Na 8000 foto's is mijn Powershot A70 aan vervanging toe...
Nu heb ik al een aantal camera's geselecteerd, maar ik twijfel nog teveel. Een aantal eisen van mij zijn:
* Ik wil NIET inboeten op kwaliteit van de foto. Hoewel de A70 in donkere ruimten soms last had van ruis, viel dit op kleinere formaten zoals die op websites kwamen te staan vrijwel niet op.
* De A70 was erg traag met het maken van foto's. Opstarten hoeft niet zo snel, maar het maken van foto's moet sneller.
* Een megapixeltje of 5 is wel leuk tegenwoordig...
* Een optische zoom van minstens 3x, maar meer mag natuurlijk altijd
Ik heb voor mijn eisen de volgende camera's geselecteerd:
- Canon Powershot A610
- Canon Digital Ixus 55
- Pentax Optio S5z
Het voordeel van de Ixus 55 en de S5z is dat ze klein zijn, dus ook gemakkelijk mee te nemen zijn. Het nadeel vind ik die accu's, waarmee je maar een fotootje of 100 kunt maken

.
Verder heb ik nu dus ook een Canon, altijd perfecte kwaliteit foto's mee gemaakt. Ik wil eigenlijk iets kleiner, maar toen men met de A520 uit kwam en er bekend werd dat er veel was ingeboet op kwaliteit heb ik mijn koop toch uitgesteld.
Nog een nadeel van de Pentax vind ik dat hij maar 5punts AF heeft, terwijl Canon er 9 heeft.
Nog een nadeel van deze camera's vind ik dat ze geen van allen een 3:2 formaat ondersteunen. Sony camera's hebben dat wel, maar ik wil geen Sony omdat mijn eigen ervaring daarmee is dat ze niet altijd scherp tot in de details fotograferen terwijl de Canon dat wel doet. Ongeacht hun Carl Zeiss lens (waar Sony volgens mij gewoon overal Carl Zeiss op zet om de verkoop te stimuleren), ik vind de kwaliteit van de foto's gewoon minder.
Ik twijfel zelf het meest tussen de A610 en de Ixus 55, waarbij het formaat in het (grote) voordeel is van de Ixus 55, de mogelijkheden en de werking op batterijen in het voordeel is van de A610. Het formaat van de camera is overigens niet echt een probleem. Mijn Powershot A70 is vrijwel net zo groot als de A610 en die heb ik ook altijd meegesleept, maar iets kleiners kan ik zo onderhand ook wel waarderen. De Pentax blijft een serieuze concurrent, maar Pentax trekt me eigenlijk helemaal niet zo en hij is nog duurder dan de Ixus 55 (bij digitalstreet.nl).
Kan iemand mij tips geven, of heeft iemand (of meerdere personen) gebruikerservaringen over deze camera's ?