Hoofdcategorieën
Topicacties

Fotografie feedback topic v2.0

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 28 29 30 31 last

Reageer Nieuw Topic
Ik kwam ook nog een stukje tegen in een topic wat misschien wel wat is voor de foto faq.

MartijnGizmo in "Canon Powershot S2 IS"
if (!works){ hammer();}

quote:
Grrrrrene schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:12:
Ik zal het bij de volgende update aanpassen, thanx :)

En Zoefff: Hier hebben we het over gehad, maar die agenda wordt dan voor heel GoT geactiveerd en wat Remy en ik zoeken is meer iets voor FG exclusief. Hiervoor is al iets in ontwikkeling, maar dat is nog even afwachten :)

Dit weekend heb ik voor het eerst in tijden weer eens tijd over, dus ik zal er morgen proberen vaart achter te zetten. Het duurt allemaal wat langer dan wat normaal gesproken mijn bedoeling is, zoveel werk is het eigenlijk niet eens, maar ik zit gewoon met een tijdgebrek. (en dat in een vakantie 8)7 maar ik werk in principe fulltime in de schoolvakanties, in de weekenden zit ik geregeld op party's om foto's te schieten en hier en daar heb ik ook nog een sociaal leven ;) )

Excuses dat het allemaal wat langer duurt :) Maarja, al dat fotografiespul moet ergens van betaald worden :P En na een 7 uur aan een telefoon zitten ontbreekt hier en daar de fut om het 's avonds nog te doen :)

neographikal wijzigde dit bericht 12-08-2005 12:51 (6%)

Styled light
Reg. datum: 08 februari 2002

Om de hoeveelheid sticky's wat terug te brengen (waren er 6) heb ik Fotografie FAQ, Koopadviezen en Tutorials even gemerged van 3 naar 1: nu zijn er nog 4 over :) Verder zal ik binnenkort wat uitbreidingen doen op de tech-faq voor zover er nog wat mist :)
ir. single malt
Reg. datum: 19 februari 2001

Ik heb geen idee of ik nu een oude discussie op laat laaien, als dat zo is, dan is dat geenszins mijn bedoeling.

Ik vind de volgorde van de stickys (waarschijnlijk zelfs stickies, maar vast zeker geen sticky's) een beetje vreemd. Het lijkt me namelijk dat je altijd begint met de policy, daarna de FAQ, daarna de koopadviezen en tot slot de contest. Er is zeker geen mogelijkheid om dat standaard in te stellen, is waarschijnlijk nieuwste bericht boven. Daarnaast vraag ik mij af wat het nut is van een sticky van de contest. Met alle respect, maar ik vind het centraal objectieven topic veel belangrijker en iemand die zijn eerste digicompact gaat kopen zal het topic met camera's tot 250 euro erg kunnen waarderen. Zo heeft iedereen voorkeuren voor een bepaald topic, maar ik vind niet dat de contest (ook al wordt ie tegenwoordig door T.net gehost) in een sticky hoort. Als er niet voldoende in gereageerd wordt om hem in de actieve lijst te houden, dan betekent dat natuurlijk ook wat.

Sowieso schrijf je zo!
40D | HF100 | PS3 | 115pk/250Nm

Styled light

Mig29: die volgorde gaat helemaal in orde komen :) Die sticky van de contest is nu om de aandacht wat meer op de augustus contest te richten, die overigens nog niet door T.net wordt gehost/georganiseerd: dat gaat gebeuren ;)

Even geduld dus, dan staat het allemaal strak :)
WW
Reg. datum: 05 mei 2003

Nog een dingetje dan;

Er ontbreekt in /fotografie een verwijzing naar #fotografie op irc.tweakers.net. Wilde ik eens een keer het irc-kanaal gaan spammen, kon ik het niet vinden ;). Na iets van tien minuten en wat proberen uiteindelijk wel gevonden, maar toch.

Dus, voor sneller chatten dan slowchat:
- irc.tweakers.net
en dan /join #fotografie

:+

Weer in het zwart...
Reg. datum: 19 mei 2000

quote:
Zoefff schreef op vrijdag 12 augustus 2005 @ 12:24:
Een mogelijkheid in React om de agenda alleen in een bepaald subforum te gebruiken, of een losstaand iets?

Ik denk dat neographical al wel een beetje antwoord geeft op die vraag: het wordt een losstaand iets wat in een sticky aangeroepen wordt :)

Overigens ben ik nog van plan de FAQ op te splitsen in onderdelen (verdeeld over verschillende posts) omdat we nu aan de maximale postlengte zitten. Ik denk dan aan info over objectieven (diafragma, brandpuntsafstand, filters), camera's (sluitertijd, iso waarde, cropfactor) en overigen (alles wat niet bij de eerdere punten past)...

Grrrrrene wijzigde dit bericht 12-08-2005 16:11 (33%)

Imitation is the sincerest form of flattery

Reg. datum: 04 januari 2004

Hoi,
Wat ik graag zou zien in de foto FAQ is uitleg is het onderwerp extrene flitsers, TTL enzo waneer een flitser flitst en het resultaat bij verschillende instellingen. Ik weet echt helemaal niets over flitsers, ik gebruik ook nog geen externe, en de interne gebruik ik bijna nooit omdat het resultaat mij niet bevalt.

quote:
tomleeuw schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:07:
Hoi,
Wat ik graag zou zien in de foto FAQ is uitleg is het onderwerp extrene flitsers, TTL enzo waneer een flitser flitst en het resultaat bij verschillende instellingen. Ik weet echt helemaal niets over flitsers, ik gebruik ook nog geen externe, en de interne gebruik ik bijna nooit omdat het resultaat mij niet bevalt.
Als het om Canon gaat is dit een leuk topic: "Verschil tussen flitsers - Canon speedlite 580, 550 en 420"

Fotoblog powered by Flickr
Jonge Papa!

Het gaat in mijn geval om Canon, maar ook om de effecten en achtergrondinfo van flitsen in het algemeen (bijv. het onderwerp is op 20 meter, hoe stel ik mijn flitser goed in)
Dat topic heb ik wel gelezen, maar dat wordt mij iets te specifiek, zover ben ik nog niet. Maar ik zit wel te denken om een keer een ex420 te kopen.

quote:
tomleeuw schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:37:
Het gaat in mijn geval om Canon, maar ook om de effecten en achtergrondinfo van flitsen in het algemeen (bijv. het onderwerp is op 20 meter, hoe stel ik mijn flitser goed in)
Dat topic heb ik wel gelezen, maar dat wordt mij iets te specifiek, zover ben ik nog niet. Maar ik zit wel te denken om een keer een ex420 te kopen.

Aan de 420 ga je je geen buil vallen. Er valt op de flitser gelukkig niets in te stellen behalve de positie van de flitskop en het wel of niet gebruiken van high-sync.
De focus-length informatie komt via E-TTL uit de camera. Je kunt ook daar je FEC instellen. Met een OMNI gebruik ik zelf altijd +1/3 of +2/3.

Fotoblog powered by Flickr
Jonge Papa!

www.lichtsignaal.nl

Allereerst, hulde aan de FAQ _O_

Ik mis echter nog wel een paar dingetjes, waarvan de eerste, en niet geheel onbelangrijk imho, een stukje over monitor calibratie. Immers, als het op het scherm er leuk uit ziet en je print is bagger heb je alsnog niks aan je dure digicam ;)

Hier dan ook een paar linkjes naar wat calibratie pagina's:

http://www.normankoren.com/makingfineprints1A.html ziet er niet uit, maar is wel redelijk profi, bevat een leuk stukje over de techniek ook met wat forumules etc.

http://www.colorvision.co...rch&department_id=401 De welbekende producten van Spyder, niet te duur en toch een redelijk resultaat.

http://www.drycreekphoto.com/Learn/monitor_calibration.htm

http://epaperpress.com/monitorcal/ webbased calibratie ding, voor degene die geen dure hardware willen aanschaffen ;)

http://www.pcworld.com/ho.../0,aid,110070,pg,1,00.asp nog wat meer tips over calibratie

Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben :)

WhizzCat wijzigde dit bericht 14-08-2005 09:23 (6%)

Freedom is just another word for nothing left to lose
#bsmfh @ irc.tweakers.net! | De BSMFH Wiki!

ir. single malt
Reg. datum: 19 februari 2001

quote:
tomleeuw schreef op zaterdag 13 augustus 2005 @ 20:07:
Hoi,
Kijk hier eens! ;)

Sowieso schrijf je zo!
40D | HF100 | PS3 | 115pk/250Nm

quote:
thx, bookmarked

3 Benches

quote:
Voutloos schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 00:07:
Ik kwam dit overzicht van Canon lenzen (en 3rd party lenzen met Canon mount) tegen en volgens mij is deze nog niet langs gekomen in dit topic.

Pagina biedt een dynamisch overzicht met tal van opties mbt weer te geven kolommen, filtering en sortering. Tevens kan je een kolom reviews aanzwengelen welke bij elke lens directe links naar de review(s) laat zien en kan je kiezen om de cijfers van photodo en photozone te laten zien. :)
http://www.geocities.com/gelrad/CanonLens.html
Volgens mij is dit overzicht, hoewel alleen voor Canon mount, wel FAQ-waardig. :)

Talkin.nl daily photoblog
Day 1377: 3 Benches
Foto specs: Canon 50D, Tamron 17-50 f/2.8, 1/30s, f/4.0, ISO 100

Wicked Caveman
Reg. datum: 21 juli 2003

over de fotografie FAQ, bij het tussenkopje Objectieven & afkortingen, wordt het voorbeeld Canon EF 100-400/4.5-5.6L IS USM of een Nikkor AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200/2.8 G IF-ED gegeven.
Alle afkortingen die hierin staan worden daarna allemaal keurig behandeld, maar ik mis eerlijk gezegd een beetje waar de 70-200, en de 100-400 voor staat.
Ik kwam het op verschillende plaatsen tegen, wist niet wat het precies betekende en wat er precies de voor- en nadelen van waren, of het verband houdt met andere dingen en of er eventueel nog wat aan te rekenen viel.
Dus ik denk: ik zoek het even op in de FAQ, het staat er vast wel in, maar tot mijn verbazing kwam ik geen informatie tegen met betrekking tot deze getallen. Toch denk ik dat het iets is dat zeker een plekje verdient in de FAQ.

Styled light

euh Dappa, even serieus: als je niet weet waar de 100-400 of 70-200 voor staan, dan moet je je toch eens wat meer verdiepen in de SLR-wereld en lenzen: dan kom je daar vanzelf achter, en daar hoor je dan niet de FG FAQ voor nodig te hebben. We gaan ver in de uitleg van allerlei termen, maar alles als hapklare brokken erin zetten is ook weer overdreven :)
WW

Remy, op zich lijkt het me toch niet verkeerd om op te schrijven hoe de standaard lens-notatie werkt,

Hoe worden specificaties van een objectief normaal opgeschreven?
Merk - Zoom/Bereik - Maximale diafragma opening - [Beeldstabilisatie] [Coatings] [Motor] [Andere specifieke eigenschappen] [specifieke mount] [macromogelijkheden]

Hierbij wordt alles tussen [ en ] niet altijd opgeschreven :). Specifieke afkortingen worden verderop uitgelegd.

Een voorbeeld is Canon EF 100-400/4.5-5.6L IS USM, wat dus een Canon objectief is met een minimale brandpuntsafstand van 100mm, een maximale van 400mm, een maximale diafragma-opening van f/4.5 op 100mm en een maximale diafragmaopening van 5.6 op 400mm, de L staat voor 'professioneel' (Canon specifiek), IS is beeldstabilisatie, USM is het type motor dat gebruikt wordt (Ultra Sonic Motor).

Garyu wijzigde dit bericht 19-08-2005 14:48 (37%)

Styled light

Garyu: er is geen standaard lens-notatie ;) Dus dat kan niet worden opgenomen in de faq. En zoals ik zei: we gaan ver in de FG FAQ met uitleg over van alles en nog wat, maar wat zelfwerkzaamheid en eigen inzet om ergens achter te komen mag ook wel :) Met slechts een paar seconden zoekwerk had Dappa geweten wat 100-400 en 70-200 betekenen, dus iets dergelijks gaat niet in de FAQ komen.
WW

er is geen standaard notatie, maar wel een notatie die zo ongeveer alle fabrikanten hanteren. Nou is de brandpuntsafstand misschien nog wel het minst boeiende, maar de rest.. tsja. Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd voordat ik al die termen en begrippen snapte die de lensfabrikanten achter hun lenzen plakken. Iets dat ik veel en veel sneller gesnapt had als ik het zo ergens gelezen had.

3 Benches

Dit soort uitleg is altijd ook bij de lenzenfabrikant te vinden. Voorbeeldje van Canon:
Ga naar de brochure download pagina:
http://www.canon.nl/Support/Brochure_Download/index.asp > Thuis > Lenses.
Daar staat naast een aantal PDFjes voor specifieke lenzen, een totaaloverzicht van alle EF lenzen in 3 delen.
1: EF verhaaltje, deel lenzen: wijd, standaard, tele-zoom t/m de Canon 70-200mm f/2.8 L
2: lenzen t/m de 600mm
3: de 1200mm :+ en verhaaltjes over macro en tilt-shift lenzen, inclusief uitleg over verworming, lifesize-ratio etc. Ook een rits voorbeeld plaatjes van foto's bij verschillende brandpuntafstanden ontbreekt niet. Tevens grote tabellen voor de echte spec-freaks en een paar bladzijden met marketing praat over alle afkortingen die Canon hanteert.
En voila, midden in deze PDF staat deze uitleg:
http://www.tweakers.net/ext/f/64926/full.jpg
(c) Canon uiteraard...

Dit soort PDFjes is bij andere fabrikanten ook wel te vinden. Deel 3 is met zijn uitleg over macro, brandpuntafstanden en nog wat basistermen ook enigszins interessant voor de niet-Canonier. :)

Talkin.nl daily photoblog
Day 1377: 3 Benches
Foto specs: Canon 50D, Tamron 17-50 f/2.8, 1/30s, f/4.0, ISO 100

Wicked Caveman
Reg. datum: 21 juli 2003

quote:
Remy schreef op vrijdag 19 augustus 2005 @ 13:31:
euh Dappa, even serieus: als je niet weet waar de 100-400 of 70-200 voor staan, dan moet je je toch eens wat meer verdiepen in de SLR-wereld en lenzen: dan kom je daar vanzelf achter, en daar hoor je dan niet de FG FAQ voor nodig te hebben. We gaan ver in de uitleg van allerlei termen, maar alles als hapklare brokken erin zetten is ook weer overdreven :)

Het was me ook niet te doen om antwoord op die vraag, dat had ik inmiddels zelf ook wel gevonden. Ik heb nog nooit op fora hoeven rondvragen om mijn vragen beantwoord te krijgen. B)

Het gaat om - naar mijn idee - verbetering van de FAQ. Er staat een shitload aan mogelijke lettertjes, gebruikt door allerhande fabriekanten, maar over de cijfertjes die er over het algemeen ook bij staan wordt met geen woord gesproken. Hiermee is naar mijn idee de notatie niet compleet weergegeven, aangzien zonder enige verklaring zomaar een stuk uit de voorbeelden niet wordt behandeld.
Het hoeft helemaal niet veel te zijn, maar maak het even compleet met brandspuntafstand en diafragmaopening.

Nu blijft dit natuurlijk slechts een suggestie, en mag je ermee doen en laten wat je wilt. Echter, wat ik noem, en eigenlijk gewoon wat Garyu beschrijft, lijkt mij niet meer dan een logische toevoeging. :)

Reg. datum: 06 oktober 2001

Misschien ook geen onaardige om in de faq op te nemen: http://www.photozone.de/4Technique/index.html

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

Styled light

Dappa: dat is wel een optie om op te nemen ja :)

riezebosch: daar ga ik een dezer dagen naar kijken, sowieso ga ik met G5r even bespreken wat/of/hoe we de faq nog willen uitbreiden :)

Ik heb net de Must See verwijderd uit Fotografie Agenda : die was niet alleen verouderd maar ook gewoon niet echt meer van toepassing in z'n huidge vorm: hier gaat mogelijk wat nieuws voor komen als het publiek dat wil ;)

Waar ik naar zit te kijken is een soort FG Favourites, die door de bezoekers hier aangedragen kunnen worden (middels TR op het toe te voegen topic). Zo kan men gemakkelijk binnen zo'n favourites-topic aan elkaar aangeven van 'ej, je moet dat topic es doornemen, goeie tips/mooie foto's/leuke discussie!' etc :)

Dit oa door de 'drukte' die FG tegenwoordig kent, met 57 active topics nu toch 1 van de drukste subfora van GoT :) Met die drukte zijn we natuurlijk blij ;), maar dit betekent wel dat topics die niet zo actief zijn maar wèl de moeite waard zijn, uit beeld verdwijnen. Met een Favourites-sticky krijgen die fijne topics toch de aandacht die ze verdienen, of het nou een discussie-, tips- of testcase/showcase-topic is :)
Reg. datum: 08 maart 2004

Je mist het Canon A80 ervaringen topic, deel III topic in de lijst me camera topic en grote a60-a70 topic. Zijn deze camera's te oud om in de lijst te staan ofzo :P?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 28 29 30 31 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: