Ok,
Ik zit nu te twijfelen over het volgende. Op dit moment heb ik een Minolta Dimage S414 4mp + 4x optische zoom en best aardige plaatjes.
dingen die ik minder vind aan de camera zijn:
Verslind batterijen als een gek.
Alles werkt nogal langzaam vind ik, scherpstellen, aanzetten etc.
Ik zat dus verder te kijken voor een andere camera. Ik ga ervan uit dat ik de minolta nog wel voor een redelijk bedrag kan verkopen (Camera + 2 256MB CF) en dan wil ik er nog iets van 300 euro bijleggen voor een nieuwe camera.
Ik kijk voor een compactcamera omdat ik er niet vanuit ga dat ik de mogelijkheden van een spiegelreflex ga benutten. (Handmatige focus van minolta nog nooit gebruikt bijvoorbeeld). Wat ik wel doe is af en toe experimenteren met sluitertijd en diafragma.
Wat voor foto's maak ik?
Ik gebruik het toestel vooral om foto's te maken op vakantie's. Ik ga vrij regelmatig ergens naartoe, dus niet maar 1x per jaar ofzo. is wel belangrijk om mee te nemen in de beslissing.
De rest van mijn foto's zijn sportfoto's (geen snelle actie, trage sporten) en gewoon van die kiekjes die iedereen neemt (verjaardag, af en toe iets proberen met een macro).
De camera mag niet te groot zijn omdat hij ook altijd mee moet op backpackvakanties. De minolta die ik op dit moment heb is eigenlijk al een beetje bulky en vooral zwaar!.
Na veel zoeken ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de Panasonic DMC - FZ5. Dingen die mij hierin aanspreken zijn:
- relatief klein
- gigantische zoom

(lijkt me vooral handig om foto's van wilde dieren etc. te schieten. Ik heb nu aap fotos van guatemala die alleen leuk zijn met vergrootglas)
- De OIS lijkt me gigantisch handig omdat ik nu soms al moeite heb om met 4x zoom als het wat donkerder word foto's te maken die niet bewogen zijn.
Concurenten hiervan zijn volgens mij de minolta Z5, deze vind ik echt te lelijk.
Canon S2 IS is weer een tandje duurder en ik weet niet in hoeverre je hier nu meer waar voor je geld krijgt.
Wat is jullie advies. Hou je minolta omdat je er niet daadwerkelijk op vooruit gaat. Of is de panasonic een goede keuze.
Dirk wijzigde dit bericht 27-10-2005 22:35 (3%)