Hoofdcategorieën
Topicacties

Ervaring met huis kopen

Pagina: 1 2 3 4 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 09 maart 2000

quote:
BazzH schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 08:58:
[...]

Klinkt twijfelachtig, moet ik zeggen. Dus als je een offerte aanvraagt bij de Postbank en je komt tot de conclusie dat je toch wat beters kan krijgen bij een andere verstrekker, dan moet je een boete van 1% (over de hypotheeksom?) betalen??? In mijn ogen een eersteklas wurgclausule. En wat bedoelen ze met "kosten verschuldigd" als de geldigheidsduur van 3,5 maand verlopen is? Klinkt ook nogal twijfelachtig. Dus de offerte is op dat moment niet meer geldig en je krijgt een rekening gepresenteerd? Dat zou voor mij ook zeker een breekpunt zijn. En dan ook nog eens een boete voor vervroegd aflossen (bij verkoop woning)... Je zet jezelf op deze manier wel op allerlei punten muurvast, of niet?

Ik neem aan dat ze geen reclame maken met deze voorwaarden. Lijkt me dat je daarmee je klanten aardig wegjaagt. Zeker in de welbekende kleine lettertjes, die de intermediair niet voorleest?
Het is pas een offerte nadat je het aanbod ondertekend hebt. Bij de Postbank bedoelen ze met een offerte wat anders dan gebruikelijk 8)7. Dat wordt overigens gewoon verteld door de Postbank-adviseur. Het kan zijn dat ik het mis heb, ben namelijk pas net aan het orienteren als starter. Utrecht is niet een ideale stad om te beginnen, maar dat is al eerder gemeld ;)

ITexperience.net
Reg. datum: 31 december 2000

Woei! Na een hele hoop zoeken, al zo'n 4 weken lang, ben ik alleen maar meer gaan zweven in de hele huizenmarkt.
In principe maakt me de lokatie niet zo heel veel uit, zolang het maar dicht bij de snelweg ligt en in een rustige woonwijk ligt. En dat is best veel uitzoekwerk, als je niet te dicht bij je ouderlijk huis wil wonen: ik ken de wijken niet in de nieuwe steden, dus ik zoek wat rapporten op van steden met de goede wijken, slechte wijken en criminaliteitscijfers.
Op dit moment ben ik Schiedam aan het bekijken, btw :P

Waarvoor ik eigenlijk post ( :P ): bij een appartement zie ik staan dat de gevel vermoedelijk asbest bevat. Daarbij zie ik bij een hoop andere appartementen staan dat er een asbestclausule, danwel ouderdomsclausule wordt bijgesloten. Moet ik hiervan schrikken? Moet ik hierop actie ondernemen? Moet ik dit als negatief punt beschouwen, waarop ik een appartement zou kunnen (/moeten) afwijzen?
Tjah....
Reg. datum: 23 oktober 2001

Ik heb er zelf expres voor gekozen om een nieuwer appartement te kopen. Geen asbest, betere (geluids)isolatie en vaak ook een moderne cv installatie. Op het moment dat jij iets wil gaan veranderen en er wordt asbest geconstateerd, ben je zo 10K verder.

Alleen dwazen en doden veranderen nooit van mening. James R. Lowell -- Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital. Aaron Levenstein

You'll thank me later.

quote:
Cis schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:23:
Op dit moment ben ik Schiedam aan het bekijken, btw :P
Zijn er goede wijken in Schiedam dan? ;)
quote:
Waarvoor ik eigenlijk post ( :P ): bij een appartement zie ik staan dat de gevel vermoedelijk asbest bevat. Daarbij zie ik bij een hoop andere appartementen staan dat er een asbestclausule, danwel ouderdomsclausule wordt bijgesloten. Moet ik hiervan schrikken? Moet ik hierop actie ondernemen? Moet ik dit als negatief punt beschouwen, waarop ik een appartement zou kunnen (/moeten) afwijzen?

Nee..

Wij hebben een huis uit 1981/82 (zo ongeveer de grens van wel/niet asbest) en voor dat we het kochten, hadden we al een ander huis in hetzelfde blok gezien. Daar zei de makelaar dat de vensterbanken van asbest waren. Dus het huis wat we nu hebben, heeft het ook; die makelaar zei dat hij het niet wist. Maar als je goed kijkt, zie je dat het asbest is (en als je googled op het merk/type vensterbank ook).

Het enige wat echt belangrijk is, is of het gebonden of ongebonden asbest is. Vensterbanken bevatten gebonden asbest. Niets mee doen (niet in boren dus), lekker laten zitten en er is niets aan de hand (asbest schijnt ook goede eigenschappen te hebben). Ongebonden asbest zit bijvoorbeeld in vloerbedekking, dát is niet okee (maar ik denk niet dat je dat nog ergens tegenkomt).

Meer info ook hier.
quote:
Peetman schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 21:49:
Ik heb er zelf expres voor gekozen om een nieuwer appartement te kopen. Geen asbest, betere (geluids)isolatie en vaak ook een moderne cv installatie. Op het moment dat jij iets wil gaan veranderen en er wordt asbest geconstateerd, ben je zo 10K verder.
Ach, 25 jaar oud huis en een geluidsisolatie waar de meeste huidige huizen echt niet tegenop kunnen (of je bent 300K+ verder). Wij hebben namelijk ankerloze spouwmuren. Ik heb mijn buren moeten vertellen dat ik een kaketoe (=veel herrie op sommige momenten) had; ze hadden het nog niet gemerkt..

MrSleeves wijzigde dit bericht 18-10-2006 07:56 (18%)

Reg. datum: 11 februari 2000

Misschien is een topic, wat meer gericht op hypotheken leuk, waar je in kan vermelden hoe hoog het geleende bedrag is, wat je 'bruto' afbetaald per maand, en wat dat inhoud (rente, xjaar vast, premie verzekering = bruto totaal) ofzo?

Het geeft namelijk voor mensen die een huis willen kopen een leuk 'inzicht' van wat je nou 'ongeveer' kwijt gaat zijn per maand bij een huis van xxx ton..

Mister_X wijzigde dit bericht 18-10-2006 11:19 (36%)

Vader van Sophie en Lucas!
Reg. datum: 09 november 2000

quote:
Mister_X schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 11:18:
Misschien is een topic, wat meer gericht op hypotheken leuk, waar je in kan vermelden hoe hoog het geleende bedrag is, wat je 'bruto' afbetaald per maand, en wat dat inhoud (rente, xjaar vast, premie verzekering = bruto totaal) ofzo?

Het geeft namelijk voor mensen die een huis willen kopen een leuk 'inzicht' van wat je nou 'ongeveer' kwijt gaat zijn per maand bij een huis van xxx ton..

ben bang dat als tien mensen wat variaties posten dat je het overzicht totaal kwijt bent....
(vergelijkbaar met het "wat verdient een ITer" topic)

Als je een idee wil krijgen wat je wilt lenen en wat je dat per jaar bruto/netto kost... ga even langs een bank, adviseur of de hypotheker oid... die klikken wat in het systeem en klaar....

Maar dat van mij:
465000 geleend @ 4.6% voor 14 jaar
244000 sparen via beleggingsfonds
2000 bruto
1300 netto

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties: [view]

Door: André
Moderator WEB/GFX/DTE
Ik kan het wel even noemen, maar er zit veel verschil in de diverse wensen, kosten, aanbieders, enz.

186.000 @ 4.2% voor 10 jaar
100.000 sparen via beleggingsfonds
870 bruto
540 netto.

Ik gebruik de waarde van mijn huidige polis weer in de nieuwe zodat de aflossing op 26 jaar is gezet en de rente op 30 jaar. Zo betaal ik na 26 jaar veel minder, maar ik moet dan nu maandelijks wel iets meer betalen.

andrescholten.nl, weblog over SEO en Web Analytics

Het was niet voor mezelf hoor ;)

176.000 geleent (postbank)
88.000 aflossingsvrij tegen 3.1% 6 jaar vast
88.000 tegen 3.2% 6 jaar vast

470,- + 117,- euro incl.(levensverzekering, met beleggings fonds).

Dit gaat om een nieuwbouw huis.
Mijn situatie is niet helemaal standaard maar ok 8)7

750.000 euro geleend (ABN Amro)
750.000 euro aflossingsvrij - 4,7% rente, 5 jaar vast (kloterente...zat in een rentepiek)
2937,50 bruto
~1700 netto (leve de hypotheekrenteaftrek :X)

Dit wordt afgedekt met belegd vermogen waarop ik jaarlijks ongeveer 3% rendement moet maken om effectief gratis te wonen (wat hypotheek betreft dan). Nadeel is dat je niets aflost maar gedurende de looptijd werken inflatie en waardestijging van de woning natuurlijk wel in je voordeel. Afhankelijk van de beleggingsresultaten en evt. inkomensgroei is er bovendien de mogelijkheid om tussentijds wel af te lossen.

[10:59] <Rataplan> om een nu.nl-lezer te citeren: 'iPhone is geen bijvoeglijk naamwoord' ;)
[10:59] <Arnoud> voor mij wel, het is een synoniem van matig: wat een iPhone ontvangst met deze telefoon zeg!

Max & Milo.. lief

Wij hebben het volgende:
184.300 geleend (Falcon)
90.000 afl. vrij (4% 15 jaar rentevast)
94.300 leven (4% 15 jaar rentevast)

Bruto 700 euro
netto 500 euro
+ 120 euro verzekering

Dit gaat trouwens om een bestaande rijtjeswoning

Jaspertje wijzigde dit bericht 18-10-2006 14:02 (12%)

zojuist een openingsbod gedaan op het huisje waar we gisteren zijn wezen kijken :)
ben benieuwd of ik een uitlach mail/telefoontje terug krijg :)
ze vragen 192.500 en heb een openingsbod van 165 gedaan , moet nog aardig wat gedaan worden qua onderhoud. heb ook bij het kadaster wat info opgevraagd en ze vragen een ton meer dan waarvoor ze het gekocht hebben een paar jaar geleden (7) hun hypotheek is 125.000 dus die hebben ze er zoieso al uit :P
en wil eigenlijk niet meer dan 180.000 voor dat huis uitgeven, vandaar mijn lage bod.
verder zien we het wel, willen ze niet in zee gaan , pech voor hun, ga ik weer verder shoppen.

voordelen voor mij mbt dit huis; staat al leeg en ik kan hem aanvaarden zodra financiering rond is.

edit:

zoals verwacht is het bod niet geaccepteerd :P, nu een 2e openingsbod van 175 gedaan, als ze hier niet op ingaan houd het voor ons op

Gh0stw4lk3r wijzigde dit bericht 18-10-2006 14:18 (9%)

"There is a little nut inside everyone"

WYSIWYG
Reg. datum: 10 september 2001

Zo, ook sinds kort de trotse bezitter van een koophuis. Was nog spannend, want er was zoveel animo voor het huis dat het een openbare inschrijving werd.

Dan komt het goed van pas dat je bij een tussenpersoon werkt en je de beslissing kan nemen om zonder ontbindende voorwaarden een bod neer te leggen ! :P De hele financiering was natuurlijk zo geregeld ! :)

Was voor de makelaar doorslaggevend om ons het huis te gunnen.

Huis heeft een perfecte ligging in Badhoevedorp, loopafstand van de winkels, maar ook zo op de snelweg.

Moet alleen wel bereveel aan gebeuren, ex-huurwoning, geen cv, enkel-glas, nooit iets aan gedaan...

Pay peanuts get monkeys !

Spits ya in the face!
Reg. datum: 26 oktober 2002

quote:
Gh0stw4lk3r schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:02:
heb ook bij het kadaster wat info opgevraagd en ze vragen een ton meer dan waarvoor ze het gekocht hebben een paar jaar geleden (7) hun hypotheek is 125.000 dus die hebben ze er zoieso al uit :P
[/edit]
Tja, maar zij zullen ook weer op zoek zijn naar een huis waar waarschijnlijk hetzelfde voor geldt. Maar proberen kun je altijd ;). Veekl zal ervan afhangen hoeveel haast zij met verkopen hebben.
Official Prozac Dealer!
Reg. datum: 04 april 2000

quote:
Dutch_guy schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 14:56:
Zo, ook sinds kort de trotse bezitter van een koophuis. Was nog spannend, want er was zoveel animo voor het huis dat het een openbare inschrijving werd.

Dan komt het goed van pas dat je bij een tussenpersoon werkt en je de beslissing kan nemen om zonder ontbindende voorwaarden een bod neer te leggen ! :P De hele financiering was natuurlijk zo geregeld ! :)

Was voor de makelaar doorslaggevend om ons het huis te gunnen.
Hoe je niet perse bij een tussenpersoon te werken hoor. Ik had ook al een getekende offerte van een hypotheekversterker voordat ik de huizenmarkt ging verkennen... Wilde ook perse geen top-hypotheek en dan wil een hyptheek verstreker ook wel vooraf wat doen.

Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if i have said it, unless it agrees with your own reason and you own common sense

quote:
Il Ljama schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:02:
[...]

Tja, maar zij zullen ook weer op zoek zijn naar een huis waar waarschijnlijk hetzelfde voor geldt. Maar proberen kun je altijd ;). Veekl zal ervan afhangen hoeveel haast zij met verkopen hebben.

blijkbaar niet zo veel

ik heb dus een 2e bod van 175 gedaan, komen ze terug met een tegenbod... tenminste ik kan het geen tegenbod noemen.
vraagprijs was 192.500 en ze zijn gezakt naar jawel 191.000 met bla bla als, we hebben de prijs al eens verlaagd om een grotere doelgroep aan te spreken bla bla.

nu moet er natuurlijk nog wat gedaan worden aan onderhoud wat de verkoper voor zijn rekening zou nemen. Als tegenbod wil ik als laatst nog gaan naar die 180.000 en dan fix ik zelf die dingen die hij zou doen.
ik wil er gewoon niet meer dan 180.000 voor uitgeven, simpel.
geen akkoord is pech gehad en we gaan vrolijk verder zoeken. huizen staan in uitgeest vrij lang te koop, dus ze moeten er toch een keer vanaf.

You'll thank me later.

Dat zij de prijs al eens hebben verlaagd is natuurlijk niet jouw probleem..
Ach ja, sommige verkopers zien iets te veel ¤-tekens, maar dat wordt ze door makelaars ook vaak voorgehouden.
WYSIWYG
Reg. datum: 10 september 2001

quote:
Cyberpope schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:22:
[...]

Hoe je niet perse bij een tussenpersoon te werken hoor. Ik had ook al een getekende offerte van een hypotheekversterker voordat ik de huizenmarkt ging verkennen... Wilde ook perse geen top-hypotheek en dan wil een hyptheek verstreker ook wel vooraf wat doen.
Daar heb je gelijk in, maar ik had nog niets geinformeerd over de hoogte van een hypotheek en moest snel een bod neerleggen, vandaar.

Pay peanuts get monkeys !

quote:
MrSleeves schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 15:55:
Dat zij de prijs al eens hebben verlaagd is natuurlijk niet jouw probleem..
Ach ja, sommige verkopers zien iets te veel ¤-tekens, maar dat wordt ze door makelaars ook vaak voorgehouden.
dat dat niet ons probleem is is mij gelukkig ook wel duidelijk :) ze proberen natuurlijk een spelletje te spelen, maarja op die 191 ga ik niet op in, ik wacht nog even een dagje en zal morgen maar is kijken of ze al bijgedraaid zijn.

ITexperience.net

quote:
MrSleeves schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 07:53:
[...]

Zijn er goede wijken in Schiedam dan? ;)
In Noord-Schiedam zijn 3 wijken (waaronder Kethel) wel aardig goed te bewonen :)
quote:

[...]

Nee..

Wij hebben een huis uit 1981/82 (zo ongeveer de grens van wel/niet asbest) en voor dat we het kochten, hadden we al een ander huis in hetzelfde blok gezien. Daar zei de makelaar dat de vensterbanken van asbest waren. Dus het huis wat we nu hebben, heeft het ook; die makelaar zei dat hij het niet wist. Maar als je goed kijkt, zie je dat het asbest is (en als je googled op het merk/type vensterbank ook).

Het enige wat echt belangrijk is, is of het gebonden of ongebonden asbest is. Vensterbanken bevatten gebonden asbest. Niets mee doen (niet in boren dus), lekker laten zitten en er is niets aan de hand (asbest schijnt ook goede eigenschappen te hebben). Ongebonden asbest zit bijvoorbeeld in vloerbedekking, dát is niet okee (maar ik denk niet dat je dat nog ergens tegenkomt).

Meer info ook hier.
Dankjewel. Die URL had ik reeds gevonden, maar ik vond die folder nogal "voorzichtig" en onduidelijk. Ze zijn niet echt duidelijk met wat het beste advies nou is en wat de gevaren zijn als je er helemaal niks aan doet. Ja: je moet niet gaan boren of zagen, want dat is gevaarlijk. Nee: ze vertellen niet of je het rustig 40 jaar kan laten zitten zonder gezondheidsrisico.

quote:
Cis schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 17:05:
[...]

In Noord-Schiedam zijn 3 wijken (waaronder Kethel) wel aardig goed te bewonen :)

[...]

Dankjewel. Die URL had ik reeds gevonden, maar ik vond die folder nogal "voorzichtig" en onduidelijk. Ze zijn niet echt duidelijk met wat het beste advies nou is en wat de gevaren zijn als je er helemaal niks aan doet. Ja: je moet niet gaan boren of zagen, want dat is gevaarlijk. Nee: ze vertellen niet of je het rustig 40 jaar kan laten zitten zonder gezondheidsrisico.
En laten vervangen dan?
ITexperience.net

quote:

Is een optie :)
Maar ik weet nog niet hoe duur dat is en in hoeverre dat slim is. Dat zou ik dus moeten beslissen op het moment dat ik een bezichtiging heb gedaan en er is vastgesteld waar er asbest aanwezig is en in welke mate enzo. Dan pas kan er een voorzichtige prijsopgaaf worden gemaakt, neem ik aan...
You'll thank me later.

Je kan het ook gewoon laten zitten.. alleen als het ongebonden is, zou ik het z.s.m. verwijderen.
En als het gebonden is, mag je het vaak ook zelf doen; maarja, in die gevallen is het ook geen probleem om het te laten zitten. Die los-/ongebonden crap is het nare spul.

In mijn geval zijn het alleen de vensterbanken. Daar leg ik waarschijnlijk straks toch een grotere overheen. En ik ben toch niet van plan uit te bouwen ofzo (dat mag waarschijnlijk niet eens).

MrSleeves wijzigde dit bericht 19-10-2006 08:07 (65%)

You'll thank me later.

quote:
quote:
Ik was vroeger makelaar. Toch bleef het een mysterie waarom klanten mijn courtage wilden betalen. Immers, ik was geen bouwkundige, en ook geen advocaat. Een makelaar geeft dan ook geen enkele garantie af.

Ik heb laatst een discussie gehad meet een squash-tegenstander; die deed de opleiding NVM-makelaar. Ja, zowaar een opleiding; en dan wist hij echt wel wat van bouwkunde, want hij kreeg een module bouwkunde.. :X (ik heb 'm maar even uitgelegd dat je dan nog geen ir. bent; de bouwkundige van Eigenhuis was dat wel).
Maar hij beweerde dat een NVM-makelaar verantwoordelijk is voor de verborgen gebreken als je een huis koopt met een NVM-makelaar. Daar zou hij verzekerd voor zijn (of worden, want hij was nog geen makelaar) en dus is het zijn taak om dat soort dingen op te sporen.
Ik heb de hele f***ing website van NVM afgespeurd maar het niet kunnen vinden. Wel een losse verzekering waarbij je je kan verzekeren tegen verborgen gebreken, maar dat zat volgens mij echt bovenop de courtage. En daarbij, als het zo zou zijn, dan zou de NVM daar toch veel reclame mee maken zou je zeggen.

Maargoed, de volgende keer dat hij op de squash-avond komt, dan zal ik hem weer verder aan de tand voelen. Ik blijf echter makelaars "scum" vinden, onderaan de maatschappelijke ladder imo (en weer meer motivatie om van 'm te winnen ;) ).

Acties: [view]

Door: André
Moderator WEB/GFX/DTE
quote:
MrSleeves schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 08:44:
[...]

Maargoed, de volgende keer dat hij op de squash-avond komt, dan zal ik hem weer verder aan de tand voelen. Ik blijf echter makelaars "scum" vinden, onderaan de maatschappelijke ladder imo (en weer meer motivatie om van 'm te winnen ;) ).
Mwah, die uitspraak hoor ik vaker maar ik ben het er niet mee eens. Ze nemen een hoop werk uit handen en daar mogen ze voor betaald worden. Dat die betaling op procentuele basis is en niet een vast bedrag voor de uren is dan wel weer belachelijk.

andrescholten.nl, weblog over SEO en Web Analytics

Pagina: 1 2 3 4 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: