Hoofdcategorieën
Topicacties

Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 45 46 47 48 last

Reageer Nieuw Topic
S.C.Heerenveen
Reg. datum: 21 januari 2002

@Yukkie: Ik heb ze vastegsoldeerd. Kostte wel wat moeite en zowel de asjes als de PCB waren loeiheet. Maar toen zaten ze ook wel goed vast.

Mijn vervagende Asuro is trouwens nu onderweg, dus als ik komende week weer thuis ben kan ik em weer in elkaar gaan zetten.

@_Automatic_: is daar eigenlijk ook een schema en een onderdelenlijst van? Lijkt me wel stoer om die erop te bouwen.

Trouwens, omdat ik zelf WB'er ben leek het me ook wel stoer om een behuizing om de Asuro te maken. Alleen had ik nog niet helemaal bedacht hoe ik dat aan de voorkant kon doen.

There are 10 types of people. Those who do understand binary and those who don't.

Reg. datum: 28 januari 2006

@wouterdeg

Geen idee.
Ik zag hem op een info site staan. Ik ga wel even zoeken.

EDIT:

Wazig. Ik kan er verder niets over vinden maar het wordt als voorbeeld gegeven wat je met het extention board kan.

_AuToMaTiC_ wijzigde dit bericht 24-02-2006 12:56 (45%)

*kwak*
Reg. datum: 23 januari 2001

die ultrasone afstands meter komt volgens mij uit het boek mehr späß mit der/das/die/den Asuro ;) die komt binnenkort ook in het engels op die/der/das/den markt :P

Mooie meisjes poepen nie!

*kwak*

Nog maar even een ongegeneerde kick omhoog:
Ik ben nu een beetje aan het kijken naar progseltjes voor die asuro en natuurlijk om zelf dingen te programmeren. maar mijn god, tis toch moeilijker dan ik verwacht had. Zeker ook omdat zo goed als alle documentatie op internet over die Asuro in het Duits is en dat is niet mijn sterkste kant. (gewoon rond uit slecht)

Nou ben ik dus een beetje de code uit de handleiding aan het copiëren en plakken om te kijken wat het doet. Nou, bij mij niets dus :?

bijvoorbeeld dit stukje code:

C:
1
2
3
4
5
6
7
#include "asuro.h"
int main(void) {
while (1) {
if (PollSwitch()>0) {StatusLED(RED);}
else {StatusLED(GREEN);}
}
}

Volgens de handleiding moet de status LED van de asuro rood worden als je op een van de collision detectors (volgens mij een van de 6 switches aan de voorkant? andere knop achtigen zitten er niet op) drukt. De compiler gaf al meteen een fout melding bij de eerste regel, dat is dus al vreemd, ipv met #include "asuro.h" wordt de code wel gecompileerd met #include <ASURO.h>.
als ik vervolgens de asuro flash en aanzet, en ik druk op een van die knopjes, gebeurt er niets. De status led blijft mooi groen. Zelfs als ik Rood en groen omdraai, is de LED groen als de asuro het programma start :?

Yukkie wijzigde dit bericht 27-02-2006 15:31 (3%)

Reg. datum: 16 juli 2005

Voeg me toe op msn dan kan ik je helpen, heb zelf een asuro en weet veel van de programmering.
frits _ stam *apestaart* hotmail . com

S.C.Heerenveen

De code die je hebt gegeven staat inderdaad exact zo in de handleiding.

Ik kan het nu zelf niet proberen, ik moet eerst m'n vervangende Asuro nog in elkaar zetten. Wat ik wel weet van het proberen met die vorige met de defecte motor is dat er soms ook nog
code:
1
Init();

na de
code:
1
int main(void){

staat. Kijk maar op pag. 66

There are 10 types of people. Those who do understand binary and those who don't.

*kwak*

Thnx voor de hulp :) als dank hier mijn eerste (nuttige :P ) progseltje. niet echt moeilijk en ook niet erg uitgebreid maar toch ben ik bere(n)trots!
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#include "ASURO.H"

int main(void) {
Init();
while (1) {

if (PollSwitch() > 0 ) /* Als er een knopje ingedrukt is, geeft de pollswitch een waarde aan hoger dan 0*/
    {
        StatusLED(RED);        /* statusled is rood*/
        BackLED(OFF,OFF);    /* achterlichtjes  uit */
        MotorDir(BREAK,BREAK); /*  motor doet niets */
    }

else                         /*als er geen knopjes ingedrukt zijn */
    {
        BackLED(ON,ON);            /*achterlichtjes aan */
        StatusLED(GREEN);        /*statusled groen */
        MotorDir(FWD,FWD);        /* de richting is vooruit voor beide motortjes */
        MotorSpeed(120,120);    /* snelheid is 120; halve snelheid, wederom voor beide motortjes */
    }
}
}

Volgende stap is dmv een while of for lus de Asuro achteruit laten rijden voor een bep. tijd als een van de knopjes word ingedrukt.

@frits297: ik zet je er zo bij op msn! ;)

S.C.Heerenveen

was dat Init() inderdaad het probleem? (Het wordt op GoT over het algemeen wel gewaardeerd als je ook de uiteindelijke oplossing post)

*kwak*

Oplossing zie je boven je, het is een werkend programma. Het was idd dat "Init()" commando wat er miste. Ik ben er alleen nog niet geheel achter wat de functie daarvan is :X net als die "While(1)" en "int main(void)" overigens, maar aangezien ik het in zo goed als elk script terug zie voor de Asuro, neem ik aan dat het gewoon manditory is. (overigens zou ik het niet erg vinden als iemand die stukjes code uit wil leggen ;) )

S.C.Heerenveen

int main (void) betekent dacht ik dat je daar feitelijk een function begint die je main noemt. Main is daarbij een gereserveerde naam, want deze functie wordt dus direct uitgevoerd. Dit weet ik echter niet 100% zeker.

Dat while(1) is om een eeuwige loop te maken. Tussen haakjes staat dan een voorwaarde en als die waar is, loopt de loop. Omdat 1 altijd waar is, is het een eeuwige loop. Gelukkig heeft Asuro wel een aan/uit schakelaar.

Reg. datum: 13 januari 2006

hallo ik heb nog een vraagje over de asuro
bij die asuro moet je daar eht solderen kan je niet iets anders in de plaats doen

aka Netfinity
Reg. datum: 27 december 2003

Pritstift geleid niet en blijft niet zitten. :+
Als het een zelfbouwding is, zul je hem toch echt moeten (laten) solderen.
S.C.Heerenveen

Ja je moet echt solderen voor de Asuro. Je krijgt allemaal losse elektro onderdeeltjes die je op de lege pcb moet solderen.

Maar wat is het probleem? Het is een mooie gelegenheid om te leren solderen en dat staat zelfs in de handleiding uitgelegd. Ik heb zelf ook bij de Asuro direct een goedkope soldeerbout, tin en een goede standaard gekocht. Was bij elkaar een tientje.

Ik heb ook al eens robotjes gemaakt :)
Gewoon karretje met lego gebouwt, 2 motors er in (op voorwielen), en 3 2-aderige kabels er uit. Dit aan een mooie sturing waarmee 'k de 2 motors afzonderlijk kon besturen (gewone knopjes toen nog, was +- 10 jaar, en ziek thuis :P), en dan nog 2 draadjes voor 2 ledjes aan de voorkant (ofwel links, ofwel rechts, door ompoling).
Door dit topic krijg'k weer zin om zoiets nog eens te doen :{

Reg. datum: 20 juni 2002

Zijn er eigelijk nog personen die iets anders dan een asuro aan het bouwen zijn (en dit topic nog volgen)?

En is er iemand met een behoorlijke hoeveelheid electronica kennis die ik kan mailen om een ontwerpje te bespreken? (via irc kan ook) Mijn stappenmotor aansturingskaartje werkt namelijk niet meer (Door dit principe) ;)
Ik had een kortsluiting waardoor er een transistor oid is doorgefikt
Ik was al bezig met het ontwerpen van een nieuw kaartje, maar daar is dus wat meer vaart achter gekomen.

Reg. datum: 22 december 2004

over robots gesproken: http://www.sony.net/SonyInfo/QRIO/

dit robotje van sony kan lopen rennen vallen en zelfs praten.

http://www.sony.net/SonyInfo/QRIO/

*kwak*

mja, wel leuk zo'n prefab robot van sony, maar dat mist gewoon de dimensie van iets wat je zelf in elkaar gezet hebt en al dan niet zelf verzonnen. (ik heb dan wel een asuro, maar heb meer respect voor mensen die zelf de electronica voor zo iets verzinnen etc.) Bij zo'n robot kijk je er naar, doet er een dag/week iets mee en dan is er de lol vanaf volgens mij. Ik ben nu al trots dat ik die asuro helemaal in elkaar gesoldeerd hebt (zonder noemenswaardige foutjes :P ) en je wil niet weten hoe ik mij voelde toen de lampjes gingen branden nav. mijn eerste programma'tje. dat geeft echt een kick!

Reg. datum: 15 juli 2004

Kleine sneak preview speciaal voor GOT:

down low
Up high

More will follow..

Bricoleur by name, chipoteur by fame

Reg. datum: 27 juli 2004

quote:
Scud_racer schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 20:54:

down low
Up high

More will follow..
Klopt het dat er nog geen controller aan zit? Ik zie 12 servos maar aan alle losse draadjes te zien heb je die nog niet aan gesloten en ik kan op die zespoot niets vinden waar ze in kunnen.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Reg. datum: 15 juli 2004

vandaar ook het "sneak preview" gedeelte.. genius :p :d

Bricoleur by name, chipoteur by fame

Reg. datum: 20 juni 2002

quote:
Scud_racer schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 20:54:

down low
Up high

More will follow..

Dat gaat echt meesterlijk worden,
jammer dat ik dit topic al volg, anders had ik het wel gebookmarked ;)

Kleiduyf
Reg. datum: 21 november 2004

Ik heb al wat ge-googled enzo, maar ik kon het niet echt vinden:
Wat is ongeveer de prijs van een Lego Mindstorms basispakket?

Naar aanleiding van dit topic lijkt het me leuk hier eens wat mee te beginnen ;)

MacBook | Nikon D40 | Canon Powershot A520

Reg. datum: 04 oktober 2004

kijk eens op lego punt ennel, daar heb je ook nxt.

Lego nxt komt in augustus uit en is veel gevavanceerder dan de mindstorms.. kosten zijn ongeveer 200 euro voor een pakketje..

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Reg. datum: 16 april 2002

quote:
roborobbie schreef op maandag 06 maart 2006 @ 09:17:
kijk eens op lego punt ennel, daar heb je ook nxt.

Lego nxt komt in augustus uit en is veel gevavanceerder dan de mindstorms.. kosten zijn ongeveer 200 euro voor een pakketje..
De laatste keer dat ik keek was het nog 300, de huidige versie kan je wel voor 250 vinden in de lokale speelgoedwinkel ;)

Niets...

FreeBSD Rules !
Reg. datum: 27 september 2000

wat een stilte aan het robo front

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Pagina: 1 2 3 4 ... 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 45 46 47 48 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: