Ik ga er voor het gemak even van uit dat de slide met NOW, COMING SOON, FUTURE maar tot 2007 ofzo gaat. Enige gekke is dat DDR2 bij NOW staat, dat kan ik niet plaatsen, de rest is allemaal gerealiseerd.
Extension to AMD64;
Dit slaat denk ik gewoon op het "new core" dat in de andere slide wordt genoemd voor 2007. Zal wel geen nieuwe core zijn maar gewoon een nieuw extra instructie set. De K8 is immers ook niet anders dan een K7 core met een boel uitbreidingen en verschijvingen. Het is geen totaal nieuw ontworpen core, maar eentje met een groter on-chip L3 cache dat ook geplanned staat voor 2007.
Multi-core Architecture;
Logische stap na dual core, echter zal het rendement per core wel omlaag gaan vrees ik Natuurlijk kan dit meevallen als men de IPC tegelijkertijd ook verhoogd, maar dan ga je appels met peren vergelijken. AMD heeft al aangekondigd voor multicore klaar te zijn en de K8 is met dit in het achterhoofd ontworpen, dus qua architectuur geen probleem. In een andere slide zie ik Scale-up (32P +); dit is met multicore heel makkelijk te bereiken. Er van uitgaan dat de eerste multicore 4 cores bevat (lijkt mij redelijk logisch) dan is met een 8-way machine al een 32P + te bereiken. Dit gebeurd waarschijnlijk door een soort interconnect, want men spreekt ook over een scalable SMP architecture. Dit strijd ook niet met glueless 16-way MP (multicore met 4 cores met 4-way machine?)
Pacifica Virtualization;
Tegenhanger van Intel's Vanderpool technology, specs zijn gereleased, iets geavanceerder dan die van Intel maar moet zich nog bewijzen in de praktijk
Hypertransport v3.0;
Dit is ook de xGHz HT die je op andere slides ziet staan. Deze was 800(754,940), zit nu op 1000 (939,940). De laaste speedbump voor Opteron is pas geweest (bij de transitie naar 90nm). Wellicht kunnen we de volgende HT speedbump naar 1200? 1400? 1600? (wie zal het zeggen) bij de introductie van de DDR2 modellen in Q1 2006 verwachten??
DDR3;
Gezien de huidige roadmaps van memory, en AMD's terug houdendheid vanwege de hoge latencies bij DDR2 waardoor ze pas in Q1 2006 naar DDR2 overstappen verwacht ik zelf dat het pas eind 2007 op zijn vroegst naar DDR3 overgestapt zal worden. Daarbij zal DDR3 wellicht niet dimmslot compatible zijn, dus dat betekent zeer zeker nieuwe generatie mainboards (net als met DDR2) FB-DIMM support is enkel voor de Opterons lijkt mij
Partitioned Powernow;
??? iemand?
Mainframe-class reliability;
Dit slaat op de support van Memory RAS voor de Opterons
Hieruit kunnen we dus wellicht concluderen dat alles onder het kopje FUTURE slaat op 2008 en later...
quote:
AMD hoeft Intel absoluut niet te volgen, echter zegt het wel iets over de technolische voorsprong. Maar waar het wel belangrijker is is dat bij 90nm veel meer chips geproduceerd kunnen worden per wafer, dus lagere kosten, dus meer marge..
The Source wijzigde dit bericht 11-06-2005 01:51 (12%)