Hoofdcategorieën
Topicacties

[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 9

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 22 mei 2005

quote:
UNICRONBOT schreef op maandag 06 juni 2005 @ 16:11:
[...]

Games die meer processor ondersteund komen er zat dat is het probleem niet.

Doom 3,Age Of Empires 3,Prey,The Elder Scrolls IV Oblivion

Dit is maar het begin daar komen games zat daar maak ik me niet druk om.

Dus mogen we vol ongeduld wachten op een FX met dual core....
Ik bid tot god dat er dan ook nog zo eentje komt voor s939 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
:9~ kwijl kwijl

Beth
Reg. datum: 26 januari 2002

AMD gaat 64bit inschakelen op de Semprons als antwoord op Intel 64bit celerons:
quote:

The Inquirer heeft vernomen dat AMD midden juli 64-bit Sempron-processors zal introduceren. Volgens hun bronnen in Taiwan zouden deze in vier verschillende smaken verschijnen: 2800+, 3000+, 3100+ en 3300+. Alleen de laatste drie zouden met Cool and Quiet-technologie zijn uitgerust. De nieuwe processors zouden gebruik maken van de E6-stepping en worden dus waarschijnlijk met behulp van een 90nm-proces gefabriceerd. The Inquirer verwacht dan ook dat deze nieuwe Semprons goed zijn over te klokken.

AMD Sempron logo (90x100)Op zich is dit opmerkelijk nieuws, want wie dacht dat het Socket 754-platform voor de desktop qua 64-bits processors was afgeschreven zou het dus wel eens mis kunnen hebben. Naar alle waarschijnlijkheid, reageert AMD hiermee op Intel die onlangs begon met het leveren van een 64-bit versie van de Celeron-processor.
nieuws: 64-bit Sempron-processors binnenkort beschikbaar

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Reg. datum: 02 januari 2001

AMD is vandaag bezig met een zogenaamde Technology Analyst Day, hier alvast wat interessante roadmap slides:

http://images.visualwebcaster.com/29115/13002/Large/Slide57.jpg

http://images.visualwebcaster.com/29115/13002/Large/Slide60.jpg

http://images.visualwebcaster.com/29115/13002/Large/Slide61.jpg

http://images.visualwebcaster.com/29115/13002/Large/Slide62.jpg

Er wordt voor het eerst gesproken over een nieuwe core dus, gepland voor 2007.

Reg. datum: 08 augustus 2001

De nieuwe core is een quad-core gok ik :), maar jongens het ziet er goed uit. Maar ja dit zijn de plannen, eerst zien dan geloven :P. Straxz gaan ze net als intel het schip rigieleus omkeren.

Heeft wat met AH cassieres, en vrouwen met een vriend. Tjah! | Hier spreekt het Gelders Volksleger, de gewapende arm van de beweging Groot Gelderhand, die streeft naar een vrij en onafhankelijk Gelderland...

quote:
Termi schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 19:31:
De nieuwe core is een quad-core gok ik :), maar jongens het ziet er goed uit. Maar ja dit zijn de plannen, eerst zien dan geloven :P. Straxz gaan ze net als intel het schip rigieleus omkeren.

Ik dat de quad-core die er aan zit te komen, "gewoon" K8 cores zijn. Maar dan met ondersteuning voor DDR2, volgende generatie Hypertransport en toevoegingen als Pacifica. Zal dan waarschijnlijk ook op een nieuwe socket komen.

Maar de echt nieuwe core, is volgens mij 'zowiezo' multicore en dan vanuit een heel andere invalshoek.

Zoals al aangegeven in een interview met Fred Weber (CTO van AMD):

..there's interest in sharing parts of multiple cores, such as two cores sharing a FPU to improve efficiency and reduce design complexity

En nu duikt er ook een slide op, waarover gesproken wordt over "FPU extensions to AMD64 en "On-Chip coprocessors"

http://images.visualwebcaster.com/29115/13002/Large/Slide68.jpg

Zo te zien lijkt het erop dat de nieuwe CPU een echte heterogene multicore word, met compleet nieuwe cores (natuurlijk ook volledig alles aanboord hebbend) die samen bijvoorbeeld een extreem krachtige FPU en ander soortige "coprocessors" delen.

EaS wijzigde dit bericht 10-06-2005 20:45 (3%)

quote:
EaS schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 20:44:
..there's interest in sharing parts of multiple cores, such as two cores sharing a FPU to improve efficiency and reduce design complexity
Klinkt dat niet een beetje als HyperThreading?

Beth

2007 ziet er goed uit, ze gaan ook de I/O virtualiseren en L3 cache gebruiken. Ook nieuwe RAS features, groter L2, shared caches enzo
Ik zie ook Aero Glass staan, ik weet dat het de hoogste grafische schil van Longhorn is, maar wat heeft dat met een cpu te maken?

quote:

Hmm DDR4 dat is ook het eerste dat ik van dat type geheugen hoor :?
En hogere HT snelheden _/-\o_

quote:
Termi schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 19:31:
De nieuwe core is een quad-core gok ik :), maar jongens het ziet er goed uit. Maar ja dit zijn de plannen, eerst zien dan geloven :P.

De eerste quad cores zullen gewoon nog K8 cores zijn. AMD spreekt pas over quad core in 2007, hoewel geruchten zeggen dat deze begin 2006 er al zullen zijn.

Die nieuwe core zal wss gebruik maken van de nieuwe sockets S1, M2 & F die volgend jaar al voor de K8 met DDR2 gebruikt zullen worden. De reden van de nieuwe socket switch zal dus zijn om de nieuwe core wat te laten warm lopen :p

Ook leuk dat FB-DIMM op de planning staat, maar Intel liet reeds eerder weten dat zij FB-DIMM enkel voor high-end servers gaan gebruiken (omdat het duur is), dus ik neem aan dat ook AMD dat gaat doen. (Opteron 2xx & 8xx, mss daarom dat socket F plots 1207 pinnen nodig heeft, die enkel voor de Opteron 2xx & 8xx)

quote:
Straxz gaan ze net als intel het schip rigieleus omkeren.
Dat zal wel niet gebeuren, de nieuwe core wordt gewoon verder gebouwd op de bestaande K8 core, dus geen totaal nieuw ontwerp als de P4 :)

Hacku wijzigde dit bericht 10-06-2005 21:25 (97%)

Reg. datum: 04 april 2000

AMD Technology Analyst Day Slides veel blah blah blah zoals altijd.

The Source wijzigde dit bericht 10-06-2005 23:22 (6%)

Beth

quote:
The Source schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 23:15:
veel blah blah blah zoals altijd.
Ik vind het best wel interessant :p

quote:
Hacku schreef op vrijdag 10 juni 2005 @ 21:14:
2007 ziet er goed uit, ze gaan ook de I/O virtualiseren en L3 cache gebruiken. Ook nieuwe RAS features, groter L2, shared caches enzo
Meeste was al bekend he:
The Source in "[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - De..."

Leuk vindt ik dat AMD64 CPU's productie gaat outsource naar Chartered. AMD heeft al ooit kenbaar gemaakt om fabless te gaan in de toekomst, ik weet niet hoe ze er nu over denken maar ze zijn in Dresden nog heftig aan het bouwen. Ze zijn nog wel steeds member van de FSA.

AMD beweert in slide 135 ook dat ze voor 65nm op schema zitten echter wordt aangenomen dat ze ongeveer een half jaar achterlopen op Intel. Nou is dat niet precies het probleem, beter laat en goed (denk maar aan de prescott met al die lekstroom).

The Source wijzigde dit bericht 11-06-2005 00:01 (17%)

Beth

Moeten ze dan Intel's schema volgen? AMD heeft wel z'n eigen schema voor 65nm, en daarvoor zitten ze op schema.

Trouwens, L3 cache, heeft dat nut voor de K8 core? Ik dacht dat het niet nodig was dankzij het gebruik van hypertransport?

Ik ga er voor het gemak even van uit dat de slide met NOW, COMING SOON, FUTURE maar tot 2007 ofzo gaat. Enige gekke is dat DDR2 bij NOW staat, dat kan ik niet plaatsen, de rest is allemaal gerealiseerd.

Extension to AMD64;
Dit slaat denk ik gewoon op het "new core" dat in de andere slide wordt genoemd voor 2007. Zal wel geen nieuwe core zijn maar gewoon een nieuw extra instructie set. De K8 is immers ook niet anders dan een K7 core met een boel uitbreidingen en verschijvingen. Het is geen totaal nieuw ontworpen core, maar eentje met een groter on-chip L3 cache dat ook geplanned staat voor 2007.

Multi-core Architecture;
Logische stap na dual core, echter zal het rendement per core wel omlaag gaan vrees ik Natuurlijk kan dit meevallen als men de IPC tegelijkertijd ook verhoogd, maar dan ga je appels met peren vergelijken. AMD heeft al aangekondigd voor multicore klaar te zijn en de K8 is met dit in het achterhoofd ontworpen, dus qua architectuur geen probleem. In een andere slide zie ik Scale-up (32P +); dit is met multicore heel makkelijk te bereiken. Er van uitgaan dat de eerste multicore 4 cores bevat (lijkt mij redelijk logisch) dan is met een 8-way machine al een 32P + te bereiken. Dit gebeurd waarschijnlijk door een soort interconnect, want men spreekt ook over een scalable SMP architecture. Dit strijd ook niet met glueless 16-way MP (multicore met 4 cores met 4-way machine?)

Pacifica Virtualization;
Tegenhanger van Intel's Vanderpool technology, specs zijn gereleased, iets geavanceerder dan die van Intel maar moet zich nog bewijzen in de praktijk :)

Hypertransport v3.0;
Dit is ook de xGHz HT die je op andere slides ziet staan. Deze was 800(754,940), zit nu op 1000 (939,940). De laaste speedbump voor Opteron is pas geweest (bij de transitie naar 90nm). Wellicht kunnen we de volgende HT speedbump naar 1200? 1400? 1600? (wie zal het zeggen) bij de introductie van de DDR2 modellen in Q1 2006 verwachten??

DDR3;
Gezien de huidige roadmaps van memory, en AMD's terug houdendheid vanwege de hoge latencies bij DDR2 waardoor ze pas in Q1 2006 naar DDR2 overstappen verwacht ik zelf dat het pas eind 2007 op zijn vroegst naar DDR3 overgestapt zal worden. Daarbij zal DDR3 wellicht niet dimmslot compatible zijn, dus dat betekent zeer zeker nieuwe generatie mainboards (net als met DDR2) FB-DIMM support is enkel voor de Opterons lijkt mij :)

Partitioned Powernow;
??? iemand?

Mainframe-class reliability;
Dit slaat op de support van Memory RAS voor de Opterons

Hieruit kunnen we dus wellicht concluderen dat alles onder het kopje FUTURE slaat op 2008 en later...

quote:
Hacku schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 00:21:
Moeten ze dan Intel's schema volgen? AMD heeft wel z'n eigen schema voor 65nm, en daarvoor zitten ze op schema.
AMD hoeft Intel absoluut niet te volgen, echter zegt het wel iets over de technolische voorsprong. Maar waar het wel belangrijker is is dat bij 90nm veel meer chips geproduceerd kunnen worden per wafer, dus lagere kosten, dus meer marge..

The Source wijzigde dit bericht 11-06-2005 01:51 (12%)

Beth

quote:

Hypertransport v3.0;
Dit is ook de xGHz HT die je op andere slides ziet staan. Deze was 800(754,940), zit nu op 1000 (939,940). De laaste speedbump voor Opteron is pas geweest (bij de transitie naar 90nm). Wellicht kunnen we de volgende HT speedbump naar 1200? 1400? 1600? (wie zal het zeggen) bij de introductie van de DDR2 modellen in Q1 2006 verwachten??
Ik geloof dat ook de breedte breder wordt, van 16bit naar 32bit

quote:
The Source schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 01:48:
Logische stap na dual core, echter zal het rendement per core wel omlaag gaan vrees ik Natuurlijk kan dit meevallen als men de IPC tegelijkertijd ook verhoogd, maar dan ga je appels met peren vergelijken.

Waarom zou het rendement per core omlaag gaan?

quote:

Partitioned Powernow;
??? iemand?
Onafhankelijk powermanagement van elke core? Of is dat al mogelijk?[/quote]

Beth

quote:

Performance PC bouwer Alienware is volgens eigen zeggen begonnen met leveringen van Aurora 7500 en ALX systemen met de laatste telg van de AMD familie, de Athlon X2. De machines kunnen worden uitgerust met alle vier de modellen van de dual-core serie, de ALX serie is standaard voorzien van vloeistof koeling.

Prijzen voor een Aurora "instap" systeem met een X2 4200+ beginnen rond de 2300 dollar, voor een topmodel ALX met een X2 4800+ moet meer dan 5000 dollar worden betaald. Meer informatie is te vinden op de website van Alienware.

http://www.hardware.info/nieuws.php?id=4960
5000 euro ... ziek :/

quote:
OlafvdSpek schreef op zaterdag 11 juni 2005 @ 11:21:
Onafhankelijk powermanagement van elke core? Of is dat al mogelijk?
Klopt, zie hier:

"AMD's PowerNow! power-management technology will also be improved with the ability to power-manage each core and even portions of cores."

Reg. datum: 23 juli 2000

Doet de Athlon 64 ook aan Hyperthreading?

Beth

Nee :)

Reg. datum: 23 juli 2000

quote:
Ook niet onder een andere naam?

Beth

Nee, het is wel zo dat de Athlon64 dual core zijn 2de core zal gebruiken wanneer er software met HT gebruikt wordt, maar hyperthreading zelf doet ie niet.
De K8 core zou er toch geen winst uit halen door de korte pipelines.

Reg. datum: 21 maart 2002

quote:
UNICRONBOT schreef op maandag 06 juni 2005 @ 16:11:
[...]

Games die meer processor ondersteund komen er zat dat is het probleem niet.

Doom 3,Age Of Empires 3,Prey,The Elder Scrolls IV Oblivion

Dit is maar het begin daar komen games zat daar maak ik me niet druk om.
Hoe kom je erbij dat deze games dual CPU's ondersteunen dan ?

" 1 muis maakt nog geen piepshow ! "

LANparty hulp gezocht Heerlen

quote:
70373R schreef op zondag 12 juni 2005 @ 12:59:
[...]

Hoe kom je erbij dat deze games dual CPU's ondersteunen dan ?
Veel game Interviews lezen. Dan kom je haal wat te weten. :)

AMD Athlon 64 3500+/1GB DDR3500 Level 2 Mushkin/ATI Radeon 200 128MB/2x S-ATA 250GB MaxtorMaxLine Plus II/Sound Blaster Audigy 2 ZS Platinum Pro/

Administrator
Reg. datum: 04 mei 2000

Ik ben toe aan een nieuw pctje maar vroeg me af of er al een beetje bekend was wanneer we de FX-57 op de nederlandse markt mogen verwachten :?
Ik denk namelijk toch dat ik daar de komende maanden meer aan heb dan aan welke dual-core dan ook. Dual core zie ik ook wel zitten maar een 2,8Ghz FX geeft mij voor de meeste applicaties die ik gebruik denk ik meer performance dan de op 2,4 Ghz draaiende machester 4600+/ toledo 4800+

Defspace wijzigde dit bericht 13-06-2005 13:21 (3%)

De 90nm Mobile Semprons Georgetown en Sonora ontbreken trouwens in het tabelletje in de topicstart. Ik heb deze zojuist toegevoegd aan mijn website, ik kan alleen nog nergens de officiele verbruikwaarden terugvinden en ik ben ook niet 100% zeker van de CPUID waarden.
Beth

Bedankt voor het melden, ik zal deze zo vlug mogelijk adden :)

Hacku wijzigde dit bericht 13-06-2005 17:28 (69%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: