Hoofdcategorieën
Topicacties

Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

Reageer Nieuw Topic
^^ met stom.
Reg. datum: 30 november 2002

quote:
xychix schreef op zaterdag 07 januari 2006 @ 17:33:
wat doet bv een led (behalve lichtgeven) wat doet een weerstand? (weerstand bieden? en dat is? amperage terug dringen ? pas stroom doorlaten boven bepaald voltage? ) heeft iemand een overzicht van als deze basisonderdelen ? van transistoren tot ledjes.... en dan in baby-taal ?

Ik zal even uitleggen wat ik weet, als ik mis ben, dan zal men mij wel even verbeteren. Ik leg het wel even uit vanuit een theoretisch standpunt. Vaak komt er in de praktijk iets meer bij kijken, maar als je de basis snapt, kom je er wel :).
• Spanning (Volt). De spanning is een verschil van lading gemeten tussen twee punten. Zolang er geen verbinding is tussen deze twee punten, zal er geen stroom lopen.
• Stroom (Ampere). De stroom zijn de electronen die door de geleider lopen.
• Vermogen (Watt). Dit is wat een component "verbruikt". Te berekenen met de formule P (in Watt) = U (in Volt) maal I (in Ampere). Vaak hebben componenten een maxima in Watt uitgedrukt. Dit is de energie die een component maximaal kan "verdragen".
• Diode. Een diode is een component welke de stroom maar in 1 richting doorlaat. Dus in de opstelling (5V)----|>|-----(0V) kan de stroom lopen tussen de twee punten met een spanningsverschil. Staat de diode echter omgekeerd, kan de stroom niet lopen tussen de twee punten. Echter, een diode kan ook maar een beperkte spanning verdragen. Zou de diode bvb tussen 100000V en 0V worden geplaatst, dan is de spanning zo groot, dat de diode ze toch niet kan tegenhouden, in welke richting ze ook staat.
• Led. Een diode die licht geeft als ze geleid. Als ze spert, geeft ze geen licht.
• Weerstand. De naam zegt het zelf, een weerstand biedt weerstand aan de stroom die erdoor wil lopen. Hierdoor krijg je een spanningsval over een weerstand. Stel de opstelling (10V) ----[10 Ohm]----(meetpunt X) ------ [10Ohm] -------- (0V). Hier zal op het meetpunt X een spanning van 5V ten opzichte van de 0V gemeten worden. Dit omdat in deze opstelling de weerstanden een spanningsval van 5V veroozaken. De waarden van weerstanden in serie, mag je optellen. De totale waarde van 2 weerstanden parrallel is te berekenen met de formule 1/(weerstandTotaal) = 1/(weerstand1) + 1/(weerstand2). Bovendien heb je de formule U = R.I welke wil zeggen dat de spanning in Volt over een weerstand (spanning tussen de twee uiteindes van de weerstand) gelijk is aan zijn weerstandswaarde in Ohm, maal de stroom in Ampere die erdoor vloeit. Deze regel is altijd waar. Op deze manier kan je ook de stroom door een weerstand weten, als je zijn waarde in Ohm kent, en weet hoeveel spanning erover staat.
• De transistor. Dit is simpel voorgesteld een electronische schakelaar. Deze is echter stroomgestuurd! Je hebt een Collector, een Basis en een Emitter. Zoals het zichzelf noemt, stuurt de Basis de transistor, en gaat de stroom van de Collector naar de Emitter lopen. Echter, de transistor is stroomgestuurt, dus er moet een stroom naar de Basis lopen eer de transistor zal schakelen. Daardoor wordt er meestal een weerstand voor de Basis gezet, die er zal voor zorgen dat er stroom zal lopen. Echter, dit component heeft een pak regels en formules, dus hierbij zal je per situatie wellicht andere opstellingen nodig hebben.
• Condensator. Dit is een component welke je kan opvatten als een tijdelijke batterij. Het is een component welke je kan opladen, en daarna een ogenblik zelf als batterij kan fungeren. De eigenschap van deze component is dat het spanningsveranderingen tegengaat. De condensator zal er alles proberen aan doen om een spanningsverschil op te vangen. De condensator zet je parrallel over een component, en niet in serie. Door een condensator vloeit er immers normaal geen stroom. (uitzonderingen daargelaten, en wisselspanning laten we ook eventjes buiten beschouwing). Deze kan je dus gebruiken bij een component waar je liever hebt dat de spanning mooi constant blijft.

Zo, ik hoop dat je hier iets mee bent. Fouten zijn voorbehouden, maar ik denkt dat ik wel vrij juist ben. Het is simpel uitgelegd, en in de praktijk komt er vaak wat meer bij kijken, maar dat is afhankelijk van situatie tot situatie. Maar als je de basis kent, kom je er meestal zelf wel uit :).

Ibex wijzigde dit bericht 08-01-2006 13:35 (7%)

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker

C8H10N4O2 powered
Reg. datum: 26 juni 2004

quote:
DaNiEl KuNsT schreef op Saturday 07 January 2006 @ 13:22:
en ik ook ;) . op circuitsonline stond dat ook. k heb nu een 10 polige breekstekker op het printje met de progger zitten. strax komt er ook nog 1 op de print met de microcontrollers...

nog ff een vraagje. ik heb nu 3 van deze H-bruggen gemaakt. kan ik de inputs direct aan de microcontroller hangen, of moet daar nog een transistortje tussen. en als er 1 tussen moet, welke moet ik dan hebben?

handig schema!
maar mijn vraag:

Als ik zo'n een H-brug direct op de parallele poort aansluit en de andere aansluitingen op de stroombron en motor, gaat dit dan werken of kan ik mijn parallele poort dan makkelijk opblazen?

Tja..

Reg. datum: 29 november 2004

ik denk niet dat je je paralelle poort heir mee op kan fikken, je hebt er al weerstanden tussen zitten immers, maar je kan altijd voor de veilige oplossing kiezen, en een opto coupler er tussen zetten.

www.hanzesolarteam.nl

FreeBSD Rules !
Reg. datum: 27 september 2000

quote:
tnx dit help zeker.. ik heb het allemaal ooit op de havo wel moeten weten bij natuurkunde en nu komt t langzaam weer boven. :)

xychix wijzigde dit bericht 08-01-2006 15:37 (88%)

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Reg. datum: 04 oktober 2004

Ik heb de asuro bijna inelkaar zitten, alleen ben ergeten foto's te maken 8)7 |:(

Erg jammer dat er wer precies 1 weerstandje miste, Moet ik die of helemaal bij een huiskamerwinkel in bussum ( 5 kilometer verder maar nooit open) gaan halen of bestellen en weer 6 euro verzendkosten betalen.. aaaahhh...

dus als iemnd deze heeft liggen..
r12, die is 12 k ohm, ( brown, red, orange, gold)
1N4148
470Ω (yellow, violet, black, gold)
10kΩ (brown, black, orange, gold)

Hop in een envelop en mail me even voor het adres en wat je ervoor wilt hebben, dan maak ik het gelijk over..

ps.: laten we het topic op beginnersniveau houden.. Een beginner is iemand die al eens een paar ledjes op plankje hebben gesoldeerd maar niet snappen hoe het werkt..

even voor het programmeren/afbeelden, wat gebruiken jullie om screenhots te posten? gewoon knippen/plakken in paint en uploaden of kan het sneller?

Wil eenieder de en robotje maakt zijn vootgang bijhouden met foto's en hiermee dus kleinen howto's maken?

{zelfreflecie/ Wt ben ik veeleisend vandaag /Zelfrefletie}

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Ondertitel unavailable
Reg. datum: 23 oktober 2003

@ roborobbie, Klik Voor de verzendkosten hoef je het niet te laten, en de prijzen ook niet.

* Mr GAmba Nee ik heb hier geen aandelen in ;)

Signature unavailable

thanks.. hij lijkt alleen geen 12 k ohm weerstanden te hebben, is 10 k ohm dan ook goed?

quote:
Mr_gadget schreef op zondag 08 januari 2006 @ 14:35:
[...]

handig schema!
maar mijn vraag:

Als ik zo'n een H-brug direct op de parallele poort aansluit en de andere aansluitingen op de stroombron en motor, gaat dit dan werken of kan ik mijn parallele poort dan makkelijk opblazen?

hier fikt je paralelle poort zeker neit mee op. ik heb er nu 1 in elkaar zitten en dat ding is zo gevoelig he!!
k had de plus in mn ene hand, en dan met een vinger van mn andere hand op de poorten voor motor linksom of rechtsom deed de motor al draaien.
GoTverd*mme
Reg. datum: 06 april 2005

Ik heb een vraagje... Ik heb ook op die site http://www.elektronica-onderdelen.nl/gekeken die Mr GAmba gaf... thnQ!
maar nu kan ik geen condensatoren vinden boven de 220 n(ano?)Farad... Nu heb ik verder gekeken bij elco's. Het lijkt me dat dit ook een soort condensatoren zijn, alleen dan met een (veel) hogere capaciteit. Klopt dit? Kan ik gewoon elco's kopen i.p.v. condensatoren?

Bzzz...

elco's zijn voor een vaste polarisatie. dus de plus aan de plus, en de min aan de min. draai je dat om, blaas je ze op. die andere condensatoren die je ziet, zijn polarisatie onafhankelijk, die blaas je dus niet op als je de polen omdraaid ;)
^^ met stom.

quote:
roborobbie schreef op zondag 08 januari 2006 @ 20:46:
ps.: laten we het topic op beginnersniveau houden.. Een beginner is iemand die al eens een paar ledjes op plankje hebben gesoldeerd maar niet snappen hoe het werkt..

Prima, maar ik denk dat ook de meer geavanceerde vragen hier best thuis kunnen. Zo blijft het voor iedereen een aantrekkelijk topic. Maargoed, we kunnen de drempel in ieder geval laag houden zodat iedereen zich hier kan thuisvoelen :), en zodat alle vragen hier terecht kunnen :).

Iemand die trouwens een goed boek weet over robotica? En dan meer over de hardware-kant van het robot's bouwen. Hoe je bvb intelligentie hardwarematig kunt implementeren, en hoe je het hardwareontwerp zo efficient mogelijk maakt.

Ibex wijzigde dit bericht 09-01-2006 10:02 (23%)

BB4E^Guerilla

ja.. maar ik weet de titel niet meer :(
Of het was een boek uit de For Dummies serie OF het was een boek... damn.. ik kan het me niet meer heugen. Maar het was meesters, ik heb het nog op de mailling list van mijn toenmalige studie Kunstmatige Intelligentie gezet.
Reg. datum: 15 juli 2004

Robot building for dummies, Roger Arrick, uitgeverij Wiley, ISBN: 0-7645-4096-6
Robot builders bonanza, Gordon McComd, uitgeverij McGraw Hill, ISBN: 0-07-136296-7

Edit, heb hier nog een rare liggen:
Odour detection by mobile robots :+, R.Andrew Russel, uitgeverij World Scientific,
ISBN:981-02-3791-X

Nog een edit:
fotootje van een Beam ding dat ik lang geleden is aan begonnen ben maar nooit heb afgemaakt vind je hier

Scud_racer wijzigde dit bericht 09-01-2006 11:32 (54%)

Bricoleur by name, chipoteur by fame

Reg. datum: 11 oktober 2001

quote:
Ibex schreef op vrijdag 06 januari 2006 @ 20:24:
Iemand die trouwens weet hoe ik met behulp van een temperatuursensor (veranderende weerstand die rond de 10kOhm ligt) een spanning van 5 tot 0 volt kan laten varieren? Als ik ze in serie zet, daalt de
spanning maar een 10 tal milivolt, en dat is iets te weinig...
signaalconditionering dmv bijvoorbeeld een brug van wheatstone ?
edit: nog meer info

Lauwe wijzigde dit bericht 09-01-2006 12:25 (12%)

^^ met stom.

Dat was het dan inderdaad uiteindelijk.

Maargoed, een nieuwe vraag. Iemand een idee hoe ik een cardan kan maken op een goedkope manier. Eventueel iets "misbruiken" als cardankoppeling is ook prima. Ducktape houdt het helaas maar een 20 starts vol als cardankoppeling. Een veer zou misschien nog gaan, maar ik twijfel of ik sterke veren heb, want de veer voor een balpen knapt gewoon af.

Ibex wijzigde dit bericht 10-01-2006 16:28 (9%)

een sterke veer is niet zo'n slecht idee. net als bij de flexibele as van een dremel(kloon). en anders moet je zelf iets in elkar knutsele.
kun je in de assen boren, of zijn ze daar te dun voor? anders zou je door beide assen aan t uiteinde een pinnetje kunnen maken, en dan 2 H vormpjes om de pinnetjes?
zij:

code:
1
___________||    ||___________
           ||    ||

boven:
code:
1
2
          ________
__________   ||  ________
          ___||___

DP Kunst wijzigde dit bericht 10-01-2006 17:21 (3%)

^^ met stom.

Ik heb nu nogmaals een stylo-veer geprobeerd, maar ik heb er bovendien ducktape omgedaan. De veer zorgt er nu voor dat de plakband niet kan "oprollen" en zo kan knappen, en de plakband vangt de meeste kracht op, zodat de veer niet knapt :D.

Op conrad.nl zag ik dit staan:
(bestelnr. 191152 - 89)

quote:

ONDERSTEL ROBBY RP5 ROBOT
Bestnr.: 191152 - 89

Prijs slechts 39,95 EUR

* Incl. 2 motoren

Uniek multifunctioneel Robby RPS onderstel voor de constructie van een eigen robot. Ook uitermate geschikt om zelf een modelbouwvoertuig te bouwen. Dit onderstel is mechanisch volledig, maar wordt zonder elektronica geleverd.

# Technische specificaties:Voedingsspanning 6 penlitebatterijen of -accu's
# Afm. (lxbxh) 190 x 130 x 60 mm.

# Omvang levering:Voorgemonteerd plastic chassis
# Twee 6 V motoren
# Zelfsmerende lagers
# Aandrijfwerk
# Rupsaandrijving en rupsbanden.
Echter vind ik 40 euro voor zo'n dingetje redelijk duur. Is iemand toevallig een andere goedkopere tegen gekomen (wielen, rupsbanden, etc.. maakt niet uit, als het maar incl motoren en tandwielen enz... is)

^^ met stom.

Duur is het inderdaad. Ik had het mijne van de leraar, en die had het van een of ander speelgoedtankje in de winkel. Daarvan de bovenkant gesloopt, en het onderstel was ongeveer zoals dat artikel hierboven.

Rupsbanden hebben in ieder geval de voorkeur. Het draaien daarmee gaat vele malen gemakkelijker.

quote:
Ibex schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:43:
Duur is het inderdaad. Ik had het mijne van de leraar, en die had het van een of ander speelgoedtankje in de winkel. Daarvan de bovenkant gesloopt, en het onderstel was ongeveer zoals dat artikel hierboven.

Rupsbanden hebben in ieder geval de voorkeur. Het draaien daarmee gaat vele malen gemakkelijker.
goed idee! morgen langs de intertoys :) (pfff... dat is echt al jarennnn geleden)

ppff.., bij AAVRS schieten ze ook niet op :r
op de site:
quote:
wegens de kerstdagen, oud en nieuw, en mijn wintersportvakantie, kunnen pakketjes vertraging oplopen.

dinsdag 27 december om 20:00 is het laatste moment waarop de betalingen gecontroleerd worden. als de betaling op dit moment binnen is wordt uw pakket de volgende dag verstuurd. hierna worden tot maandag 9 januari geen bestellingen verwerkt.

je gooit toch niet een webshop dicht omdat je op vakantie bent 8)7
maar volgens mij is t niet echt een professionele webshop... k heb nog neit eens een orderbevestiging gehad ofso
S.C.Heerenveen
Reg. datum: 21 januari 2002

Ik heb vanavond de Asuro besteld. Ik hoop dat 'ie een beetje vlot komt.
Eerste hindernis is al dat het geld van Postbank naar Rabo moet.

There are 10 types of people. Those who do understand binary and those who don't.

:) :) :*) Een mede Asuro eigenaar..

Welkom bij de club, ik heb die van mij al bijna af!! Jammer geen foto's gemaakt..

Heb je ook gelijk de extensionboard besteld van 7 euro? Ik kan op internet geen voorbeeldschakelingen vinden, maar dat komt omdat ik geen duits lees..

Wel een makelijk te bouwen ding, en hij kan al veel .. lijn volgen, bumper/collision sensors.. Hij is geweldig..

please... zet al je bevindingen op het forum dan kan ik ook meeleven..

Meerdere Asuro eigenaren?

dude

quote:
Ibex schreef op dinsdag 10 januari 2006 @ 20:43:

duur ?

voor mijn onderstel heb ik 250 euro betaald, de 2 motoren waren nog eens een extra 15 euro het stuk |:(

www.wiseguy.be

ondergewaardeerde internetguru
Reg. datum: 30 december 2001

Ik wil meten hoe ver een springveer is uitgerekt. Wat voor soort sensor zou ik daar voor moeten gebruiken? De veer zal maximaal een paar centimeter uitrekken, een soort potentiemeter die niet draait maar schuift dus, bestaat zoiets en hoe heet het het dan?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: