Hoofdcategorieën
Topicacties

[OC-939] De MSI K8N Neo 2 - OC Thread Part 4

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 08 februari 2001

quote:
Wat verander je als je oced? Heb je al geprobeerd om mem dividers te gebruiken, zodat je zeker weet dat het aan je cpu ligt? vcore opgeschroeft? Htt multiplier verlaagd? etc etc

Nou ik heb eindelijk hem van 2 Ghz naar 2.1 Ghz kunnen krijgen door mijn ram wat hoger te klokken en de HTT op x4 te zetten. Alleen verder wil ie toch echt niet, want dan boot ie Windows niet meer.
Ik heb nog niet mem dividers geprobeerd, want ik weet niet hoe dat werkt, ook geen vcore opgeschroefd, want ik zou niet weten hoeveel er dan bij moet :) Nog tips?

hallo ,

ik zit met een vraagje ,
ik wil mij AMD 64 3500 + gaan vervangen en ook mijn corsair geheugen ,
op dit moment zit ik nog met een oud model 3500+ dat "maar:" tot 2486 MHz stabiel overklokt
en ook het geheugen dat dan ondertussen meegaat op 226 MHz zit dan al aan zijn grenzen
instellingen CL3 , 3-3-8 .

nu is mijn vraag , wat is beter ,
kingston geheugen hyperx voor 110 euro
of corsair geheugen xms voor 130 euro
let wel meer geld is het me op dit moment niet waard , te meer omdat sneller DDR2 geheugen al goedkoper is , het gaat me meer om de overklokbaarheid van beide soorten geheugen ,
kingston of corsair .
het zijn allebei kitjes van 2 * 512 mb CL2

wat met name interresant is , welke van de beide gemiddelde de beste overklok geeft .
bovendien zit ik met de vraag ,
neem ik nou een X4200+ of een X4400+ ,
mijn gevoel zegt X4200+ ivm met geringe snelheids winst van het extra cache geheugen
maar hoe staat het daar met de overklokbaarheid ?

Misterpc wijzigde dit bericht 13-02-2006 18:59 (49%)

MSI k9n plat X2 5600+@3.18 2*1GBOCZ@244 2*500GB + 400 GB atiX2600XTgddr4

Reg. datum: 18 oktober 2004

quote:
mcal schreef op zondag 12 februari 2006 @ 10:30:
[...]

Nou ik heb eindelijk hem van 2 Ghz naar 2.1 Ghz kunnen krijgen door mijn ram wat hoger te klokken en de HTT op x4 te zetten. Alleen verder wil ie toch echt niet, want dan boot ie Windows niet meer.
Ik heb nog niet mem dividers geprobeerd, want ik weet niet hoe dat werkt, ook geen vcore opgeschroefd, want ik zou niet weten hoeveel er dan bij moet :) Nog tips?
Tip 1; lees de startpost goed door, daarin kun je nagenoeg alles vinden. Tip 2: Verdiep je zelf wat meer in overclocken met AMD64

De SP is niet voor niets geschreven. :/ Dan nog maar een keer;
Je moet de max van je componenten uitzoeken: CPU, RAM, Chipset ( deze laatste is in eerste instantie niet echt belangrijk totdat je xtreem hoge HTT gaat toepassen)
Lees in dit topic hoe je dat doet.
Ik denk dat bij jou het geheugen tegensputtert, zet je divider op 166Mhz en probeer het nog eens. ;)

@Tha#1, doe een beetje research en je zult het weten. Om te OC-en is dit een beter bord dan de Asrock

@brechtvm, wat is je probleem nu, die ledjes??, Of wil je systeem helemaal niet, wees duidelijk en geef genoeg info aub.
Is je bios versie wel compatible met je opteron, als je pech hebt support geen enkele bios opteron.

Ik weet niet veel en ik kan nog vanalles leren...OCCT Perestroika

Edit: Ik heb inmiddels gevonden dat het inderdaad aan de divider ligt. Ik kan met divider 166 (ddr 333) iig. naar 2200 Mhz, misschien hoger, nog niet geprobeerd. Maar ik vraag mij af of de verhoging van de cpu speed de verlaging van de memclock (166) opheft? Dus is de speed-increase van het overclocken van de CPU groter dan het performance verlies van het ram 400 > 333?
Het meest intensieve waar ik mijn PC voor gebruik is Quake4, dus zou ik daar juist mijn ddr400 voor nodig hebben of de snellere CPU?

Thanks allemaal!

loc wijzigde dit bericht 19-02-2006 13:00 (77%)

Probeer maar eens wat hoger te gaan. ;)
Je geheugen kan nu niet meer de beperkende factor zijn. Over het algemeen haal je bij de AMD64 meer wisnt uit CPU snelheid dan geheugen. hangt ook van de applicatie af.

Het geheugen kun je testen dmv je CPU speed normaal te houden en dan met de FSB (200Mhz - 450Mhz) en de CPU multiplier te spelen. bijv; 10 x 240 = 2400Mhz of 9 x 260 = 2340Mhz.

je geheugen loopt normaal ( bij divider 200Mhz ) 1/1 met je CPU FSB.
Neem je 166 dan loopt je geheugen op 166/200 = 5/6 snelheid van je FSB ( divider is alleen voor het geheugen ) Gebruik van halve multipliers gaat een beetje anders, zie de startpost

Dus bij een FSB van 240 geldt;

-CPU multiplier 10 --> 10 x 240 = 2400Mhz

-DDR SDAM (2x) (divider 200 ) --> 2 x 240 = 480Mhz
-DDR SDAM (2x) (divider 166 ) --> 2 x (5/6 x 240 = 200) = 400Mhz

- HT (Hyper Transport) multplier 4 --> 4 x 240 = 960Mhz (deze onder de 1000Mhz houden)

Eerst kijken hoe ver je komt met standaard voltages, en testen, soms kort, soms lang voor de stabiliteit.

OC-en doe je niet zo maar, om alles naukeurig te testen ben je wel een aantal weekjes zoet. ;)

Te gebruiken test programma's oa: Prime95(CPU-systeem), Memtest86 (geheugen in Dos)

zie ook! [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC resultaten deel 22
succes :Y) :)

dreee wijzigde dit bericht 19-02-2006 18:18 (4%)

Dreee, ontzettend bedankt voor deze 'crach-course' in overclocking :)
Ik heb inmiddels mijn maximum gevonden met mem-divider, maar zonder voltage veranderingen. Mijn 3200+ Venice loopt nu op 10 x 235 Mhz = 2350 Mhz! Gewoon 350 Mhz hoger dan normaal, da's nog eens waar voor je geld! :)
Anyways, 240 Mhz fsb boot wel, alleen het WindowsXP bootscreen blijft enorm lang laden. Dus heb gereset en weer terug gezet op 235 die het zonder problemen doet. Enig idee of het Windows bootscreen opgelost kan worden met voltage opschroeven?

Ik ga binnenkort me eens even verdiepen in die OC thread die je paste hebt! Wie weet haal ik de 2400 Mhz nog ook :)

Thanks, mcal

Lid
Reg. datum: 13 november 2001

Canon EOS 40D : BG-E2N : Canon 17-40 F/4.0L : Canon 70-200 F/2.8L : Canon 50mm F/1.8 II : Speedlite 430EX II

Reg. datum: 11 december 2002

quote:
r0el schreef op maandag 20 februari 2006 @ 13:20:
[...]

Zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik zou zeggen test het en laat het hier weten. Dan weten wij het ook.....

Reg. datum: 07 maart 2005

Ik heb de nieuwe beta-bios 1C0 een keer geprobeerd. Het liep niet echt stabiel, bij een reboot liep hij vast en de resetknop bracht geen uitkomst. PC uit/aan wel.
Ik ben toen maar weer teruggegaan naar Bios 1.8, dit blijft mijn favoriete bios: die is stabiel en je kan er meer in instellen dan de nieuwere biossen; voor mij voegt de nieuwe bios niks toe.

Er zijn op de ftp site van msi 3 betabiosssen:

1C0
1C3
1D1

Alle 3 hebben een recente datum, 1C3 is er pas weer opnieuw opgezet. Ik weet niet wat er aan deze biossen is veranderd sinds 1B.

Reg. datum: 31 augustus 2005

op XS las ik dat Msi met bios 1.C0 wat met de voltage's heeft gerommeld wat zorgt voor een stabielere vcore dan alle voorgaande biossen, ook zeggen mensen dat de het vdimm voltage wat stabieler is met deze bios.

bij mij heeft het een extra 30mhz gescheeld op me processor tegenover bios 1.C3. voorderest draait dit bios superstabiel ( net zoals 1.B en 1.C3 deed ) op me msi neo2 54G. ( ik gebruik wel de Standard modded 1.C0 by sideeffect )

van bios 1D1 heb ik voorderest niets gehoord? is die wel voor de neo2?

en even voor coyote76, bij 1c3 heeft msi de bug gefixed dat je niet van een aparte IDE/SATA kaart kan booten.

m9nossie wijzigde dit bericht 28-02-2006 16:02 (34%)

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

Reg. datum: 07 maart 2005

Klinkt goed wat betreft stabielere voltages, helaas draait het bij mij niet stabiel.
Ik heb ook geen extrerne IDE/SATA kaart, dus daar heb ik inderdaad niks van kunnen merken.

1D1 is 100% voor dit bord, omdat het bestand W7025NMS.1D1 heet. Ik heb m nog niet geprobeerd.

Bedankt voor je uitleg, weet ik ook weer wat de 1Cx biossen doen :)

Wel mooi nog dat MSI nog steeds biossen ontwikkelt voor dit bord, er zijn fabrikanten die al na 6 maanden na verschijnen van een produkt geen updates meer verschaffen.

De 1.C0 mod by sideeffect doet het bij mij ook uitstekend. Wat ik ook fijn vind van deze bios is dat hij al een aantal dingen goed insteld na een biosreset, zelfs een beetje teveel mss, moet elke keer weer mij netwerkkaart aan zetten, zullen sommige oudere biossen ook wel hebben B) :)

Ik heb 1.D1 prima draaien hier. Wilde kijken of ik mijn CPU nog verder kon overclocken met deze bios. Op 1.C3 draaide mijn 3200+ Venice op 2350 Mhz, en ik kon op 1D.1 2400 Mhz booten, alleen werd mijn Pioneer DVD-R burner niet meer door mijn bios gezien. Terug gezet op 2350 doet hij het wel. Enig idee of dit probleem is op te lossen en ik 2400 Mhz kan draaien? Of moet ik me gewoon neerleggen bij 2350?

Thanks!

Reg. datum: 28 januari 2004

quote:
dreee schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 20:14:

@Xplod : Heb je al een keus gemaakt, anders een Asrock dual bordje (met PCI-e en AGP) mss een oplossing. Alleen geloof ik dat de HTT daar niet zo hoog komt als bij deze. Dus voor OC is dit nog een uitstekend AGP bord. De Asrock is wel lekker goedkoop :)

Ik ben de laatste dagen eens die ASRock aan het bekijken,... lijkt me wel wat maar ik denk toch voor een DFI nF3 Ultra-D of deze MSI NEO2 hier te gaan.
In ieder geval komt er al zeker 2 x 1Gb waarschijnlijk OCZ geheugen op,... mijn G-Skill's PC4400LE vliegen hier dan zeker de deur uit want evenals bij Savale op p. 19 komen mijn G-Skill's samen ook niet errorloos boven de 250Mhz. uit,.. elk afzonderlijk dan weer 299Mhz. en dit op een s754 single channel DFI mobo met een cpu van voor week34 die gekend staan voor hun mindere memorycontroller.

Er is toch wel iets aan de hand dus met die G-Skill 4400LE (TCCD 440 bij mij) reeks :|

:: GigaByte P35C-DS3R :: Q6600 :: Corsair 2x 2Gb CM2X2048-6400C5 :: Sapphire HD3870 :: X-Fi Xtreme Gamer :: Watercooled :: Corsair 520HX psu :: ----- :: HTPC Antec Fusion Black :: Gigabyte GA-MA78GM-S2H :: AM2 BE-2400 cpu ::

Reg. datum: 20 januari 2005

Ik heb dus bios 1.D1 gehad.. daarvoor had ik 1.C3 en toen 1.C0.. Voordat ik bios 1.D1 had liep me pc relaxed.. lekker stabiel, windows liep altijd goed.. Eergister crashte dus me windows.. Raid0 arrey deed het nog, bij het scherm van windows xp waarbij dat balkje heen en weer loopt, na 1 keer heen en weer ging ie niet verder en bootte me pc weer opnieuw op..

Opnieuw windows geinstalleerd, nu, een dag later eindelijk alles er weer op, begint me windows vervelend te doen.. loopt niet meer stabiel, krijg foutmeldingen die ik nooit eerder had gehad met me vorige biossen..

En ik weet zeker dat me pc 100% stabiel was met me vorige biossen, dus ben maar weer terug gegaan naar 1.C3. Bij bios 1.C0 had je minder dividers, beetje vervelend..

Maar goed, weet niet of er meerdere mensen zijn met problemen bij bios 1.D1?

quote:
Xplod schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 22:56:
Ik ben de laatste dagen eens die ASRock aan het bekijken,... lijkt me wel wat maar ik denk toch voor een DFI nF3 Ultra-D of deze MSI NEO2 hier te gaan.
In ieder geval komt er al zeker 2 x 1Gb waarschijnlijk OCZ geheugen op,... mijn G-Skill's PC4400LE vliegen hier dan zeker de deur uit want evenals bij Savale op p. 19 komen mijn G-Skill's samen ook niet errorloos boven de 250Mhz. uit,.. elk afzonderlijk dan weer 299Mhz. en dit op een s754 single channel DFI mobo met een cpu van voor week34 die gekend staan voor hun mindere memorycontroller.

Er is toch wel iets aan de hand dus met die G-Skill 4400LE (TCCD 440 bij mij) reeks :|

Ben niet zo bekend met de verschillende versies van G-skill, maar meen met te herinneren dat de LE wat meer problemen had. Ik kan je wel zeggen dat men erg tevreden was over de neo2 icm g-skill. Ook vanwege de lage voltages die deze latten eisen. Boven de 2.7V gaan was eerder nadelig dan voordelig.

Eerlijk gezegd zou ik het niet de moeite waard vinden om up te graden van jou systeem naar een 939 AGP systeem aangezien je ook een nieuwe CPU moet halen. Het verschil tussen een 939 3500 en 754 3700 is uiterst klein. de rating van je huidig CPU zegt genoeg lijkt me.
Wil je persee 2 Gb geheugen? Als je toch een nieuwe CPU haalt heb je grote kans dat deze memory controller het veel beter doet dan je oude. Ik zou het geld liever in een AMD X2 investeren ipv van 2x1GB geheugen.

Ik zou in jou situatie liever wachten op de Intel Conroe of AM2 socket. Heb je waarschijnlijk wel een nieuwe GFXkaart nodig en mss ook nieuw geheugen.

Mss is het gewoon hobby en heb je zoiets van dit wil ik. Tja dan zijn de DFI en MSI wel lekker bordjes. HTT van dit bordje gaat gemiddeld erg hoog, vaak hoger dan de laatste borden.
Ik heb kom bijv. makkelijk tot 350HTT (bordje uit week 09!), wat ik niet veel nieuwe borden zie doen, sommige komen zelfs over de 400HTT heen }) ;)
Met de DFI ben ik niet erg bekend, ongetwijfeld een goed bord. Voor de G-skill heb je met dit bord iig genoeg Vdimm.

Xiphias, Heb je al een oudere bios terug geflashed? Zoja kun je dan vermelden of je probleem is opgelost?
Dit is wel handig voor andere gebruikers. ;)
BTW gaat je X2 3800 tot 2,8Ghz? }) Xplod, ga voor een X2 man! >:)

dreee wijzigde dit bericht 10-03-2006 21:23 (5%)

Reg. datum: 28 januari 2004

dreee,..
upgraden naar M2 gaat me waarschijnlijk wat te veel gaan kosten,.. vandaar dat ik eerder opteer voor een goedkoper oplossing snap je ;)

De reden waarom ik naar s939 met 2 x 1 Gb. op nF3 , alhoewel nF4 ook al weer in de mogelijkheden komt (lees --> de 7800GT kaarten komen in de buurtvan de 250¤),... is gewoon dat ik BF2 wat lekkerder kan laten lopen dan,.... het game staat nogal gekend als geheugenvreter,... vandaar mijn keuze.
Voor andere toepassingen hoeft mijn systeem niet echt sneller te zijn ;)

:: GigaByte P35C-DS3R :: Q6600 :: Corsair 2x 2Gb CM2X2048-6400C5 :: Sapphire HD3870 :: X-Fi Xtreme Gamer :: Watercooled :: Corsair 520HX psu :: ----- :: HTPC Antec Fusion Black :: Gigabyte GA-MA78GM-S2H :: AM2 BE-2400 cpu ::

quote:
dreee schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 21:18:
[...]

Xiphias, Heb je al een oudere bios terug geflashed? Zoja kun je dan vermelden of je probleem is opgelost?
Dit is wel handig voor andere gebruikers. ;)
BTW gaat je X2 3800 tot 2,8Ghz? }) Xplod, ga voor een X2 man! >:)

Ik heb dus bios 1.C3 er weer op geflashed.. me windows loopt weer als vanouds.. met 1.C0 vond ik het een beetje vervelend dat ik bepaalde dividers mistte.. precies diegenene die ik wilde gebruiken..

Maar ja, me X2 kan de 2,8 GHz halen ( Prime95 stable ), had daar wel 1,65 V voor nodig.. maar wilde gewoon even kijken hoe ver ie wilde komen.. Nu loopt ie heerlijk op 2,6 GHz met 1,4 V.. lekker stabiel..

Maar vind het nog steeds raar.. maakte niet uit welke bios ik gebruikte, ik kon de Vcore nooit hoger dan 1,4 doen..

Xiphias-Gladius wijzigde dit bericht 11-03-2006 14:31 (3%)

Reg. datum: 02 september 2004

Ey ik ben echt de naab met OC'en maar ik d8 ik ga me een lekker uitleven op dit bordje. Toch hang ik nu vast na een groot deel van de post te hebben gelezen.

De specs:
MSI k8N Neo2 (duhhh)
3500+ Venice Core Korea chip
Koeling Vanessa S-type met dubbele fan
2x 512MB RAM Kingston DDR 400Mhz PC3200(200Mhz)
Voeding 300Watt 19.5A
BIOS 1.9

De stats:
Voltage 1.5vFSB 225
Core Speed Van 2200 naar 2475
HTT 225Mhz Multiplier op 4x
RAM 2.5-3-3-7

En ja t moet fucking MEEEEER!!! 8)7

Als ik naar 230 ga krijg ik van die shit hoe ik windows wil opstarten dus dan pak ik normaal en als ik op enter druk reboot het kut ding ^^ De voltages heb ik ook al opgeschroefd maar dat helpt niet. Ook las ik:
100 memory divider= every cpu multiplier bootable and stable
133 memory divider= only x5 cpu multipel is bootable and stable
166 memory divider= only x6 cpu multipel is bootable and stable
200 memory divider= only x4 cpu multipel is bootable and stable
Dat ga ik morgen dan ff checken.

Mijn doel is FSB 250, RAM 2-2-2-5. Ik heb het vage vermoeden dat mijn voeding deze grapjes niet trekt dus ik haal zo even een 430Watt 2x +12v met 14 en 15A. mss heb ik dan meer succes. Heeft iemand mss nog suggesties en oplossingen. Then show me the way plx B)

All your headshots belong to me!

:)
Reg. datum: 11 juli 2002

250 2-2-2-5 ? wat voor chips zitten dan op je geheugen ? als je dat wil hoop ik voor je toch wel bh-5/6 oid.
Betwijfel het dat je dat gaat halen.
Reg. datum: 02 september 2004

Tja ik betwijfel het ook maar ik ben eraan verslaafd om onmogelijke doelen te stellen. Ik heb em nu overgens op 235 gekregen met de nieuwe voeding. Ik ben nog steeds onderweg naar meer.

Neoblade226 wijzigde dit bericht 13-03-2006 16:08 (12%)

All your headshots belong to me!

Even wat basis, bij OC-en sata 1 en 2 niet gebruiken( geen werkend IDE lock), HT muliplier op 4x of lager, onder de 1000 blijven

Je moet natuurlijk wel weten hoe hoog je memory komt en met welke timings! Dus test je memory door de rest van je systeem niet of nauwelijks over te clocken.

Bij je CPU zorgen dat je memory je niet tegen houdt, daarom is het erg belangrijk om te weten hoe snel je RAM is zodat je kan bepalen welke divider je indien moet toepassen. Je kan altijd een hele lage divider pakken om je CPU te testen, dan zit je altijd goed.

Mijn 1x Kingston ValueRam 3-3-3-8 + 1x Infineon 3-3-3-8 komen samen niet veel hoger dan 225Mhz.
Maakt niet uit bij mij omdat ik op 11x216 draai.

Neoblade, als je een beetje terug scrolled, zie uitleg van mij over de dividers!

Xplod, de keuze aan jou natuurlijk, Is BF2 erg belangrijk voor je, dan meteen 2 GB RAM erin, ook leuk voor de toekomst, Maar een X2 CPU is mss nog wel interessanter voor de toekomst, nieuwe GFX kaarten zijn ook best prijs interessant aan het worden, je kan ook een 7600GT nemen, beter dan de 6 serie, en later een erbij prikken in SLI.

Xiphias, vreemd dat je de Vcore niet kan verhogen, je bedoelt dus de VID, en niet de extra percentages neem ik aan? Nouja, 2.6Ghz op 1.4 V is toch behoorlijk lekker en lekker koel ;)

dreee wijzigde dit bericht 14-03-2006 13:29 (32%)

quote:
dreee schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 13:20:

Xiphias, vreemd dat je de Vcore niet kan verhogen, je bedoelt dus de VID, en niet de extra percentages neem ik aan? Nouja, 2.6Ghz op 1.4 V is toch behoorlijk lekker en lekker koel ;)
Ja, sorry, ik bedoelde de VID.. ja, beetje vaag, kan 'm wel naar beneden doen.. kan wel hoger instellen dan 1,4 V, maar geeft geen voltage verhoging. Heb al bij verschillende biossen geprobeerd, 1C3, 1C0, 1D1, kon bij geen een de VID hoger dan 1,4 doen. Heb ook geen andere AMD cpu waarmee ik kan testen, of het aan de cpu of aan het mobo ligt...

Ik heb eens even gekeken op google, en volgens mij is de standaard Vcore voor een X2 3800 1.35 volt, dus dan klopt het dat je niet hoger dan 1.4V kan gaan. Had je zelf ook wel kunnen zoeken he ;)

Bij mij is de Vcore standaard 1.5V, kan naar 1.55V toe en omlaag natuurlijk.
Loopt nu opn VID 1.55 + 5% (dacht ik). Uitlezing door CPUZ/Speedfan geeft 1.59volt.
In bios 1.57 - 1.58 volt.
asheblief :)

Pagina: 1 2 3 4 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden - Uw Privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van: