Hoofdcategorieën
Topicacties

Ervaring met huis kopen

Pagina: 1 2 3 4 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 41 42 43 44 last

Nieuw Topic
Tjah....
Reg. datum: 23 oktober 2001

quote:
BazzH schreef op donderdag 14 september 2006 @ 14:26:
[...]
Maar aangezien je nog niks getekend hebt (toch?), is er nog helemaal niks aan de hand. Jij bent nog helemaal nergens toe verplicht. (En je bent natuurlijk al helemaal niet verplicht om te tekenen.)

Bel de makelaar gewoon. Zeg hem dat het tekenen morgen niet doorgaat omdat je nog niet alle stukken hebt gezien en dat de stukken, die je wel gezien hebt, niet compleet zijn. Je gaat gewoon pas tekenen als je alles gezien hebt. En ja, de stukken van de VVE zijn erg belangrijk. Vooral de huisregels, verslag vorige vergadering en de financiele stukken moet je zeker goed bestuderen voordat er getekend wordt. (Heb je wel een splitsingsakte gekregen? Die is ook belangrijk.)

Laat je niet overbluffen door die makelaar. Als de verkoop vanwege zijn klungeligheid of laksheid niet doorgaat, dan heeft hij wat uit te leggen aan de verkopende partij. (Want die zitten nu waarschijnlijk aan de champagne om de verkoop te vieren.) Ga je ook niet in allerlei bochten wringen tijdens telefoongesprekken met die man. Stukken niet compleet of niet naar wens = geen handtekening. Als de verkopende partij dan afhaakt, dan stinkt de boel en niet zo'n klein beetje ook.

Ik heb inderdaad nog niks getekend. En was ook zeker niet van plan om dat de doen voordat ik alles goed gezien heb. Ik moet morgen gewoon werken, dus kan ze alleen vanavond nog goed doornemen.
Ik ga zometeen inderdaad wel ff bellen dat ik ze uiterlijk vanavond om 7 uur in mijn mailbox wil vinden. Anders bel ik morgen wel voor een nieuwe afspraak.

Splitsingsakte heb ik wel gezien. Dat was allemaal in orde.

Ik heb wel nog een vraagje, wat houdt het inschrijven van de koopovereenkomst in het kadaster in?

Peetman wijzigde dit bericht 14-09-2006 15:15 (3%)

Alleen dwazen en doden veranderen nooit van mening. James R. Lowell -- Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital. Aaron Levenstein

Reg. datum: 08 april 2005

Ik ga woensdag twee appartementen bezichtigen in hetzelfde complex. Ze schelen 600 EUR terwijl de ene een veel mooiere keuken heeft. Staat wel wat langer te koop.

Hebben jullie nog zaken om rekening mee te houden tijdens een eerste bezichtiging. Ik dacht zelf aan:
  • Vragen naar eventuele renovatie plannen (flat is uit de jaren 70)
  • Vragen naar hoe de VVE is georganiseerd en eventueel de financien opvragen
  • Onderhoud kan ik zelf wel nuchter na kijken, en voordat ik ga kopen neem ik sowieso nog iemand mee.
  • Is het handig om iets van een schrijfblok mee te nemen?
  • Splitsing akte is dat trouwens wat er achter blijft en wat er bij de koop is inbegrepen??
Verder laat ik het wel over me heen komen.
You'll thank me later.

quote:
L-VIS schreef op donderdag 14 september 2006 @ 15:31:
  • Is het handig om iets van een schrijfblok mee te nemen?

Een camera... :) (aangenomen dat ze er geen bezwaar tegen hebben, maar ik zou niet weten waarom niet).
Kan je later op je gemak kijken hoe en wat.

Let bij deze leeftijd op asbest. Niet dat het heel erg is, zolang het gebonden is. Meestal zijn de vensterbanken van asbest (hebben een hele typische structuur).

Standaard dingen: leeftijd van de cv-ketel (als je die hebt), dubbel glas.

MrSleeves wijzigde dit bericht 14-09-2006 15:41 (7%)

Tjah....
Reg. datum: 23 oktober 2001

@ L-VIS
CV ketel, staat van het dak, onderhoudsplan, let op scheuren in de muren, lekkageplekken op het plafond. vraag naar loden leidingen (moeten per 2008 worden vervangen).
Bij het bouwen van een appartementencomplex wordt na de bouw de boel gesplits in appartementen. In de splitsingsakte staat beschreven in welke delen dit is gebeurd + kadastrale gegevens.

Ik heb zelf net de makelaar gebeld. De mail met alle documenten was te groot voor mijn mailbox. Dus heeft de secretaresse maar de helft opgestuurd, zonder dit in de mail te melden of te bellen. Ze zou ze morgen wel geven. Dus ik heb een ander mailadres gegeven en uitgelegd dat ik niet ga tekenen als ik het niet eerst heb kunnen doorlezen. Hopen dat ze het nu snappen, anders zoeken ze maar een andere koper, stelletje amateurs.

Peetman wijzigde dit bericht 14-09-2006 16:06 (13%)

Alleen dwazen en doden veranderen nooit van mening. James R. Lowell -- Statistics are like bikinis. What they reveal is suggestive, but what they conceal is vital. Aaron Levenstein

WoW
Reg. datum: 20 januari 2000

Ik ga morgen een gesprek hebben met de hypotheker om te zien wat mijn (financiële) mogelijkheden zijn. Toch wel spannend, zeker aangezien het in de regio Utrecht allemaal een stuk duurder is, en ik het van 1 salaris moet betalen.

Als mensen nog tips hebben hoor ik het graag.

Software testen - You build it, I break it! - testen2008@gmail.com

Reg. datum: 02 september 2006

quote:
dyna18 schreef op zondag 17 september 2006 @ 23:42:
Ik ga morgen een gesprek hebben met de hypotheker om te zien wat mijn (financiële) mogelijkheden zijn. Toch wel spannend, zeker aangezien het in de regio Utrecht allemaal een stuk duurder is, en ik het van 1 salaris moet betalen.

Als mensen nog tips hebben hoor ik het graag.

Let er vooral op dat ze niet je maximale hypotheek enkel berekenen, maar ook een hypotheek, waarbij je jezelf prettig voelt qua maandlasten. Wij hebben destijds gewoon aangegeven wat ons loon was (op dat moment van 1 persoon... ) en gezegd tegen de adviseur wat we daarvan max kwijt wilden zijn aan hypotheeklasten. Probeer een berekening te krijgen zonder belastingvoordeel (want dat is per persoon verschillend), zodat je weet wat je kwijt zult zijn, ieder belastingvoordeel wat je daarna krijgt is meegenomen.

Alvast succes er mee!

Acties: [view]

Door: André
Moderator WEB/GFX/DTE
Als starter moet je er ook rekening mee houden dat het soms handig kan zijn om wel een top hypotheek te nemen. Daardoor kun je een huis kopen dat weer net iets groter, luxer, enz is en hoef je niet na een paar jaar weer te verhuizen. Hierbij moet je wel redelijk zeker weten dat je er financieel qua salaris op vooruit gaat de komende jaren, dan zul je even een top hypotheek hebben maar dat zal al snel dragelijker worden.

Veel van mijn vrienden zijn begonnen op een flat en ik heb direct een huis gekocht, zij hebben doordat ze zijn gaan trouwen allemaal nu ook een huis gekocht en hebben hooguit 3 jaar in de flat gezeten. Veel winst zat er niet in de prijs dus in de meeste gevallen hebben ze de kosten koper er niet uit en dat is zonde. Ik daarentegen woon nog steeds (4,5 jaar) in mijn eerste woning en ga over een jaar pas een volgende stap maken.

andrescholten.nl, weblog over SEO en Web Analytics

Reg. datum: 08 april 2005

quote:
Mirreke schreef op maandag 18 september 2006 @ 08:55:
[...]

Let er vooral op dat ze niet je maximale hypotheek enkel berekenen, maar ook een hypotheek, waarbij je jezelf prettig voelt qua maandlasten. Wij hebben destijds gewoon aangegeven wat ons loon was (op dat moment van 1 persoon... ) en gezegd tegen de adviseur wat we daarvan max kwijt wilden zijn aan hypotheeklasten. Probeer een berekening te krijgen zonder belastingvoordeel (want dat is per persoon verschillend), zodat je weet wat je kwijt zult zijn, ieder belastingvoordeel wat je daarna krijgt is meegenomen.

Alvast succes er mee!

Ben ik niet helemaal met je eens. Als je in je eentje bent maakt het niet zoveel uit. Als je dan komt te overlijden bijv. dan laat je toch niemand achter met te hoge lasten. Voor arbeidsongeschiktheid kun je jezelf verzekeren.

Staar je niet blind op maandlasten. Er zijn mensen die liever hogere maandlasten hebben, maar meer zekerheid willen hebben. Deze nemen bijvoorbeeld een spaarhypotheek. Mensen die lagere maandlasten willen en meer risico nemen een belegginshypotheek (ff zwart - wit). Mijn adviseur noemde het de "lekker slapen" hypotheek, omdat er zoveel vormen zijn moet iemand zich er prettig bij voelen en 's nachts dus er goed van slapen. Laat je gewoon goed informeren, vraag verschillende berekeningen op en denk er zelf goed over na, uiteindelijk ben jezelf degene die de beslissing maakt over wat je leent en vooral hoe.
WoW

quote:
The - DDD schreef op zaterdag 24 juni 2006 @ 23:38:
Mijn hypotheek adviseur was echt zwaar relaxed.

Situatie: alleenstaand, koop appartement voor 450 bruto per maand.

Hij heeft me eerst gewoon uitgebreid verteld wat een hypotheek inhoud en wat er bij komt kijken. 2 uur later waren we klaar. Vervolgens heeft hij me verteld wat hij verstandig vindt voor mijn situatie: Geen NHG, geen overlijdens risico, eind resultaat was dan beter dan het NHG voordeel. Wie moet er wat met mijn huis als ik de pijp uit ga?

Vervolgens heeft hij ruw geschetst waar ik op moet rekenen. Dus zeg maar een voorbeeld offerte zonder enige plichtplegingen. Vervolgens heeft hij een lijstje gemaakt van dingen waar ik op moet letten in een hypotheek gesprek. Toen heeft ie me gewoon de deur uit gestuurd om met zijn lijstje te gaan shoppen bij andere verstrekkers.

Nou ben ik wel benieuwd.
Welke zaken had hij op het lijstje gezet om op te letten in een hypotheek gesprek?

WoW

Vandaag het gesprek gehad bij De Hypotheker. Hielp wel dat ik al kon aangeven welke woning ik op het oog heb, waardoor de berekening van wat mogelijk is, meer concreet te maken was. Het viel me nog allerzins mee hoeveel hypotheek er te krijgen was volgens hem (6,3 keer jaar salaris op een aflossingsvrije hypotheek; voor 4,65%; 20 jaar vast). Nou verdient hij natuurlijk meer als ik een hogere hypotheek neem, dus maar even afwachten wat de bank zelf zegt.

Morgen in ieder geval een gesprek met de Rabobank om te horen wat zij als mogelijk zien.

Max & Milo.. lief

quote:
dyna18 schreef op maandag 18 september 2006 @ 23:46:
Vandaag het gesprek gehad bij De Hypotheker. Hielp wel dat ik al kon aangeven welke woning ik op het oog heb, waardoor de berekening van wat mogelijk is, meer concreet te maken was. Het viel me nog allerzins mee hoeveel hypotheek er te krijgen was volgens hem (6,3 keer jaar salaris op een aflossingsvrije hypotheek; voor 4,65%; 20 jaar vast). Nou verdient hij natuurlijk meer als ik een hogere hypotheek neem, dus maar even afwachten wat de bank zelf zegt.

Morgen in ieder geval een gesprek met de Rabobank om te horen wat zij als mogelijk zien.
100% aflossingsvrij? Waarom zou je dan niet gewoon gaan huren... Je huis wordt nooit van jezelf (je lost immers niets af) en je speculeert heel erg op het stijgen van de woonprijs (Dat is je enige winst bij verkoop). Daarnaast heb je dan ook het onderhoud wat voor jou rekening komt (Wat bij een huurhuis niet zo is)... 100% Afl. vrij is volgens mij niet verstandig. Tenzij je natuurlijk het huis niet op een andere manier kan financieren. Maar ik zou proberen er altijd een stuk aflossing in te nemen (Spaar, Leven of Beleggen)
offtopic:
Meer verstand dan net zelf een huis gekocht en een financieel plan. pakket maken heb ik niet hoor, ben maar een simpele Hollander!

Jaspertje wijzigde dit bericht 19-09-2006 08:33 (5%)

Kei-goed...
Reg. datum: 12 november 2001

quote:
Jaspertje schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 08:31:
[...]

100% aflossingsvrij? Waarom zou je dan niet gewoon gaan huren...

Omdat je dan niet met een verhuurder zit, die ook nog aan je wil verdienen. Als je een (aflossingsvrije) hypotheek neemt, krijg je rente-aftrek. Door die rente-aftrek betaal je netto echt maar heel erg weinig rente over de hypotheek. De verhuurder krijgt die rente-aftrek niet. Een verhuurder heeft een flinke investering gedaan door het huis aan te schaffen. Over die investering wil de verhuurder rendement zien. Hij wil meer rendement dan op een spaarrekening voor lange termijn. Daarom is huren dus duurder dan een aflossingsvrije hypotheek. (over het algemeen)

quote:
Je huis wordt nooit van jezelf (je lost immers niets af) en je speculeert heel erg op het stijgen van de woonprijs (Dat is je enige winst bij verkoop). Daarnaast heb je dan ook het onderhoud wat voor jou rekening komt (Wat bij een huurhuis niet zo is)...

De verhuurder is natuurlijk ook zo vriendelijk om rekening te houden met het onderhoud, bij het bepalen van de huurprijs.

quote:
100% Afl. vrij is volgens mij niet verstandig. Tenzij je natuurlijk het huis niet op een andere manier kan financieren. Maar ik zou proberen er altijd een stuk aflossing in te nemen (Spaar, Leven of Beleggen)
offtopic:
Meer verstand dan net zelf een huis gekocht en een financieel plan. pakket maken heb ik niet hoor, ben maar een simpele Hollander!

Hangt helemaal af van de situatie waarin je zit. 100% aflossingsvrij kan een uitkomst zijn als je een spaarhypotheek niet rond kunt krijgen inderdaad. Maar ik kan me ook voorstellen dat iemand zijn geld op een andere manier wil beleggen als in het huis. In plaats van je geld stoppen in aflossing van je hypotheek, beleg je het dan op een andere manier en bouw je dus buiten je hypotheek kapitaal op.

Persoonlijk zou ik nooit een beleggingshypotheek nemen. Maar ik kan me voorstellen dat dat gevoelsmatig voor iemand anders heel anders ligt.

Think smart........ Act stupid........
Nieuwe PC is binnuh! SPECS: hier dus.

You'll thank me later.

quote:
BazzH schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 10:49:
[...]
In plaats van je geld stoppen in aflossing van je hypotheek, beleg je het dan op een andere manier en bouw je dus buiten je hypotheek kapitaal op.

Persoonlijk zou ik nooit een beleggingshypotheek nemen. Maar ik kan me voorstellen dat dat gevoelsmatig voor iemand anders heel anders ligt.

Helemaal mee eens. Dat wordt ook vaak als advies gegeven (ga zelf sparen/beleggen). Je kan er dan mee doen wat je wilt (i.p.v. dat het gekoppeld is aan je hypotheek). Als je later wilt verbouwen bv., of voor een vakantie.

Wij hebben gedeeltelijke aflossing (d.m.v. een levensverzekering); de rest sparen we (voor een keuken bv.).
[DPC]Happy Hour
Reg. datum: 14 maart 2002

quote:
André schreef op maandag 18 september 2006 @ 09:11:
Als starter moet je er ook rekening mee houden dat het soms handig kan zijn om wel een top hypotheek te nemen. Daardoor kun je een huis kopen dat weer net iets groter, luxer, enz is en hoef je niet na een paar jaar weer te verhuizen. Hierbij moet je wel redelijk zeker weten dat je er financieel qua salaris op vooruit gaat de komende jaren, dan zul je even een top hypotheek hebben maar dat zal al snel dragelijker worden.

Veel van mijn vrienden zijn begonnen op een flat en ik heb direct een huis gekocht, zij hebben doordat ze zijn gaan trouwen allemaal nu ook een huis gekocht en hebben hooguit 3 jaar in de flat gezeten. Veel winst zat er niet in de prijs dus in de meeste gevallen hebben ze de kosten koper er niet uit en dat is zonde. Ik daarentegen woon nog steeds (4,5 jaar) in mijn eerste woning en ga over een jaar pas een volgende stap maken.

Ik ben ook begonnen in een flat, mede omdat ik op dat moment nog geen baan had (afstuderen) en mijn vriedin wel. Daarnaast vond ik het praktischer om eerst eens te gaan samenwonen, voordat ik een huis ging kopen. Mocht het niet werken dan konden we vrij makkelijk uit elkaar.

Nu na een jaar is echter het moment gekomen dat we een huis hebben gekocht. Ging eigenlijk heel erg snel. Op een dag hadden we besloten om eens te gaan kijken wat we konden krijgen qua hypotheek, drie weken later hadden we een huis gekocht.

Ik ben het eens met de stelling dat je een groter huis moet nemen. We hebben dit huis ook gekocht met ongeveer het maximale wat we konden krijgen. We houden echter na alle rekeningen nog genoeg over om leuke dingen te doen, alleen veel (in verhouding tot nu) is het niet. Echter zijn we beide nog maar net begonnen met werken, dus genoeg kansen om meer te gaan verdienen.

Nintendo Wii: Zelda TP | Wii Sports | Rayman RR | Wii Play | Mercury Meltdown | Super Paper Mario

Max & Milo.. lief

quote:
MrSleeves schreef op dinsdag 19 september 2006 @ 11:04:
[...]

Helemaal mee eens. Dat wordt ook vaak als advies gegeven (ga zelf sparen/beleggen). Je kan er dan mee doen wat je wilt (i.p.v. dat het gekoppeld is aan je hypotheek). Als je later wilt verbouwen bv., of voor een vakantie.

Wij hebben gedeeltelijke aflossing (d.m.v. een levensverzekering); de rest sparen we (voor een keuken bv.).
Wat BazzH zegt klopt inderdaad, het gaat verder dan alleen de vergelijking woning. Maar het zelf sparen brengt al snel een box1/box3 probleem met zich mee. Aangezien je je spaargeld niet zomaar mag wegstrepen tegen een schuld in box1 volgens mij. Op zo'n moment wordt het fiscaal misschien wel aantrekkelijker om het in een box1 polis te stoppen (wat natuurlijk ook meteen kan, maar dan heet het een leven of spaar hypotheek (correct me if i'm wrong :))
WoW

Na met verschillende adviseurs gesproken te hebben, adviseren ze allemaal ongeveer het zelfde. Namelijk dat het beste voor starters op de huizenmarkt een aflossingsvrije hypotheek is. Dit om zo de maandlasten laag te houden.

Alleen lastig dat ik wat rond Utrecht zoek (duurste provincie van Nederland) waardoor ik naast mijn salaris ook nog zelf een zak met geld mee moet nemen.

Reg. datum: 28 april 2000

quote:
dyna18 schreef op donderdag 21 september 2006 @ 21:06:
Na met verschillende adviseurs gesproken te hebben, adviseren ze allemaal ongeveer het zelfde. Namelijk dat het beste voor starters op de huizenmarkt een aflossingsvrije hypotheek is. Dit om zo de maandlasten laag te houden.

Alleen lastig dat ik wat rond Utrecht zoek (duurste provincie van Nederland) waardoor ik naast mijn salaris ook nog zelf een zak met geld mee moet nemen.
Ja ik ken het probleem. Ik woon ook vlak bij utrecht en in deze omgeving vindt je echt bijna niks onder de 2 ton. Als je daar dan nog verbouwingskosten bij op telt moet je al een aardig salaris hebben al wil je dat in je eentje kunnen betalen.

To be, or not to be, those are the parameters

Reg. datum: 02 september 2006

Wat is het toch heerlijk wonen in brabant :D

Bij ons in de omgeving kosten vrijstaande huizen (niet al te grote huizen maar wel vrijstaand) rond de 220.000euries, meestal met een aardige lap grond erbij.
Het nadeel van een aflossingsvrije hypotheek is dat je je wel blauw blijft betalen aan de rente. Wij hebben 1/3 van onze hypotheek gedaan als aflossingsvrije hypotheek en de rest als spaarhypotheek. Handig om de maandlasten laag te houden (door die 1/3 aflosvrij) en toch ook een groot gedeelte van je hypotheek af te lossen uiteindelijk met die spaarhypotheek..
Persoonlijk zou ik niet kiezen voor een 100% aflosvrije hypotheek omdat je dan eigenlijk nog niets opbouwd. De maandlasten bestaan dan uit rente en verder geen/zeer weinig aflossing. Dus je betaalt 30jaar rente maar aan het einde van die 30 jaar moet je alsnog die 2ton af zien te lossen.

Gaat je nix aan

Klopt, maar bij een spaarhypotheek betaal je ook 30 jaar lang de volle pot aan rente, dus die rentelasten dalen niet in die 30 jaar. Houd er ook rekening mee dat er een stukje waardestijging in je huis zal zitten, en vlak ook de inflatie niet uit. 2 ton nu is niet te vergelijken met 2 ton over 30 jaar.

Ik zelf heb net ook een nieuwe hypotheek af moeten sluiten. Ik heb gekozen voor 50% aflossingsvrij en 50% beleggingshypotheek. Voor die beleggingshypotheek doe ik een eenmalige storing, waardoor ik verder alleen de rente betaal.
Max & Milo.. lief

quote:
Erik_van_H schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 08:53:
Klopt, maar bij een spaarhypotheek betaal je ook 30 jaar lang de volle pot aan rente, dus die rentelasten dalen niet in die 30 jaar. Houd er ook rekening mee dat er een stukje waardestijging in je huis zal zitten, en vlak ook de inflatie niet uit. 2 ton nu is niet te vergelijken met 2 ton over 30 jaar.
Dat is ook de bedoeling bij al die constructies, ongeacht of je spaar hebt of afl. vrij. ivm de belasting
quote:
Ik zelf heb net ook een nieuwe hypotheek af moeten sluiten. Ik heb gekozen voor 50% aflossingsvrij en 50% beleggingshypotheek. Voor die beleggingshypotheek doe ik een eenmalige storing, waardoor ik verder alleen de rente betaal.
Ook in Lelystad is het lekker goedkoop, ons normale rijtjes huis koste ons 165000 met een hypotheek van 184000. Deze hebben we opgedeeld in 50% afll vrij en 50% leven. Het idee van aflossingsvrij is naast de maandlasten laag houden, niet onnodig betalen. Als je je huis gaat verkopen met winst dan zou je die kunnen gebruiken om af te lossen. Daarnaast zou je extra inkomen uit een belegging en/of leven hypotheek daar ook uit kunnen halen.
netwerknerd pur sang
Reg. datum: 09 januari 2003

*Vragen naar hoe de VVE is georganiseerd en eventueel de financien opvrage

Zou ik als eerste doen, je zal de eerst eniet zijn die met een grote VVE schuld geconfronteerd wordt.

Voor de rest, niets zo persoonlijks als ene hypotheek.

ik heb 50/50 aflossingsvrij spaar met NHG, er was nog 1 ander alternatief voor mij, zo veel mogelijk aflossingsvrij, maar dan had ik geen nhg gehad, dus hogere rente, dus totaal maar iets van 40 euro minder maandlasten.

net als beleggen: maar een paar tientjes lagere maandlasten, en meer risico, dus ik dacht, laat maar, ik doe het makkelijk :)

en voor de mede provincie utrechters.. het is zwaar inderdaad, ik heb bijna 190k betaald voor een klein hoekhuisje, maarja, wel op fietsafstand van utrecht :)

En klagen: Neah, de prijzen zijn sinds ik het gekocht heb gemiddeld 4.6 procent gestegen in de provincy utrecht (bron: kadaster) en mijn netto maandlasten zijn maar 100e hoger dan een huurflat die ik hiervoor had.

kortom: prima zo :P

Ik routeer dus ik ben - CCNP CCSP CCSE

Diesel Power

Wij hebben gisteren ook getekend voor ons eerste huis.
20 jaar vast voor 4,2% bij de Postbank, lijkt me niet slecht :)

Kill bill
I was an atheist until I realized I was God

WoW

quote:
Bierkameel schreef op zondag 24 september 2006 @ 13:49:
Wij hebben gisteren ook getekend voor ons eerste huis.
20 jaar vast voor 4,2% bij de Postbank, lijkt me niet slecht :)

Mag ik vragen hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Ik moet namelijk nu ook de onderhandeling in met de Postbank.

ITexperience.net
Reg. datum: 31 december 2000

Jongelui... ik ben inmiddels een paar maandjes rustig aan het kijken voor een huisje, allemaal nog vrij passief.
Twee weken geleden heb ik een gesprek gehad bij de Hypotheker. Hij heeft mijn max hypotheek uitgerekend op +/- 148.000, wat betekent dat ik zo'n 135.000 voor een huis (appartement :) ) kan uitgeven.
Nu zat ik vandaag even te kijken naar de KoopGarant-regeling van Vidomes. Bij deze regeling kun je kiezen of je 15 of 25% korting wilt. De voorwaarde is dan wel dat je bij verkoop 30 of 50% van de winst moet afstaan aan Vidomes. Op zich lijkt me dit wel interessant, omdat je hierdoor
• een duurder appartement kan kopen. of
• een veel lagere hypotheek kan nemen

Wat is jullie visie op zo'n regeling? Is dit interessant voor een starter? Het zou in mijn geval op een appartement gaan van 124.000, die dan slechts 106.000 of 93.000 kost. Het verkopen wordt uiteraard iets minder aantrekkelijk. Ik verwacht er zo'n 6 jaar te blijven wonen.

Vraag 2 :)
Is er ergens een overzicht van alle maandlasten die je tegen kunt komen + de een geschatte hoogte daarvan? De hypothecaire lasten van mij zijn bij een max hypotheek zo'n 580 euro (voorbeeldberekening), maar daarbij komt natuurlijk nog een heleboel bij: autoverzekering, brandstof, wegenbelasting, inboedelverzekering, overlijdensverzekering, boodschappen, internet, omroepkosten, gas, water en electra.. etc etc.

Alvast dank. Linkjes met relevante, gerichte informatie zijn ook welkom :)

edit: en vraag 3: Kan het veel schelen om ook bij banken apart te informeren? Ik ben niet zo'n persoon die veel onderneemt, en wou het dus eigenlijk bij de Hypotheker laten. Ik ga er vanuit dat zij mij een goed advies en een goedkope lening aanbieden.

Cis wijzigde dit bericht 24-09-2006 19:27 (7%)

WoW

Ik zou zo'n regeling niet gebruiken om een lagere hypotheek te nemen. Als je het zonder zo'n regeling ook voor elkaaar kan krijgen is dat altijd gunstiger op de lange termijn.
Alleen als het alleen maar met deze regeling mogelijk is om iets te krijgen zou ik er gebruik van maken.

Pagina: 1 2 3 4 ... 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... 41 42 43 44 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: