld te raken maar zijn wel gratis. En die spellen kan ik over vele jaren nog officieel spelen unlike WoW wanneer de stekker eruit gaat. Dan kan je wel zeggen dat alleen MMORPG's voor jou niet snel vervelen maar dat is jouw probleem en dus geen argument.
Zijn ook gewoon andere genres, FPS is niet te vergelijken met MMORPG (qua fungehalte that is, want het is een kwestie van smaak).
GW is (volgens wat ik gelezen heb van iemand die geswitcht is) qua content ook veel minder uitgebreid dan FFXI/WoW. Ieder zijn meug toch?
En ehm, EQ1 servers zijn er ook nog steeds, dus betwijfel het zeer sterk dat WoW binnen de eerste 5j plat zou gaan tbh.
Als je er niks van weet hoef je er ook niet over te praten. Ze bestaan en natuurlijk zijn ze om te hosten niet gratis maar voor de spelers wel. En de gameplay is vrijwel gelijk aan de officiële servers behalve de volledigheid van expansions en updates maar de leukste dingen zetten ze er meestal wel in.
Private servers zijn in 9/10 gevallen illegaal kthx.

[ Voor 6% gewijzigd door Baha op 13-02-2006 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 12:50

RaseriaN

So much choices..

Trouwens, die 15 euro is vette bullcrap.. je koopt meerdere maanden tegelijk en dan is het goedkoper per maand. Maargoed, laten we het op die 15 euro houden...

Je rekent nu heel snel uit dat het 15 euro per maand x 12 maanden = 180 euro per jaar kost!
Maar besef je je dan met je slimme hoofd dan ook dat je in die tijd ook andere crap games had kunnen kopen? Dat zijn 3 games op een heel jaar!

Ook al speel je ze online ze gaan je toch vervelen..
Trouwens, je bent gewoon jaloers dat je niet mag spelen van je pappie en mammie :Y)
Ga jij maar lekker gratis CS:S spelen (natuurlijk heb je het spel niet hoeven kopen en tuurlijk heb je nog geen andere games in de tussen tijd gekocht (aangaande dat je legaal speelt en niet zoals elke puber alles kopieert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nika
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Wat een NON discussie. Het is een markt van vraag en aanbod. Blijkbaar zijn er 5 miljoen mensen die voor WoW 12 euro per maand WILLEN betalen (en voor andere MMORPG's geldt natuurlijk hetzelfde).

Als jij niet WIL dan doe je toch lekker wat ANDERS. Als je geen 1000 euro in de maand kwijt wil zijn aan een grote auto, dan rij je toch gewoon in een kleinere auto? Met andere woorden dit gaat nergens over. Blizzard wil winst maken. Nou en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:43

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

WSaeNoTSoCK schreef op maandag 13 februari 2006 @ 02:35:
Beide bij bv Guildwars gratis.
RaseriaN schreef op maandag 13 februari 2006 @ 09:00:
Trouwens, die 15 euro is vette bullcrap.. je koopt meerdere maanden tegelijk en dan is het goedkoper per maand. Maargoed, laten we het op die 15 euro houden...

Je rekent nu heel snel uit dat het 15 euro per maand x 12 maanden = 180 euro per jaar kost!
Maar besef je je dan met je slimme hoofd dan ook dat je in die tijd ook andere crap games had kunnen kopen? Dat zijn 3 games op een heel jaar!
Waarom halen mensen toch altijd de reden aan "anders had je het geld uitgegeven aan andere games"? Dat is namelijk in veel gevallen niet zo. Ik heb bv BF1942 echt tijden gespeeld, meer dan een jaar zonder maar 1 extra spel te kopen. Dat andere spelen gaan vervelen en een MMORPG niet vind ik ook onzin. MMORPG's als WoW gaan op een gegeven moment ook vervelen imho.
nika schreef op maandag 13 februari 2006 @ 09:01:
Wat een NON discussie. Het is een markt van vraag en aanbod. Blijkbaar zijn er 5 miljoen mensen die voor WoW 12 euro per maand WILLEN betalen (en voor andere MMORPG's geldt natuurlijk hetzelfde).
Er zijn ook mensen die het wel willen maar gewoonweg niet kunnen.

[ Voor 88% gewijzigd door Bor op 13-02-2006 09:21 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaseriaN
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 12:50

RaseriaN

So much choices..

nika schreef op maandag 13 februari 2006 @ 09:01:

Als jij niet WIL dan doe je toch lekker wat ANDERS. Als je geen 1000 euro in de maand kwijt wil zijn aan een grote auto, dan rij je toch gewoon in een kleinere auto? Met andere woorden dit gaat nergens over. Blizzard wil winst maken. Nou en?
Ik sluit me hier bij aan, je kan als je wilt je overal wel druk over maken..
Wil je niet spelen, speel je niet.. met hier whinen los je niks op in elk geval :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op maandag 13 februari 2006 @ 09:17:
Er zijn ook mensen die het wel willen maar gewoonweg niet kunnen.
Niet kunnen of niet willen?
Volgens mij is het dan meer een kwestie van geen prioriteiten kunnen stellen qua waar je je geld aan uitgeeft.
Beide bij bv Guildwars gratis.
Dus? Dat er gratis kranten zijn betekent toch niet dat elke uitgever zijn krant ineens gratis moet maken?

[ Voor 39% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-02-2006 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

OlafvdSpek schreef op maandag 13 februari 2006 @ 09:34:
[...]

Dus? Dat er gratis kranten zijn betekent toch niet dat elke uitgever zijn krant ineens gratis moet maken?
Dat stel ik ook helemaal niet. Het was een antwoord op de volgende uitspraak:
WSaeNoTSoCK schreef op maandag 13 februari 2006 @ 02:35:
Ovfwel, hier worden nieuwe content en onderhoud als antwoord op de vraagstelling in de topicstart gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
en new contend bij guildwars wordt vertolkt in expansion packs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

WSaeNoTSoCK schreef op maandag 13 februari 2006 @ 10:23:
en new contend bij guildwars wordt vertolkt in expansion packs..
Je hebt de sorrow's furnace update niet meegemaakt zeker? En alle andere updates ook niet?

Bij GW komen ook expansion packs uit, maar dit moet je zien als compleet afzonderlijk (maar gedeeltelijk ook samen) te spelen uitbreidingen / spellen. GuildWars zoals het er nu ligt is al meerdere malen van free content / updates voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 158277

Kost WoW 15$ of 15€ ?

Met de maandelijkse fee/abbo kan ik het wel eens zijn. Ik vind het gewoon jammer dat je dan ook nog is voor het spel moet betalen (in het geval van WoW). En het topic is niet enkel over WoW he trouwens. Waarom moet het altijd WoW zijn, precies of er geen andere MMORPG's zijn. De prefects MMORPG zou kwaliteit moeten kunnen bieden tegen een goede prijs dat betekend 10$-15$ en GRATIS client download.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 158277 op 13-02-2006 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117053

15 euro per maand is een schijntje. Een avondje in de kroeg kost me al minstens 25 euro per avond a 3 avondjes per week. Voor kinderen is het veel maar die lopen dan ook niet met een creditcard rond.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 117053 op 13-02-2006 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 10-07 13:07
Leuk dat je zijn punt negeert. Hij heeft net zoveel fun in CS als jij in WoW. Maar hij gratis. Natuurlijk kun je dat niet hebben en ga je gelijk flamen. Je laat je meteen kennen.
Leuk voor hem, maar je kunt CS sowieso niet vegelijken met MMORPG. Ik vind af en toe een potje ET ook leuk, kost nog minder dan CS. Maar dat houdt me geen maanden bezig.
Dit topic is niet bedoeld voor fanboys die op willen sommen dat zij €1000 (ja, dat kost het als je het wat jaartjes speelt) een spel waard vinden. Mij is dat het niet waard. Dus BOEIEND.
Ik vind gewoon dat de spellen goedkoper kunnen want €15 per speler maandelijks is onnodig veel en daar zou de grootste fanboy het mee eens moeten zijn. Anders mag je mij ook wel wat geld storten aangezien geld niks voor je betekent.
Het punt is dus dat 15 euro niet onnodig veel is. Er is op de eerste pagina al een artikel gepost over de kosten van het hosten van een MMORPG. Dat jij dat niet gelooft moet je zelf weten, maar kap dan meteen met posten want als je dergelijke artikelen als 'leugens' afdoet zijn we sowieso uitgeluld.

Jij vindt het die 15 euro / maand niet waard, prima, betaal je het toch gewoon lekker niet? Het is IMHO helemaal niet veel geld namelijk. Avondje in de kroeg ben ik veel meer kwijt, en dat doe ik minstens 1 keer per week. Heck, als ik naar de AH ga ben ik nooit minder dan 15 euro kwijt eigenlijk.
Echt zielig hoe jullie de kosten per uur gaan berekenen. Zoiets doe je alleen als je iets goedkoper wil laten "lijken". Maar daarmee zijn jullie al schaakmat gezet door BioWEB.
Jij kwam aan met games als Guildwars. Guildwars is geen MMORPG en heeft ook niet de diepgang van een MMORPG. GW is veel beter te vergelijken met Diablo. Net zoals WoW van Blizzard, maar geen maandelijkste kosten.
Ah, alles wat jij aandraagt is wel een argument, maar wat anderen aandragen niet? Sorry hoor, maar hoe oud ben je? 14?

Heel leuk voor je dat je online games met mods e.d. nog steeds speelt, maar wederom, je vergelijkt appels met peren. MMORPGs zijn onnoemelijk veel groter dan single player games. WoW bijvoorbeeld is veel groter dan Morrowind, en dat is een spel wat in verhouding tot de meeste andere games collossaal is.
Je hebt geen flauw benul. Hoe denk je dat ze aan die server software komen? Van blizzard? Tuurlijk niet, Blizzard heeft die nooit gereleased. Die servers zijn niks meer dan emulators. Al het server-side werk moet door mensen gescript worden. De meeste quests zijn afwezig, de raid bosses zijn gewoon simpele monsters met heel veel hitpoints maar zonder de bijbehorden scripts, etc. De game mechanics zijn gewoon compleet anders.

Trouwens, als er op een site staat dat ze 1500 spelers hebben zijn dat niet concurrent users maar het totaal aantal mensen die op die servers spelen. Tijdens piekuren zul je er max 100 hebben.
Afhankelijk van hoeveel maanden je tegelijkertijd koopt. Ik heb 3 maanden / 35.97 euro. Da's 11,99 per maand.
Met de maandelijkse fee/abbo kan ik het wel eens zijn. Ik vind het gewoon jammer dat je dan ook nog is voor het spel moet betalen (in het geval van WoW). En het topic is niet enkel over WoW he trouwens. Waarom moet het altijd WoW zijn, precies of er geen andere MMORPG's zijn. De prefects MMORPG zou kwaliteit moeten kunnen bieden tegen een goede prijs dat betekend 10$-15$ en GRATIS client download.
De kosten van de box e.d. moeten de initiele kosten en dergelijken dekken, dat is heel normaal bij MMORPGs, en je krijgt er vaak ook nog wat goodies bij. Bovendien is het downloaden van 2GB (WoW kwam op 4 CDs, nu op 5) niet echt voor iedereen een optie. Vergeet niet dat van die 45 euro uiteindelijk iets van 10 euro voor de developer overblijft.

[ Voor 12% gewijzigd door Hydra op 13-02-2006 10:48 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Anoniem: 117053 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 10:40:
15 euro per maand is een schijntje. Een avondje in de kroeg kost me al minstens 25 euro per avond a 3 avondjes per week.
zuiplap

.
wie zegt dat de stekker er na een tijdje uitgaat? zon melk koetje gaan ze heus niet maarzo slachten.

ik heb heel vaak een offer gehad om bepaalde oude mmorpgs gratis te spelen maar die zijn gewoon niets meer aan. maar de stekker gaat er nog lang niet uit.

[ Voor 62% gewijzigd door Bulls op 13-02-2006 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Valt wel mee. Vaasje bij ons is 1,95. 10 glazen + een shoarma op een avond is niet bijzonder veel :)
WSaeNoTSoCK schreef op maandag 13 februari 2006 @ 10:43:
wie zegt dat de stekker er na een tijdje uitgaat? zon melk koetje gaan ze heus niet maarzo slachten.

ik heb heel vaak een offer gehad om bepaalde oude mmorpgs gratis te spelen maar die zijn gewoon niets meer aan. maar de stekker gaat er nog lang niet uit.
Zelfs UO is nog 'up' geloof ik, en dat is gewoon grafisch compleet verouderd.

[ Voor 51% gewijzigd door Hydra op 13-02-2006 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OruBLMsFrl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:48

OruBLMsFrl

Silence Promo Crew

Ik speel WoW soms een hele maand niet wegens tijdgebrek, het abonnementsgeld loopt inderdaad door. Als ik een avondje ga klimmen in de klimhal ben ik met een drankje en een hapje halverwege de avond ook al gauw 14 euro kwijt, WoW kost me voor een hele maand slechts 11 euro, want ik betaal per 6 maanden. Als ik naar kosten als de huur, verzekeringen en boodschappen kijk, dan maken beide uitgaven helemaal niets meer uit ;)
Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel mensen die klagen over het abonnementsgeld uitgeven aan hardware. Ik geef daar zoiets 1000 euro per jaar aan uit, alle tussentijdse upgrades, routers/modems/switches en eens in de paar jaar een (vrijwel complete) nieuwe pc meegeteld. Dat is ook weer ~80 euro per maand :Y).

Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaDKiLL
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-03-2023

RaDKiLL

Revived

Vind het zowiezo wel grappig dat sommigen WoW spelen (en de kosten die hieraan zijn verbonden) vergelijken met uitgaan.
Zelfs enkele reacties gelezen van mensen die het daten wel online doen en liever WoW spelen als de deur uit gaan.

Kijk eens in de spiegel man! Get out!

Ik speel zelf geen WoW omdat ik verdom er iedere maand een bedrag voor te moeten neertellen (heb geld zat, maar ben principieel tegen).

"Ik huiver de fluister, daarom schreeuw ik!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulls
Basdoorn schreef op maandag 13 februari 2006 @ 10:58:
Ik speel WoW soms een hele maand niet wegens tijdgebrek, het abonnementsgeld loopt inderdaad door. Als ik een avondje ga klimmen in de klimhal ben ik met een drankje en een hapje halverwege de avond ook al gauw 14 euro kwijt, WoW kost me voor een hele maand slechts 11 euro, want ik betaal per 6 maanden. Als ik naar kosten als de huur, verzekeringen en boodschappen kijk, dan maken beide uitgaven helemaal niets meer uit ;)
Ik ben trouwens wel benieuwd hoeveel mensen die klagen over het abonnementsgeld uitgeven aan hardware. Ik geef daar zoiets 1000 euro per jaar aan uit, alle tussentijdse upgrades, routers/modems/switches en eens in de paar jaar een (vrijwel complete) nieuwe pc meegeteld. Dat is ook weer ~80 euro per maand :Y).
per jaar een nieuwe PC? ach dat vind ik een beetje teveel van het goede af en toe een upgrade ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
RaDKiLL schreef op maandag 13 februari 2006 @ 11:02:
Vind het zowiezo wel grappig dat sommigen WoW spelen (en de kosten die hieraan zijn verbonden) vergelijken met uitgaan.
Zelfs enkele reacties gelezen van mensen die het daten wel online doen en liever WoW spelen als de deur uit gaan.

Lieve schat, ik heb afgelopen vrijdag gewoon tot 5 uur in een cafe gehangen, stel je niet aan. Het punt is juist dat WoW, ten opzichte van m'n andere uitgaven zoals uitgaan (wat ik dus wel doe, anders kan ik het moeilijk vergelijken lijkt me?) niet veel kost.

Ter vergelijking; 't lidmaatschap van m'n hockeyclub kost iets van 250 euro per jaar, en het enige wat ik daar voor krijg is dat ik mag spelen. Materiaal e.d komt daar nog eens bovenop. En ik speel per jaar meer uren WoW dan ik hockey.
WSaeNoTSoCK schreef op maandag 13 februari 2006 @ 11:03:
per jaar een nieuwe PC? ach dat vind ik een beetje teveel van het goede af en toe een upgrade ok
Heb de mijne nu al een jaar of 2 ofzo geloof ik, en in die tijd niet geupgrade. Maar die kan op zich nog heel behoorlijk meekomen. Geld geef ik liever uit aan een skivakantie e.d. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 13-02-2006 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RaDKiLL schreef op maandag 13 februari 2006 @ 11:02:

Ik speel zelf geen WoW omdat ik verdom er iedere maand een bedrag voor te moeten neertellen (heb geld zat, maar ben principieel tegen).
Lijkt me nogal logisch dat men het vergelijkt. Het is beide vermaak. Voor beide betaal je een bepaald bedrag zodat je je dag kan vullen met wat vertier. Het wordt vergeleken om aan te tonen hoe belachelijk het is om wel 25 euro neer te tellen voor 1 avondje plezier maar niet 15 euro willen neer tellen voor een maand plezier omdat andere spel typen geen 15 euro aan maandelijkse kosten nodig heeft om levensvatbaar te blijven. Een mmorpg kost geld om het draaiende te kunnen houden. Zonder waren dergelijke spellen niet mogelijk. Ga het niet vergelijke met gratis mmorpg's want dat zijn in vrijwel elk geval beta's een mmorpg is zonder maandelijkse kosten niet rendabel. Dit is geen mening maar een feit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 18:44
Omdat het per maand dus al 52 euro is, en dat is _meer_ dan een weekje normaal eten (bijna 2 weken volgensmij als je rustig doet... :? maargoed ga van 130euro per maand uit).
(student hier!)

Je betaald de game, elk ander spel kan zich daar van onderhouden, kijk bijv naar CoD BF2 Quake4 en vooral GW, allemaal spellen die veel online gespeeld worden.
Ok, wel minder dan WoW, maar deze games kunnen zich draaiend houden zonder maandelijkse lasten.
het bedrag dat ze vragen is absurt hoog, vooral als je op maand/jaarbasis gaat rekenen, en dan vooral als je de update prijzen en het originele spel er bij rekend. (dat is dan ook nog eens een extra bedrag van 70euro (2x 35 euro om van een gemiddelde uit te gaan)
Stel je speelt het dan 1 jaar 35+35= 70 + 12*13 = 226EURO voor je eerste jaar

Zeg niet dat dit niet goedkoper kan.

woeps :) idd verkeerd...
zat even fout te kijken...

[ Voor 4% gewijzigd door ixl85 op 13-02-2006 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiqum
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-07 22:34
ixl85 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 12:26:
[...]
Je betaald de game, elk ander spel kan zich daar van onderhouden, kijk bijv naar CoD BF2 Quake4 en vooral GW, allemaal spellen die veel online gespeeld worden.
Ok, wel minder dan WoW,
CoD e.d. worden gespeeld op servers die je zelf kunt opzetten, het gehele wow systeem draait natuurlijk niet op prive servers van Henk met een dikke internet verbinding. Onderhouden van servers kost ook geld en dat betaal je ook, tuurlijk kan die prijs lager maar het is en blijft commerciel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Omdat het per maand dus al 52 euro is, en dat is _meer_ dan een weekje normaal eten (bijna 2
Eh, waar komt die 52 ineens vandaan? Ik dacht dat het 10 - 15 was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Heb je uberhaupt dat artikel gelezen? De schrijver slaat de spijker op z'n kop als 'ie zegt dat de meeste mensen geen flauw benul hebben m.b.t. wat er bij het hosten van dergelijke servers komt kijken.

Je kosten zijn compleet off trouwens. Ik heb het spel gekocht voor 45 euro, en daar zat een gratis eerste maand bij. De eerste betaalde uitbreiding komt pas over een half jaar ofzo, dan is het spel al 1.5 jaar uit. In die tijd hebben we dus een BOEL gratis updates gehad met veel nieuwe content.

De kosten voor het eerste jaar waren voor mij dus 45+11*12=177 euro. Ik heb in dat jaar ontzettend veel speelplezier gehad van 1 spel. Ter vergelijking, ik heb ook HL2 gekocht, en dat heb ik na 1 keer spelen (nog geen 20 uur volgens mij) laten zijn voor wat het is. IMHO zijn juist al dat soort games te duur, ik vind 20 uur 'lol' geen 45 euro waard. Ik heb in totaal op m'n 2 hoofd karakters zo'n 34 dagen /played tijd, da's dus 34*24 = 816 uur. Per euro krijg ik dus een stuk meer entertainment met WoW dan met bijvoorbeeld HL2.
OlafvdSpek schreef op maandag 13 februari 2006 @ 12:59:
Ik heb werklijk waar geen idee. Ik heb sinds Feb vorig jaar precies. 177 euro aan WoW uitgegeven inclusief aanschaf. Da's 15 euro/maand. Ik geeft aan eten per week meer uit.

[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 13-02-2006 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hydra schreef op maandag 13 februari 2006 @ 13:13:
IMHO zijn juist al dat soort games te duur, ik vind 20 uur 'lol' geen 45 euro waard. Ik heb in totaal op m'n 2 hoofd karakters zo'n 34 dagen /played tijd, da's dus 34*24 = 816 uur. Per euro krijg ik dus een stuk meer entertainment met WoW dan met bijvoorbeeld HL2.
Dat is 2,25 euro/uur voor 'HL2'. Waarom is dat te duur terwijl je voor 'lol' in de kroeg hetzelfde betaald?
En dat jij na 20 uur klaar bent met een spel betekent toch niet dat iedereen dat is en dat het daarom in het algemeen te duur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

OlafvdSpek schreef op maandag 13 februari 2006 @ 12:59:
[...]

Hij telt de cd er elke maand bij ofzo :?

40€ van de cd 1-malig en dan 10-15 per maand.

Ik snap ook niet dat sommigen zeggen dat de cd dan maar gratis zou moeten zijn. Wat houden de winkel er dan aan over. En wat stelt 40€ voor op een jaar. Dat is ocharme 4 uurtjes werken op een heel jaar.

Ik snap ook het probleem niet van sommige mensen. Niemand verplicht je om WoW te spelen. Het argument van GW wordt aangehaald en andere gratis MMORPG's. Dan ga je dietoch gewoon spelen als je WoW te duur vindt.

Ik wou ook dat ik een BMW kon betalen, maar rij in een Fiat Punto. Moet ik dan ook gaan zeggen "Waarom zijn BMW's zo duur?" :?

En mensen die het vergeljiken met uitgaan geef ik niet 100% gelijk. Ik stel het eerdergeljik aan een hobby. Zeker als je er zoveel tijd en moeite in steekt (en eigenlijk ook wat overhoudt, een vette char). "Normale" games zie ik als spel, WoW zie ik als een hobby.
En hobbies kosten nu eenmaal geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
DinX schreef op maandag 13 februari 2006 @ 13:17:
"Normale" games zie ik als spel, WoW zie ik als een hobby.
En hobbies kosten nu eenmaal geld.
En normale games niet?

Ik denk trouwens dat als 'micro payments' wereldwijd mogelijk zijn, veel meer games geld gaan vragen voor online services.
RTS games met ladders bijvoorbeeld, die moeten ook onderhouden worden.

[ Voor 33% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-02-2006 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 20:26

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Uitgaan is imho wel ermee te vergelijken, ga jij met 5 vrienden een avond drinken á 100 euro de man, zou je dit ook kunnen uitgeven aan een WoW+3 maanden gametime en gezellig 4-5x per week met z’n 6en gamen en op een (jaja gratis) TS-server lekker lukken. Net zoveel fun.

Zelf boeit mij de prijs niet, een online game is een perfect middel voor mij en mn vriendin om enigszins “samen te zijn”. Skype op de achtergrond en ik ben helemaal happy.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
OlafvdSpek schreef op maandag 13 februari 2006 @ 13:16:
Dat is 2,25 euro/uur voor 'HL2'. Waarom is dat te duur terwijl je voor 'lol' in de kroeg hetzelfde betaald?
En dat jij na 20 uur klaar bent met een spel betekent toch niet dat iedereen dat is en dat het daarom in het algemeen te duur is?
Het ging hier specifiek om de vergelijking in kosten tussen verschillende types games. Zeggen dat een cafe in verhouding duur is, is net zo iets als zeggen dat je beter een game dan een vriendin kunt nemen.

En wat betreft die 20 uur, ik geef ook aan waarom voor MIJ WoW helemaal niet duur is. Als je dit wel vindt moet je het spel gewoon niet kopen, simpel. Het probleem is vooral dat er mensen zijn die het wel willen spelen, maar er niet voor willen betalen. Nou, jammer dan. Persoonlijk zie ik zulke mensen liever komen dan gaan. MMORPGs zijn ook 'leuker' alleen al om 't feit dat de community volwassener is, het grootste deel is 18+.
Er zit wel een verschil tussen MMORPGs en 'gewone' MP games dat MMORGPs ook vanwege het sociale aspect eens tuk verslavender zijn ja. Maar dat doet hier IMHO niet ter zake.

[ Voor 16% gewijzigd door Hydra op 13-02-2006 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Omdat het per maand dus al 52 euro is, en dat is _meer_ dan een weekje normaal eten (bijna 2 weken volgensmij als je rustig doet... :? maargoed ga van 130euro per maand uit).
(student hier!)
Ok, wel minder dan WoW, maar deze games kunnen zich draaiend houden zonder maandelijkse lasten.
het bedrag dat ze vragen is absurt hoog, vooral als je op maand/jaarbasis gaat rekenen, en dan vooral als je de update prijzen en het originele spel er bij rekend. (dat is dan ook nog eens een extra bedrag van 70euro (2x 35 euro om van een gemiddelde uit te gaan)
Stel je speelt het dan 1 jaar 35+35= 70 + 12*13 = 226EURO voor je eerste jaar

Onzin spellen als quake en call of duty zijn net zo duur. Bij deze spellen worden de servers gefinancieerd door verschillende clan's die ieder een server huren of aanschaffen en colocated laten plaatsen. Dat kost bakken met geld. In dit geval zijn de verschillende clan's zo vriendelijk om jouw kosteloos op hun servers te laten spelen. Bij mmorpg's verhalen ze de kosten van de servers en het onderhoud op alle spelers inplaats van dat dat geld door een select clubje wordt gefinancieerd. Blizzard is een commerieel bedrijf, het is dan dus ook niet zo gek dat ze de kosten voor het spel op ons spelers proberen te verhalen. Ik host een aantal game servers voor een verscheiden aantal games geheel gratis. Dit kost mij lettelijk honderden euro's per maand. Dit is niet vanzelf sprekend! Ik vindt het dan ook ronduit belachelijk dat mensen als jij er vanuit gaan dat dergelijke servers vanzelfsprekend geheel gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19339

Pfff, wat een reacties... Ik heb me lang in kunnen houden met reageren op dit soort topics (net als discussies over roken met een niet-roker... er zijn zo van die dingen die je toch nooit wint). Maar het is sterker dan mezelf.

* Anoniem: 19339 haalt diep adem.

Als je denkt dat WoW een paar servertjes en een dsl-lijntje is, think again. Een realm bestaat uit Oracle-database-servers, een authentication server, een aantal applicatieservers voor de world (en de wereld bestaat uit 2 helften, gezien de transitie op de boot), en een aantal applicatieservers voor instances (gescheiden van de world, getuige het feit dat je bij een world crash gewoon in een instance door kunt spelen), databases voor de auctions, chatservers... Het is niet ondenkbaar dat er 20 servers PER REALM actief zijn. Er zijn 162 realms voor Europa, 135 voor de US, China weet ik niet, maar zeg 100. Totaal 400 realms * 20 servers = 8000 servers die gemanaged moeten worden, die gehuisvest moeten worden, en die een dikke internetpijp moeten hebben (minimaal 6kb/sec per speler, WoW heeft er 5 miljoen, zeg 2 miljoen tegelijkertijd, do the math). Iemand moet tapes wisselen, iemand moet databases cleanen, iemand moet nieuwe content op de servers zetten (en o wee als het niet goed gaat, dan heb je een paar miljoen boze klanten), etc. Er zijn duizenden GM's actief om spelers te supporten als het spel ze even in de steek laat. Er zijn tientallen programmeurs bezig met bugfixes en nieuwe content (face it: er is altijd nieuw spul te doen, met kerst, met nieuwjaar, met chinees nieuwjaar, en nu met valentijn.)

Alleen al de creditcard-transacties... Zeg dat er 3 miljoen man een 3-maandelijks abo per creditcard doen, da's 1 miljoen transacties per maand, da's 200.000 credit-card transacties per werkdag. Geeft dat ongeveer aan hoe groot de organisatie moet zijn om dat in stand te houden? Zelfs al is dat geautomatiseerd, je ontkomt niet aan een paar FTE om alleen DAT al te beheren (zeker omdat dat de bron van inkomsten is).

Natuurlijk verdienen ze er goed aan... Maar als je het vergelijkt met een potje CoD2 op internet of zo, dan heb je geen idee welke technologie Blizzard allemaal heeft draaien om het spel aan te bieden. Een persistent wereld met miljoenen spelers van het formaat Azeroth vergelijken met een FPS is zowiezo bewijs dat je geen idee hebt waar je het over hebt.

Maar het belangrijkste is nog wel: niemand verplicht je om te spelen. Staat het idee van betalen je niet aan? Dan ga je fijn wat anders spelen. Iedereen, en vooral Nederlanders lijkt het wel, wil altijd voor een duppie op de eerste rang zitten, en vooral iets te klagen hebben als het te duur lijkt. Tja, het is entertainment, dus een luxe-product, dus heb je haast per definitie geen recht om te klagen als het te duur is, want je kunt ook prima zonder leven.

Een boycot zoals in de TS wordt voorgesteld lijkt me dus ook bull. Gamen is geen grondrecht of zo. Als je het te duur vindt, zoek je maar een andere hobby. Ik klaag ook niet over het feit dat ik geen Ferrari koop omdat het in mijn ogen te duur is terwijl het in mijn ogen geen meerwaarde heeft boven een tweedehands golfje. Dan rij je maar in goedkopere auto's, of je gaat lopen.

In mijn ogen is 13 euro per maand een schijntje voor de hoeveelheid entertainment die ik er uit haal, en ik waardeer de moeite die Blizzard erin heeft gestoken. Blizzard is sowieso de enige developer die me nog nooit met een slechte titel heeft teleurgesteld, dus hen gun ik de winst ook gewoon. Er mag best voor kwaliteit betaald worden. Maar da's mijn mening. Vind je de prijs te hoog? Dan koop je het niet. Simple as that.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 19339 op 13-02-2006 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

En met de wijze woorden van RefriedNoodle, kunnen we nu het topic sluiten :Y)

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33810

SinergyX schreef op maandag 13 februari 2006 @ 13:23:
Uitgaan is imho wel ermee te vergelijken, ga jij met 5 vrienden een avond drinken á 100 euro de man, zou je dit ook kunnen uitgeven aan een WoW+3 maanden gametime en gezellig 4-5x per week met z’n 6en gamen en op een (jaja gratis) TS-server lekker lukken. Net zoveel fun.

Zelf boeit mij de prijs niet, een online game is een perfect middel voor mij en mn vriendin om enigszins “samen te zijn”. Skype op de achtergrond en ik ben helemaal happy.
Samen in het echte leven is helemaal iets anders dan fysiek in dezelfde ruimte samen iets doen.

Dat laatste geeft veel meer een gevoel van plezier dan msn of een game (maar dat lijkt mij ook overduidelijk :D).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Noodle, je hebt helemaal gelijk zo denk ik er ook over.

Ik reageer ook liever niet op dit soort topics, maargoed bij deze, ik denk dat mensen die dit te duur vinden het spel niet leuk vinden of gewoon niet weten wat er allemaal bij komt kijken ( Kijk naar Noodle's zijn post).

Als je ziet hoeveel tijd de meeste erin steken, gemiddelde kan ik niet berekenen namelijk, Laten we zeggen dat je op /played zon 40 dagen hebt staan (geschat gemiddelde), dat is 24 keer 40, 960 uur. Dit is dus in een jaar tijd (zolang bestaat de game). Als je dan van 206 euro (50 euro aanschaf en 12 x 13 euro) uitgaat, dan heb je 206/960 = ongeveer 21 cent per uur. Dit is helemaal niks. Ga dan voortaan in het weekend ook geen bier drinken want ik denk dat je dan meer per uur kwijt bent en hou dan niet meer van die onzingesprekken op je mobiel die als ze 3 minuten duren al meer dan dat bedrag kosten. Het is dus maar waar je prioriteiten liggen.

Oh ja als dit al gepost is dan mijn excuses ik heb niet het hele topic door gelezen.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

SinergyX schreef op maandag 13 februari 2006 @ 14:09:
En met de wijze woorden van RefriedNoodle, kunnen we nu het topic sluiten :Y)
Inderdaad maar jammer dat het weer speculatie is gebaseerd op geen enkele bekende informatie. Ik heb gezocht naar info over de organisatie en apparatuur achter WoW maar eigenlijk niets nuttigs gevonden. Het blijft dus speculeren wat imho weinig nut heeft gezien het net zo makkelijk is een berekening neer te zetten waaruit totaal het tegenovergestelde zal blijken.

Denk je nou bv echt dat Blizzard zelf alle creditcard transacties zal afhandelen? Dit is natuurlijk ook een wereld van uitbesteden he. Lang niet alles zal door mensen van Blizzard zelf gedaan worden en de kosten van bv de creditcard transactie zitten gewoon bij die transactie in hoor.

[ Voor 22% gewijzigd door Bor op 13-02-2006 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bor de Wollef schreef op maandag 13 februari 2006 @ 14:29:
[...]

Inderdaad maar jammer dat het weer speculatie is gebaseerd op geen enkele bekende informatie. Ik heb gezocht naar info over de organisatie en apparatuur achter WoW maar eigenlijk niets nuttigs gevonden. Het blijft dus speculeren wat imho weinig nut heeft gezien het net zo makkelijk is een berekening neer te zetten waaruit totaal het tegenovergestelde zal blijken.

Denk je nou bv echt dat Blizzard zelf alle creditcard transacties zal afhandelen? Dit is natuurlijk ook een wereld van uitbesteden he. Lang niet alles zal door mensen van Blizzard zelf gedaan worden en de kosten van bv de creditcard transactie zitten gewoon bij die transactie in hoor.
Ik geef toe dat de exacte infrastructuur van Blizzard natuurlijk een goed bewaard geheim is, maar met goed je ogen en oren openhouden, zowel in het spel als erbuiten, kom je een heel eind. Misschien zijn het 10 servers per realm, misschien zijn het er 40. Blizzard heeft vacatures voor Oracle-beheerders, maar misschien is dat alleen voor de website. Misschien is het in hoge mate gevirtualiseerde hardware. Misschien draaien ze op IDE-schijven ipv SCSI, doet Google ook. We gaan daar niet snel achterkomen.

De cc-transacties kunnen ook goed uitbesteed zijn, idd... Maar het gaat om miljoenen transacties, en het is hun grootste bron van inkomen. Ik zou dat persoonlijk liever niet uitbesteden, alleen al vanwege de commissie die je aan een externe partij per transactie af zou moeten dragen. Maar idd, het blijft giswerk.

Feit blijft wel dat ze onwijs veel tijd en moeite steken in het onderhoud van een spel met een wereldwijde userbase. Ik denk dat veel mensen onderschatten hoe groot een infrastructuur moet zijn (en de kennis om dat te onderhouden) om een spel van dit formaat met relatief weinig issues draaiende te houden, en hoeveel dat kost. En DAT is meer het punt wat ik wilde maken. Het gaat me niet om het absolute aantal servers wat ze hebben, als je je maar realiseert dat het er makkelijk duizenden kunnen zijn.

Nogmaals, ik ontken niet dat Blizzard grof geld verdiend aan WoW... Maar vergis je niet in de uitgaven. Het is niet eventjes een 2U servertje bij Redbus neerzetten, tussen de BF2- en CoD2-clanservers, en denken dat je daarmee 5 miljoen spelers blij houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik blijf me verbazen over al die mensen die guild wars een mmorpg vinden. Net als phantasy star gewoon een luxe 3d-chatbox waar je met z'n allen in zit om vervolgens in een klein groepje in een instance te duiken, wat mmo :P

11 euro per maand voor WoW, ongeveer een uur of 30-40 wat ik per maand speel, dat is toch niet duur.

[ Voor 21% gewijzigd door pagani op 13-02-2006 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0isH
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-07 12:21
al was wow nou 5 euro per maand oid. dan zou ik het wel weten :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-07 12:26
Goedkoper dan 9 euro 24 per maand kan het niet. Spellen kunnen niet goedkoper dan 36 euro 95. Punt.

73,9 procent van respectievelijk 12 euro 50 en 50 euro

[ Voor 60% gewijzigd door paknaald op 13-02-2006 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Bor de Wollef schreef op maandag 13 februari 2006 @ 14:29:
Inderdaad maar jammer dat het weer speculatie is gebaseerd op geen enkele bekende informatie.
Lees dat artikel eens wat op de eerste pagina staat. Verder, wat WoW betreft; Blizzard doet geen exacte uitspraken over hoe veel van welke servers er staan, maar ze hebben in de fora wel regelmatig wat uitleg gegeven (vooral aan types die denken dat het een simpele PC is waar ze wat meer RAM in kunnen prakken) en reken maar dat elke logische realm bestaat uit een hele zwik machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Ik weet in ieder geval dat in de tijd dat ik everquest speelde,servers zoals wij die zagen,bestonden uit meer dan 10 losse servers,bevestigd door de gm's. Ik zie niet in waarom dat veranderd zou zijn.
En inprinciepe kan je maar 1 ding doen als je het niet met de prijs van iets eens bent,het niet kopen/gebruiken. En dan doen de meestal al,dus imho is er geen discussie.
(en als we het over werkelijke kosten en de prijs die wij ervoor betalen hebben,laten we even het sms'tje erbij halen. Wij betalen 20cent en het kost 0.01 cent of iets dergelijks,maar toch doet vrijwel iedereen het. Ik dus niet,ik vind het veel te duur en zal er dus ook nooit gebruik van maken,voor mij is de zaak daarmee gesloten)

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Anoniem: 117053 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 13:28:
[...]

Onzin spellen als quake en call of duty zijn net zo duur. Bij deze spellen worden de servers gefinancieerd door verschillende clan's die ieder een server huren of aanschaffen en colocated laten plaatsen. Dat kost bakken met geld. In dit geval zijn de verschillende clan's zo vriendelijk om jouw kosteloos op hun servers te laten spelen. Bij mmorpg's verhalen ze de kosten van de servers en het onderhoud op alle spelers inplaats van dat dat geld door een select clubje wordt gefinancieerd. Blizzard is een commerieel bedrijf, het is dan dus ook niet zo gek dat ze de kosten voor het spel op ons spelers proberen te verhalen. Ik host een aantal game servers voor een verscheiden aantal games geheel gratis. Dit kost mij lettelijk honderden euro's per maand. Dit is niet vanzelf sprekend! Ik vindt het dan ook ronduit belachelijk dat mensen als jij er vanuit gaan dat dergelijke servers vanzelfsprekend geheel gratis zijn.
Gast, je beschuldigd me _vals_
ik zeg niet dat het gratis moet, ik zeg dat het nu te duur is!
Ik weet wat servers kosten, ken een clanleider die er 2 heeft..
En ja, blizzard zal wel veel servers moeten hebben, maar ze hebben ook 5miljoen spelers (weer even uitgaan van 4 miljoen betalende) en de kosten stijgen niet liniear aan de hoeveelheid spelers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hydra schreef op maandag 13 februari 2006 @ 10:42:
[...]
Leuk voor hem, maar je kunt CS sowieso niet vegelijken met MMORPG. Ik vind af en toe een potje ET ook leuk, kost nog minder dan CS. Maar dat houdt me geen maanden bezig.
WoW aanhangertjes begonnen spellen te vergelijken en per uur te berekenen om die hoge kosten voor de schijn (zoals verkopers dat doen) laag te houden en het slaat nergens op dat je een boeiend spel met niet boeiende spellen gaat vergelijken. Feit: een oneindig lang speelbare MMORPG is vele malen duurder dan oneindig lang speelbare andere soorten games. Dat jij geen lang speelbare andere soorten games kan vinden is jouw probleem en is dus niet voor iedereen zo.
[...]
Het punt is dus dat 15 euro niet onnodig veel is. Er is op de eerste pagina al een artikel gepost over de kosten van het hosten van een MMORPG. Dat jij dat niet gelooft moet je zelf weten, maar kap dan meteen met posten want als je dergelijke artikelen als 'leugens' afdoet zijn we sowieso uitgeluld.
Elk geplaatst artikel is waarheid?
Jij vindt het die 15 euro / maand niet waard, prima, betaal je het toch gewoon lekker niet? Het is IMHO helemaal niet veel geld namelijk. Avondje in de kroeg ben ik veel meer kwijt, en dat doe ik minstens 1 keer per week. Heck, als ik naar de AH ga ben ik nooit minder dan 15 euro kwijt eigenlijk.
Ik word dit kroegargument zo zat. €15 is opzich niet een grote maandelijkse uitgave maar onnodig. Naar de kroeg gaan kost geld en je krijgt er direct iets voor want dat hoort zo. Een spel hoort eenmalig iets te kosten zodat je het altijd kan spelen. Of mogen alle spellen voor jou nu €15 per maand kosten want sommige mensen kunnen dat het waard vinden dus wie ben jij om daarover te zeuren? Dan koop je het toch niet? Leuk he als je geen spel meer kan betalen.
Naar de kroeg gaan is toch iets onvervangbaarder dan een bepaald spel spelen. Er zijn genoeg gratis alternatieven (ik praat nu in het algemeen want jij vind toch alleen WoW leuk).
[...]
Jij kwam aan met games als Guildwars. Guildwars is geen MMORPG en heeft ook niet de diepgang van een MMORPG. GW is veel beter te vergelijken met Diablo. Net zoals WoW van Blizzard, maar geen maandelijkste kosten.
Een MMORPG heeft niet perse meer diepgang dan een offline game. Maar ook al zullen de kosten van MMORPG's hoger zijn dan is het nog belachelijk dat de spelers alles moeten betalen. Het is niet mijn schuld dat blizzard kosten heeft. Laat ze zelf een beetje betalen om de spelers tegemoet te komen. Ach waarom zouden ze ook? Dom volk is nou eenmaal uit te melken.
[...]
Heel leuk voor je dat je online games met mods e.d. nog steeds speelt, maar wederom, je vergelijkt appels met peren. MMORPGs zijn onnoemelijk veel groter dan single player games. WoW bijvoorbeeld is veel groter dan Morrowind, en dat is een spel wat in verhouding tot de meeste andere games collossaal is.
MMORPG's zijn meestal kleiner dan offline games. Zoals single player RPG's. Het trucje is dat ze in MMORPG's de spelers gewoon dezelfde handelingen laten uitvoeren en vooral lekker langzaam.
[...]
Je hebt geen flauw benul. Hoe denk je dat ze aan die server software komen? Van blizzard? Tuurlijk niet, Blizzard heeft die nooit gereleased. Die servers zijn niks meer dan emulators. Al het server-side werk moet door mensen gescript worden. De meeste quests zijn afwezig, de raid bosses zijn gewoon simpele monsters met heel veel hitpoints maar zonder de bijbehorden scripts, etc. De game mechanics zijn gewoon compleet anders.

Trouwens, als er op een site staat dat ze 1500 spelers hebben zijn dat niet concurrent users maar het totaal aantal mensen die op die servers spelen. Tijdens piekuren zul je er max 100 hebben.
Je noemt het emulators alsof dat slecht is? Ik merk niet veel van server-side werk behalve quests maar wie vind quests nou leuk? Beetje ironisch dat je quests wil doen in een online RPG. Raidbosses zijn net zo scripted als andere mobs en ik zie daar geen probleem in. AI is in de meeste spellen zwaar voorspelbaar, ook op de officiële servers.
En de private server waar ik op zat had zeker weten meer dan 1500 spelers online tegelijkertijd. Die gamemasters waren tenminste zo vriendelijk om dat te melden aan de spelers. Actieve GM's is ook weer iets wat je op private servers meer ziet dan op de official servers. Die doen het tenminste voor hun lol. Officiële GM's geven geen moer om de spelers en ze krijgen er nog voor betaald ook.
De kosten van de box e.d. moeten de initiele kosten en dergelijken dekken, dat is heel normaal bij MMORPGs, en je krijgt er vaak ook nog wat goodies bij. Bovendien is het downloaden van 2GB (WoW kwam op 4 CDs, nu op 5) niet echt voor iedereen een optie. Vergeet niet dat van die 45 euro uiteindelijk iets van 10 euro voor de developer overblijft.
Och de initiële kosten halen ze er nooit meer uit hoor met €15 per maand[/naieve modus].
2GB downloaden is minder een probleem dan een vroege build op cd installeren waarna je 1gig aan updates moet downloaden door veel tragere officiële servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Officiële GM's geven geen moer om de spelers en ze krijgen er nog voor betaald ook.
Laat weer duidelijk zien dat je amper MMO's heb gespeeld..
Vind je het te duur? speel het dan lekker niet. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 41239 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 16:40:
Feit: een oneindig lang speelbare MMORPG is vele malen duurder dan oneindig lang speelbare andere soorten games.
Dat betekent niet dat het te duur is.
Met zonder meer iets afdoen als niet waar kom je in een discussie niet verder.
Een spel hoort eenmalig iets te kosten zodat je het altijd kan spelen.
Waarom hoort een spel geen maandelijkse kosten te hebben?
Een MMORPG heeft niet perse meer diepgang dan een offline game. Maar ook al zullen de kosten van MMORPG's hoger zijn dan is het nog belachelijk dat de spelers alles moeten betalen. Het is niet mijn schuld dat blizzard kosten heeft. Laat ze zelf een beetje betalen om de spelers tegemoet te komen. Ach waarom zouden ze ook? Dom volk is nou eenmaal uit te melken.
Eh? Hoe komt Blizzard dan aan dat geld? Moeten de werknemers dat zelf gaan betalen? De overheid?
Nee, de spelers moeten dat betalen. En of dat bij aankoop, maandelijks of een van beide is, dat mag het bedrijf zelf beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

/offtopic
Olaf van de editor van TibSun? (had ik dacht al eens gevraagt :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
SinergyX schreef op maandag 13 februari 2006 @ 16:52:
/offtopic
Olaf van de editor van TibSun? (had ik dacht al eens gevraagt :P)
Ja. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

:wKarreMania hier van toenmalig Team-PPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60491

Weet je de kosten die blizzard per maand maakt om WoW in de lucht te houden ?

Waarschijnlijk is het antwoord nee dus hoe kan je dan zeggen dat € 15,- per maand teveel geld is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-02 08:32

OkkE

CSS influencer :+

Het is maar wat je er voor over hebt.

Sommige mensen kopen een BMW 7-serie omdat ze die graag willen, andere vinden een Volkswagen Golf genoeg. De ene koopt alleen maar Cocacola, terwijl een ander 3ES cola prima vind. De ene geeft zijn geld liever uit aan postzegels, een ander aan de sportschool en een derde aan WoW. De ene vind een vaasje bier (0,33L) van 2,- duur, een ander klaagt pas bij 5,-. De ene vind 15,- per maand voor een steeds veranderende online game met een enorme communitie duur, een ander betaalt het er (al dan niet graag) voor. :)

MMORPG's zijn imho zo duur door de kosten die een bedrijf als Blizzard heeft om het draaiend te houden. En natuurlijk omdat ze ook wist willen maken, zoals elk commercieel bedrijf.

Ik heb WoW in totaal maar 6 maanden gespeeld, daarna niet meer omdat ik het niet werkend krijg onder Linux, en ik daarnaast toch te weinig tijd heb per week. En ja, als ik maar 1 uur per dag (gemiddeld) kan spelen, dan vind ik WoW ook redelijk duur. Maar in die 6 maanden dat ik speelde, was het 4 uur per dag gemiddeld, dan vind ik het meer dan zijn geld waard.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
WoW aanhangertjes begonnen spellen te vergelijken en per uur te berekenen om die hoge kosten voor de schijn (zoals verkopers dat doen) laag te houden en het slaat nergens op dat je een boeiend spel met niet boeiende spellen gaat vergelijken. Feit: een oneindig lang speelbare MMORPG is vele malen duurder dan oneindig lang speelbare andere soorten games. Dat jij geen lang speelbare andere soorten games kan vinden is jouw probleem en is dus niet voor iedereen zo.
Ja, maar games zijn nou eenmaal niet oneindig. MMORPGs zijn dankzei de continue nieuwe stroom content wel even een stukje langer speelbaar dan de meeste andere servers. Daarnaast maakt het Massively MP deel het voor mij ook interessanter.
Niet per definitie, maar itt jouw posts is dat artikel goed onderbouwd.
Ik word dit kroegargument zo zat. €15 is opzich niet een grote maandelijkse uitgave maar onnodig. Naar de kroeg gaan kost geld en je krijgt er direct iets voor want dat hoort zo. Een spel hoort eenmalig iets te kosten zodat je het altijd kan spelen.
Vind jij. Dan speel je toch fijn geen MMORPG? Wa's je fucking probleem zeg? Jij vind persoonlijk die 15 euro te veel, paar miljoen mensen niet. Zeggen dat die paar miljoen mensen dom zijn is wel erg simpel.
Er zijn maandelijkste kosten, de meeste games hebben geen maandelijkste kosten. Daarom hebben ze ook een maandelijkste service ingesteld. Zeggen dat MMORPGs geen maandelijkse fee zouden moeten hebben is net zo achterlijk als zeggen dat je 1 keer een telefoon bij KPN moet kopen en dan geen abbonee hoeft te zijn.
MMORPG's zijn meestal kleiner dan offline games. Zoals single player RPG's. Het trucje is dat ze in MMORPG's de spelers gewoon dezelfde handelingen laten uitvoeren en vooral lekker langzaam.
Nee, MMORPGs zijn groter. Het is onzin dat ze kleiner zijn. Als WoW zo klein zou zijn als Morrowwind zou het overal stampevol zijn. Van noord naar zuid reizen per voet in WoW is echt niet iets wat je wil, terwijl dat in Morrowind prima te doen is.
Je noemt het emulators alsof dat slecht is?
Ja. denk je nou echt dat 1 server admin hetzelfde kan als tientallen blizzard mensen? Komop zeg.
Och de initiële kosten halen ze er nooit meer uit hoor met €15 per maand[/naieve modus].
2GB downloaden is minder een probleem dan een vroege build op cd installeren waarna je 1gig aan updates moet downloaden door veel tragere officiële servers.
WoW komt tegenwoordig gewoon met een 5e CD knul, daar staan de laatste patches op. Daarnaast gebruikt de WoW downloader bittorrent en zijn er voor elke patch plenty mirrors waar je die patch met 300kB sec (mijn max) vandaan kunt trekken.
En de private server waar ik op zat had zeker weten meer dan 1500 spelers online tegelijkertijd. Die gamemasters waren tenminste zo vriendelijk om dat te melden aan de spelers. Actieve GM's is ook weer iets wat je op private servers meer ziet dan op de official servers. Die doen het tenminste voor hun lol. Officiële GM's geven geen moer om de spelers en ze krijgen er nog voor betaald ook.
Wil je de URL naar de site van die private server even posten?

[ Voor 75% gewijzigd door Hydra op 13-02-2006 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
OkkE schreef op maandag 13 februari 2006 @ 17:16:
Het is maar wat je er voor over hebt.

Sommige mensen kopen een BMW 7-serie omdat ze die graag willen, andere vinden een Volkswagen Golf genoeg. De ene koopt alleen maar Cocacola, terwijl een ander 3ES cola prima vind. De ene geeft zijn geld liever uit aan postzegels, een ander aan de sportschool en een derde aan WoW. De ene vind een vaasje bier (0,33L) van 2,- duur, een ander klaagt pas bij 5,-. De ene vind 15,- per maand voor een steeds veranderende online game met een enorme communitie duur, een ander betaalt het er (al dan niet graag) voor. :)
Ja heel leuk dat de ene een auto van 120.000 euro koopt en de andere in een bak van 500euro rond rijd, maar de naam van het topic is:
Waarom zijn MMORPG's zo duur? Dan krijg je deze discussies, dus laten we hier eens mee ophouden...

edit
Hydra schreef op maandag 13 februari 2006 @ 17:30:
[...]

dat mag neit, Blizzard vind private servers niet cool dus zijn ze illegaal, Got vind illegaal niet cool en de poster krijgt een warning... :)

[ Voor 17% gewijzigd door ixl85 op 13-02-2006 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ixl85 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 17:30:
Ja heel leuk dat de ene een auto van 120.000 euro koopt en de andere in een bak van 500euro rond rijd, maar de naam van het topic is:
Waarom zijn MMORPG's zo duur? Dan krijg je deze discussies, dus laten we hier eens mee ophouden...
Hij geeft uiteindelijk dat voorbeeld omdat mensen schijnbaar niet begrijpen dat "iets duur is" een mening is. Kwestie van geld, kwestie van vraag, kwestie van hobby. Dus beginnen met zo'n statement gebruikend als feit is dus bij voorbaat al onjuist :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
ixl85 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 17:30:
dat mag neit, Blizzard vind private servers niet cool dus zijn ze illegaal, Got vind illegaal niet cool en de poster krijgt een warning... :)
Mail dan maar, ook prima. Ik vind het 'het mag niet' zo'n ontzettend dom excuus. Als het niet 'mag' moet je ze ook niet gaan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[...]
Ja, maar games zijn nou eenmaal niet oneindig. MMORPGs zijn dankzei de continue nieuwe stroom content wel even een stukje langer speelbaar dan de meeste andere servers. Daarnaast maakt het Massively MP deel het voor mij ook interessanter.
Games kunnen oneindig zijn. Maar je gaat nu letterlijk op "oneindig" in wat maar als voorbeeld bedoeld was. En als WoW een miljoen updates krijgt zal het mij nog niet boeien. Een simpel vechtspel of FPS zonder updates kan mij wel lang boeien. Dus een game heeft geen constante updates of massive mp nodig om leuk te blijven.
[...]
Niet per definitie, maar itt jouw posts is dat artikel goed onderbouwd.
[...]
Schattige flame
Vind jij. Dan speel je toch fijn geen MMORPG? Wa's je fucking probleem zeg? Jij vind persoonlijk die 15 euro te veel, paar miljoen mensen niet. Zeggen dat die paar miljoen mensen dom zijn is wel erg simpel.
Ik vind het teveel dus ik open dit topic. En kennelijk ben ik niet de enige. Jammer dat sommige fanboys dit als aanval zien.
[...]
Er zijn maandelijkste kosten, de meeste games hebben geen maandelijkste kosten. Daarom hebben ze ook een maandelijkste service ingesteld. Zeggen dat MMORPGs geen maandelijkse fee zouden moeten hebben is net zo achterlijk als zeggen dat je 1 keer een telefoon bij KPN moet kopen en dan geen abbonee hoeft te zijn.
Het moet een fee hebben maar niet zo hoog :)
[...]
Nee, MMORPGs zijn groter. Het is onzin dat ze kleiner zijn. Als WoW zo klein zou zijn als Morrowwind zou het overal stampevol zijn. Van noord naar zuid reizen per voet in WoW is echt niet iets wat je wil, terwijl dat in Morrowind prima te doen is.
Goede logica |:( . Omdat je in WoW alleen kan lopen duurt het natuurlijk langer om op plekken te komen dan in een racespel maar met "groter" bedoel ik meer (scripted) events zoals veel gebeurd in spellen als final fantasy. Daar zit meer ontwikkeling in dan een vrij spel als WoW.
[...]
Ja. denk je nou echt dat 1 server admin hetzelfde kan als tientallen blizzard mensen? Komop zeg.
Nee en ik heb ook niet veel behoefte aan meer. Liever 1 caring admin dan 100 afwezigen.
[...]
WoW komt tegenwoordig gewoon met een 5e CD knul, daar staan de laatste patches op. Daarnaast gebruikt de WoW downloader bittorrent en zijn er voor elke patch plenty mirrors waar je die patch met 300kB sec (mijn max) vandaan kunt trekken.
Oke knul maar dan nog download ik liever een client in 1 keer dan 5 cd's installeren.
[...]
Mag niet en ik ga het niet mailen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Trunks
  • Laatst online: 03-02-2020

Dr.Trunks

Rationalist

ixl85 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 16:17:
ik zeg niet dat het gratis moet, ik zeg dat het nu te duur is!
Ik weet wat servers kosten, ken een clanleider die er 2 heeft..
En ja, blizzard zal wel veel servers moeten hebben, maar ze hebben ook 5miljoen spelers (weer even uitgaan van 4 miljoen betalende) en de kosten stijgen niet liniear aan de hoeveelheid spelers..
Ja en voor hoeveel mensen is die server ? 32 of 64?
Als je een server host voor 4000 mensen is die server veel duurder dan een server voor 32 mensen. Denk ten eerste aan wat voor verbindig je nodig hebt, 4000(mensen)x10kb=40.000kb=40mb per seconde. Dan heb je een stevige netwerkkaartje nodig hoor. En wat dacht je van alle data die opgeslagen moet worden? Ook grote dure harde schijven moeten aan het werk gezet worden. Een server voor 6000 mensen kost heel wat meer dan een CoD2 server...

Zo zijn er al een aantal berekeningen gemaakt in dit topic. Moet je het topic nog eens doorlezen...

Het meest belachelijke vind ik nog dat mensen de definitievergelijk O=W maken. In mijn ogen is dat nog altijd W=O-K (winst is opbrengst minus de kosten).

Het leuke van dit spel is dat er weinig kinderen inzitten, die werken (nog) niet en vinden het allemaal te duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

kunnen we nu mischien ook andere voorbeelden als WoW aanhalen, ik heb het gevoel dat de TS gewoon een hekel aan dat spel heeft.

Als voorbeeld CoH/CoV, ingame support is heerlijk. Zit je vast? Ticket insturen en zsm komt er een (jaja _betaalde_) admin ingame om jou verder te helpen. Zo hebben vaak de "low budget" MMORPG's spelende (betalende) mensen als hulpjes ingame, die ook in alle mogelijke vriendelijkheid mensen ingame proberen te helpen. Daarbij hoeft een goeie MMORPG amper "scripting" te hebben, omdat nagenoeg alles ingame afspeelt rondom wat spelende mensen doen in dat spel. Af en toe een leuk mob-spawn-event (totdat iedereen afgeslacht is :P) van een GM als event kan nog wel eens veel leuker zijn dan een massive vet diepgaand gescript event.

Ik denk dat je pas echt een oordeel kan geven over die maandelijkse kosten, op het moment dat je ook "in dah scene" heb gezeten. Een simpele trial van WoW en/of andere trials is dat dus niet. Waarschijnlijk ligt de MMORPG-scene jou gewoon niet helemaal en vind je logischerwijs die 15 euro (er zijn ook goedkopere) simpelweg te duur. Daarbij wel een note, er zijn ook een groot aantal games die dus gratis zijn, waarbij er een optionele p2p-shop is waar het bedrijf zijn geld uithaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Bla bla bla, duur enzo

Wil veel hebben, maar mag niks kosten
Ondertitel CREAM: Cash Rules O-)

[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 13-02-2006 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Hydra schreef op maandag 13 februari 2006 @ 17:40:
[...]

Mail dan maar, ook prima. Ik vind het 'het mag niet' zo'n ontzettend dom excuus. Als het niet 'mag' moet je ze ook niet gaan spelen.
Ik speel ze niet, ik probeer je te redden van een waarschuwing...
ik ben niet eens de gene die hier over begon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
PWM schreef op maandag 13 februari 2006 @ 18:36:
[...]

Ondertitel CREAM: Cash Rules O-)
Everything Around Me ja :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Die laatste zin, waar haal je dat vandaan. Wat ervoor staat is ook niet al te aardig :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Mensen ik vindt dit eigenlijk een discussie van mening
ikzelf heb 9 maanden WoW gespeelt en vondt het zn geld waard
nu heb ik een X-Box 360 en PSP en speel ik het minder dus ben ik er tijdelijk mee gestopt
maar toen ik het had speelde ik het iedere avond en vondt ik het dus ook zeker het geld
waard

(en vergeet niet of je speelt Diablo 2 8 mensen max tegelijk of je speelt WoW met 10.000 man tegelijk)
is wel iets gezelliger naar mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
daandegoeiste schreef op maandag 13 februari 2006 @ 19:25:
Die laatste zin, waar haal je dat vandaan. Wat ervoor staat is ook niet al te aardig :/
WoW heeft ongeveer 4 miljoen subscribers die dus gewoon betalen.

En dat het niet erg aardig is zal wel, als "cream" zo denigrerend doet over MMORPG spelers kan 'ie het krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

de grootste kosten zijn denk ik datatransfer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkflex
  • Laatst online: 03-12-2008

funkflex

The real funkflex !

probleem is toch echt dat je altijd de nederlander uithangt :D

Je wilt dingen gratis, vervolgens hebje lagg en scheld je alles verrot! Waarom ? the word cheap-ass comes to mind...

[ Voor 6% gewijzigd door funkflex op 13-02-2006 22:17 ]

MCP/MCSE/MCTS + ITILV3 Work in Progress: VCP/ IBM System X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het grappige vind ik dat Cream wél WoW speelt, terwijl hij het als "unter-game" prijst :P

Zelf vind ik de kosten voor WoW prima, al is het alleen maar om de drempel die lamers buitenhoud die het creëerd. Ik heb maandenlang WoW met veel plezier gespeeld, helaas nam het iets teveel tijd in.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 145259 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 22:02:
de grootste kosten zijn denk ik datatransfer
Wat denk je van loonkosten? Mensen werken niet voor niks. Ervaren DBA's al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Magic schreef op maandag 13 februari 2006 @ 22:15:
Het grappige vind ik dat Cream wél WoW speelt, terwijl hij het als "unter-game" prijst :P

Zelf vind ik de kosten voor WoW prima, al is het alleen maar om de drempel die lamers buitenhoud die het creëerd. Ik heb maandenlang WoW met veel plezier gespeeld, helaas nam het iets teveel tijd in.
Waar heb ik gezegd dat ik WoW speel? Die private server is van lineage 2.
Verder is het een illusie dat spellen met abo minder lamers hebben. Waarom zouden lamers geen geld hebben? Zijn lamers alleen kinderen zonder geld? En dan nog gebruiken die vaak pappie en mammie voor de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-07 09:15
Waarom zou je een x bedrag per maand aan een voetbal club betalen als je ook gratis op het veldje naast je huis kan spelen?

- Het veld word onderhouden, je speelt niet in andermans rotzooi en er komt steeds beter gras
- Je komt elke keer weer voor een andere uitdaging te staan waar je club voor zorgt
- Onenigheden worden op een eerlijke manier opgelost
- Je doet er veel contacten op waarbij iedereen voor hetzelfde streeft

Of je gaat in het veldje spelen waar je steeds in de shit van anderen staat, er geen algehele controle op cheaters en ruziezoekers is want de scheids is 9 vd 10 keer partijdig, je speelt elke keer tegen dezelfde figuren en iedereen wil z'n eigen ding er uit halen..

Nee, geef mij maar de betaalde club, dan weet ik dat ik tenminste zoet word gehouden en een gegronde reden kan hebben om soms ergens over te klagen.

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Ik word dit kroegargument zo zat. €15 is opzich niet een grote maandelijkse uitgave maar onnodig.
Winst maken is niet illegaal. Ik weet niet voor welke liefdadigheidsorganisatie jij werkt, maar als een bedrijf een goed/populair produkt maakt, dan kunnen ze er meer voor vragen, en dat heet winst maken. Daar is niks mis mee. Betekent dat het goed gaat met de economie. Ik ben blij dat mijn werkgever winst maakt. Dan heb je iets om trots op te zijn om voor te werken.
Een spel hoort eenmalig iets te kosten zodat je het altijd kan spelen. Of mogen alle spellen voor jou nu €15 per maand kosten want sommige mensen kunnen dat het waard vinden dus wie ben jij om daarover te zeuren?
Ga JIJ even voor de wereld bepalen hoe het zou moeten zijn? Wordt toch eens wakker, man! Jij hebt niks te zeggen over wat 'hoort' en wat 'niet hoort'. Er was ook een tijd dat je je guldentjes naar een arcade-hal moest brengen als je videogames wilde spelen. Nu gaan zeggen dat games altijd "eenmalige kosten" horen te hebben is erg kort door de bocht, om niet te zeggen arrogant.
Dan koop je het toch niet? Leuk he als je geen spel meer kan betalen.
Naar de kroeg gaan is toch iets onvervangbaarder dan een bepaald spel spelen. Er zijn genoeg gratis alternatieven (ik praat nu in het algemeen want jij vind toch alleen WoW leuk).
En daar ga je weer, bepalen wat er voor ons 'onvervangbaarder' is. Als jij je geld liever bewaard om met allebei je vrienden in de kroeg te gaan zitten, en thuis een van je 'genoeg gratis alternatieven' te gaan spelen, dan doe je dat toch lekker? Andere spelen alleen WoW, weer anderen spelen WoW en gaan daarnaast ook nog naar de kroeg...
Het verschil is vooral het sociale aspect. Maar dat ontgaat je misschien een beetje als je op een server met maar 1500 man zit (in tegenstelling tot 15000 man op de normale realms). Dan komt de economie ook niet van de grond, en mis je een belangrijk aspect van WoW.
Ik merk niet veel van server-side werk behalve quests maar wie vind quests nou leuk? Beetje ironisch dat je quests wil doen in een online RPG. Raidbosses zijn net zo scripted als andere mobs en ik zie daar geen probleem in. AI is in de meeste spellen zwaar voorspelbaar, ook op de officiële servers.
Je merkt niks van server-side werk? Hoezo, zie je elkaar niet in het spel? Kun je niet met elkaar chatten? Hebben jullie geen auction house? Worden al jouw spelgegevens (char, inventory, etc) niet ergens buiten je eigen pc opgeslagen? Kun je geen quests samen doen? Is er op jouw server geen mail-systeem? Bestaan er geen guilds bij jullie?

Quests wil je zeker doen in een online RPG. De gein is juist dat je de meeste quests (in het eindspel) juist samen kunt/moet doen. In je eentje kun je idd net zo goed een single player rpg doen, maar de meesten spelen samen. Waar dacht je dat je parties en guilds voor had?
Actieve GM's? Ik ben blij dat WoW die niet heeft. De GM's bij Blizz praten pas tegen je als je een ticket aanmaakt. Als ze nutteloze info als "we hebben 1500 spelers op onze server! w00t!" gaan blaten, dan stoort dat alleen maar, en haalt het je uit het spel. Maar die paar keer dat ik ze nodig had, waren het prima en zeer geschikte lui. Ik was alweer aan de andere kant van de wereld, maar hij summonde mij gewoon even naar de plek waar mijn ticket over ging, en hij fixte de boel waar ik bij stond.
WoW gebruikt een torrent-systeem voor patches. Valt dus wel mee, mijn patches komen niet eens van de officiële servers vandaan.

Anyway, jouw standpunt is me duidelijk, en behalve dat je voor ons wilt bepalen wat jij denkt wat het beste is (want dat maak ik voor mezelf wel uit), respecteer ik je mening. Het is alleen jammer dat jij kennelijk een probleem hebt met het respecteren van andermans mening. 5000000 man vinden WoW wel hun geld waard, jij niet, allebei cool.

Ik snap niet waarom deze discussie nog gevoerd wordt, maar ik heb gezegd wat ik wilde zeggen, en trek me terug uit deze discussie. Ik ga liever betaald WoW spelen dan luisteren naar iemand die denkt te weten waar ik mijn geld wel en niet aan uit moet geven, niet gehinderd door enige kennis van waar het eigenlijk om gaat bij MMORPG's (en WoW in het bijzonder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 19339 schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 09:15:
Ik snap niet waarom deze discussie nog gevoerd wordt, maar ik heb gezegd wat ik wilde zeggen, en trek me terug uit deze discussie. Ik ga liever betaald WoW spelen dan luisteren naar iemand die denkt te weten waar ik mijn geld wel en niet aan uit moet geven, niet gehinderd door enige kennis van waar het eigenlijk om gaat bij MMORPG's (en WoW in het bijzonder).
_/-\o_

You've done well, young padawan! :) Helemaal mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

die jongen speelt linage 2 op een private server. Lineage 2 was zowiso al niet de meest geniale mmo op de markt (nu ga ik een aantal fanboys op men dak krijgen - L2 is eigenlijk gewoon 1 lange grind :p). Private server betekent dan ook nog eens dat een aantal features en scripted events ontbreken en dat de community aardig scheefgetrokken is. Hij gaat dan een mening verkondigen over hoe een mmo in elkaar hoort te zitten en waarom we er niet voor moeten betalen?

Sorry jongen (ja, ik ben een van de WoW fanboys), speel eens een paar weekjes WoW, en je beseft meer dan goed genoeg waar je maandelijks geld naartoe gaat. Patches, maintenance, ingame personeel, events, nieuwe quests, talloze zaken die het spel zo verslavend maken.

en wtf, niemand doet graag quests? waarom speel jij dan in godsnaam een mmo? MMO's draaien volledig rond quests!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Boeb0e schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 10:28:
en wtf, niemand doet graag quests? waarom speel jij dan in godsnaam een mmo? MMO's draaien volledig rond quests!
Mja. Sommige mensen mensen dat Runescape een MMORPG is. Dat is gewoon een solo grind waar je last hebt van anderen i.p.v. samen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

HADES2001 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 19:32:
Mensen ik vindt dit eigenlijk een discussie van mening
ikzelf heb 9 maanden WoW gespeelt en vondt het zn geld waard
nu heb ik een X-Box 360 en PSP en speel ik het minder dus ben ik er tijdelijk mee gestopt
maar toen ik het had speelde ik het iedere avond en vondt ik het dus ook zeker het geld
waard

(en vergeet niet of je speelt Diablo 2 8 mensen max tegelijk of je speelt WoW met 10.000 man tegelijk)
is wel iets gezelliger naar mijn mening
Ja en de vrienden die ik er aan over gehouden heb, zijn onbetaalbaar, dat het me dan 200 euro per jaar kost so what, grootste lol van mijn leven hiero, het is zelf zo dat een gedeelte van de guild uit zweden kwam om hier met zijn alle te feesten, hoe kan je dan nog zeuren over geld, maar goed ieder zijn mening verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 10:23
Anoniem: 19339 schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 09:15:
[...]
En jij zegt precies wat ik denk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Dat 1 persoon enigzins negatief reageert op het principe "de prijs van een MMO is een mening", neemt natuurlijk niet weg dan de overige mensen hierover wel vrij kunnen discussiëren :)

Persoonlijk vind ik WoW niet echt mijn style, ik zal dan ook de 15 euro het niet waard vinden. Daarmee zeg ik dus niet dat ik het te duur vind. Wat al eerder werd gezegt is het aspect "internetvrienden" volgens mij een erg groot argument om een bepaald bedrag per maand te willen betalen, zelf ben ik ook 1 week in engeland geweest voor een leuke Clan-meeting, 3 week om echt niet meer te vergeten :).

Maar ik probeer even een kleine discussie-wending te maken, nu je bereid bent die maandelijkse kosten te betalen.. wat verwacht je dan qua service en dergelijke voor dat bedrag? De een screeuwt al moord en brand als de GM-support een uurtje te lang duurt, de ander vind het pas nodig een ticket te sturen als de server 5 dagen plat ligt. Ik merk wel dat de aziaten een stuk "makkelijker" zijn met eventuele bugs, downtime en support, die gasten spelen toch wel door (ervaring uit menig tijd rond hangen in cybercafe's in singapore/malaysie).

[ Voor 21% gewijzigd door SinergyX op 14-02-2006 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Laatst online: 18:25

KneoK

Not in a million lightyears

OlafvdSpek schreef op zondag 12 februari 2006 @ 22:19:

Waar denk je dat die van betaald worden? Ook van jouw pre-paid hoor.

[...]

Bron?
De designer zegt het tegenovergestelde.
Ik heb de rest van de discussie nog even gelaten voor wat het is, ben het nu nog helemaal aan het doorlezen, maar hier wilde ik toch even op reageren.

Als de belmiep ook van mijn pre-paid betaald wordt, waarom kan de gamesmaster dan niet van een pre-paid oplossing betaald worden ? Je helpt mijn argumenten alleen maar versterken hoor, met zo'n redenering.

En waarom een bron ? Ignorance is bliss. Loop eens een willekeurige gameszaak binnen en kijk je ogen uit ! Hoeveel spellen kun jij vinden waar je maandelijks voor moet betalen en hoeveel vind jij er waarvoor je niets extra's voor hoeft te betalen ? Juist, de laatste groep is nog steeds volledig in de meerderheid. Dat het Blizzard niet lukt om alleen met de verkoop alle kosten eruit te halen is naar mijns inziens volledig te wijten aan een inschattingsfout van Blizzard. Want als EA/Ubi/Sierra/noem d'r nog maar een paar wel winst kunnen maken op spellen die van gelijkwaardige kwaliteit of soms nog wel beter zijn dan bijvoorbeeld WoW dan ligt dat toch echt aan Blizzard en is geen argument om dan maar maandelijkse kosten in te stellen.
En dan komt daar nog bij dat er hier heel gauw vergeten wordt dat WoW niet het uitgangspunt van deze discussie is, maar elke willekeurige betaalde MMORPG, dus om nou telkens weer terug te vallen op argumenten die alleen betrekking hebben op WoW geeft al aan dat het meer een discussie is tussen fanboys die alles aangrijpen om maar goed te praten dat ze veel meer betalen dan fanboys van andere spellen die wel gratis elke maand weer hun spelletje kunnen spelen...

WoW is niet heilig en niet het uitgangspunt van deze discussie. Hoe meer er over WoW gepraat wordt, hoe brakker ik het spel vind overkomen. Een spel dat tot in den treure verdedigd moet worden is bij mij al bij voorbaat niet de moeite waard...

Ik vind het he-le-maal niet erg dat er mensen zijn die het geld er voor over hebben. Maar veroordeel een ander dan niet als die het geld er niet voor over heeft of het gewoon te duur vind. Ook die mensen hebben recht op hun mening en als het op geld aankomt is er niemand die bepaald voor mij wat duur is of niet !

[ Voor 9% gewijzigd door KneoK op 14-02-2006 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
BioWEB schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 18:09:
En waarom een bron ? Ignorance is bliss. Loop eens een willekeurige gameszaak binnen en kijk je ogen uit ! Hoeveel spellen kun jij vinden waar je maandelijks voor moet betalen en hoeveel vind jij er waarvoor je niets extra's voor hoeft te betalen ? Juist, de laatste groep is nog steeds volledig in de meerderheid. Dat het Blizzard niet lukt om alleen met de verkoop alle kosten eruit te halen is naar mijns inziens volledig te wijten aan een inschattingsfout van Blizzard.
Euh? :S

Weet jij uberhaupt wat een MMORPG is? Hoe denk jij dat ze die lopende kosten in hemelsnaam moeten gaan dekken?

Je kunt al die andere games NIET met een MMORPG vergelijken. Kijk je naar andere MMORPGs dan zie je juist dat deze vrijwel allemaal een maandelijkse fee hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55

Speedy55

www.jpl-racing.nl

BioWEB schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 18:09:
[...]

Ik heb de rest van de discussie nog even gelaten voor wat het is, ben het nu nog helemaal aan het doorlezen, maar hier wilde ik toch even op reageren.

Als de belmiep ook van mijn pre-paid betaald wordt, waarom kan de gamesmaster dan niet van een pre-paid oplossing betaald worden ? Je helpt mijn argumenten alleen maar versterken hoor, met zo'n redenering.

En waarom een bron ? Ignorance is bliss. Loop eens een willekeurige gameszaak binnen en kijk je ogen uit ! Hoeveel spellen kun jij vinden waar je maandelijks voor moet betalen en hoeveel vind jij er waarvoor je niets extra's voor hoeft te betalen ? Juist, de laatste groep is nog steeds volledig in de meerderheid. Dat het Blizzard niet lukt om alleen met de verkoop alle kosten eruit te halen is naar mijns inziens volledig te wijten aan een inschattingsfout van Blizzard. Want als EA/Ubi/Sierra/noem d'r nog maar een paar wel winst kunnen maken op spellen die van gelijkwaardige kwaliteit of soms nog wel beter zijn dan bijvoorbeeld WoW dan ligt dat toch echt aan Blizzard en is geen argument om dan maar maandelijkse kosten in te stellen.
En dan komt daar nog bij dat er hier heel gauw vergeten wordt dat WoW niet het uitgangspunt van deze discussie is, maar elke willekeurige betaalde MMORPG, dus om nou telkens weer terug te vallen op argumenten die alleen betrekking hebben op WoW geeft al aan dat het meer een discussie is tussen fanboys die alles aangrijpen om maar goed te praten dat ze veel meer betalen dan fanboys van andere spellen die wel gratis elke maand weer hun spelletje kunnen spelen...

WoW is niet heilig en niet het uitgangspunt van deze discussie. Hoe meer er over WoW gepraat wordt, hoe brakker ik het spel vind overkomen. Een spel dat tot in den treure verdedigd moet worden is bij mij al bij voorbaat niet de moeite waard...

Ik vind het he-le-maal niet erg dat er mensen zijn die het geld er voor over hebben. Maar veroordeel een ander dan niet als die het geld er niet voor over heeft of het gewoon te duur vind. Ook die mensen hebben recht op hun mening en als het op geld aankomt is er niemand die bepaald voor mij wat duur is of niet !
Het gaat hier helemaal niet om wow, sommige mensen kaarten dat alleen maar aan, gaat eigenlijk alleen maar om het feit waarom mmorpg's geld kosten per maand, waarom de een duurder is dan de ander is eigenlijk ook niet van belang, wat jij vind van wow, kan mij persoonlijk ook niet zoveel deren.

Waarom ze geld per maand vragen is nu ook wel duidelijk, waarom de een meer als een ander, de een heeft er meer ontwikkelings tijd inzitten dan de ander, de een heeft meer onderhoud als de ander, de een heeft meer uitbreidingen dan ander en de een wil ook nog een beetje winst maken meer dan de ander.

Alleen als iemand zegt dat ie het spel leuk vind maar het te duur vind, daar kan ik inkomen, dat is voor iedereen een mening. Natuurlijk heeft niet iedereen het geld om dat maandelijkse geld te betalen, en vind het dan dus te duur. Maar sommige kunnen ook hun prioriteiten verleggen. Niet iedereen kan ook een porsche kopen en vind het dan dus te duur. Maar sommige sparen het brood uit hun mond om diezelfde porsche toch te kunnen kopen, maar dat willen de meeste nederlanders niet (nu krijg ik dus dikke flames over me heen). Nederlanders zijn gewoon gierig en te veel verwend. Dan kan je zeggen dat het niet zo is, maar goed ik zie wel anders, ik heb mijn eigen administratiekantoor met mijn vader, maar mensen hebben altijd wat te klagen (en nee we zijn zon beetje de goedkoopste uit de regio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikki dik
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07-2020
het bedrag dat je voor wow moet betalen vind ik trouwens ook belachelijk, dat kan makkelijk naar de 5 euro. Vooral als je kijkt naar de hoeveelheid spelers die het spelen. Xbox live red het met 6 euro waarom één enkel spel dan niet.

Dat ze er geld voor vragen kan ik overigens wel begrijpen, gewoon vanwege de constante onderhoud. het is geen spel ontwikkelen, maar het doorontwikkelen van zon spel. Geen betaling is geen nieuwe content of aanpassing waar ze constant mee bezig zijn

Battlefield 2 stats - Specs PC - X360 Gamertag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
dikki dik schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:02:
het bedrag dat je voor wow moet betalen vind ik trouwens ook belachelijk, dat kan makkelijk naar de 5 euro. Vooral als je kijkt naar de hoeveelheid spelers die het spelen. Xbox live red het met 6 euro waarom één enkel spel dan niet.

Dat ze er geld voor vragen kan ik overigens wel begrijpen, gewoon vanwege de constante onderhoud. het is geen spel ontwikkelen, maar het doorontwikkelen van zon spel. Geen betaling is geen nieuwe content of aanpassing waar ze constant mee bezig zijn
Ze kunnen het vragen omdat 5.000.000 mensen het betalen,sim-pel. Ze willen winst maken en het liefst zoveel mogelijk,we leven nou eenmaal in een kapitalistische wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
dikki dik schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:02:
Gristus.

Wat denk je dat die servers aan infrastructuur en onderhoud e.d. kosten? XBox live is weinig meer dan een battle.net achtig voyer systeem waarbij je bij mekaar wordt gebracht, en dat was gewoon gratis.

Itt normale games hebben MMORPGs:
- Grote serverparken nodig
- Veel bandbreedte nodig.
- Veel onderhoud nodig.
- Veel ondersteuning/moderatie nodig.

Je kunt MMORPGs NIET met andere games vergelijken omdat ze gewoon compleet anders werken. Blizzard heeft naast WoW ook diablo gemaakt, en dat kost je per maand ook niks.
pingkiller schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 19:49:
Ze kunnen het vragen omdat 5.000.000 mensen het betalen,sim-pel. Ze willen winst maken en het liefst zoveel mogelijk,we leven nou eenmaal in een kapitalistische wereld.
Onzin. Je kunt MMORPGs niet draaiende houden op 't geld van het spel alleen, of je zou de spellen honderden euro gemiddeld moeten laten kostten. Niet iedereen speelt evenveel, je betaalt voor de resources die je in gebruik neemt. Net zoals telefoonkosten.

[ Voor 26% gewijzigd door Hydra op 14-02-2006 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
@Hydra
Ik doelde op het feit dat ze 15 ipv 5 euro voor het spel vragen en ik probeerde een reden te geven waarom ze dat doen. Ze kunnen best met minder dan 15 euro het spel draaiende houden,maar iedereen betaald die 15e toch wel,dus kunnen ze het vragen.
Met mmorpgs valt ontzettend veel geld te verdienen,maar het probleem is dat de meeste mmorpgs het niet goed doen. De opzet kosten voor een mmorpg zijn gigantisch,er gaat verschrikkelijk veel tijd inzitten voordat je iets speelbaars hebt. En daarnaast is het ook nog eens moeilijk om je mmorpg aan de man te krijgen,maaaaaaaar,mocht dit allemaal lukken dan loop je ook wel binnen. Het is een groot risico wat je neemt als je een mmorpg begint inelkaar te zetten. Kijk maar eens op mmorpg.com hoeveel mmorpgs gewoon niet van de grond komen of geen uitgever kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Laatst online: 18:25

KneoK

Not in a million lightyears

Hydra schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 18:52:
[...]

Euh? :S

Weet jij uberhaupt wat een MMORPG is? Hoe denk jij dat ze die lopende kosten in hemelsnaam moeten gaan dekken?

Je kunt al die andere games NIET met een MMORPG vergelijken. Kijk je naar andere MMORPGs dan zie je juist dat deze vrijwel allemaal een maandelijkse fee hebben!
Je kunt me ook niet willen begrijpen. Of je leest niet goed, of je volgt de discussie niet goed.
Ik heb het over de productiekosten. De kosten die gemaakt zijn voordat het spel in de winkel ligt en ook alleen de kosten voor het maken van het spel. Ik zal speciaal voor jou dan nog even precies uitleggen wat ik ermee bedoelde:

Iemand zegt dat de designer van Blizzard beweert dat ze puur door de aanschafkosten van het spel niet genoeg verdienen om de kosten van het productieproces er uit te halen. Dat zou een reden zijn voor de 'dure' maandelijkse prijs. Daarom trek ik, volkomen en volledig terecht, de conclusie dat als diverse makers van diverse spellen, de een nog mooier, uitgebreider en leuker dan de ander, dat wel kunnen, dat Blizzard dan gewoon een (bewuste) fout heeft gemaakt. Dit is meteen ook de enige vergelijking die ik maak tussen een off- en online spel en op dit front kan ik absoluut wel deze vergelijking maken. Een MMORPG is geen uniek concept hoor, dat alle tot nu toe bekende concepten aan de kant schuift. Het is slechts een (r)evolutie van de offline generatie.

Speedy55
Het gaat hier helemaal niet om wow, sommige mensen kaarten dat alleen maar aan, gaat eigenlijk alleen maar om het feit waarom mmorpg's geld kosten per maand, waarom de een duurder is dan de ander is eigenlijk ook niet van belang, wat jij vind van wow, kan mij persoonlijk ook niet zoveel deren.
Zucht... Dit is inderdaad gewoon een nutteloze discussie. Niet vanwege het onderwerp, maar hoe mensen met het onderwerp omgaan en alleen lezen wat ze zelf willen. Het enige wat je in dit stukje doet is precies en exact navertellen wat ik in mijn stukje heb gezet en vervolgens sla je een heleboel belangrijke stukken over om alleen maar te komen vertellen dat het jou niet zoveel kan deren wat ik van WoW vind. Ik heb juist op alle mogelijke manieren geprobeerd te benadrukken dat deze discussie niet over WoW gaat en dat dat ook niet mijn uitgangspunt is... Ik heb het spel zelfs nog nooit gespeeld.
En het gaat er helemaal niet om waarom MMORPG's geld per maand kosten. Lees de topictitel... Waarom zijn ze zo duur... En het gaat er nou juist weer wel om waarom de een duurder is dan de ander, of in ieder geval waarom sommigen zo duur zijn. Je zit denk ik niet helemaal lekker in de discussie.
Waarom ze geld per maand vragen is nu ook wel duidelijk, waarom de een meer als een ander, de een heeft er meer ontwikkelings tijd inzitten dan de ander, de een heeft meer onderhoud als de ander, de een heeft meer uitbreidingen dan ander en de een wil ook nog een beetje winst maken meer dan de ander.
Nogmaals, ontwikkelingstijd is absoluut geen reden voor maandelijkse betaling. Die kosten kun je, let maar op de andere ontwikkelaars, met goede marketing en goede verkoop er uit halen. Ook hier weer diezelfde vergelijking als hierboven.
Alleen als iemand zegt dat ie het spel leuk vind maar het te duur vind, daar kan ik inkomen, dat is voor iedereen een mening. Natuurlijk heeft niet iedereen het geld om dat maandelijkse geld te betalen, en vind het dan dus te duur. Maar sommige kunnen ook hun prioriteiten verleggen. Niet iedereen kan ook een porsche kopen en vind het dan dus te duur. Maar sommige sparen het brood uit hun mond om diezelfde porsche toch te kunnen kopen, maar dat willen de meeste nederlanders niet (nu krijg ik dus dikke flames over me heen). Nederlanders zijn gewoon gierig en te veel verwend. Dan kan je zeggen dat het niet zo is, maar goed ik zie wel anders, ik heb mijn eigen administratiekantoor met mijn vader, maar mensen hebben altijd wat te klagen (en nee we zijn zon beetje de goedkoopste uit de regio).
Als je prioriteiten kunt verleggen, helemaal ok ! Ook ik verleg weleens prioriteiten om dingen te doen die ik anders misschien niet had kunnen doen. Maar het feit blijft dat het mijn keus is.
Je kunt zoveel redenen verzinnen als je wilt, maar het uiteindelijke doel van een maandelijkse betaling is winst maken. Blizzard is geen filantropische instelling die net genoeg verdiend aan WoW (ik noem het nog maar even als voorbeeld, vul een willekeurige andere betaalde MMORPG in, ik kan er even geen verzinnen) om iedereen op het werk te kunnen betalen want zij hebben echt wel een winstpercentage ingebakken in de maandelijkse betaling.
Ik probeer, in tegenstelling tot de meeste mensen die de betaling maar proberen goed te praten, nog met alternatieven te komen. Pre-paid, pay-per-minute, pay-per-hour... Niet, geef mij je geld en je ziet maar of je veel speelt of niet.
[offtopic-ish]Dan kun je verder nog gaan blaten over de gierigheid van de Nederlander en dat je zo'n mooi kantoor met je vader hebt, maar daar gaat de discussie al helemaal niet over en helpt 'm alleen maar om zeep. Je vraagt bijna om flames als je dat zo tussen haakjes zet. Als je denkt dat iets provocatief over kan komen, laat het dan gewoon weg !
En als jij op dat mooie administratiekantoortje precies kunt vertellen hoe gierig de Nederlander wel niet is, dan nodig ik je van harte uit om eens een maandje bij mij thuis te bivakkeren. Dan zul je gauw genoeg merken waarom de Nederlander tegenwoordig zo gierig is. Het is erg makkelijk oordelen met een bovenmodaal inkomen.
Daarbij komt nog dat het helemaal nergens op slaat om de gierige Nederlander aan te kaarten, want als je deze discussie waar ook ter wereld voert, met welke mensen ook, je net zoveel voor- als tegenstanders zult vinden als in dit topic.[/offtopic-ish]

Ook Hydra is volgens mij een beetje te naief om in te zien dat een ontwikkelaar ook gewoon graag winst maakt...Dat het wat kost om mogelijk te maken, absoluut. Staat dat in verhouding met wat er betaald wordt ? Nee, dat vind ik niet.
En Hydra, als ik alleen zou betalen voor de resources die ik gebruik, waarom betaal ik dan door als ik offline ben ? Als ik niet speel moet ik nog steeds mijn maandelijkse betaling doen.

Jongens, ik ben helemaal niet te beroerd om in te zien dat een MMORPG extra kosten met zich meebrengt en ik vind het ook volkomen terecht dat er maandelijks iets tegenover moet staan van de klant, maar de topictitel is nog steeds Waarom zijn MMORPG's zo duur?. Er staat geenszins Waarom moet ik betalen voor een MMORPG ?. En juist dat laatste is waar iedereen zich druk over loopt te maken...

[ Voor 21% gewijzigd door KneoK op 15-02-2006 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

BioWEB schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 00:19:
[...]

Jongens, ik ben helemaal niet te beroerd om in te zien dat een MMORPG extra kosten met zich meebrengt en ik vind het ook volkomen terecht dat er maandelijks iets tegenover moet staan van de klant, maar de topictitel is nog steeds Waarom zijn MMORPG's zo duur?. Er staat geenszins Waarom moet ik betalen voor een MMORPG ?. En juist dat laatste is waar iedereen zich druk over loopt te maken...
dat is een nondiscussie :P want wat 1 persoon duur vind, kan de ander weer goedkoop vinden :+

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

-=BoKKiE=- schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 08:13:
[...]

dat is een nondiscussie :P want wat 1 persoon duur vind, kan de ander weer goedkoop vinden :+
Precies. Ik heb eens 2 maanden niet gespeeld maar gewoon m'n abo laten door lopen. Te lui om het even uit te zetten. 11€ per maand kan ik me ook niet echt druk om maken als ik zie wat ik moet uitgeven aan andere zaken (200€ permaand aan benzine bvb).

Maar zolang we niet weten hoeveel winst Blizzard juist op de 11-15€ maakt valt er eigenlijk niks te discussiëren imho. Ze kunnen misschien 10€ onkosten hebben per maand per speler, maar voor hetzelfde geld maar 1€ en dus 14€ winst.
Dat zal me verder aan m'n r**t roesten.

Van alles wat bjivoorbeeld in electrozaken staat weet ik ook de productiekost niet, maar toch koop ik die dingen. Je vergelijkt gewoon wat je krijgt met de prijs die het kost.
Neem nu dat de productiekosten van een goedkoop merk plasma-tv 400€ zijn, en dat zedie verkopen voor 1500€. Een beter merk verkoopt daarentegen een plasma tegen 1500€ met veel mooier beeld, veel betere specs,... voor 3000€. Voor hetzelfde geld kost die 500€ aan productie (maar hij kost jou dan wel het dubbel). Gaan mensen daarover zeuren ?
Nee, de mensen die er het geld voor over hebben en betere specs willen betalen gewoon het dubbel voor iets dat maar 100€ meer kost in productie.

[ Voor 6% gewijzigd door DinX op 15-02-2006 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-07 18:02
-=BoKKiE=- schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 08:13:
[...]

Inderdaad. Naar mijn mening is dit hele topic een non-discussie omdat niemand een flauw idee heeft hoeveel het echt allemaal kost. Er zijn al veel berekeningen langs gekomen, maar die steunen allemaal op gissingen, verouderde cijfers, 'van horen zeggen', niet na te trekken bedragen... Desalniettemin, een boeiende thread >:) .

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:41

The End

!Beginning

BioWEB schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 00:19:
[...]

Je kunt me ook niet willen begrijpen. Of je leest niet goed, of je volgt de discussie niet goed.
Ik heb het over de productiekosten. De kosten die gemaakt zijn voordat het spel in de winkel ligt en ook alleen de kosten voor het maken van het spel. Ik zal speciaal voor jou dan nog even precies uitleggen wat ik ermee bedoelde:

Iemand zegt dat de designer van Blizzard beweert dat ze puur door de aanschafkosten van het spel niet genoeg verdienen om de kosten van het productieproces er uit te halen. Dat zou een reden zijn voor de 'dure' maandelijkse prijs. Daarom trek ik, volkomen en volledig terecht, de conclusie dat als diverse makers van diverse spellen, de een nog mooier, uitgebreider en leuker dan de ander, dat wel kunnen, dat Blizzard dan gewoon een (bewuste) fout heeft gemaakt. Dit is meteen ook de enige vergelijking die ik maak tussen een off- en online spel en op dit front kan ik absoluut wel deze vergelijking maken. Een MMORPG is geen uniek concept hoor, dat alle tot nu toe bekende concepten aan de kant schuift. Het is slechts een (r)evolutie van de offline generatie.

[knip]
Wat jij dus niet begrijpt, is dat een MMORPG een heel ander soort programma is dan een standaard offline spel! Een MMORPG bestaat uit meerdere componenten. Je hebt de client die iedereen thuis installeert, maar je hebt ook nog de server software. Dat moet ook ontwikkeld worden!! De ontwikkelkosten/tijd van een MMORPG zijn een stuk hoger, dan die van een offline spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114195

HellPunk schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 11:49:
[...]

Inderdaad. Naar mijn mening is dit hele topic een non-discussie omdat niemand een flauw idee heeft hoeveel het echt allemaal kost. Er zijn al veel berekeningen langs gekomen, maar die steunen allemaal op gissingen, verouderde cijfers, 'van horen zeggen', niet na te trekken bedragen... Desalniettemin, een boeiende thread >:) .
AMEN!

Stomme zuunige Nederlanders die zo nodig moeten mieren dat er iets geld kost. Ik betaal met liefde die 13-nogwat euro per maand voor al het plezier wat ik aan mijn spelletje ontleen hoor. Stel je toch eens voor dat er iemand winst maakt op iets waar jij aan mee betaalt!

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 114195 op 15-02-2006 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-07 07:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

zoals zovelen zeggen hier, 13-15 euro voor een hele maand gamen is relatief gezien echt 3x nixs. Ik speel wow mischien 1-2 uur per dag (en soms dagen niet) en dat kost mij dan iets van 20 cent per uur. dat is echt absoluut niets in vergelijking met ander entertainment. een concert duurt maximaal 2 uur. kost je 50 euro, 25 euro per uur. avondje bios? 10 euro. film duurt max 3 uur, 3.33 euro per uur.

je kan dit wel door blijven rekenen, maar als jij niet wilt betalen voor een mmorpg, dan moet je dat vooral niet doen. En hoeveel Blizzard hier aan verdient vind ik eigenlijk niet eens belangrijk. Een goed spel is jaren in ontwikkeling, en dat willen ze terug verdienen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72703

waarom maakt een autodealer winst?
waarom maakt albert heijn winst?
waarom maakt iemand uberhaupt winst?

als je die vragen hebt beantwoord weet je waarom je betaald per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Anoniem: 72703 schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 12:24:
als je die vragen hebt beantwoord weet je waarom je betaald per maand.
Maar [insert willekeurige single player game] kost toch ook geen geld per maand! OH NOES!!!1111oneoneeleven ;)

Pagina: 1 2 3 4 Laatste