al een poosje speelt bij mij het idee om een zelfbouw beamer te maken, en toen mijn moeder me deze week wist te melden dat ze op school nog wel een OHP hadden die ik mocht hebben, kwam het allemaal een stapje dichterbij. nu weet ze zeker dat het ding werkt, alleen is de huidige lamp kapot.
het betreft een Liesegang trainer special HR 900 Watt die met een 575 Watt (95V) halogeen-metaaldamp 12,000 lumen produceert.
(korte technische data
hier (pdfje), handleiding
hier, (pdf))
nu had ik eigenlijk een paar vraagjes/bevestigingen omtrend deze OHP.
- ok, het zijn dus niet de meest normale lampen (metaal-halide lampen HMP of CSR 575 DE SFc 10-4) en tov normale OHP lampen (halogeen?) vrij prijzig (rond de 100-130 euro). nu kwam ik
deze lampen (Omnilux OMI 575 95V/575W SFc-10 400h) tegen, gaan die passen? want 30 euro voor 400 branduren is nog niets. het llijkt alleen zo raar goedkoop, want van een ander merk of bij een andere winkel zijn ze veel duurder (dit was de enige waar ik ze zo goedkoop vond).
- ik neem aan dat dit het goede licht is? kleur temp 4500~6500 K. en hoe warm worden deze lampen? ik mag aannemen dat ze met 12k lumen erg veel licht geven. gaat een tft erbovenop dit overleven? of wordt hij te warm (al weet ik dat dus niet eens bij dit soort lampen), en maak ik zowieso geen kans op goed beeld door bijna gegarandeerde uhm... artifacts.. ik weet niet hoe ik het zou moeten noemen.. verkleuringen die er niet zouden moeten zijn.. randen of centrum te licht ofzo? (door dus te veel/fel licht?)
- 900watt stroomverbruik. dat is veel. +100(gokje) van een 15"tft kost bij de essent toch zon 7 cent per uur. kan dit op enige manier minder? een lamp erin die minder verbruikt? (al was het al heel erg moeilijk om een 95V 575W lamp te vinden, en ik ben er ook geen met een lager wattage tegen gekomen). of wordt zoiets geknutsel? (ik heb enige soldeer en electronica-ervaring, maar wil toch niet in iets te lastigs duiken). is deze OHP niet gewoon overkill die veel te veel stroom vreet? (ik hou zon 4k lumen over.) kan ik ze dimmen? (en daarmee Wattage besparen?)
- heeft er iemand ervaring met deze OHP? info? do's or don'ts? eventueel te verwachte problemen? mis ik iets? owja, natuurlijk? een IR en UV filter (een stuk lexaan?) tussen de lamp en tft (voor of na de fresnels weet ik nog niet, wat beter uitkomt met koelen + evt scherp stellen van het tft).
[
Voor 6% gewijzigd door
Anoniem: 90608 op 13-10-2007 05:32
]