Even voor de duidelijkheid: *is* dat Horizon-geval je modem/router, of heb je er een losse naast? (en zo ja: welke?)? Kan allebei namelijk...
DJSmiley schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:26:
[...]
't kan dat de Horizonbox problemen geeft. In theorie niet, maar je modem zit nu echt precies op de grens kwa upstream. Bij het minste of geringste zul je boven de 51.2dBmV uitkomen. Dat kan al gebeuren door een horizonbox die even de retourband gebruikt, zeker als de upstreamfrequenties vlakbij elkaar liggen. Zelfs het inschakelen van een apparaat in je omgeving wat maar ergens opgepikt wordt door je bekabeling kan die omschakeling al triggeren. Je hebt 0,0 speelruimte
Als je modem boven de 51.2dBmV komt, zal ie wel gewoon online behoren te blijven, maar hij zal upstreams gaan uitschakelen. Mijn ervaring is dat het 'on-the-fly' switchen van aantal upstreamkanalen niet echt de stabiliteit bevorderd.
Huh
DOCSIS max zendwaarde voor de upstream is 5
5.2dBmV, niet 51.2dBV. Hij heeft dus nog 4dB rek voor die maxwaarde bereikt is. Komt bij dat hij sowieso maar een upstreamkanaal heeft volgens z'n copy/paste, dus er valt niets uit te schakelen.
De CMTS bepaalt hoe hard de modem moet zenden door aan te geven of het hoger of lager of constant moet blijven. Als de demping tussen modem en CMTS stijgt, komt het signaal vanaf de modem niet meer op 0dBmV (optimale waarde) binnen en geeft de CMTS een seintje om harder te zenden. Als de modem onder de 55.2dBmV zendt, no problem: hij gaat beetje harder zenden. Als de maxwaarde echter bereikt is kan de CMTS hoog en (niet) laag springen wat hij wil, het gaat niet meer harder uitgezonden worden en blijft het signaal dus te zwak binnenkomen op CMTS. Als dat onder een bepaalde drempelwaarde daalt (hangt af van het netwerk), dan verliest CMTS contact met modem. Dat is het enige wat er fout gaat bij te hoog zenden

De modem kan nog zo'n 7dBmV harder uitzenden, maar niet icm 4 upstreamkanalen.
Sinds wanneer gebruikte UPC 4 upstreamkanalen? Ik hoor hier vooral klok-klepelverhalen...
Overigens kan een afstervende voeding (zie je ook nog wel eens) ook zorgen dat de modem instabiel wordt, zeker als ie hogere upstreams moet uitsturen (= meer stroomverbruik, = meer impact op de voedingsstabiliteit)
Dat dan weer wel waar. Sowieso, als er onnodig demping tussen modem en AOP zit, verwijderen. Scheelt het niet in je stabiliteit, dan win je er iig de nodige kWh aan stroomverbruik mee. Maar wederom, 51.2dBmV is gewoon 4dB binnen spec, dus niets aan de hand.
DjVe schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:44:
Daar zat ik dus aan te denken (alleen weet jij het technisch te verwoorden). Die voeding zou wel kunnen, maar aangezien de HB ook aangeeft dat die weinig signaalsterkte heeft, zit ik eerder te denken aan een te zwak signaal. Voorheen had ik met de Cisco DVR nergens last van (en toen zat ik op een FS100 pakket), maar sinds die HB is er iets onstabiel....
Nou, lees uit wat dat Horizon geval ("HB" vind ik een rare afkorting, doet me vooral denken aan hemoglobine - noem het anders G7400 ofzo) exact aan signaal binnenkrijgt en uitzendt. Gewoon inloggen via het adres wat het op je LAN heeft (192.168.192.1 als dat je modem is, zo niet moet je het even uitzoeken in je router)
Even voor de goede orde. Als ik UPC vraag of ze mijn signaal vanuit een distributiepunt willen boosten, dan heeft mijn modem minder "moeite" om de upstream omhoog te houden, dus zal zijn powerlevel per kanaal zakken?
In theorie: ja. In praktijk: gaat niet gebeuren en moet je ook niet willen. Je probleem zou zijn dat er teveel demping is (maar daar heeft DJSmiley zich gewoon in vergist). Dat moet je oplossen, niet het gedempt signaal verder versterken. Daarmee versterk je namelijk ook de ruis, waardoor je problemen kunt krijgen met signaal-ruisverhouding. Demping verwijderen versterkt de ruis niet.
Verder zijn snelheden en ping perfect...ik haal keurig 113/10 met een ping van 9ms (via router).
Dat heeft dan ook niets te maken met signaalniveau's, als die te hoog of laag zijn kan je modem offline gaan, maar tot op het moment dat dat gebeurt haal je (mits er verder niets mis is) je volle snelheid.