quote:xychix schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 17:33:
wat doet bv een led (behalve lichtgeven) wat doet een weerstand? (weerstand bieden? en dat is? amperage terug dringen ? pas stroom doorlaten boven bepaald voltage? ) heeft iemand een overzicht van als deze basisonderdelen ? van transistoren tot ledjes.... en dan in baby-taal ?
Ik zal even uitleggen wat ik weet, als ik mis ben, dan zal men mij wel even verbeteren. Ik leg het wel even uit vanuit een theoretisch standpunt. Vaak komt er in de praktijk iets meer bij kijken, maar als je de basis snapt, kom je er wel
• Spanning (Volt). De spanning is een verschil van lading gemeten tussen twee punten. Zolang er geen verbinding is tussen deze twee punten, zal er geen stroom lopen.
• Stroom (Ampere). De stroom zijn de electronen die door de geleider lopen.
• Vermogen (Watt). Dit is wat een component "verbruikt". Te berekenen met de formule P (in Watt) = U (in Volt) maal I (in Ampere). Vaak hebben componenten een maxima in Watt uitgedrukt. Dit is de energie die een component maximaal kan "verdragen".
• Diode. Een diode is een component welke de stroom maar in 1 richting doorlaat. Dus in de opstelling (5V)----|>|-----(0V) kan de stroom lopen tussen de twee punten met een spanningsverschil. Staat de diode echter omgekeerd, kan de stroom niet lopen tussen de twee punten. Echter, een diode kan ook maar een beperkte spanning verdragen. Zou de diode bvb tussen 100000V en 0V worden geplaatst, dan is de spanning zo groot, dat de diode ze toch niet kan tegenhouden, in welke richting ze ook staat.
• Led. Een diode die licht geeft als ze geleid. Als ze spert, geeft ze geen licht.
• Weerstand. De naam zegt het zelf, een weerstand biedt weerstand aan de stroom die erdoor wil lopen. Hierdoor krijg je een spanningsval over een weerstand. Stel de opstelling (10V) ----[10 Ohm]----(meetpunt X) ------ [10Ohm] -------- (0V). Hier zal op het meetpunt X een spanning van 5V ten opzichte van de 0V gemeten worden. Dit omdat in deze opstelling de weerstanden een spanningsval van 5V veroozaken. De waarden van weerstanden in serie, mag je optellen. De totale waarde van 2 weerstanden parrallel is te berekenen met de formule 1/(weerstandTotaal) = 1/(weerstand1) + 1/(weerstand2). Bovendien heb je de formule U = R.I welke wil zeggen dat de spanning in Volt over een weerstand (spanning tussen de twee uiteindes van de weerstand) gelijk is aan zijn weerstandswaarde in Ohm, maal de stroom in Ampere die erdoor vloeit. Deze regel is altijd waar. Op deze manier kan je ook de stroom door een weerstand weten, als je zijn waarde in Ohm kent, en weet hoeveel spanning erover staat.
• De transistor. Dit is simpel voorgesteld een electronische schakelaar. Deze is echter stroomgestuurd! Je hebt een Collector, een Basis en een Emitter. Zoals het zichzelf noemt, stuurt de Basis de transistor, en gaat de stroom van de Collector naar de Emitter lopen. Echter, de transistor is stroomgestuurt, dus er moet een stroom naar de Basis lopen eer de transistor zal schakelen. Daardoor wordt er meestal een weerstand voor de Basis gezet, die er zal voor zorgen dat er stroom zal lopen. Echter, dit component heeft een pak regels en formules, dus hierbij zal je per situatie wellicht andere opstellingen nodig hebben.
• Condensator. Dit is een component welke je kan opvatten als een tijdelijke batterij. Het is een component welke je kan opladen, en daarna een ogenblik zelf als batterij kan fungeren. De eigenschap van deze component is dat het spanningsveranderingen tegengaat. De condensator zal er alles proberen aan doen om een spanningsverschil op te vangen. De condensator zet je parrallel over een component, en niet in serie. Door een condensator vloeit er immers normaal geen stroom. (uitzonderingen daargelaten, en wisselspanning laten we ook eventjes buiten beschouwing). Deze kan je dus gebruiken bij een component waar je liever hebt dat de spanning mooi constant blijft.
Zo, ik hoop dat je hier iets mee bent. Fouten zijn voorbehouden, maar ik denkt dat ik wel vrij juist ben. Het is simpel uitgelegd, en in de praktijk komt er vaak wat meer bij kijken, maar dat is afhankelijk van situatie tot situatie. Maar als je de basis kent, kom je er meestal zelf wel uit
Ibex wijzigde dit bericht 08-01-2006 13:35 (7%)
Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker