quote:curry684 schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 14:45:
[...]
Ik ben in november met een 3-jarige schriftelijke HBO-opleiding begonnen, en heb ik september een laptop van 1800 euro gekocht. Met de HBO-kosten zit ik al over de drempel, kan ik nu ook gewoon de laptop in 3 keer 600 euro aftrekken?
Vanzelfsprekend heb ik deze prijzige laptop tenslotte gekocht om klaar te zijn voor mijn opleiding....
[...]
De loonbelastingplichtige. Randstad dus vanzelfsprekend
Niet helemaal curry684 je moet namelijk 10% overhouden
1800*10% = 180
1800-180 = 1620
1620/3=540 (en dat 3 jaar lang, niet vergeten dus komende 2 jaar!
Jaspertje wijzigde dit bericht 09-03-2006 15:24 (5%)
Reg. datum: 16 juli 2005
want ik ken wel een tj-biljet wat alleen t/m 30jaar is. of word hier iets anders besproken?
quote:Jaspertje schreef op maandag 06 maart 2006 @ 16:19:
[...]
@Computer: Scholingskosten (daar moet ie dus ook voor gekocht zijn)
Ik doe redelijk wat freelance werk, maar ik heb geen BTW nummer. Ik werk gewoon onder een VAR. Maar om me freelance werk makkelijker te maken heb ik een Laptop gekocht kan ik deze dan aftrekken?
Hoe worden die scholingskosten bepaald? Kan ik gewoon me laptop opgeven als scholings kosten, terwijl ik geen andere scholings kosten heb gemaakt?
Currently Reading | Ik los geen problemen op, ik maak ze alleen...
ah oke maar een gewone aangifte is dus ook t/m 30 jaar ongeveer? dus als ik ouder ben straks kan ik dat niet meer terug vragen?quote:Canaria schreef op maandag 13 maart 2006 @ 12:07:
Een Tj-biljet is een vereenvoudigd aangiftebiljet. In het formulier is een stroomdiagram aanwezig waarmee je kunt zien of het TJ-biljet voor jouw situatie voldoet of dat je toch het normale aangiftebiljet moet gebruiken. Vragen over bijvoorbeeld kinderen, eigen woning en ondernemingen zijn in het Tj-biljet weggelaten.
Jawel, alleen niet meer met het TJ biljet.quote:Bike schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:48:
[...]
ah oke maar een gewone aangifte is dus ook t/m 30 jaar ongeveer? dus als ik ouder ben straks kan ik dat niet meer terug vragen?
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Bij de Ziektekosten uitgaven mag IEDEREEN ¤ 23 aanvoeren voor de huisappotheek, dat betekent ¤ 23 per lid van het gezin. Door deze ¤23 is het misschien nét wel genoeg om extra aftrek te krijgen
Ook 2x 020 is geen 040
quote:Stinger_Ventura schreef op zondag 19 februari 2006 @ 20:47:
wie kan me wat uitleggen over dat middeling princiepe.
Ik ben nu aan het rekenen geslagen over de afgelopen 3 jaar.
De 2 voorgaande jaren heb ik geen belasting betaald omdat mijn inkomen te laag was.
Op de site www.berekenhet.nl voer ik mijn jaaropgaves in, en vervolgens moet ik 3000 euro extra belasting gaan betalen!![]()
Nogmaals een Voorbeeld. (geen echte cijfers!)
Ik verdien in 2003 en 2004 NIETS
2005 verdien ik zeg 25.000 euro met 5500 euro aan belastingen. (zonder aftrekposten e.d. speel ik dus quite met teruggaaf).
In dat geval moet ik dus 2950 euro extra aan belasting betalen door middeling, ipv dat ik iets terugkrijg via middeling (reken maar na)!
je moet de rauwe belastinggegevens invullen zónder kortingen, zoals de algemene heffingskorting (1800 nogwat euro).
in 2005 moet je dus invullen de belasting die je betaalt hebt + 1800 + evt loonheffingskorting..
als de berekening klaar is, kun je van de belasting van elk jaar de algemene heffingskorting weer aftrekken (ik weet niet hoe dit zit met loonheffingskorting, maar het lijkt me dat dit gewoon kan?)
Een voorbeeld van mezelf :
In 2003 heb ik 0 verdiend, en ook 0 belasting betaald..
In 2004 heb ik zoiets als 8000 euro verdiend, maar had iets meer dan dit aan aftrekposten (vooral studiekosten, die ik van 3 jaar bij elkaar mocht optellen omdat ik over die 3 jaren in 2005 definitief geen stufi meer kreeg), dus -400 euro verdiend. maar ik heb nog wel de algemene heffingskorting + loonheffingskorting staan die niet verrekend kon worden!
In 2005 heb ik iets als 26000 euro verdiend, daar de -400 van 2004 vanaf getrokken en zo normaal belasting betaald. (alhoewel de belastingdienst zegt dat je negatieve inkomens als nihil moet rekenen (dus 0) gaat dit bij mij niet op, want ik heb het negatieve 2004 verrekend met 2005)
Hoe zit dit nu precies met middelen? Alle inkomens bij elkaar optellen geeft dus iets van 25600 euro, dus per jaar 8533.
8533 zit in schaal 1, dus 34% (iirc) => 2901 euro belasting per jaar betalen.
maar nu mag ik de heffingskortingen er nog vanaf trekken, dus per jaar 2901-18nogwat= 1100 ofzo.
hoe zit het nu precies met de loonheffingskorting? mag je die verdelen over de drie jaar? (korting in 2004 en 2005 optellen en delen door 3?) of moet je die voor elk jaar opnieuw apart berekenen? (is iets van 1,nogwat procent toch? dus 8533*1,nogwat% = 145 euro ofzo?), dus 1100-145 = 955 euro te betalen per jaar?
zoals jullie zien ben ik er zelf nog niet helemaal uit
WVL_KsZeN wijzigde dit bericht 15-03-2006 12:20 (4%)
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Nu weet ik dat ik tot ong 9000,- mag verdienen met behoud van OV/Stufi. Ik weet ook dat ik jaarlijks een heffingskorting van zo'n 1800,- heb. Maar mijn vriendin gebruikt die heffingskorting nauwelijks (maar 600-700,-) dus het is heel aantrekkelijk om een fiscaal partnerschap aan te gaan. Nu vroeg ik mij alleen af of we de IB-grens van 9000,- ook mogen delen?
en ik heb trouwens 2 keer een aangifte gedaan per ongeluk omdat ik een jaaropgaaf 2 weken later kreeg dan de andere.. kan dat kwaad of snapt de BD dat en tellen ze dat bij elkaar op?
quote:DRAFTER86 schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 07:51:
Ik ben per per 1 jan. begonnen met een eenmanszaak en freelance nu als scripter. Nu studeer ik momenteel aan de UTwente (1e jaar) en krijg dus krijg ik stufi (250 p/m). Verder woon ik samen met mijn vriendin die 18 is en ook studeerd en ook stufi ontvangt.
Nu weet ik dat ik tot ong 9000,- mag verdienen met behoud van OV/Stufi. Ik weet ook dat ik jaarlijks een heffingskorting van zo'n 1800,- heb. Maar mijn vriendin gebruikt die heffingskorting nauwelijks (maar 600-700,-) dus het is heel aantrekkelijk om een fiscaal partnerschap aan te gaan. Nu vroeg ik mij alleen af of we de IB-grens van 9000,- ook mogen delen?
Studiefinanciering staat los van de belasting, en helaas heeft de IB-groep niet een overhevelingsregeling tussen partners. De bijverdiengrens geldt dus voor beide partners afzonderlijk.
quote:Bike schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 08:15:
hoe zit dat btw met stufi? daar krijg je toch geen jaaropgaaf van? hoe vul ik dat in?
en ik heb trouwens 2 keer een aangifte gedaan per ongeluk omdat ik een jaaropgaaf 2 weken later kreeg dan de andere.. kan dat kwaad of snapt de BD dat en tellen ze dat bij elkaar op?
Ontvangen studiefinanciering hoef je niet op te geven bij de belasting.
Als je twee keer of vaker achter elkaar aangifte doet, wordt de laatste aangifte als de juiste beschouwd door de belastingdienst. De teruggaaf (of naheffing) is altijd voorlopig en wordt pas definitief aan het einde van het volgende jaar. Tot die tijd kun je nog een aangifte wijzigen.
Ik had vorig jaar al 700 euro teruggaaf ontvangen voordat ik erachter kwam dat m'n aangifte niet klopte (OV-aftrek terwijl ik een jaartrajectkaart in m'n bezit had), heb toen de aangifte opnieuw verstuurd en kreeg enige tijd later een aanslag van 140 euro teveel ontvangen teruggaaf.
quote:Canaria schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 08:33:
Ontvangen studiefinanciering hoef je niet op te geven bij de belasting.
Als je twee keer of vaker achter elkaar aangifte doet, wordt de laatste aangifte als de juiste beschouwd door de belastingdienst. De teruggaaf (of naheffing) is altijd voorlopig en wordt pas definitief aan het einde van het volgende jaar. Tot die tijd kun je nog een aangifte wijzigen.
Ik had vorig jaar al 700 euro teruggaaf ontvangen voordat ik erachter kwam dat m'n aangifte niet klopte (OV-aftrek terwijl ik een jaartrajectkaart in m'n bezit had), heb toen de aangifte opnieuw verstuurd en kreeg enige tijd later een aanslag van 140 euro teveel ontvangen teruggaaf.
het word toch in juni/juli uitbetaald? en kan tot 1 april worden doorgegeven?
of zie ik dat verkeerd?
Bike wijzigde dit bericht 16-03-2006 10:00 (3%)
Reg. datum: 04 juni 2001
Hail to the king baby!
In principe is het zo dat er normbedragen zijn, afhankelijk van de afstand woon-werk die je (verminderd met de bijdrage van je werkgever) mag aftrekken van je inkomen.
Nu mijn situatie: Tot 1 september ging ik met het OV naar mijn werk (had OV studentenjaarkaart) en ontving ik geen reisvergoeding. Ná 1 september ging ik met de auto en ontving ik wél reisvergoeding.
Volgens de site van de BD moet je minimaal 40 dagen hebben gereisd (check!) en een OV-verklaring hebben (via het IBG, check!). Moet ik nu echter nog de vergoeding er vanaf halen die ik pas kreeg nádat ik een auto had, of niet? Zitten er sowieso misschien nog gaten in mijn redenering?
Great minds think alike!
Maar ik kan nergens vinden in het scherm met persoonlijk gegevens over hoe ik dat aangeef? Moet ik dan gewoon zeggen dat ik samenwoon?quote:Niet heel 2005 gehuwd of samenwonend
Als u niet heel 2005 gehuwd was of samenwoonde, mag u gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten alleen verdelen als u er samen voor kiest om heel 2005 als fiscale partners te worden beschouwd. U moet hier dan beiden om verzoeken. Dit verzoek doet u in de aangifte (scherm 'persoonlijke gegevens') en het geldt alleen voor de verdeling van de gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten. Als u om een voorlopige teruggaaf heeft gevraagd en daar de keuze voor fiscaal partnerschap heeft gemaakt, moet u de keuze in de aangifte nogmaals maken. Als u niet beiden verzoekt om heel 2005 als fiscale partners te worden beschouwd, dan geeft ieder zijn eigen inkomsten en aftrekposten aan.
Copyright © 2005 Belastingdienst. Alle rechten voorbehouden.
Hail to the king baby!
Dit is trouwens wel duidelijk, ik krijg een iets hoger bijzondere situatie van de woning, ipv van een eigen woning forfait. (800 ipv 480)quote:urk_forever schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 11:22:
Zeg een vraag mbt de aangifte 2005. Mijn vriendin en ik hebben eind 2004 een huis gekocht. Daar wonen wij nog niet, maar zijn druk bezig met verbouwing etc. Heeft dit nog gevolgen voor mijn belasting aangifte dat wij er nog niet wonen, en dus ook niet ingeschreven staan?
Hail to the king baby!
Reg. datum: 13 november 2000
Als je niet het hele jaar bent gehuwd of hebt samengewoont. Niet zomaar met iemand die heel ergens anders woont.quote:urk_forever schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 20:03:
Hoe werkt dat trouwens met fiscaal partnerschap? Volgens de help van het aangifte programma kan je ook fiscaal partners worden als je niet gehuwd bent of samenwoont:
[...]
Maar ik kan nergens vinden in het scherm met persoonlijk gegevens over hoe ik dat aangeef? Moet ik dan gewoon zeggen dat ik samenwoon?
Ah ok, ik begrijp het verkeerd, ze bedoelen als je een gedeelte van 2005 gehuwd of samengewoond hebt ? Het is duidelijkquote:cowgirl schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 07:31:
[...]
Als je niet het hele jaar bent gehuwd of hebt samengewoont. Niet zomaar met iemand die heel ergens anders woont.
Hail to the king baby!
Trying to establish voice contact... please yell into keyboard.
Eert uw forum en uw modder!
Whiskey of whisky? #whisky natuurlijk!
neque enim specie famaue mouetur nec iam furtiuum Dido meditatur amorem
Edit: inderdaad staat er niets van die toeslag op het jaaroverzicht
Biedzjee wijzigde dit bericht 17-03-2006 11:02 (14%)
Reg. datum: 13 november 2000
Ik heb m'n gegevens niet bij de hand, maar met een beetje googlen lijkt het er inderdaad op dat de ZKOO een bruto uitkering is.quote:cowgirl schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 11:04:
Is het niet zo dat op je loonstrook het al bij je inkomen geteld is en er dus al loonbelasting over afgedragen is? Dan zou ook je jaarinkomen inclusief dat bedrag moeten zijn. Misschien kan je dat snel narekenen.
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last