Tijd voor een schopje
Een paar dagen geleden is mijn pa overgegaan van een Planet ADSl Comfort abbo naar UPC telefonie+ een chello light. Aangezien ik op die pc erg veel van bittorrent gebruik maakte kan ik goed vergelijken.
Situatie met Planet adsl: Via enkele gerenomeerde registreer sites kon ik altijd met zeer goeie snelheden downloaden via torrents, meestal zelfs maximaal. Naast dat download geweld kon ik ook nog aardig uppen zodat ik met wat moeite ook nog de 1 ratio kon benaderen.
Nadat ik chello had geinstalled was ik erg benieuwd hoe de snelheden zouden zijn. Eerst maar wat algemeen gekeken:
Resultaten van http://www.speedtest.nl
(Overgenomen op Sat Dec 24 2005 om 18:46:19 UTC+0100)
Download : 354.1 KByte/sec
Upload : 113.1 KByte/sec
Gewone downloads worden ook daadwerkelijk met die snelheid binnen gehaald.
Hoe anders is de situatie met torents. Via mijn vaste sites (die bekend staan om hun snelheid) haal ik nu op zeer goed geseede torrents zelden hoger dan 40 a 50 KB/sec.
(plaatje) Ook het uploaden wil voor geen meter als ik zelf een torrent begin.
Een aantal xvid's die ik een paar dagen terug nog met max snelheid via adsl heb binnengehaald heb ik ook eens geprobeerd met chello en er waren zelfs nog meer seeders maar de snelheid bleef weer steken op een baggerniveau. In de ochtend en nacht zijn de snelheden iets beter maar nog steeds zwaar kut.
Wanneer zou upc eindelijk eens hun diensten op een fatsoenlijk niveau brengen en niet zo sneaky met dit soort praktijken aan komen zetten? Ik neem aan dat er nog steeds geen echte oplossing voor dit 'probleem' is?
- chello light
- via utp direct van Touchstone telephony modem naar compu
- ip-range: 80.57