Daar er al heel wat threads zijn die handelen over netwerk opslag, meer specifiek (externe) harde schijven die op het netwerk aangesloten, wou ik graag eens peilen naar gebruikerservaringen van verschillende toestellen.
Een overzicht van enkele modellen, vind je hier. Heb ik eens gemaakt naar aanleiding van vele vraagthreads welke modellen en merken er bestaan.
De meeste van die toestellen werken via een Linux versie (stripped) en zijn bijgevolg ook aanpasbaar door enthousiaste communities.
Rond de nslu2 van Linksys is er zo veel te doen (mogelijkheid tot ombouwen iTunes server, webserver,...).
Verder bestaan ze in vele verschillende uitvoeringen: modellen waarop je een externe usb schijf op kan aansluiten ((draadloze) routers bvb, of stand alone devices), modellen die er amper groter uitzien als een gewone externe hd, toestellen met een hd ingebouwd mèt mogelijkheid tot extra usb schijf en/of printer aansluiten, enzovoort.
Zelf heb ik tot op heden nog geen enkele van deze devices, omdat ik toch wel wat kritiek verneem, in het algemeen.
Vaak gehoorde reacties:
- schijf werkt traag (3 à 4 MB/s) terwijl op een 100 mbit lan toch wel beter moet kunnen
- schijf wordt geformatteerd als ext 3 (linux), kan niet zomaar gelezen worden op Windows pc (zonder extra tools)
- NSLU2 specifiek: bij aansluiting 2de usb hd verlaagd de snelheid nog een heel stuk
Mischien is het handig om verdere reacties/ervaringen hier in samen te bundelen (if the moderators agree
).
Bedankt bij voorbaat
edit: enkele andere GoT topics meegeven (uit m'n bookmarks)
Waarschuwing tegen de Linksys NSLU2 USB 2 netwerk storage
linksys NSLU2 verkrijgbaar?
Schijf direct op netwerk
Advies gevraagd netwerk hard disks
USB HD case met Ethernet?
Externe opslag voor meerdere pc's.
Asus WL-HDD ervaringen/advies
Externe hardeschijf als FTP server gebruiken
bestaat een ext. harddisk met ethernet ?
*edit*: link naar m'n eigen pagina veranderd
Een overzicht van enkele modellen, vind je hier. Heb ik eens gemaakt naar aanleiding van vele vraagthreads welke modellen en merken er bestaan.
De meeste van die toestellen werken via een Linux versie (stripped) en zijn bijgevolg ook aanpasbaar door enthousiaste communities.
Rond de nslu2 van Linksys is er zo veel te doen (mogelijkheid tot ombouwen iTunes server, webserver,...).
Verder bestaan ze in vele verschillende uitvoeringen: modellen waarop je een externe usb schijf op kan aansluiten ((draadloze) routers bvb, of stand alone devices), modellen die er amper groter uitzien als een gewone externe hd, toestellen met een hd ingebouwd mèt mogelijkheid tot extra usb schijf en/of printer aansluiten, enzovoort.
Zelf heb ik tot op heden nog geen enkele van deze devices, omdat ik toch wel wat kritiek verneem, in het algemeen.
Vaak gehoorde reacties:
- schijf werkt traag (3 à 4 MB/s) terwijl op een 100 mbit lan toch wel beter moet kunnen
- schijf wordt geformatteerd als ext 3 (linux), kan niet zomaar gelezen worden op Windows pc (zonder extra tools)
- NSLU2 specifiek: bij aansluiting 2de usb hd verlaagd de snelheid nog een heel stuk
Mischien is het handig om verdere reacties/ervaringen hier in samen te bundelen (if the moderators agree
Bedankt bij voorbaat
edit: enkele andere GoT topics meegeven (uit m'n bookmarks)
Waarschuwing tegen de Linksys NSLU2 USB 2 netwerk storage
linksys NSLU2 verkrijgbaar?
Schijf direct op netwerk
Advies gevraagd netwerk hard disks
USB HD case met Ethernet?
Externe opslag voor meerdere pc's.
Asus WL-HDD ervaringen/advies
Externe hardeschijf als FTP server gebruiken
bestaat een ext. harddisk met ethernet ?
*edit*: link naar m'n eigen pagina veranderd
[ Voor 20% gewijzigd door Tom_G op 01-03-2005 12:11 ]