Hoofdcategorieën
Topicacties

Wat verdient een ICTer gemiddeld?

Pagina: 1 2 3 4 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 last

Nieuw Topic
Mijn poes popelt.
Reg. datum: 01 oktober 2001

quote:
weekendploeg schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 12:08:
Ook maar even mijn lijstje dan:

Leeftijd: 29 jaar
Opleiding: HBO Technische Informatica en Technische bedrijfskunde
Werkervaring: 7 jaar
Werkgever: Freelance (consultancy)
Huidige functie: Senior Consultant/Architect (Lotus notes/IBM Websphere)
Auto v/d zaak: ja (Volvo S60)
Laptop v/d zaak: ja
Vakantiegeld: nee
Vakantiedagen: Tja, als ik geen project heb, heb ik automatisch vakantie... Ik neem voor mezelf iets van een maand vakantie per jaar.
13/14e maand of winstuitkering: Nee
GSM: ja
Werkweek: +/-40 uur
Maandsalaris: Op het moment EUR. 14.720 bruto.
Extra: Noppes

Ben nu bijna 4 jaar aan het freelancen en ik ben ongeveer 10 maanden per jaar billable. Overige maanden zijn vakantie en tussenpozes tussen projecten.

Hoeveel raak je daar weer van kwijt als freelancer? Belastingen en dergelijke?

Ik verdien 11 euro per uur, jij ong 100. :(

Reg. datum: 10 augustus 2001

quote:
Pixal schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 17:04:
[...]

Hoeveel raak je daar weer van kwijt als freelancer? Belastingen en dergelijke?

Ik verdien 11 euro per uur, jij ong 100. :(

Freelance heeft wel meer nadelen hoor..

altijd op zoek naar de volgende opdracht

bijscholing/cursus kost dubbel geld (geen inkomsten en dure cursus)

Zelf zorgen voor pensioenverzekeringen

enz enz..

maar de verdiensten liggen wel hoger.... (net als de onzekerheid)

Zoek je leuk werk in de ICT? Mail me maar==> mail in profiel!

Spits ya in the face!
Reg. datum: 26 oktober 2002

quote:
OzBoz schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 22:50:
[...]

Ik vind je behoorlijk kortzichtig. Ik neem aan dat je begrijpt dat je diploma leuk is om ergens aan de bak te komen en wat hoger in te stappen maar dat elk ICT gerelateerde diploma over 5 jaar weinig meer zegt gezien de technologische vooruitgang. Of het nu HBO is of MBO. Zolang je na je opleiding je ding gaat doen en jezelf niet op de hoogte houdt zul je als HBOer compleet voorbij gelopen worden door een MBOer die zichzelf op welke manier dan ook wel doorontwikkeld.

Startsalarissen schelen wat, maar dat is ook echt alles, de rest zul je zelf moeten doen. En dat is een keuze. Elk truukje is te leren. Met dinges boven me dus eigenlijk.
eens: je zult alles zelf moeten doen, maar je moet wel de kans krijgen. Er zijn zat bedrijven die vasthouden aan een bepaald niveau voor een functie ongeacht het arbeidsverleden. Da kan je nog zo goed zijn en ervaring hebben, maar toch niet in aanmerking komen.
Jaja...
Reg. datum: 17 april 2000

Net wat Miel zegt...

Je moet zelf voor de afdrachten van alles zorgen, best een hoop bij elkaar kan ik je zeggen...
Maar goed, dan nog kom ik op de helft ervan netto uit, dus zo'n EUR. 5.000,-

Als ik "vast" in dienst zou zijn bij een bedrijf zou ik die 5.000,- bruto verdienen, wel even andere koek idd :-(

Maar goed, tegenover mijn riante salaris staat inderdaad onzekerheid waar je niet altijd op zit te wachten. Nou moet ik zeggen dat ik de laatste jaren best mazzel heb met opdrachten, ben zowat 10 maanden per jaar billable voor 40 u/week. Aan de andere kant hoor ik van anderen ook slechte verhalen dat ze wel eens 4 maanden zonder werk zitten, daar word je niet echt vrolijk van...

Al met al vind ik het echt prima zo maar weet ook dat ik zo niet eeuwig door wil blijven gaan, cursussen en certificaties moet ik namelijk ook uit m'n eigen zak betalen ;-)

Mijn tarief op dit project is by the way EUR 93,- en mijn bandbreedte loopt van EUR 85,- tot EUR. 140,- , ligt eraan welke expertise wordt gevraagd en hoe lang het project duurt....

Liev
Reg. datum: 22 augustus 2001

quote:
elevator schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 21:58:
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen 'op mbo niveau functioneren' en 'enkel mbo papiertje'.

Ik geloof er ook niet zo in dat iemand die echt op MBO niveau functioneert gemakkelijk 2000 euro per maand binnen kan halen - daar is de toegevoegde waarde en uniekheid van die persoon gewoon te laag voor, er zijn denk ik echter genoeg mensen die ooit eens MBO gedaan hebben maar ondertussen dusdanig veel toegevoegde waarde hebben (en dus dat MBO niveau ook ontstegen zijn) dat ze veel meer waard zijn voor een bedrijf dan een doorsnee MBO-er :)

Geen it'er, maar verkoop medew. binnendienst
23 jaar en alleen mijn mavo. 1950 per maand met uitbreiding van 2 maandsalarissen als bonus, dit is nog excl winstdeling en eindejaarsuitkering. Financiele bijdrage voor ziektekosten, naast collectiviteitskorting. 38 vrije dagen, 8-16.30, 1,5 uur pauze per dag .... ach 8)7

Maar goed. Zegt natuurlijk nog steeds weinig. Als men vraagt wat voor niveau ik heb, dan geef ik aan dat dat HBO is. Als men met mij verder in gesprek gaat, merkt men dat ook wel vanzelf.

I got a problem-solver and its name is revolver

Mijn poes popelt.
Reg. datum: 01 oktober 2001

Tja, ik heb 3 VWO nog meegemaakt. Latijn, spaans.. wiskunde B gekozen omdat ik per sé iets technisch wilde gaan doen. Eigenlijk ligt wiskunde me totaal niet en alle romaanse talen gingen ook letterlijk ruk.

Ik ging dus naar 4 Havo, daar kreeg ik problemen met mijn concentratie en motivatie. Inmiddels werd door een psychiater vastgesteld dat ik net als mijn vader ADHD heb. Medicijnen sloegen heel goed aan, concentratie ging omhoog, alles leek in slowmotion te gebeuren als ik die medicijnen had, opdrachten in de klas gingen in razend tempo, ik zag allerlei situaties van mijlenver aankomen, had overal een gepast antwoord op (zonder medicijnen ben ik _niet_ adrem en altijd te laat met mijn argumenten of slimme opmerkingen), ik kon meerdere zaken tegelijk verwerken.. kortom, ik voelde mij slimmer dan ooit.

Helaas kon eten me niet meer boeien, ik at niks, het smaakte ook allemaal hetzelfde (naar aardappel). Ik kon niet slapen, terwijl ik die medicijnen niet kort voor het slapengaan in nam. Ik lag soms tot 5 uur wakker. Een uur na het innemen van de medicijnen trilde ik als een malloot, als ik een proefwerk inleverde vroegen ze of het de volgende keer zonder vibratorpen kon worden gedaan.

Ik vond er dus geen bal meer aan en ben gekapt met de medicijnen (ritalin). Er schijnen nog wel meer merken te bestaan maar ik geloofde het allemaal wel, alle bijsluiters hadden vergelijkbare bijwerkingen, stom genoeg heb ik nooit meer iets anders geprobeerd.

4 Havo ging dus niet goed, ik bleef zitten en de 2e keer slaagde ik er ook niet in.

Ik ging naar het MBO (ICT academie), ik heb daar op mijn dooie gemak zitten niksen totdat ze mij m'n diploma van Niveau 3 gaven. Ik ging verder met Niveau 4, waar we Java moesten leren. Alles ging goed, maar m'n Java schoot er bij in. Het was een dik boek met veel lettertjes en ik kreeg het er niet in. Programmeren is net als romaanse talen, abacadabra voor mij.

Ik ben nu dus assistent systeembeheerder, dat had ik 10 jaar geleden nooit kunnen voorspellen. Ik wist niet wat ik wilde maar ik werd in ieder geval belangrijk en koel.

Kortom, ben ik nou een MBOer of is mijn niveau hoger? Ik praat er gewoon niet over met mensen, sommigen vinden mij slim en denken dat ik wel snel omhoog zal klimmen. Sommigen vinden mij wat traag (in de sociale omgang) dus die denken dat ik een gemotiveerde MBOer ben. Ik zou in ieder geval niet aangeven dat ik op HBO niveau zit terwijl dat niet zo is (voor degene boven mij).

Reg. datum: 14 november 2003

Denk dat je dat nu nog niet kan zeggen. Neem aan dat je net die baan hebt als assistent systeembeheerder? Gewoon een paar jaartjes dit werk doen, merk je (en je omgeving, chef) vanzelf wat je in je mars hebt. :)

Wat maakt het uit of je nou MBO of HBO werk- of denkniveau hebt. Gewoon je best doen en als je goed presteert ziet men dat vanzelf. Wat voor labeltje (denkniveau) daar dan aan vast hangt doet er niet toe IMO. :)

Reg. datum: 28 oktober 2002

plus niet iedereen kan goed leren uit een boek
zat mensen zijn heel handig met hun handen en maken dingen waar je u tegen zegt
is zo iemand dan een 'mbo-er' ???
ik ken zulke mensen die echt veel geld ermee verdienen omdat ze heel goed zijn met hun handen.

daarom, zolang je voor jezelf in een uitdagende positie zit en je vind dat je goed werk levert, moet je er tevreden mee zijn . dan boeit het niet als het mbo of hbo nivo is.
goed werk word altijd beloond

Liev
Reg. datum: 22 augustus 2001

quote:
Pixal schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 09:05:
...Sommigen vinden mij wat traag (in de sociale omgang) dus die denken dat ik een gemotiveerde MBOer ben. Ik zou in ieder geval niet aangeven dat ik op HBO niveau zit terwijl dat niet zo is (voor degene boven mij).
Ik zou niet weten waarom niet. Ik geef niet valselijk aan dat ik een HBO diploma heb, maar 90% van de mensen waarmee ik werk heeft HBO en ik kan gewoon met hun meekomen. Er word ook verwacht dat ik op dat niveau werk. Dus waarom zou ik dan niet aangeven dat ik HBO werk- en denkniveau heb?

I got a problem-solver and its name is revolver

DoS porfavor
Reg. datum: 14 maart 2001

quote:
Dethroned schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 11:27:
[...]

Ik zou niet weten waarom niet. Ik geef niet valselijk aan dat ik een HBO diploma heb, maar 90% van de mensen waarmee ik werk heeft HBO en ik kan gewoon met hun meekomen. Er word ook verwacht dat ik op dat niveau werk. Dus waarom zou ik dan niet aangeven dat ik HBO werk- en denkniveau heb?

Ik vind dat je niet mag liegen, dus zeggen dat je een HBO diploma hebt terwijl dat niet zo is, nooit doen!! Zeggen dat je vind dat je een HBO denk /werk niveau hebt... tja, als je dat vind moet je dat wel onderbouwen, zeker als je CV een MBO diploma laat zien.
Ik ben vind zowiezo dat je zoemaar een stempel moet geven aan iemand omwille van zijn opleiding.. beetje werkervaring zegt me meer dan diploma.

Reg. datum: 12 juni 1999

quote:
Zerveza schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 12:08:
[...]

Ik vind dat je niet mag liegen, dus zeggen dat je een HBO diploma hebt terwijl dat niet zo is, nooit doen!!

Doet-ie toch ook niet?

HBO werk- en denkniveau betekent niet dat je een HBO-diploma hebt, maar dat je op dat niveau functioneert.

En een beetje MBO-er met wat jaren ervaring, kennis en inzet zit met gemak op HBO-niveau te werken.
DoS porfavor
Reg. datum: 14 maart 2001

quote:
wildhagen schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 12:22:
[...]

Doet-ie toch ook niet?

HBO werk- en denkniveau betekent niet dat je een HBO-diploma hebt, maar dat je op dat niveau functioneert.

En een beetje MBO-er met wat jaren ervaring, kennis en inzet zit met gemak op HBO-niveau te werken.

Dat laatste klopt zeker, maar dat weet iedere recruiter.. hoef je niet nog eens te benadrukken. Kom liever met proof!
- ik heb projecten van x kEUR gedaan
- ik heb leiding gegeven aan ...
- ik heb in het buitenland ...
- ..

Reg. datum: 08 oktober 2004

quote:
Pixal schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 09:05:
Tja, ik heb 3 VWO nog meegemaakt. Latijn, spaans.. wiskunde B gekozen omdat ik per sé iets technisch wilde gaan doen. Eigenlijk ligt wiskunde me totaal niet en alle romaanse talen gingen ook letterlijk ruk.

Ik ging dus naar 4 Havo, daar kreeg ik problemen met mijn concentratie en motivatie. Inmiddels werd door een psychiater vastgesteld dat ik net als mijn vader ADHD heb. Medicijnen sloegen heel goed aan, concentratie ging omhoog, alles leek in slowmotion te gebeuren als ik die medicijnen had, opdrachten in de klas gingen in razend tempo, ik zag allerlei situaties van mijlenver aankomen, had overal een gepast antwoord op (zonder medicijnen ben ik _niet_ adrem en altijd te laat met mijn argumenten of slimme opmerkingen), ik kon meerdere zaken tegelijk verwerken.. kortom, ik voelde mij slimmer dan ooit.....
Het maakt niet uit wat je gedaan hebt zolang je je werk doet kom je er wel. Na een aantal jaren maakt het niet meer uit hoeveel opleiding je gedaan hebt maar telt werk ervaring meer. Heb al een aantal HBO'ers langs zien komen met een grote bek en het niet gehaald hebben. Zelf heb ik het HBO ook niet afgemaakt maar ben gaan werken en heb door hard werken een hele leuke baan met dito salaris.

tsja

USA fan
Reg. datum: 31 oktober 2000

quote:
wildhagen schreef op vrijdag 17 februari 2006 @ 12:22:

ik vind dit soort uitspraken altijd wel grappig, MBO'ers met een paar jaar werkervaring zouden al op HBO niveau zitten, een HBO'er zeker op academisch niveau en de acadeem dan?? op academisch+ niveau?? Niveau wordt normaal gesproken bepaald door je intelligentie en je hoogst genoten opleiding is daar meestal een goede afspiegeling van. Voor mensen zonder opleiding is het dus veel moeilijker hun niveau te bewijzen dan voor mensen met een papiertje (geldt uiteraard minder naarmate je meer werkervaring hebt). Er zijn altijd uitzonderingen en wellicht is de ICT (waarin ik zelf niet werkzaam ben) een beetje aparte branche omdat daarin relatief veel mensen zonder opleiding in werkzaam zijn, maar ik heb wel vaker CV's gezien met HBO werk en denkniveau als "kwalificatie" zonder afgeronde HBO opleiding en in een gesprek heb je het echte niveau zo door en dat is over het algemeen niet HBO waardig.

* -= Specs Athlon XP 2200+ =- -= Specs Duron 1200 =- *

in gesprekken ziet men altijd hbo nivo in mij
ik geef het niet aan, ik heb ook geen hbo diploma
maar schijn wel op dat nivo te zitten
wie ben ik dan om te zeggen dat ik dat niet ben en geen lekker salaris te innen :)

en trouwens, wat maakt jou hbo of mbo waardig?
wat is het verschil, ik ben daar best benieuwd naar.
gaat het om het taalgebruik wat men hanteert?
de kleding?

Reg. datum: 18 juli 2001

quote:
dimocash schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 10:16:

Volgens mij gaat dat om: zelfstandigheid in denken en doen, om uitdrukkingsvaardigheid, om omgaan met complexiteit, en om persoonlijke vaardigheden in de omgang met anderen.

Een diploma is dus echt geen garantiecertificaat. Maar het helpt wel als je één kandidaat uit een stapel CV's moet selecteren.

IMHO uiteraard.

Linux: voor blije, gezonde hardware

Reg. datum: 29 juli 2004

Leeftijd: 25 (over 1 maand 26) jaar
Opleiding: MBO netwerkbeheer, niveau 4
Werkervaring: 5 jaar
Werkgever: bank
Huidige functie: Teamleider helpdesk van 8 man. (sinds 1 jaar)
Auto v/d zaak: nee
Laptop v/d zaak: ja
Vakantiegeld: ja
Vakantiedagen: ik geloof iets van 180 uur. maar kan iets meer of minder zijn
13/14e maand of winstuitkering: 13e maand en winstuitkering
GSM: ja
Werkweek: +/-36 uur
Maandsalaris: Op het moment EUR. 2230,-
Extra: bonus aan de hand van functioneren, kleine bonussen (=/- 150 per jaar). Korting op hypotheek en vele verzekeringen.

Al met al erg tevreden wat ik tot nu toe hebt bereikt. Huidige plek is mijn 2e werkgever. Hiervoor 3 maanden op een helpdesk gezeten waar het me niet beviel. Daarna bij deze werkgever aangenomen en begonnen met 4 jaar helpdesk, waar ik uiteindelijk ben doorgegroeid naar de functie teamleider. Kijkend naar de toekomst wil ik niet eeuwig bij dezelfde werkgever blijven. Op dit moment aan het orienteren naar een opleiding waarin ik het vak: manager verder kan onderbouwen met een papiertje en huidige ervaring. Natuurlijk ben ik van wel van plan een aantal jaar ervaring op te doen bij de huidige werkgever. Iemand misschien tips?

Spits ya in the face!

quote:
dimocash schreef op zaterdag 18 februari 2006 @ 10:16:
gaat het om het taalgebruik wat men hanteert?
de kleding?
je diploma zegt het meest. wat jij hierboven aangeeft is voor een werkgever op voorhand niet te bepalen. En als het zo was dan zou niemand een diploma hoeven hebben toch? Diploma zegt niet alles, maar wel veel. Het kennisniveau (waar een diploma niet alles maar wel veel over zegt) heb je of niet. Ervaring kan je wel opdoen, maar het houdt een keer op als je de kennis mist. Ik zie het bij veel twintigers om me heen die met een relatief lage opleiding snel groeien, maar op een gegeven moment toch blijven steken omdat bepaalde functies echt een diploma voorschrijven. Met name bij staf-management functies is HBO/WO een must.

tja, ik denk dat certificaties en curssussen icm met werkervaring op een bepaald nivo, je ook hbo-waardig kan maken......

Katjang Manis
Reg. datum: 23 januari 2003

Grappig topic. Ik verbaas me niet echt over de salarissen die genoemd worden. Het is heel simpel; wie meer wil moet er hard voor werken, veel certificaten halen, goed kunnen onderhandelen en jobhoppen. Zonder HBO papiertje is het makkelijk te doen. Werkgevers geilen vooral op certificaten&werkervaring.
Maar heb je a) plezier in je werk b) toffe collega's c) een schappelijk salaris; dan moet je lekker blijven zitten waar je zit.

Leeftijd: 30
Opleiding: HAVO, HBO dropout.
Werkervaring: 1,5 jaar Internet Security, 1,5 jaar netwerkbeheer, 3 jaar helpdesk/datacom/telecom, 2 jaar mainframe operator.
Werkgever: ICT dienstverlener
Huidige functie: 2e lijns support engineer internet security
Auto v/d zaak: nee
Laptop v/d zaak: nee
Vakantiegeld: 8%
Vakantiedagen: 25 +1 ouwe lullen dag (30+ :p ) en 3x verplichte ADV maakt 29.
13/14e maand of winstuitkering: nee, vorig jaar wel 100 euro bruto bonus.
GSM: nee
Werkweek: gemiddeld 40 uur.
Maandsalaris: de basis is bruto 2600. Ik werk 24/7; de ploegentoeslag kan aardig oplopen. (tussen de 2000 en de 2700 netto p.m.)
Extra: Reiskosten worden 100% vergoed, ziektekosten 80%.

Ik werk echt ***tijden maar dat betaald wel.

Leeftijd: 22
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica (weet niet wat de benaming in nederland hiervoor is)
Werkervaring: 7 maanden
Werkgever: Cegaka Datacenter (Cegeka.be)
Huidige functie: Unix system engineer / Backup engineer
Auto v/d zaak: Ja (206 SW Pack line + onbeperkte tankaart)
Laptop v/d zaak: Nee (nog niet is voor na mijn eerste evaluatie)
Vakantiegeld: ja
Vakantiedagen: 13e maand + nog eens een bepaald percentage weet niet meer hoeveel
GSM: Nee
Werkweek: 40 uur (flexibele uren)
Maandsalaris: EUR. 2050,- Bruto
Maaltijdcheques: 120 euro netto per maand
Hospitalisatieverzekering: Ja
Pensioensparen: Ja

Ik verzorgt het dagelijks beheer van de unix systemen van Vangansewinkel Nederland en sta in voor de Backup&Restore voor ons volledige datacenter te Hasselt (Limburg - België)

klein foutje in mijn vorige post

Vakantie: 32 dagen
Wat er nu staat hoort bij men loon

.:.H.:.I.:.P.:.

quote:
domst schreef op donderdag 16 februari 2006 @ 10:34:
Ik hoef toch echt "gemiddeld" niet uit te leggen.

Absoluut niet. Maar hoef je toch ook niet uit te leggen dat de Tweakers hier geen gemiddelde zijn als je kijkt naar leeftijd en het dus vooral om de startsalarissen gaat die hier gemeldt worden.

HBO: ¤ 30.913
UNI: ¤ 32.886

Dat zijn gemiddelde salarissen van ICT medewerkers van 25-29. Dus niet van de mensen met net haar op de piemel. Kortom, dat is bruto bijna ¤ 165 p/m.
Kompleet peanuts dus. Kijk je bij de mensen van 35-39 jaar wat meer overeenkomt met gemiddelde, hoewel het in de ICT wellicht wat jonger is, dan is dat verschil iets van 500 euro.

Wat ik dus bedoel met mijn post is dat het echt niet zoveel boeit als mensen graag willen geloven en je Volkswagen/Ferrari dan ook niet de werkelijke verhouding weer geeft. Een Golf <> Passat was voldoende geweest. En dat zie je ook al binnen deze draad.

De cijfers die ik noemde zijn niet afhankelijk van opleidingen. Het verschil is gewoon nihil. Wanneer ik om me heen kijk durf ik wel te zeggen dat de afstand HBO-UNI groter is dan de afstand MBO-HBO qua niveau van de opleiding. Dat is overigens niet helemaal ICT gerelateerd, want die zie ik weer minder. Getallen komen van salariskompas en na het bekijken ben ik weer tevreden tot de conclusie gekomen dat ik met met MAVO-D (MBO-dropout) de goede keuze heb gemaakt. Maar goed, ik ben dan ook slim van mezelf, dat is weer minder aan te leren.
Reg. datum: 14 januari 2000

Gemiddeld start salaris van >30.000 euro voor HBO'ers... yeah right.

Spits ya in the face!

quote:
OzBoz schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 01:15:
[...]
dat ik met met MAVO-D (MBO-dropout) de goede keuze heb gemaakt. Maar goed, ik ben dan ook slim van mezelf, dat is weer minder aan te leren.
merkte hij bescheiden op.

Pagina: 1 2 3 4 ... 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: