Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:36
urk_forever schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 13:12:
[...]

Klopt dit? Want dan zou mijn vriendin ook een extra aftrek post twv 787 euro hebben ivm aanschaf bril a 500 euri??
Je zal eerst boven een drempel uit moeten komen voordat je er aanspraak op maakt. Om dit te checken vul dat aangifte in en vul daar onderstaande posten in:
- ingehouden ziektenpremie van werkgever
- Betaalde premie ziekenfonds (wat je zelf betaald)
- Huisapotheek (standaard 23 euro voor iedere persoon)
- Hulpmiddelen (dus de bril van 500 eurie)
kom je dan boven de drempel en heb je een uitgave gedaan van meer dan 311 euro (ja 500 zelfs) dan maak je hier aanspraak op.

Zie ook onderstaand:
Nieuwe belastingregels voor chronisch ziekenBron: BN De Stem - Anita de Haas

Dinsdag 23 december 2003 - Met terugwerkende kracht tot 1 januari 2003 gaat een nieuwe fiscale regeling in voor de vaste aftrek 'chronisch zieken'. Die komt erop neer dat bijna iedereen in een bepaald jaar voor de fiscus wel eens 'chronisch ziek' kan zijn.

Voor de fiscus ziet de definitie van 'chronisch ziek' er voortaan heel anders uit. Er ligt een nieuwe regeling die ieder jaar opnieuw bepaalt of iemand in aanmerking komt voor de vaste aftrek ofwel het ‘chronisch ziekenforfait’ of niet.
Dat is een bedrag van 776 euro (prijspeil 2004) dat bij de kosten opgeteld mag worden zodat sneller de drempel overschreden wordt om voor aftrek van ziektekosten in aanmerking te komen. De drempel overigens blijft 11,2 procent van het verzamelinkomen (van de belastingplichtige en partner samen) met een minimum van 762 euro en een maximum van 5.936 euro.

Forfait
De nieuwe regeling om voor de vaste aftrek ‘chronisch zieken’ in aanmerking te komen maakt onderscheid in ziektekosten die voor iedereen kunnen gelden (de betaalde ziektekostenpremies plus werkgeversdeel, controle tandarts) en ‘specifieke ziektekosten’ die vaker dan gemiddeld van toepassing zijn voor chronisch zieken en gehandicapten. De vaste aftrek van 776 euro wordt toegekend als iemand in een kalenderjaar kan aantonen voor meer dan 307 euro aan deze ‘specifieke ziektekosten’ te hebben betaald.

Als 'specifieke ziektekosten’ zijn nu benoemd: hulpmiddelen, eigen bijdrage medicijnen, dieetkosten, extra uitgaven voor kleding en beddegoed en de eigen bijdrage voor verblijf in een AWBZ-instelling.
Onder hulpmiddelen verstaat de fiscus, zo blijkt bij navraag bij de Belastingdienst, alles wat een mens in staat stelt de normale lichaamsfuncties te gebruiken, ofwel om te horen, te eten, te zien en voort te bewegen. Het gaat dus niet alleen om een rolstoel, braille, aangepaste schoenen en gehoorapparaat, maar ook om een kunstgebit, kronen, matrassen en een bril.
@RikTW: check goed wat allemaal onder specifieke ziektekosten valt. Om je een idee te geven; ik heb mijn zoontje laten inenten tegen Pneumokokken. Deze enting heb ik zelf betaald en valt onder een van de specifieke ziektekosten. ps: ook lenzen en lenzenvloeistof valt onder Hulpmiddelen bij ziektekosten. :*)

[ Voor 11% gewijzigd door Valandil op 29-03-2006 14:25 ]

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Zosas schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:16:
[...]

Je zal eerst boven een drempel uit moeten komen voordat je er aanspraak op maakt. Om dit te checken vul dat aangifte in en vul daar onderstaande posten in:
(..)
kom je dan boven de drempel en heb je een uitgave gedaan van meer dan 311 euro (ja 500 zelfs) dan maak je hier aanspraak op.
Volgens mij staat in de tekst die je quote iets anders dan wat je hier boven zegt. In de quote staat dat iedereen die meer dan 30x euro uitgeeft aan "iets" wat met een chronische ziekte te maken heeft 787 mag aftrekken. Dit staat dan los van de "normale" ziektekostenaftrek.
Zie ook onderstaand:

[...]

@RikTW: check goed wat allemaal onder specifieke ziektekosten valt. Om je een idee te geven; ik heb mijn zoontje laten inenten tegen Pneumokokken. Deze enting heb ik zelf betaald en valt onder een van de specifieke ziektekosten. ps: ook lenzen en lenzenvloeistof valt onder Hulpmiddelen bij ziektekosten. :*)

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 08:33
Zosas schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:16:

Ja, als brillen en lenzen e.d. er onder vallen: dat is allemaal gewoon vrij verkrijgbaar, toch? Ik zie niet dat de belastingdienst ergens checkt of je ook echt ziek bent. Toch kan ik me niet voorstellen dat ze zo'n enorm gat laten zitten. Dat zou betekenen dat heel veel mensen boven de drempel kunnen komen.
Verbal Kint schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:44:
[...]

Volgens mij staat in de tekst die je quote iets anders dan wat je hier boven zegt. In de quote staat dat iedereen die meer dan 30x euro uitgeeft aan "iets" wat met een chronische ziekte te maken heeft 787 mag aftrekken. Dit staat dan los van de "normale" ziektekostenaftrek.

[...]
Nee hoor; volgens mij staat er gewoon dat voor chronisch zieken een forfaitaire aftrek bestaat waardoor de totale ziektekosten eerder boven de drempel uitkomen: totale kosten = Algemene uitgaven + specifieke uitgaven + Overige ziektekosten of buitengewone uitgaven

[ Voor 32% gewijzigd door RikTW op 29-03-2006 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-09 13:35
Verbal Kint schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 12:14:
[...]

Ja dat mag.

Zie deze brochure: http://download.belasting...n_2006_ib2751t61fdbui.pdf

Je doet dus 8x het bedrag van 2004/2005 en 4x het bedrag van 2005/2006 (als je teninste het hele afgelopen jaar gestudeerd hebt).
Beste Verbal Kint, ik zie nu in die PDF dat er staat "Bij voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting 2006 voor buitenlandse belastingplichtigen"... Klopt dit wel dan, geldt dit ook voor binnenlandse belastingplichtigen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Martijn schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 16:07:
[...]

Beste Verbal Kint, ik zie nu in die PDF dat er staat "Bij voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting 2006 voor buitenlandse belastingplichtigen"... Klopt dit wel dan, geldt dit ook voor binnenlandse belastingplichtigen??
Is inderdaad een gegooglde folder (site van belastingdienst is niet verschrikkelijk doorzichtig), maar dit is voor zover ik weet de standaard regeling voor iedereen.
RikTW schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:49:
[...]

Nee hoor; volgens mij staat er gewoon dat voor chronisch zieken een forfaitaire aftrek bestaat waardoor de totale ziektekosten eerder boven de drempel uitkomen: totale kosten = Algemene uitgaven + specifieke uitgaven + Overige ziektekosten of buitengewone uitgaven
Ik zou bijna zeggen: we hebben allebei gelijk. :)
De drempel wordt inderdaad lager omdat je inkomen daalt, vanwege de aftrek. Maar die aftrek op zich staat los van andere ziektekosten regelingen. Je kunt dus wel chronisch zieken aftrek hebben (787) zonder dat je nog andere ziektekostenaftrek hebt.

[ Voor 41% gewijzigd door Verbal Kint op 29-03-2006 16:15 ]

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Verbal Kint schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 16:10:

Ik zou bijna zeggen: we hebben allebei gelijk. :)
De drempel wordt inderdaad lager omdat je inkomen daalt, vanwege de aftrek. Maar die aftrek op zich staat los van andere ziektekosten regelingen. Je kunt dus wel chronisch zieken aftrek hebben (787) zonder dat je nog andere ziektekostenaftrek hebt.
Huh :?
Ik lees:
Dat is een bedrag van 776 euro (prijspeil 2004) dat bij de kosten opgeteld mag worden zodat sneller de drempel overschreden wordt om voor aftrek van ziektekosten in aanmerking te komen.
Ik neem aan dat 'kosten' hier slaat op het totaal van de ziektekosten, dan gaat het toch allemaal op de grote hoop ziektekosten (dus, zoals gezegd: algemeen+specifiek+overig)?

Ook op de site van de belastingdienst staat deze vast aftrek onder het kopje 'Specifieke uitgaven'

[ Voor 7% gewijzigd door RikTW op 29-03-2006 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

RikTW schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 16:27:
[...]

Huh :?
Ik lees:
[...]

Ik neem aan dat 'kosten' hier slaat op het totaal van de ziektekosten, dan gaat het toch allemaal op de grote hoop ziektekosten (dus, zoals gezegd: algemeen+specifiek+overig)?

Ook op de site van de belastingdienst staat deze vast aftrek onder het kopje 'Specifieke uitgaven'
Inderdaad! Is dat ook weer de wereld uit. O-)

Great minds think alike!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
[...]

Is inderdaad een gegooglde folder (site van belastingdienst is niet verschrikkelijk doorzichtig), maar dit is voor zover ik weet de standaard regeling voor iedereen.
Aangezien jij erg veel weet ;), weet je hier vast ook nog antwoord op:
Edit1: BTW, het boeit dus niet dat mijn vader het geld aan mijn hogeschool heeft overgeschreven? Stel dat je vragen krijgt namelijk... ;)

Edit2: Mijn vriendin is in juni vorig voor haar diploma SPH, in september is ze weer begonnen met de nieuwe opleiding. Hoeveel maanden mag je dan opgeven? In feite studeer je van juni tot september dus niet, maar je hebt er wel collegegeld voor betaald zeg maar, collegegeld wordt in laatste jaar van je opleiding namelijk niet minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:36
Nou ik heb de chronischeziekte forfait verwerkt en ik krijg bijna het dubbele terug dan zonder _/-\o_

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:09

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik ben dit jaar er voor het eerst achter gekomen dat je de Premie ZFW op je loonstrook, de betaalde ziekenfondspremie en €23 voor de "huisapotheek" kunt aftrekken. Bij de aangifte over 2004 heb ik €235 moeten bijbetalen. Ik heb nu in het Aangifte-programma van 2004 bovenstaande aftrekposten ingevoerd en nu komt uit de berekening dat ik maar €107 bij hoef te betalen. Kan ik nu nog de aangifte van 2004 opnieuw verzenden en krijg ik dan het teveel betaalde bedrag alsnog terug? En kan dat ook nog over 2003? Dat zou wel super zijn!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:27

Sherlock

No Shit

Ik heb nog een vraag over de kinderkorting en de combinatiekorting:
Eis voor kinderkorting volgens het aangifteprogramma:
In 2005 behoorde tot uw huishouden voor meer dan zes maanden minimaal één kind dat op 31 december 2004 jonger was dan 18 jaar.
Eis voor combinatiekorting volgens het aangifteprogramma:
In 2005 behoorde tot uw huishouden voor ten minste zes maanden, minimaal één kind dat op 31 december 2004 jonger was dan 12 jaar.
(Aanvullende combinatiekorting heeft dezelfde eis overigens)

Nu is ons kind in april 2005 geboren, dus is hij dan op 31-12-04 jonger dan 12 of 18 jaar?
Met andere woorden, voldoe ik aan deze eis?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
[...]

Verbal Kint, nog een vraagje. Ik ben net het formulier van mijn vriendin aan het invullen, maar daar bestaat de mogelijkheid van studiekosten aftrekken helemaal niet op... :? Het is een E formulier... Ik zelf doe het digitaal voor Ondernemers, daar kan het inderdaad wel... Idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

-ET-

Phone Home

bolke schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 08:04:
Tip:
Ook je Internet abonnementen zijn aftrekbaar. Onderbouwen dat het zakelijk of studie is en je kan het opvoeren. Doe ik al jaren.
Onder welke aftrekpost trek je dit af dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-03 13:41

Crayne

Have face, will travel

Sherlock schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 23:01:
Nu is ons kind in april 2005 geboren, dus is hij dan op 31-12-04 jonger dan 12 of 18 jaar?
Met andere woorden, voldoe ik aan deze eis?
Als je kind in april 2005 is geboren vang je natuurlijk niets terug voor het kind over 2004.

Idioot, beter lezen op de vroege ochtend. Je doet helemaal geen aangifte over 2004. *zucht* *headdesk*

Goed, ja, je komt mijns inziens gewoon in aanmerking voor kinderkorting en combinatiekorting. Lijkt me sterk dat mensen die in de loop van het jaar ouder worden, genaaid worden omdat hun kind op de peildatum voor leeftijd nog niet geboren waren.

Als je het zeker wilt weten, even de belastingtelefoon bellen. :)

[ Voor 35% gewijzigd door Crayne op 30-03-2006 09:04 ]

Mijn Library Thing catalogus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crayne
  • Laatst online: 17-03 13:41

Crayne

Have face, will travel

-ET- schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 08:59:
[...]
Onder welke aftrekpost trek je dit af dan?
Beroepskosten of studiekosten.

Mijn Library Thing catalogus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Laatst online: 22:35

-ET-

Phone Home

Hmm schiet ook niet op dan. Want dan heb je te maken met die drempel van 500euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
bolke schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 08:04:
Tip:
Ook je Internet abonnementen zijn aftrekbaar. Onderbouwen dat het zakelijk of studie is en je kan het opvoeren. Doe ik al jaren.
Iets al jaren doen is iets anders dan mogen. Voor je studiekosten kun je beter de normbedragen van de BD gebruiken, dat bedrag ligt doorgaans hoger dan som(collegeld, boeken, internet).
Wanneer de BD op een gegeven moment ontdekt dat er iets niet goed gaat bij je aangifte (ze controleren niet ieder jaar alles) dan zullen ze niet schromen om je aangiften van de afgelopen jaren er ook even bij te pakken en op de gevonden punten te checken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Hmmzz... misschien balanceert dit op het randje van de legaliteit, dus daarom even navragen:

Vorig jaar heb ik op kosten van de werkgever een opleiding gevolgd. Echter, omdat ik binnen een vastgestelde termijn mijn ontslag heb ingediend, ben ik contractueel verplicht om alsnog de helft van deze kosten te betalen à €888,-

Echter, mijn nieuwe werkgever is zo lief voor me om deze factuur voor haar rekening te nemen. Ik heb echter wel een specificatie van de kosten in mijn bezit. Kan ik deze factuur dan alsnog opvoeren als aftrekpost?

't Zou me anders toch weer mooi €160 extra op kunnen leveren ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Wok op 30-03-2006 14:21 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is de vraag of de werkgever dit zelf kenbaar heeft gemaakt bij de belastingdienst. Zoniet, dan zou ik het lekker opvoeren, hoe meer aftrekposten hoe beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tja het kan wel, maar het mag niet natuurlijk. Kosten die je vergoed krijgt door je werkgever kun je niet als aftrekposten opvoeren. Of ze erachter komen is natuurlijk een tweede.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

OK, thx! Toch maar op safe gespeeld bij het versturen ;)

€240 is altijd beter dan niets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
idd, de werkgever zal het ook als kosten aftrekken, dus de belastingdienst kan er achter komen (als ze gaan zoeken ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Om even terug te komen op het aftrekken van studiekosten. Er wordt hier gezegd dat je het aantal maanden dat je gestudeerd hebt MAAL het normbedrag MINUS drempel mag opgeven als je geen stufi ontvangt. In mijn belastingaangifte komen de normbedragen echter ALLEEN voor in de volgende zin:

Als u zelf in 2005 studiefinanciering voor thuiswonende kinderen ontving, kunt u meestal een bedrag meetellen. U kunt het normbedrag min de beurs die u heeft ontvangen (tempobeurs) of de rentedragende lening die u heeft ontvangen (prestatiebeurs), meetellen.

Wie legt me dit uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me zowiezo af hoe de belastingdienst aangiftes controleert. Iedereen doet maar wat met de bedragen, hier wat aftrek bij, daar een hiaat, wel of niet een regeltje gebruikt. Je komt zo nooit tot feitelijke basiscijfers. Wazig gebeuren in ieder geval, en echt onderdeel van teveel losse regeltjes en uitzonderingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:52
Martijn schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:51:
In mijn belastingaangifte komen de normbedragen echter ALLEEN voor in de volgende zin:

Als u zelf in 2005 studiefinanciering voor thuiswonende kinderen ontving, kunt u meestal een bedrag meetellen. U kunt het normbedrag min de beurs die u heeft ontvangen (tempobeurs) of de rentedragende lening die u heeft ontvangen (prestatiebeurs), meetellen.

Wie legt me dit uit...
Je hebt een puntje hoor. Maar in mijn gebruik van het Nederlands is een normbedrag, de norm, normaal, etc. Ik neem aan dat ze een normbedrag dus niet controleren. Dus ik heb het gewoon geprobeerd, omdat het een flinke bonus bovenop mijn collegeld betekent. Niet dat ik uiteindelijk het hele normbedrag aannemelijk zou kunnen maken, maar met allerlei bonnetjes zal ik het heus wel halen.

Ik denk ook dat bij de Belastingdienst ze allerlei gegevens van je hebben (salaris, betaalde belasting, betaalde premies, leeftijd, etc) en dat 'bijzondere gevallen' een vlaggetje krijgen. Daarom zouden die kleine bedragen waarover het bij veel studenten e.d. gaat niet zo makkelijk opvallen, de BD gaat natuurlijk liever achter een paar grootverdieners met een bijzondere aangifte aan dan achter een student die 'toevallig' wat veel aftrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Martijn schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:51:
Om even terug te komen op het aftrekken van studiekosten. Er wordt hier gezegd dat je het aantal maanden dat je gestudeerd hebt MAAL het normbedrag MINUS drempel mag opgeven als je geen stufi ontvangt. In mijn belastingaangifte komen de normbedragen echter ALLEEN voor in de volgende zin:

Wie legt me dit uit...
Ik heb het altijd zo begrepen dat je het normbedrag gebruikt als je stufi krijgt, en anders de werkelijke kosten (met bonnetjes dus, alhoewel ik wel gewoon 50,- schrijfwaren o.i.d. neerkalkte).

Ik meen me ook te herinneren dat er ooit een uitspraak is gedaan door een of andere rechtbank (misschien zelfs hoge raad, als dat tenminste kan als het over belasting gaat) dat de uitwonende beurs idd bedoeld is voor levensonderhoud en niet als vergoeding gezien hoeft te worden voor studiekosten. Ik trok iig altijd het bedrag thuiswonend (iets van 125,-) af van de kosten, terwijl ik uitwonend+aanvullend+partnertoeslag (bij elkaar zo'n 1000 euro/maand) ontving.
Helemaal precies weet ik het niet meer (is al weer 4 jaar geleden dat ik studeerde) dus vraag het zeker nog even na bij een echte deskundige :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
paknaald schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 15:28:
[...]

Je hebt een puntje hoor. Maar in mijn gebruik van het Nederlands is een normbedrag, de norm, normaal, etc. Ik neem aan dat ze een normbedrag dus niet controleren. Dus ik heb het gewoon geprobeerd, omdat het een flinke bonus bovenop mijn collegeld betekent. Niet dat ik uiteindelijk het hele normbedrag aannemelijk zou kunnen maken, maar met allerlei bonnetjes zal ik het heus wel halen.

Ik denk ook dat bij de Belastingdienst ze allerlei gegevens van je hebben (salaris, betaalde belasting, betaalde premies, leeftijd, etc) en dat 'bijzondere gevallen' een vlaggetje krijgen. Daarom zouden die kleine bedragen waarover het bij veel studenten e.d. gaat niet zo makkelijk opvallen, de BD gaat natuurlijk liever achter een paar grootverdieners met een bijzondere aangifte aan dan achter een student die 'toevallig' wat veel aftrekt.
Mja, heb je ook weer gelijk in, het scheelt mij 167 euro als ik die normbedragen opgeef ipv het echte lesgeld... Ik moet wel Aangifte voor Ondernemers doen dus kans op controle is groter (zeker dit jaar)... Maarja, aan de andere kant, je krijgt dan gewoon een correctie als ze er achter komen...

Maar is het niet zo dat ze je gegevens vergelijken met die van de IB Groep? Zo kunnen ze zien dat ik geen stufi ontvang...

Even een edit ;) : Ik denk dat ik gewoon de normbedragen in ga vullen, niet geschoten is sowieso mis ;). Maarehm een praktische vraag, kun je voor een HBO opleiding dat bedrag 10x nemen of 12x (aantal maanden)??? Een opleiding is eigenlijk namelijk maar 10 maanden per jaar, en als je collegegeld betaald doe je dat ook in 10 maanden...

[ Voor 12% gewijzigd door Martijn op 30-03-2006 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraagje :

IK heb een jaaropgave van het UWV, hierop staan zowel een 'FISCAAL LOON' als een 'BRUTO UITKERING' vermeld.

Het FISCAAL LOON is als volgd opgebouwd ; BRUTO UITKERING + werkgeversdeel ZFW - (minus) Premie 'sociale verzekeringen'

Welk inkomen moet ik opvoeren als 'pensioen e.d. ; het FISCAAL LOON of de BRUTO UITKERING'

Ik vraag dit omdat bij het FISCAAL LOON ook het werkgeversdeel ZFW hierin wordt meegeteld, telt dit dan ook mee voor de loonheffing? Omdat je dit vervolgens bij de buitengewone lasten weer gaat aftrekken! Een beetje dubbelop.

Het zet mij dus op het verkeerde been!

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:03

sphere

Debian abuser

"Door een calamiteit kunnen wij u momenteel niet te woord staan" :?
Misschien is het kantoor afgefikt })

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Crayne schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 09:01:
Als je het zeker wilt weten, even de belastingtelefoon bellen. :)
Gedaan en het klopt, scheelt me weer een flinke som! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik heb net aangifte gedaan (betreft teruggaaf). Dat is dus officieel gezien 1 dag te laat. Ik vraag mij af: wordt mijn aangifte resoluut afgewezen;
krijg ik wellicht een boete/minder geld terug;
normaal behandeld maar met vertraging;
iets anders?

Ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Wordt normaal behandeled, mogelijk enige vertraging met eventuele terugbetaling, maar niks om je druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmedia
  • Laatst online: 17-12-2021
Sherlock schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 19:46:
Wordt normaal behandeled, mogelijk enige vertraging met eventuele terugbetaling, maar niks om je druk over te maken.
Is er bij de belastingdienst sprake van een keiharde deadline voor bijvoorbeeld aangifte 2005 (dit is blijkbaar niet de 1 april, maar wellicht dat je na 1 jaar ofzo geen aangifte meer mag doen?!?). Er moet toch een einddatum zijn, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:09

Tourniquet

Hiya, fellas!

Ik heb net nog een correctie op m'n aangifte over 2004 verzonden (via het aangifte programma). Lukte nog gewoon. Volgens mij kan je nog tot zo'n 3 jaar later je aangifte corrigeren.

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

5 jaar is het zelfs

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
mmedia schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 19:48:
[...]

Is er bij de belastingdienst sprake van een keiharde deadline voor bijvoorbeeld aangifte 2005 (dit is blijkbaar niet de 1 april, maar wellicht dat je na 1 jaar ofzo geen aangifte meer mag doen?!?). Er moet toch een einddatum zijn, lijkt me.
Stond in de krant: de eerste week van april zijn ze nog coulant, dwz ze worden gewoon meegenomen, maar je staat wel achteraan in de rij.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Laatst online: 22:05
mmedia schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 19:42:
Ik heb net aangifte gedaan (betreft teruggaaf). Dat is dus officieel gezien 1 dag te laat. Ik vraag mij af: wordt mijn aangifte resoluut afgewezen;
krijg ik wellicht een boete/minder geld terug;
normaal behandeld maar met vertraging;
iets anders?
Ben erg benieuwd.
Als je te laat bent krijg je eerst nog een 'herinnering' waarbij je alsnog 10 dagen de tijd krijgt om je aangifte in te dienen. Als je dan nog niets indient gaan ze boetes heffen.
Niks aan het handje dus voor jou. Hooguit wordt het nu niet voor 1 juni verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Ik belde net omdat ik een fout ontdekte. Na een gesprekje over wat ik fout deed en hoe ik het wel moest doen, zij de jongen aan de telefoon dat ik m digitaal gewoon nog een keer kon versturen, want "zolang de aanslag nog niet behandeld was, kon dat nog". Maw hij staat gewoon in een db te wachten totdat hij behandeld wordt.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Eusebius schreef op maandag 03 april 2006 @ 20:13:
Ik belde net omdat ik een fout ontdekte. Na een gesprekje over wat ik fout deed en hoe ik het wel moest doen, zij de jongen aan de telefoon dat ik m digitaal gewoon nog een keer kon versturen, want "zolang de aanslag nog niet behandeld was, kon dat nog". Maw hij staat gewoon in een db te wachten totdat hij behandeld wordt.
Mja, wat dacht jij dan, dat ie daar uit de printer kwam rollen? :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mmedia schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 19:48:
[...]

Ik kreeg in november 2005 een aanmaning voor aangifte 2004 met een dreiging van €1000 boete. Half jaartje respijt dus.

Vreemd genoeg zou je denken dat als ze met zulke zware boetes dreigen dat ze eigenlijk staan te springen om je aangifte in behandeling te nemen maar van dat laatste lijkt vooralsnog geen sprake. Heel vreemd. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Verwijderd schreef op maandag 03 april 2006 @ 22:36:
[...]

Ik kreeg in november 2005 een aanmaning voor aangifte 2004 met een dreiging van €1000 boete. Half jaartje respijt dus.

Vreemd genoeg zou je denken dat als ze met zulke zware boetes dreigen dat ze eigenlijk staan te springen om je aangifte in behandeling te nemen maar van dat laatste lijkt vooralsnog geen sprake. Heel vreemd. :P
Heb ik ook gehad, maar ze zijn nu geloof ik wel stipter hierop, in veel gevallen krijgen ze namelijk een hoop geld van de mensen he :P (niet van mij, hoop ik, maargoed ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 01:42

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

* hufkes heeft wel uitstel over 2005 aangevraagd, maar moet zonder daar ooit iets voor gedaan te hebben 2004 nog inleveren :X

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me is razend nieuwschierig wat de reactietijd van de belastingdienst gaat worden en of het een voorlopige of een uiteindelijke teruggave betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:48

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Sherlock schreef op zaterdag 01 april 2006 @ 19:46:
idd vorig jaar had ik het eind april pas digitaal verstuurd, is normaal behandeld maar ik kreeg later uitbetaald dan mensen die wel voor 1 april ingeleverd hadden.

dit jaar heb ik het begin maart verstuurd, iemand enig idee wanneer ze beginnen met uitbetalen van de teruggave's (en jah ik zit door omstandigheden krap bij kas, dus elke cent is welkom :P) ? :?

[ Voor 4% gewijzigd door Chaoss op 04-04-2006 11:50 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:53
ik heb het een keer in mei ingestuurd en in juli de teruggave ontvangen op mijn rekening! Ging ook nog over een aangifte van een jaar daarvoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Chaoss schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 10:25:
dit jaar heb ik het begin mei verstuurd, iemand enig idee wanneer ze beginnen met uitbetalen van de teruggave's
knap ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

lol foutje, moet dus begin maart zijn :P... achja tis alweer een maand geleden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Volgens mij waren er experts aamwezig in dit topic, daarom nog even een vraag over ziektekosten: n.a.v. dit topic ben ik opnieuw bezig met mijn aangifte 2005 en met name dus de ziektekosten aftrek (nooit bij stilgestaan dat die loongerelateerde premie zo kon oplopen 8)7).

Ik heb in 2005 meer dan 311 tandartskosten gehad en ik dacht dat dit onder de 'specifieke ziektekosten' zou vallen wardoor ik recht kreeg op de extra aftrek van 787,- vanwege chronische ziekte.
Nu blijkt dat tandartkosten onder 'overige ziektekosten' valt waardoor ik geen extra aftrek heb. Sowieso vallen alle behandelingen (arts/specialist/fysiotherapeut/...) onder 'overig'. Dit vind ik nu een beetje tegenstrijdig: iemand die slechte ogen heeft en daardoor een bril draagt is dus volgens de belastingwetgeving wel chronisch ziek maar iemand met slechte tanden is niet chronisch ziek?

Ik heb natuurlijk al gebeld met de belastingtelefoon maar zij konden alleen bevestigen dat ik geen recht heb op de extra aftrek (ik had ook niet anders verwacht); verdere uitleg dan dat de regels nou eenmaal zo zijn konden ze niet geven.

Heeft iemand hier meer informatie over? Is deze regel onderwerp van debat? Of is het wel logisch en redeneer ik niet goed? (ik ben natuurlijk erg teleurgesteld dat ik die extra aftrek nu niet krijg, ik had al nieuwe hardware besteld ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Die €787 aftrek geldt alleen voor arbeidsongeschikten, heeft dus niets met een bril of een slecht gebit te maken
U kunt een vast bedrag van 787 meetellen bij uw buitengewone uitgaven als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:

- U was op 31 december 2004 jonger dan 65 jaar.

- In 2004 en 2005 was u door ziekte of een handicap niet in staat minimaal 55% te verdienen van wat gezonde mensen in gelijke omstandigheden kunnen verdienen.

Copyright © 2005 Belastingdienst. Alle rechten voorbehouden.
De €311 aan tandartskosten kun je opvoeren als specifieke kosten overige kosten mits deze niet door je verzekering vergoed zijn. Anders zouden mensen die een maandje in het ziekenhuis hebben gelegen een gigantische aftrekpost hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
argro schreef op dinsdag 04 april 2006 @ 12:36:
Die €787 aftrek geldt alleen voor arbeidsongeschikten, heeft dus niets met een bril of een slecht gebit te maken
Jawel: er bestaat ook een aftrek voor chronisch zieken die toevallig ook 787,- is. Het gaat dan om minimaal 311,- specifieke ziektekosten.
[...]

De €311 aan tandartskosten kun je opvoeren als specifieke kosten mits deze niet door je verzekering vergoed zijn. Anders zouden mensen die een maandje in het ziekenhuis hebben gelegen een gigantische aftrekpost hebben natuurlijk.
Nee, dat kan nou net niet: het zijn 'overige kosten' volgens de belasting. Ze zijn natuurlijk niet vergoed, zover was ik wel.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Het is natuurlijk nogal logisch dat tandartskosten niet als chronisch gezien worden, het licht immers niet in de lijn der verwachting dat je tot aan je dood ieder jaar +€311 aan de tandarts gaat betalen. Voor een bril (mits geen laserbehandeling) geldt dit natuurlijk wel.

Specifieke uitgaven en overige uitgaven had ik even door elkaar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
Tja, daar heb je gelijk in (hoop ik, liever niet de rest van mijn leven zo vaak naar de tandarts ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Weet 1 van jullie of je een kopie van de belastingsaangifte kunt krijgen van de afgelopen jaren?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 22:54

Jopster

trotse papa x4

The Real Falcon schreef op woensdag 05 april 2006 @ 23:42:
Weet 1 van jullie of je een kopie van de belastingsaangifte kunt krijgen van de afgelopen jaren?
Volgens mij niet, tenzij je het natuurlijk via internet doet. Dan heb je altijd een kopie voor jezelf. Bovendien is het makkelijker. :)

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Maar dan moet je volgens mij nog wel het bdienst programma van vorige jaar geinstalleerd hebben staan op je harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Xenobite.. je was me voor... ik heb doe dus wel eens een herinstall..en ik heb toen echt niet het belastingprogramma meegenomen. Daarnaast de schriftelijk aanslag is bij een verhuizing verdwenen.

Eigen schuld natuurlijk maar het moet toch mogelijk om een kopie te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
Ja dat hoop ik dus ook. Maar volgens mij is het alleen maar mogelijk om een schriftelijke wijziging door te geven. Hopelijk heb je wel je overzicht belastingaangifte bewaard??

M'n zwager was ook op zoek naar aangifte van vorig jaar, maar helaas had ik de pc waar die op stond geformateerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik heb net even gebelt en je moet even een schriftelijk verzoek in dienen. Dit kun je simpelweg gewoon even via de fax doen bij jouw regiokantoor van de Belastingdienst.

Vergeet niet om je sofinummer er bij te vermelden :)

Ik heb dit net gedaan

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 07-04-2006 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Niet online
The Real Falcon schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 12:17:
Ik heb net even gebelt en je moet even een schriftelijk verzoek in dienen. Dit kun je simpelweg gewoon even via de fax doen bij jouw regiokantoor van de Belastingdienst.

Vergeet niet om je sofinummer er bij te vermelden :)

Ik heb dit net gedaan
Mag ik vragen wat voor een wijziging je hebt doorgegeven? Ik wil namelijk proberen van de afgelopen jaren mijn aftrekposten alsnog aan te voeren. Zit in mijn vierde jaar HBO en heb nu pas voor het eerst over 2005 aftrekposten gebruikt. Ook heb ik 1/3 van mijn pc opgegeven a €750 als aftrekpost. Over 2005 levert me dit nl. al €360,- op!
Vandaar dat ik wil weten of ik dit over de vorige jaren alsnog kan terugkrijgen. Heb er hard voor gewerkt iig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Laatst online: 11-09 07:10
Iemand al iets gehoord van de belastingdienst?
Als het in de lijn der verwachting ligt, dan hoop ik maar dat het voor 1 mei er is......
2003 -> 14 feb 2004 ingestuurd -> 7 april op de rekening
2004 -> 14 feb 2005 ingestuurd -> 27 april op de rekening
2005 -> 14 mrt 2006 ingestuurd -> nog niets gehoord

Zou de puinhoop die het schijnt te zijn, nog invloed hebben denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

@hierboven nouhja je krijgt sowiezo schriftelijke bevestiging van je voorlopige teruggave, verder weet ik niet of de teruggave's op volgorde van binnenkomst verwerkt worden. Ik heb de mijne dit jaar op 28 feb. verstuurd nog niets van gezien...

btw kan iemand mij vertellen waarom ik volgens dat programma ineens veel meer terug krijg dan voorgaande jaren? ik heb nog nooit extra afrekposten oid ingevuld, gewoon de basisloon gegegevens etc. en voorgaande jaren rekende het programma uit dat ik iets van 300-350 euro terug kreeg, klopte ook altijd de werkelijke aanslag is daar nooit van afgeweken.

dus dit jaar ik vul alles weer een, alleen de basisgegevens, geen extra aftrekposten, en volgens het pogramma krijg ik ineens 900,- teurg :? ik alles checken... niets anders dan anders ingevuld gewoon de gegevens van mn jaaropgave ook mijn persoonlijke situatie is niet veranderd, ik snap er niets van.

bij mn vriendin hetzelfde, die kreeg vorig jaar iets van 600 terug en nu ook ineens 950 ofzo, ook hetzlefde ingevuld :?

iemand een verklaring?

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 11-04-2006 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

XeNoBiTe schreef op vrijdag 07 april 2006 @ 14:21:
[...]

Mag ik vragen wat voor een wijziging je hebt doorgegeven? Ik wil namelijk proberen van de afgelopen jaren mijn aftrekposten alsnog aan te voeren. Zit in mijn vierde jaar HBO en heb nu pas voor het eerst over 2005 aftrekposten gebruikt. Ook heb ik 1/3 van mijn pc opgegeven a €750 als aftrekpost. Over 2005 levert me dit nl. al €360,- op!
Vandaar dat ik wil weten of ik dit over de vorige jaren alsnog kan terugkrijgen. Heb er hard voor gewerkt iig..
Ik denk dat je hiervoor het beste terecht kunt bij je belastingkantoor. Mij ging het alleen om dat Middeling verhaal. (ik heb trouwens gisteren alles ontvangen wat ik via de fax heb op gevraagd).

Ik ga nu kijken of ik hier dus ook voor in aanmerking kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Chaoss schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 13:31:
btw kan iemand mij vertellen waarom ik volgens dat programma ineens veel meer terug krijg dan voorgaande jaren? ik heb nog nooit extra afrekposten oid ingevuld, gewoon de basisloon gegegevens etc. en voorgaande jaren rekende het programma uit dat ik iets van 300-350 euro terug kreeg, klopte ook altijd de werkelijke aanslag is daar nooit van afgeweken.

dus dit jaar ik vul alles weer een, alleen de basisgegevens, geen extra aftrekposten, en volgens het pogramma krijg ik ineens 900,- teurg :? ik alles checken... niets anders dan anders ingevuld gewoon de gegevens van mn jaaropgave ook mijn persoonlijke situatie is niet veranderd, ik snap er niets van.

bij mn vriendin hetzelfde, die kreeg vorig jaar iets van 600 terug en nu ook ineens 950 ofzo, ook hetzlefde ingevuld :?

iemand een verklaring?
Lang leven het kabinet! Zodra iemand het idee heeft minder geld te krijgen dan krijgt het kabinet ook altijd direct de schuld. Een luid hoera voor het voltallige kabinet lijkt mij dus in dit geval wel op zijn plaats! (en nee dit is niet cynisch bedoeld, ik wordt altijd zo moe van dat gezeur...)

Maar serieus: de heffingskorting is dit in 2004-2005 hoger dan in 2003-2004, misschien heb je in 2004-2005 iets onregelmatiger gewerkt waardoor je incidenteel te veel belasting hebt betaald wat je nu terug krijgt. Meer verklaringen zou ik niet kunnen bedenken.

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 13-04-2006 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
htca schreef op dinsdag 11 april 2006 @ 13:07:
Iemand al iets gehoord van de belastingdienst?
Ik heb zojuist de belastingdienst gebeld en zij hanteren een verwerkingstijd van 8 weken gerekend vanaf 1 april. Dit geldt voor zowel de aangifte als de kinderopvangtoeslag (daar belde ik specifiek voor).
Overigens kan het eerder zijn, maar ook later. In ieder geval bericht wel bericht voor 1 juli (zoals beloofd in alle documenten, internet, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-08 01:42

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Grrrr, krijg ik vandaag van de PTT mijn brief aan de belastingdienst terug als onbezorgbaar... hebben ze maar een kleine maand over gedaan om daar achter te komen 7(8)7 de brief is de 27e maart de deur uit gegaan...

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Mijn huisgenoot heeft vandaag brief+geld van de BD ontvangen, we hebben samen (als fiscaal partners) aangifte gedaan, ik wacht dus in spanning af. We hebben de aangifte in de 2de week van maart via internet opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

argro schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:18:
Mijn huisgenoot heeft vandaag brief+geld van de BD ontvangen, we hebben samen (als fiscaal partners) aangifte gedaan, ik wacht dus in spanning af. We hebben de aangifte in de 2de week van maart via internet opgestuurd.
heej das niet eerlijk :P ik heb die van mij 28-2 al digitaal verstuurd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Chaoss schreef op zaterdag 22 april 2006 @ 11:49:
[...]

heej das niet eerlijk :P ik heb die van mij 28-2 al digitaal verstuurd :P
Hier ook nog niets.... maar ja 4% rente is ook niet niks :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-09 14:26
Ik heb de afgelopen 2 jaar tot eind oktober (2004) en half november (2005) moeten wachten op teruggave. Beide jaren ruim voor 1 april elektronisch aangifte had gedaan, en niet echt bijzondere aftrekposten behalve hypotheekrente en lijfrente. Ben benieuwd hoe dat dit jaar loopt, aangezien het nu een gekkenhuis schijnt te zijn. Gelukkig heb ik het geld niet heel hard nodig, en de heffingsrente is niet slecht, 3.75% voor het 2e kwartaal van 2006 (3.5% in het eerste kwartaal).
Ik vind de steekproeven van de bdienst overigens niet bijster intelligent, ik moest in 2001 èn in 2002 bewijzen dat ik de opgegeven hypotheekrente ook echt betaald had, terwijl het opgegeven bedrag beide jaren exact gelijk was en mijn adres nog steeds hetzelfde 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 17:23
Ik heb inmiddels ook al geld + brief van de belastingdienst ontvangen... dat is echt nog nooit zo snel gebeurd bij mij (brief is gedateerd op 25 april 2006 (!!!!!) 8)7 maar ik heb hem afgelopen zaterdag ontvangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

nou als het echt zo'n gekkenhuis is bij de belasting dienst dan vind ik het nog meevallen dat ze vorige week al begonnen zijn met uitbetalen, want eignelijk vind ik dat nog vrij rap :)

ik wacht nog af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptBiele
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

ehm. Ik heb een brief ontvangen dat ik moet betalen ja.
Maar ik heb ook aangifte gedaan voor mijn partner, en daar heb ik nog geen brief van ontvangen. Krijg daar 1700 euro terug. Daarom zal het wel iets langer duren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
CaptBiele schreef op maandag 24 april 2006 @ 16:40:
ehm. Ik heb een brief ontvangen dat ik moet betalen ja.
Maar ik heb ook aangifte gedaan voor mijn partner, en daar heb ik nog geen brief van ontvangen. Krijg daar 1700 euro terug. Daarom zal het wel iets langer duren ;)
Dat kan het niet zijn want dan kost het 'de staat' alleen maar meer aangezien je er 5% rente over ontvangt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

sverzijl schreef op maandag 24 april 2006 @ 18:38:
[...]

Dat kan het niet zijn want dan kost het 'de staat' alleen maar meer aangezien je er 5% rente over ontvangt ;)
Momenteel is de heffingsrente 3,75% en over het 1e kwartaal van 2006 3,5% dus dat valt nog mee, al zijn er weinig spaarrekeningen die dat rendement bieden.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
zijn er inderdaad weinig :

De nieuwe Topvijf spaarrekeningen (zonder voorwaarden) ziet er als volgt uit (m.i.v. 23-04-2006)

1 AT Bank Spaarrekening 3,55%
2 Akbank Spaarrekening 3,5%
3 DSB Bank Internetsparen 3 %
4 Garanti Gouden Internet 3%
5 YKB Euro Plus Spaarrek 2,82%

[ Voor 41% gewijzigd door sverzijl op 24-04-2006 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcNewB
  • Laatst online: 01-09 17:41
Ik heb 31/01/06 digitaal aangifte gedaan en zou volgens de berekening zon 1450 terugkrijgen.
Nu kwam ik na een maand of anderhalf ondermeer adh van dit topic achter aftrekposten die ik nog niet had opgegeven. Nu kwam ik ineens uit volgens de berekening op zon 2200,- euro teruggaaf. Ook deze heb ik digitaal verstuurd op 05/03/06

Nu kreeg ik v.d. week mijn betaling binnen met op de achterzijde de specificaties (die overeenkwamen met die van de eerste opgave die ik verstuurd had). Ik heb zon 1470 euro teruggekregen wat ongeveer gelijk was aan mijn eerste opgaaf. Krijg ik de resterende (+/-2200-+/-1500= 700,- euro) nu pas veel later automatisch? Of hoe werkt dit normaal gesproken als je twee keer aangifte doet?

Update:
Ik heb de belastingtelefoon gebeld, en zij vertelden mij dat ze de aangifte (de 2e) wel binnen hebben gekregen maar dat die niet in behandeling is genomen omdat de voorlopige aanslag al opgemaakt is (nl die van 1470,-)
Nu kijk ik op de site van de belasting en daar staat dat als ik de tweede opgaaf ook digitaal verstuur deze wel in behandeling wordt genomen en dat ik alleen een bezwaarschrift moet schrijven als ik mijn eerste aanslag op papier zou hebben verstuurd.

Volgens de dame moest ik dus wel een bezwaarschrift sturen, volgens de website niet.
Wat is het nu? Voor de zekerheid toch maar langs het regiobelastingkantoor gaan?

[ Voor 37% gewijzigd door OcNewB op 25-04-2006 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkieNL
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

OcNewB schreef op maandag 24 april 2006 @ 22:10:
Ik heb ergens halverwege aangifte gedaan digitaak en zou volgens de berekening zon 1450 terugkrijgen.
Nu kwam ik na een maand of anderhalf ondermeer adh van dit topic achter aftrekposten die ik nog niet had opgegeven. Nu kwam ik ineens uit volgens de berekening op zon 2200,- euro teruggaaf. Ook deze heb ik digitaal verstuurd.

Nu kreeg ik v.d. week mijn betaling binnen met op de achterzijde de specificaties (die overeenkwamen met die van de eerste opgave die ik verstuurd had). Ik heb zon 1470 euro teruggekregen wat ongeveer gelijk was aan mijn eerste opgaaf. Krijg ik de resterende (+/-2200-+/-1500= 700,- euro) nu pas veel later of is deze toch al wel verrekend? Of hoe werkt dit normaal gesproken als je twee keer aangifte doet?
Normaal gesproken moeten ze de tweede aangifte als aanvulling op de eerste of als bezwaar tegen de eerste aangifte aanmerken (afhankelijk van of de aangifte al in behandeling is). Dit gaat echter vaak mis bij de Belastingdienst. Voor de zekerheid zou ik er even een briefje aan wagen. Maak bezwaar tegen de aanslag van € 1.470 en doe er een print van de juiste (tweede) aangifte bij.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begin nu te twijfelen over dat normbedrag voor studiekosten. Ben uitwonende WO student met enkel nog nullening en heb de normbedragen opgegeven opv de werkelijke kosten (zoals ook in dit topic vermeld). Mocht de BD hier nu moeilijk over gaan doen, levert me dat dan ook meteen een boete op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Laatst online: 23:52

The Legend

*Plop*

Nee natuurlijk niet, die normbedragen zijn er toch niet voor niets 8)7 Dat is gewoon een bedrag dat je mag aftrekken als je fulltime student bent en ingeschreven staat bij een HBO/Uni. Of je dan 4x zoveel hebt uitgegeven of 2 stuivers maakt geen reet uit.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Legend schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 23:35:
Nee natuurlijk niet, die normbedragen zijn er toch niet voor niets 8)7 Dat is gewoon een bedrag dat je mag aftrekken als je fulltime student bent en ingeschreven staat bij een HBO/Uni. Of je dan 4x zoveel hebt uitgegeven of 2 stuivers maakt geen reet uit.
Zat toevallig bij twee vrienden die fiscale economie/ fiscaal recht studeren in de trein en die beweerden dat ik de werkelijke kosten moest opvoeren...

Nah, we'll see!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het een finale of een voorlopige afrekening? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voorlopig: aangifte over 2005, dus de definitieve komt eind 2007 pas (toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Verwijderd schreef op dinsdag 02 mei 2006 @ 23:43:
[...]

Zat toevallig bij twee vrienden die fiscale economie/ fiscaal recht studeren in de trein en die beweerden dat ik de werkelijke kosten moest opvoeren...

Nah, we'll see!
Als dat verplicht zou zijn, waarom bestaat er dan uberhaupt zo'n normtabel :)

Als je dik over het normbedrag heen gaat, wat bij sommige studies aan boeken makkelijk gaat, dan is het handig om het werkelijke bedrag op te geven omdat je dan gewoon meer kan aftrekken. Verplicht is het voor zover ik kan zien zeer zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecl!pS
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09-2024
Op welke termijn kan je eigenlijk een reactie verwachten van de bdienst?
ik heb namelijk in maart de hele bubs al digitaal verstuurd en zou een riant bedrag terug krijgen. maar tot nu toe heb ik nog niets gehoord.
en het geld zou op dit moment wel handig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

hier in dit topic hebben al mensen gepost dat ze het hebben gehad, dus blijkbaar is de BD begin april - halverwege april begonnen zijn met de uitbetalingen

ik heb het 28 februari al digitaal verstuurd en ik heb een erg simpele aangifte, alleen de gegeven van de jaaropgave ingevuld en verder geen extra aftrekposten oid maar ik heb ook nog niet gehoord.

ik denk (en hoop) dat de meeste mensen voor eind juni bericht gehad hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 05-05-2006 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
Chaoss schreef op vrijdag 05 mei 2006 @ 16:17:
hier in dit topic hebben al mensen gepost dat ze het hebben gehad, dus blijkbaar is de BD begin april - halverwege april begonnen zijn met de uitbetalingen

ik heb het 28 februari al digitaal verstuurd en ik heb een erg simpele aangifte, alleen de gegeven van de jaaropgave ingevuld en verder geen extra aftrekposten oid maar ik heb ook nog niet gehoord.

ik denk (en hoop) dat de meeste mensen voor eind juni bericht gehad hebben.
Als je voor 1 april hebt ingezonden dan krijg je voor 1 juli bericht, maar meestal eerder, ze hanteren een doorloop tijd van 8 weken, maar je kunt ze daar niet op vast pinnen. In praktijk zul je dus meestal voor 1 juni iets horen.
Je kunt de status van je aangifte checken via de belasting telefoon: 0800 0543 (wel je sofi nummer bij de hand houden). Mits je digitaal aangifte hebt gedaan. Ik weet niet hoe de behandeling gaat. Het is in ieder geval gedistribueerd over de belastingkantoren en of die op volgorde van binnenkomst de boel afhandelen weet ik niet.
Ik zit in ieder geval in regio Rotterdam, als er iemand is die na 12 maart zijn aangifte heeft verzonden al iets heeft gehoord, dan gaat het niet op volgorde van binnenkomst.

Wat ik niet snap is dat de BD pas na 1 april gaat beginnen met behandelen, alsof ze verrast worden door het aantal aangiften (aan de telefoon zei een mevrouw: "Ja we moeten er zoveel nakijken..... als of dat voor het eerst is.....)

* wacht met smart op het belastinggeld, want de compu moet nodig geupdate worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

kheb vanavond voor de grap eens gebeld met dat nr van de BD, ze kon idd zien dat ik het 28 Feb verstuurd had, status was ok. en aangezien ik voor 1 April het ingediend had kon ik voor 1 juli bericht verwachten... Dus eigenlijk weet ik nu nog evenveel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Hmmm... ik hoop binnenkort eigenlijk ook wel eens bericht te ontvangen... Aangifte begin maart verzonden... Krijg nog wat centen terug namelijk en die kan ik hard gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
argro schreef op vrijdag 21 april 2006 @ 19:18:
Vandaag ook mijn eigen brief van de BD ontvangen. Op dezelfde dag aangifte gedaan maar een verschil van ruim 3 weken in het versturen van de brief en het uitbetalen van het geld, opzich niets mis mee natuurlijk zolang het maar voor de beloofde 1 juni is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

even voor de statistieken:

mijn vriendin heeft begin februari (weet exacte datum niet maar wel vroeg dus) haar aangifte verzonden en vandaag kwam de brief van de BD binnen.

lekker hoor een teruggave van iets meer dan 1000 euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik heb 16 mei €410 ontvangen van de Belastingdienst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopster
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 22:54

Jopster

trotse papa x4

Ha, leuk... een opsomtopic. :)

16 mei was het binnen, eind januari ingevuld. Net geen €4000,-. Kan weer mooi alle belasting van worden betaald. :X 8)7

Sneller dan vorig jaar overigens. Ze zijn goed bezig daar. :)

@benedenbuur: klopt helemaal. Ik doe mijn hypotheekteruggaaf jaarlijks. Hoopt lekker op. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Jopster op 18-05-2006 11:09 ]

GoT-Papa clublid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een bedragen allemaal, hebben jullie soms geen VT teruggave? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Brief en geld vandaag binnengekomen. 512 euro verwacht, 1179 daadwerkelijk ontvangen

18 maart verzonden (e), regio den haag

Alleen schrok ik me zoals elk jaar weer te pleuris. Staat er onderaan "te ontvangen of te verrekenen". Ja, is het dan door mij te ontvangen of te ontvangen door de BD? Gelukkig bood internetbankieren uitsluitsel
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:49:
mijn bedrag valt wel mee denk ik, maar ik had dan ook te weinig VT-teruggaaf teruggevraag.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 18-08 10:51

Jaspertje

Max & Milo.. lief

* Jaspertje kreeg samen met mn vriendin 2500 euro terug (leuk zo'n studie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ook hier is het geld binnen \o/

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Laatst online: 06-09 21:54

ALH

Heb mijn geld gekregen, €223,-. Doe er iets leuks mee :P

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 09:49:
mijn vriendin heeft veel giften aan goede doelen gegeven via de bank (sociaal vrouwtje :P ) en daarvan is een gedeelte aftrekbaar.

Zij heeft 1003,- gekregen.ik krijg volgens het BD-progje iets van 900,- we hebben het apart verzonden.

EDIT: kom net thuis en nu ligt er zo'n mooie blauwe envelop van de belasting ik krijg 977,- terug aangifte is 28 Feb. verstuurd. Geld staat nog niet op mijn rekening vreemd genoeg dus dat zal morgen wel komen denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Chaoss op 18-05-2006 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Erg vreemde resultaten per post gehad vandaag: ik krijg meer terug dan ingediend (das voor het eerst?) en mijn vriendin moet opeens wat terug gaan betalen..hmm. Heb dr gemeld bezwaar in te dienen, haar jaarloon was ook hoger in de brief dan ze heeft opgegeven volgens haar jaaropgaven.

Heb sowieso een beetje een warrig idee bij de BD, ik heb nooit aangegeven dat ik die voorlopige meuk per maand wil ontvangen, wordt het zo'n zooitje van (aka: normaliter zet ik het hele bedrag safe op de spaarrekening en zie ik de aanslag wel aankomen). Maar die paar tientjes per maand kost onderhand meer aan adminstratiekosten dan wat anders :P Oh well, ik krijg altijd wel wat terug, lang leve 32urige werkweek.

[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 18-05-2006 22:29 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Ik heb net toch ook maar even gebeld met de belastingdienst.
Nadat ik via elektronische aangifte mijn teruggaaf had ingevuld, kreeg ik namelijk nog een jaaropgaaf van me vorige werk terug.

Er werd me verteld dat ik gewoon een nieuwe aangifte moest invullen en verzenden. Zo gezegd zo gedaan. Alleen was het me niet echt duidelijk of ik de vorige nog moest annuleren o.i.d. (nie tdus)
Na dus even gebeld te hebben, hoorde ik dat alles goed was ontvangen.
Misschien handig om te weten voor de mensen die een soortgelijke situatie hadden ;)

Nu is het maar wachten op "mijn" geld :P
Pagina: 1 2 3 4 Laatste