Hoofdcategorieën
Topicacties

Ervaring met huis kopen

Pagina: 1 2 3 4 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 06 oktober 2006

Martijn,

Dit is een hele moeilijke vraag om te kunnen beantwoorden. Het is bijna net als het weer. Lange termijn voorspellingen zijn erg moeilijk.

Feit blijft dat de rente historisch gezien erg laag staat ( niet meer op het laagste punt ).

Renteontwikkeling is van veel factoren afhankelijk. Een voorbeeld is inflatie, als de inflatie te hoog dreigt te worden is een veel gebruikte maatregel van de centrale banken om de rente te verhogen. Om een economie een zwengel te geven is vaak een methode om deze juist weer te verlagen. Dit kan en ik zeg met nadruk kan een effect hebben. Een andere factor is natuurlijk de vraag en aanbod. Is er veel vraag op de geldmarkt dan stijgt.... is er weinig vraag op de geldmarkt dan daalt. Ook hier weer; dit kan. O-)

Even mijn persoonlijke situatie: Ik ben nu bezig met een hypotheek voor een nieuwbouwwoning. Ik kies voor 20 jr vast ( 4,3 % ). Ik ga er vanuit dat de rente op lange termijn gaat stijgen ( koffiedik kijken hoor ). Ik kies dus voor zekerheid.

Reg. datum: 02 juli 1999

quote:
Sebz26 schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 15:10:
Even mijn persoonlijke situatie: Ik ben nu bezig met een hypotheek voor een nieuwbouwwoning. Ik kies voor 20 jr vast ( 4,3 % ). Ik ga er vanuit dat de rente op lange termijn gaat stijgen ( koffiedik kijken hoor ). Ik kies dus voor zekerheid.
Mijn gedachte precies. Ik heb net 4.45% afgesloten voor bestaande bouw 20 jaar bij Fortis, voornamelijk omdat ik er een erg goed gevoel over heb. Daarbij zie ik het niet snel gebeuren dat Hypotheekrente aftrek van de een op de andere dag afgeschaft gaat worden. Als ze dat al doen moet er een compensatie komen, omdat de problemen anders niet te overzien zijn (mensen die huis moeten verkopen etc.). Op zo'n moment zullen er dus wel belastingverlagingen komen, of wordt er een overgangsperiode ingesteld.

Zo.
Reg. datum: 27 februari 2003

Dat is niet bij Fortis maar bij Fortis ASR (vroeger oa. Stad Rotterdam Verzekeringen).

My 2 cnts: Heb zelf gisteren een huis gekocht en ga (na diverse bezoeken aan hypotheekverstrekkers / tussenpersonen en gesprekken met verschillende vrienden die zelf net een huis gekocht hebben) waarschijnlijk voor een Rabobank Spaarzeker hypotheek, 20 jaar rentevast voor 4,6%. Ik zou 10 jaar voor 4,4% kunnen pakken maar diverse onderzoeken op internet laten zien dat de rente de komende 10 jaar zal blijven schommelen tussen de 4 en de 6 en van het slechtst uitgaande geval kost mij dat de tweede 10 jaar ong. 36000. Dan liever nu 0,2% meer (scheelt eerste 10 jaar ongeveer 5000). Maar goed, dacht dus eerst ook aan beleggen, lage maandlasten en ga zo maar verder maar ben uiteindelijk dus tot de conclusie gekomen dat ik liever gewoon op zeker speel (en dus sparen). En de maandlasten kan ik makkelijk betalen en dan met kids in het vooruitzicht word je opeens wat voorzichtiger. Bah, ik denk soms al als een volwassene (ben dan ook >30jr)... :+

quote:
Eijkb schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 20:00:
Dat is niet bij Fortis maar bij Fortis ASR (vroeger oa. Stad Rotterdam Verzekeringen).

My 2 cnts: Heb zelf gisteren een huis gekocht en ga (na diverse bezoeken aan hypotheekverstrekkers / tussenpersonen en gesprekken met verschillende vrienden die zelf net een huis gekocht hebben) waarschijnlijk voor een Rabobank Spaarzeker hypotheek, 20 jaar rentevast voor 4,6%. Ik zou 10 jaar voor 4,4% kunnen pakken maar diverse onderzoeken op internet laten zien dat de rente de komende 10 jaar zal blijven schommelen tussen de 4 en de 6 en van het slechtst uitgaande geval kost mij dat de tweede 10 jaar ong. 36000. Dan liever nu 0,2% meer (scheelt eerste 10 jaar ongeveer 5000). Maar goed, dacht dus eerst ook aan beleggen, lage maandlasten en ga zo maar verder maar ben uiteindelijk dus tot de conclusie gekomen dat ik liever gewoon op zeker speel (en dus sparen). En de maandlasten kan ik makkelijk betalen en dan met kids in het vooruitzicht word je opeens wat voorzichtiger. Bah, ik denk soms al als een volwassene (ben dan ook >30jr)... :+
Prima, gefeliciteerd, bewijst maar weer dat een hypotheek compleet persoonlijk is! :) Ik voel me prima bij beleggen, ik zie wel wat het wordt ;). BTW, ik ben pas 24 en mijn vriendin (ook 24) heeft het ook al over kids ;) :+

Zo.
Reg. datum: 27 februari 2003

Ik zat in eerste instantie ook op die Hybride hypotheek van Fortis ASR hoor. Vroeger ook al eens een huis gehad met aandelen en zo aflossingsvrij als maar mogelijk. Heeft toen goed uitgepakt (heb er maar 4 jaar gewoond en toch dikke winst). Nu is het voor een langere tijd (denk ik) dus dan ga je wat meer naar de zekerheid kijken, me dunkt. Jij ook gefeliciteerd natuurlijk :+ Wat ik wel wat jammer vind is de onmogelijke hoeveelheid aan opties, keuzes en mogelijkheden. Je ziet door de hypotheken de verstrekker niet meer zeg maar. En dan komen er nog verzekeringen bij kijken. Ben je een uur aan het praten en kiezen mbt een spaarhypotheek, vraag je wat er nu zou gebeuren als je wat aandelen bij de constructie wilt betrekken... Dan kan je dus weer opnieuw beginnen. Maar goed, achterom kijken als je eenmaal besloten hebt en je vast zit moet je niet te veel doen he, dan word je gek.

quote:
Eijkb schreef op vrijdag 06 oktober 2006 @ 20:41:
Ik zat in eerste instantie ook op die Hybride hypotheek van Fortis ASR hoor. Vroeger ook al eens een huis gehad met aandelen en zo aflossingsvrij als maar mogelijk. Heeft toen goed uitgepakt (heb er maar 4 jaar gewoond en toch dikke winst). Nu is het voor een langere tijd (denk ik) dus dan ga je wat meer naar de zekerheid kijken, me dunkt. Jij ook gefeliciteerd natuurlijk :+ Wat ik wel wat jammer vind is de onmogelijke hoeveelheid aan opties, keuzes en mogelijkheden. Je ziet door de hypotheken de verstrekker niet meer zeg maar. En dan komen er nog verzekeringen bij kijken. Ben je een uur aan het praten en kiezen mbt een spaarhypotheek, vraag je wat er nu zou gebeuren als je wat aandelen bij de constructie wilt betrekken... Dan kan je dus weer opnieuw beginnen. Maar goed, achterom kijken als je eenmaal besloten hebt en je vast zit moet je niet te veel doen he, dan word je gek.

Haha jah, ik snap wat je bedoeld. Ik heb op 6 september het huis gekocht. Vandaag pas de knoop doorgehakt. Zeker 10 gesprekken gehad overal, en toch raad ik dat iedereen aan, je kunt niet genoeg gedaan hebben. Het belangrijkste blijft dat je je er goed bij voelt, maar zeker ook dat je niet de eerste aanbieding aanpakt. De kleine lettertjes worden inderdaad ook steeds belangrijker, zeker nu de hypotheekverstrekkers als paddestoelen uit de grond schieten die allemaal net andere voorwaarden hebben.

Ik heb trouwens geen hybride, maar echt belegging, 60% aandelen en 40% obligaties.

Ik vind beide door jullie gekozen geldverstrekkers erg goed. Heb nog wel een tip voor Martijn:

Laat deze hypotheek door jouw tussenpersoon eens met exact dezelfde variabelen doorrekenen op basis van een spaarhypotheek bij Fortis ( ASR ). In de door jou opgegeven aandelenconstructie mag je naar mijn mening niet met 8 % rendement rekenen door het grote aandeel van obligaties. 6 en max echt 7% lijkt mij realistischer.

Daarbij liggen de verzekeringskosten voor de hybridehypotheek van Fortis ASR aanzienlijk hoger dan de verzekeringskosten van hun spaarhypotheek.

Dus nogmaals, laat eens exact dezelfde hypotheek met hetzelfde eindkapitaal, en dezelfde overlijdensrisicodekking uitrekenen. Ik denk dat je verbaasd zal staan over het netto verschil wat je extra moet betalen voor 100% zekerheid. Succes iig en ik hoor het graag van je!

Tip voor mensen die na het lezen van deze stukken denken he ik ga me eens bij deze banken informeren. Voor zowel Fortis ASR als voor de Rabobank geldt dat zij een tweesporig rente beleid kennen. Dit houdt in dat als jouw rentevastperiode is afgelopen je niet de rente krijgt aangeboden voor nieuwe klanten maar een tarief dat een stuk hoger ligt.

In de praktijk betekend dit vaak dat je zult moeten oversluiten wat uiteraard weer geld kost. Ga je dus voor een van eerder genoemde banken dan is mijn advies om geen kortere rentevastperiodes dan 10 jaar te nemen om vervelende situaties te voorkomen.

Martijn ik ging er van uit dat je 100% ging beleggen in de hybride verzekering of heb je een beleggingsrekening? Want als dat het geval is gaat het verhaal van verzekeringskosten uiteraard niet op :)

WoW
Reg. datum: 20 januari 2000

quote:
Sebz26 schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 11:50:
Tip voor mensen die na het lezen van deze stukken denken he ik ga me eens bij deze banken informeren. Voor zowel Fortis ASR als voor de Rabobank geldt dat zij een tweesporig rente beleid kennen. Dit houdt in dat als jouw rentevastperiode is afgelopen je niet de rente krijgt aangeboden voor nieuwe klanten maar een tarief dat een stuk hoger ligt.

In de praktijk betekend dit vaak dat je zult moeten oversluiten wat uiteraard weer geld kost. Ga je dus voor een van eerder genoemde banken dan is mijn advies om geen kortere rentevastperiodes dan 10 jaar te nemen om vervelende situaties te voorkomen.
Hoe zit dat bij de Postbank? Enig idee?

Software testen - You build it, I break it! - testen2008@gmail.com

WoW

Het lijkt erop dat de Postbank nog een jaar begroting probeert te halen, want ze zijn nu via intermediairs flink veel voordeelhypotheken in de markt aan het zetten.
Ik heb nu het volgende aanbod liggen:
20 jaar vast, volledig aflossingsvrij, 4,4% (nieuwbouw, geen NHG, starter op de huizenmarkt).

Het is een voordeel hypotheek, dus let even goed op de nadelen in de kleine lettertjes:
* Offerte is 3,5 maand geldig, daarna kosten verschuldigd.
* 1% verschuldigt als je toch de offerte niet neemt.
* Boete bij vervroegd aflossen als de rente lager is en je niet opnieuw bij de Postbank afsluit.
Deze laatste voorwaarde is het zwaarst, maar kan voor +0,15% rente worden afgekocht.

quote:
Ik vind beide door jullie gekozen geldverstrekkers erg goed. Heb nog wel een tip voor Martijn:

Laat deze hypotheek door jouw tussenpersoon eens met exact dezelfde variabelen doorrekenen op basis van een spaarhypotheek bij Fortis ( ASR ). In de door jou opgegeven aandelenconstructie mag je naar mijn mening niet met 8 % rendement rekenen door het grote aandeel van obligaties. 6 en max echt 7% lijkt mij realistischer.
quote:
Martijn ik ging er van uit dat je 100% ging beleggen in de hybride verzekering of heb je een beleggingsrekening? Want als dat het geval is gaat het verhaal van verzekeringskosten uiteraard niet op :)

Ik heb een deel aflossingsvrij en een beleggingsrekening inderdaad, dus geen verzekeringen en dergelijke. Daarbij is er met 6.5% gerekend, dus dat zit denk ik wel snor. Over 20 jaar zie ik wel verder, niet zo'n probleem om dan over te sluiten ;).

Bedankt voor je advies in ieder geval :)

quote:
dyna18 schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 15:14:
[...]

Hoe zit dat bij de Postbank? Enig idee?

De postbank voordeelhypotheek geldt alleen voor de eerste rentevastperiode. Dus als je rentevastperiode is afgelopen krijg je een verlengingsvoorstel tegen het "normale" postbank tarief dat aanzienlijk hoger ligt.

Ga je de clausule afkopen voor 0,15% ?

Kei-goed...
Reg. datum: 12 november 2001

quote:
dyna18 schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 15:19:
Het lijkt erop dat de Postbank nog een jaar begroting probeert te halen, want ze zijn nu via intermediairs flink veel voordeelhypotheken in de markt aan het zetten.
20 jaar vast, volledig aflossingsvrij, 4,4% (nieuwbouw, geen NHG, starter op de huizenmarkt).

Het is een voordeel hypotheek, dus let even goed op de nadelen in de kleine lettertjes:
* Boete bij vervroegd aflossen als de rente lager is en je niet opnieuw bij de Postbank afsluit.
Deze laatste voorwaarde is het zwaarst, maar kan voor +0,15% rente worden afgekocht.

Klinkt twijfelachtig, moet ik zeggen. Dus als je een offerte aanvraagt bij de Postbank en je komt tot de conclusie dat je toch wat beters kan krijgen bij een andere verstrekker, dan moet je een boete van 1% (over de hypotheeksom?) betalen??? In mijn ogen een eersteklas wurgclausule. En wat bedoelen ze met "kosten verschuldigd" als de geldigheidsduur van 3,5 maand verlopen is? Klinkt ook nogal twijfelachtig. Dus de offerte is op dat moment niet meer geldig en je krijgt een rekening gepresenteerd? Dat zou voor mij ook zeker een breekpunt zijn. En dan ook nog eens een boete voor vervroegd aflossen (bij verkoop woning)... Je zet jezelf op deze manier wel op allerlei punten muurvast, of niet?

Ik neem aan dat ze geen reclame maken met deze voorwaarden. Lijkt me dat je daarmee je klanten aardig wegjaagt. Zeker in de welbekende kleine lettertjes, die de intermediair niet voorleest?

Think smart........ Act stupid........
Nieuwe PC is binnuh! SPECS: hier dus.

Shift F7 - Nee - Ja
Reg. datum: 16 mei 2003

quote:
Dit houdt in dat als jouw rentevastperiode is afgelopen je niet de rente krijgt aangeboden voor nieuwe klanten maar een tarief dat een stuk hoger ligt.
.....
Oversluiten na het verstrijken van je rentevaste periode is boetevrij :)
Van de site van de hypotheker:
quote:
Aan het einde van de rentevastperiode moeten er met de hypotheekverstrekker nieuwe afspraken worden gemaakt over de rente. Dat is een goed moment om je hele hypotheek eens tegen het licht te houden. Het einde van de rentevastperiode is namelijk één van de schaarse momenten, dat je boetevrij iets kunt veranderen aan je hypotheek.

MCSE NT4/2K/2K3, CCA, CCEA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP + zwemdiploma A & B

WoW

quote:
BazzH schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 08:58:
[...]

Klinkt twijfelachtig, moet ik zeggen. Dus als je een offerte aanvraagt bij de Postbank en je komt tot de conclusie dat je toch wat beters kan krijgen bij een andere verstrekker, dan moet je een boete van 1% (over de hypotheeksom?) betalen??? In mijn ogen een eersteklas wurgclausule. En wat bedoelen ze met "kosten verschuldigd" als de geldigheidsduur van 3,5 maand verlopen is? Klinkt ook nogal twijfelachtig. Dus de offerte is op dat moment niet meer geldig en je krijgt een rekening gepresenteerd? Dat zou voor mij ook zeker een breekpunt zijn. En dan ook nog eens een boete voor vervroegd aflossen (bij verkoop woning)... Je zet jezelf op deze manier wel op allerlei punten muurvast, of niet?

Ik neem aan dat ze geen reclame maken met deze voorwaarden. Lijkt me dat je daarmee je klanten aardig wegjaagt. Zeker in de welbekende kleine lettertjes, die de intermediair niet voorleest?

Tja mijn indruk is dat al die voordeelhypotheken wel van dit soort kleine lettertjes hebben, die lagere rente moet natuurlijk ergens van betaald worden ;).
Met kosten verschuldigd als de geldigheidsduur verstreken is, bedoelde ik de verlengingsprovisie. Dat heeft bijna elke hypotheek wel. Alleen de periode hoelang hij geldig is verschilt.

Je moet inderdaad even goed nadenken of dit inderdaad de beste hypotheek voor je is, maar als je zeker weet dat je op een bepaalde datum gaat passeren kan deze zeer gunstig zijn.

Max & Milo.. lief

quote:
dyna18 schreef op zaterdag 07 oktober 2006 @ 15:19:

Dat 1e punt mag niet eens, met een offerte zit je nergens aan vast... Dus dat is tegen de wet (wordt zelfs gebruikt in de reclame's tegenwoordig)

Overigens is zoals al eerder genoemd het betalen van 'een boete' als je de offerte langer aanhoud normaal en de rente stijgt ondertussen (die steeg bij ons al na 1 dag)(Zo hebben wij 15 jaar vast tegen 4.0% rente kunnen krijgen (was in januari zo en eind juni pas de overdracht)
Vader van Sophie en Lucas!
Reg. datum: 09 november 2000

Ik lees hier weer een paar mooie dingen (lage rentes maar ook spannende clausule's). Morgen gesprek met Hypotheker.

Ondertussen beginnen we met het verkopen van ons huis. Spannend. Mooie deal kunnen sluiten met een makelaar die lokaal goed is. Begint in principe morgen (maandag). Maar nu komt het: vrienden van ons zijn geinteresseerd. Zeer geinteresseerd. Maar ik wil wel dat het vrienden blijven. Dus heb ik ze gezegd hun bod uit te brengen bij de makelaar - die ik dus morgenochtend ga bellen voor een nieuwe deal ;-)

Iemand ervaring met verkopen aan of kopen van vrienden? Vind het verdomd lastig/spannend.

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Reg. datum: 03 september 2002

quote:
Question Mark schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 10:46:

Uit de quote van de hypotheker lees ik alleen dat je dingen kan veranderen na het verstrijken van de rentevaste periode, niet dat je kan oversluiten. Is wel een redelijk groot verschil.

So?

quote:
Dit houdt in dat als jouw rentevastperiode is afgelopen je niet de rente krijgt aangeboden voor nieuwe klanten maar een tarief dat een stuk hoger ligt.
.....
In de praktijk betekend dit vaak dat je zult moeten oversluiten wat uiteraard weer geld kost.

quote:
Question Mark schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 10:46:
[...]
Van de site van de hypotheker:

[...]

Mark,

Als je goed leest heb ik nergens gezegd dat je een boete verschuldigd bent aan het einde van je rentevastperiode maar dat het oversluiten je weer geld kost.

Als je wilt oversluiten dan zal je opnieuw afsluitprovisie moeten betalen. Je zult opnieuw naar de notaris moeten wat uiteraard geld kost. En in de meeste gevallen zal de nieuwe bank ook van je verlangen dat je woning opnieuw wordt getaxeerd.

Shift F7 - Nee - Ja
Reg. datum: 16 mei 2003

quote:
Sebz26 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 01:11:
quote:
Als je goed leest heb ik nergens gezegd dat je een boete verschuldigd bent aan het einde van je rentevastperiode maar dat het oversluiten je weer geld kost.
Daar heb je gelijk in :) Ik ging ervan uit dat je het had over de "standaard" oversluitboete. Deze heb je niet na het verstrijken van de rentevaste periode, echter zjin er wel alle andere kosten (indien je van hypotheekverstrekker wisselt) die je terecht aanhaalt.

MCSE NT4/2K/2K3, CCA, CCEA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP + zwemdiploma A & B

.:.H.:.I.:.P.:.

Mmm jammer, niet dat ik het gezien had maar de bank was even ¤ 3200 euro afsluitprovisie vergeten in mijn hypotheek. Toch jammer dat ze het zelf wel zagen :X

quote:
OzBoz schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 19:16:
Mmm jammer, niet dat ik het gezien had maar de bank was even ¤ 3200 euro afsluitprovisie vergeten in mijn hypotheek. Toch jammer dat ze het zelf wel zagen :X
Meestal is daar wel een hoop vanaf te lullen, bij mij (Fortis) ging het van 2500 naar 2000 naar 1300 ;). (En krijg ook nog 2000 euro cadeau --> Fortis actie).

.:.H.:.I.:.P.:.

quote:
Martijn schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:48:
Meestal is daar wel een hoop vanaf te lullen, bij mij (Fortis) ging het van 2500 naar 2000 naar 1300 ;). (En krijg ook nog 2000 euro cadeau --> Fortis actie).
Je kunt in ieder geval wel merken dat ze behoorlijk zitten te azen op klanten allemaal. Maar goed, heb geen zin alles in een koehandel te veranderen. Ben wat dat betreft vrij makkelijk in een winkel is het weles anders maar ligt ook helemaal aan mijn stemming.
Als je meer dan een half procent afsluitprovisie moet betalen laat je je tillen :P Daar zit echt behoorlijk wat ruimte in.

[10:59] <Rataplan> om een nu.nl-lezer te citeren: 'iPhone is geen bijvoeglijk naamwoord' ;)
[10:59] <Arnoud> voor mij wel, het is een synoniem van matig: wat een iPhone ontvangst met deze telefoon zeg!

WoW

Ook als je het via een intermediair laat afsluiten?
Het lijkt mij lastig om dan een korting op de afsluitprovisie te krijgen.

Pagina: 1 2 3 4 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: