'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b
code:
1
2
| ______________ |== | | | ---------------/ |
( == is een connector)
Ik vraag me alleen af de statische elektriciteit geen probleem is, het printje zit wel op enige afstand van het plexiglas maar de connectors zijn wel verbonden (door plexi heen gestoken). En je hebt niet echt een aarde omdat de boel op batterijen werkt. Is er een goede manier om statische ontlading te voorkomen (of af te leiden ergens op)?
De massa van je batterij mag je beschouwen alsof het je aarde is (als je een verbinding naar je PC maakt wordt die ook via de connector zo verbonden). Massavlakje leggen kan nooit kwaad, je spacers kan je meteen ook met de massa verbinden. En als de rand van je printje massavlak is, zal je ook meestal als eerste de rand, dus het massavlak, aanraken, waardoor je zelf ontladen bent.quote:madwizard schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 12:33:
...En je hebt niet echt een aarde omdat de boel op batterijen werkt. Is er een goede manier om statische ontlading te voorkomen (of af te leiden ergens op)?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Anyway, hoe gaat het met jullie? Nog progress?
Ow, en nog even over het statische verhaaltje van Madwizard: zodra je van een chip de voedingsspanninglijn en ground hebt aangesloten en iets van een condensator over de voedingsspanning gezet hebtm ben je al zo ongeveer van het ESD-probleem komende van de behuizing af: spanning die op die manier op een pinnetje komt vloeit via de ESD-diodes van je chip af naar de Vcc en heeft als enige effect dat je voedingscondo een minimale hoeveelheid opgeladen word.
Sprite_tm wijzigde dit bericht 10-03-2006 16:28 (20%)
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller
quote:Sprite_tm schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 16:25:
SchopjeIk heb mijn shit binnen, en heb net besloten het geheel toch maar in een arm-processor te zetten: ik heb een CPLD geprobeerd te programmeren met vga-uitspuug-hardware, maar die krengetjes zijn zo slecht in optellen en aftrekken dat een simpele syncgenerator al niet meer in mijn CPLD past
Misschien dat ik later nog een van mijn ancient FPGAs uit de kast ga trekken, maar atm denk ik dat ik als videohardware gewoon fijn een LPC2103 pak (ARM @ 70MHz) en daar alles in ga dumpen. Ik weet dat het niet helemaal de bedoeling is van de contest (het zit misschien wat aan het randje van wat een hobbyist kan doen), en ik pak deze uC ook alleen omdat ik mijn zinnen gezet heb op rotoscalers enzo icm een VGA-output. Om het toch niet al te makkelijk te maken denk ik dat ik wel (op geintjes als voeding enzo na) alleen deze chip ga gebruiken en het geheel in een VGA-plug ga proberen te bouwen.
Zwaar geschut, ik ben benieuwd
quote:Anyway, hoe gaat het met jullie? Nog progress?
Afgezien van een zootje nieuwe connectors en kabeltjes niet veel, ik heb helaas deze maand waarschijnlijk ook vrij weinig tijd om er aan te werken. Maar volgens mij heb ik wel alle spullen ondertussen.
Oke, dan ga ik er vanuit dat het geen probleem is. Bedankt!quote:Ow, en nog even over het statische verhaaltje van Madwizard: zodra je van een chip de voedingsspanninglijn en ground hebt aangesloten en iets van een condensator over de voedingsspanning gezet hebtm ben je al zo ongeveer van het ESD-probleem komende van de behuizing af: spanning die op die manier op een pinnetje komt vloeit via de ESD-diodes van je chip af naar de Vcc en heeft als enige effect dat je voedingscondo een minimale hoeveelheid opgeladen word.
En het werkt ook nog, ik kom prima in de bootloader terecht. Nou alleen nog zorgen dat er een vga-poort opkomt en ik ben er
Ik zag trouwens net in de datasheet dat Philips de LPC2103 ook in PLCC-vorm gaat uitbrengen, wat in een IC-voetje te steken is die gewoon een pinout op DIP-afstand heeft. 32-bit 70MHz aan arm-power, eindelijk ook voor den gemiddelden consument bereikbaar zonder dat 'ie eerst 2 dagen van caffeine af moet zien om het te kunnen solderen \o/
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: HID-compliant Xbox-controller
Wowquote:Sprite_tm schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 18:13:
Wat nou, tqfp niet te solderen door een hobyist?
[afbeelding]
En het werkt ook nog, ik kom prima in de bootloader terecht. Nou alleen nog zorgen dat er een vga-poort opkomt en ik ben er
Plaatje op imageshack (popups!)
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Een Nec Pinwriter P22Q matrixprinter. 24 naaldjes die mooie dingen gaan produceren.

Dus het plan is: Muziek uit de AY8910, leuke graphics/animaties uit de Pinwriter, allemaal vanuit één Atmel (misschien een hulpje er nog bij, of een eeprom).
Ja en probeer het nu eens? .... ZET HEM UIT ZET HEM UIT!!!!
Jammer dat ik zelf geen kaas gegeten heb van electronica maar volgens mij gaan hier echt mooie dingen gebeuren.
Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90
Is al eens gedaan door iemand ja, kwam ik laatst tegen: http://qotile.net/dotmatrix.htmlquote:Sprite_tm schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 20:41:
Pinwriter pwnageJe zou zelfs je hele AY8910 weg kunnen laten en ook het geluid door de matrixprinter kunnen laten doen
Hahaha, dat is echt briljant!quote:sebastius schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 20:47:
[...]
Is al eens gedaan door iemand ja, kwam ik laatst tegen: http://qotile.net/dotmatrix.html
en ik heb een blauw scherm!
Hoewel er nog iets niet helemaal 100% is aan de timing of rise/fall-dingessen: mijn TFT weigert beeld te geven en mijn CRT doet dit in de hoeken:
Anyway, straks weekeind weg en dan pruts ik er komende week we weer aan verder.
Reg. datum: 04 februari 2006
Succes met jullie creaties!
Entropy is not what it used to be
Gelukkig maarquote:Sprite_tm schreef op zondag 12 maart 2006 @ 18:37:
Sebastius: Geloof me, het is lang niet zo makkelijk als het lijkt: je moet alleen al om je beeld vol te kunnen plempen met 320x200 pixels je arm met een snelheid van 15MHz de i/o laten aanspreken. Dat lijkt vrij weinig, maar je hebt maar 8K aan ram, je kan dus nevernooitniet je complete VRAM daarin kwijt. De LPC2103 is een leuk chippie; verrekte snel en met veel peripherials, maar uiteindelijk heeft 'ie maar 8K aan RAM en 32K aan ROM, minder dan de leukere AVRs dus; en om grappige dingen te doen met VGA en _alleen_ die arm zal ik nog best wel een hoop truukjes moeten uitvoeren.
Nog steeds met deze hardware btw:
De display routine is dus helemaal softwarematig en werkt atm met een tilemap van tiles van 16x16 pixels Ik gebruik maar liefst 6-bit kleur
Sprite_tm wijzigde dit bericht 14-03-2006 16:35 (35%)
-edit-
en hoe heb je hem werkend gekregen op je TFT.. wat was het probleem?
Remboooo wijzigde dit bericht 14-03-2006 16:31 (14%)
Als je neus andersom zou staan, zou je verdrinken onder de douche.
Was het ook de bedoeling dat hij dit beeld geeft? Dat GOT logo natuurlijk wel maar al die andere dingen, die horen er (denk ik dan) niet bij?quote:Sprite_tm schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 15:41:
SchopjeToch maar es verder gegaan met de imaging kernel, en na veel gepruts kan ik u met gepaste trots beeld tonen:
[afbeelding]
Nog steeds met deze hardware btw:
[afbeelding]
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
Rembooo: Het plaatje is rechtstreeks van GoT gejat en is 160x96 pixels groot. En ik heb in de imaging kernel nauwelijks tijd over, maar erbuiten wel: van de 640 lijnen tekent 'ie er maar 320 waardoor ik de helft van mijn tijd overhoud om interessante berekeningen te doen. Het TFT-probleem was waarschijnlijk een snelheids- of h/vsync-lengte-probleem, na daar wat aan te prutsen besloot 'ie het ineens wel te doen.
Sprite_tm wijzigde dit bericht 14-03-2006 16:39 (26%)
quote:Remboooo schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 16:30:
Erg cool! Is dit plaatje iets van 96x48 oid? En heb je hier nou nog veel NOPs gebruikt (maw, is er nog ruimte genoeg voor berekeningen om leuke dingen mee te doen)? En heeft die LPC2103 een ingebouwde DAC? of hoe heb je de conversie naar analoog gedaan?
Kijk naar het plaatje, alles is in volle R, volle G, volle B of een combinatie. Afaik gooit Sprite_tm gewoon digitale signalen op de pinnen, en zorgt met de weerstandjes voor een fatsoenlijk signaal.
Ook de 160x96 pixels, keer drie bits (een voor elke kleur), maakt het 46080 bits, ofwel ~5.6KB. Met een geheugen ruimte van 8KB kan je ook niet teveel verwachten natuurlijk.
Nu weet ik niet wat Sprite_tm van plan is als output, maar z'n maximale bitmap (als 'ie 6KB opofferd van z'n geheugen) is 128x128 op deze manier. Chop dat in stukjes, en je kan nog redelijk wat leuke dingen kwijt.
Heeft de LPC2103 een paar interne timers? If so, zou het waarschijnlijk nog wel kunnen met minder dan die 2KB, en zou je nog meer kwijt kunnen aan bitmaps. Al moet je natuurlijk wel nog de 'aansturing' ontvangen en eventueel ontcijferen (als je bitmaps/sprites wilt gaan relatief-rondschuiven).
</speculatie>
Verder zeer leuk plan, ik wil niet mee doen met deze compo (ik ben al druk zat met andere hw dingetjes) maar dit gaat zeker nog een keertje geimplementeerd worden in een projectje.
wacco webstack - blog - low budget, open source VGA compatible video card | homeserver
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last