Hoofdcategorieën
Topicacties

Mooiste krat radiootje

Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
Soit

quote:
Kapstok schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 11:23:
het lijkt me ook echt super om zoiets te maken!!, Heb er zelf 1 gezien op vakantie, ik dacht dat wil ik ook!!

Heb al beetje rondgekeken wat ik allemaal nodig heb, maar heb er nog niet echt veel verstand van!!
als ik het goed begrijp heb ik het volgende nodig:

--Autoradio
-- Gel Accu (12V)
--3,5 mm stereo jack naar 2 tulp kabel
--Versterker

heb ik hieraan genoeg? of ook nog een ISO-Connector?
ISO conneector heb je nodig om de boel aan elkaar te knopen inderdaad. In een autoradio zit al een versterker (en als je het krat goed lucht dicht maakt is die vast wel luid genoeg).

maar wat dacht je van Luidsprekers? :D

Er staan in dit topic ook nog wel een paar boodchsppenlijstjes - waaronder eentje van mij. Een schakelaar is misschien ook wel handig, etc etc

Die Alice.nl? Zo onduidelijk is nog nooit een vrouw tegen mij geweest...

Reg. datum: 24 juli 2007

Ja oke, luidsprekers snap ik!

Oke, maar waartussen bouw je de schakelaar tussen de accu en de autoradio?

Soit

quote:
Kapstok schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:11:
Ja oke, luidsprekers snap ik!

Oke, maar waartussen bouw je de schakelaar tussen de accu en de autoradio?
dingetjes die stand by staan gebruiken stroom - dus gewoon op (beide) plus aansluitingen zetten.
Er is een 12V voeding voor de radio en versterker die normaal schakelt met het contact en er is een draadje om het geheugen te voeden dat in de auto altijd onder spanning blijft staan. Die gebruikt een heel klein beetje stroom en dat kan je dan ook uitzetten als je wilt.

oke, idd wel handig!! heb net ff rondgekeken! bij 2e hands winkels enzow, al wel paar mooie dingen gevonden, weet je miss waar je beetje goede accus kunt halen van 12V voor laag prijsje?

Reg. datum: 05 augustus 2006

Marktplaats, had mijn gelaccu er voor 10 euro gehaald..

Hoe laat jij je accu op dan? waarmee kan dat?

Een fles dode pixels te koop!
Reg. datum: 19 mei 2006

quote:
Kapstok schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 20:28:
Hoe laat jij je accu op dan? waarmee kan dat?
http://www.stianduijvelaar.nl/webshop/images/570258groot.jpg _/-\o_

Het Microsoft Uitzicht Ultiem 32 Beetje | Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om het ruimteverspillende "greetz $user","MVG" of iets dergelijks onder je posts te plakken.

Soit

quote:
dat kan dus niet met een gel-accu! maar daar is in dit topic genoeg over geschreven dus als kapstol het wil weten zou ik zeggen: lees ze ;)

franssie wijzigde dit bericht 24-07-2007 23:04 (2%)
Reden: insert name

Reg. datum: 05 augustus 2006

Met een speciale druppel lader, omdat gel accu's niet met een te hoge laadstroom mogen geladen worden. ;)

Reg. datum: 21 mei 2007

quote:
Plaats die maar in de topic "zelfgemaakte bommen"

Reg. datum: 28 juli 2007

Ik zoek een versterker van 2x200 Watt en boxen van ongeveer 200 Watt per stuk. Ik wou deze inbouwen samen met een autoradio. Wat voor boxen en versterker kan ik nemen voor een mooi en hard geluid?

Tim_WWNA wijzigde dit bericht 28-07-2007 23:19 (4%)

Reg. datum: 21 mei 2007

Heb je al een idee hoe groot je kist gaat worden? Want 2x200 watt is wel heel erg ambitieus, dan moet je ook een 24 volt accu hebben en 2 ohms speakers.

Soit

quote:
Tim_WWNA schreef op zaterdag 28 juli 2007 @ 21:03:
Ik zoek een versterker van 2x200 Watt en boxen van ongeveer 200 Watt per stuk. Ik wou deze inbouwen samen met een autoradio. Wat voor boxen en versterker kan ik nemen voor een mooi en hard geluid?
Als je een 200W systeem wilt bouwen, waarom dan een auto radio? Als je een raket wilt begin je toch ook niet met een papieren vliegtuigje?

Reg. datum: 15 juni 2005

quote:
jasperoosthoek schreef :
Heb je al een idee hoe groot je kist gaat worden? Want 2x200 watt is wel heel erg ambitieus, dan moet je ook een 24 volt accu hebben en 2 ohms speakers.
hij zal alleen meer stroom van de accu vreten niet meer voltage :) dus dat gaat prima met een 12v accu...

specs: Q6600, P5E, 4x1gb Crucial tracer led, 3870X2, Acer 2423ws, logitech Z-680

Reg. datum: 23 februari 2004

quote:
MauSS schreef op zondag 29 juli 2007 @ 17:57:
[...]

hij zal alleen meer stroom van de accu vreten niet meer voltage :) dus dat gaat prima met een 12v accu...
Nee, dat is niet mogelijk. Niemand kan van een 12v accu meer dan 30 watt ofzo halen met autoluidsprekers. Reken het maar na.

File not found: Loading something that looked similar.

ik zal nog wel ff verder zoeken naar 100 watt ofzo, zal binnekort wel weer wat posten. Komt wel goed.

Reg. datum: 01 juli 2007

quote:
franssie schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 12:54:
[...]

dingetjes die stand by staan gebruiken stroom - dus gewoon op (beide) plus aansluitingen zetten.
Er is een 12V voeding voor de radio en versterker die normaal schakelt met het contact en er is een draadje om het geheugen te voeden dat in de auto altijd onder spanning blijft staan. Die gebruikt een heel klein beetje stroom en dat kan je dan ook uitzetten als je wilt.
mag ik heel vervelend zijn... klinkt gek maar het is zo; de stroom gaat van min naar plus en ik heb ze gewoon voor de zekerheid dubbelgeschakeld plus en min dat bij 2 accu's en 1 cooler in mijn marquant versterker geknipt (kan er dus in) en 1 pcvoeding cooler schakelaar, overigens als ik bijde coolers aanzet en de stekker van pc voeding in het stopcontact doe gaat hij dus op netspanning draaien, dus mijn cooling schakelaars hebben 2 funkties, en overigens heb ik op de versterkerfan een thermostaat aangesloten meter in de coolribbengestopt van de versterker, hij slaat aan bij 30 graden :) dus hij staat niet onnodig aan tenzij ik de grades lager zet (tot 5 graden) gewoon een bouwpaketje van velleman(thermostaat) is de naam ;)

Reg. datum: 01 juli 2007

quote:
heracles schreef op zondag 29 juli 2007 @ 18:02:
[...]

Nee, dat is niet mogelijk. Niemand kan van een 12v accu meer dan 30 watt ofzo halen met autoluidsprekers. Reken het maar na.
gast er zitten fucking veel condensatoren en spoelen in met een 9 volt batterijtje kan je 3000 volt maken door 2 spoelen met dik draat en 50 windingen en dun draat 5000 windingen(iets in die richting), gast ga naar school je kan daar niet aan rekenen only meten (rekenen is wel een optie als jij weet hoeveel wikkelingen je spoelen heeft en geloof mij nou maar het kan...

Reg. datum: 23 februari 2004

quote:
gekke-gerrit schreef op zondag 29 juli 2007 @ 23:15:
[...]

gast er zitten fucking veel condensatoren en spoelen in met een 9 volt batterijtje kan je 3000 volt maken door 2 spoelen met dik draat en 50 windingen en dun draat 5000 windingen(iets in die richting), gast ga naar school je kan daar niet aan rekenen only meten (rekenen is wel een optie als jij weet hoeveel wikkelingen je spoelen heeft en geloof mij nou maar het kan...
Hoi "gast" :?

Laat ik mezelf even quoten: heracles in "Mooiste krat radiootje"
quote:
jasperoosthoek schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 18:04:
Prachtig hoe iedereen trots vermeld hoeveel vermogen de dingetjes hebben!

Ik bedacht me net dat je met 4 ohms speakers en een 12 volt accu nooit meer dan 25 watt per speaker kan trekken.
Vraag anders je natuurkundeleraar maar eens ;)

Die hoge versterkervermogens zijn bepaald bij lager dan 4 ohm en hoger dan 12 volt, die speakervermogens zijn bepaald bij veeel hoger dan 12 volt :D
Uitleg:
quote:
Theorie:
Formule 1:
R= U/I

R= Weerstand in Ohm
U= Spanning in Volts
I= Stroomsterkte in Ampere's

Formule 2:
P= U x I

P= Vermogen in Watt's.
U= spanning in Volts
I= Stroomsterkte in Ampere's
Berekening:

R= U/I

R= 4 Ohm
U= 12 Volt
I= 3 Ampere

12V / 4 Ohm = 3 Ampere.

Nu pak je P= U x I

P= ......
U= 12 V
I= 3 A

P = 12 x 3 = 36 watt

Klopt toch volgens mij?
I= 3 A

P = 12 x 3 = 36 watt

Klopt toch volgens mij?

File not found: Loading something that looked similar.

Actief TN'er
Reg. datum: 09 december 2001

oa @ gekke-gerrit

ehm gast(en) !

Uit een 9V batterij kan je NOOIT via een trafo (dus met je spoelen) een spanning hoger maken.
Daar hebben we nmlk wisselspanning voor nodig, anders werkt een trafo niet.
(daar draait het hele principe om)

Dat is ongeveer les 1 over electro.

Les 2 was volgens mij altijd...

In principe kan je accu elk vermogen leveren (theoretisch gezien). Echter hangt dat van de tijdsduur af (misschien bekend met het begrip mAh ?)

bv een batterij (=accu) met een "capaciteit" van 2000mAh kan in 1 uur een maximale stroom leveren van 2A, dan is hij leeg. (dit is vrij simpel gezegd, elektro-technisch gezien werk het iets complexer)
Als dus je vermogen hoger is, trekt hij meer stroom, maar je accu/batterij is dan ook veel sneller leeg.

Overigens is dit niet helemaal waar, want elke accu/batterij heeft toch echt wel zijn maximale stroom die hij kan leveren. (bij goede accu's staat dat er op)
Uiteraard betaal je daar ook voor.

Om een voorbeeldje te geven, het vermogen dat je (start)motor vraagt van een auto is vele malen hoger dan bv 36Watt.
Dat is ook de reden dat na enkele start pogingen je accu volledig leeg is.

Overigens is een bepaalde gelijkspanning verhogen naar een andere gelijkspanning nog niet zo eenvoudig.
De meeste schakelingen die hier voor zijn kunnen wel een flinke spanning neerzetten, maar kunnen totaal geen vermogen leveren.
Bij een paar mA is het vaak al gedaan.
Overigens hebben elco's etc hier NIETS mee te maken.
(die zijn enkel voor afvlakking en buffer) of je hebt het over een spannings verdubbelaar, maar die kan wederom nauwelijks vermogen leveren.

Er zijn wel power dc/dc converters, maar die zijn meestal niet goedkoop en vragen nogal wat elektronica kennis etc.
Een dc-dc convertor met een paar dikke Mosfets is ook een optie.
zoals:
http://sound.westhost.com/project89.htm
Maar zoals je ziet is dat niks anders dan van gelijkspanning, wisselspanning maken en dan weer gelijkspanning maken.

Dus gewoon rond de accu spanning blijven is verreweg het meest simpel.
(afvlakken met een paar goede elco's en wat capjes van 100nF oid)

B_FORCE wijzigde dit bericht 30-07-2007 00:24 (5%)

AMD 3200+ Venice @ 2500mHz| Zalman CNPS7000 | Asus A8N-SLI | GeIL 2x512 MB | ATI X800GTO²| Audigy LS | Samsung TS-H552B | 260 Gig |

Reg. datum: 11 juli 2002

quote:
Misschien zelf wat beter opletten tijdens Nederlands... :/

Luister nu gewoon naar wat de rest heeft verteld en probeer wat bij te leren.

Soit

quote:
gekke-gerrit schreef op zondag 29 juli 2007 @ 23:11:
[...]
mag ik heel vervelend zijn... klinkt gek maar het is zo; de stroom gaat van min naar plus ...
Tuurljik mag dat - dat is ook zo dat de electronen van min naar plus lopen (degeen die dat ooit bedacht heeft - maar dat is een andere discussie) .
En toch schakel ik op de plus omdat ik min als aarde heb gekozen. 8)

Actief TN'er
Reg. datum: 09 december 2001

Het maakt niks uit wat je gaat schakelen, als jij je stroom kringetje maar rond hebt.

Echter is de afspraak om de plus te schakelen. Is ook heel logisch, aangezien het een vrij aparte kwestie word als je de ground gaat schakelen.

Het feit dat stroom nu van min naar plus loopt, maar dat we het anders lezen, is puur nog wat er van vroeger over is gebleven.
We weten nu dat het anders is, maar toch blijft deze definitie van kracht.

AMD 3200+ Venice @ 2500mHz| Zalman CNPS7000 | Asus A8N-SLI | GeIL 2x512 MB | ATI X800GTO²| Audigy LS | Samsung TS-H552B | 260 Gig |

Ik heb een kistje gebouwd met de volgende dingen:

12V Accu
CDX-R3300.
Supertech STA-200.
Technics boxen 100 watt Max.

Hij werkt goed en er komt een redelijk geluid uit. Alleen ik wil nu een Heineken krat bouwen met een beter en harder geluid. Mijn idee was om weer een autoradio met versterker, accu en boxen te gebruiken.

Versterker: New Sound Powerstrike 700, Is dit wat of is dit een flut versterker?
- 2 kanaals
- 2 x 350 Watt
- 2 x 90 Watt RMS
- High/Low Passfilter
- Circuit protection
- Overheat Protection

Boxen: Climax Magnum 693, Is dit wat of zijn dit flut boxen?
(3-weg "high power" 6x9" luidspreker belastbaar tot 110W rms. 2x 280 Watt)

Gaan deze boxen en versterker samen?

Tim_WWNA wijzigde dit bericht 31-07-2007 23:17 (60%)

Reg. datum: 15 juni 2007

mijn krat radio is nu helamaal af, foto's volgen nog.. maar hij is wel moeilijk zwaar, voornamelijk door de accu. tis een 24 ah accu. Het staat waarschijnlijk al 3000 keer in deze topic, maar hoeveel heb ik denk jullie nodig om 1 dag normaal te kunnen draaien. (heb 2x 220 watt speakers) ik zat zelf te denken aan iets van een 7 ah accutje. groetjes

Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: