Hoofdcategorieën
Topicacties

Ervaring met huis kopen

Pagina: 1 2 3 4 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 last

Nieuw Topic
Als bv de hypotheekshop en de hypotheker met precies dezelfde offerte komen, dan neem je toch gewoon diegene die het laagst gaat met zijn afsluitprovisie :) Helemaal handig als ze dan tegenover elkaar gevestigd zijn, kwestie van heen en weer lopen :)
Vader van Sophie en Lucas!
Reg. datum: 09 november 2000

Net twee hypotheekoffertes (Delta Lloyd en Obvion) binnen (via hypotheker) en er vallen mij twee dingen op:
- Afsluitprovisie bij beiden tegen de 5000 euro. Lijkt ons aan de hoge kant....
- Beide noemen een tweetal "doorlopende kredieten" (908 en 681 euro) die eerst moeten worden afgelost. Dit/de bedragen zegt ons helemaal niets, we hebben geen schulden voor zover we weten. Zijn dit credit card limieten oid? Er worden geen namen genoemd dus hoe kom ik daar achter?

edit:
nog even gezocht op www.bkr.nl maar daar word ik ook niet veel wijzer van.... Moet ik naar een bank om dat soort gegevens op te vragen

Spyro_the_Dragon wijzigde dit bericht 10-10-2006 23:32 (13%)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Overtuigd Dipsomaan

quote:
Spyro_the_Dragon schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 22:55:
Net twee hypotheekoffertes (Delta Lloyd en Obvion) binnen (via hypotheker) en er vallen mij twee dingen op:
- Beide noemen een tweetal "doorlopende kredieten" (908 en 681 euro) die eerst moeten worden afgelost. Dit/de bedragen zegt ons helemaal niets, we hebben geen schulden voor zover we weten. Zijn dit credit card limieten oid? Er worden geen namen genoemd dus hoe kom ik daar achter?

edit:
nog even gezocht op www.bkr.nl maar daar word ik ook niet veel wijzer van.... Moet ik naar een bank om dat soort gegevens op te vragen

Ligt er aan. Bij een hypo van 5 ton en 1% provisie is 5000 euro dus precies goed. ANders is het wel erg veel.

Die kredieten kunnen vanalles zijn. Al eens iets gekocht op afbetaling (Wehkamp/koop nu betala later actie)) of zo ? Dan kan het zijn dat je toenmalige verkopende partij het krediet neit heeft afgemeld. Neem even contact op met je intermediair, die moet bij BKR gewoon dit soort gegevens op kunnen vragen, en dan kan jij naar de verstrekker om de kredieten te laten opheffen.

Nothing is a problem once you've debugged the code

.:.H.:.I.:.P.:.

quote:
Daniel schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:59:
Als je meer dan een half procent afsluitprovisie moet betalen laat je je tillen :P Daar zit echt behoorlijk wat ruimte in.

Ach laat je je tillen is maar relatief. 6 ton voor een huis betalen dan weet je ook dat je je laat tillen. Dan kun je over die paar k een leuke heen en weer koehandel beginnen maar daar moet je gewoon zin in hebben. Die paar k had je met goed onderhandelen ook altijd nog wel van de koopsom afgekregen. Maar gek genoeg hebben mensen dan het idee dat het ook echt 6 ton waard is ipv 597k. Alles is relatief.

quote:
Spyro_the_Dragon schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 22:55:

edit:

Je kunt inderdaad bij een bank gewoon vragen wat er bij de BKR van je bekend is. En serieus, dat kan over een euro of 50 gaan als je die bij bv de Wehkamp (naaiers zijn dat) niet betaald hebt. Die geven je meteen de zwaarste BKR notering en dag hypotheek. En das best lullig als het om iets als een spijkerbroek, lingeriesetje oid gaat. Afsluitprovisie wordt gebaseerd op koopsom in de regel. Daniel vind dat je getild wordt als je meer dan 0.5% betaald, ik vind van niet.

Ik voel me persoonlijk eerder getild door een notaris die met een simpele zoek/vervang klaar is met de akte. Niet dat het veel werk is voor bank + hypotheek, maar goed dat is dan ook de instelling die je even een paar ton willen lenen. :)

Over de provisie: is idd 1%. Ik vind het gewoon een hoog bedrag, maar was ook al zo bij ons vorige huis...

Over dat krediet: wij hebben nog nooit iets gekocht op afbetaling. Wel eens iets bij Neckerman, maar dat direct per acceptgiro betaald. Snel ff contact opnemen met de bank dus....

Spyro_the_Dragon wijzigde dit bericht 11-10-2006 08:16 (74%)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

quote:
Spyro_the_Dragon schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 08:01:
Snel ff contact opnemen met de bank dus....
Jah zou ik absoluut doen, denk dat je er voor langs moet. Kan overigens makkelijk een creditcard zijn maar dan ligt het weer aan soort creditcard en hypotheekverstrekker. Relatief vallen je bedragen nog mee.. dus zou me nog niet te druk maken. Maar het is wel irritant als je zelf niet weet waar het vandaan komt lijkt me.
You'll thank me later.

Bijna alle creditcards vallen hier onder; bij het BKR wordt dan het maximale bedrag opgegeven en daar gaat de hypo-verstrekker ook vanuit (je kan namelijk, als je dat wilt, naar de bank lopen en dat geld opvragen).
Ook kan het gaan om rood kunnen staan (bij ons stond die van de Postbank niet opgegeven).

Je kan ook zelf bij het BKR info opvragen (is alleen niet gratis). Je krijgt dan meer info dan de hypo-verstrekker/bank. Die zien alleen een bedrag en een datum (en nog iets anders). Alleen jij (moet echt persoonlijk) kan het opvragen (gaat vir het postkantoor).

Ik vind het hele BKR gebeuren best irritant. Eigenlijk zouden ze iedereen elk jaar een overzicht moeten toesturen. Ik denk dat een hoop mensen dan schrikken en minder gaan lenen. Nu moet je er zelf achteraan en dat duurt weer een paar dagen.

We gaan vrijdag naar de bank voor een hypotheekafsrpaak dus dan ga ik dit gelijk opvragen. Kost alleen weer 4 euro 50 en je moet er een paar dagen op wachten... Weet ik iig wel waar het vandaan komt.

Ergo: op het moment van overdracht huis/passeren akte moet je niet rood staan en je CC netjes betaald hebben.

You'll thank me later.

Het rood staan hangt af van de bank. Bij ons heeft de Postbank geen problemen opgeleverd. De CC wel.
Mijn vriendin heeft VISA met gespreid betalen; dat komt overeen met een consumptief krediet. Bij het BKR staat het maximale bedrag dan geregistreerd. Ook de Postbank (ondanks niet gespreid betalen) stond bij het BKR.

Het gaat er niet om dat het betaald is, het gaat erom dat het limiet op 0 staat (dus al gebruik je dat ding een maand niet, bij BKR staat altijd het max. bedrag en dat is waar de bank ook vanuit gaat voor de hypo). Bij VISA kan je dat doen door één telefoontje. De CC is dan even niet bruikbaar, maar de dag na de overdracht kan je het limiet weer omhoog gooien.

Ja, het is bureaucratisch en kortzichtig..

MrSleeves wijzigde dit bericht 11-10-2006 08:43 (10%)

Acties: [view]

Door: André
Moderator WEB/GFX/DTE
Uberhaupt is een procentuele provisie waardeloos, voor elke hypotheek moeten ze evenveel werk doen alleen het bedrag veranderd.

andrescholten.nl, weblog over SEO en Web Analytics

You'll thank me later.

quote:
André schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 08:43:
Uberhaupt is een procentuele provisie waardeloos, voor elke hypotheek moeten ze evenveel werk doen alleen het bedrag veranderd.

Ach, dat geldt ook voor makelaars. Ook jammer..

Bepaalde groepen (makelaars, notarissen, hypotheekverstrekkers en -tussenpersonen) weten precies dat ze veel kunnen vragen, omdat het toch in de hypotheek zit. Dan doen mensen op één of andere manier toch niet moeilijk. Neem als voorbeeld een makelaar: een overdracht is minder werk dan een testament/samenlevingscontract, maar dat laatste is een stuk goedkoper.
Reg. datum: 02 mei 2000

quote:
André schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 08:43:

Precies.
Laat je niet verleiden door acties als "geen afsluitprovisie", want 1% afsluitprovisie heb je er al uit wanneer je 10 jaar lang een rentepercentage hebt dat 0,1 procentpunt lager is.

Ik ga een 100% aflosvrije hypotheek afsluiten en dan kan de intermediair praktisch alleen wat verdienen op de afsluitprovisie. Het meeste wordt verdient met aanvullende producten zoals overlijdensrisicoverzekering, spaar-/belegingsconstructies etc. Bij een 100% aflosvrije hypotheek met een minimale rente is er daarom weinig tot geen ruimte om af te dingen op de afsluitprovisie.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Kei-goed...
Reg. datum: 12 november 2001

quote:
Spyro_the_Dragon schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 08:29:
We gaan vrijdag naar de bank voor een hypotheekafsrpaak dus dan ga ik dit gelijk opvragen. Kost alleen weer 4 euro 50 en je moet er een paar dagen op wachten... Weet ik iig wel waar het vandaan komt.

Ergo: op het moment van overdracht huis/passeren akte moet je niet rood staan en je CC netjes betaald hebben.

Die 908 euro lijkt verdacht veel op een Krediet Op Betaalrekening (mogelijkheid tot roodstaan) van destijds 2000 gulden. Zo'n krediet wordt, ookal gebruik je het niet, wel ingeschreven bij het BKR en voor het bedrag dat je maximaal rood mag staan. (Had ik ook last van toen ik een hypotheek nam. Ik stond niet rood, maar toch moest het krediet eraf. Dat heb je in 5 minuten geregeld bij je bank.)

Toevallig ooit een credit-card of winkelpas met een limiet van 1500 gulden aangevraagd? Of nog een andere bankrekening waar je rood kan staan? Dan zal dat die andere wel zijn. Aan de bedragen te zien, stamt het in ieder geval beide nog uit de gulden-tijd.

De bedragen zijn te "mooi rond" om van wanbetaling afkomstig te zijn.

BazzH wijzigde dit bericht 11-10-2006 10:29 (15%)

Think smart........ Act stupid........
Nieuwe PC is binnuh! SPECS: hier dus.

@BazzH: zat ook al op dit spoor..... zal zo eens met de bank bellen of dit van hun komt... Zal de mogelijkheid tot roodstaan eens van alle rekeningen af laten halen...

Wel vreemd dat dit tijdens de vorige hypotheek (4 jaar terug, zelfde roodstaanmogelijkheden) niet het geval was....

God, you're ugly!
Reg. datum: 12 februari 2002

quote:
OzBoz schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 00:37:
Ik voel me persoonlijk eerder getild door een notaris die met een simpele zoek/vervang klaar is met de akte. Niet dat het veel werk is voor bank + hypotheek, maar goed dat is dan ook de instelling die je even een paar ton willen lenen. :)
Jij let dan duidelijk niet op wat je aan de notaris betaalt en wat je aan de makelaar en/of afsluitprovisie betaalt. Afsluitprovisie is veelal 1% van de hoofdsom, makelaarscourtage vaak 1,5% van de koopsom (afwijkingen naar boven én naar beneden komen uiteraard voor). Dat loopt dus bij allebei al snel in de duizenden euro's. De notaris rekent een paar honderd euro voor z'n werkzaamheden en, helaas voor jou, dat betreft dus niet alleen een 'zoek & vervang' aktie. Mocht je dat tóch denken wil ik je uiteraard nog een keer tot in detail vertellen wat de te verrichten werkzaamheden zijn. Zoals bij zoveel beroepen die iemand niet persoonlijk kent, zou dat nog wel eens vies tegen kunnen vallen... Tipje van de sluier: het maken van de akte is slechts een klein onderdeel in de te verrichten werkzaamheden voor bv de overdracht van een woning. ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order... Dikke Bertha

Gaat je nix aan

quote:
Spyro_the_Dragon schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 10:40:
@BazzH: zat ook al op dit spoor..... zal zo eens met de bank bellen of dit van hun komt... Zal de mogelijkheid tot roodstaan eens van alle rekeningen af laten halen...

Wel vreemd dat dit tijdens de vorige hypotheek (4 jaar terug, zelfde roodstaanmogelijkheden) niet het geval was....
Zorg er dan ook voor dat de bank de registratie bij het BKR weg laat halen, en vraag daar een verklaring van. Ik zelf loop hier ook tegen aan met mijn nieuwe hypotheek, en ik moet die verklaring op de dag van passeren aan de notaris overhandigen.
Kei-goed...
Reg. datum: 12 november 2001

quote:
Erik_van_H schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 10:59:
[...]

Zorg er dan ook voor dat de bank de registratie bij het BKR weg laat halen, en vraag daar een verklaring van. Ik zelf loop hier ook tegen aan met mijn nieuwe hypotheek, en ik moet die verklaring op de dag van passeren aan de notaris overhandigen.
Zo'n verklaring is niet standaard, dus daar moet je wel zelf om vragen inderdaad. Moest ik destijds ook om vragen en de baliemedewerkster vondt het een beetje "vreemd". ("Meneer, overmorgen is het krediet al uitgeschreven bij het BKR. Waarom heeft u een verklaring nodig dan?") Ik had echter alle tijd van de wereld om het te regelen, dus die verklaring lag al lang voor het passeren bij de geldverstrekker. Zo'n verklaring stelt overigens echt niks voor. Gewoon een stukje briefpapier van de bank, 1 zinnetje erop en een stempel.

Think smart........ Act stupid........
Nieuwe PC is binnuh! SPECS: hier dus.

Heb net de bank gebeld en het gaat idd om "rood-staan-mogelijkheid". Gelijk laten weghalen (is verstandig ook -> staan we niet meer rood. Wel wat spaargeld gestort om zeker te weten dat we niet rood gaan staan...). Bank stuurt verklaring dat dit doorlopend krediet is opgeheven.... BKR verwerking hiervan kan tot twee maanden duren....

Maar dan het beste nieuws 8) Huidig huis verkocht!!! :+ Heeft niet een dag te koop gestaan maar via via mensen laten weten dat het te koop kwam... zaterdag zelf wat bezichtegingen gedaan en biedingen via de makelaar (zwaar gereduceerd tarief, circa 1500 euro voor alle werkzaamheden) en nu al weg... effe drie dagen bedenktijd afwachten en de drie weken voorbehoud...

Spyro_the_Dragon wijzigde dit bericht 11-10-2006 15:32 (6%)

Iemand die ervaring heeft met de starterslening (35.000 euro) van www.svn.nl?

Onze gemeente biedt de lening aan, maar de meningen van de hypotheekverstrekkers over de lening verschillen nogal. Zonder de lening is het ook geen probleem voor mij, maar volgens de Rabo kan het mij 100 euro in de maand schelen, dus dat zou mooi meegenomen zijn :)

Lief, kreeg vandaag te horen dat de bank alle stukken mbt mijn hypotheek heeft goedgekeurd en deze op weg zijn naar de notaris. Heb ik binnenkort leuk twee hypotheken :X Maar het is wel lekker dat dat stukkie in ieder geval weer helemaal rond is. Tijd voor een borrel dus.
Reg. datum: 17 februari 2006

Als links (dwz PVDA, SP & Groenlinks) aan de macht zou komen na de verkiezingen hebben eigen huis bezitters een zwaar probleem omdat naar verwachting de huizenprijzen met ca 20% zullen dalen na afschaffing van de hypotheekrente-aftrek. In dat licht bezien is het verstandiger om even te wachten met het kopen van een huis tot na de verkiezingen, hoewel het er naar uitziet dat een coalitie van VVD-CDA aannemelijker is op dit moment..dat zou wel goed nieuws zijn voor de eigenhuisbezitters :)

Reg. datum: 02 mei 2000

quote:
rossinl schreef op maandag 16 oktober 2006 @ 22:32:
Als links (dwz PVDA, SP & Groenlinks) aan de macht zou komen na de verkiezingen hebben eigen huis bezitters een zwaar probleem omdat naar verwachting de huizenprijzen met ca 20% zullen dalen na afschaffing van de hypotheekrente-aftrek. In dat licht bezien is het verstandiger om even te wachten met het kopen van een huis tot na de verkiezingen, hoewel het er naar uitziet dat een coalitie van VVD-CDA aannemelijker is op dit moment..dat zou wel goed nieuws zijn voor de eigenhuisbezitters :)
Lees alsjeblieft eerst even de programma's van de partijen voordat je met zo'n ongefundeerde uitspraak komt:
SP:
quote:
Zoals de doorrekening van het CPB laat zien, zorgen onze voorstellen voor een stelsel waarbij voor het overgrote deel van de huizenbezitters niets verandert en alleen de rijkste Nederlanders iets minder profiteren. De enorme aanslag van de hypotheekrenteaftrek op de begroting wordt zo beperkt. Mensen met lagere inkomens met een hypotheek gaan er door dit plan zelfs iets op vooruit.
Groen Links:
quote:
De hypotheekrenteaftrek wordt omgevormd. Wie moet lenen om een huis te kopen,
krijgt een subsidie van 30% op elke euro betaalde rente. Voor mensen die nu al een
hypotheek hebben, geldt een overgangsregeling van 10 jaar.
PvdA:
quote:
- De PvdA is niet voor het afschaffen van de hypotheekrente aftrek maar voor beperking;
- deze beperking geldt niet lopende hypotheken maar alleen nieuwe gevallen;
- deze beperking raakt alleen de 5% rijkste belastingbetalers en niet modale gezinnen. Modale gezinnen merken dus helemaal niets van de PvdA plannen.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Pieuwwww blij dit geruststellende bericht te lezen...... hoop dit dat ik bij de 5% zit - dat zal wel ijdele hoop zijn :)

You'll thank me later.

Daarbij.. de linkse lente zit al in de herfst. Daarbij zijn de verkiezingen in november = koud en regen = altijd beter voor rechtse partijen dan linkse (met echt slecht weer en de SGP wint zo een zetel, die komen namelijk altijd).

Anyway, al zou het zo zijn. Dan is het niet direct na de verkiezingen dat je een huis moet aankopen. Dat duurt nog wel even. En anderzijds: als je een huis koopt, moet je wellicht ook een huis verkopen.

Maargoed, de beste oplossing is volgens mij nog altijd één tarief voor aftrekking (zeg 40%; lagere inkomens gaan er dan op vooruit). Maargoed, indirect is het gewoon inkomensnivellering.
En wat je ook doet: uiteindelijk ontstaat er altijd meer druk op de onderkant van de huizenmarkt (ofwel: goedkope huizen worden duurder, dure huizen worden goedkoper).

MrSleeves wijzigde dit bericht 17-10-2006 08:25 (29%)

Official Prozac Dealer!
Reg. datum: 04 april 2000

Laten we deze discussie voorzetten in een topic bij Themaforum: Verkiezingen

Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if i have said it, unless it agrees with your own reason and you own common sense

Pagina: 1 2 3 4 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: