Gathering of Tweakers

Quicksearch
quote:
Cis schreef op zondag 24 september 2006 @ 18:25:

Nu zat ik vandaag even te kijken naar de KoopGarant-regeling van Vidomes. Bij deze regeling kun je kiezen of je 15 of 25% korting wilt. De voorwaarde is dan wel dat je bij verkoop 30 of 50% van de winst moet afstaan aan Vidomes.
Wat is jullie visie op zo'n regeling? Is dit interessant voor een starter? Het zou in mijn geval op een appartement gaan van 124.000, die dan slechts 106.000 of 93.000 kost. Het verkopen wordt uiteraard iets minder aantrekkelijk. Ik verwacht er zo'n 6 jaar te blijven wonen.

Hoe zit het dan als je het huis met VERLIES moet gaan verkopen? Stel je voor dat de overheid de hyptheekrenteaftrek afschaft. Dan worden huizen ineens 12% minder waard, en duurt het wel weer een aantal jaren voordat je het huis eventueel weer kan verkopen met winst.

En 6 jaar is naar mijn mening best lang hoor, in een appartement. Je hebt al snel ruimtegebrek.

quote:
Vraag 2 :)
Is er ergens een overzicht van alle maandlasten die je tegen kunt komen + de een geschatte hoogte daarvan? De hypothecaire lasten van mij zijn bij een max hypotheek zo'n 580 euro (voorbeeldberekening), maar daarbij komt natuurlijk nog een heleboel bij: autoverzekering, brandstof, wegenbelasting, inboedelverzekering, overlijdensverzekering, boodschappen, internet, omroepkosten, gas, water en electra.. etc etc.
Autoverzekering:

50-130 euro. (Ligt aan je schadevrije jaren en of je all risk doet, en wat de nieuwwaarde van de auto is, en het aantal kilometers op jaarbasis)

Brandstof:

ligt eraan hoeveel je rijdt. En op wat voor brandstof, en wat de auto verbruikt.

Wegenbelasting:

ligt aan het gewicht van de auto, en de soort brandstof wat ie neemt

Inboedel:

tientje per maand oid.

Overlijdensverz:

8 euro

Boodschappen:

alleen ongeveer 60 tot 80 euro per week schat ik. Ligt er ook aan of je rookt en drinkt. ;)

Internet:

ligt eraan wat voor abbo je hebt.

Omroepkosten:

15 euro per maand dacht ik (zit bij mij bij het water in)

gas en elektra:

in een appartement van 90 vierkante meter ongeveer 110 euro (helemaal als je en dikke pc hebt. En afhankelijk wat voor CV ketel er in hangt. Of het HR is of niet. ;) )

water:

ik betaal 80 euro per maand, incl kabelkosten en verontreinigingsheffing (en nog een gemeentelijke heffing, weet ik zo niet).

Zoals je ziet ligt het er maar net aan "wat je hebt".

(Je zou bij vrienden/ kenissen/ ouders kunnen informeren wat ze kwijt zijn aan de vaste lasten die je noemt)

quote:
edit: en vraag 3: Kan het veel schelen om ook bij banken apart te informeren? Ik ben niet zo'n persoon die veel onderneemt, en wou het dus eigenlijk bij de Hypotheker laten. Ik ga er vanuit dat zij mij een goed advies en een goedkope lening aanbieden.
Bij meerdere banken informeren/ laten berekenen!!! Mijn voorkeur gaat uit naar de grote bekende banken.

RappieRappie wijzigde dit bericht 24-09-2006 21:47 (50%)

ITexperience.net

quote:
RappieRappie schreef op zondag 24 september 2006 @ 21:26:
[...]

Hoe zit het dan als je het huis met VERLIES moet gaan verkopen? Stel je voor dat de overheid de hyptheekrenteaftrek afschaft. Dan worden huizen ineens 12% minder waard, en duurt het wel weer een aantal jaren voordat je het huis eventueel weer kan verkopen met winst.

Quickedit: indien nodig reageer ik nog op de rest van je verhaal, maar in ieder geval zeer veel dank voor de info (en het vele typwerk! :D )

Als je met verlies verkoopt, wordt een deel aangevuld door Vidomes. Dus dan heb je er baat bij...
quote:
dyna18 schreef op zondag 24 september 2006 @ 18:16:
[...]

Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Ik moet namelijk nu ook de onderhandeling in met de Postbank.
Geregeld via Hypotheekvisie waar we goed contact mee hebben, als het goed is kan je dit ook wel via de Postbank zelf krijgen maar ik laat hun mooi alles regelen zoals belastingteruggave enzo.

Kill bill
I was an atheist until I realized I was God

directive?

quote:
RappieRappie schreef op zondag 24 september 2006 @ 21:26:
[...]
Inboedel:

tientje per maand oid.
Dat ligt ook aan de waarde van je inboedel. Vergeet ook de verplichte WA-verzekering niet!
quote:
Overlijdensverz:

8 euro
Ik heb ook zo'n verzekering, maar dat is eigenlijk dubbelop als je ook al een levenshypotheek hebt. In dat geval is het overlijdensrisico meeverzekerd.
quote:
Boodschappen:

alleen ongeveer 60 tot 80 euro per week schat ik. Ligt er ook aan of je rookt en drinkt. ;)
Dat bedrag klopt volgens mij wel, zonder rookwaren en drank en op basis van AH-boodschappen.
quote:
gas en elektra:

in een appartement van 90 vierkante meter ongeveer 110 euro (helemaal als je en dikke pc hebt. En afhankelijk wat voor CV ketel er in hangt. Of het HR is of niet. ;) )
Ik betaal 90 euro voor 60 m2, dat was eerst 120 euro, maar ik heb het bedrag laten verlagen omdat het me erg veel leek.

Wat bij mij redelijk hoog is, is de maandelijkse bijdrage aan de VvE (125 euro) en omdat alle balkons en galerijen onlangs zijn vernieuwd, moest ik drie jaar lang ook nog eens 900 euro per jaar betalen voor het grote onderhoud dat buiten de lange termijn begroting en reservering viel.
Wel jammer dat die drie jaren toevallig net de drie jaren zijn dat ik daar woon, over een jaar ga ik waarschijnlijk weer verkopen.
quote:

[...]

Bij meerdere banken informeren/ laten berekenen!!! Mijn voorkeur gaat uit naar de grote bekende banken.
Heb ik ook gedaan nadat ik bij de Hypotheker was geweest. Ze kwamen niet in de buurt bij de offerte van de Hypotheker. Elk specifiek geval is natuurlijk anders, maar in mijn geval rekende de voordeligste bank 0,2% hogere rente. De bank wilde wel de afsluitkosten halveren omdat ik al klant was, maar dat scheelt op zo'n groot bedrag niet zoveel.

quote:
Canaria schreef op maandag 25 september 2006 @ 01:25:
[...]

Ik betaal 90 euro voor 60 m2, dat was eerst 120 euro, maar ik heb het bedrag laten verlagen omdat het me erg veel leek.

Ik betaalde op een gegeven moment 60 euro met 60 m² (alleen en redelijk zuinig doen); nu betaal ik (schriik niet) 210 euro voor 120 m² (wel redelijk wat inhoud). Heel verhaal, maar de goedkope maanden zitten er niet bij. Maargoed, het wordt wel minder. Ik houd het nu bij, zodat ik precies zie hoeveel ik per maand moet betalen (de afgelopen maanden 50 euro per maand, maar zonder douche en CV)

Vergeet ook de jaarlijkse OZB, waterschapsbelasting, verontreinigingsheffingen en andere crap niet.
quote:
Canaria schreef op maandag 25 september 2006 @ 01:25:

Ik heb ook zo'n verzekering, maar dat is eigenlijk dubbelop als je ook al een levenshypotheek hebt. In dat geval is het overlijdensrisico meeverzekerd.

Je moet ook verzekerd zijn voor de uitvaart.

-Ik kom vanavond even terug, en zal eens voorrekenen wat ik ongeveer kwijt ben per maand. Ben nu aan het werk om alles te kunnen betalen. :)

Edit:

Telefoon: 40
Gas/l/elektra (HR ketel, 150 m2): 150
autoverz. (Seat Leon, Allrisk, 9j schadevrij, nieuww 23000): 70
Wegenbelasting (Diesel 1,9TDi 1200+ Kg): 77
Internet: 50
Eweka: 7,5
Inboedel: 12
Opstal + WA: 20
Water + gem heff+ kabel: 80
Ziekenfonds AV+: 122
Uitvaartverz.: 9

Totaal vaste lasten:

637,50 :'(

En dan reken ik de telefoon + uitvaart verz. + ziekenfonds voor mijn vriendin nog niet mee. En niet te vergeten de hypotheek en de boodschappen...

:)

RappieRappie wijzigde dit bericht 25-09-2006 08:57 (41%)

quote:
Bierkameel schreef op zondag 24 september 2006 @ 13:49:
Wij hebben gisteren ook getekend voor ons eerste huis.
20 jaar vast voor 4,2% bij de Postbank, lijkt me niet slecht :)
Mja, en als je je huis wil verkopen, en een nieuw huis wil kopen betaal je 3% boete van de hypotheeksom (--> kleine lettertjes lezen). Bij een hypotheek van 2 ton is dat dus al 6000 euro, waar ze de lage rente dus dubbel en dwars mee terug verdienen. Smerige praktijken bij de postbank...

Kei-goed...
Reg. datum: 12 november 2001

quote:
RappieRappie schreef op maandag 25 september 2006 @ 08:33:
[...]

Je moet ook verzekerd zijn voor de uitvaart.
Is niet verplicht hoor. Ik heb het ook (nog) niet gedaan. Als ik op dit moment kom te overlijden, dan keert mijn levensverzekering een bak geld uit. Dat bedrag kan dan gebruikt worden voor het (deels) aflossen van de hypotheek en het betalen van mijn uitvaart. Mijn vriendin kan dan een hele lage hypotheek nemen om in het appartement te kunnen blijven wonen. Dat kan ze dan zelfs met een WAO-uitkering eventueel nog makkelijk opbrengen.

Think smart........ Act stupid........
Nieuwe PC is binnuh! SPECS: hier dus.

Reg. datum: 26 september 2006

Hallo,

Ik heb mondeling een huis gekocht.
Heb de hypotheek berekening van de Rabobank al (hoge rente)
Maar de makelaar (witte woning winkel) wil mij ook een hypotheek afsluiten.
Zij hebben meer dan 30 geldverstrekkers (allemaal buitenlandse banken)
zoals agenta in Belgie.
Ik twijfel omdat bij die buitenlandse bank de rente lager is?
Kan iemand mij adviseren of heeft iemand er ervaring mee??

Acties: [view]

Door: André Moderator WEB/GFX/DTE
Ik heb er ervaring mee: het maakt geen bal uit waar de geld verstrekkende instantie zit: een hypotheek is een hypotheek. Ik kom waarschijnlijk ook bij Argenta en anders Obvion, allebei via de Hypotheker.

Heeft iemand hier al ervaring mee:
http://www.makelaarsland.nl/

Voor ¤795 zelf je huis verkopen is niet duur. Het lijkt me wel wat.

André wijzigde dit bericht 26-09-2006 16:24 (25%)

andrescholten.nl, weblog over SEO en Web Analytics

quote:
Linda-b22 schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 16:20:
Hallo,

Ik heb mondeling een huis gekocht.
Heb de hypotheek berekening van de Rabobank al (hoge rente)
Maar de makelaar (witte woning winkel) wil mij ook een hypotheek afsluiten.
Zij hebben meer dan 30 geldverstrekkers (allemaal buitenlandse banken)
zoals agenta in Belgie.
Ik twijfel omdat bij die buitenlandse bank de rente lager is?
Kan iemand mij adviseren of heeft iemand er ervaring mee??

Makelaar <> hypotheekadviseur (over het algemeen) vind ik.
En ga sowieso niet bij één adviseur langs, maar laat meerdere offertes maken en kies daar de beste uit.

quote:
André schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 16:23:
Heeft iemand hier al ervaring mee:
http://www.makelaarsland.nl/

Voor ¤795 zelf je huis verkopen is niet duur. Het lijkt me wel wat.

Ja. Wat wil je weten?

Je moet zelf de foto's maken, verhaaltje en rondleidingen. Telefonisch krijg je advies, maar dat hebben wij niet opgevolgd. Wij (nouja, vriendin) hebben een appartement in recordtijd (voor die flat) verkocht. Waar sommigen soms meer dan een jaar bezig waren, waren wij hem binnen 5 weken kwijt, met een mooie winst (we zijn niet hebberig, bij ons was snelheid belangrijk).

Voordeel van zelf rondleiden: kan wanneer jij wil, je hoeft je huis niet uit en je weet wat je verkoopt. Het enthousiasme van mijn vriendin werkte. En ze is verpleegkundige dus kon op de meest gekke tijden haar huis laten zien (we hebben zelfs op zondagavond kijkers gehad; dat doet een makelaar niet).

Oja, we waren ook zo slim om ook op speurders te adverteren (is niet zo duur, marktplaats kost meer), met zo ongeveer alle opties aan. Op één of andere reden werd die advertentie iets van 1500 keer bekeken (terwijl anderen in dezelfde niet verder kwamen dan 150, wellicht goede tekst?).

MrSleeves wijzigde dit bericht 26-09-2006 16:30 (89%)

Acties: [view]

Door: André Moderator WEB/GFX/DTE
Klinkt goed, dan moet ik me daar toch eens goed in verdiepen.

andrescholten.nl, weblog over SEO en Web Analytics

quote:
André schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 16:34:
Klinkt goed, dan moet ik me daar toch eens goed in verdiepen.

Het was de beste makelaar waar we ervaring mee hebben. Alle "echte" makelaars vonden wij toch vooral zakkenvullers die zich absoluut niet in het betreffende huis hadden verdiept of een ander gebrek vertoonde (bijv. op de site zetten: geen 9 tot 5 mentaliteit, maar als je om 5 uur een afspraak wilde dan kon dat niet).

En telefonisch krijg je wel hulp. Ook met betrekking tot onderhandelen enzo; dat gaat via de site. Je hebt een eigen pagina waar je alle info ziet: bezichtigingen, biedingen, etc.
WoW
Reg. datum: 20 januari 2000

Spannende dag vandaag. Straks de makelaar opbellen dat de koop van het appartement wat ik op het oog heb door gaat. Daarna begint het regelen pas echt :)

Wordt een nog te bouwen appartement in een appartementencomplex in Leidsche rijn.

Software testen - You build it, I break it! - testen2008@gmail.com

Terug

quote:
Martijn schreef op dinsdag 26 september 2006 @ 11:38:
[...]

Mja, en als je je huis wil verkopen, en een nieuw huis wil kopen betaal je 3% boete van de hypotheeksom (--> kleine lettertjes lezen). Bij een hypotheek van 2 ton is dat dus al 6000 euro, waar ze de lage rente dus dubbel en dwars mee terug verdienen. Smerige praktijken bij de postbank...

Als je je huis verkoopt dan kun je volgens mij normaal altijd je hypotheek kosteloos aflossen (en een nieuwe nemen)

Alleen als je in je bestaande huis wilt blijven moet je een boete betalen indien de marktrente lager is geworden. En hoe langer je de rente vast hebt staan, hoe hoger de boete.

quote:
Bigfoot schreef op woensdag 27 september 2006 @ 10:38:
[...]

Als je je huis verkoopt dan kun je volgens mij normaal altijd je hypotheek kosteloos aflossen (en een nieuwe nemen)

Alleen als je in je bestaande huis wilt blijven moet je een boete betalen indien de marktrente lager is geworden. En hoe langer je de rente vast hebt staan, hoe hoger de boete.
En hoe groter het verschil in rente (naar beneden natuurlijk)
Gisteren gebeurde een wonder:
Rond zessen werd ik gebeld door het zonweringbedrijf dat al eerder langs was geweest (onverwacht) of ze langs konden komen om de motor te wisselen (of ze over een kwartier langs konden komen).

Na bijna 3 maanden doet de zonwering het! :)

Jammer dat de zomer afgelopen is... :/

Uiteindelijk heb ik de vorige eigenaar persoonlijk een brief gestuurd. Precies op het moment dat ik een aangetekende brief met deadline wilde gaan sturen, stond dat zonweringbedrijf voor de deur.
Ik heb het vermoeden dat de makelaar vaak gewoon geen contact heeft opgenomen met zijn klant (zeker aangezien ik van hem een telefoonnummer kreeg van een ander bedrijf dat amper in zonweringen doet). Deze makelaar heeft echt de kantjes ervan afgelopen.
quote:
Bigfoot schreef op woensdag 27 september 2006 @ 10:38:
[...]

Dat kan dus met die postbank hypotheek niet, bij verhuizing betaal je 3% boete, tenzij je je nieuwe hypotheek OOK bij de postbank doet. Kans is dat dus groot dat ze met een relatief duur bod komen, dat net iets goedkoper is dan 3% boete. Smerige zaak dus, het is zeker niet zo dat je zomaar bij verhuizing overal vanaf kan, zeker bij dit soort 'aanbiedingen' alles goed lezen. Houd 1 ding in gedachte: een bank is geen liefdadigheidsinstelling, alles wat je nu als korting krijgt betaal je ergens anders weer terug, het moet ergens vandaan komen...

Reg. datum: 08 april 2005

quote:
L-VIS schreef op donderdag 14 september 2006 @ 15:31:
Ik ga woensdag twee appartementen bezichtigen in hetzelfde complex. Ze schelen 600 EUR terwijl de ene een veel mooiere keuken heeft. Staat wel wat langer te koop.

Nou ik heb die appartementen bezichtigd, die van 600 EUR meer was echt veel mooier. Ik heb toen vooraf bepaald wat ik ervoor wilde betalen en een bod uitgebracht. Het spel werd door de verkoper precies zo gespeeld, dat mijn vooraf gestelde bedrag als bod werd geaccepteerd.

Dus ik ga woensdag het koopcontract tekenen, en proberen de financiering rond te krijgen. Moet allemaal wel lukken.

Nadenken over inrichting en spullen kopen van je spaargeld is echt heel erg leuk ;)
Reg. datum: 02 september 2006

quote:
L-VIS schreef op vrijdag 29 september 2006 @ 08:53:
[...]

Nou ik heb die appartementen bezichtigd, die van 600 EUR meer was echt veel mooier. Ik heb toen vooraf bepaald wat ik ervoor wilde betalen en een bod uitgebracht. Het spel werd door de verkoper precies zo gespeeld, dat mijn vooraf gestelde bedrag als bod werd geaccepteerd.

Dus ik ga woensdag het koopcontract tekenen, en proberen de financiering rond te krijgen. Moet allemaal wel lukken.

Nadenken over inrichting en spullen kopen van je spaargeld is echt heel erg leuk ;)

Haha dat is zeker heel leuk, vooral als je je geld dan ergens aan uit kan geven waarin je terugziet dat je er al die jaren voor gespaard/gewerkt hebt!

Wij hebben bijvoorbeeld geinvesteerd in een nieuwe keuken en een aantal nieuwe kozijnen... Waardoor de keuken nu er ontzettend leuk uitziet en ook zelfs geschikt is om in te eten.

Kijk goed rond en let op de prijzen, wij zagen bijvoorbeeld hetzelfde bed bij Bouwman Potter (Woonboulevard Poortvliet) staan voor een stuk lagere prijs als hetzelfde bed (echt hetzelde, merk, kwaliteit, kleuren materiaal) bij Morres Wonen. Op onze hele inrichting scheelde het toch een paar 100euries en dat is bij het kopen van een huis toch altijd fijn om achter de hand te hebben, zeker met het oog op soms onvoorziene zaken..

Veel plezier en als je nog hulp nodig hebt met het uitgeven van geld voor je inrichting wil ik altijd wel helpen :P haha

Heeft iemand een beetje een idee wat je aan een inrichting kwijt bent als beginner?
Terug

quote:
FrankGuthrie schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 21:25:
Heeft iemand een beetje een idee wat je aan een inrichting kwijt bent als beginner?

Tsja, wat kost een auto?

Je kunt het voor niks 2e hands krijgen, of alles door Jan de Bouvier te laten uitkiezen... (of een tussenweg de welbekende Ikea)

quote:
FrankGuthrie schreef op zaterdag 30 september 2006 @ 21:25:

Ligt geheel aan je smaak en wat je er aan uit wilt geven.

Je kan voor 1500e klaar zijn met 2e hands meubeltjes van marktplaats e.d. Of 20.000e+ als je naar de exclusieve meubelzaken gaat.

Ligt dus geheel aan jezelf.

Wij hebben 2,5 jaar terug het volgende uitgegeven:
2e hands koelkast + elec. plaat en oven: 130 euro
2,5 zits bank: gratis
hoekmeubel computer bij leenbakker: gratis / had ik al
2 poang stoelen (ikea): 99 euro per stuk
boekenkast enetri (ikea): 59,-
salontafel leksvik 99 euro (Dit was ons televisiemeubel
markor salontafel: 149 euro
Lampen: teveel :(
Gordijnen: idem
Hopen Bed (Ikea): 139 (kado van ouders)
Matrassen: Geen idee, maar ook dat was een kado :)
Eettafel + 4 stoelen : +- 150 euro (Ook ikea, weet alleen model niet)

Ik ben nog verschrikkelijk veel vergeten denk ik, maar de meest basale dingen heb je nu wel. Dit jaar hebben we trouwens een nieuwe bank gekocht (2 en 3 zits, 1700 euro) en nieuwe meubels + stoelen, 3500 euro...
Die poang gaan wij ook nog kopen; althans, één met voetenbankje voor in de slaapkamer (als leeshoekje).

Qua lampen kan je ook bij de Kwantum of de Leenbakker terecht. Ik heb er één of andere vage lamp van de Kwantum, die was daar zo'n 100 euro (nog vrij duur voor een Kwantum); precies dezelfde lamp bleek later in een lampenwinkel (kwam er toevallig langs) 600(!) euro te moeten kosten.

Maar lampen zijn wel duur ja, daar verkijk je je makkelijk op.. Maargoed, je kan ook plaffonières van de Praxis ophangen en later steeds wat bijkopen..

Gordijnen (de stof in ieder geval) kan je waarschijnlijk bij de Ikea ook wel redelijk goedkoop krijgen, of anders op de markt. Je moet dan alleen nog iemand vinden om het in elkaar te zetten (je moeder ofzo ;) ).

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Alectrona

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Tweakers.net Jobs
Tweakers.net Jobs
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws