Gathering of Tweakers

Quicksearch
Voor de processor heb ik beslist dat ik voor de AMD Athlon 64 3500+ Venice ga, ik kan namelijk later altijd nog upgraden :)

Verder net zelf een beetje gezocht en vind de Thermaltake Soprano een erg goede case kwa prijs/kwaliteit en hij is erg mooi, ik denk dat ik daar voor ga :)

http://specs.tweak.to/5963 <<Specs

ik had nog een paar vraagjes over de Athlon 64 X2,

hoe gaat windows XP (en in de toekomst vista) met die 2 cores om? verdeeld hij de processes ofzo?

een 3800 X2 is 2,4Ghz een gewone 3800+ is 2ghz, als ik op een X2 een spel start draaid die op 1 core van 2Ghz dus heb ik dan de snelheid van een 3200+ :? of heeft het toch voordelen omdat bv alle processes van windows en mijn achtergrond tasks (virusscanner, firewall, msn, deamon tools, logitech tooltjes etc.) de cycles op core 1 doen en het spel core 2 gebruikt?
Windows Xp regelt zelf over het algemeen prima welke thread waar op komt, daar is geen verchil in met een dual socket systeem.

En wat je zegt is allebij een beetje waar. In princiepe is een snellere single core sneller in "single threaded" applicaties dan een dual core met 2 langzamere cores. Maar die andere core onlast wel de core die het spel draait, al zal wat je op de achtergrond draai echt niet zo veel power vereisen, viruscannen doet ie weinig als er geladen is, firewall zal ook wel meevallen, msn doet ook niks behalve in het geheugen zitten, idem deamon tools. Check meer benchmarks zou ik zeggen.

maratropa wijzigde dit bericht 11-08-2005 13:59 (5%)

ik heb tot nu toe alleen benchmarks gevonden van een X2 in vergelijk met andere dual core/ high end systemen P4 enzo. ik zou wel eens benchmarks willen zien tussen een 3800+ en een 3800 X2.

verder vermoede ik al zo ongeveer wat je zegt, nog 1 vraagje, een game kan toch bestaan uit meerdere threats / processes? dan kan windows die ook verdelen over de 2 cores toch?

kga iig ff verder zoeken naar benchmarks, ben soweizo benieuwd hoe het precies werkt.
Ja maar dat zijn de meeste games nog niet, dit zal wel gaan gebeuren in de toekomst, dus dan heb je ook meer profijt van je x2. Ze moeten er wel sepciaal voor geschreven zijn. Alleen wannneer de omslag precies is...
Je ziet beswel wat mensen nu nog een snelle single kopen en dan wel een moederbord kopen waar later een x2 op kan.

Maar ik heb zelf een dual en ik zou niet eens durven denken aan een single core (onrein!), als ik de keuze moest maken tussen een X2/single core. Benchmarks zeggen niet alles.

(en zelf zoeken wordt altijd gewaardeerd hier! ;) )

maratropa wijzigde dit bericht 11-08-2005 14:14 (11%)

yes, eindelijk een review gevonden waarin benchmarks zijn opgenomen van de single en double core 3800+:

http://www.xbitlabs.com/a...lay/athlon64-x2-3800.html

ik had wel ergens wat vaags gelezen dat nvidia binnenkort met multi-threading drivers komt, dan krijg je al een hele boost.

edit: artikel geleze, spellen hebben op dit moment toch aardig nadeel van de lagere klokspeed van de X2 aan de benchmarkts te zien.

Chaoss wijzigde dit bericht 11-08-2005 14:26 (19%)

Ik ben ook wel benieuwd naar die multithreaded geforce drivers, en hoe veel dat uit maakt. En of je geforce het ook moet ondersteunen...
Dat vroeg ik me ook al af, nadat het op de fp stond heb ik er niets meer over gehoord....

Ik had vandaag mijn 4400x2 moeten krijgen trouwens, helaas konden ze hem niet leveren.. Ze konden me ook niet vertellen hoe lang het nog zou duren :&#039;(
quote:
gladiool schreef op donderdag 11 augustus 2005 @ 14:28:
Ik ben ook wel benieuwd naar die multithreaded geforce drivers, en hoe veel dat uit maakt. En of je geforce het ook moet ondersteunen...

geruchten waren dat de nvidia vanaf dirver versie 80 multi-threading zou ondersteunen en dat dit een winst van 5-30% kan opleveren. kaart ondersteuning heb ik nog niets over gelezen.

80.40 beta drivers zijn al een tijdje uit, nog neit echt multithreading resultaten kunnen vinden.

Chaoss wijzigde dit bericht 11-08-2005 14:48 (11%)

Ik ga deze week een Sempron (64) E6 (ik denk 2600+) halen voor mijn (low power) s754 server. Maar wat ik me afvroeg: komen er Semprons voor s939?

Edit: of gaan deze gelijk van s754 over naar sM2?

grizzlybeer wijzigde dit bericht 15-08-2005 12:34 (17%)

quote:
grizzlybeer schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 12:20:
Ik ga deze week een Sempron (64) E6 (ik denk 2600+) halen voor mijn (low power) s754 server. Maar wat ik me afvroeg: komen er Semprons voor s939?

Volgens mij zijn er al Semprons voor s939 maar alleen voor OEMs.

Net een Sempron gekocht. Even gedecode met de tabel in de startpost en het bleek helaas een D0. Ik heb deze toch maar gekocht want de 64-bits Semproms komen pas over 2 tot 3 weken, zoals verschillende winkels (die hem al wel op de prijslijst hebben staan) mij vertelden. Je ziet toch dat het best lang duurt voordat e.e.a. in NL verkrijgbaar is...

Is het trouwens niet interessant om ook de s939 Semprons in de (verder uitstekende) startpost te vermelden? Het maakt in principe toch niet uit dat deze alleen aan OEM's geleverd worden?

grizzlybeer wijzigde dit bericht 17-08-2005 17:05 (22%)

quote:
Is het trouwens niet interessant om ook de s939 Semprons in de (verder uitstekende) startpost te vermelden? Het maakt in principe toch niet uit dat deze alleen aan OEM's geleverd worden?
Ik kan voorlopig niks adden, ik krijg steeds een "De inhoud is te lang na conversie" error. Dus even wachten tot we aan 500 posts zitten, dan kan ik de startpost van het volgend deel over 3 posts verdelen :)

Hacku wijzigde dit bericht 17-08-2005 17:34 (6%)

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Reg. datum: 08 augustus 2001

quote:
grizzlybeer schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 12:20:

Sempron zal altijd de lowbudget markt opvullen, oftewel het laatste stukje process. Straks als we naar M2 gaan, dan zal de Sempron eerst naar s939 gaan, en later naar de volgende socket. Semprom hobbelt als het ware gewoon achteraan mee :).

Heeft wat met AH cassieres, en vrouwen met een vriend. Tjah! | Hier spreekt het Gelders Volksleger, de gewapende arm van de beweging Groot Gelderhand, die streeft naar een vrij en onafhankelijk Gelderland...

quote:
Hacku schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 17:33:
Ik kan voorlopig niks adden, ik krijg steeds een "De inhoud is te lang na conversie" error. Dus even wachten tot we aan 500 posts zitten, dan kan ik de startpost van het volgend deel over 3 posts verdelen :)
Ik meldt me graag aan als vrijwilliger om nog enige extra input te leveren voor de volgende K8/K9 (ofwel AMD64) startpost. Wat ik bijvoorbeeld niet terug kan vinden is of mijn Sempron D0 nu wel of geen CnQ ondersteunt (volgens mij zit dit er niet op).

grizzlybeer wijzigde dit bericht 18-08-2005 10:16 (6%)

Voor mij een nieuwe ervaring (ik ben Palomino's gewend): mijn Sempron 2600+ kan op stock speed gewoon zonder fan werken. Dit komt niet door de PSU fan want die blaast maar een beetje. Echt ongeloofelijk hoe weinig die Sempron's verbruiken (blijkbaar): hij komt nauwelijks boven de kamertemperatuur uit. Mijn northbridge daarentegen (SiS 760) zit ruim 10 graden boven de Sempron.

Klasse AMD!!

Reg. datum: 29 oktober 2004

ik heb een pc samengesteld:

AMD Athlon 64 3500+ Venice 2.2 Ghz
Asus A8N SLI Deluxe
PQI 2x512Mb 400 Mhz

ehm nou et volgende, de videokaart komt pas n maandag < XFX 6600GT 128Mb, nu zit er een nonamed 32 Mb PCI kaartje in voor beeld &gt;:)

Mijn probleem:
http://img395.imageshack.us/img395/333/cpuz0vf.jpg

ziet je daar staat 200.9 Mhz bij freqentie, moet ik dat nou x2 doen ofzow? aangezien ik 400 Mhz geheugen heb.

Waarom geeftie nou aan dat et 200 Mhz is? :|

EDIT: nog een screen, waar het nogmaals duidelijk word aangegeven:

http://img395.imageshack.us/img395/232/cpuz29xa.jpg

uit de FAQ van dit topic vond ik dit:

quote:
Met de Introductie van de Athlon64 veranderde dat: Dual Channel geheugen is zinvol voor de Socket939 en Socket940 varianten van de A64. Deze A64'en hebben namelijk twee geheugencontrollers die elk 200MHz x 2 (DDR) x 8 Bytes (64bits geheugenbus) = 3200MB/s kunnen verstouwen. Maal twee maakt dat dus 6400MB/s, precies de bandbreedte van Dual Channel PC3200 (DDR400).

mag ik uit de screens en de quote opmaken dat ik dual channel geheugen heb? ( 2x200) Dat stond namelijk niet bij de verkooptekst. als dat wel zo is...... ;)

of: is het die brakke pci kaart die de boel terugklokt? <als dat mogelijk zou wezen natuurlijk>

of: ben ik opgelicht met de aankoop en heb ik 200 mhz geheugen, wat ik me ook niet voor kan stellen omdat het PC3200 is.

Alvast bedankt!

AMD Athlon 64 3500+ Venice, Asus A8n SLI Deluxe, Samsung 80 Gb Sata II, MSI 7900 GTO 512 Mb, PQI 4x512 Mb (2GB), Cooler Master Real Power 550W

quote:
ziet je daar staat 200.9 Mhz bij freqentie, moet ik dat nou x2 doen ofzow? aangezien ik 400 Mhz geheugen heb.

DDR geheugen, gewoon x2 doen.

Aangezien jij 2x 512MB hebt zitten mag je er vrijwel zeker van zijn dat ze in dual channel draaien :)

quote:
Hacku schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:10:
[...]

DDR geheugen, gewoon x2 doen.

Aangezien jij 2x 512MB hebt zitten mag je er vrijwel zeker van zijn dat ze in dual channel draaien :)

Wow, da betekend dat het vlotter draait als aangegeven word in CPU-Z :9

Nou nog topics nalezen over de voordelen van Dual channel ;)

AMD Athlon 64 3500+ Venice, Asus A8n SLI Deluxe, Samsung 80 Gb Sata II, MSI 7900 GTO 512 Mb, PQI 4x512 Mb (2GB), Cooler Master Real Power 550W

quote:
AMD: nVidia volgde deze marketinghit met het nForce2 chipset voor AMD Athlon XP CPU's. Echter dat heeft op papier weinig zin, het is namelijk een overkill van geheugenbandbreedte aan de Athlon XP. Een XP met een FSB van 133MHz DDR heeft namelijk een geheugenbandbreedte van: 133MHz x 2 (DDR) x 8 Bytes (64bits geheugenbus) = 2133MB/s. Precies net zoveel als Single Channel PC2100 (DDR266) kan leveren. Maar deze overkill kan ook ergens nuttig voor zijn en dan met name voor de AGP (zie ook het stukje hieronder bij "nForce2 Dual Channel geheugen en Synchroniteit"). Met de Introductie van de Athlon64 veranderde dat: Dual Channel geheugen is zinvol voor de Socket939 en Socket940 varianten van de A64. Deze A64'en hebben namelijk twee geheugencontrollers die elk 200MHz x 2 (DDR) x 8 Bytes (64bits geheugenbus) = 3200MB/s kunnen verstouwen. Maal twee maakt dat dus 6400MB/s, precies de bandbreedte van Dual Channel PC3200 (DDR400). Let wel dat dit niet voor de Socket754 variant van de A64 geldt, deze beschikt namelijk slechts over één geheugencontroller: 3200MB/s, oftewel Single Channel PC3200.
Jup, volledig antwoord, als ik maar in de goeie richting geduwd word ;)

quote:
kvdd schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:14:
[...]

Wow, da betekend dat het vlotter draait als aangegeven word in CPU-Z :9

Ja en nee. PC3200 werkt intern echt op 200MHz, maar per kloktik wordt twee maal zoveel data vervoerd.

http://www.tweakers.net/ext/f/54250/full.jpg

quote:
Hacku schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:35:
[...]

Ja en nee. PC3200 werkt intern echt op 200MHz, maar per kloktik wordt twee maal zoveel data vervoerd.

[afbeelding]

Maar als het erop aan komt, dan draait het wel een aantal procenten sneller als 2x512 NIET dual channel geheugen?

Dat vraag ik omdat ik wat zware games speel. Dan is het wel mooi als dat lekker draait.

In theorie wel ja, met dual channel heb je dubbele geheugenbandbreedte (6,4GB/s ipv 3,2GB/s) maar de praktijk leert ons dat de Athlon64 weinig behoefte heeft aan veel bandbreedte.

quote:
Hacku schreef op zaterdag 20 augustus 2005 @ 14:55:
In theorie wel ja, met dual channel heb je dubbele geheugenbandbreedte (6,4GB/s ipv 3,2GB/s) maar de praktijk leert ons dat de Athlon64 weinig behoefte heeft aan veel bandbreedte.
Aha ik heb als het ware geheugen snelheid over, nou dat is mooi dan, dan heb je minder geheugen nodig voor hetzelfde resultaat. :)

Reg. datum: 13 oktober 2004

Weet iemand of de San diego net als de Venice 4 geheugen banken kan benutten met het t1 command??

Dit topic is gesloten.

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

© 1998-2008 Tweakers.net BV - Based on React - Hosted by True - Served by Asclepius

[RSS][XML]

Update Tracker

Active Topics
Active Topics
Frontpage Nieuws
Frontpage Nieuws