Hoofdcategorieën
Topicacties

[HowTo] Wireless/USB LCD

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 last

Reageer Nieuw Topic
= Louie
Reg. datum: 27 september 2004

Het display op zich gebruikt inderdaad niet veel, maar het backlight wel. Die van mij trekt ongeveer 70mA bij 5V.

Marion Raven fan
Reg. datum: 06 november 2004

quote:
LWY schreef op zondag 30 april 2006 @ 15:18:
Het display op zich gebruikt inderdaad niet veel, maar het backlight wel. Die van mij trekt ongeveer 70mA bij 5V.

en daar is geen (klein) zonnepaneeltje voor? die zoveel kan leveren? + een kleine accu?

en die antenne, wat voor draadje, en hoe lang, kan ik er het beste aan hangen voor de beste zend/ontvangst??

bedenk me net zo ineens wat, ik heb geeneens een pic-programmer 8)7 , (nog meer op me bestellijsie.) Maar eerst ff materiaal voor maken/ontwikkelen/bewerken/boren van printjes halen.....

Raven wijzigde dit bericht 05-05-2006 14:46 (48%)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Marion2U

Reg. datum: 21 juni 2002

Sorry voor de schop, maar kun je die PIC 16F628A zonder kristal/RC osc laten werken? Heeft die een interne oscillator? Of heb je ze gewoon niet op de schema's geplaatst?

Edit: ja dus, The PIC16F628A features 4MHz internal oscillator.

Dupje wijzigde dit bericht 04-06-2006 14:45 (33%)

TCF Specs - Forza Scuderia Ferrari

Reg. datum: 19 maart 2006

@ LWY: mag ik vragen waar je die CP2102 gekocht hebt? O-) Ik kan hen alleen vinden bij een paar winkels in de USA, maar daar heb je allemaal een creditcard bij nodig, en laat ik deze nou toevallig niet hebben.. :( Weet jij toevallig een shop in nederland/europa waar ik deze kan bestellen?

Alvast bedankt! :)

Apple'tje er bij? &#6

ik wil hier kitjes voor ik vond het zo vet.. >:)

Once you go Mac you never go back!! 

= Louie

quote:
J to the G schreef op vrijdag 23 juni 2006 @ 21:51:
@ LWY: mag ik vragen waar je die CP2102 gekocht hebt? O-) Ik kan hen alleen vinden bij een paar winkels in de USA, maar daar heb je allemaal een creditcard bij nodig, en laat ik deze nou toevallig niet hebben.. :( Weet jij toevallig een shop in nederland/europa waar ik deze kan bestellen?
Ik heb ze gekocht bij sparkfun.com, in de USA dus. Ik dacht dat Farnell (http://nl.farnell.com) ze ook verkocht in Nederland, maar dat weet ik niet zeker meer.

Team ColdFusion!!!

Zoals ik al eerder belooft heb, hier de schema's van de ontvanger in Eagle :)

http://home.kabelfoon.nl/~hjberbee/tweakers/ontvanger-schema.png
Klikbaar voor het schema :)
En ja, ik weet dat het plaatje te breed is, maar anders is het echt _niet_ leesbaar

Een paar weken geleden heb ik alle spullen gekocht om zelf printjes te kunnen etsen, en na een klein testje vorige week, zijn de resultaten boven mijn verwachting. Zodoende ga ik ook een nieuwe print maken, welke een stuk kleiner wordt, en waar een paar design-foutjes uitgehaald zijn :D
http://home.kabelfoon.nl/~hjberbee/tweakers/ontvanger-print.png
En ook deze is klikbaar voor het brd-bestand in Eagle-formaat :)

De broncode zal ik binnenkort ook hier online plaatsen, geschreven in C en gecompileerd met WinAvr. Er ontbreken nu nog een paar kleine functies, zoals custom-character en boot-tekst vanuit eeprom, maar dat ga ik deze week afmaken 8) Vakantie ftw :P

Op het moment wordt het oplaad-circuit getest, aangezien de batterij-spanning onder de 2.5V was gezakt, en de MAX682 er geen 5V meer van kon maken ")

ps. gebruik van deze schema's is natuurlijk op eigen risico :P

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire HD4870 Toxic | 4x 1GiB PC6400 Kingston DDR2 | 2x Spinpoint F1 320GiB

Reg. datum: 13 september 2006

LWY, ik wil je draadloze lcd graag namaken :) ik vind heb supervet _/-\o_ . nu vroeg ik me af of je je ontwerp van je printje kon posten, ik heb er namelijk nog nooit een printje ontworpen en jij hebt hem waarschijnlijk tog nog liggen :P

elmoow

Reg. datum: 25 januari 2004

Is het ook mogelijk (eventueel door een alternatief voor de MAX682) om 4 batterijen te gebruiken zodat het schermpje wat langer kan meegaan?

De spanning zou dan op maximum ~6V komen te liggen. De specs van de MAX682 zeggen dat hij tot max 5.5V als ingangsspanning aankan. Zou het mogelijk zijn om een diode te nemen om een spanningsval van ~0.6V te creëren en dan de MAX682 alsnog te gebruiken om een stabiele 5V te krijgen, of zou dat het nut van een extra batterij te gebruiken teniet doen (dus dat de extra energie van die batterij gewoon naar die diode gaat)?

En het is dus mogelijk om elk HD44780 compatible LCD scherm aan te sturen met deze onderdelen? Moet er dan een aangepast programaatje in de PIC of worden de extra CrystalFontz functies gewoon genegeerd (bv backlight aanpassen). Verder heeft die CrystalFontz LCD die de TS gebruikte een RS232 interface, nietwaar? Dus moet de PIC-code aangepast worden als er een LCD scherm gebruikt wordt dat geen RS232 interface ondersteunt?

Verder nog één vraag: is de performance goed genoeg om een Winamp equalizer deftig weer te geven op een 4x20 schermpje?

Note: ik ken nog niet veel van elektronica, vandaar deze (misschien) simpele vragen, maar ik ben aan het bijleren ;)

Reg. datum: 20 juni 2005

Titan, waarschijnlijk wil je oplaadbare batterijen gebruiken, die meestal een spanning hebben staan van maar 1.2V. :)

= Louie

quote:
titan_pi8 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:50:
Is het ook mogelijk (eventueel door een alternatief voor de MAX682) om 4 batterijen te gebruiken zodat het schermpje wat langer kan meegaan?
Als je wilt dat het LCD het langer uithoudt zonder opladen kan je beter gewoon 3 batterijen met een hogere capaciteit nemen, ipv extra batterijen toevoegen. Ik zelf heb 600mAh batterijen gebruikt en dat is weinig voor AA batterijen. Neem je 3 batterijen van bijv. 1800mAh (kost tegenwoordig bijna niks meer) dan gaat het LCD dus al 3x langer mee.
quote:
titan_pi8 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:50:
En het is dus mogelijk om elk HD44780 compatible LCD scherm aan te sturen met deze onderdelen? Moet er dan een aangepast programaatje in de PIC of worden de extra CrystalFontz functies gewoon genegeerd (bv backlight aanpassen). Verder heeft die CrystalFontz LCD die de TS gebruikte een RS232 interface, nietwaar? Dus moet de PIC-code aangepast worden als er een LCD scherm gebruikt wordt dat geen RS232 interface ondersteunt?

Het is inderdaad mogelijk om ieder HD44780 display aan te sturen (tot 4x20 characters maximaal). Verder heb ik geen serieel CrystalFontz LCD gebruikt, maar een gewone parallel aangestuurde HD44780. De PC stuurt seriele data voor een CF LCD naar de PIC, en die vertaalt dat naar HD44780.

quote:
titan_pi8 schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 14:50:Verder nog één vraag: is de performance goed genoeg om een Winamp equalizer deftig weer te geven op een 4x20 schermpje?
Die vraag is al eerder in dit topic gesteld. De verbinding (effectief 2400baud) is hier helaas niet snel genoeg voor.

Reg. datum: 06 februari 2001

He iedereen,

Kwam net langs dit topic, zie een vraag over de CP2102... ben zelf niet zo'n smd fan, dus ik heb een USB -> RS232 converter op ebay gekocht voor 6 euro'tjes. Die ga ik openslopen en kijken of ik er wat mee kan. Als iemand intresse heeft of dit een vervangende oplossing kan zijn dan post ik wel wat pic's hier.

M

quote:
LWY schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 23:25:
[...]

Die vraag is al eerder in dit topic gesteld. De verbinding (effectief 2400baud) is hier helaas niet snel genoeg voor.

Is het niet mogelijk om gebruik te maken van een snellere transmitter en receiver om bijvoorbeeld 9600 baud te krijgen?

Bijvoorbeeld deze: http://www.okwelectronics.com/products/radio/qfmt6.html ?
of http://www.linxtechnologi...nts/TXM-xxx-LR_Manual.pdf

Of zou die dan misschien te veel verbruiken?

titan_pi8 wijzigde dit bericht 24-10-2006 11:03 (6%)

Reg. datum: 28 mei 2003

Welk programma(programmeertaal) gebruiken jullie voor de aansturen van de zender ?
Ik zat te denken aan VB6. Als ik het goed heb, moet je de seriële drivers uit de dll's laden en zo aansturen ?
Want er zat een IC die een usb->serieel connectie maakt. Of is mijn redenering verkeerd ?
Bedankt _/-\o_ _/-\o_

Om het simpel uit te leggen: de zender zelf bestaat uit een PIC (geprogrammeerd in Assembly) die de codes van bestaande programma's (zoals Smartie) omzet naar codes die draadloos worden verstuurd. In de ontvanger worden die codes weer omgezet naar de originele codes en die worden naar het LCD schermpje gestuurd.

Visual Basic (of een andere high-level programmeertaal) komt er dus niet aan te pas.

PS: iemand nog een reactie op mijn vorige vraag (of het mogelijk is de zender/ontvanger te gebruiken die ik in mijn vorige post aanhaalde, om een hogere transferrate te krijgen)?

Reg. datum: 22 februari 2002

Misschien is het een idee om ivm batterij besparing de backlight met de pic pwm te dimmen.. hoeft nauwlijks zichtbaar te zijn, en op 75% gaat de batterij al een stuk langer mee!

"wij spreken C alsof het in een natuurlijke taal is, we zoeken gewoon de formulering die past bij de betekenis die we in ons hoofd hebben"

quote:
titan_pi8 schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:44:
Om het simpel uit te leggen: de zender zelf bestaat uit een PIC (geprogrammeerd in Assembly) die de codes van bestaande programma's (zoals Smartie) omzet naar codes die draadloos worden verstuurd. In de ontvanger worden die codes weer omgezet naar de originele codes en die worden naar het LCD schermpje gestuurd.

Visual Basic (of een andere high-level programmeertaal) komt er dus niet aan te pas.

PS: iemand nog een reactie op mijn vorige vraag (of het mogelijk is de zender/ontvanger te gebruiken die ik in mijn vorige post aanhaalde, om een hogere transferrate te krijgen)?
Bedankt voor je reactie.Maar er is nog iets wat ik niet begrijp.
Stel; je wilt de tijd op die display tevoorschijn toveren.
Moet je dit dan direct in de assembly code geprogrammeerd worden ?
Of hoe moet je dit dan doen ?

Heb het al gevonden.
Stomme vraag.
Heb nog een vraagje. Waarom zenden jullie uit op AM ?
Deze is toch meer storingsgevoeliger dan FM ?

software wijzigde dit bericht 02-11-2006 22:00 (7%)

Reg. datum: 22 februari 2002

quote:
software schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:54:
[...]

Bedankt voor je reactie.Maar er is nog iets wat ik niet begrijp.
Stel; je wilt de tijd op die display tevoorschijn toveren.
Moet je dit dan direct in de assembly code geprogrammeerd worden ?
Of hoe moet je dit dan doen ?

Heb het al gevonden.
Stomme vraag.
Heb nog een vraagje. Waarom zenden jullie uit op AM ?
Maar wel makkelijker en legaler. Ik geloof dat de FM band gereserveerd was, ik weet echter niet of er een aantal frequenties van zijn vrijgegeven, ik geloof het niet omdat daar grof geld voor betaald wordt.

"wij spreken C alsof het in een natuurlijke taal is, we zoeken gewoon de formulering die past bij de betekenis die we in ons hoofd hebben"

Reg. datum: 01 februari 2002

quote:
software schreef op donderdag 02 november 2006 @ 21:54:
[...]Heb nog een vraagje. Waarom zenden jullie uit op AM ?
Heel simpel antwoord: die setjes zijn erg betaalbaar. Je kan zelf dingen in elkaar gaan prutsen, maar de vereiste kennis en materialen zijn meestal niet voorhanden, en tegen dat je een deftig resultaat hebt ben je al meer geld kwijt dan aan zo'n simpel 433MHz setje of dergerlijken (dan moet je de tijd dat je eraan bezig bent nog niet meerekenen).
Kopen, aansluiten en het werkt, is iets wat zelfs voor een tweaker erg handig kan zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Oki, bedankt is nu voor mij al een beetje duidelijker.

Vraagje

Waarom zit er een 100 ohm weerstand tussen de collector van je transistor en de v- van je lcd? in (Schema's en ontwerp (LCD controller))

LCD brightness regel je toch met je PWM en Timer van je PIC?

Of mis ik iets...

M

quote:
titan_pi8 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:55:
[...]

Is het niet mogelijk om gebruik te maken van een snellere transmitter en receiver om bijvoorbeeld 9600 baud te krijgen?

Bijvoorbeeld deze: http://www.okwelectronics.com/products/radio/qfmt6.html ?
of http://www.linxtechnologi...nts/TXM-xxx-LR_Manual.pdf

Of zou die dan misschien te veel verbruiken?

ik krijg nog wat binnen
Ontvanger doet max 4.8K . Zender max 9.6K
Laat wel even weten hoe ze het doen

quote:
MindFly schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 10:30:
He iedereen,

Kwam net langs dit topic, zie een vraag over de CP2102... ben zelf niet zo'n smd fan, dus ik heb een USB -> RS232 converter op ebay gekocht voor 6 euro'tjes. Die ga ik openslopen en kijken of ik er wat mee kan. Als iemand intresse heeft of dit een vervangende oplossing kan zijn dan post ik wel wat pic's hier.

M
Is dit nu gelukt ? Of ben je nog bezig ?

Reg. datum: 18 juli 2000

quote:
software schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 11:49:
[...]
Is dit nu gelukt ? Of ben je nog bezig ?
Ik las ergens (routerhacking thread of site daarin gelinked) dat de USB serials niet vooruit te branden zijn. Lijkt me dan ook niet zo interessant voor om wireless link aan te sturen. Ik zou een echte serieele poort gebruiken.

quote:
MindFly schreef op zaterdag 04 november 2006 @ 01:51:
[...]

ik krijg nog wat binnen
Ontvanger doet max 4.8K . Zender max 9.6K
Laat wel even weten hoe ze het doen

Ahzo, maar als je ontvanger maar 4.8K kan doen, dan moet je je zender toch ook tot die snelheid beperken? Wat de effectieve snelheid weer op 2.4K legt (omwille van het gebruikte protocol).

Over welke zender/ontvanger modules hebben we het trouwens?

In ieder geval al bedankt voor het delen van je ervaringen!

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 last

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: