quote:
Tja.. dat is maar de vraag, wat het je het netto per maand scheelt. Als in 20.000 aflos (fors bedrag), scheelt me dat per maand 50 euro netto (afgerond, minus belastingvoordeel op basis van mijn 5% hypotheek)... Tja.. Ik kan op dit moment met die 20.000 wel leukere dingen doen dan nu 50 euro per maand. (Daarbij 20.000 wegzetten tegen 3% is.... jawel 50 euro per maand, dus bij alles boven de 4% rendement ga ik winst maken als ik het op een spaarreken zet en daarvan die 50 vanaf pak.. zelfs als ik dan 75 euro pak heb ik na 30 jaar nog geld over ) Dus pas als ik 40.000 euro af ga lossen begint het me echt te schelen in maandlasten (maar ja.. dat lever ook weer meer rente op dus ook dan is het gunstiger om het in een depot te zetten ipv in je hyptheek).
Daarbij wat is die 20.000 euro nog over 30 jaar. Nu is het veel geld ja. Maar mijn ouders hebben zeer en zeer hard moeten twijfelen toen zij hun huis kochten. Alles was op het randje en het was toch wel heel veel geld. Erg veel. Moesten nog extra lenen bij ouders en broers..Dus hou zouden ze dat ooit terug betalen, maar was wel vrijstaand het huis..... Dat ging om 17.500 GULDEN in 1962.
Tel dan 30 jaar later.. Toen was die 17.500 gulden een schijntje om te betalen.
Uitgaande van 2% inflatie per jaar, is die 20.000 over 30 jaar nog maar 13.000 euro waard.
quote:
2 aspecten...
Neem je mee dat je van die 5,25% maar effectief een stuk minder betaald?? Zo blijft er van mijn 5% hypotheek, na hyptheekrente aftrek effectief slechts 3,45% over
En voor die 0,2% renteverschil heb ik het liever op mijn spaarrekening staan, waar ik indien mij dat uitkomt iets directer over kan beschikken als dat ik weer aan mijn hyptheek moet gaan rommelen om die op te hogen oid omdat ik geld nodig heb voor iets...
Maar wellicht lul ik gemakkelijk omdat ik mijn hypotheek al niet afgesloten heb op maximale waarde. Echter mijn hyptheek had nog een stuk lager kunnen zijn. Maar het was gunstiger (fiscaal gezien) om dat in een fonds te zetten waarmee ik mijn maandlasten druk (door daar geld uit te halen) dan dat bedrag in mindering te brengen om mijn hyptheek. (net wat ik in mijn eerste paragraaf uitleg).
Zolang HRA bestaat is aflossen niet per definitie gunstig.
Cyberpope wijzigde dit bericht 21-06-2006 10:09 (14%)
Believe nothing, no matter where you read it or who has said it. Not even if i have said it, unless it agrees with your own reason and you own common sense