Gathering of Tweakers

Quicksearch
Sinds gisteren hebben ook wij het huis op onze naam.
Het was een leuke verassing vorige week bij de notaris toen bleek dat de verkopende partij de zaken niet voor elkaar had. (voor het eerst in 30 jaar notariservaring)
Ze hadden nog een schuld die ze af moesten betalen omdat ze het huis binnen een jaar verkochten en dus kosten koper enzo schuldig waren.

Gelukkig waren de zaken gisteren wel rond en zijn we nu eigenaar.
Leen van lenen.nl zal wel aan ze verdient hebben :+

Kill bill
I was an atheist until I realized I was God

Oderint dum metuant
Reg. datum: 25 april 2001

quote:
Cis schreef op zondag 10 december 2006 @ 17:32:
Vraagje omtrent een lening met NHG:
is het toegestaan om een duurder huis te kopen, met aanvulling van eigen geld?
In mijn geval: ik zie een prachtig appartement, die inclusief de kosten koper ongeveer 20.000 te hoog uitvalt. (mijn lening mag max 165.000 zijn, maar het appartement kost in totaal 185.000)
Dit zou ik eventueel kunnen opvangen met eigen geld. Ik weet alleen niet of dit mag met NHG. Op de site van de NHG zag ik het antwoord nog niet zo snel staan...
Jahoor, dat mag. Sterker nog, het zal je zelfs een klein voordeel opleveren. Het risico voor de bank is immers lager, omdat een eventuele lagere opbrengst ten koste van je 'eigen geld' zal gaan, bij een verplichte verkoop. Als je geluk hebt komt je executiewaarde zelfs boven je hypotheekbedrag uit.

Terug

Let er wel op dat wanneer je eigen geld in je huis steekt dat je dit later niet meer kan terughalen en vervangen door een hogere hypotheek. Je verliest dan de belastingaftrek daarover.

ITexperience.net

quote:
Bigfoot schreef op woensdag 13 december 2006 @ 10:33:
Let er wel op dat wanneer je eigen geld in je huis steekt dat je dit later niet meer kan terughalen en vervangen door een hogere hypotheek. Je verliest dan de belastingaftrek daarover.
Dat besef ik heel goed. En het is ook heel zonde van het geld. Maar aan de andere kant: ik zit momenteel aan de start van mijn carriere en ik wil eigenlijk niet in een blokhutje, of een appartement in de Bijlmer hebben van 120.000
Samenwonen doe ik nog niet, mijn vriendin trekt pas over 2 jaar in.

Dus het is kiezen of delen :)

Als ServiceDesker aan de slag? Kijk op Oasen.nl (vacature ServiceDesk) of stuur mij een bericht

Terug

Nou ja, zonde van het geld is het niet. Hypotheek kost ook geld, over een looptijd van 30 jaar betaal je anders ook nog eens net zo veel rente als je normaal als hoofdsom hebt.

Huizen zijn nu eenmaal duur. En meestal kun je niet het hele bedrag lenen. Ik heb net ook een huis gekocht waarbij de helft van het bedrag uit de overwaarde van het vorige huis kwam, dat is per saldo ook eigen geld.

Work Smart - Not Hard

quote:
arjants schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 15:55:
[...]

Een leuke manier om de prijzen te peilen is via het kadaster: https://kadaster-on-line.kadaster.nl/na.asp

Bij ons in de buurt (oosten) is het redelijk normaal dat de verkopende makelaar zo'n bouwkundig rapport meelevert. Het kostte ons dan ook niets.
GVD! :( Zojuist via Ideal geld overgemaakt en er is 2 euro afgeschreven van mijn bankrekening maar kreeg een foutmelding te zien en uiteindelijk kreeg ik dus geen informatie. Nu ben ik bezig met het vidnen van een telefoonnummer waarmee ik ze kan bereiken. Kadasteronline = |:(

.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.

Hoe snel denken jullie dat een hypotheek te verhogen is? ik bedoel we hebben per 03-07-2006 een hypotheek afgesloten van 181K bij de rabo. Toen we het huis kochten leek de keuken wel ok, en true het kan veel erger, maar nu we een half jaartje gebruik maken van de keuken bevalt hij steeds minder en we zouden toch heeeel graag wat anders willen. Maar als ik iets doe wil ik het ook direct goed doen... Dus zijn we voor een nieuwe keuken snel 15K kwijt.

Na hoeveel jaar denken jullie dat het mogelijk is om de hypotheek met 15K te verhogen?

overwaarde stelt na een jaar natuurlijk nog niet zoveel voor.... voordat we 15K overwaarde hebben zijn we minstens 5 jaar verders denk ik.
Vader van Sophie en Lucas!

quote:
Chaoss schreef op woensdag 13 december 2006 @ 22:38:
Hoe snel denken jullie dat een hypotheek te verhogen is? ik bedoel we hebben per 03-07-2006 een hypotheek afgesloten van 181K bij de rabo. Toen we het huis kochten leek de keuken wel ok, en true het kan veel erger, maar nu we een half jaartje gebruik maken van de keuken bevalt hij steeds minder en we zouden toch heeeel graag wat anders willen. Maar als ik iets doe wil ik het ook direct goed doen... Dus zijn we voor een nieuwe keuken snel 15K kwijt.

Na hoeveel jaar denken jullie dat het mogelijk is om de hypotheek met 15K te verhogen?

overwaarde stelt na een jaar natuurlijk nog niet zoveel voor.... voordat we 15K overwaarde hebben zijn we minstens 5 jaar verders denk ik.
Antwoord op de vraag hangt af van:
- De inschrijving (vaak wordt een hypotheek hoger ingeschreven, in jouw geval bijv 210.000. Dan hoef je voor een hypotheekverhoging niet weer naar notaris).
- De taxatiewaarde (is het huis op 181 getaxeerd of meer?)

Je hypotheekverstrekker/tussenpersoon kan je wel meer vertellen denk ik ;)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

hypotheek is hoger ingeschreven jah: 250K

huis is geen 181K waard.. we hebben het huis gekocht voor 170K wat ook ongeveer de taxatie waarde was begin dit jaar. de rest van het geld is gegaan naar belasting ed.

waarde van huisen is sowiezo een vreemd iets, wij wonen in een 2 onder 1 kap. onze buren, onder dezelfde kap dus, hebben hun huis nu voor 190K tekoop staan.
Vader van Sophie en Lucas!

Als je 15K wilt en je investeert die in je huis dan vindt een hypo-verstrekker dat vaak ook een waardeverhoging van je huis (misschien voor 10K). In dat geval is een verhoging van je hypotheek wel mogelijk.

En het verschil 171-190 kan natuurlijk door heel veel factoren bepaald worden: keuken :), badkamer, vloeren, staat van kozijnen etc etc etc.

Wij hebben ons huis verkocht voor 265, waar andere huizen in hetzelfde rijtje weggingen (maand of twee eerder) voor 235+240..... verschil? Keuken, compleet afgewerkt en geschilderd, netjes onderhouden en dat soort zaken.

Spyro_the_Dragon wijzigde dit bericht 14-12-2006 07:46 (47%)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

quote:
Chaoss schreef op woensdag 13 december 2006 @ 23:05:
huis is geen 181K waard.. we hebben het huis gekocht voor 170K wat ook ongeveer de taxatie waarde was begin dit jaar. de rest van het geld is gegaan naar belasting ed.
De maximale hypotheek op het huis in huidige staat is dan 125% van 90% (executiewaarde) van 170k = 191.250 euro. Na plaatsing van de keuken zal het huis ook wel wat meer waard zijn, ruwweg de helft van de waarde van de keuken.
Taxatiewaarde wordt dan 178.000 euro, maximale hypotheek wordt 200.250. Je kunt dus 9000 euro extra lenen, er vanuitgaande dat je al je maximale hypotheek had. Om die 15 mille bij te kunnen lenen moet je huis iets meer dan 13 mille in waarde stijgen.

Overigens is alle rente van leningen die gebruikt worden voor (verbetering van) de eigen woning fiscaal aftrekbaar, dus niet alleen hypotheekrente. Je zou het dus ook nog buiten de hypotheek om kunnen regelen.

I'm easily satisfied with the best

Als je ook Internetbankiert bij de Rabobank, kan je in ook on-line zien tot hoe hoog je je hypotheek zonder poespas kunt ophogen. Als er nog ruimte is, kan je het gewoon on-line regelen. Gewoon inloggen met je Random Reader, en dan op Hypotheek klikken.

Als dit niet voldoende is, zul je met taxatierapporten moeten gaan werken etc.
quote:
Chaoss schreef op woensdag 13 december 2006 @ 23:05:
hypotheek is hoger ingeschreven jah: 250K

waarde van huisen is sowiezo een vreemd iets, wij wonen in een 2 onder 1 kap. onze buren, onder dezelfde kap dus, hebben hun huis nu voor 190K tekoop staan.
Je hypotheek hoger ingeschreven betekend gewoon dat je niet nog een keer naar de notaris hoeft te gaan om extra geld van de bank te krijgen.

Om je overwaarde te bepalen, nodig een paar makelaars uit om een verkooptaxatie te doen die is meestal gratis (informeer hier expliciet naar) heb ik ook gedaan toen ik mijn appartement wou verkopen en een reeele waarde bepaling wou weten. Je krijgt dan nog een telefoontje of je via hun wilt verkopen en dat wimpel je af.
ITexperience.net

Voor de starters onder ons: Planet heeft wel wat aardige artikeltjes liggen met luchtige, maar nuttige informatie:
Bijvoorbeeld een verhaaltje van iemand die zijn eerste huis gaat kopen:
http://www.planet.nl/plan...ontentid=393990/sc=cec185

Op Planet staan overigens nog meer leuke artikels over huizen enzo :)

Als ServiceDesker aan de slag? Kijk op Oasen.nl (vacature ServiceDesk) of stuur mij een bericht

Vraagje met betrekking tot de volgende (koop) situatie:

Huis staat te koop voor 139.000 euro k.k. Na bezichtiging komen we er achter dat er eigenlijk _alles_ aan moet gebeuren. Vloeren, muren, keuken, badkamer, asbest op zolder, lek in een rookkanaal, elektriciteit die niet goed is aangelegd, oude boiler + CV en dakgoten die aan vervanging toe zijn. De koper van het huis wil geen taxatie of bouwtechnische keuring laten uitvoeren en doet een bod van 126.000 euro.

Is dit niet een veel te hoog bod :?

Jah 'k ben toch malle pietje nie!

Waarom geen bouwtechnische keuring? Lijkt me in zo'n geval wel nuttig, omdat je daarmee goed kan onderhandelen.
(Zorg dat je bij de keuring aanwezig kan zijn, zoals die van VEH.)

Prijs is lastig in te schatten, natuurlijk (grootte, locatie, kamers, etc. onbekend).
quote:
The Legend schreef op maandag 08 januari 2007 @ 15:46:
De koper van het huis wil geen taxatie of bouwtechnische keuring laten uitvoeren en doet een bod van 126.000 euro.

Geen taxatie of bouwtechnische keuring laten uitvoeren ??? Simpel:niet kopen !!! Hier krijg je anders gelazer mee.

Acties: [view]

Door: André Moderator WEB/GFX/DTE
Voor 13.000 kun je aardig wat opknappen natuurlijk, helemaal als je handig bent. Maar een huis in zo'n toestand zonder bouwtechnische keuring is niet echt verstandig.

andrescholten.nl, weblog over SEO, DHTML en Webanalytics

De persoon in kwestie kan alles wel zelf dus dat scheelt een bult, waarom geen bouwtechnische keuring is mij ook een raadsel maar goed het is dan ook niet mijn geld :P

Probleem bij een openingsbod is toch ook dat er daarna pas onderhandeld wordt, dus ik vond het nogal een hoog startbod. Woonopp. is 100m2 en inhoud 270m3 volgens mij. Maar goed, bod is al gedaan geloof ik dus ik ben erg benieuwd.

WYSIWYG

Valt niets over te zeggen, misschien was de verkoopprijs al aan de lage kant, gezien alle gebreken ?

Hou wel rekening met een flinke som geld om e.e.a. op te knappen. Lijkt mij sterk dat je alles zelf gaat doen.

Pay peanuts get monkeys !

Terug

quote:
The Legend schreef op maandag 08 januari 2007 @ 15:46:
Vraagje met betrekking tot de volgende (koop) situatie:

Huis staat te koop voor 139.000 euro k.k. Na bezichtiging komen we er achter dat er eigenlijk _alles_ aan moet gebeuren. Vloeren, muren, keuken, badkamer, asbest op zolder, lek in een rookkanaal, elektriciteit die niet goed is aangelegd, oude boiler + CV en dakgoten die aan vervanging toe zijn. De koper van het huis wil geen taxatie of bouwtechnische keuring laten uitvoeren en doet een bod van 126.000 euro.

Is op zich allemaal geen ramp, kost ca. 25 a 40 K euro als je het laat doen. Belangrijk is dat de basis van het huis wel goed is, dus goede fundering, geen rotte balken, geen houtworm/ boktor. Houtwerk buiten ok.

Asbest blijkt mee te vallen, rest wordt allemaal zelf gedaan behalve misschien de dakgoot vervangen. Geen idee of je dat uberhaupt zelf kan doen :P

Weet iemand toevallig op een aannemer zich houden aan regels voor oplevering met betrekking tot bekendmaking?

Dus is er een mimimum aantal dagen/weken waarin de aannemer moeten kunnen aangeven wanneer het huis opgeleverd zal worden? Dat is namelijk erg handig voor leveringen van meubels etc.....

Acties: [view]

Door: André Moderator WEB/GFX/DTE
Dat is bij ons nieuwbouw project als volgt geregeld: op het moment dat de begane grond vloer ligt gaat de teller af. De oplevering moet dan officieel binnen 200 werkbare dagen (ongeveer 14 maand) gebeurd zijn. En de periode waarin wij gemeld krijgen dat de echte oplevering plaats zal vinden is 3 weken van te voren.

En dat is best kort aangezien de keukenboer het eigenlijk 6 weken van te voren al wil weten.

andrescholten.nl, weblog over SEO, DHTML en Webanalytics

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Astraeus

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws