Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last
Reageer Nieuw Topicquote:DaNiEl KuNsT schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:11:
fijn, heb ik dus de L versie gekregen (staat niet op de site) en k had al 2 16MHz kristallen
nouwjah, maar eens kijken hoe k dat dan regel...
Er zit ook gewoon een interne oscillator in van max 8Mhz, die heeft dus geen externe componenten nodig. Deze is wel minder precies dan een kristal maar voor veel toepassingen maakt dat niet uit. In dit geval waarschijnlijk ook niet.
Trouwens, als je die L versie op 4.5-5.0V zet kun je em volgens mij wel op 16Mhz draaien. In de datasheet wordt bij 'external clock drive' de max frequentie aangegeven, afhankelijk van de voedingsspanning. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen L en niet-L dus ik denk dat het kan op 5V.
madwizard wijzigde dit bericht 14-01-2006 12:18 (23%)
Speed grades:
- 0 - 8 MHz for ATmega32L
- 0 - 16 MHz for ATmega32
k gok t er maar niet op...
Ja maar dat gaat waarschijnlijk over de hele spanningsrange. Een ATmega32L haalt niet in alle gevallen 16Mhz, de ATmega32 wel. Maar bij de electrical characteristics wordt er geen onderscheid gemaakt, terwijl dat wel gebruikelijk is in datasheets als ze echt verschillen. Ik zou het er iig wel op gokken. Het is niet echt een andere processor maar met lagere spanningen is het gewoon lastiger hogere kloksnelheden te halen.quote:DaNiEl KuNsT schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 12:24:
bovenaan de datasheet, bij de summary zeg maar, staat wel:
Speed grades:
- 0 - 8 MHz for ATmega32L
- 0 - 16 MHz for ATmega32
just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone
Ik denk dat het allemaal wel te doen is als je een beetje gaat zoeken naar tutorials.
C en java verschillen elkaar toch niet zoveel op dit niveau. Java heeft wat leukere nieuwe functies en C is een stuk basischer.
Ook word C vaker gebruikt bij microcontroller projecten en kan je dus door c te leren makkelijker doorgaan met nieuwe projecten
maargoewd, met die uC wil niet helemaal lukke. k kan nu het programmatje erin flashen met ponyprog, ik kan het er weer uithalen, maar het ding zelf doet verder niets. k heb gewoon het voorbeeld grbuikt van www.AVRbeginners.net , maar k moet zeggen dat het niet heel erg beginners is (geen uitleg over aansluiting, alleen met zo'n speciaal bord
k heb nu de VCC en de AVCC aan de +5v
de 2 GND's aan de Ground
de XTAL1 en XTAL2 aan een kristal, en die weer via 2 22pF condensatortjes aan de GND
verder de reset met een 4,7K weerstand aan de +5v en via een drukschakelaar aan de GND
aan PB0, PB1 en PB2 een ledje via een 470 ohm weerstand aan de GND
aan PA0, PA1 en PA2 een ledje via een 470 ohm weerstand aan de +5v (precies andersom dus als die andere om te testen of t zo wel werkt)
code:
1
2
3
4
5
6
7
| .org 0x0000 rjmp main main: ldi r16, 0xFF out DDRB, r16 loop: rjmp loop |
dit heb ik in een .hex bestand staan die ik in ponyprog laadt, waarom werkt het niet
madwizard, kun je me anders even toevoegen op msn ?
quote:roborobbie schreef op zaterdag 14 januari 2006 @ 14:24:
Ik hb dus de Asuro robot, moet hem programmeren in C, maar het kan ook met java heb ik begrepen..( atmel uC) Nu heb ik 0,0 verstand van programmeren dus heb ik nog een schone lei.. Is het dan handiger om java te leren dan C, omdat java me een recentere taal lijkt?
Ik wist niet dat er ook een java runtime was voor de AVR, heb er nog nooit iemand in zien programmeren iig. Java is wel een hogere programmeertaal dan C, C is vrij direct om te zetten naar machinecode, net even hoger dan assembler maar nog steeds dicht bij de processor. Java leunt erg op de runtime en is object georienteerd, wat voor een microcontroller (dat toch maar een simpel ding is vergeleken met een PC) misschien voor wat veel overhead zorgt. Maar goed ik heb er geen ervaring mee verder. Wel is de AVR erg op C geoptimaliseerd, er is goed over de instructieset nagedacht om veel voorkomende constructies in C makkelijk te kunnen implementeren. C is dus in ieder geval een goede keus. Assembler is ook een optie, voor de die-hard optimalisaties. Maar de C compilers produceren ook best goede code. AVR Studio, de gratis IDE van Atmel heeft sinds kort ook ondersteuning voor avr-gcc, waarmee je dus C kunt programmeren (en simuleren+debuggen!) in de IDE.
quote:DaNiEl KuNsT schreef op zondag 15 januari 2006 @ 00:04:
k heb nu de VCC en de AVCC aan de +5v
de 2 GND's aan de Ground
de XTAL1 en XTAL2 aan een kristal, en die weer via 2 22pF condensatortjes aan de GND
verder de reset met een 4,7K weerstand aan de +5v en via een drukschakelaar aan de GND
Dat klopt iig, kristal werkt wel alleen als de juiste fuse bits geset zijn, anders wordt de interne oscillator gebruikt. Maar misschien wist je dat al (ik had het ook al een keer gezegd).
quote:aan PB0, PB1 en PB2 een ledje via een 470 ohm weerstand aan de GND
aan PA0, PA1 en PA2 een ledje via een 470 ohm weerstand aan de +5v (precies andersom dus als die andere om te testen of t zo wel werkt)
Beide manieren zullen werken (met de juiste code
quote:
code:
1 2 3 4 5 6 7 .org 0x0000 rjmp main main: ldi r16, 0xFF out DDRB, r16 loop: rjmp loop
DDRB is het Data Direction Register B. Deze geeft alleen aan in welke richting de data op poort B gaat. Een 1 in een bit geeft aan dat die poort een output is, een 0 dat het een input is. Je zet alle bits op 1, wat betekent dat alle pins van poort B een output zijn. Dat is goed, maar je hebt nog niet aangegeven wat de output dan moet zijn. Dat staat in PORTB. Standaard zal die wel 0 zijn, zodat je nu alle outputs aan GND hebt. Als je LEDs dan via een weerstand op GND staan heb je natuurlijk geen spanning over de LED. Wat je dus nog moet toevoegen is out PORB, r16. Daarmee zet je de pins op output 1, oftewel VCC (5V).
Zal ik morgen doen, eerst even slapenquote:madwizard, kun je me anders even toevoegen op msn ?
Weet iemand goede referentiesites voor programmeren in C? heb wel de uitleg van suro maar die is zo beknopt.. Ik wil graag ook weten wat het doet als ik iets type in plaats van zomaar aannemen..
Zijn er al mensen met nieuwe foto's van hun robots?
Reg. datum: 30 maart 2002
Was het veel/moeilijk werk om het te solderen? En kunnen jullie even wat foto's posten? Ik ben erg benieuwd
Verder is er een goede duitse community en engelse ook, er is ook een wiki ASURO (Another Small and Unique Robot from Oberpfaffenhofen
De asuro is redelijk goedkoop voor wat hij kan. Je krijgt er alles bij dus je hoeft alleen een soldeerbout te hebben en tin/litze..
kopen dus dan heb ik er ook weer een genoot bij die kan helpen programmeren..
Via de wiki kom je ook op sites waar mensen de asuro laten balanceren, ook heel gaaf..
Ik heb er trouwens ook direct een 30 W soldeerbout bij gekocht (4 euro) en ook maar een standaard.
There are 10 types of people. Those who do understand binary and those who don't.
Reg. datum: 26 mei 2004
Vanmiddag een Asuro besteld, en soldeerbout gekocht.
Lamme lui btw bij Conrad, ik belde om te vragen of ze um op voorraad hadden zodat ik even langs kan komen.
Ja is op voorraad maar je kan niet langs komen.
Ehmm?
Hij is op voorraad om te kunnen bestellen.
WTF?
nvm
Letop: Dat USB IR ding HOEF je niet te kopen, alleen waarneer je geen seriele poort op je mobo hebt.
Heb hier en daar wat C voorbeeldjes bekeken. Heb nog nooit in C geprogrammerd alleen Java op school. Maar weer eens een nieuwe uitdaging.
Als Conrad ff opschiet dan kunnen we zo ongeveer samen bouwen hier :-)
Eigenlijk zou Tweakers.net geld moeten krijgen voor deze reclame:P toch weer een stuk of 4-5 mensen die een Asuro kopen door dit tropic ;-)
Voor de mensen die het nog niet wisten:
http://www.arexx.com/arex...ram=p_asuro_downloads.dat
kan je test progie downloaden om te chekken of je ding werkt
Maxxi wijzigde dit bericht 16-01-2006 21:37 (28%)
Zou gemakkelijker zijn, omdat ik dan beide accu's in 1 nachtje ongestoord kan laten opladen.
Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker
Ik zit vooral met gebrek aan tijd. Maar het lijkt me de moeite waard om eens een zaterdag middag voor uit te trekken.
Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad
quote:Ibex schreef op maandag 16 januari 2006 @ 21:58:
Hm, ik heb hier 2 6V loodaccu's die ik in serie schakel om die 12V te gebruiken om mijn boot te voeden. Nu, ik wil die accu's opladen, en heb hiervoor een loodaccu lader voor 2, 6 of 12V. Nu hoor je me al komen; moet ik de twee accu's een voor een opladen op de 6V stand, of kan ik de twee accu's in serie geschakeld op de 12V stand opladen?
Zou gemakkelijker zijn, omdat ik dan beide accu's in 1 nachtje ongestoord kan laten opladen.
Gewoon in serie op 12V opladen.
Loodaccu's (en NiMH / NiCD cellen ook) kan je prima in serie opladen. Zo'n beetje elke ups / "penlitelader" / accupack werkt op die manier.quote:booger schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:08:
Ik zou ze niet op 12v zetten, want dat kan de accu niet hebben. Je zou ze dan aan 6v zetten maar ik weet niet ofdat de oplader dat trekt. Het beste is om ze even los te maken en elk afzonderlijk op te laden.
PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker
Na het eten zal ik foto's maken en posten en ga ik beginnen met bouwen.
Er zit alleen geen (Nederlandse) handleiding bij, dus moet ik de engelse printen. En dat duurt lang, want m'n printer kan zo'n groot bestand nauwelijks aan.
There are 10 types of people. Those who do understand binary and those who don't.
Dan heb je hem zeker niet bij Conrad gehaald. Want daar staat:quote:wouterdeg schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 17:25:
Asuro is binnen!!
Na het eten zal ik foto's maken en posten en ga ik beginnen met bouwen.
Er zit alleen geen (Nederlandse) handleiding bij, dus moet ik de engelse printen. En dat duurt lang, want m'n printer kan zo'n groot bestand nauwelijks aan.
quote:Omvang levering:]
Bouwpakket
Software
RS-232 kabel
Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.
souderkeamer wijzigde dit bericht 17-01-2006 19:08 (3%)
Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?
wouterdeg wijzigde dit bericht 18-01-2006 12:03 (84%)
| Bouwverslag Asuro |
Hieronder staat een verslagje van het bouwen van mijn Asuro robot kit. Bij gebrek aan digitale camera zullen jullie het met webcamfoto's moeten doen. |
Plaatje op imageshack (popups!) |
Alles ligt klaar om te beginnen. Uiteraard zie je de Asuro kit uitgepakt. Ik heb er direct maar een soldeerbout bijgekocht en een standaard. Ook had ik geen tin. Ik de heb de kleinste hoeveelheid gekocht die ik kon vinden. Dat is 1mm doorsnede 1 meter lang (0,95 euro). Dit is genoeg! Rechtsonder zie je de handleiding. Deze werd niet meegeleverd zoals Conrad zegt op de site De enige mogelijkheid is om de Engelse (of Duitse) handleiding zelf uit te printen. Dat is trouwens nog een flink pak papier, 78 pagina's. |
Op deze foto ligt de PCB op een cdrom. Dan krijg je een goed idee van de grootte van het ding. Toen kon het bouwen beginnen. In de handleiding wordt aangeraden om een tafelklemmetje oid (a third hand) te gebruiken. Ik ben erachter gekomen dat een levende derde hand nog beter werkt. Gelukkig had mijn huisgenoot er daar 2 van, dus kon hij mij goed helpen. (Bedankt!!) Het solderen is op zich goed te doen. Bij mijn soldeerbout zat maar 1 punt en dat is een hele dikke, 4mm. Toch was het ook daar best wel mee te doen. Iets lastiger is soms het zoeken van de juiste onderdelen. Daarbij is enige electroniva kennis wel zeer gewenst. Ook daarbij kon mijn huisgenoot (ook mede Tweaker trouwens) wederom mijn tekorten oplossen. |
De infrarood module is klaar. Ik heb trouwens bewust niet de USB module erbij gekocht, ondanks dat ik 'em wel graag op de USB poort wil zetten. De USB module kost nl. 20 euro extra, en dan heb je 2 IR modules waarvan 1 nutteloos. En een kabel voor USB=> Serieel (RS 232) is veel goedkoper. Het solderen van dit dingetje is vrij makkelijk. |
En hier zit Asuro bijna in elkaar. Er ontbreken nog een aantal onderdelen: De chips. Die hoef ik er alleen maar op de drukken. De halve tafeltennisbal. Hier zit 'ie er wel los onder, maar ik moet om nog wel vastlijmen. De motortjes moeten ook nog vastgelijmt worden. Het batterijenblok zit nog los. Maar dat bindbandje kan niet weer los, dus als ik em strak aantrek kan ik niet meer de batterijen vervangen. Ik denk dat ik het batterijenblok ook vast moet lijmen en de bindband weg moet gooien. En dan mist er nog 1 onderdeel: |
een weerstand. Nummer 23 (1 MegaOhm, 5%) om precies te zijn. Door iets te veel gepruts was een pootje afgebroken van die weerstand. En helaas hadden we die niet liggen. Mijn huisgenoot neemt die a.h.g.i. vandaag mee van school (oeh, dat mag niet). Zodra die er is kan ik em afmaken en beginnen met het software gebeuren. I'll keep you informed! |
Reg. datum: 13 januari 2006
weet er iemand of ik een robot van en pc kan maken
volgens mij wel maaar ik weet het niet zeker
en als het toch zou kunnen zou je me dan a ub willen vertellen hoe het moet
want ik heb toch nog een paar oude pc 's staan
shiwa729 wijzigde dit bericht 18-01-2006 15:36 (12%)
Het tweede antwoord is : Nee, vergeet het maar.
In principe kan je best een pc gebruiken voor een robot. Maar een pc heeft zelf geen actuatoren (motortjes ed) en de aansturing van evt. aangesloten actuatoren is niet eenvoudig. Daar komt dan nog het probleem van de energievoorziening bij.
Kortom het kan wel, maar is zeker niet makkelijk en er is al helemaal geen eenduidige werkwijze voor zoals je vraagt.
Je moet dan echt verstand hebben van electronica en programmeren. Ik denk dat je het gewoon uit je hoofd moet zetten.
Je kan beter beginnen met iets simpelers zoals een bouwpakket. Hierboven bijv. staat een stukje over de Asuro van Conrad.
Edit:
Asuro is klaar!!
Hier een filmpje van de Selftest:
http://www.johandegeus.nl/files/Video2.avi (tnx to Knutselsmurf aka mijn broer voor de hosting.
wouterdeg wijzigde dit bericht 18-01-2006 16:42 (12%)
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: RF-RGB-ledlamp met gloeilampfitting
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last