"wij spreken C alsof het in een natuurlijke taal is, we zoeken gewoon de formulering die past bij de betekenis die we in ons hoofd hebben"
Die had ik vroeger, maar met mn jonge gierige (stomme) kop verkocht voor f10,- op de vrijmarkt op Koninginnedagquote:madwizard schreef op maandag 10 april 2006 @ 23:53:
Leuk ding, pret voor het hele gezin
[afbeelding]

Nu het solderen nog

Helaas viel het licht even later weer uit, dat voedings ICtje is echt verrot klein en heeft wat soldeergeweld moeten ondergaan om weer te werken. Gelukkig doet hij het nu weer volgens mij. Ik heb ook de atmega32 + kristal en ISP connector erop gezet en dat werkt ook, nou de rest nog maar dat komt later. Had gehoopt meer te solderen maar er gingen een aantal dingen niet zoals het moest (zoals gewoonlijk).
Voor SMD vertin ik altijd eerst een pad (eerst opwarmen, dan pas tin, zodat het hars niet weg is), plaats dan de component met een pincet op de goeie plaats en warm dan dat vertinde pad op (dan zit ie vast, en kan je eventueel nog wat uitlijnen indien nodig). Dan alle andere pootjes solderen, en dan dat eerste nog eens wat tin bijgeven, zo heb ik meestal een mooier resultaat (wel met loodhoudend tin, als je loodvrij werkt heb ik niets gezegd).
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Specs: 'Main system', 'Test system', 'Laptop'
Mag ik je vragen hoe je dat bedoelt?
Drive-in Shows :: Club 212 :: Orpheus Blog :: Arcade Mania
quote:protheus schreef op donderdag 20 april 2006 @ 14:50:
Huh met een inkjet printer gedaan? ?
Mag ik je vragen hoe je dat bedoelt?
Print maken op transparante sheet met een inkjet, dan op een printplaat plakken, belichten en de belichte delen worden zo weg gewassen in de estvloeistof.
Normaliter maak je zo'n sheet met een laserprinter volgens mij.
I.v.m. scherpte en dekkingsgraad van de toner t.o.v. inkt.
Mijn naam is Gasaansteker! De duistere heerser van de 21ste eeuw! Want ook Lucifer raakt verouderd....
[hr]McKaamos heeft nu ook een blogje
Dus dacht dat je misschien een andere techniek had.
Drive-in Shows :: Club 212 :: Orpheus Blog :: Arcade Mania
Print hetm dan 200% uit en laat hem dan 200% vekleind kopieren op een transparante sheet.quote:madwizard schreef op donderdag 20 april 2006 @ 16:01:
Ja inderdaad op transparant sheet. Laserprinter is uiteraard fijner maar niet iedereen heeft een laserprinter. De inkt was best dekkend eigenlijk, ik had wel enigsinds problemen verwacht maar dat viel alles mee. En het is nog goedkope navulinkt ookMaar het is ook wel een goede printer.
Gainward 6800/ultra 2400, Athlon 3000+ XP(Barthon core), Asus Nforce 2 Deluxe, 1GB dual DDR, 2*160GB + 250GB + 120GB. SOUND: Soundstorm -> Denon 1905 -> Tannoy Mercury
Daarna nog de atmega325 voor het geluid erop gezet, ook die kon ik verbinden met de computer en staat nu een 4 led looplicht te draaien. Het flashgeheugen zit er ook op, voor zover ik kan zien prima gesoldeerd maar nog niet getest omdat ik dan eerst de adrescodes die nodig zijn voor het programmeren even door elkaar moet gaan haspelen vanwege de door-elkaar adreslijnen
quote:madwizard schreef op woensdag 19 april 2006 @ 23:38:
Ja heel mooi is het niet, maar het is wel loodvrij dus glanzend zal het in ieder geval niet worden.
Vraagje, waarom ga je uit vrije wil loodvrij solderen !?
Zeker met smdtjes wordt dat er niet makkelijker op ..
4 8 15 16 23 42
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller
bij smd met pasta en heteluchtkanon zouden de componenten eigenlijk van zelf recht moet gaan liggen en zou de soldeer naar de pads moeten gaan. maar schijnbaar lukt dat dus niet zo mooi met loodvrij
oh ik weet niet of ik het ga halen voor 1 mei, denk het niet. print is inmiddels gefreesd, waarschijnlijk ga ik volgende week solderen. maar moet ik nog programmeren. en dat gaat ik niet redden
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Wat de deadline betreft, zijn er mensen die wel denken dat ze wat kunnen maken voor 1 mei? Want ik zie niet veel updates en ik denk dat het voor mijzelf ook lastig wordt in iets meer dan een week nog alles af te solderen en dan nog de hele software schrijven. Als iedereen nog niet zo ver is kunnen we misschien de deadline wat opschuiven?
Als laatste nog een foto (niet zo'n goede want slecht licht):

voor de industrie gebruiken ze trouwens ovens om smd te solderen. hierbij worden de printen verwarmd met een soort bouwlamp. misschien is dat zelfbouwbaar.
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller
Ja en probeer het nu eens? .... ZET HEM UIT ZET HEM UIT!!!!
Reg. datum: 22 januari 2004
met welke software heb je die layout gemaakt? ze ziet er immers erg goed uit!
mooseman007 wijzigde dit bericht 24-04-2006 01:30 (9%)