Hoofdcategorieën
Topicacties

Robot bouwen voor bewonderaars (beginners)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

Reageer Nieuw Topic
Wie ?!
Reg. datum: 01 april 2001

Een epia is behoorlijk groot, je zult dus al een grotere robot moeten gaan bouwen. Daarnaast zul je relatief forse accus moeten gebruiken om het zooitje gaande te houden en dus ook 'zware' motoren.

Het lijkt mij eigenlijk geen goede keuze voor een beginner. Je bent sowieso meer dan 100 euro kwijt.

Voordeel van een Epia oplossing is natuurlijk wel dat dat bordje altijd bruikbaar blijft, ook als het bouwen van robots tegenvalt.

Ik zou het toch meer in de speelgoedhoek zoeken als het op constructie aankomt. Lego heeft er (dus) een kant en klare oplossing voor (meer dan genoeg om te beginnen en te leren), maar - toegegeven - die is niet goedkoop.

Aan de andere kant, voor rond de ¤ 210 euro krijg je een kit waarmee je gegarandeerd een programmeerbare robot kunt maken. Dit kun je doen met de ietwat kinderlijke lego programmeer software, of met freeware software als NQC (Not Quite C). Je weet dus dat het zal gaan werken en je bent relatief vrij in je ontwerp. Verder kun je het later uitbreiden, de motoren en sensoren zijn goed genoeg om leuke resultaten te boeken. Je zou bv. een eigen programmable brick kunnen maken met een simpele AVR of PIC, en die gebruiken om de lego-hardware aan te sturen.

Meestal is er ook wel een Fisher Techniek knock off te vinden in de speelgoedwinkels, dat is vaak goedkoper en geeft praktisch dezelfde mogelijkheden, mits je je eigen motoren, sensoren en programmable aansturing maakt.

Reutel

Reg. datum: 04 oktober 2004

hier een linkje naar robomind, ik denk dat het een goede manier is om programmeren van de robot te leren.. http://www.robomind.net/index.html

Een zelfbouw-kitje van 50 euro, de asuro van conrad bijvoorbeeld geniet op het moment toch mijn voorkeur. Alles zit erin en als je het gebouwd hebt kun je je toch een beetje vasthouden aan mensen die hem ook gebouwd hebben.. Ik bedoel dus dat het voorspelbaar is hoe hij reageert op bepaalde instructies die je hem geeft.. Als je alles "from scratch"moet bouwen en ontwerpen ben je toch weer langer bezig ..

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

quote:
roborobbie schreef op maandag 02 januari 2006 @ 01:09:
Is de powersupply bij een epia-board geen probleem.. zit ie toch weer aan een draadje vast..

Er zijn diverse 12v power supply's, die werken direct op een 12v loodaccu.
Krijg je zoiets:
http://vuurvliegje.ath.cx/filedumpshit/beeegle.jpg
(oude foto, inmiddels is ie aardig veranderd, o.a. kleinere accu)

PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker

Reg. datum: 16 april 2002

@real_FireFly
Ik heb nog een epia liggen waar ik toch niets mee doe, maar je foto heeft me op wat ideeën gebracht :9~
Heb al eens zo'n asuro gebouwd (leuk dingetje trouwens) maar het aansturen van servo's via een PC mobo is nog een brug te ver, weet je (of iemand anders hier) misschien wat interessante links/boeken hierover?

Niets...

project alu-case

Ik vind het ook erg intressante materie.

Wat mij nu bijvoorbeeld leuk lijkt: Maak bijvoorbeel een kraan van technisch lego, die aan te sturen is door middel van je pc.

Dat je dus via je toetsenbord de kraan aan kan sturen, je hoeft dan toch helemaal niet gaan zitten te prutsen met servo's enzo?

Als je elke scharnierend punt een motortje geeft (of een ventiel in geval van luchtdruk) kan je het toch zo maken dat het motortje draait zolang jij op je toetsenbord de knop indrukt?

Misschien denk ik te makkelijk, maar als werktuigbouwkundige lijkt het beweegbare aan een robot mij leuker dan het programmeren :7

Reg. datum: 25 april 2005

Het lijkt me erg leuk om zoiets te maken, maar ik heb nog geen enkele kennis om een simpele robot te bouwen, iemand tips om simpel en goedkoop te beginnen? Veel sites zijn helaas in het engels dus een mooie nederlandse uitleg zou erg welcom zijn. Mischien kan iemand een apart robot bouw topic maken, met hoe je kunt beginnen en verdere info in de startpost. Ik ben benieuwd!

Ik keek zonet op conrad.nl en zag de robot ASURO.'
---------------------------------------------------------------------------
''Asuro is een bij het Duitse Centrum voor Lucht- en Ruimtevaart ontwikkeld bouwpakket (solderen nodig) voor een autonome multi-sensorische robot. Naast zes collisietoetsen en een optische eenheid voor het volgen van een lijn beschikt Asuro over twee odometers en enkele weergave-elementen. Dankzij de meegeleverde duplex infrarood-interface is draadloze programmering en afstandsbediening met de PC mogelijk. Het "brein" van de robot is een RISC-processor, waardoor ook complexe programma's kunnen worden afgewerkt. Deprogrammering gebeurt in C, waarbij kan worden teruggegrepen op vooraf vastgelegde functies voor de aansturing van beide motoren, de sensoren en aanduidingen. Een uitgebreide handleiding verklaart naast de montage en de installatie van de software ook een stapsgewijze Asuro programmering aan de hand van talrijke voorbeelden.
Asuro is uitstekend geschikt voor knutselaars, projecten voor leerlingen en studenten, leerwerkplaatsen, bijscholingen op het gebied van elektrotechniek en mechatroniek, alsmede cursussen voor volksuniversiteiten.

Technische specificaties:
Voedingsspanning 4 potloodbatterijen of -accu's
Gewicht ca. 165 g (incl. accu's of batterijen)
Afm. (lxbxh) 117 x 122 x 45 mm.

Omvang levering:
Bouwpakket
Software
RS-232 kabel
Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.''
-------------------------------------------------------------------------
Hij kost 49,95 dus nog betaalbaar, maar is dit bouwpakket wel geschikt voor een beginner zonder ervaring zoals ik? En wat kan ik zoal met deze robot?

booger wijzigde dit bericht 02-01-2006 20:41 (180%)

Ik ben ook een beginner en bij die asuro krijg je een boekje met instructies erbij. het lecht/legt (hoe schrijf je legt?) uit hoe je hem inelkaar zet en programmeerd.. Er zijn standaard programmas bij geleverd die je kunt laden.. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je hem verkeerd programmeerd en je robotje zich tegen de mensheid keert >:)

Ik ga hem ook kopen en zal wat foto's maken als ik hem binnen heb..

Maar probeer maar alvast een robotje te programmeren met deze gratis Simulatie software: http://www.robomind.net/download.htm#doc het is van de universiteit van amsterdam..

Ik denk dat het een goed begin is, en omdat je dezelfde robot hebt als anderen kun je veel naslag op internet vinden..

Reg. datum: 11 augustus 2005

Ik zou het ook wel willen, maar er zijn voor mij 2 probleempjes die komen kijken:

- Financiële situatie, ben van studie gegaan, krijg geen studiefinanciering meer en heb nog geen werk...

- Solderen, kan het wel(goed is anders ;)), maar heb de spullen er niet voor.

drooger: 1. Extreem opgevoerde droogtrommel. 2. Zeer vaag persoon.

Solderen moet toch niet zo'n probleem zijn? Gewoon een soldeerbout a 10 euro en dan nog een rolletje tin.
Maar ik ben erg benieuwd naar die asuro robot, waarschijnlijk dat ik hem ook ga kopen.

Hobo en Techniek
Reg. datum: 27 juni 2004

Ik denk dat ik hem ook ga kopen.. alleen om hem te programmeren moet je dan wel met een ir verbinding doen of niet?? of is juist dat rs-232 kabeltje daarvoor. En ja ik weet hiet helemaal niks vanaf maar vind dit wel ontzettenleuk B)

edit: Na dit plaatje was het wel duidelijk:
http://www.roboternetz.de/bilder/test/asuro1.jpg

souderkeamer wijzigde dit bericht 02-01-2006 21:51 (21%)

Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?

ik heb hem net besteld, de asuro.. Ben benieuwd..

heb er gelijk ook de usb- ir-adapter bijbesteld.

Ik laat het weten als hij binnen is.

quote:
mdhsoftware schreef op maandag 02 januari 2006 @ 12:21:
@real_FireFly
Ik heb nog een epia liggen waar ik toch niets mee doe, maar je foto heeft me op wat ideeën gebracht :9~
Heb al eens zo'n asuro gebouwd (leuk dingetje trouwens) maar het aansturen van servo's via een PC mobo is nog een brug te ver, weet je (of iemand anders hier) misschien wat interessante links/boeken hierover?

Zoals boven staat, servo's zijn bijna niet te doen zonder ingewikkelde controllers. In die robot van mijn foto zitten 2 dc motoren, aangedreven via een dubbele H brug, die weer aangestuurd wordt door de parallelle poort. Nadeel daarvan is de snelheidsregeling, dat kan wel met pwm maar dat vreet cpu cycles (zelfde probleem als met de servo).
Dat is eigenlijk het begin, het aansturen van de parallelle poort (veel over te vinden).
Daarna kan je eens kijken naar extra i/o poorten. Bijvoorbeeld via i2c/smbus, deze is lekker eenvoudig, een +5, data en ground. Er zijn diverse chipjes voor te krijgen, o.a. de PCF8574 (8bit i/o) en PCF8591 (8bit ad convertor). Deze chipjes zijn in linux heel eenvoudig aan te sturen, ze zijn native ondersteund, dus eenvoudig te programmeren.

PauperTronics.nl Goedkoper kunnen we het niet maken, wel brakker

BB4E^Guerilla

quote:
mophor schreef op zondag 01 januari 2006 @ 16:50:
ik ben zelf erg gefascineerd geraakt door zgn beam robotjes, dit zijn supersimpele robots, waarvan de electronica bestaat uit een handjevol transistors en de intelligentie uit slim bouwen.

Deze robots kosten bijna niks (dat is het hele doel erachter) en zijn vooral leuk om te bouwen. Vaak zijn het wat insectachtige dingetjes, die bij voorkeur lopen op zonneenergie (klein paneeltje) en voortdurend op zoek gaan naar licht om zichzelf te "voeden"

ik denk dat dit een erg goedkope manier is om wat affiniteit te krijgen met het bouwen van die dingen. Verdere intelligentie is altijd later ook in te bouwen lijkt me.

Wat links:
http://library.solarbotics.net/
http://www.beam-online.com/
http://bftgu.solarbotics.net/default.htm

galleries
http://www.geocities.com/.../6608/Bots/Lotsabots.html
http://www.botsculpture.com/beamart.html

webwinkel voor parts en kits en boeken:
http://www.solarbotics.com/

screw you! :+

heb al geen tijd, komt meneer doodleuk aan met geniale links.
Nee ik ga wel nog meer tijd steken in weeeer een nieuwe hobby ;)
* Jazzper hooked
btw. heb nog aantal jaar studie TCW/KI gedaan, gaat ook hierover maar meer theoretisch.

de topic start is ook geupdate met links.. >:)

C:\DOS>_

quote:
drooger schreef op maandag 02 januari 2006 @ 21:28:
- Financiële situatie, ben van studie gegaan, krijg geen studiefinanciering meer en heb nog geen werk...

• Koop een mosquito verjaag ding op zonne energie. Die kan je kopen bij een gemiddelde outdoor zaak. Kost ongeveer 3 euro.
• Zoek een apparaat waar een klein motortje in zit. bv een afgeschreven gsm met trilfunctie.
• Koop bij lokale electro boer paar onderdelen voor 5 euro.
Totale kosten BEAM robot: 8 euro.
quote:
real_FireFly schreef op maandag 02 januari 2006 @ 23:20:
Zoals boven staat, servo's zijn bijna niet te doen zonder ingewikkelde controllers.
Hier staat beschreven hoe je de print van een servo kan verwijderen. Deze techniek heb ik vroeger veel gebruikt om BEAM robots te maken. Zo heb je geen ingewikkelde controller nodig :Y)

Ik heb nog een paar tips waar je zou kunnen zoeken naar zonnepanelen:
• Mosquito dingen zoals eerder beschreven.
• Tuinlampjes met zonnepaneel bij de BLOKKER / lokale dhz zaak / etc. 10 a 15 euro per stuk incl battery + schakeling (kan handig zijn).
• Er is vast wel meer te bedenken ;)

Ik heb vroeger veel robots gebouwd, het was begonnen met simpele BEAM robots. Ik heb ook wat grotere gemaakt met rupsbanden, die liet ik altijd los in de tuin.
Ik zal morgen eens een paar transistoren kopen, en even wat in elkaar prutsen.

KingOfDos wijzigde dit bericht 03-01-2006 01:51 (13%)

[Avatar Change/Stats (terug online!!)]
Bye bye Microsoft ! I'm using Linux now!

zie 23648

motortjes zitten er ook in cdrom spelers (2 stuks), verder kunnen floppydrives wel handig zijn (stappenmotor), tandwiel vertraag systemen uit schakelklokken bijvoorbeeld, of LEGO tandwieltjes zijn ook erg handig.

Verder kost een chippie met wat inverters echt geen zak, je hebt echt zo een zgn bicore gebouwd (oscillatiecircuit), waar je in principe alles mee kan, slaves aanhangen, stappenmotoren aansturen, terugkoppeling van sensors inbouwen etc etc...

var _ = {_: 'unreadable code detected!'};
alert(_._);

Reg. datum: 11 augustus 2005

Hm, misschien weer eens tijd om m'n kapotte stereo nog meer kapot te maken :D

Hopelijk doet het motortje van de cd-lade het nog...

drooger: 1. Extreem opgevoerde droogtrommel. 2. Zeer vaag persoon.

project alu-case

http://www1.nl2.conrad.com/xl/1000_1999/1900/1900/1902/190253_BB_00_FB.EPS.jpg

Dit vind ik ook wel een vreselijk intressant robotarmpje. Volgens mij kan je deze dus gewoon met je toetsenbord besturen :)

Nadeeltje kan zijn de prijs: (¤200,00 inc. controller) en het feit dat hij relatief weinig kan, en niet echt uitbreidbaar is.

Wat een een leuk apparaatje is, is de robot robby. Ook van conrad.
http://www1.nl2.conrad.com/xl/1000_1999/1900/1900/1903/190333_LB_00_FB.EPS.jpg
deze programmeer je vanaf de pc, en je download het progje naar het geheugen van het karretje, mogelijkheden zijn hier weer wat groter.

Ik zal eens geld gaan tellen, en prioriteiten stellen :9

Over die BEAM robotjes, welke onderdelen heb je nodig? En hoe programeer je hem?

Bij beam is het idee juist dat je met de onderdelen het ding programmeerd. Dus met diodes en weerstanden en logische schakelingen.. Eigenlijk zoals de eerste computer ooit..

Dus je maakt een robotje welke omdraait als deze tegen de muur loopt.. Schakelaartje wordt door muur ingedrukt en zorgt voor stroom en geeft AND, OR,en NOT signalen.. waardoor de stroom naar het motortje van polariteit veranderd en het robotje zich omkeert..

Hij wordt dus niet geprogrammeerd maar de eigenschappen van de componenten zorgen voor het programma..

hier wat tutorials van beam: http://www.angelfire.com/ab2/BEAM/info/tutorials.html

project alu-case

Zo'n beam is dus ook niet makkelijk aan te passen lijkt me...
Wanneer die af is, issie af...

Reg. datum: 16 januari 2005

Ik heb hier ook zo'n Cybot staan, ben al lid daarvan vanaf het begin. Het is een erg leuk dingetje, je kan 'm ook helemaal programeren. Maar hij is wel vrij prijzig, per nummer iets van 7.50E, ik ben nu bij nummer 75, dus je kan wel uitrekenen hoeveel dit beestje mij heeft gekost ;) .
Maar al met al wel erg leuk, als je ziet wat hij allemaal kan vergeleken bij andere robotjes is-ie niet eens zo heel duur.

C:\DOS>_

quote:
Jentuh schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 14:11:
Zo'n beam is dus ook niet makkelijk aan te passen lijkt me...
Wanneer die af is, issie af...

Ligt er maar net aan hoe je de desbetreffende BEAM opbouwd. Je kan ze zo moeilijk maken als je zelf wil met vrij veel logische schakelingen. Maar verder doet zo'n robot niet veel.
Zie beam-online.com voor meer informatie, zeer goeie site waar ik vroeger veel informatie van gehaald had.

Ik heb net een paar dingen gekocht in de stad:
• Solar power switch, ik mis nog 1 transistortje, die hadden ze niet bij de lokale electro boer. Paar H bruggen, etc. Totale kosten 7 euro (4 H bruggen en 2 power switches die schakelen bij 2.7 volt), zie wederom beam-online ;)
• Servo voor 10 euro, die ik uit elkaar haal zodat ik de tandwielen kan hergebruiken.
• Plexyglas bol.

[Avatar Change/Stats (terug online!!)]
Bye bye Microsoft ! I'm using Linux now!

BB4E^Guerilla

die BEAM dingen spreken me erg aan! Ben paar maanden geleden verhuist en bergen hardware/apparaten weggegooid.. de horror...

lastigste om aan te komen zijn de zonnecellen of niet? Iemand nog meer tips behalve de muggenverjager?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 45 46 47 48 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: