Gathering of Tweakers

Quicksearch
Ziet er netjes uit.. Succes met solderen! Ikzelf heb de grootste moeite met ssop :)

"wij spreken C alsof het in een natuurlijke taal is, we zoeken gewoon de formulering die past bij de betekenis die we in ons hoofd hebben"

quote:
madwizard schreef op maandag 10 april 2006 @ 23:53:
Leuk ding, pret voor het hele gezin :)
[afbeelding]
Die had ik vroeger, maar met mn jonge gierige (stomme) kop verkocht voor f10,- op de vrijmarkt op Koninginnedag 8)7 Onwijs leuk speelgoed

Missionary to the word of ska

De print is met succes geëtst en geboord:
http://www.madwizard.org/extern/demo/ets.jpg
Nu het solderen nog :)
Reg. datum: 21 augustus 2004

dit hoort hier ook eigenlijk thuis :+ LOL

AMD Athlon 64 Venice 3500+@2640MHz 1,65V---1024 Mb GeIL ONE bh-5 @1T 2-2-2-5 240MHz 3,2V---ATi Radeon HD3870---DFI Lanparty UT nf4 Ultra-D---SB Audigy 2 ZS---2*160 Gb Maxtor

En er was licht:
http://www.madwizard.org/extern/demo/voeding.jpg

Helaas viel het licht even later weer uit, dat voedings ICtje is echt verrot klein en heeft wat soldeergeweld moeten ondergaan om weer te werken. Gelukkig doet hij het nu weer volgens mij. Ik heb ook de atmega32 + kristal en ISP connector erop gezet en dat werkt ook, nou de rest nog maar dat komt later. Had gehoopt meer te solderen maar er gingen een aantal dingen niet zoals het moest (zoals gewoonlijk).
Madwizard: kvind het wel niet zo mooi gesoldeerd (dat beetje meer warmte kost niets hoor :+ ). Ik kan mis zijn, maar het ziet eruit alsof je alle componenten zo weer van de print kan lostrekken :X

Voor SMD vertin ik altijd eerst een pad (eerst opwarmen, dan pas tin, zodat het hars niet weg is), plaats dan de component met een pincet op de goeie plaats en warm dan dat vertinde pad op (dan zit ie vast, en kan je eventueel nog wat uitlijnen indien nodig). Dan alle andere pootjes solderen, en dan dat eerste nog eens wat tin bijgeven, zo heb ik meestal een mooier resultaat (wel met loodhoudend tin, als je loodvrij werkt heb ik niets gezegd).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Ja heel mooi is het niet, maar het is wel loodvrij dus glanzend zal het in ieder geval niet worden. Ik soldeer in principe ook met pasta en hete lucht, alleen heb ik bij deze nog met een soldeerbout zitten klooien vanwege de draadbrug (had ik beter niet kunnen doen daar) en het IC dat niet recht wilde liggen (waardeloos pincet heb ik).
Ik moet wel zeggen dat het etswerk er goed uitziet, gebruik je een professionele etsbak (op school)of heb je het thuis ge-etst?

Dank je :) Het is gewoon thuis geëtst met fijnetskristal en inktjetprinter (canon pixma 4000). 2 baantjes naar dat geheugen toe (uit die hele band met banen) maakten wel contact maar dat was een heel klein puntje en zo met een mesje weg te halen.
Huh met een inkjet printer gedaan? ?

Mag ik je vragen hoe je dat bedoelt?
Master of the Edit-button

quote:
protheus schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:50:
Huh met een inkjet printer gedaan? ?

Mag ik je vragen hoe je dat bedoelt?

Print maken op transparante sheet met een inkjet, dan op een printplaat plakken, belichten en de belichte delen worden zo weg gewassen in de estvloeistof.

Normaliter maak je zo'n sheet met een laserprinter volgens mij.
I.v.m. scherpte en dekkingsgraad van de toner t.o.v. inkt.

Mijn naam is Gasaansteker! De duistere heerser van de 21ste eeuw! Want ook Lucifer raakt verouderd....
[hr]McKaamos heeft nu ook een blogje

Ja inderdaad op transparant sheet. Laserprinter is uiteraard fijner maar niet iedereen heeft een laserprinter. De inkt was best dekkend eigenlijk, ik had wel enigsinds problemen verwacht maar dat viel alles mee. En het is nog goedkope navulinkt ook :P Maar het is ook wel een goede printer.
Nee goed dan snap ik hem. Ik doe het namelijk met laserprinter en soms via een plotter.

Dus dacht dat je misschien een andere techniek had.
Catdog Fanart.
Reg. datum: 02 september 2003

quote:
madwizard schreef op donderdag 20 april 2006 @ 16:01:
Ja inderdaad op transparant sheet. Laserprinter is uiteraard fijner maar niet iedereen heeft een laserprinter. De inkt was best dekkend eigenlijk, ik had wel enigsinds problemen verwacht maar dat viel alles mee. En het is nog goedkope navulinkt ook :P Maar het is ook wel een goede printer.
Print hetm dan 200% uit en laat hem dan 200% vekleind kopieren op een transparante sheet.

Gainward 6800/ultra 2400, Athlon 3000+ XP(Barthon core), Asus Nforce 2 Deluxe, 1GB dual DDR, 2*160GB + 250GB + 120GB. SOUND: Soundstorm -> Denon 1905 -> Tannoy Mercury

Weer een stukje verder gesoldeerd, geen foto nog even helaas. Videogedeelte werkt, heb een paar uur zitten klooien met de DAC die niet wilde werken (1 kanaal helemaal niet, andere verkeerde waarden). Was wel een ontkoppelcap daar vergeten maar die erbij zetten hielp ook niet. Totdat ik erachter kwam dat twee labels in het schema bij de verkeerde pinnen stonden (CS en DACA omgedraaid). (AARGH!) Daarna werkte het wel. Lowpass+buffer erbij gesoldeerd, werkte ook al denk ik dat dicht bij ground de boel clipt naar iets boven ground. Maarja dan neem ik wel een deel van de volledige range voor de uitvoer.
Daarna nog de atmega325 voor het geluid erop gezet, ook die kon ik verbinden met de computer en staat nu een 4 led looplicht te draaien. Het flashgeheugen zit er ook op, voor zover ik kan zien prima gesoldeerd maar nog niet getest omdat ik dan eerst de adrescodes die nodig zijn voor het programmeren even door elkaar moet gaan haspelen vanwege de door-elkaar adreslijnen :)
quote:
madwizard schreef op woensdag 19 april 2006 @ 23:38:
Ja heel mooi is het niet, maar het is wel loodvrij dus glanzend zal het in ieder geval niet worden.

Vraagje, waarom ga je uit vrije wil loodvrij solderen !?

Zeker met smdtjes wordt dat er niet makkelijker op ..

4 8 15 16 23 42

Acties: [view][quote]

Door: Sprite_tm Moderator EL/CM/TCA
* Sprite_tm agrees. Ik heb de laatste keer dat ik bij de elektronicashop was expres nog om loodhoudende soldeer gevraagd, dat zilverspul soldeert echt een stuk minder.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller

profesionele monitor sloper

soldeer met loodvrije soldeer is echt een crime. zeker zelfbouw printen zonder soldeermasker.
bij smd met pasta en heteluchtkanon zouden de componenten eigenlijk van zelf recht moet gaan liggen en zou de soldeer naar de pads moeten gaan. maar schijnbaar lukt dat dus niet zo mooi met loodvrij

oh ik weet niet of ik het ga halen voor 1 mei, denk het niet. print is inmiddels gefreesd, waarschijnlijk ga ik volgende week solderen. maar moet ik nog programmeren. en dat gaat ik niet redden

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Deels omdat het me gezonder leek en deels om er een beetje aan te wennen, de pasta die ik heb is loodvrij en daarom dus ook de tin die ik daarbij in combinatie gebruik. Bij pasta is het volgens mij niet zo'n probleem, werkt prima met hete lucht. Of ze vanzelf moeten rechtliggen weet ik niet maar ik blaas die dingen eraf als ik ze niet vasthoud met m'n pincet dus lijkt me niet (misschien wel als je het met een oven doet). Maar de tin trekt juist wel prima naar de pads toe. Soldeermasker is fijner natuurlijk maar het lukt zo ook prima. Zeker die fijne ICs gingen goed, gewoon niet te veel pasta gebruiken. Met draadtin merk je wel dat loodvrij vervelender is, dat is op zich waar. Ik vraag me ook af of pasta met lood nog net zo goed verkrijgbaar blijft als loodhoudend draad-tin. Pasta is zowieso lastiger te krijgen, beperkt houdbaar en voornamelijk door de industrie in gebruik.

Wat de deadline betreft, zijn er mensen die wel denken dat ze wat kunnen maken voor 1 mei? Want ik zie niet veel updates en ik denk dat het voor mijzelf ook lastig wordt in iets meer dan een week nog alles af te solderen en dan nog de hele software schrijven. Als iedereen nog niet zo ver is kunnen we misschien de deadline wat opschuiven?

Als laatste nog een foto (niet zo'n goede want slecht licht):
http://www.madwizard.org/extern/demo/print-verder.jpg
profesionele monitor sloper

kan je hete luchtkanon niet zachter blazen. op stage bij mij hebben ze volgens mij een weller. ik heb dat ding op 5 gezet in plaats van 8. wacht even ze hebben die slang ook nog ergens dichtgeknepen. dus ik denk dat die nog zachter blaast als normaal. ik blaas er in ieder geval geen componenten af daar. vorige week zelfs een ic zonder pootjes er op gesoldeer, nee niet met bolletjes, nog net iets groter

voor de industrie gebruiken ze trouwens ovens om smd te solderen. hierbij worden de printen verwarmd met een soort bouwlamp. misschien is dat zelfbouwbaar.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Ja je kan dat ding wel instellen maar het duurt wel veel langer als je em zachter laat blazen. Maar misschien is dat beter, zal het eens proberen. Heb em nog niet zo heel lang dus ik ben ook nog een beetje aan het proberen met de beste methodes voor alles.

Ik zit er inderdaad al aan te denken om het contest een maandje langer te laten draaien; ik merk bij mezelf dat ik tussen alles door ook maar weinig tijd kan opbrengen voor de demo. Als er mensen tegen zijn, geef ff een gil + goede reden. Ik zal (mits geen tegens) morgen of overmorgen de startpost ook even aanpassen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller

Graag een maandje uitstel ja, ik heb echt geen tijd ervoor gehad. Veel plannen, weinig kennis, weinig tijd om het te kunnen maken.

Ja en probeer het nu eens? .... ZET HEM UIT ZET HEM UIT!!!!

Gefixed. de nieuwe deadline is 1 juni.

@madwizard:

met welke software heb je die layout gemaakt? ze ziet er immers erg goed uit!

mooseman007 wijzigde dit bericht 24-04-2006 01:30 (9%)

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws