Het DIY-Beamer topic

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:
  • 70.338 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 211277

My pleasure!

Blijf jullie vorderingen ieg volgen, als ik nog wat mocht tegen komen op het net wat kan dienen, lezen jullie het wel :)

Wat moet een mens anders doen met dit mieserig weertje buiten (vlaams voor kutweer :))

Shoppie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 210439

Zo gelezen, wat een lappen tekst daar zeg ;(
Maar dit gaat over je PC aansluiten op een TV.

En ik wil mijn DVD-HDMi naar een TFT monitor.
Volgens mij is dit toch anders...
Je pc emuleert meer en is nog veel meer afhankelijk van de videokaart kwaliteit.
Dan heb je dus een DVI aansluiting op je pc die je aansluit op een HDMi van je LCD-TV.
Dat geeft inderdaad in mijn ogen nooit meer dan VGA... Echter...

Andersom, de HSD8410 naar een simpele DVI-TFT monitor wel.
Dan komt er een echt HDMi signaal uit, geconverteert naar DVI in een DVI ingang.
Dan is het signaal netjes terug geconverteerd. In jouw geopende topic, als ik het goed gelezen en begrepen heb hoor, is de weg andersom en wil je van iets mindere kwaliteit naar meer kwaliteit en dat is toveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vrees da Raptor gelijk heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-05 09:18
Beste diy'ers:

Persoonlijk draag ik de voorkeur voor elektronische voorschakelapparatuur. Nu zou ik dit graag met meerdere mensen tegelijk willen kopen om een aantal kosten te drukken. Als je (serieuze!) interesse hebt, kijk dan hier voor een animocheck:

http://www.dity.nl/forum/...-voorschakelapparaat.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Tommy The Cat schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 12:58:
Edit:
Kheb alternate gebeld, zij nemen contact op met Xoro met de vraag of via hdmi-vga een goede ondersteuning voor de 1024 resolutie mogelijk is. Tevens heb ik zelf een e-mail naar xoro gedaan. Als 't antwoord overeenkomt moet dat aardig betrouwbaar zijn.

Kvind 't overigens wel vreemd dat de opvolger van een model over vga ineens teruggaat van 1024 naar 640...
Ik had nog geen reactie dus ik heb nog een keer gebeld. Deze medewerker heeft het direct aan de technische dienst van alternate zelf gevraagd en zij zeggen dat HDMI (dvd) naar DVI (tft xga) wel kan, maar geen goed resultaat oplevert. Volgens hen haalt dit evenmin 1024...

M.a.w., tot nu toe blijft het huilen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommy The Cat schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 18:57:
Beste diy'ers:

Persoonlijk draag ik de voorkeur voor elektronische voorschakelapparatuur. Nu zou ik dit graag met meerdere mensen tegelijk willen kopen om een aantal kosten te drukken. Als je (serieuze!) interesse hebt, kijk dan hier voor een animocheck:

http://www.dity.nl/forum/...-voorschakelapparaat.html
Ik ben best wel een voorstander met al die voordelen die je noemt...
is dit goedkoper of duurder in prijs ? [ kan je een totaal plaatje maken ? ]
Heb je een schets hoe dit eruit ziet met de componenten ? [ en aansluitingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommy The Cat schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 19:08:
[...]

Ik had nog geen reactie dus ik heb nog een keer gebeld. Deze medewerker heeft het direct aan de technische dienst van alternate zelf gevraagd en zij zeggen dat HDMI (dvd) naar DVI (tft xga) wel kan, maar geen goed resultaat oplevert. Volgens hen haalt dit evenmin 1024...

hmm tja...mja we zullen zien...
Ik heb ieg het voordeel van 2 fans minder zullen we dan maar zeggen..
[ ik hoor alles....dus een lamp met minder geluid is ook beter voor mijn rust... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

antwoord van xoro ontvangen betreffende de DVD-player :
Dear Sir,

the resolutions for the different models that you state in your email are right.
It is also correct, that this a backspace in this part of the player,
but the HSD 8410 is equipped with an USB-port and this is a advancement.

Best regards from Hamburg
========================================
XORO Service Team
Katharina Biskupek
MAS Elektronik AG
Technically unlimited.

Tel: +49 (40) 77 11 09-17
Fax: +49 (40) 77 11 09-33

mailto:support@mas.de
http://www.mas.de http://www.xoro.de

Handelsregister Amtsgericht Hamburg
HRB 74448
USt-ID-Nr.: DE 118580738
Vorstand: Jacob Adonts / Jens Yu
Aufsichtsratsvorsitzender: Prof. Dr. Hartwig Ahlberg
Aufsichtsratsmitglieder: Rüdiger Sahr / Matthias Chang
========================================

Dus tja...je brengt een nieuw product uit, gooit hiervan voor de VGA aansluiting de max. resolutie naar beneden en stop er een USB2.0 connectie in ter compensatie ?????
Vervolgens haal je de oude uit productie...

Wie snapt de werkwijze nog. ik ieg niet meer....sniff sniff

Raptor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Logica is hier inderdaad moeilijk terug te vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mss dat je eens bij deze gebruiker ten rade kan gaan over zijn ervaringen met de 8410: DVD speler: Xoro HSD 8410

Las het net toevallig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Tommy The Cat schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 19:08:
[...]

Nou kheb inmiddels ook een reactie van xoro zelf op mijn vraag of dit werkt:

Dear Mr.,

yes, this connection is possible. We try it also und it works.

Dus ja, zij zeggen dat 't werkt. Ze spreken dan wel niet over 1024, maar mijn vraag ging wel over compatibiliteit met deze resolutie! Maw, raptor, we kunnen niks met zekerheid vaststellen totdat een echte consument ons daar uitsluitsel over geeft en ik begrijp dat jij dat gaat doen :) Dapper!

[ Voor 8% gewijzigd door Tommy The Cat op 07-02-2018 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommy The Cat schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 12:19:
[...]

Nou kheb inmiddels ook een reactie van xoro zelf op mijn vraag of dit werkt:

Dear Mr. Ottink,

yes, this connection is possible. We try it also und it works.

Dus ja, zij zeggen dat 't werkt. Ze spreken dan wel niet over 1024, maar mijn vraag ging wel over compatibiliteit met deze resolutie! Maw, raptor, we kunnen niks met zekerheid vaststellen totdat een echte consument ons daar uitsluitsel over geeft en ik begrijp dat jij dat gaat doen :) Dapper!
Ja je moet wat he als hobbiest... >:)
Ik hoop hem morgen avond binnen te krijgen, want vrijdag zit ik met mijn oudste zoontje in het ziekenhuis om z'n neus-amandelen te laten knippen en buisjes te zetten.. [ dit is geen hobby overigens ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommy,

wat is het verschil in de benaming "ballast" die genoemd word bij jouw sites van EVSA en de benaming "ballast" die gebruikt word op lumenlab als set voor je osram lamp ?

Is dit niet gewoon hetzelfde ????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Anoniem: 210439 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 14:01:
Tommy,

wat is het verschil in de benaming "ballast" die genoemd word bij jouw sites van EVSA en de benaming "ballast" die gebruikt word op lumenlab als set voor je osram lamp ?

Is dit niet gewoon hetzelfde ????
Ballast en voorschakelapparaat betekent hetzelfde. Voorschakelapparaat is het officieel voor onze taal en in het engels spreken ze over ballast. Eigenlijk is het dus engels.

De ballast bij lumenlab is elektronisch en wordt daar gecombineerd let een andere lamp. Ik denk echter zelf de voorkeur te hebben voor de osram, voornamelijk omdat deze wat kleiner is. Kwalitatief maken deze twee lampen niet veel verschil.
Er zijn mensen die de Evsa van lumenlab hebben gecombineerd met de osram 400w, dat wilde ik ook, maar als je bij lumenlab bestelt komen er aardig wat kosten bij: verschepen, importbelasting, etc...
Vandaar dat ik op zoek ben naar evsa in europa. In Duitsland heb ik dit al gevonden op aquarium-sites, maar daar kosten die dingen 200 euro plus en dat moet nog verzonden worden. Vandaar dat ik een inkoopactie organiseer bij een groothandel om er voordeliger aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommy The Cat schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 16:23:
[...]

Ballast en voorschakelapparaat betekent hetzelfde. Voorschakelapparaat is het officieel voor onze taal en in het engels spreken ze over ballast. Eigenlijk is het dus engels.

De ballast bij lumenlab is elektronisch en wordt daar gecombineerd let een andere lamp. Ik denk echter zelf de voorkeur te hebben voor de osram, voornamelijk omdat deze wat kleiner is. Kwalitatief maken deze twee lampen niet veel verschil.
Er zijn mensen die de Evsa van lumenlab hebben gecombineerd met de osram 400w, dat wilde ik ook, maar als je bij lumenlab bestelt komen er aardig wat kosten bij: verschepen, importbelasting, etc...
Vandaar dat ik op zoek ben naar evsa in europa. In Duitsland heb ik dit al gevonden op aquarium-sites, maar daar kosten die dingen 200 euro plus en dat moet nog verzonden worden. Vandaar dat ik een inkoopactie organiseer bij een groothandel om er voordeliger aan te komen.
Ok dan is me dat duidelijker.
Ik volg al jouw topics namenlijk wat al behoorlijk leerzaam is.
Jij bent zo'n dusdanige pitbull dat je net zolang zaken uitzoekt en doorvraagt totdat je precies weet hoe het zit. Heb ik enorm veel respect voor en volg je daarom ook op de voet... ;)
Ik heb net het haas schema uitgeprint en wist dat die enclosure zo'n 70 cm lang zou worden.
Echter nu ik het op de tafel legde was ie voor mijn gevoel wel ontzettend groot!!!
Eng gewoon en denk dat ik na spelen met de afstanden op een plank een enclosure ga maken zoals de laatst door mij geposte foto.. Dus zal met spiegels moeten werken, maar het maakt die kast wel een heel stuk kleiner.. En kan het voorschakelgedeelte en de lichtstroom mooi gescheiden houden.... Wat vind jij van die behuizingen/enclosures ? spiegeltje spiegeltje aan de wand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Nou ik vind die rechte kasten niet zo mooi en hoewel een fs-spiegel geen merkbaar kwaliteitsverlies oplevert voel ik me er toch beter bij als die lichtstraal in 1 rechte lijn gaat. Check m'n huidige ontwerp ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Tommy The Cat op 07-03-2007 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommy The Cat schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:54:
Nou ik vind die rechte kasten niet zo mooi en hoewel een fs-spiegel geen merkbaar kwaliteitsverlies oplevert voel ik me er toch beter bij als die lichtstraal in 1 rechte lijn gaat. Check m'n huidige ontwerp ;)
Tandjes !
Die is wel heel groot hoor...
Is je kamer wel zo groot ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Anoniem: 210439 schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 23:13:
[...]

Tandjes !
Die is wel heel groot hoor...
Is je kamer wel zo groot ?
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/nuntius/Berekening2.JPG

Met deze opstelling wordt de beamer vanaf het tft scherm tot aan het objectief ongeveer een halve meter. Dan de achterkant nog. Vooral lang dus inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraagje...

ik ben gebelt door iemand die student op de universiteit is en veel OHP heeft kunnen redden.
In zoverre de onderdelen dan.

Nu belde hij mij met het volgende aanbod :
- 13x fresnell 290mm [ ligt vlak onder de OHP glasplaat. is dit fresnell ? ]
- 3 lenzen
- nog wat lenzen waarvan een paar verstelbaar
- Lamp aansturing van de OHP.
- zo'n lange fan die in een OHP voor koeling zit.
- een aantal spiegels uit de OHP's
- De kop/projector bovenop aan zo'n paal van de OHP in totaliteit van een OHP [ dus met spiegel etc etc

Kan ik hier wat mee voor een DIY Beamer ? ;)
Ok heb nog een 330mm fresnell nodig, maar dan ben ik zo goed als klaar om een simpele beamer te maken om alvast wat te testen toch ?

Wat is het waard en wat kan ik hem bieden ?

@edit:
lamp-aansturing is voor 2 lampen, dus eentje op, switch naar de 2e...

Greetz,
Raptor

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 210439 op 08-03-2007 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommy The Cat schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 19:55:
[...]

[afbeelding]

Met deze opstelling wordt de beamer vanaf het tft scherm tot aan het objectief ongeveer een halve meter. Dan de achterkant nog. Vooral lang dus inderdaad :)
Tommy?
Gebruik jij nu een 12inch scherm of moet je in dit proggie, ik heb dit proggie ook gedownloaded, je TFT grootte anders berekenen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
12 inch is de breedte van m'n tft, dan zie ik direct ook de breedte van de projectie :)

Als je het diagonaal gebruikt zie je het diagonaal van de projectie. Je kunt trouwens op de letters inch/mm/m/feet klikken (lijkt alsof het niet klikbaar is..) en zodoende de eenheid veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommy The Cat schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 21:18:
12 inch is de breedte van m'n tft, dan zie ik direct ook de breedte van de projectie :)

Als je het diagonaal gebruikt zie je het diagonaal van de projectie. Je kunt trouwens op de letters inch/mm/m/feet klikken (lijkt alsof het niet klikbaar is..) en zodoende de eenheid veranderen.
aha ik snap hem. Ik vulde steeds de diagonaal in. 15"...

PS wat vind jij van die aangeboden materialen in mijn voorgaande post ?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 210439 op 08-03-2007 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Anoniem: 210439 schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 20:35:
Vraagje...

ik ben gebelt door iemand die student op de universiteit is en veel OHP heeft kunnen redden.
In zoverre de onderdelen dan.

Nu belde hij mij met het volgende aanbod :
- 13x fresnell 290mm [ ligt vlak onder de OHP glasplaat. is dit fresnell ? ]
- 3 lenzen
- nog wat lenzen waarvan een paar verstelbaar
- Lamp aansturing van de OHP.
- zo'n lange fan die in een OHP voor koeling zit.
- een aantal spiegels uit de OHP's
- De kop/projector bovenop aan zo'n paal van de OHP in totaliteit van een OHP [ dus met spiegel etc etc

Kan ik hier wat mee voor een DIY Beamer ? ;)
Ok heb nog een 330mm fresnell nodig, maar dan ben ik zo goed als klaar om een simpele beamer te maken om alvast wat te testen toch ?

Wat is het waard en wat kan ik hem bieden ?

@edit:
lamp-aansturing is voor 2 lampen, dus eentje op, switch naar de 2e...

Greetz,
Raptor
Nou ik heb zelf geen ervaring dus ik kan je alleen vertellen wat ik van anderen gelezen heb. Wbt de fresnels van de ohp, deze zitten waarschijnlijk op elkaar geplakt. Die zul je dan los moeten halen. De kwaliteit van deze fresnels zijn volgens Kiel op Dity gelijk... ;)
Pas op het kan zijn dat die fresnels van de ohp aan de hoeken een stukje zijn uitgesneden. Dan mis je dus deze hoekjes als je met een 15 inch scherm projecteert.

De rest en de kwaliteit ervan kan ik niets betrouwbaars over zeggen. Die koeler is mss wel interessant afhankelijk van hoe luidruchtig die is en hoeveel lucht die verplaatst. Hoe meer lucht de koeler verplaatst hoe beter je warme lucht uit je beamer kunt zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Op het moment sta ik voor een dilemma. Inmiddels heb ik een 15 inch 1024 768 tft maar de lenzen die ik ga gebruiken zijn veel groter. Derhalve dacht ik er aan om een 17 inch tft te gebruiken. Vervolgens zag ik weer een andere aanbieding namelijk een 15,4 inch tft met een resolutie van 1920x1200 (WUXGA) en een controller met tv tuner en o.a. ook een component uitgang.

Nu ben ik nog steeds in twijfel welke van de drie ik zou kiezen. Stel dat ik alleen dvd's ga kijken, dus geen HD (daar heb ik geen dvd speler voor) via een wat verouderde dvd speler over de component aansluiting. Als je er dan ook vanuit gaat dat op een PAL DVD het signaal in 720x576 pixels wordt weergegeven en op een NTSC DVD in 720x480 pixels (correct me if' I'm wrong...)..
Bron: http://www.dvd-home.nl/artikel/anamorphic.htm

Als je nu rekent dat m'n huidige 15 inch 1024x768 bevat waarom zou die 17 inch of de WUXGA dan uberhaupt een scherper beeld kunnen weergeven als de dvd toch slechts in 720x576 is opgenomen?

Ik kan hier met de kop niet bij. Wie heeft hier een zodanig heldere kijk op dat hij/zij mij dat kan uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104633

Beste mensen...

ik heb de Xoro HSD 8410 aangeschaft, maar ik krijg de HDMI echt niet werkend op mijn Pioneer VSX-1016V-S receiver of op mijn Optoma HD70.

Ik heb 2 HDMI kabels geprobeerd, de projector direct op de DVD speler; ook geen succes...

De DVD speler doet het overigens wel, qua geluid als beeld, met S-Video.

Enige tips, alvast bedankt!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:55

Emiel1984

Made in NL

Anoniem: 104633 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 00:36:
Ik heb 2 HDMI kabels geprobeerd, de projector direct op de DVD speler; ook geen succes...
Staat er niks in de handleiding ? Moet je niet simpelweg die uitgang activeren ?

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Emiel1984 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 00:50:
[...]

Staat er niks in de handleiding ? Moet je niet simpelweg die uitgang activeren ?
Voor mijn receiver moet ik dit inderdaad aangeven, maar weinig resultaat...

als ik de beamer op de DVD speler aansluit, dan zie je hem zoeken naar actieve signalen, maar vind niets op het HDMI kanaal :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Anoniem: 104633 schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 08:13:
[...]
Voor mijn receiver moet ik dit inderdaad aangeven, maar weinig resultaat...

als ik de beamer op de DVD speler aansluit, dan zie je hem zoeken naar actieve signalen, maar vind niets op het HDMI kanaal :(
Euhm zal wel aan mij liggen maar een receiver is toch een versterker, geluid..? Waarom zou dat niet werken?

Welke aansluitingen heb je op je projector. Allemaal geprobeerd?

Via VGA ondersteunt deze speler waarschijnlijk tot minder dan XGA. Waar ik benieuwd naar ben is of hij/zij werkt via HDMI-DVI met een goede resolutie

[ Voor 13% gewijzigd door Tommy The Cat op 16-03-2007 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommy The Cat schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 09:25:
[...]

Euhm zal wel aan mij liggen maar een receiver is toch een versterker, geluid..? Waarom zou dat niet werken?

Welke aansluitingen heb je op je projector. Allemaal geprobeerd?

Via VGA ondersteunt deze speler waarschijnlijk tot minder dan XGA. Waar ik benieuwd naar ben is of hij/zij werkt via HDMI-DVI met een goede resolutie
Op de receiver zitten 2 HDMI-in en 1 HDMI-out connectoren... aangezien HDMI beeld en geluid is; DVD(geluid/beeld) -> Receiver(geluid) -> Projector(beeld)

maar zoals ik al zei, de projector direct op de DVD speler werkt ook niet, dus het zal wel aan de DVD speler liggen... HDMI-DVI heeft natuurlijk weinig nut als je van HDMI uitgaat...

edit: de projector/DVD speler/receiver werkt wel met S-Video en Coaxaal geluid

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 104633 op 16-03-2007 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddajantje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 08:37
Hee,
Ik heb nog eens een vraagje over de overhead projector beamers,
zit daar dan ook IR glas of iets dergelijks in, of zou je dit er zelf tussen moeten bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 13:01
Moet je er nog zelf tussen bouwen ;)
Iig dat moest ik nog.. Bij mij zat het er niet bij ;)
Dus gewoon doen weet je zeker dat je goed zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150738

He mensen,

ik heb een vraagje: hoe moeilijk is het om een DIY projector te maken met een OHP en een TFT?
Is het aansluiten van de tft gemakkelijk?

ik heb nl. geen enige technische kennis, maar lukt het met gezond verstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Anoniem: 150738 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 03:36:
He mensen,

ik heb een vraagje: hoe moeilijk is het om een DIY projector te maken met een OHP en een TFT?

Met een overhead projector ligt het alleen aan de lcd die je gebruikt. Tom''s Hardware heeft een leuk filmpje waarin alles uitgelegt wordt. Wil je dan zeker zijn dat het lukt dan kies je gewoon hetzelfde lcd scherm ;) .

Er zijn via google verschillende sites te vinden met geschikte lcd's dan kan je ook naar een andere lcd kijken dan Tom's hardware gebruikt. Dus gewoon ff kijken of het scherm al eerder is gebruikt voor een OHP beamer en je zit zeker.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 214492

Hoi allemaal,

Ik wil zelf ook een DIY tft beamer maken maar ik had een vraag of dat ik hier dan ook een scart aansluiting op kan maken?
dus ik bedoel of dat ik me home cinema set hier op kan aan sluiten?

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 214492 op 31-03-2007 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:33

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

wel,wel

Ik heb mij er ook eens aan gewaagd maar het ging niet makkelijk. Het scherm komt heel vaagjes op de muur en de metalen behuizing van de OHP geeft denk ik problemen want het TFT scherm geeft hoofdzakelijk strepen en gekke kleuren (rood ipv dat zachte blauw bij een normaal XP inlog scherm) Ook zie je van die golfbwegingen in het scherm als het een vijver is waar je wat steentjes in werpt.

Heb ik mijn scherm gemold?

En hoe kan ik meten of de lamp uit de OHP sterker is dan de backlight van de TFT?

Het lijkt nu niet zo heel makkelijk allemaal

:)

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Anoniem: 214492 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 20:40:
Hoi allemaal,

Ik wil zelf ook een DIY tft beamer maken maar ik had een vraag of dat ik hier dan ook een scart aansluiting op kan maken?
dus ik bedoel of dat ik me home cinema set hier op kan aan sluiten?
Dat ligt aan de controller die je bij je tft gebruikt. Ik heb zelf nog geen controllers gezien die scart ondersteunen, maar die zullen er misschien zijn.

Zelf gebruik ik een scherm met een controller waar o.a. een component aansluiting op zit. Via deze component kan ik dus naar mijn dvd speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Tommy The Cat schreef op maandag 02 april 2007 @ 22:47:
[...]

Dat ligt aan de controller die je bij je tft gebruikt. Ik heb zelf nog geen controllers gezien die scart ondersteunen, maar die zullen er misschien zijn.

Zelf gebruik ik een scherm met een controller waar o.a. een component aansluiting op zit. Via deze component kan ik dus naar mijn dvd speler.
Heb jij het dunne tft plaatje direct op de lichtbak liggen? Hoe bescherm je de print plaatjes etc?

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
ROFLASTC schreef op maandag 02 april 2007 @ 23:12:
[...]

Heb jij het dunne tft plaatje direct op de lichtbak liggen? Hoe bescherm je de print plaatjes etc?
Ik begrijp dat je een OHP gebruikt, ik doe dat niet en ik heb m'n tft ook nog niet gestript dus ik kan niet uit ervaring spreken. Wat ik weet is dat het aan te bevelen is om ruimte tussen de tft en de ohp te laten zodat je die ruimte (lees: je tft) goed kan koelen. De elektronica die direct uit het tft komt mag je niet teveel buigen, dus zorg er voor dat de zaak lekker ontspannen in natuurlijke positie kan opereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Wat doe jij dan?

*bladert gauw door dit topic*

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ik bouw net als de meeste DIY-ers vanaf scratch een projector, waardoor je tot betere resultaten komt. Het is wel duurder.

www.dity.nl
www.lumenlab.com

Daar vind je veel informatie. Op zowel Dity als op Lumenlab kun je de basisprincipes makkelijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Tommy The Cat schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 21:11:
Ik bouw net als de meeste DIY-ers vanaf scratch een projector, waardoor je tot betere resultaten komt. Het is wel duurder.

www.dity.nl
www.lumenlab.com

Daar vind je veel informatie. Op zowel Dity als op Lumenlab kun je de basisprincipes makkelijk vinden.
wow, kewl

Voor ongv 400 euro incl verzendkosten (en materiaal kosten voor een kast) heb ik een beamer, lol

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Inmiddels kan ik bijna beginnen met de bouw van m'n projector. Aangezien ik gebruik maak van een WUXGA scherm (1920x1200) kan ik full-hd films afspelen. Het enige minpunt op dit moment is echter dat HD-DVD en BLU-RAY spelers nog onbetaalbaar zijn. Ook heb ik zelf niet een pc tot mijn beschikking die full HD aankan. In ieder geval ga ik in de tussentijd gebruik maken van een dvd opschaler.

Wel is het zo dat mijn vader een redelijk snelle laptop heeft en nu vraag ik mij af of deze in staat is om full hd te laten draaien. Misschien dat iemand hier dat kan inschatten. Specs:

Toshiba Satellite a100 683

Intel Core Duo T2250 1.73 GHz
1.024 (512 + 512) MB DDR2 ram
120 GB HD 5400 rpm
Ati Mobility Radeon X1600 256 MB (512MB HyperMemory)

Op de Toshiba website (http://nl.computers.toshi...=117959&toshibaShop=false) staat wel dit:
Max Resolutie : 2.048 x 1.536
Max kleuren : 16 miljoen
Max Refresh Rate : 60 Hz

Dus waarschijnlijk kan de videokaart de resolutie wel ondersteunen, de vraag is alleen of het vloeiend zal lopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommy The Cat op 17-04-2007 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddajantje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 08:37
Ook al een tijd bezig aan de bouw van een beamer, het word een soort overhead/zelfbouw combinatie.
Want ik ga eens proberen om het objectief buiten de beamer te houden om zo een kleinere kast te maken.
Verder wacht ik nog op meTFT, en lenzen..
Maar licht heb ik 8)

Ik hou het ff op drie foto's zover..

Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a195/janusanus/Beamer/th_P1020088.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a195/janusanus/Beamer/th_P1020083.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a195/janusanus/Beamer/th_P1020076.jpg

meer info heb ik in het Samenkoop topic staan:
http://www.samenkopen.net...c/863030/457028/last#last

[ Voor 3% gewijzigd door ddajantje op 17-04-2007 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 115165

Anoniem: 150738 schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 03:36:
He mensen,

Het is egt niet moeilijk. Dit zijn de simpele stappen:
1- Koop TFT (15") met maximaal 25ms
2- Koop OHP minimaal 400 watt
3- Haal TFT uit elkaar, in de hoop dat je geen FFC kabeltje hoeft te verlengen, zoja bestel je die nog op internet. Strip je tft net zo ver tot je een zwart-doorzichtig scherm overhoud, met alle aangekoppelde printplaatjes
4- Gooi je plaat op je ohp.
5- Sluit je tft op je computer aan, ohp aan, scherpstellen, en klaar ben je! :P

Wat nog wel belangrijk is dat je een LEXAAN plaatje koop die je tussen je OHP en TFT legt, anders gaan je kleuren vervagen naar verloop der tijd. EN nog koeling tussen je ohp en TFT(anders verbrand je TFT ;))

Nu kan je hierna nog een mooi frame maken voor je TFT, zodat alles goed stevig ligt, dit is ff uitvogelen en meten, maar moet niet te moeilijk zijn.

Zal binnenkort foto's posten van mijn beamer (ohp + tft)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 115165 op 18-04-2007 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-04 17:49
Tommy The Cat schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:37:
Inmiddels kan ik bijna beginnen met de bouw van m'n projector. Aangezien ik gebruik maak van een WUXGA scherm (1920x1200) kan ik full-hd films afspelen. Het enige minpunt op dit moment is echter dat HD-DVD en BLU-RAY spelers nog onbetaalbaar zijn. Ook heb ik zelf niet een pc tot mijn beschikking die full HD aankan. In ieder geval ga ik in de tussentijd gebruik maken van een dvd opschaler.

Wel is het zo dat mijn vader een redelijk snelle laptop heeft en nu vraag ik mij af of deze in staat is om full hd te laten draaien. Misschien dat iemand hier dat kan inschatten. Specs:

120 GB HD 5400 rpm

Op de Toshiba website (http://nl.computers.toshi...=117959&toshibaShop=false) staat wel dit:

Dus waarschijnlijk kan de videokaart de resolutie wel ondersteunen, de vraag is alleen of het vloeiend zal lopen.

om full hd te draaien had je minstens een p4 3,0+ ghz proc nodig geloof ik en wat ram , minstens 1/2gb ram. ;) dus waarschijnlijk trekt je vaders laptop dat makkelijk.

Heb even de requirements opgezocht van microsoft hd films op 1080p

# Windows XP
# Windows Media Player 10
# DirectX 9.0
# 3.0 GHz processor or equivalent
# 512 MB of RAM
# 128 MB video card
# 1920 x 1440 screen resolution

[ Voor 7% gewijzigd door k5052 op 27-04-2007 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ok! Ik begrijp dat deze dual core vergelijkbaar is met een 3.0 Ghz. Waarschijnlijk kan ik het binnen twee weken uitproberen aangezien ik dan verwacht het wuxga scherm binnen te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-05 23:05
Tommy The Cat schreef op dinsdag 17 april 2007 @ 19:37:

120 GB HD 5400 rpm

Mag ik vragen waar jouw scherm vandaan komt?

[ Voor 72% gewijzigd door Steephh op 28-04-2007 01:36 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Steephh schreef op zaterdag 28 april 2007 @ 01:34:
[...]

Mag ik vragen waar jouw scherm vandaan komt?
Zeker, ik heb het scherm bemachtigd via een inkoopactie: http://www.samenkopen.net/action_products/863030/668388 . Het is uiteraard de 15,4 kit.

Als je interesse hebt moet je even een mailtje sturen naar het emailadres dat ik je zonet per mail heb toegezonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:45
Is een 3M 2000 geschikt om een beamer van te bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Tha Ra schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 18:42:
Is een 3M 2000 geschikt om een beamer van te bouwen?
In beginsel is elke OHP geschikt, het voldoet namelijk aan de volgende twee voorwaarden:

1. Er wordt een lichtbundel geprojecteerd op het objectief (door de fresnels).
2. Het objectief kan een scherpe projectie maken van het tft (het objectief bepaalt in grote mate ook de projectiegrootte in verhouding tot de projectieafstand).

De ene OHP is echter meer geschikt dan de ander. Ik heb daar verder geen ervaring mee omdat ik m'n PJ gewoon helemaal zelf bouw.
Elke OHP heeft overigens een lamp die minder geschikt is voor ons doeleinde. Vaak zijn dat halogeenlampen die veel warmte produceren maar weinig licht. Je kunt het beste dus de lamp vervangen door een gasontladingslamp (HQI lamp). Deze leveren zo'n 32000 lumen bij een kleurtemperatuur tussen de 5 en 6000 (bij 400 watt).

Als je meer wilt weten, ga dan eens naar www.dity.nl of www.lumenlab.com. Succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Tommy The Cat op 07-06-2007 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131051

Ik zit ook met het idee te spelen voor een DIY beamer, maar dan niet met het overhead principe.

Gewoon alles in één lijn in een zelfgemaakte casing, een beetje dit idee:
klik Met een 10.6" scherm (of misschien 8" om niet té veel uit te geven in het geval het zou mislukken)

Misschien kan dit topic wat nieuw leven ingeblazen worden? Zijn er genoeg afficionados om het hierover nog te hebben? Want op een nederlandstalig forum spreekt het toch net iets gemakkelijker en vlotter. Of is de interesse een beetje dood :p ...

Ik zat eerst te spelen met het idee voor led verlichting, maar dit blijkt dus een bijna ondoenbare opgave, door de grote stralingshoeken die leds hebben, en de moeilijkheden waarmee het licht van een serie puntbronnen zoals een led array geculmineerd kan worden naar de fresnel toe.

Deze notie filteren uit alle info heeft me toch redelijk wat tijd gekost (uit onduidelijke fora zoals lumenlab). En omdat leds ook niet zo goedkoop zijn en vrij ingewikkeld zijn er vrij weinig mensen mee bezig in deze toepassing.

Dus het zal toch een gewone gasontladingslamp moeten worden. Ik maak me alleen een beetje zorgen over het verbruik. Komt dat echt in de buurt van 400 Watt? :s Tegenwoordig maken ze 2m LCD tv's met een verbruik van 200 watt :p Niet dat ik deze kan betalen maar het geeft een idee van verbruik tov schermgrootte. Vandaar de wens om het met leds te doen, maar deze optie vervalt dus voorlopig.

Qua constructie begrijp ik het redelijk, alleen qua elektronica ben ik n00b, dus als iemand me kan uitleggen wat 'balast' is en wat het doet? En een linkje die fresnel lenzen duidelijk uitlegt en hoe je de afstanden van de tft tot de fresnel lenzen moet bepalen zou ook handig zijn. Maar dat kan ik zelf wel vinden denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Dit topic is hier vrij zinloos daar * www.spamisnietfijn.nl * bestaat dat bijna geheel aan DIY-beamers is gewijd. Stel daar je vragen en je zult antwoord krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sprite_tm op 05-09-2007 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04 12:57
Euhm moderators, dat is naar mijn inziens geen spam, maar alleen maar een nuttige tip waar je ook informatie kunt vinden..

Verder, mijn kast voor de projector is bijna af en ik ga dan alles erin monteren, laten we hopen dat het wat opbrengt :)

[ Voor 33% gewijzigd door nick_vh op 07-09-2007 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Dat was inderdaad niet bedoeld als spam, wellicht dat er iets mis is gegaan met doorlinken oid?

Dan hierbij nogmaals de url:

http://www.dity.nl/forum/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-04 06:02

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nope, het was een edit van mij. Het was meer dat je post wel heel erg spammerig overkomt: vergelijk het met dat ik op dat forum een post maak dat het hele forum overbodig is omdat wij hier een topic hebben lopen in een forum wat veel groter is dan jullie forum. Snap je de insteek?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154173

Hey,

Wat vinden jullie van deze beamer? http://www.dity.nl/forum/...uxga-pro-lens-beamer.html
1080p beamer voor een kleine 900euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
  • Laatst online: 06-04 09:12
Aantal weken terug heb ik een OHP gekocht. De onderdelen hieruit ga ik gebruiken in m'n DIY beamer. Eén ding snap ik nog niet, hopelijk dat één van jullie mij dat uit kan leggen.

Een OHP heeft één fresnel. Waarom worden er in DIY beamer dan vaak twee gebruikt, namelijk één voor en één na het tft scherm. Of wat ik ook las; twee fresnels voor het tft scherm.

Het fresnel dat ik hier heb liggen heeft als brandpuntafstanden f1:220 en f2:330. Heeft een OHP dan toch wel twee fresnels (op elkaar)?

Ik ben van plan om 2 fresnels te kopen: 320 x 395 met f1: 220 en f2: 330, omdat de OHP fresnel te klein is voor een 17" scherm. Kan één hiervan voor het tft scherm, en één erachter, of alletwee voor het tft?

Misschien zijn dit noob vragen, maar ik kan er echt niet uit komen... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Een OHP gebruikt inderdaad twee fresnel lenzen die op elkaar zijn gelijmd. Je maakt altijd gebruik van twee fresnels. Eentje gebruik je om divergerend licht parallel te maken en de ander gebruik je om parallel licht te convergeren.

Waar je echter mee kunt wisselen is waar je je tft plaatst. Bij een OHP alwaar de fresnel op elkaar geplakt zijn moet je je tft erachter plaatsen. Dit noemen ze 'unsplit'. Als je de fresnels echter uit elkaar haalt of je beschikt over twee losse fresnels, dan kun je het tft ertussen zetten en dat noemt men een 'split' opstelling.

Wat is beter? Dat ligt aan je tft. Feit is dat de ene tft niet en de andere wel geschikt is voor unsplit. Split is eigenlijk altijd goed. Unsplit is beter voor scherpte/helderheid en wellicht een beetje contrast, split is beter voor uniformiteit. Zelf heb ik gewisseld, ik zie weinig verschil echter bij unsplit krijg ik problemen in de vorm van zoals men dat noemt 'glowies'. Met de tft die ik gebruik zit unsplit er dus niet in.

Je kunt de fresnels van elkaar afhalen volgens mij. Zover ik weet zijn ze alleen aan de zijkanten samengesmolten waardoor je ze daar met een stanlymes kunt splitten. Je kunt ook gewoon losse fresnel kopen, ze zijn niet duur.

Edit:
Splitten is niet noodzakelijk als je unsplit gaat, tenzij je last hebt van zogenaamde 'starbust'. Dat is dat je bij een zwarte projectie van het midden naar de hoeken toe oplichting ziet. Als je ze split maar je blijft unsplit: hoe dichter je de fresnels bij elkaar zet hoe belangrijker de uitlijning ten opzichte van de twee fresnels wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Tommy The Cat op 23-09-2007 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
Enorm bedankt! Ik snap nu eindelijk hoe het in elkaar zit.

Ga eerst split proberen, als dit problemen geeft moeten beiden fresnels maar voor het tft-scherm. Kwestie van uittesten dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Anoniem: 154173 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 17:10:
Hey,

Wat vinden jullie van deze beamer? http://www.dity.nl/forum/...uxga-pro-lens-beamer.html
1080p beamer voor een kleine 900euro.
Zover ik weet is dit de eerste compleet afgeronde diy 1080p beamer in Nederland. Zelf heb ik een 1080p gebouwd met exact dezelfde componenten. Ik kan er kort over zijn: verbluffend. En voor deze prijs helemaal.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Tommy The Cat schreef op vrijdag 28 september 2007 @ 19:54:
[...]

Zover ik weet is dit de eerste compleet afgeronde diy 1080p beamer in Nederland. Zelf heb ik een 1080p gebouwd met exact dezelfde componenten. Ik kan er kort over zijn: verbluffend. En voor deze prijs helemaal.
Ja, het geeft mooi beeld. Maar er zit wel fout in. De lensprobleem is te zien in de linkerhoek, daar is beeld afgesneden. Hij zou toch wat aan moeten doen. Het is daarmee voor mij 99% gelukt.
Door de felle lamp is er ook bleeding te zien boven en onder.

De prijs is wel mooi met veel mogelijkheden en aansluitingen. :o

• Tommy The Cat
MrDummy schreef op zaterdag 29 september 2007 @ 13:00:
[...]

Ja, het geeft mooi beeld. Maar er zit wel fout in. De lensprobleem is te zien in de linkerhoek, daar is beeld afgesneden. Hij zou toch wat aan moeten doen. Het is daarmee voor mij 99% gelukt.
Door de felle lamp is er ook bleeding te zien boven en onder.

De prijs is wel mooi met veel mogelijkheden en aansluitingen. :o
Euhm dat was toch met een andere tft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
Mag een tft-scherm op de lexaanplaat liggen, welke als UV-filter dient? Of is dit schadelijk voor het scherm? Moet het tft-scherm zweven en mag het nergens contact mee maken? (behalve de zijkanten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
Niemand? Uit ervaring weet ik dat het tft-scherm beter niet op een fresnel kan liggen ivm kringen in het beeld. Maar is het ook schadelijk om het scherm op een plexiglazenplaat te leggen? Ik heb namelijk de anti reflectie laag er afgehaald, maar is hierdoor het tft-scherm meer kwetsbaar?

Ik wacht af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Ik denk dat het wel kan maar dat het niet aan te raden is. Als je het tft uit elkaar haalt is alles uiterst kwetsbaar, het tft scherm is er niet voor gemaakt om uit elkaar te halen. In dat opzicht is het denk ik het beste dat er geen druk op het gebied met pixels komt te staan. Als je bv met een vinger op je tft komt zie je bv ook dat dat gebied oplicht (tft's werken mede met vloeibare stoffen).

Je zit wellicht ook een beetje met krasgevaar, maar het voornaamste nadeel is dat je je tft dan niet kan koelen. Als je een krachtige lamp gebruikt dan is niet alleen de warme lucht die eraf komt iets waar je rekening mee moet houden (wat bij een OHP niet echt een issiue is) maar ook het licht dat door je tft gaat neemt warmte met zich mee. Je kunt die warmtestraling wel blokken met een IR filter maar dan nog komt er warmte mee en dat valt voornamelijk op de kant waar je het tft op die lexaanplaat wil zetten. In de situatie dat je een zwart beeld weergeeft wordt zelfs al dat licht precies daar geblokt.

Vandaar dat ik je adviseer om 't niet te doen en daar een luchstroom te creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
Bedankt voor je reactie Tommy The Cat!

De lexaan plaat zet ik maar voor het eerste fresnel. Het tftscherm ga ik "zwevend" plaatsen, zodat beide kanten gekoeld kan worden met een luchtstroom.

Nu heb ik nog een vraag. Vandaag heb ik twee fresnels binnengekregen (F=220 en F=330). Als opstellingen gebruik ik split. Het fresnel met F=220 komt voor het scherm en met F=330 komt na het scherm. Probleem is dat ik niet weet hoe de fresnels geplaatst moeten (aan welke kant de "ribbels" van het fresnel moeten komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
De ribbels van beide fresnels dienen in beginsel naar elkaar toe te worden gericht, dus bij split allebei richting je tft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 90608

al een poosje speelt bij mij het idee om een zelfbouw beamer te maken, en toen mijn moeder me deze week wist te melden dat ze op school nog wel een OHP hadden die ik mocht hebben, kwam het allemaal een stapje dichterbij. nu weet ze zeker dat het ding werkt, alleen is de huidige lamp kapot.

het betreft een Liesegang trainer special HR 900 Watt die met een 575 Watt (95V) halogeen-metaaldamp 12,000 lumen produceert.
(korte technische data hier (pdfje), handleiding hier, (pdf))

nu had ik eigenlijk een paar vraagjes/bevestigingen omtrend deze OHP.

- ok, het zijn dus niet de meest normale lampen (metaal-halide lampen HMP of CSR 575 DE SFc 10-4) en tov normale OHP lampen (halogeen?) vrij prijzig (rond de 100-130 euro). nu kwam ik deze lampen (Omnilux OMI 575 95V/575W SFc-10 400h) tegen, gaan die passen? want 30 euro voor 400 branduren is nog niets. het llijkt alleen zo raar goedkoop, want van een ander merk of bij een andere winkel zijn ze veel duurder (dit was de enige waar ik ze zo goedkoop vond).

- ik neem aan dat dit het goede licht is? kleur temp 4500~6500 K. en hoe warm worden deze lampen? ik mag aannemen dat ze met 12k lumen erg veel licht geven. gaat een tft erbovenop dit overleven? of wordt hij te warm (al weet ik dat dus niet eens bij dit soort lampen), en maak ik zowieso geen kans op goed beeld door bijna gegarandeerde uhm... artifacts.. ik weet niet hoe ik het zou moeten noemen.. verkleuringen die er niet zouden moeten zijn.. randen of centrum te licht ofzo? (door dus te veel/fel licht?)

- 900watt stroomverbruik. dat is veel. +100(gokje) van een 15"tft kost bij de essent toch zon 7 cent per uur. kan dit op enige manier minder? een lamp erin die minder verbruikt? (al was het al heel erg moeilijk om een 95V 575W lamp te vinden, en ik ben er ook geen met een lager wattage tegen gekomen). of wordt zoiets geknutsel? (ik heb enige soldeer en electronica-ervaring, maar wil toch niet in iets te lastigs duiken). is deze OHP niet gewoon overkill die veel te veel stroom vreet? (ik hou zon 4k lumen over.) kan ik ze dimmen? (en daarmee Wattage besparen?)

- heeft er iemand ervaring met deze OHP? info? do's or don'ts? eventueel te verwachte problemen? mis ik iets? owja, natuurlijk? een IR en UV filter (een stuk lexaan?) tussen de lamp en tft (voor of na de fresnels weet ik nog niet, wat beter uitkomt met koelen + evt scherp stellen van het tft).

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 90608 op 13-10-2007 05:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martieadams
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-03 10:55
Ook ik heb me gewaagd aan een DIY beamer, nu heb ik het probleem dat mijn Fresnel groot genoeg is voor een 17" scherm, maar ik werk met een scherm van 19" breedbeeld ( die had ik namelijk nog staan). Dit scherm heeft een max resolutie van 1440*900.

Ik vroeg me af of een van jullie een programma kent dat ervoor zorgt dat een kleinere resolutie ook echt een kleiner beeld. Oftewel, je werkt ongeveer met een resolutie van 1024*768 en dit wordt gecentreerd. Op mijn scherm van de laptop kan ik zoiets wel instellen met Catalyst maar op mijn losse tft scherm lukt dit niet omdat hier de optie er niet bij staat, weet iemand een oplossing?

edit:
In deze thread staat hoe het kan, helaas ondersteunt mijn scherm dit niet..Linkje naar betreffende topic

[ Voor 9% gewijzigd door martieadams op 06-11-2007 17:20 ]

Learn to forget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241959

kenny89 schreef op vrijdag 27 april 2007 @ 22:34:
[...]

om full hd te draaien had je minstens een p4 3,0+ ghz proc nodig geloof ik en wat ram , minstens 1/2gb ram. ;) dus waarschijnlijk trekt je vaders laptop dat makkelijk.

Heb even de requirements opgezocht van microsoft hd films op 1080p

# Windows XP
# Windows Media Player 10
# DirectX 9.0
# 3.0 GHz processor or equivalent
# 512 MB of RAM
# 128 MB video card
# 1920 x 1440 screen resolution
Volgens mij is microsoft weer aant raaskallen, want voor HD word minimaal 256 mb Videogeheugen aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duarf
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 20:38

duarf

-Kuffy-

Is het mogelijk om van een scherm van een laptop een VGA aansluiting te maken (of svideo of RGB of wat dan ook?) laptop zelf is doordrenkt geweest met Wiskey (terwijl hij uit stond en open, dus scherm is nog volledig intact.)

Edit : en is er nog een lijst waar ik kan zien of welke TFT schermen geen problemen hebben met kabels?

(foutje :))

[ Voor 22% gewijzigd door duarf op 11-12-2007 03:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Toevallig dat ik je vraag zag, ik ben er al weer een tijdje uit, maar kon nog wel een link naar onderstaande lijst vinden:

http://www.baseportal.com...tal.pl?htx=/Lumenlab/main

Succes!

[ Voor 25% gewijzigd door Tommy The Cat op 11-12-2007 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duarf

duarf

-Kuffy-

Bedankt :) waarschijnlijk dat ik binnekort dan een TFT schermpje koop, voor 120 euro moeten deze wel 2de hands te vinden zijn :)

Ik gok dat het iets te moeilijk is om dat laptop scherm daarvoor te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Met whiskey nog wel, das niet alleen zonde van de laptop ;).

Laptopschermen worden wel vaker gebruikt, geen idee of dat lastiger is of niet. Wellicht iets lastiger met het demonteren..

Voor 120 euro kun je een prima 2e hands 15 inch tft kopen, ik zeg bv een 2ehands Eizo. Je kunt ook wat hoger grijpen (qua resolutie) en kiezen voor een 10.6 (hiermee kun je 720p) of 15,4 (1080p) maar ik weet niet of je budget dat toelaat...

Kijk hier eens..
http://www.dity.nl/forum/...animo-check-lees-dit.html

Zelf heb ik met een 15,4 een full hd beamer gebouwd die kun je ook bekijken via dity.nl. Zeven maand bezig geweest heb er erg veel werk in gestopt, maar was niet tevreden (ben veeleisend). Nu heb ik me d'r overheen gezet, doe er verder niks meer aan, maar kijk wel gewoon film enzo.

Later in tijd ga ik voor het echte werk, bv een JVC HD1 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duarf

duarf

-Kuffy-

De prijs is mij niet echt het probleem :)

Ik heb gewoon weer eens zin om eens iets moois te maken :)

Ik heb alleen een kleine vraag, de STEVIGHEID, is dat goed op te lossen?
(voor de keren dat de drank WEL op de juiste plaats terecht komt ;))
Ik zit al aan vanalles te denken om dat lcd scherm vast te plaatsen in een soort van polysterenen houder. Of is het mischien mogelijk om gewoon grotendeels van het oorspronkelijke scherm als kader te houden (mits kleine aanpassingen voor de kabels en dergelijke)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Hehe.

Stevigheid van je DIY beamer is natuurlijk in de eerste plaats afhankelijk van je eigen constructie. Ik raad je aan alles van MDF te maken, das lekker goedkoop, handelbaar en sterk zat (6mm). Frames voor je tft/fresnels/etc kun je van andere stukkies hout maken (check dity.nl en m'n log voor inspiratie). Kheb zelf trouwens ook geprobeerd om het oorspronkelijke frame te behouden en dus een frame om dat frame heen te bouwen, maar dat is me niet gelukt. Mijn tft komt gewoon kaal tegen 't hout aan (L-latjes met mdf versteviging) en ik heb 't lichtelijk gefixeerd met 4 nylon ringetjes + schroeven.
De lamp en het tft zijn de meest kwetsbare componenten, en toch kunnen deze prima tegen een stootje (althans als ze goed gemonteerd in de beamer zitten, het tft is met demonteren/monteren uiterst kwetsbaar). DIY beamers worden al lang gemaakt en ik heb enorm veel d'r over gelezen: ze gaan verrassend lang mee.

Maarja mijn gedachten zijn gelijk aan die van jou. Kheb m'n beamer in een kelder staan, net genoeg ruimte voor drie man. Zelf lig ik in het midden op een matras en de beamer staat achter/boven mijn hoofd. Kollosaal geval van 1 meter lang. Aangezien ik ook wel een whiskytje lust en bier natuurlijk en de kameraadschap ook wilde ik er zeker van zijn dat 't goed zou gaan. Vandaar dat ik een stootconstructie d'r omheen heb gebouwd. Zodoende kun je niet meer tegen de beamer aanstoten/vallen tenzij je heel gek gaat doen.

Je kunt afhankelijk van de ruimte ook gaan keystonen en de beamer aan 't plafond hangen, dan loop je helemaal geen risico meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Tommy The Cat op 11-12-2007 03:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duarf

duarf

-Kuffy-

Waar vind ik juist die foto's van die nylon ringetjes?
Edit:
(In alle geval al heel hard bedankt)
Ik heb trouwens een 2de handswinkel gevonden op 20 km in de buurt die 15 inch schermen wegdoet voor 100 euro :) eens gaan kijken of deze bruikbaar is :)

2de vraag ;)

Ik heb thuis ook nog een tft scherm staan, maar telkens als ik daar een spel mee open (of als hij in de CMD zit, of hij is aan het opstarten (de pc)) dan krijg ik maar een gedeelte van mijn scherm, in het midden komt dan een klein vierkant met men spel in, en de rest is grijs. Hoe kan ik weten of mijn "nieuw" TFT scherm dit niet doet?

Ik heb de service guide gevonden van mijn laptop scherm. Waar kan ik nu vinden of deze geschikt is voor aan te sluiten op de pc?

2de Edit :
de schermen die ze hebben zijn de
Hewlett Packard - HP L1510
ViewSonic - VG175
Hewlett Packerd - D5061A

Maar bij de 1ste is er dus al een FFC probleem. Van de andere 2 vind ik dan niks....

[ Voor 126% gewijzigd door duarf op 11-12-2007 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Hier zie je hoe ik 't tft heb gefixeerd:
http://www.dity.nl/forum/...-project-6.html#post32509
Dit zijn de ringen die ik gebruikt heb:
http://www.dity.nl/forum/...-project-6.html#post32670

Je vraag over het tft dat niet volledig weergeeft is niet DIY-beamer gerelateerd, heb ik verder ook geen verstand van.

Zelf geen ervaring met laptopschermen, vraag het eens op dity.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 241959

Welke lamp is eigelijk het beste, m.a.w wit licht?
Ik had zoiets op het oog: http://www.order.conrad.c...1/580180_BB_02_FB.EPS.jpg

Een halogeenlamp, maar deze zijn toch een beetje geelachtig van kleur, wat is nou eigelijk een goede lamp die wit licht uitzend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Anoniem: 241959 schreef op dinsdag 11 december 2007 @ 19:48:
Een halogeenlamp, maar deze zijn toch een beetje geelachtig van kleur, wat is nou eigelijk een goede lamp die wit licht uitzend?
Meestal Metal-Halide. Dat is goedkope versie gasonladingslamp, te herkennen aan glasbol in het midden en aansluitingen aan zijkanten. Halogeen is nog warmer en kortere levensduur dan Metal-Halide, en zal na verloop van tijd inderdaad al gelig licht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:53

drooger

Falen is ook een kunst.

Weet iemand of het mogelijk is, om het beste resultaat te behalen, met het tft-scherm +- 5,5 cm van de OHP?

Ik projecteer op een muur die op ongeveer 2,5 meter afstand is, met een nobo quantum 2511, waarop een plaat lexaan ligt (geen afstand tussen OHP en lexaan). Nu ben ik aan het kijken wat de beste plaatsing is voor het tft, maar is 5,5 centimeter niet veel te hoog? Of komt dit door het lexaan en is het vrij normaal?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202856

Hallo, een vraag over de lamp, die van mijn beamer is een Metal halide lamp van 260W, wat als ik een metal halide lamp insteek van 250W?
Zou dat wat uitmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Anoniem: 202856 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 19:29:
Hallo, een vraag over de lamp, die van mijn beamer is een Metal halide lamp van 260W, wat als ik een metal halide lamp insteek van 250W?
Zou dat wat uitmaken?
Als het erin past, is het goed. Vermogen van voeding is hiervoor gemaakt tot 260 Watt, zoals in beamer eigenschappen staat. Je mag nooit hoger gaan, maar lager kan wel, zolang de spanning overeenkomt. De eigenschappen moeten veel op elkaar lijken. Het zal iets minder fel branden.

Met halogeen is precies hetzelfde. Lager mag, hoger niet. Bij UHP kan je niet zomaar lager zetten, want de electronica is daarop anders afgestemd (ivm aansturing) en kan je daarom alleen vervangen door dezelfde vermogen UHP lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38358

Hoi, beetje stomme vraag misschien maar ik kom het nergens zozeer tegen: moet er persee een UV/IR filter tussen tft en OHP zitten? Is het anders te schadelijk voor tft?

en ik vroeg me af of ik met 2300 lumens in 'n pikdonkere kamer iets kan, zag dat ding liggen en dacht ha! volgens mij kan ik hier iets leuks mee ;)

bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRaGA88
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-02 14:27
vraagje: zou dit ook kunnen lukken met een oude toshiba T4600C?????
of is deze te oud hij heeft wel een klein sherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Anoniem: 38358 schreef op vrijdag 18 januari 2008 @ 00:34:
Hoi, beetje stomme vraag misschien maar ik kom het nergens zozeer tegen: moet er persee een UV/IR filter tussen tft en OHP zitten? Is het anders te schadelijk voor tft?

en ik vroeg me af of ik met 2300 lumens in 'n pikdonkere kamer iets kan, zag dat ding liggen en dacht ha! volgens mij kan ik hier iets leuks mee ;)

bvd!
De filter is wel verstandig. Het zal meestal IR zijn omdat het warmte energie bevat. Dat warmt de TFT onzichtbaar op door warmtestraling en dat werkt vernietigend als TFT niet gekoeld wordt.
Je had beetje kunnen nalezen in diverse projecten dat er glasfliter ertussen zit.

2300 lumen via TFT naar donkere kamer. Es kijken, dat zou uiteindelijk rond 500 lumen licht worden, en dat is nog goed te doen voor donkere kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 18:15
Als die IR filter puur een warmte-issue is, kan je het gemakkelijk en zonder schade uitproberen. Bij 65°C zullen de vloeibare kristallen in het LCD niet meer reageren op de elektrische spanning, en terugkeren naar hun basistoestand (bijna altijd "gesloten", dus zwart beeld). Op dat moment langdurig verder gaan warmen, kan inderdaad schade aanbrengen, maar een korte tijd "clearing" is geen enkel probleem.

Het uitproberen gaat als volgt: gebruik een relatief donker beeld (zodat veel licht tegengehouden wordt, dus veel warmte in je panel), maar zorg dat je gemakkelijk kan zien of ie helemaal zwart wordt. Om inbranden te voorkomen, kan je best een screensaver gebruiken (bewegende witte dingen op zwarte achtergrond). Als je na een paar uur nog altijd geen clearing ziet (het beeld wordt zwart, begint in ronde vlekken die zich uitspreiden), zal je qua warmte geen problemen hebben.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 253955

zo, even een schopje..

ik zit met een probleem. Ben bezig met een diy-beamer en heb zojuist mn tft uit elkaar gesloopt en merk dat ik met denk ik zo'n 'ffc issue' zit.

Afbeeldingslocatie: http://img244.imageshack.us/img244/3297/pict1878xg7.jpg

Als je die stekker in de socket steekt zit de print over het scherm en dat willen we natuurlijk niet.
Als ik goed tel zijn het 2x 50 pinnetjes.
Is hier een oplossing voor, behalve zelf 100 pinnetjes solderen?
Tja, kabeltje kopen, maar Farnell bijv. heeft niet van zulke...

bleh, ik baal dr van!

Edit:
volgens mij zijn de kabeltjes boven juist de ffc.
hoe heet die socket onder dan?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 253955 op 29-02-2008 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110481

Hoi,

Ik wou ook eens een beamer proberen te maken, maar dan op de manier zoals op de engadget-build beschreven, ofwel helemaal zelf maken (niet uit een overhead-projector).

Voordat ik eraan begin heb ik twee grote punten die de bouw nogal beinvloeden:

- Ik wil er TV mee kunnen kijken zonder dat ik een PC aan heb staan. Ik heb digitenne, dus in principe SCART - ik weet niet of de topfield-encoder S-video of composiet of beiden levert
- Ik wil ermee kunnen kijken zonder dat de kamer verduisterd is - ik heb momenteel geen gordijnen en die wil ik eigenlijk ook niet (ivm katten, die slopen ze toch zo)

Vandaar mijn drie hoofdvragen:
1. Is het slim om een monitor met S-video-in te vinden of zijn er goedkope (+-EUR40 of minder) componenten die het signaal van een SCART (S-video/composiet) omzet in VGA/DVI? (Digitenne is gewoon "LDTV" dus DVI levert echt geen kwaliteitsplus op.)
2. Is met een beetje normale lamp een lichtopbrengst te krijgen waarmee je overdag genoeg beeld krijgt dat je nog wel iets kan zien (het hoeft niet super te zijn ofzo)
3. In de Engadget-howto gaan ze nogal ver om alle onderdelen verstelbaar te maken. Is dat in jullie ogen ook nodig, of is als je het verder redelijk precies neerzet alleen de lensafstand belangrijk?

Overigens is de belangrijkste reden voor deze build dat mijn kamer niet zo heel breed is (3.7 m) maar wel hoog (2.7 m) dus een plat scherm zou voor mij een boel ruimte schelen, maar dat is weer duurder dan zelf een beamer maken - en het lijkt me wel een leuk project.

Tijmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Anoniem: 110481 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:13:
- Ik wil er TV mee kunnen kijken zonder dat ik een PC aan heb staan. Ik heb digitenne, dus in principe SCART - ik weet niet of de topfield-encoder S-video of composiet of beiden levert
SCART heeft composite video erin. Voor zover ik weet, er bestaan digitenne scart ontvangers, en daar komt gewoon videosignaal uit op 1 van de pinnen. En je kan makkelijk scart-composite video adapter kopen
- Ik wil ermee kunnen kijken zonder dat de kamer verduisterd is - ik heb momenteel geen gordijnen en die wil ik eigenlijk ook niet (ivm katten, die slopen ze toch zo)
Zie verder hieronder.. En waarom wil je stoffen gordijnen opzetten? Er bestaan metalen en plastic lamellen gordijnen, die niet stuk te krijgen met kattennagels zijn en toch je kamer mee kunnen verduisteren.

Vandaar mijn drie hoofdvragen:
1. Is het slim om een monitor met S-video-in te vinden of zijn er goedkope (+-EUR40 of minder) componenten die het signaal van een SCART (S-video/composiet) omzet in VGA/DVI? (Digitenne is gewoon "LDTV" dus DVI levert echt geen kwaliteitsplus op.)
Er bestaan wel s-video/composite - vga converter kasten, welke eigenlijk gemaakt zijn om games te kunnen spelen op normale monitor, maar er bestaan al lcd televisies met beide mogelijkheden.
2. Is met een beetje normale lamp een lichtopbrengst te krijgen waarmee je overdag genoeg beeld krijgt dat je nog wel iets kan zien (het hoeft niet super te zijn ofzo)
Overdag is veel licht, en voor redelijk beeld is minimaal 2000 lumen nodig. Met 3000 lumen zit je goed. Echter een DIY beamer haalt dat enorme lichtsterkte niet. Vergeet het maar met gewone lamp, die haalt dan ongeveer 10 lumen. Je kan net zo goed voor echte beamer gaan waar lichtsterkte wel vastgesteld staat. Meeste mensen met DIY beamer hebben licht verduisterde kamer. Verder maakt extreem sterke lamp veel hitte, welke weer grote fans nodig hebben en dus wordt het niet stiller van. Juist in home cinema is de stilte zeer belangrijk.
3. In de Engadget-howto gaan ze nogal ver om alle onderdelen verstelbaar te maken. Is dat in jullie ogen ook nodig, of is als je het verder redelijk precies neerzet alleen de lensafstand belangrijk?
Beetje instelbaar maken zal het plaatsen van beamer minder streng maken. Anders moet je overal uitrekenen en dat heeft niet iedereen de handige kop voor. Dus met verstelbare lens kan je dan ophangen waar je wilt, en stel je dan bij totdat beeld goed staat (dus scherp genoeg).
Overigens is de belangrijkste reden voor deze build dat mijn kamer niet zo heel breed is (3.7 m) maar wel hoog (2.7 m) dus een plat scherm zou voor mij een boel ruimte schelen, maar dat is weer duurder dan zelf een beamer maken - en het lijkt me wel een leuk project.
Plat beamerscherm kan je zelf maken met speciale gordijn met witte laag erop welke het lichtdicht maakt. Je hoeft niet echt duurdere beamerscherm kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FraggedMe
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-03-2021
Anoniem: 253955 schreef op vrijdag 29 februari 2008 @ 21:18:
zo, even een schopje..

ik zit met een probleem. Ben bezig met een diy-beamer en heb zojuist mn tft uit elkaar gesloopt en merk dat ik met denk ik zo'n 'ffc issue' zit.

Als je die stekker in de socket steekt zit de print over het scherm en dat willen we natuurlijk niet.
Als ik goed tel zijn het 2x 50 pinnetjes.
Is hier een oplossing voor, behalve zelf 100 pinnetjes solderen?
Tja, kabeltje kopen, maar Farnell bijv. heeft niet van zulke...

bleh, ik baal dr van!

Edit:
volgens mij zijn de kabeltjes boven juist de ffc.
hoe heet die socket onder dan?
Ik heb zelf op deze site een ffc gekocht, echter had die van mij maar 40 pinnetjes en kan je er niet met 50 bestellen.

erutangis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

No13

/me was here

Anoniem: 110481 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 12:13:
Ik wou ook eens een beamer proberen te maken, maar dan op de manier zoals op de engadget-build beschreven, ofwel helemaal zelf maken (niet uit een overhead-projector).
Ik weet niet of dit gezien wordt als reclame, maar ik heb een tijd geleden ook een beamer gemaakt, deze mag nu echter eruit, hij werkt prima en is anders ook goed te gebruiken voor losse onderdelen. Maar ik gebruik hem praktisch nooit meer en ligt eigenlijk alleen in de weg...

Ik heb hem maar op het dity forum gezet bij vraag en aanbod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110481

No13 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 13:20:
[...]

Ik weet niet of dit gezien wordt als reclame, maar ik heb een tijd geleden ook een beamer gemaakt, deze mag nu echter eruit, hij werkt prima en is anders ook goed te gebruiken voor losse onderdelen. Maar ik gebruik hem praktisch nooit meer en ligt eigenlijk alleen in de weg...

Ik heb hem maar op het dity forum gezet bij vraag en aanbod
Dank je, maar ik wil 'm zelf maken. Het gaat ook om de coolness-factor van het achteloos kunnen zeggen: "Zelf gemaakt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

No13

/me was here

Anoniem: 110481 schreef op woensdag 28 mei 2008 @ 16:10:
[...]

Dank je, maar ik wil 'm zelf maken. Het gaat ook om de coolness-factor van het achteloos kunnen zeggen: "Zelf gemaakt"
Prima ;) ik ben zelf ook 2 jaar bezig geweest voor hij naar wens was, ik ken het idee.
Ik denk ook niet dat hij als complete beamer verkocht zal worden (Weinig intresse) eerder als verzameling losse onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik kan nergens een 'echte' uitslag vinden; hoe lang gaat een standaard overheadlamp nu mee?
En ja, ik weet dat het licht dat niet optimaal is, maar het lijkt mij te ingewikkeld (en in eerste instantie te duur) om daar een heel kit voor te kopen. Om naast het tft en de overheadprojector nog eens minimaal 75 euro te betalen :X

Ik kan namelijk aan een tft en overheadprojector komen waarschijnlijk, maar lees veel verschillende informatie. De één heeft het over een overheadlamp die 25 uur het doet, een ander over 100 tot 150 uur :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Ik kan nergens een 'echte' uitslag vinden; hoe lang gaat een standaard overheadlamp nu mee?
En ja, ik weet dat het licht dat niet optimaal is, maar het lijkt mij te ingewikkeld (en in eerste instantie te duur) om daar een heel kit voor te kopen. Om naast het tft en de overheadprojector nog eens minimaal 75 euro te betalen :X

Ik kan namelijk aan een tft en overheadprojector komen waarschijnlijk, maar lees veel verschillende informatie. De één heeft het over een overheadlamp die 25 uur het doet, een ander over 100 tot 150 uur :?
Het ligt er volgens mij ook maar net aan hoe de koeling is geregelt bij de lamp... Als een lamp te veel variatie krijgt in temperatuur zal de lamp een stuk minder lang mee kunnen gaan dan bij een lamp waarbij de temperatuur wel continuiteit heeft, maar te warm is ook niet goed voor de levensduur. Daarnaast is er verschil in een A merk lamp en een 'Z' merk lamp. Het is dus maar net wat je eraan wilt uitgeven.

Als je echt een mooie beamer wilt maken zou ik je wel een kit adviseren. Je kan namelijk zelf de behuizing maken naar eigen smaak en inzicht. Uiteindelijk denk ik dat je met een overhead beamer duurder uit zal zijn omdat de lampen vaak duurder zijn en minder lang meegaan volgens de specificaties.

Plus
De kast + lamp versus eigen kast betere en vaak goedkopere lamp.
TFT lastig af te stellen (scherpte) versus TFT plaatsen naar eigen inzicht + makkelijker te koelen.

Min
Zeer simpel in elkaar te zetten versus Testen , calibreren en opnieuw testen tot alles scherp is.
1 avond werk versus 2 weken als je het netjes wil doen.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Emiel1984 schreef op zaterdag 28 juni 2008 @ 19:03:
[...]

Het ligt er volgens mij ook maar net aan hoe de koeling is geregelt bij de lamp... Als een lamp te veel variatie krijgt in temperatuur zal de lamp een stuk minder lang mee kunnen gaan dan bij een lamp waarbij de temperatuur wel continuiteit heeft, maar te warm is ook niet goed voor de levensduur. Daarnaast is er verschil in een A merk lamp en een 'Z' merk lamp. Het is dus maar net wat je eraan wilt uitgeven.

Als je echt een mooie beamer wilt maken zou ik je wel een kit adviseren. Je kan namelijk zelf de behuizing maken naar eigen smaak en inzicht. Uiteindelijk denk ik dat je met een overhead beamer duurder uit zal zijn omdat de lampen vaak duurder zijn en minder lang meegaan volgens de specificaties.

Plus
De kast + lamp versus eigen kast betere en vaak goedkopere lamp.
TFT lastig af te stellen (scherpte) versus TFT plaatsen naar eigen inzicht + makkelijker te koelen.

Min
Zeer simpel in elkaar te zetten versus Testen , calibreren en opnieuw testen tot alles scherp is.
1 avond werk versus 2 weken als je het netjes wil doen.
Okee bedankt! Ik ga het nu eerst met een overheadprojector proberen. Deze heb ik, en een 15'tft (voor 12,50 via marktplaats gekocht :D ). Alleen zonder voeding.. dus nu moet ik nog even een oude computervoeding regelen, waarmee ik de tft van stroom kan voorzien. Kan ik meteen de ventilators op aansluiten :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:54
Sorry voor de kick, maar ik zit met een probleempje met m'n zelfbouw beamer.
Deze werkt nu al zo'n 4 jaar, met redelijk succes.
Bij het opstarten heb ik soms last dat de ballast van de HQI lamp een irritant gezoem/gekir maakt.
Meestal stop het na een paar tikken op de behuizing (korte tik met achterste schroevendraaier)
De laatste dagen lijkt dit niet meer te lukken...

Is er een "defige" oplossing voor dit probleem, of is het vervangen ervan de enige oplossing? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:41
Een ballast is eigenlijk een grote spoel, en die kunnen gaan trillen door de stroom die er door heen loopt (zoek maar eens op "spoel fluit" in de search).

Je kunt kijken of je hem voorzichtig kunt openmaken, en misschien wat siliconenkit o.i.d. er in kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 229828

Srry voor de bump.

Maar ik heb hier een defect 19 inch tftje.
De inverter is stuk, maar het scherm werkt nog prima.
Nu kan ik op 't werk zo een overhead projector meenemen, is het mogelijk om met een 19inch scherm een fatsoenlijke beamer te fabriceren?
Overigens valt 't scherm eenvoudig te demonteren en alleen de TFT blijft nog over.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste