Hoofdcategorieën
Topicacties

[OC-939] De MSI K8N Neo 2 - OC Thread Part 4

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 03 augustus 2004

ik heb al een koelertje erop gezet . en er zit uberhoud al een redelijke airflow in men kast ( 1 fan voor de kast die naar binnen blaast , 1 van achterin de kast die naar buiten blaast . mijn moederbord hangt ondersteboven in men kast. waardoor het geheugen er precies tussenin hangt . moet wel goed komen denk ik.

ik heb trouwens in men bios gezien . bij de memory settings . daar staat iets met 23bit iets achter. weet echt niet wat het is. er staat ingevuld E8 . als ik het wil aanpassen moet ik zelf iets intypen . weet iemand wat dat is? mss kan ik daar iets mee?

|Asus Maximus Formula x38 | Q6600 G0 L740B @ 3.6ghz 1.298v |2x2gb Corsair pc6400 @ pc8500 | MSI 9800GX2 | X-fi ExtremeGamer | 2x 250GB WD Raid0 | Zalman 750w Modulair | Lian Li PC-7 Plus II, Zilver | LG L204WT 20" Widescreen | G15 G5 |

niemand?

|Asus Maximus Formula x38 | Q6600 G0 L740B @ 3.6ghz 1.298v |2x2gb Corsair pc6400 @ pc8500 | MSI 9800GX2 | X-fi ExtremeGamer | 2x 250GB WD Raid0 | Zalman 750w Modulair | Lian Li PC-7 Plus II, Zilver | LG L204WT 20" Widescreen | G15 G5 |

Op dit moment heb ik een mooi MSI K8N NEO2-54G moederbord in huis liggen. Over een aantal dagen zou ik me daarvoor een Athlon 64 3200+ willen aanschaffen met een aparte koeler (dus geen boxed versie). Nu lijkt me de Arctic Alpine 64 wel wat, maar nu weet ik zo niet of deze wel gaat passen. Dit zijn de afmetingen: 113 (L) x 101 (B ) x 91.7 (H) mm.

Nu heb ik gelezen dat de Zalman CPNS7000 wel past (109 (L) x 109 (B ) x 63 (H) mm), maar de Zalman CPNS7700 niet (136 (L) x 136 (B ) x 67 (H) mm). Zelf denk ik dat het wel zal passen, maar kan iemand dit bevestigen?

Dit is een plaatje van de koeler: http://www.xsreviews.co.uk/modules/FCKeditor/Upload/Image/Artic%20Alpine%2064/pic10.jpg

Op deze pagina staat een review met meer specificaties en pics. Ook Guru3d heeft een uitgebreide review.

Edit:
Inmiddels ben ik erachtergekomen hoe de koeler op het moederbord komt. Qua breedte zit het wel goed, maar het gaat dus om de lengte van 113 mm (richting AGP-slot en geheugen). Hij is dus iets langer dan de Zalman 7000, maar korter dan de 7700.

Er zit dus 4 mm verschil tussen deze Arctic en de Zalman 7000, dus is hij boven en onder 2 mm langer. Voor de videokaart moet dit dus wel genoeg zijn (kheb een slanke X800 ;)), maar hoe zal het zitten met het geheugen?

anton121 wijzigde dit bericht 29-05-2006 11:59 (28%)

Mijn systeem specs | AMD Athlon 64 X2 5200+ | MSI K9N SLI | 2048 MB DDR2 PC6400 | Sapphire ATi Radeon HD4830

Reg. datum: 26 november 2003

Die 7700 past echt NIET tenzij je een PCI videokaartje gaat gebruiken. Ik heb ongeveer 1 cm tussen mijn 7000 (109*109) en mijn graka zitten, oftewel als je daar 136*136 van maakt, heb je 1,4 cm nodig. Bovendien zit er ongeveer 2 mm tussen de geheugenmodules en het koper van de 7000, wellicht dat de 7700 ook dieper valt en dat dat ook niet gaat passen.

pepernooot

ik heb zalman 9500LED koeler , en dat gaat prima :)

Graag gedaan!
Reg. datum: 26 oktober 2001

quote:
dinkelover schreef op maandag 29 mei 2006 @ 11:28:
Die 7700 past echt NIET tenzij je een PCI videokaartje gaat gebruiken. Ik heb ongeveer 1 cm tussen mijn 7000 (109*109) en mijn graka zitten, oftewel als je daar 136*136 van maakt, heb je 1,4 cm nodig. Bovendien zit er ongeveer 2 mm tussen de geheugenmodules en het koper van de 7000, wellicht dat de 7700 ook dieper valt en dat dat ook niet gaat passen.

Met kartonnetje tussen vga en cpukoeler past de 7700 wel hoor :)

En zo te zien gaat die Arctic alpine ook makkelijk passen.

Tutti-frutti wijzigde dit bericht 29-05-2006 17:46 (9%)

Nou, inmiddels heb ik eindelijk mijn Athlon 64 setje binnen. De Arctic Alpine past perfect! Echter moet je net zoals bij de Zalman 7000 geen extra hoge geheugenmodules hebben en er moeten geen heatsinks op zitten. Ook heb ik er meteen een Zalman N47J opgezet. In combinatie met mijn X800PRO past dit prima.

Helaas zit ik nu met een ander probleempje. Ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen. Nadat ik alles had aangesloten en had geïnstalleerd, viel mij op dat het systeem niet houdt van een harde reboot (dus met de resetknop). Ook bij het opnieuw opstarten van windows en nadat je uit het bios komt, gaat het niet goed. Via alt-ctrl-del gaat het prima. Dit is het geval bij het bios dat er standaard inzat (een gemod bios - ik heb het bord tweedehands via V&A gekocht) en ook met het nieuwste bios van MSI (1.B). Ik zal even mijn specs geven:

AMD Athlon 64 3200+ Venice E6
2*512 MB Crucial PC3200 geheugen (CL3) in dual-channel
ATi Radeon X800PRO
NEC ND3550A DVD-brander
NEC ND5800 DVD-speler
Seagate Barracude 7200.7 Plus HDD (IDE)
Soundblaster Live 5.1
Chieftec 360 Watt PSU (ATX 1.1)

Temperaturen zijn prima en in windows is het systeem prime-stabiel. Dit is wel een oude installatie van mijn Athlon XP, dus ik moet het nog even opnieuw installeren. Uiteraard heb ik alle oude drivers weggehaald voor het overzetten van de AMD64, maar volgens mij heeft dit niets te maken met het probleem. Ik heb al de brander en dvd-speler losgekoppeld. Ook heb ik alle SATA-controllers uitgeschakeld, maar ook dit leverde niets op.

O ja, als je dus reboot met de resetknop, krijg je geen beeld en de vier leds van MSI geven aan dat de cpu etc. wordt geïnitialiseerd (1 en 4 branden rood). Vanmorgen werkte de resetknop niet eens, terwijl alles goed is aangesloten op het moederbord. Kan iemand mij helpen?

Edit:
Na een biosreset werkte de resetknop één keer, maar daarna niet meer :(. Reset je het bios nog een keer, dan werkt het weer één keer.

Update:
Bah... heel soms werkt het wel en dan weer niet. Ik snap er helemaal niets van 8)7.

Op GoT en op het MSI-forum kan ik hier niets over vinden. Het systeem is verder in memtest en prime stabiel.

Update:
Ook heb ik even een andere voeding geprobeerd, omdat het probleem wel wat lijkt op het probleem van de verkoper van wie ik dit bord dus heb overgenomen. (klik). Eerst zat er dus een Chieftec 1136H in (lijkt verdacht veel op een Enhance 1136H - 18A op de 12V lijn) en nu een 350 Watt Chieftec GPS-350EB-101A. Deze heeft twee 12V lijnen met 10A op de eerste en 15A op de tweede lijn. Het lijkt er nu op dat het systeem stabiel is. Best vaag, aangezien deze voeding een stuk zwakker is (op alle lijnen). Maar goed... zometeen even windows opnieuw installeren

anton121 wijzigde dit bericht 10-06-2006 14:06 (29%)

Mijn systeem specs | AMD Athlon 64 X2 5200+ | MSI K9N SLI | 2048 MB DDR2 PC6400 | Sapphire ATi Radeon HD4830

Reg. datum: 08 februari 2001

quote:
anton121 schreef op zaterdag 10 juni 2006 @ 11:34:
AMD Athlon 64 3200+ Venice E6
2*512 MB Crucial PC3200 geheugen (CL3) in dual-channel
ATi Radeon X800PRO
NEC ND3550A DVD-brander
NEC ND5800 DVD-speler
Seagate Barracude 7200.7 Plus HDD (IDE)
Soundblaster Live 5.1
Chieftec 360 Watt PSU (ATX 1.1)
Ik ben benieuwd hoe hoog jij hem kan overclocken. Ik heb precies dezelfde CPU als jij, en ook PC3200 ram (maar dan van geil). Maar mijn ram wil niet verder dan 235 Mhz (met 4x HTT), en daarom komt mijn cpu ook niet hoger dan 2,35 Ghz.

Nou, aan overklokken kom ik voorlopig nog niet toe ;).

Het systeem werkt nog steeds niet zoals het hoort. Wel is het zo, dat zodra je in windows bent het systeem heel erg stabiel is. Prime, memtest en 3dmark gaan allemaal prima. Bij 3dmark 2001SE krijg ik een normale score, namelijk 20570 punten. Ik zal even een overzichtelijk lijstje maken met wat ik allemaal heb geprobeerd:

- Andere voeding (Chieftec GPS-350EB-101A i.p.v. Chieftec 1136H --> iets stabieler);
- NEC brander en dvd-speler losgekoppeld;
- Alleen NEC dvd-brander aangesloten op secondaire IDE-controller (schijnen nl. problemen mee te zijn);
- Soundblaster Live! eruit gehaald;
- Ander bios (1.B ipv een gemod bios);
- In bios gerommeld :P;
- IDE-schijf ontkoppeld;
- Windows opnieuw geïnstalleerd met alle drivers.

Het probleem is dus dat het systeem zelf wel stabiel is, maar bij een reboot (maakt niet uit hoe) blijft het systeem soms hangen. Ook lukt het dan soms niet om het bios in te komen, ook al kom je voorbij de IDE-detectie (je ziet dan een knipperende cursor linksboven). Zou het dan toch de voeding zijn? Of is dit bios verre van stabiel?

Kan iemand me helpen, want zo is het niet leuk om te upgraden :'(.

Edit:
Hmm... het systeem is toch niet 100% stabiel in windows. Ik wou iets instellen bij de nForce 3 drivers (voor netwerk via de webinterface), en toe resette het systeem zichzelf. Dit lijkt dan helaas misschien toch wel op voedingsprobleem...

anton121 wijzigde dit bericht 10-06-2006 18:55 (11%)

Nforce3 drivers zijn buggy als je via device manager daar dingen wil veranderen. Als je bijvoorbeeld van je NVidia netwerkkaart settings veranderd, zoals 'Optimize for' dan reboot mijn systeem ook. Dat is een driver kwestie, niet van je systeem. Desondanks klinkt het wel als hardware, als je niet eens langs je bios komt. Ik zou alles ontkoppelen behalve wat je niet nodig hebt. Dus maar 1 strip ram, geen geluidskaart, enz. En dan 1 voor 1 kijken wanneer het systeem onstabiel wordt bij het terugkoppelen van onderdelen. Beetje k*t-werk, maar dat is eigenlijk de enige manier.

Ah, dat van die web-based interface stelt me gerust :).

Verder heb ik al met een volledig kaal systeem gewerkt, maar de problemen blijven. Zelfs met alleen een PCI-videokaart kom ik het bios soms niet in (je ziet dan dus een knipperende cursor linksboven in beeld). Ik heb dan dus alleen het moederbord, cpu, casefans en de PCI-videokaart aangesloten, dus dit lijkt me verre van energieslurpend.

De voltlijnen zijn tijdens flink benchmarken ook stabiel (12V = 11,67V / 5V = 4,97V / 3,3V = 3,32V). Dit heb ik gemeten met een multimeter op verschillende aansluitingen. Tijdens dit benchmarken (prime, 3dmark 05, memtest en prime + 3dmark 2001SE) klapt het systeem er ook niet uit, dus een voedingsprobleem lijkt het me niet. Ik zal van de week wel proberen om een zwaardere voeding te pakken te krijgen.

Zelf gok ik op een biosprobleem, maar zeker weten doe ik het niet. Wat me trouwens ook opviel, was dat in de startpost staat dat het nieuwste bios 1.C, terwijl dit volgens MSI 1.B is. Is 1.C dan soms een beta-bios?

Ik weet dat er issues zijn met bios binnenkomen als je USB apparaten in gebruik hebt. Unplug al je USB apparaten en probeer het weer (zoek dus een PS2 toetsenbord)

quote:
mcal schreef op zondag 11 juni 2006 @ 16:02:
Ik weet dat er issues zijn met bios binnenkomen als je USB apparaten in gebruik hebt. Unplug al je USB apparaten en probeer het weer (zoek dus een PS2 toetsenbord)
Bedankt voor je post, maar dit is het helaas niet, want ik heb al een PS2 tobo en muis in gebruik. Verder heb ik nog een USB-printer, maar die was tijdens het testen losgekoppeld. Ik zal MSI even een mail sturen. Misschien hebben zij een tip voor mij.

Intussen heb ik ook ander geheugen getest: 256 MB DDR PC3200 van Elixir :*). Dit geheugen werkt dan vanzelfsprekend in singlechannel. Helaas blijf ik de problemen houden (bios inkomen lukt niet altijd: knipperende cursor).

Vanmorgen heb ik een hele tijd stabiel kunnen werken op de pc (programma's installeren, 3dmarken, aquamark, etc.). Dat ging allemaal prima, maar toen wou ik NFS Most Wanted even opstarten. Toen kreeg ik een bekende fout over een ontbrekende dll (heeft met directx te maken en is eenvoudig op te lossen). Daarna ff wat googelen daarover en vervolgens probeerde ik het nog een keer. Toen kreeg ik een fout met een ongeldige bewerking blabla... je kent het wel. Dit vind ik niet helemaal onlogisch, maar wat daarna gebeurde wel. Ik start de pc opnieuw op (reset werkte nu wel :)) om er vervolgens achter te komen dat mijn geluidskaart niet meer werd herkend. Dus drivers eraf halen en opnieuw installeren. Vervolgens start ik mijn pc opnieuw op en wil ik even het bios in om de IRQ's enzo opnieuw te laten verdelen. Helaas kreeg ik toen weer die stomme cursor, dus resette ik de pc met als gevolg dat het scherm zwart bleef en de hdd en dvd ledjes bleven branden. Dus pc uit, stroom eraf, voeding uit, maar helaas bleef ik datzelfde zwart scherm houden. Dus toen heb ik de geluidskaart eruit gehaald en ander geheugen (dat Elixir spul) erin gezet en toen werkte het weer. Daarna heb ik mijn Crucial 2*512 MB teruggezet en dat werkte ook weer. Vervolgens drivers voor de geluidskaart opnieuw geïnstalleerd en nu werkt alles weer. Ik snap er echt helemaal niets van :?.

Vanavond maar een mail naar MSI sturen.

O ja, als ik dus die knipperende cursor krijg, blijft het ledje van de diskdrive branden. Ook als ik mijn nForce gbit-lan wil uitschakelen in windows (rechtermuisknop op die verbinding en dan uitschakelen), krijg ik ook een reboot. Maar dat is misschien wel normaal, zoals mcal zegt. Scores van mijn systeem zijn verder heel netjes:

3dmark03 = 10.252; 3dmark05 = 4949; aquamark3 = 62.231

Graag gedaan!
Reg. datum: 26 oktober 2001

quote:
anton121 schreef op maandag 12 juni 2006 @ 17:30:
Intussen heb ik ook ander geheugen getest: 256 MB DDR PC3200 van Elixir :*). Dit geheugen werkt dan vanzelfsprekend in singlechannel. Helaas blijf ik de problemen houden (bios inkomen lukt niet altijd: knipperende cursor).

Vanmorgen heb ik een hele tijd stabiel kunnen werken op de pc (programma's installeren, 3dmarken, aquamark, etc.). Dat ging allemaal prima, maar toen wou ik NFS Most Wanted even opstarten. Toen kreeg ik een bekende fout over een ontbrekende dll (heeft met directx te maken en is eenvoudig op te lossen). Daarna ff wat googelen daarover en vervolgens probeerde ik het nog een keer. Toen kreeg ik een fout met een ongeldige bewerking blabla... je kent het wel. Dit vind ik niet helemaal onlogisch, maar wat daarna gebeurde wel. Ik start de pc opnieuw op (reset werkte nu wel :)) om er vervolgens achter te komen dat mijn geluidskaart niet meer werd herkend. Dus drivers eraf halen en opnieuw installeren. Vervolgens start ik mijn pc opnieuw op en wil ik even het bios in om de IRQ's enzo opnieuw te laten verdelen. Helaas kreeg ik toen weer die stomme cursor, dus resette ik de pc met als gevolg dat het scherm zwart bleef en de hdd en dvd ledjes bleven branden. Dus pc uit, stroom eraf, voeding uit, maar helaas bleef ik datzelfde zwart scherm houden. Dus toen heb ik de geluidskaart eruit gehaald en ander geheugen (dat Elixir spul) erin gezet en toen werkte het weer. Daarna heb ik mijn Crucial 2*512 MB teruggezet en dat werkte ook weer. Vervolgens drivers voor de geluidskaart opnieuw geïnstalleerd en nu werkt alles weer. Ik snap er echt helemaal niets van :?.

Vanavond maar een mail naar MSI sturen.

O ja, als ik dus die knipperende cursor krijg, blijft het ledje van de diskdrive branden. Ook als ik mijn nForce gbit-lan wil uitschakelen in windows (rechtermuisknop op die verbinding en dan uitschakelen), krijg ik ook een reboot. Maar dat is misschien wel normaal, zoals mcal zegt. Scores van mijn systeem zijn verder heel netjes:

3dmark03 = 10.252; 3dmark05 = 4949; aquamark3 = 62.231

Waarschijnlijk heb je een rotte ata/sata kabel of een van de devices aan de ide/sata poorten heeft issues (bijvoorbeeld stroom toevoer niet lekker).

hmm.. je hebt ide drive ook al los gekoppeld zie ik net... Vreemd probleempje.

Tutti-frutti wijzigde dit bericht 12-06-2006 19:40 (3%)

Ik heb nu de onboard nVidia LAN-controller uitgeschakeld. Tot nu toe kan ik steeds probleemloos het bios in...

Edit:
PC werkt intussen al drie dagen heel erg stabiel (zelfs bij het gamen met een temperatuur van 35 graden :)). Ik heb al tig keer geprobeerd om het bios in te komen, maar tot nu toe gaat het steeds goed. Ik gok dan ook op een defecte nVidia LAN-controller, een bug in het moederbord, een bug in het bios of toch een conflict. Ben benieuwd wat MSI me hierover kan vertellen...

anton121 wijzigde dit bericht 14-06-2006 13:32 (64%)

Wat ik altijd doe, weet niet of jij dat al geprobeerd heb enz, is ALLES wat ik in Windows niet gebruik in de BIOS uitschakelen. Dus je parallele/seriele port, floppy disk, infrarood shit, ide poorten waar ik geen apparaat aan heb hangen, enz. Dan is er grote kans dat IRQ problemen opgelost zijn omdat ie dan mee resources heeft. Misschien dat dit helpt

mss stom dat ik het doe, maar kheb al overal gezocht (dont shoot als ik het niet gezien hebt)
over m'n vraag..

Waar kun je T1 of T2 instellen?
ergens in bios? of via A64Tweaker?

edit: hoe stom kan ik eigenlijk zijn? ik kon het gewoon via A64Tweaker..
eerst werkte het niet.. nu opeens wel 8)7

ik heb het gevoel dat ik op een fsb-wall zit van 308MHz, want ook al probeer ik hogere Vcore (1.6) of lagere mp gaat ie vastlopen of wilt niet eens boten

ThaFlub wijzigde dit bericht 08-09-2006 19:18 (44%)

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V

Even een nuttige toevoeging voor mensen die ooit een Plextor PX130-A DVD-speler aansluiten op dit moederbord (bios 1.B). Zelf heb ik dat ook gedaan en toen kreeg ik weer de bekende lockups in windows, tijdens het opstarten van windows en de veilige modus kwam ik ook niet meer in. Daarna heb ik mijn NEC ND3550 losgekoppeld en de pc opgestart met die Plextor als enig optisch station. De problemen bleven :(.

Vervolgens heb ik even gekeken welke firmware op die Plextor stond: versie 1.01, oftewel de standaard firmware. Gelukkig bood Plextor een aantal nieuwere versies aan, waaronder versie 1.03. In die versie zouden een aantal kleine niet omschreven probleempjes worden opgelost. Helaas moest dit onder windows en aangezien ik windows niet eens in kon komen, heb ik de DVD-speler in een oude 1600+ gehangen en de nieuwe firmware erin geflasht. DVD-speler teruggezet en probleem opgelost _/-\o_ .

Ow ja, en als het toch nog over overklokken moet gaan:

Ik heb mijn 3200+ laatst zonder enige moeite op 2,4 GHz gekregen. Verder ben ik niet gegaan, want dat vond ik niet nodig.

*klik*

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: