Hoofdcategorieën
Topicacties

EL democompo!

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

Reageer Nieuw Topic
Missionary to the word of ska

quote:
The Vaporizer schreef op maandag 30 januari 2006 @ 22:52:
Leuk topic dit! ik ben benieuwt hoe jullie het grafische gedeelte gaan doen; PAL of VGA? PAL lijkt me vrij moeilijk ivm sync. of zijn hier ook weer ic's voor? Of gaan jullie gewoon een grafisch schermpje gebruiken met een serial/parralel aansturing? :9

Monochroom PAL is op zich vrij makkelijk te genereren, er zijn al een zooi Pong versies voor PICs en AVRs (heb zelf ooit een poging gedaan op de AVR). Nadeel is dat je echt heel weinig tijd hebt per pixel dus of je er dan ook echt iets moois mee kan maken is de vraag. Kleur is helemaal een drama, dat moet gemoduleerd op een carrier signaal van een paar MHz (4.3?).

Ik gebruik waarschijnlijk m'n oscilloscoop, daar kun je in ieder geval makkelijk lijnen mee trekken wat een stuk minder zwaar is dan pixels genereren.

quote:
sebastius schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:58:
Bingo! Toonhoogtes en andere functies kloppen nu. Wat het nou wat? Ik schaam me er eigenlijk een beetje voor: Eagle had twee datalijnen over elkaar heen laten lopen, resultaat: volle sluiting en verkeerde adressen/data overal!
Daar heb je toch DRC voor?

madwizard wijzigde dit bericht 31-01-2006 00:10 (18%)

Ik denk dat ik ook wel mee wil doen..

Eens kijken hoe mogelijk het is om een VGA signaal uit te sturen met een stelletje microcontrollers.. :)

You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
LCDs

Reg. datum: 12 juli 2001

Ik ga m'n uiterste best doen ook nog iets creatiefs te bedenken, dat meer in de lijn van mijn vaardigheden ligt; eenvoudig ;)
Maar ja iets hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn om mooi te zijn :)
Alleen heb ik het "originele" topic dat hier aangehaald wordt nooit opgemerkt. Heeft iemand een linkje? Dan spit ik die alvast door :)

the_stickie wijzigde dit bericht 31-01-2006 00:18 (4%)

Backups al geregeld?

Sebastius: Kewl, doe es een mp3'tje geven? * Sprite_tm is zelf bezig met een opl3-boardje, zelfde idee als jij, maar dan voor het grootste gedeelte in SMD (helaas...)

The_Stickie: Die is IIRC gister op slot gegaan, kijk maar es onderaan EL.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting

bla bla bla
Reg. datum: 23 april 2002

quote:
sebastius schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:58:
Bingo! Toonhoogtes en andere functies kloppen nu. Wat het nou wat? Ik schaam me er eigenlijk een beetje voor: Eagle had twee datalijnen over elkaar heen laten lopen, resultaat: volle sluiting en verkeerde adressen/data overal!

Je kan ook gewoon het beste de lijnen zelf leggen :P
Ik krijg zelf alle lijnen op 1 zijde waar eagle de helft aan de andere kant legt en ipv recht oversteekt tussen bepaalde dingen eerst het hele printje half rond gaat :X

NC ::: Specs::: Mijn pc :::: Server ::::

Reparateur
Reg. datum: 28 september 2000

quote:
madwizard schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 00:08:
[...]

Ik gebruik waarschijnlijk m'n oscilloscoop, daar kun je in ieder geval makkelijk lijnen mee trekken wat een stuk minder zwaar is dan pixels genereren.

[...]

Daar heb je toch DRC voor?
Vector werk! Altijd erg leuk speelgoed.

En de DRC pikte die fout er dus niet uit. Baggerprogramma. Is me al meerdere keren gebeurt...

Ja en probeer het nu eens? .... ZET HEM UIT ZET HEM UIT!!!!

Backups al geregeld?

Zo, printje geetst. Altijd leuk werk :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting

Reg. datum: 21 januari 2003

quote:
Sprite_tm schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 01:08:
Zo, printje geetst. Altijd leuk werk :)
Iets met picsss~!!11

paiq.nl - is geen gebruikelijke datingsite

Backups al geregeld?

http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc/tmb-hpim3518.jpg
(clickie = origineel)

Dat zijn dus, vlnr, een OPL3-chip, de daarbijhorende DAC en de daar weer bijhorende 4-voudige opamp. De originele opamp moest 30V aan voedingsspanning hebben, ik heb 'm dus maar even vervangen door een modernere die genoeg heeft aan 5V :) Op de lege plek moet (ook surface mounted, ik heb geen zin om boorgaten te maken) een ATTiny2313 komen, maar ik zag net dat ik geen 20-polige IC-voeten meer had, dat komt dus nog wel. Geen geintegreerde 5V-supplies, geen MAX232's, geen mooie koptelefoonstekkertjes; ik ben al niet zo'n fan van printen maken, ik houd het dus zo minimaal mogelijk.

Het boardje is met Unix-programma 'pcb' gemaakt, maar de print op het PnP-velletje ging niet helemaal lekker, het is dus naderhand bijgewerkt, vandaar de getekende lijntjes,

Sprite_tm wijzigde dit bericht 31-01-2006 01:36 (13%)

Reparateur

Tja, ieder z'n meuk, ik heb bewust al die extra's er op gezet zodat ik in één keer een degelijk dev-board heb zonder extra gehannes.

PnP is mooi spul he? Ik zou niet weten wat ik zou moeten als ik door m'n voorraad heen ben...

bla bla bla

quote:
sebastius schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 09:18:
Tja, ieder z'n meuk, ik heb bewust al die extra's er op gezet zodat ik in één keer een degelijk dev-board heb zonder extra gehannes.

PnP is mooi spul he? Ik zou niet weten wat ik zou moeten als ik door m'n voorraad heen ben...

Nieuwe halen :? :P

* MewBie vindt het niet leuk dat ie nog een week moet wachten, en verder niks kan doen aan z'n matrix :/

Reparateur

Ondertussen kun je natuurlijk wel wat over je project posten. Wat ben je aan het uitvinden?

Ben een beetje aan het klooien geweest met de fast PWM functie van een tiny2313 AVR, met een low-pass filter erachter heb je een simpele D/A converter. Een simpele waveform laten horen is niet zo'n probleem, maar wat bewerkingen erop uit voeren vergt al te veel tijd op zo'n ding. Elke PWM cycle moet een nieuwe waarde gegeven worden, wat betekent dat als je een prescaler van 256 gebruikt voor de timer je 256 clockcycles kunt gebruiken. Niet dat ik van plan was die tiny te gebruiken voor het geluidsdeel, maar het is wel duidelijk dat een hardware multiplier geen overbodige luxe is in dit geval. Ik ga eerst maar eens wat klooien in PC software met geluid genereren en dan kijk ik daarna wel hoe ik het in een AVR ga passen.
^^ met stom.
Reg. datum: 30 november 2002

Hm, als je de PWM continu aanpast, moet je dan niet ongeloofelijk opletten voor glitches? En is de PWM wel snel genoeg om daarvan uiteindelijk geluid te produceren, of dient daar dan de hardware multiplexer voor?

Ik heb PWM nog niet zo lang geleden leren "kennen", en ben best geinteresseerd in wat je daar zoal mee kan :).

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker

Je kan met PWM best geluiden produceren hoor.. Klasse D versterkers bijvoorbeeld werken ook met PWM, maar dan met een hele hoge modulatie snelheid.. :)

You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
LCDs

Er is geen hardware multiplexer, maar multiplier. Gewoon vermenigvuldigen dus, die tiny's kunnen dat niet uit zichzelf en dus heb je een trage loop nodig voor een simpele vermenigvuldiging. De mega's hebben een multiplier in 2 clockcycles.

De PWM in de AVRs kan heel snel, de klok die aangeleverd wordt kan gelijk zijn aan de systeem klok. Met een counter van 8-bits heb je dan PWM cycles van 256 clockcycles. Op 8MHz is dat 31,250kHz. Met een filter om de PWM frequentie eruit te filteren kan je dan best een goed audiogebied gebruiken. Snellere AVRs kunnen natuurlijk nog sneller PWMen en sommigen hebben ook nog een interne 64MHz clock.

Atmel heeft een application note (AVR131) over het genereren van analoge signalen met PWM.
Backups al geregeld?

Hehe, hij is af.

http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc/tmb-hpim3536.jpg

En er is ook een filmpje van; natuurlijk met geluid.

De opstelling als in het filmpje te zien is is nog niet ideaal: de uC doet niet meer dan 1-op-1 commando's van de serieele poort naar de OPL toesturen. De computer draait een gehackte versie van adplug, die de adlib-commando's meteen richting serieele poort dumpt. Door de latency hakkelt de muziek nogal, maar het idee is duidelijk lijkt me ;)

Stap 2: een geintegreerde playert :)

Gaaf hoor :) Altijd leuk als het eindelijk werkt..

Ik ben me nu weer aan het verdiepen in het mod formaat, kijken of ik daar iets mee kan doen. Werkt wel met samples ipv synthesizers wat weer meer eisen stelt aan de geheugenruimte.
Reparateur

quote:
Sprite_tm schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 22:25:
Hehe, hij is af.

[afbeelding]

En er is ook een filmpje van; natuurlijk met geluid.

De opstelling als in het filmpje te zien is is nog niet ideaal: de uC doet niet meer dan 1-op-1 commando's van de serieele poort naar de OPL toesturen. De computer draait een gehackte versie van adplug, die de adlib-commando's meteen richting serieele poort dumpt. Door de latency hakkelt de muziek nogal, maar het idee is duidelijk lijkt me ;)

Stap 2: een geintegreerde playert :)
Nou jij bent iig al een stap verder dan mijn AY project, ik krijg nog niet eens een simpel deuntje als 'vader jacob' er uit. Ergens zit een denkfout, in de aansturing of programmering... Morgen maar weer meten...

Want op de een of andere manier krijg ik er geen goed setje tonen uit. Eerste noot gaat goed, tweede gaat al raar doen, derde slaat alles mis en de vierde klinkt zoals ie moet maar veel te zacht.

sebastius wijzigde dit bericht 01-02-2006 00:55 (11%)

Backups al geregeld?

Sebastius: Iirc zijn die AY-zoveel-chips allemaal TTL-logica, en die hebben wel een ontstoorcondootje nodig op de voedingslijnen. Ik zie die niet op je print zitten (hoewel ze misschien aan de onderkant kunnen zitten), misschien een idee om ze toe te voegen? Verder heeft de OPL een zekere wachttijd tussen writes nodig, geen idee of jouw chip die ook nodig heeft?

bla bla bla

quote:
sebastius schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 14:47:
Ondertussen kun je natuurlijk wel wat over je project posten. Wat ben je aan het uitvinden?
Maar natuurlijk :)
Projectaankondiging: RGB-Matrix
Voor school hebben we iets gemaakt dat mbv 3 RG-leds de status weer zou moeten geven (roo/groen/oranje en ventueel ook nog knipperen). Maar waarom zo simpel houden als je de ledsjes ook kan faden :? 8) :P
Na een uurtje proggen had ik dus al dit. Alle 3 de ledjes zijn aan het faden *O*

Maar nu gaat het na een tijdje nogal vervelen met 3 ledjes en 3 kleuren :/ dus was het idee geboren om zoiets te gaan doen met 8 RGB-leds, maar wat kan je nou laten zien op 8 RGB-leds...
Precies niet zo heel veel, dus werd het plan al snel uitgebreid naar een 8x8 matrix met RGB-leds :9
Dan moet je dus gaan uitvogelen hoe je die het makkelijkste aan kan sturen...
Ik kwam al snel op de manier zoals ik in RGB Matrix aansturen voorgesteld heb.
Volgens sommigen van jullie kan het makkelijker, maar hey... waarom makkelijk doen als het moeilijk kan :P en theoretisch gezien zou het moeten werken.

Alles gaat in eerste instantie aangestuurd worden mbv een Elomax SIMPLEX3 bordje.
Daar zitten een 68HC11E1 op met daar aan een PSD833F2 voor het nodige geheugen en I/O-porten
De leds/transistoren komen op een gaatjesprint.
Mocht dit allemaal naar behoren werken zal het een en ander op echte printplaten gezet gaan worden zodat ik 2 pcb's krijg: 1 met alleen leds en de ander met de uC, transistoren, etc etc

Reparateur

Update: Vreemde boel. Ik heb met behulp van een emulator (die in VB geschreven was en daardoor eenvoudig aan te passen) een zwikje ruwe AY data geript en dat direct in de chip gestreamd vanaf visual basic (met de atmel als doorgeefluik). En soms werkt het wel (weliswaar traag en vals (vanwege een ander kristal), en soms werkt het niet. Maar er komt iig meer uit dan voor heen, dus er is vooruitgang.

Backups al geregeld?

Sebastius: Da's dus ook de taktiek die ik gepakt heb :) Blij dat het iets doet.

Ik denk dat ik mijn unit VGA-compatible ga maken, maar ik zit m'n hoofd te breken over een goed VGA-controller-ontwerp. Ik heb hier wel een stel FPGA's liggen, maar eigenlijk compleet geen zin om die te gebruiken... ik wil het liefst mijn complete ontwerp in 2313's uitvoeren :)

Edit: Moehahaha, ik heb een idee gekregen om 320x480x8bit-kleur te doen... eventueel zelfs met geintjes als sprites enzo :)

Sprite_tm wijzigde dit bericht 01-02-2006 17:54 (15%)

Reparateur

HOPPAAAAA! CHIP TUNES ARE MINE!!!!

Ik heb de ruwe AY data door een VB tooltje gehaald om de 'redundante' data er uit te flikkeren, in een data statement gemikt in m'n chipje en het werkt gewoon! Perfect! Ik heb helaas geen line in op m'n laptop zitten dus je zult het zonder mp3tje moeten doen, maar het klinkt echt gaaaaaaf.

Het nadeel is door mijn tijdelijke demo versie van Bascom heb ik maar ruimte voor ongeveer 8 seconden chip tunes ;)

quote:
Sprite_tm schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 17:33:
Edit: Moehahaha, ik heb een idee gekregen om 320x480x8bit-kleur te doen... eventueel zelfs met geintjes als sprites enzo :)
Oude arcade games deden het vrij simpel. Ze hadden een twee of drietal RAM blokken (voor de achtergrond, sprites en kleuren), en lieten die door eenvoudige TTL logica eruit halen, door een kleuren prom gemikt en wappa je hebt TV beeld. Stelde geen reet voor en is prima toepasbaar.

sebastius wijzigde dit bericht 01-02-2006 17:56 (39%)

Backups al geregeld?

Weet ik; het nadeel is alleen dat je uiteindelijk met een board met chips ter grootte van een a4'tje zit. Da's best groot, zeker als je eigenlijk alleen simpele uC-schakelingetje gewend bent :) Ik denk echter dat ik een idee heb om het beter te doen. Ik hoop echter dat het werkt, da's nog niet helemaal zeker...

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: