Wat zijn goede headphones? deel 1

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 77.099 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-04 21:14
We hebben de bekende reeks 'Wat zijn goede oordopjes' al, maar daar zijn normale headphones niet welkom :).

Velen zeggen dat de Sennheiser PMX-60 bass-licht is maar wel erg zuiver klinkt. De PMX-40 schijnt wat meer bass te hebben. Deze koptelefoons kosten rond de 30 euro. Je hebt ook nog koss modellen.

Koss heeft ook een aantal goede neckbands evenals Sony. Ik ga morgen een Koss Sporta Pro halen voor een wel hele lage prijs bij de Free record shop, toch maar gebruikmaken van een prijsfoutje tenzij ie echt zo goedkoop is. De bass is vrij goed bij deze hoofdtelefoon. Ik doel dus op koptelefoons die makkelijk on the go mee te nemen zijn (zoals de modellen in de startpost, thnx iedereen voor de nuttige invulling!) . Uiteraard vind ik er niets mis mee als hier normale koptelefoons worden gepost (graag zelfs). Zo is er voor iedereen wat wils.

Een paar modellen waar mensen over te spreken zijn:

Neckbands

Sennheiser PMX-60

Afbeeldingslocatie: http://shop.npr.org/images/SennheiserPMX60_l.jpg

Geluid

Mijn mening over het geluid is redelijk positief, vele malen zuiverder dan de gemiddelde iPod of sony headphone die standaard meegeleverd wordt, een strakke bass en een zuiver hoog en midden.

Draagcomfort

Hier was ik enigzins teleurgesteld in, in tegenstelling tot de Sony headband die ik nu heb, zitten ze veel minder lekker en kreeg ik bij deze na een periode luisteren ook last van m'n oren door onder andere irritatie.

Robuustheid

Slecht. Kan aan mij liggen maar ik heb er binnen een half jaar twee versleten, eentje schoot de kabel los vanuit de headphone zelf en een andere brak een van de oorschelpen (is dat de correcte term) simpelweg af.

Prijs

In de mediamarkt laatst voor 40 euro gezien. kost normaalgesproken 30 euries :)

Persoonlijk vind ik 'm het net niet waard. Verder misschien niet onbelangrijk detail: de haakse plug flikkert er heel snel uit bij een ipod (bijvoorbeeld als je 'm in je zak steekt) terwijl ik daar met m'n huidige sony geen last van heb). Was zo bij beide exemplaren.

----------------------------------------

Sony MDR-G42LP

Afbeeldingslocatie: http://www.dsmiller.com/Images/MDR-G42LP.gif

Geluid

Minder strak dan de Sennheiser PMX60, een iets hardere bass. verder klinkt het geheel wel goed.

Draagcomfort

Een grote verbetering, het zit lekker in je nek en lekker op je oren dankzij zachte rubberen stukjes die de Sennheiser moet ontberen. Ik kan uren achtereen luisteren zonder enige vorm van irritatie.

Robuustheid

Stevig. De kabel en plug zijn dikker waardoor ze minder snel zal breken, bovendien is deze plug (ook haaks) niet te smal. Al meerdere keren ergens blijven haken of iets dergelijks dat de headphone met stijl heeft overleefd, in tegenstelling tot de Sennheiser

Prijs

Momenteel in de aanbieding bij de Scheer & Foppen voor 20 euro, een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

Philips SBC HS500

Afbeeldingslocatie: http://images.amazon.com/images/P/B00005OTG6.01.LZZZZZZZ.
Gebruik:
PC: Creative Soundblaster Live!
MP3speler: Samsung CD yepp HM200

Geluid :
Prima geluid, de bas is flink aanwezig maar wil soms wel wat opgeblazen klinken de hoge en middentonen zijn prima vertegenwoordigd.

Comfort :
Zit perfect lekker licht en je kunt hem een poos ophouden zonder last van je oorschelpen te krijgen. Het plastic wil echter nogal makkelijk verbuigen dus in je tas laten rondslingeren is niet aan te raden.

Kwaliteit :
Redelijk naa een jaar gebruik enige slijtage aan het shuimrubber rond de oordoppen.Moet er wel bijzeggen dat ik hem aardig mishandel.

Prijs :
€ 20 - 30

Afbeeldingslocatie: http://www.ya168.com/images/upfile/20048723201662177.jpg

De MDR-g56 heb ik hier liggen.
Komt een heel goed geluid vannaf, alleen vind ik de bass een beetje te hard in dit ding. Zit een volume regelaar op en de draagcomfort is redelijk tot goed (na 1.5 uur begint het toch wat zeer te doen achter je oor) Heb hem gekocht voor 30 euro tdt, zal nu misschien al wat goedkoper zijn.

Koss Sporta Pro

Afbeeldingslocatie: http://www.edcon.se/shop/images/ljudman/sportapro.jpg

Geluid

Ik vind 'm bijzonder goed klinken. Hoge tonen missen misschien wat, maar het mid vind ik vrij goed en van de bass 'schrik' je af en toe: je hoort een toon die je nog nooit eerder hebt gehoord op je el-cheapy €5 huge-ass koptelefoon. De bass is voor dit type koptelefoon echt enorm.

Draagcomfort

Je kan 'm op twee manieren dragen: Over je hoofd of als 'neckband'. Ik vind over m'n hoofd fijner omdat de oorkussentjes bij mij niet echt tactisch uitkomen als ik hem als zijnde een neckband draag :)

Robuustheid

Hij ziet er vrij fragiel uit, maar dit valt op zich wel mee. Als je 'm fatsoenlijk opbergt na gebruik kan er weinig mis mee gaan. Er zit een gouden L-plug aan die samen met het draad vrij stevig overkomt.

Prijs

Bij de FRS nu een prijsfoutje? :+ voor 15 euro, normaal kost dit model tussen de 30 en 50 euro. Mijn vader had er destijds 42,50 voor betaald en als íe net wat goedkoper was had ik hem toen ook gekocht, maar ik kom er nu (hopelijk) op een goedkopere manier aan :)

Ik heb in deze startpost enkele 'on the go' modellen verwerkt. Er zijn hier ook wat grotere koptelefoons gepost, maar die beschouw ik niet als 'gebruiken om naar school te wandelen' ;)

[ Voor 84% gewijzigd door BHQ op 21-03-2007 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133044

ik heb de px200 van sennheiser, je moet ff wenne hoe die zit maar het geluid is echt top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149540

Anoniem: 133044 schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 19:46:
ik heb de px200 van sennheiser, je moet ff wenne hoe die zit maar het geluid is echt top
Daar wende ik na 2 weken dus niet aan :P

Ik heb nu de pmx60 en die is ook best relaxed. (en niet heel erg duur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
PMX60 ook mijn keus, niet te duur, knap geluid alleen niet geschikt voor de muziek=bas types.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euc-
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-03-2013
Heb al een hele tijd de Sennheiser HD-595

Mega goed geluid, gebruik hem i.c.m. mijn martanz sr7200 :)

Heuj!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

Mn Sennheiser HD600 doet wonderen thuis, onderweg vind ik ze toch iets te "lomp" ;)

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143941

Hetzelfde hier met m'n Philips HP1000 voor thuis, onderweg toch liever m'n Shure of Etymotic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

ik vind dat dit topic inderdaad bestaansrecht heeft.

Sennheiser PMX-60

Geluid

Mijn mening over het geluid is redelijk positief, vele malen zuiverder dan de gemiddelde iPod of sony headphone die standaard meegeleverd wordt, een strakke bass en een zuiver hoog en midden.

Draagcomfort

Hier was ik enigzins teleurgesteld in, in tegenstelling tot de Sony headband die ik nu heb, zitten ze veel minder lekker en kreeg ik bij deze na een periode luisteren ook last van m'n oren door onder andere irritatie.

Robuustheid

Slecht. Kan aan mij liggen maar ik heb er binnen een half jaar twee versleten, eentje schoot de kabel los vanuit de headphone zelf en een andere brak een van de oorschelpen (is dat de correcte term) simpelweg af.

Prijs

In de mediamarkt laatst voor 40 euro gezien.

Persoonlijk vind ik 'm het net niet waard. Verder misschien niet onbelangrijk detail: de haakse plug flikkert er heel snel uit bij een ipod (bijvoorbeeld als je 'm in je zak steekt) terwijl ik daar met m'n huidige sony geen last van heb). Was zo bij beide exemplaren.

[ Voor 11% gewijzigd door Vyo op 24-08-2005 23:02 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

Sony MDR-G42LP

Afbeeldingslocatie: http://www.dsmiller.com/Images/MDR-G42LP.gif

Geluid

Minder strak dan de Sennheiser PMX60, een iets hardere bass. verder klinkt het geheel wel goed.

Draagcomfort

Een grote verbetering, het zit lekker in je nek en lekker op je oren dankzij zachte rubberen stukjes die de Sennheiser moet ontberen. Ik kan uren achtereen luisteren zonder enige vorm van irritatie.

Robuustheid

Stevig. De kabel en plug zijn dikker waardoor ze minder snel zal breken, bovendien is deze plug (ook haaks) niet te smal. Al meerdere keren ergens blijven haken of iets dergelijks dat de headphone met stijl heeft overleefd, in tegenstelling tot de Sennheiser

Prijs

Momenteel in de aanbieding bij de Scheer & Foppen voor 20 euro, een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ben behoorlijk tevreden met mijn AKG K501, ben alleen nog bezig een versterkertje ervoor te vinden/maken... Ik zal eens kijken of ik een soort reviewtje van de koptelefoon kan maken en hier posten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 09:32
Wat verstaan jullie onder een goede headphone? Ik wilde namelijk zelf een Sennheiser HD595 kopen maar de verkoper rade het mij af omdat ik deze op mijn audigy 1 kaart wilde aansluiten. Ik kreeg het advies mee dat zo'n koptelefoon alleen tot zijn recht komt op een goede versterker of serieuse geluidskaart (alles behalve creative dus).
Heeft het volgens jullie wel nut om een goede headphone te kopen als je bron minder is(en visa versa)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ja, dat denk ik wel.
Als je geen goeie koptelefoon hebt dan merk je dat wel.
Zelf heb ik een onboard chipje, en ik merk _enorm_ verschil tussen een goedkope koptelefoon en een goeie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-04 13:28
ben erg blij met mn sennheiser HD210 en pioneer HDJ1000 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-04 20:06
Panasonic RP DJ-100

Afbeeldingslocatie: http://www.panasonic.hu/content/images/termekek/tartozekok/fulhallgatok/rp_dj100.jpg
Geluid

Lekker geluid, wel een beetje minder vol dan Sony EX71-SL oordoppen, maar toch is het geluid nog goed.

Draagcomfort

De koptelefoon zit lekker op je hoofd en is goed te verstellen. Ook is de koptelefoon goed in de nek te dragen, omdat ie erg ver uit te rekken is en de doppen om te draaien zijn, waardoor het beter zit. Wat ook fijn is, is dat de kleppen precies zo groot zijn (in mijn geval) als mijn oren, waardoor ze er niet overdreven groot uitzien, maar toch goed afsluiten. Enig nadeel is, is dat er een soms een haar tussen de lengteverstellers blijft zitten.

Robuustheid

Het ding voelt stevig aan, alhoewel er natuurlijk wel duidelijk te merken is dat ie van plastic is. De plug en het draad zijn ook stevig.

Prijs

Te koop bij meerdere electronicaketens. Ik heb de mijne gekocht bij de Mediamarkt voor € 20, een prijs die erg goed is voor een koptelefoon met deze kwaliteit.

[ Voor 4% gewijzigd door Wutroe op 24-08-2005 23:47 ]

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:52

Polycom

Poes van goud

Afbeeldingslocatie: http://www.ya168.com/images/upfile/20048723201662177.jpg

De MDR-g56 heb ik hier liggen.

Komt een heel goed geluid vannaf, alleen vind ik de bass een beetje te hard in dit ding. Zit een volume regelaar op en de draagcomfort is redelijk tot goed (na 1.5 uur begint het toch wat zeer te doen achter je oor) Heb hem gekocht voor 30 euro tdt, zal nu misschien al wat goedkoper zijn.

:W :w

• LightYears

LightYears

wilt geen iPod

Miki schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 23:30:
Wat verstaan jullie onder een goede headphone? Ik wilde namelijk zelf een Sennheiser HD595 kopen maar de verkoper rade het mij af omdat ik deze op mijn audigy 1 kaart wilde aansluiten. Ik kreeg het advies mee dat zo'n koptelefoon alleen tot zijn recht komt op een goede versterker of serieuse geluidskaart (alles behalve creative dus).
Heeft het volgens jullie wel nut om een goede headphone te kopen als je bron minder is(en visa versa)?
De HD595 heeft een hoge weerstand (net als de HD600 trouwens) vandaar dat ze moeilijker aan te sturen zijn dan koptelefoons met lagere weerstand. Je geluidskaart kan het prik niet leveren wat nodig is om de koptelefoon tot zijn volle recht te benutten. Wat niet zegt dat het niet mogelijk is de koptelefoon aan te sluiten hoor :)

Anoniem: 146068

De Philips SBC HP1000

Afbeeldingslocatie: http://www.consumer.philips.com/catalog/SB/SBCHP1000_00_webImage198.jpg

Gebruik:
Op stereo installatie, thuis.

Geluid :
5-40000Hz / Half open systeem : In mijn beleving een perfecte soundstage. Iets overdreven basweergave (Ach, Philips.. :) ) Sprankelend midden en hoog. Zeer gedetailleerd geluidbeeld. Slechte opnames worden een ramp om te luisteren. Ook zeer geschikt, vanwege de soundstage, voor het kijken van DVD´s.

Comfort :
Zit goed met stoffen pads (niet zweterig). Geschikt om langer te luisteren.

Kwaliteit :
Zeer goed. Gebruik van (licht)metalen beugels. Los OFC snoer. Voelt degelijk.

Prijs :
EUR 100 - 150

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-04 19:49

Remy

I usually get 100% accuracy

RoD schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 22:39:
,,,
Ze zijn niet hetzelfde qua vorm, maar ze hebben hetzelfde doel, dus kunnen ze imho prima in 1 topic.
,,,
Gelukkig beslissen de GT-moderators dat ;) Van mij is een apart headphones-topic prima, dus deze blijft gewoon open. Mijn vraag aan Yapser is dan wel, om de topicstart te updaten met wat info die hier gepost is :)

[ Voor 4% gewijzigd door Remy op 25-08-2005 10:13 ]

LinkedIn
Instagram

• Wijnands
LightYears schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 10:07:
[...]

De HD595 heeft een hoge weerstand (net als de HD600 trouwens) vandaar dat ze moeilijker aan te sturen zijn dan koptelefoons met lagere weerstand. Je geluidskaart kan het prik niet leveren wat nodig is om de koptelefoon tot zijn volle recht te benutten. Wat niet zegt dat het niet mogelijk is de koptelefoon aan te sluiten hoor :)
Dat zou je natuurlijk kinnen ondervangen door een simpel versterktje ertussen te hangen.

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-04 20:06

Shapeshifter

Get it over with

Ik gebruik zelf de AKG K-501:

Afbeeldingslocatie: http://www.jrrshop.com/images/akgk501.jpg

Deze koptelefoon geeft erg lekker geluid, alleen is er m.i. bij het design wat minder opgelet :P Dan doel ik ook vooral op de 2 plastic buizen die helemaal bovenlangs gaan.

Ik zit al een tijdje te kijken naar de Sennheiser HD-650:

Afbeeldingslocatie: http://www.son-video.com/Rayons/Hifi/Casques/Senheiser/HD650.jpg

Deze geeft veel beter geluid dan mijn AKG (Zelf geluisterd bij Staffhorst) en ziet er imo veel beter uit. De prijs is er dan ook wel naar, en ik heb hem nog nergens onder de €300,- gezien.

Ik koop deze week waarschijnlijk een Sony STR-DE135 met een set boxen (Kef Cresta 30). En ik zoek nog een degelijke geluidskaart om mijn onboard geluidskaart te vervangen :')

[ Voor 1% gewijzigd door Shapeshifter op 25-08-2005 10:20 . Reden: Typo ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

• Ikkeson
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02 09:32
Het hangt er voor een groot stuk van af waarvoor de headphone moet dienen. Wat voor de een de perfectie is, kan voor de ander heel slecht klinken. Ikzelf heb thuis een AKG K271 Studio liggen, maar die gebruik ik dan ook voor als ik geluid ga mixen bij optredens. Wat ook heel belangrijk is, is het feit dat headphones moeten ingewerkt worden. Mijne heeft ongeveer 100 uur aan de stereo gehangen voor hij gebruikt werd. Dit is om de bewegende delen hun stugheid tegen laten verliezen.

K 271 Studio

foto verwijderd

• For onstage and studio use
• Circumaural earphones
• High noise attenuation
• Automute feature mutes headphones when they are taken off

The extremely popular K 270 Studio have unfailingly proven to be a reliable tool over the years.
The new K 271 Studio, while providing the same performance as the K 270 Studio, is much lighter and easier to use, and still provides a natural, pristine sound.
The closed-back, circumaural earphones provide maximum attenuation of high ambient noise. The K 271 Studio are also ideal for all applications where no sound must leak from the headphones. The headphones switch off automatically when taken off. Since this feature prevents headphone signals from spilling over into an open microphone it is highly appreciated by recording studio, live sound, TV sound, and broadcast engineers

Prijs: 144 Euro http://www.musicstore.de

[ Voor 3% gewijzigd door Ikkeson op 07-08-2007 08:05 ]

Iphone 6 - Macbook Pro Early 2008 + 2009 - Ipod Video 30GB

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:53

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit

Afbeeldingslocatie: http://www.sennheiser.nl/nl/icm_nl.nsf/resources/B5F24A4C13F7505EC1256F8E006B6964/$File/5180_pro2.jpg

Gebruik:
PC: M-Audio Revolution 7.1 soundcard
MP3speler: iRiver iFP-795.

Geluid :
12-19000 Hz / Dynamic, Closed system : Lekkere basweergave (voor sommigen te veel :P) Duidelijk midden en hoog, maar minder aanwezig dan de bas, met equalizers is dat weg te trekken :). Zeer gedetailleerd geluidbeeld. Ook zeer geschikt voor het kijken van DVD's. Goed geïsoleerd ook, de omgeving hoor je nouwelijks wanner je hem op hebt.

Comfort :
Zit goed met leren pads (kan zweterig zijn met warm weer). Geschikt om langer te luisteren. Niet te zwaar.

Kwaliteit :
Zeer goed. Gebruik van kunststof beugels. Snoer dat losgekoppeld kan worden. En de 'speakers' kunnen los van de beugels. Voelt degelijk.

Prijs :
€ 45 - 75

Gallery V&A

• sandz
  • Laatst online: 13-11-2024
Toevallig heb ik vorige week deze besteld in Japan

http://www.audiocubes.com/category/Headphones_Casual/product/Sony_MDR-D66SL_Eggo_Headphones.html

Binnen een week binnen en ze klinken geweldig.

• Wijnands
Ik heb de laatste jaren zoveel bagger van Sony gezien dat ik eigenlijk niet kan geloven dat ze toch nog iets goeds maken qua geluid. Maar, als ik zie hoeveel mensen toch tevreden zijn met Sony produkten, misschien moet ik ze toch 's proberen.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ha dus nog een 501-gebruiker. Ik vond het duidelijk de beste hoofdtelefoon voor €100-€125. Ik wil alleen nog een speciaal versterkertje (maken)
Ik zit al een tijdje te kijken naar de Sennheiser HD-650:

Deze geeft veel beter geluid dan mijn AKG (Zelf geluisterd bij Staffhorst) en ziet er imo veel beter uit. De prijs is er dan ook wel naar, en ik heb hem nog nergens onder de €300,- gezien.
Bij Hirsch+Ille is die nu blijkbaar maar €222 (nog 2xzoveel dan een K501 natuurlijkj...)

(Zou een hoofdtelefoon niet eerder in AV passen, als een gadget wordt zo'n lomp ding toch niet echt gezien)

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 25-08-2005 11:29 ]

Anoniem: 148651

Yapser schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 19:00:
Gooi 'm maar dicht als het niets is :+

Koss heeft ook een aantal goede neckbands evenals Sony. Ik ga morgen een Koss Sporta Pro halen voor een wel hele lage prijs bij de Free record shop, toch maar gebruikmaken van een prijsfoutje tenzij ie echt zo goedkoop is. De bass is vrij goed bij deze hoofdtelefoon.
Naar aanleiding van je tip heb ik ze ook besteld. Nu (15min. later) zijn ze van de site verdwenen. Met Search zijn ze wel te vinden, maar dan wordt er aangegeven dat ze niet te leveren zijn :?
Ben benieuwd of je ze vandaag op hebt kunnen halen, anders ben ik bang dat de artikelen na 4 weken niet voorradig zijn en door Free Record Shop automatisch geannuleerd worden, zoals ze in de orderinformatie zeggen.

Anoniem: 132657

Misschien moet je even alle 'reviews' die er nu al in staan in de topicstart zetten?

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-04 12:06
begintmeta schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 11:27:
Bij Hirsch+Ille is die nu blijkbaar maar €222 (nog 2xzoveel dan een K501 natuurlijkj...)
Met zo'n prijs wordt het ding wel een stuk interessanter. Ook zijn voorganger is zo te zien goed te betalen met een prijs van 170 euro...
(Zou een hoofdtelefoon niet eerder in AV passen, als een gadget wordt zo'n lomp ding toch niet echt gezien)
offtopic:
Heb ik ook een beetje, echter niet om de zelfde reden. (Mijn ultieme gadget is een digitaal huis zoals Philips er een heeft. Niet echt "handzaam"... :P ) Er is eens een discussie geweest over de beste plek voor het oordopjestopic. Oordopjes zouden namelijk noodzaak zijn, anders kan je geen muziek horen. Die muziek komt echter uit een gadget, waarmee oordopjes ook een gadget worden. De enige uitzondering hierop is gebruik voor monitorring, maar dat is een erg kleine groep.
Nou is, simpel gezegd, maar 50% van de hoofdtelefoons voor gadgets (in het geval van GoT, portable gebruik) bedoelt. De andere helft gebruik je thuis, via een vaste versterker. Daarmee zijn ze net als luidsprekers onderdeel van een HiFi/HT systeem en passen ze beter in AV.
Dit topic kan dus moeilijke ergens geplaatst worden waar het 100% past. Maar nu het ik al een beetje het idee dat het topic kaar HiFi, Studio en DJ hoofdtelefoons gaat neigen. Vooral omdat deze veel duurder zijn dan neckbands e.d. waardoor men er meet over wil lezen en discussiëren voor dat men op aanschaf over gaat. jm2c

Ik ben zelf trouwens in het bezit van een Sennheiser HD201, zoals zoveel tweakers. Dit gesloten modelletje is met nog geen 30 euro erg goedkoop. Desondanks valt dat er niet aan af te horen. Het bereik is voldoende, maar de ballans is uitermate goed. Alle frequenties zijn goed vertegenwoordigd. Voor sommige bronnen kan de laagweergave wat tegenvallen, maar dat is met het gebruik van een beetje equalizer op te lossen. Ik heb er zelf geen last van gezien ik hem voornamelijk in combinatie met een Creative Audigy 2 gebruik. Deze kaart klinkt van zichzelf vrij warm.

Daarnaast heb ik een Philips SBC-HP890. Het is een monster van een ding, in uiterlijk en formaat, maar hij is wel erg licht. In combinatie met de zachte bekleding van de grote schelpen zit dit heerlijk. Ik kan ze uren achtereen ophebben zonder enige vorm van irritatie. Dat is een van de redenen waarom ik ze gekocht heb. Ze worden namelijk vooral gebruikt tijdens het kijken naar films (de HD201 gebruik ik voor muziek). Aangestuurd door een Marantz SR4500 zijn ze daar erg geschikt voor. Niet alleen de brede soundstage, maar ook de goede basweergave geeft een bijna surroundgevoel. Het laag gaat diep en is krachtig, maar zal niet modderig, laat staan boomerig worden. Verschillende instrumenten blijven te onderscheiden.
De reden dat ik ze niet voor muziek gebruik is dat ze vrij soft zijn. Ze stralen een zekere rust uit. Het felle karakter van de HD201 bevalt me nou eenmaal beter voor muziek. Ook dit is, met ongeveer 60 euro, een goed betaalbaar model. Dat komt voornamelijk doordat het een opvolger heeft in de vorm van de HP895.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Herby
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Philips SBC HS500

Afbeeldingslocatie: http://images.amazon.com/images/P/B00005OTG6.01.LZZZZZZZ.jpg
Gebruik:
PC: Creative Soundblaster Live!
MP3speler: Samsung CD yepp HM200

Geluid :
Prima geluid, de bas is flink aanwezig maar wil soms wel wat opgeblazen klinken de hoge en middentonen zijn prima vertegenwoordigd.

Comfort :
Zit perfect lekker licht en je kunt hem een poos ophouden zonder last van je oorschelpen te krijgen. Het plastic wil echter nogal makkelijk verbuigen dus in je tas laten rondslingeren is niet aan te raden.

Kwaliteit :
Redelijk naa een jaar gebruik enige slijtage aan het shuimrubber rond de oordoppen.Moet er wel bijzeggen dat ik hem aardig mishandel.

Prijs :
€ 20 - 30

[ Voor 12% gewijzigd door Herby op 25-08-2005 12:57 . Reden: typo's en foto ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Ze staan nu weer op de site en zijn leverbaar. Voor €15 moeten dit (als je bijv. op head-fi kijkt) topkoptelefoons zijn, dus sla je slag!
Anoniem: 148651 schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 11:56:
[...]

Naar aanleiding van je tip heb ik ze ook besteld. Nu (15min. later) zijn ze van de site verdwenen. Met Search zijn ze wel te vinden, maar dan wordt er aangegeven dat ze niet te leveren zijn :?
Ben benieuwd of je ze vandaag op hebt kunnen halen, anders ben ik bang dat de artikelen na 4 weken niet voorradig zijn en door Free Record Shop automatisch geannuleerd worden, zoals ze in de orderinformatie zeggen.

• Randy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-04 10:44
Philips SBC-HP890
Afbeeldingslocatie: http://img352.imageshack.us/img352/6729/sbchp8903ep.gif

Gebruik
via Geluidskaart (Soundstorm)
en stereoset

Geluid
Geluid is perfect, zeker voor het geld, denk dat er voor het geld (69 euro) weinig beters te krijgen valt. Alles is aanwezig, alleen is de bass soms wat overheersend, maar dat valt uiteindelijk ook nog wel mee.

Comfort
Comfort is erg goed, hij is wel erg groot maar zit wel erg comfortabel en stevig op je hoofd :P

Kwaliteit
Dit is zover ik weet het enige zwaktepunt van deze koptelefoon, heb hem al een keer ter reparatie op moeten sturen omdat er wat afgebroken was bij de oorschelp, en hij voeltook niet erg stevig aan

Prijs
60/70/80 euro

• sandz
  • Laatst online: 13-11-2024
Wijnands schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 11:24:
Ik heb de laatste jaren zoveel bagger van Sony gezien dat ik eigenlijk niet kan geloven dat ze toch nog iets goeds maken qua geluid. Maar, als ik zie hoeveel mensen toch tevreden zijn met Sony produkten, misschien moet ik ze toch 's proberen.
Ik ook deze

http://www.sennheiser.nl/nl/icm_nl.nsf/root/products_sennheiser_headphones_hi-fi-wired_04485

Goede open air hoofdtelefoon, die eggos zijn closed.

• LightYears

LightYears

wilt geen iPod

Shapeshifter schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 10:19:...
2e hands proberen, ik heb HD600's gezien op marktplaats vanaf €120,-! Bijkomend voordeel is dat ze al ingespeeld zijn voor je :)

• Nyana
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 13:23

Nyana

Who?!

Pioneer HDJ-1000

Afbeeldingslocatie: http://www.midweststereo.com/Merchant2/graphics/00000001/piohdj1000-l.jpg

Type: Tightly closed dynamic headphones
Frequency Range: 5 to 30,000 Hz
Impedance: 40 Ohm
Maximum Input: 3,500 mW
Output Sound Level: 107 dB/mW
Unit Type: 50 mm dome
Plug: 3.5 mm 3P mini plug (gold-plated)
Weight: 270g (excluding cord)
Accessories: 06.3 mm 3P plug adapter with screw & carrying bag
Connection cord: 3.94 ft long single coiled cable (approx. 9.84 ft when straight)

Ze gaan hard, diepe bass, mooi geluid, heel goed afstelbaar, mono switch en zien er wel aardig uit 8)

Nadeel alleen. als je em in NL haalt kost ie je ruim 190 euri. Heb mijne destijds ook besteld bij audiocubes.com

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
LightYears schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 13:55:
[...]

2e hands proberen, ik heb HD600's gezien op marktplaats vanaf €120,-! Bijkomend voordeel is dat ze al ingespeeld zijn voor je :)
Dat is duur zeg... of bedoel je vanaf 120 omlaag? 50 euro minder dan een nieuwe is niet heel goedkoop hoor...

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 25-08-2005 14:41 ]

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-04 12:06
Als iemand hem voor (veel minder) verkoopt, kan je er bijna vanuit gaan dat-ie zodanig mishandeld is dat jij hem niet meer wilt hebben. :P En 120 euro vind ik heel netjes voor:
HeadRoom schreef:
From the day we first heard this headphone we considered it the world’s best. It has now given up its position to the HD650 and Beyer DT880, but at some 40% less for world class performance, it remains a very good value. (...)

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Philips SBC HP200

Afbeeldingslocatie: http://www.consumer.philips.com/catalog/SB/SBCHP200_00_webImageFullSize.jpg

Geluid
Zeker in deze prijsklasse (budget; 13 euro) een helder en krachtig geluid. Strakke bassweergave (Philips ;)). Getest met een Iriver ifp-1090. Veel waar voor je geld. Best realistische geluidsweergave, dit zorgt er helaas ook voor dat je op apparaten met slechte geluidskwaliteit/bij slechte opnames de fouten goed hoort :D. Soms kan je het geluid "voelen" in je oren. Bijvoorbeeld bij diepe bassen, of het aanslaan van een accoustische gitaar.
De hoofdtelefoon laat redelijk wat omgevingsgeluid door. Persoonlijk vind ik dat fijn omdat het geluid dan wat ruimtelijker klinkt. Wil je juist een afgesloten model, dan kan je deze beter niet kopen.

Gebruik
Door zijn forse uiterlijk niet echt geschikt voor onderweg. Ik gebruik hem zelf voor bij de computer en voor het thuis muziek luisteren op mijn mp3-speler.

Draagcomfort
Persoonlijk vind ik ze prima zitten. Je moet er wel op letten dat je de draagband op de goede lengte zet (Ik had em eerst te strak > ging vervelend voelen bovenop mijn hoofd). Na een lange gamesessie wil hij nog wel eens zorgen voor ietwat warme oren. Het stuk dat tegen je hoofd zit is van stof. Hij zweet dus niet.

Robuustheid
Stevige meuk. Dikke kabels en een rechte plug. Mijn exemplaar heeft al meerdere valpartijen en "kabelsnags" overleefd. Mocht de kabel toch kaduuk gaan: De kabel is helaas niet los te koppelen van de "oorkleppen" maar dat is ook niet te verwachten in deze prijsklasse.

Belangrijke Specs
Frequentiebereik: 15 - 22,000 Hz
Impedantie: 32 ohm
Maximaal ingangsvermogen: 500 mW
Gevoeligheid: 106 dB
Kabel: 2m, verchroomde mini-jack met meegeleverde converter

Prijs
Laatst bij de Mediamarkt gezien voor E 12,95. Is nog wel eens goedkoper geweest. Deze hoofdtelefoon is qua prijs prestatieverhouding echt een toppertje. Is eens beste koop geweest in de consumentengids.

[ Voor 8% gewijzigd door SqnLdr op 25-08-2005 14:38 . Reden: Specs en beste koop consumentengids erbij gezet ]

• BHQ
Zo ff de topicstart ge-edit, pff wat een takkewerk :)

Ik kon niet aan de Sporta Pro komen in de winkel, maar ik heb 'm ook op internet besteld. Wel 2 weken wachten maargoed :'(

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-04 20:47
Ik wou hier destijds ook aan beginnen, misschien heb ik nog een proefversie van mijn topicstart (ERG uitgebreide layout, alleen geen echte inhoud, wat kleine FAQjes. Mail me even op fanthom(punt)raven@gmail.com

Zelf heb ik:

HD-25 van Senneheiser
MX400 van Sennheiser
Sony Streetstyle (Weet ik veel welke, de enige goede streetstyle is de HD25, (die kan je dragne als een streetstyle, vet handig voor m'n haar) ik snap niet dat zoveel mensen ook hier die dingen hebben)
Sone Ex-71
En een PX200 die ik graag aan iemand in almere doorverkoop voor 40 euro, met bon van de media markt.
Oh, en Koss KSC-50jes, die zijn ook erg leuk.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Anoniem: 34169

Misschien is het een idee om de lay-out te jatten (wel even vragen natuurlijk ;)) van het "Wat zijn goede oordopjes" topic?

Ook zou ik graag échte headphones erin zien, die on-the-move dingen zijn belachelijk (imho ;)), en lijken nog meer op oordopjes dan op headphones :P
Gewoon aparte vergelijkingstabelletjes lijkt me prima werken.

• coptician
Anoniem: 34169 schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 21:11:
Misschien is het een idee om de lay-out te jatten (wel even vragen natuurlijk ;)) van het "Wat zijn goede oordopjes" topic?

Ook zou ik graag échte headphones erin zien, die on-the-move dingen zijn belachelijk (imho ;)), en lijken nog meer op oordopjes dan op headphones :P
Ik heb een lay-out gereed, dnek ik. Dan hoef je niks te jatten, en die van WZGO werkt ook niet goed voor 50 koptelefoons :P.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• LightYears

LightYears

wilt geen iPod

Anoniem: 34169 schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 21:11:

Maar die on-the-move dingen hebben ook een niche ... 3 topics over head(-fi)?

• coptician
LightYears schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 21:31:
[...]

Hier mogen ook echte koptelefoons, er zijn alleen nog geen reviews. Ik heb wel een HD25, maar mijn oren zijn niet heel erg goed. (Probleempje met stel buizen of iets in die trend. Moet worden geopereerd, kan nog best horen)

Mag trouwens wel naar Audio Video en Hifi, daar wou ik de mijna ook plaatsen.

Edit: Darn, ik kan de layout niet meer vinden.

[ Voor 14% gewijzigd door coptician op 25-08-2005 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

LightYears schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 21:31:
[...]

Er is blijkbaar wel een markt voor, bovendien is dit GoTweakers, een nice op zich :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
* BHQ heeft geen verstand van topic-layouts etc. soz :)

Anyway, heb m'n Sporta Pro ook besteld en ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby

Herby

Stalknecht

Yapser schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 07:39:
* Herby heeft geen verstand van topic-layouts etc. soz :)

Anyway, heb m'n Sporta Pro ook besteld en ben benieuwd...
Spiek dan bij een andere startpost. Kun je het mooi even in tabellen verdelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die eggo's schijnen wel redelijk ok te zijn. Maar Sony maakt ook wat high-end spul. Hun MDR-CD3000 bijvoorbeeld is gewoon goed. (Maar duur.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j86
  • Laatst online: 06-08-2024

j86

http://www.mister-q.nl/os...mages/Sennheiser_PX10.jpg

Sennheiser PX10

Gebruik:
MP3speler: Muvo2 5Gig

Geluid:
Goed geluid, lekkere zware bas en goede hoge- en middentonen

Comfort:
Hij is erg licht dus je hebt er geen last van als je hem op hebt. Ik heb er na een paar uur nog geen last van gekregen. Het plastic is erg goed te buigen, dus hij zal niet zo snel afbreken.
Enige nadeel, ik heb lange haren, en als die tussen de koptelefoon en de oorschelp zitten, zit ie erg oncomfortabel.

Kwaliteit:
Ik heb hem vandaag pas gekocht, dus daar kan ik nog weinig over vertellen. Wel voelt het allemaal stevig aan.

Prijs:
€ 20 (Expert)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby

Herby

Stalknecht

De shennheiser PX10 is dat niet meer een stel oordopjes met een band? Grensgeval :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j86

j86

Zoiets ja, maar goed, als die band eropzit is het een hoofdtelefoon :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23659

HP Bluetooth Headphones
Afbeeldingslocatie: http://davesipaq.com/vbmcms/images/bt-headphones.JPG
http://www.shopping.hp.co...product_code=FA303A%23AC3

hier ben ik erg blij mee! :)

ik heb deze voor 50 euro gekocht en samen met een trust USB bluetooth stick luister ik ermee naar films op mijn laptop en naar muziek.

Geluid
redelijk ivm mijn denon 175 euro gesloten koptelefoon, maar dat is niet eerlijk.
voor een draadloze koptelefoon is het gewoon goed. 100 x beter dan mijn vorige philips draadloze koptelefoon.

Gebruik
doordat het draadloos is perfect. heerlijk die vrijheid! :)

Draagcomfort
ik voel het bijna niet, maar helemaal perfect is het niet. maar zonder problemen uurenlang dragen, de batterij (die oplaadbaar is) gaat 3-5 uur mee schat ik

Robuustheid
ik lees op fora dat de band kapot kan gaan maar na een paar maanden heb ik nog nergens last van.

Prijs
50 euro via internet.
eirgenlijk alleen te gebruiken met een IPAQ pockterPC maar als je handig bent kan je met Bluesoleil software gebruik maken van alle bluetooth adapters :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Re-FleX_NL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-09-2023
Ik vind de px-60 maar nix :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-04 21:38
PX-60?
Je bedoeld denk ik de PMX-60 van Sennheiser?

Deze heb ik inmiddels een half jaar naar volle tevredenheid in gebruik. Goed, helder geluid(alhoewel de bas soms wat meer had gemogen), zeer goede prijs/prestatie verhouding en het enige wat er kapot(kleine scheurtjes) aan kan gaan zijn de schuimrubberen dingen (valt nog alles mee, ik stop hem altijd in m'n rugzak, tussen m'n boeken...).

Als je hem trouwens bij de Mediamarkt gaat kopen, moet je even zeggen en kunnen bewijzen dat ze bij een andere winkel goedkoper zijn.
Destijds waren ze bij BCC 30 euro, ik zei dat tegen een medewerker van Mediamarkt, hij ging meteen naar de site van BCC om dat op te zoeken, zodra hij zag dat wat ik zei klopte had hij een andere bon voor me uitgeprint, zodoende heb ik hem daar kunnen meenemen voor 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j86

j86

Je doet je naam wel eer aan he :P
Waarom vind je hem nix dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/7719.jpg

Dit is de Logitech® Wireless Headphones for MP3

Even een heerlijke copy+paste

Digitale draadloze technologie
De draadloze adapter kan direct op uw MP3-speler aangesloten worden voor storingsvrij digitaal geluid bij een bereik tot 10 meter.

Draadloze koptelefoon voor MP3

•Geïntegreerde volumeregelaars
• Voor gebruik met digitale MP3-audiospelers, cd-spelers en andere muziekapparaten met een standaard 3,5mm-stereogeluidsuitgang

á € 129.95

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
Misschien zou je kunnen vertellen wat je er zelf van vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FDMK
  • Nu online
Ik heb hem zelf niet vind hem nog iets te duur als je zelf nog goed werkenden 45 euro doppen hebt liggen. Maar als die kapot gaan koop ik er zo een.

Die post was enkel ter informatie

[ Voor 12% gewijzigd door FDMK op 27-08-2005 15:36 ]

Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23659

spyros schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:22:
[afbeelding]

dat is dus dezelfde als mijn HP bluetooth headphones..

maar dan met bluetooth dongle voor je device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wutroe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-04 20:06
Yapser schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 19:00:
..
Ik heb in deze startpost enkele 'on the go' modellen verwerkt. Er zijn hier ook wat grotere koptelefoons gepost, maar die beschouw ik niet als 'gebruiken om naar school te wandelen' ;)
De Panasonic RP DJ-100 die ik gepost heb is niet zo groot als je zou denken hoor. De schelpen zijn even groot als een neckband, het enige verschil is dat het dus geen neckband is maar dat je 'm over je hoofd draagt. Zou toch een aanvulling zijn voor de topicstart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:20

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Voor mijn MP3 speler heb ik ook nieuwe headphones gekocht.
Dit is wel een neckband:
PMX 30 :P
Afbeeldingslocatie: http://www.factoryprices.nl/catalog/images/personal_audio/hoofdtelefoons/met_snoer/SEN%20PMX30.jpg

Geluid
Het geluid is heel strak en heeft zelfs een zwaardere bass als een pmx40 en een pmx60.
Ik moet dus zeggen dat deze 'oudere' versie toch weer wat beter is.

Draagcomfort

Ik vind hem niet zo lekker zitten als de pmx40/60 omdat hij toch wat stijfer is dan normaal. Wel jammer maar niets aan te doen.

Robuustheid
Ik heb hem nog maar net en er nog niets mis mee. Met mijn pmx40 liep het slechter af :/

Prijs
€24 bij de Scheer en Foppen.

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 04-09-2005 13:07 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

Outerspace: is dat nou een pmx-30 van Sennheiser? want dat valt niet echt uit je post op te maken :P
Mijn ervaring is eerlijk gezegd dat de Sennheisers gewoon veel minder lekker zitten en dus gaan irriteren, oordopjes sloop ik sowieso vrij snel maar de m'n sony headphone doet het al een hele tijd erg goed terwijl m'n 2 PMX-60's beiden binnen 2 maanden kapot waren, wat duidelijk lag aan een minder sterke constructie.

Wat er namelijk bij allebei de Sennheiser's gebeurd was dat ik met m'n kabel ergens achter bleef haken, en hoppa bij een flikkerde een van de schelpen eraf en bij de ander de kabel eruit. Ik ben intussen met Sony achter nog veel meer blijven haken, zelfs een keer bijna gevallen en toch hield de kabel en de rest van de constructie het gewoon. Conclusie, ik vind ze degelijker.

Probleem is echter dat ik de sound van de PMX-60 mooier vond, maar in dit geval is het een kwestie van Comfort vs. Geluid, en dan is het vrij simpel: als ik na een half uurtje luisteren al last krijg van geirriteerde oren gaan ze eruit, ongeacht welk merk.

[ Voor 88% gewijzigd door Vyo op 02-09-2005 12:07 . Reden: flinke toevoeging. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
Heeft iemand eigenlijk ervaring met de AKG K 26 P? Het schijnt een goeie headphone te zijn en ze zien er, naar mijn mening, nog mooi uit ook. Weet iemand toevallig waar je ze kan luisteren? Ik heb ze namelijk alleen nog maar bij Conrad gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

zien er wel lekker stylish uit, metal(look?) ipv van eeuwige plastic, die link van conrad werkt alleen niet goed door cookies etc en kon 'm zo 123 niet vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allard_070
Ohja, nu je het zegt :> ... Als het goed is werkt deze link wel: AKG K 26 P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154043

allard_070 schreef op Saturday 03 September 2005 @ 00:35:
Heeft iemand eigenlijk ervaring met de AKG K 26 P? Het schijnt een goeie headphone te zijn en ze zien er, naar mijn mening, nog mooi uit ook. Weet iemand toevallig waar je ze kan luisteren? Ik heb ze namelijk alleen nog maar bij Conrad gezien.
Hoe gaat ik ook mijn best doe, ik kan geen enkele zinnig review vinden(op deze na dan), best jammer want ze zien er goed uit kwa prijs/geluid :) Ik ga ze zeker in de gaten houden. Ik heb nu zelf al meer dan 2 jaar een Sony MDR-G52 dus ben wel toe aan een nieuwe.:

Afbeeldingslocatie: http://lotok.com.ua/image/1082304357_2sony_mdr-g52.jpg

Edit:
Ik vond nog een artikel op djzone

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 154043 op 05-09-2005 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
Anoniem: 154043 schreef op maandag 05 september 2005 @ 18:46:
[...]

Hoe gaat ik ook mijn best doe, ik kan geen enkele zinnig review vinden(op deze na dan), best jammer want ze zien er goed uit kwa prijs/geluid :) Ik ga ze zeker in de gaten houden. Ik heb nu zelf al meer dan 2 jaar een Sony MDR-G52 dus ben wel toe aan een nieuwe.:

[afbeelding]

Edit:
Als iemand ze voor me bestelt ruil ik ze voor mijn PX200tjes :P Die vind ik toch niet zo denderend, niet mijn smaak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

Anoniem: 154043 schreef op maandag 05 september 2005 @ 18:46:
[...]

[afbeelding]

Edit:
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen die van jou en mijn sony MDR-G42LP ? want uiterlijk lijkt exact hetzelfde :P kijk anders ff naar m'n review in de startpost en vergelijk het daarmee als je wilt O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152898

allard_070 schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 00:35:
hier is een testlink over de akg 26p. komt volgens deze site dus net na de Senheiser 201. Kan dus geen slechte zijn volgens hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Levo schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 00:46:
[...]

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen die van jou en mijn sony MDR-G42LP ? want uiterlijk lijkt exact hetzelfde :P kijk anders ff naar m'n review in de startpost en vergelijk het daarmee als je wilt O+
Nope dat heb ik ook nooit begrepen. Ik heb de mijne nu meer dan 2 jaar geleden gekocht in het Sony centrum van New York ze bevalle prima alleen nu begin je gewoon te horen(en te zien) dat ze al dik 2 jaar elke dag gebruikt worden.

MDR-G42LP

De MDR-G52 komt niet eens voor in bij Sony geen id waarom ze hem ooit hebben uitgebracht mischien een productie foutje ofzo maar hij komt gewoon op bij geen enkele sony site voor vet gaar, ook google heeft er moeite me ? :?

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 154043 op 06-09-2005 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122457

Sennheiser PMX-60

Gebruik

Samsung YH-J70
Geluid

Overall een erg goed en zuiver geluid.

Draagcomfort

Ik vind hem erg fijn zitten. Beter dan de vorige nekdingen die ik heb gehad (Philips). Je voelt hem nauwelijks.

Robuustheid

Dit weet ik nog niet helemaal, heb hem net. Hij is wel een beetje iel. Zeer dun snoer, maar voor de rest wel ok.

Prijs

Ik had hem voor 29 euro via mp3man.nl

Ik vind dit wel een goede koop, ik hoop dat ie een hele tijd meegaat, want ik koop me best wel scheel in koptelefoons omdat ze allemaal zo snel kapot gaan :(
Maar deze koptelefoon in combinatie met mijn mp3speler is een waar luistergenot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 14:34

zyberteq

nou, dat dus

spyros schreef op zaterdag 27 augustus 2005 @ 14:22:
[afbeelding]

Ik ben best wel geinteresseerd in deze koptelefoon maar dan wil ik hem wel kunnen gebruiken met de BT van mijn laptop en de BT van mijn GSM (en dan met name om als koptelefoon te gebruiken met de MP3-speler van mijn Nokia 6230)

weet iemand of dit kan?? (1 van de 2)
het staat namelijk nergens op de logitech site en reviews hebben het er ook niet over.

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vyo
  • Niet online

Vyo

Anoniem: 154043 schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 14:49:
[...]

Nope dat heb ik ook nooit begrepen. Ik heb de mijne nu meer dan 2 jaar geleden gekocht in het Sony centrum van New York ze bevalle prima alleen nu begin je gewoon te horen(en te zien) dat ze al dik 2 jaar elke dag gebruikt worden.

MDR-G42LP

De MDR-G52 komt niet eens voor in bij Sony geen id waarom ze hem ooit hebben uitgebracht mischien een productie foutje ofzo maar hij komt gewoon op bij geen enkele sony site voor vet gaar, ook google heeft er moeite me ? :?
Nu ja, het zou kunnen dat ze uit de productie zijn en daarom niet meer op de site staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-04 15:35

SnakeMind

Silence...

Ik heb de Philips HS910
http://www.philips.monitors.com.cn/ep/thepic.asp?lid=45
Op de een of andere manier kan ik er geen westerse sites over vinden, maar is echt een enorm goede neckband...
Frequenties zijn breed genoeg, de bass is goed, niet te heftig aanwezig, wat een goed en compleet geluidsplaatje oplevert. Ik gebruik hem veel als ik in de studio aan het afmixen ben en even geen behoefte heb aan mijn monitorspeakers. Geeft namelijk ook een mooi beeld hoe de muziek op je koptelefoon over gaat komen ;)
Als ik de specs heb plak ik ze er hier wel bij :)

Still Cripple as Hell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Poekoek schreef op woensdag 24 augustus 2005 @ 23:44:
Panasonic RP DJ-100

[afbeelding]
Geluid

Lekker geluid, wel een beetje minder vol dan Sony EX71-SL oordoppen, maar toch is het geluid nog goed.

Draagcomfort

De koptelefoon zit lekker op je hoofd en is goed te verstellen. Ook is de koptelefoon goed in de nek te dragen, omdat ie erg ver uit te rekken is en de doppen om te draaien zijn, waardoor het beter zit. Wat ook fijn is, is dat de kleppen precies zo groot zijn (in mijn geval) als mijn oren, waardoor ze er niet overdreven groot uitzien, maar toch goed afsluiten. Enig nadeel is, is dat er een soms een haar tussen de lengteverstellers blijft zitten.

Robuustheid

Het ding voelt stevig aan, alhoewel er natuurlijk wel duidelijk te merken is dat ie van plastic is. De plug en het draad zijn ook stevig.

Prijs

Te koop bij meerdere electronicaketens. Ik heb de mijne gekocht bij de Mediamarkt voor € 20, een prijs die erg goed is voor een koptelefoon met deze kwaliteit.
Gebruik deze nu ook een jaartje of 2 en kan me inderdaad vinden in jouw beschrijving. Overigens geeft deze headphone ook behoorlijk goede bass!

Prijs is eigenlijk geweldig voor dit ding, als hij duurder was zou ik hem nog kopen. Geen moment spijt van gehad dus aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
heb m'n Sporta Pro -nog- niet binnen.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Yapser schreef op woensdag 07 september 2005 @ 20:33:
heb m'n Sporta Pro -nog- niet binnen.. :(
Hmm... ik kon hem binnen een week ophalen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AKG K 26 P (midsize)

Don't let their small size fool you. Though these midsize ear-cupping headphones weigh next to nothing and fold up to an extraordinarily small size, they actually sound quite good--so good that some members of the MP3.com staff thought they sounded better than some of the larger headphones we've tested. This is about as small as you can go without sacrificing sound quality, unless you want to try an in-ear model such as the Etymotic and Shure headphones mentioned on this page.

http://www.mp3.com/Hot%20...es/stories/1439.html;pg=3

Weet echt niemand iets meer over deze headphone, ik sta echt te twijfelen om ze te kopen alleen kan ik gewoon maar geen normale review vinden laatstaat een site/winkel waar ik ze kan kopen :/

Anoniem: 152898

de Akg heeft hier een score van vijf uit vijf. Dit is dus geen verkeerde hoofdtelefoon. Ik zou het wel aan durven als ik er een nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 154670

Sennheiser HD 201 als het gaat om goedkoop, uitstekend geluid voor het geld en een gesloten systeem, zodat je geen last hebt van geluiden van buitenaf. Dit lijkt mij een goede keus. Als ik nu een hoofdtelefoon zou moeten kopen voor onderweg, neem ik de HD 201, tenzij bij het luisteren blijkt dat het me totaal niet aanstaat natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.headphone.com/productphotos/large/0020080201_665.jpg

http://www.headphone.com/...ing/sennheiser-hd-201.php

Waar ik zelf ervaring mee heb, is de Grado SR-60. Een onooglijk ding (heeft ook wel wat, die oldskool stijl :P), maar het geluid is opvallend goed. Deze zal ik vooral aanraden voor thuisgebruik, maar het kan ook mobiel. Wat ze er bij headphone.com over zeggen klopt, wat mij betreft:
"Overall, this is a “fun” headphone that almost everyone would enjoy; in fact, for most people it would be the best sounding headphone they’ve ever heard."
Jep... En ze zijn makkelijk aan te sturen met een portable speler, wat bijvoorbeeld met een dure Sennheiser erg lastig is. (Geluid zachter, geen punch meer, dynamiek weg etc.)
Jaren geleden heb ik op aanraden van headphone.com deze hoofdtelefoon gekocht en ik heb er geen moment spijt van gehad. Op het moment van schrijven luister ik mp3's vanaf mijn laptop met deze hoofdtelefoon, het blijft verbazen hoe goed hij is. :-) Hij kost € 99 bij http://www.spanjaardmuziek.nl/. Dat kan misschien wel goedkoper elders. Googlen dus.

Afbeeldingslocatie: http://www.headphone.com/productphotos/large/0020090060_262.jpg

http://www.headphone.com/...eadphones/grado-sr-60.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102952

Anoniem: 154043 schreef op woensdag 07 september 2005 @ 23:17:
AKG K 26 P (midsize)

Don't let their small size fool you. Though these midsize ear-cupping headphones weigh next to nothing and fold up to an extraordinarily small size, they actually sound quite good--so good that some members of the MP3.com staff thought they sounded better than some of the larger headphones we've tested. This is about as small as you can go without sacrificing sound quality, unless you want to try an in-ear model such as the Etymotic and Shure headphones mentioned on this page.

http://www.mp3.com/Hot%20...es/stories/1439.html;pg=3

Weet echt niemand iets meer over deze headphone, ik sta echt te twijfelen om ze te kopen alleen kan ik gewoon maar geen normale review vinden laatstaat een site/winkel waar ik ze kan kopen :/
Volgens mij heb ik deze hoofdtelefoon in de etalage bij Snijders (Hoogstraat in Rotterdam) zien liggen. Je kunt daar hoofdtelefoons testen (heb er mijn Sennheiser gekocht na uitvoerig testen) en ze zijn AKG dealer, dus ik denk dat je wel kans maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102952 schreef op maandag 12 september 2005 @ 12:40:
[...]

Volgens mij heb ik deze hoofdtelefoon in de etalage bij Snijders (Hoogstraat in Rotterdam) zien liggen. Je kunt daar hoofdtelefoons testen (heb er mijn Sennheiser gekocht na uitvoerig testen) en ze zijn AKG dealer, dus ik denk dat je wel kans maakt.
Ja beetje jammer dat ik in Utrecht woon ;)

Maar als jij daar in de buurt woont, kan je dan niet een keertje luisteren/kijken en er iets over vertellen?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 154043 op 12-09-2005 22:41 ]

• MisterICE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-03 05:59
Op http://www.new-line.nl/webshop/list.asp?c=20 staat veel nuttige info over headphones. Of je daar wilt bestellen moet je zelf bepalen natuurlijk :7 . Ik heb het altijd wel een goede informatieve shop gevonden.

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-04 10:13

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Screamer schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:28:
[...]

Ik ben best wel geinteresseerd in deze koptelefoon maar dan wil ik hem wel kunnen gebruiken met de BT van mijn laptop en de BT van mijn GSM (en dan met name om als koptelefoon te gebruiken met de MP3-speler van mijn Nokia 6230)

weet iemand of dit kan?? (1 van de 2)
het staat namelijk nergens op de logitech site en reviews hebben het er ook niet over.
Ja, dat kan...

Maar er zijn een paar dingen die je moet bekijken. Het belangrijkste is dat jouw telefoon A2DP ondersteund (Heeft de 6230 volgens mij niet). Dat is namelijk een Bluetooth Stereo Profile... Als hij dat profiel niet heeft, dan doet hij het misschien ook wel, maar dan Mono, dus das niks. Voor A2DP toestellen kan je het beste kijken naar de bluetooth versie. Versie 2.0 ondersteund het bijvoorbeeld erg goed....

Wat natuurlijk ook erg leuk om te weten is, wat gebeurd er als je telefoon opeens over gaat. Het zou fantastische zijn als je dan bijvoorbeeld een klein microfoontje uit kan klikken, en dat het apparaat dan van A2DP overschakelt naar Headset Profile, zodat je gewoon kan bellen. (daarvoor is zo'n 6230 in eerste instantie namelijk :P )

Ikzelf heb een SonyEricsson K750, die BT versie 2.0 heeft, en dus A2DP zou moeten ondersteunen. Nou heb ik helaas nog nooit de mogelijkheid gevonden om zo'n ding te testen....

Maar, als zou ik er een moeten kiezen, dan zou ik toch graag deze willen hebben (helaas schijnt het zo te zijn dat deze nooit in productie genomen is. Plaatjes zijn trouwens echt ook al een paar jaar oud)

Afbeeldingslocatie: http://www.kenwood.co.jp/j/press/images/bluetooth_head.gif

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-01 14:34

zyberteq

nou, dat dus

Ginz schreef op donderdag 15 september 2005 @ 00:47:
[...]Maar er zijn een paar dingen die je moet bekijken. Het belangrijkste is dat jouw telefoon A2DP ondersteund (Heeft de 6230 volgens mij niet). Dat is namelijk een Bluetooth Stereo Profile... Als hij dat profiel niet heeft, dan doet hij het misschien ook wel, maar dan Mono, dus das niks. Voor A2DP toestellen kan je het beste kijken naar de bluetooth versie. Versie 2.0 ondersteund het bijvoorbeeld erg goed....
Hmm, aangezien nergens op de site van Nokia te vinden is of mijn telefoon A2DP ondersteund, zal ik maar es gaan snoepen in het nokia 6230 topic :+
telefoon heeft iig wel veel media troep aan boord, dus mss...

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Ik geef je weinig kans.... Maar je weet maar nooit

-

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Kenwood Europa gebeld....

De headphone zoals hierboven ( ^^ ) afgebeeld is nooit uit geweest, laat staan dat diegene van Kenwood `m ooit gezien had, of er eerder van gehoord had :?

Jammer.....

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 20:04
Ik meng me ook maar in dit topic...

Heb gisteren de Sennheiser PMX-60 besteld, vandaag verzonden, morgen op de deurmat hopelijk (zal wel). Ben benieuwd :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightYears

LightYears

wilt geen iPod

succes en luisterplezier :)

Ik ben zelf zo ver en gek geweest om nieuwe kabels voor mn HD600 te bestellen. 10 dagen gelende (Donderdag) heb ik geregeld via headphone.com (amerika) maar tot op heden nog niets ontvangen (ja het gaat om een kabeltje ja ... ). Hoelang kan zoiets duren om vanuit amerika verstuurd te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
Zo, heb m'n Sporta Pro eindelijk binnen (al een tijdje overigens), en damn wat een bass _O_ en detail :)
tov sennheiser mx400's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-04 22:56
Hoe zit het met clip-ons? Horen die in dit topic of in oordopjes? Persoonlijk vind ik ze gelijk staan aan neckbands en dus hier thuis horen. Een ellenlange discussie hier over lijkt me niet nodig, een mod die zegt hier of in oordopjes lijkt me voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Klusjesman
  • Niet online
Ik heb nu al een tijdje de Sennheiser HD595

Afbeeldingslocatie: http://www.discountdiscs.co.uk/Merchant2/graphics/00000002/sennhd595.jpg

Hij bevalt mij zeer goed, heeft een mooi geluid, een goede soundstage en zit erg lekker.
LightYears schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 10:07:
[...]
Even een reactie op een al wat ouder bericht;

Sennheiser heeft de weerstand van de HD595 verlaagd naar 50 Ohm (was 120 Ohm). Ze hebben nu dus niet echt meer een hoge weerstand. De HD600 en HD 650 hebben wel een enorme weerstand (300 Ohm), die zijn eigenlijk niet te gebruiken zonder versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48679

allard_070 schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 00:35:
er is sinds kort ook de k27i (volume control in de draad)
http://www.akg.com/produc...pid,912,_language,EN.html

maar ik vind hier in België geen AKG verdelers... ik was ook over die k26 aan het twijfelen...

[edit]
nog even een reactie over clip-ons. Ik heb nu reeds 5 jaar SONY clip ons die mij qua geluid zeer goed bevallen, maar de moesjes zijn versleten en ik vond ze wel niet echt makkelijk zitten. Maar wat ik het grote voordeel vind is dat er mooi geluid uitkomt en dat het geen plaats inneemt. Maar je krijgt er wel flaporen van :)

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 48679 op 20-09-2005 15:38 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 20:04
Heb de PMX-60 nu binnen, puik dingetje :). Zit lekker, strak model en goed geluid. Beter dan mijn PC headset :P.

qua specificatie is er echt bijna geen verschil tussen de k27i of de k26p alleen het uiterlijk verchilt lichterlijk ik kan tenminste niet echt afwijkende dingen gezien tussen die 2 headphones het grootste verschil tussen de 2 headphones is dat de k27i een volume regelaar aan het snoer heeft zitten.
Ik zit nog steeds te denke om 1 van die 2 te kopen....

Specifications K 24 PK 26 PK 27 i
Typedynamic, semi-opendynamic, closed-backdynamic, closed-back
Efficiency125 dB SPL/V125 dB SPL/V125 dB SPL/V
Frequency range13 Hz to 27 kHz12 Hz to 28 kHz11 Hz to 28.5 kHz
Rated impedance32 ohms32 ohms32 ohms
THD<1%<1%<1%
Cable1.5 m (5 ft.)1.5 m (5 ft.)1.5 m (5 ft.)
ConnectorStereo mini plugStereo mini plugStereo mini plug
Net weight (no cable)approx. 2.2 oz.approx. 2.6 oz.approx. 2.6 oz.
Special featuresFolding mechanismFolding mechanismFolding mechanism
Integrated precision volume control
Afbeeldingslocatie: http://www.akg.com/mediadatabase/pspic/image/33/image1091694417_k24p_folde4111ef51b377e.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.akg.com/mediadatabase/pspic/image/73/image1091695605_k26p_folde4111f3f5c0027.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.akg.com/mediadatabase/pspic/image/5/image1120212203_K27i_folde42c514eb8a41b.JPG

• Ginz

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Weet trouwens iemand welke headsets er in mijn avater op de hoofdjes van die 2 mooie dames zit?

Dat het Sony's zijn, dat is duidelijk. Maar wat meer :? Je kan nog net lezen dat er MDR staat, maar dat is te lezen omdat je weet dat dat er staat omdat zo elke headset/koptelefoon begint. De rest kan ik niet lezen. Ook niet als ik `m uitvergroot.

Weggehaald alvorens ander `m ook gaan gebruiken als avater
Thanks voor het antwoord

[ Voor 62% gewijzigd door Ginz op 21-09-2005 23:16 ]

-

Ginz schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:37:
Weet trouwens iemand welke headsets er in mijn avater op de hoofdjes van die 2 mooie dames zit?

Dat het Sony's zijn, dat is duidelijk. Maar wat meer :? Je kan nog net lezen dat er MDR staat, maar dat is te lezen omdat je weet dat dat er staat omdat zo elke headset/koptelefoon begint. De rest kan ik niet lezen. Ook niet als ik `m uitvergroot.
Deze mischien: MDR-V700DJ

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ginz schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:37:

Hier nog een groter formaat:

[afbeelding]

Dit is niet grappig, bedoelt. Dit is een serieuse vraag, die ik mijzelf al tijden afvraag.
Dat zijn MDR-V700's :)

Anoniem: 35890

Ik zag bij mp3man.nl deze headphones staan:

Sennheiser PMX100:49e
http://www.mp3man.nl/product/18833

Sennheiser PMX200:69e
http://www.mp3man.nl/product/18834

Ziet er uit als een soort combi tussen PMX60 en PX100/PX200, wat mij opzich wel perfect lijkt. PX100/200 vond ik altijd super klinken, maar hebben toch een beetje een ouderwets design waarmee ik minder graag over straat zou gaan. PMX60 daarin tegen ziet er hip uit, zit ontzettend lekker, maar daarvan was ik nooit zo enthousiast over de geluidskwaliteit (magere bass vooral).

• DFC-Neo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-04-2022

DFC-Neo

PES FC 0817 3795 9910

sorry verkeerde topic dacht dit de oordopjes topic was

[ Voor 86% gewijzigd door DFC-Neo op 22-09-2005 19:15 ]

realityalways start as a dream

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is voor het uitwisselen van ervaringen, en discussie mbt headphones. Niet voor aankoopadvies en "hoe goed is deze headphone"-vragen.