Je zal eerst boven een drempel uit moeten komen voordat je er aanspraak op maakt. Om dit te checken vul dat aangifte in en vul daar onderstaande posten in:urk_forever schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 13:12:
[...]
Klopt dit? Want dan zou mijn vriendin ook een extra aftrek post twv 787 euro hebben ivm aanschaf bril a 500 euri??
- ingehouden ziektenpremie van werkgever
- Betaalde premie ziekenfonds (wat je zelf betaald)
- Huisapotheek (standaard 23 euro voor iedere persoon)
- Hulpmiddelen (dus de bril van 500 eurie)
kom je dan boven de drempel en heb je een uitgave gedaan van meer dan 311 euro (ja 500 zelfs) dan maak je hier aanspraak op.
Zie ook onderstaand:
@RikTW: check goed wat allemaal onder specifieke ziektekosten valt. Om je een idee te geven; ik heb mijn zoontje laten inenten tegen Pneumokokken. Deze enting heb ik zelf betaald en valt onder een van de specifieke ziektekosten. ps: ook lenzen en lenzenvloeistof valt onder Hulpmiddelen bij ziektekosten.Nieuwe belastingregels voor chronisch ziekenBron: BN De Stem - Anita de Haas
Dinsdag 23 december 2003 - Met terugwerkende kracht tot 1 januari 2003 gaat een nieuwe fiscale regeling in voor de vaste aftrek 'chronisch zieken'. Die komt erop neer dat bijna iedereen in een bepaald jaar voor de fiscus wel eens 'chronisch ziek' kan zijn.
Voor de fiscus ziet de definitie van 'chronisch ziek' er voortaan heel anders uit. Er ligt een nieuwe regeling die ieder jaar opnieuw bepaalt of iemand in aanmerking komt voor de vaste aftrek ofwel het ‘chronisch ziekenforfait’ of niet.
Dat is een bedrag van 776 euro (prijspeil 2004) dat bij de kosten opgeteld mag worden zodat sneller de drempel overschreden wordt om voor aftrek van ziektekosten in aanmerking te komen. De drempel overigens blijft 11,2 procent van het verzamelinkomen (van de belastingplichtige en partner samen) met een minimum van 762 euro en een maximum van 5.936 euro.
Forfait
De nieuwe regeling om voor de vaste aftrek ‘chronisch zieken’ in aanmerking te komen maakt onderscheid in ziektekosten die voor iedereen kunnen gelden (de betaalde ziektekostenpremies plus werkgeversdeel, controle tandarts) en ‘specifieke ziektekosten’ die vaker dan gemiddeld van toepassing zijn voor chronisch zieken en gehandicapten. De vaste aftrek van 776 euro wordt toegekend als iemand in een kalenderjaar kan aantonen voor meer dan 307 euro aan deze ‘specifieke ziektekosten’ te hebben betaald.
Als 'specifieke ziektekosten’ zijn nu benoemd: hulpmiddelen, eigen bijdrage medicijnen, dieetkosten, extra uitgaven voor kleding en beddegoed en de eigen bijdrage voor verblijf in een AWBZ-instelling.
Onder hulpmiddelen verstaat de fiscus, zo blijkt bij navraag bij de Belastingdienst, alles wat een mens in staat stelt de normale lichaamsfuncties te gebruiken, ofwel om te horen, te eten, te zien en voort te bewegen. Het gaat dus niet alleen om een rolstoel, braille, aangepaste schoenen en gehoorapparaat, maar ook om een kunstgebit, kronen, matrassen en een bril.
[ Voor 11% gewijzigd door Valandil op 29-03-2006 14:25 ]
wijze woorden