Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Cooling is silver, silence is golden!
Wat je denkt is niet wat je zegt. Wat je zegt wordt anders begrepen.
Main: AMD RX 9070XT Sapphire Pure, 2e PC: Nvidia RTX3080 EVGA FTW3
waarom ben je niet tevreden met je Leadteks? Ik zat erover te denken die misschien (ooit) aan te schaffen.jprommen2 schreef op zondag 16 januari 2005 @ 16:36:
[...]
Zal wel gewoon werken hoor en als het niet werkt mag je ze met mijn leadteks ruilen, wou toch eigenlijk XFX's.
Je hebt gelijk dat het wel kan, ik zei het iets te resoluut dat 't niet kon en ik zei eigenlijk ook al verkapt in mijn bericht dat 't kon.Basdoorn schreef op zondag 16 januari 2005 @ 17:06:
[...]
Kan niet... waarom heb ik het dan al weken perfect draaien met een 7000B-AlCu en de standaard backplate? Je moet niet als een debiel door blijven schroeven aan een kant voordat je de andere kant gaat doen. Maar als je het gelijkmatig doet gaat het prima, zelfs bij helemaal vastschroeven gaat volgens mij niets stuk met deze koeling. Mijn temps zijn prima (armpjes net niet helemaal horizontaal vastgeschroefd) en mijn systeem is zeer stabiel. Dat het niet kan is dus nogal overtrokken... die plastic plaat van zalman ziet er toch net wat minder stevig uit dan deze metalen backplate van asus. Vandaar mijn keuze om de originele te houden.
Maar ik zou het gewoon niet aanraden, jij en ik en veel anderen zullen het prima kunnen, maar er zal er toch maar één hier zijn die denkt, dan doe ik 't ook met de standaard backplate en die kraakt z'n moederbord o.i.d.
Met de Zalman backplate kan er in ieder geval niks mis gaan.
jep, thats what i would like to know...Tomcat84 schreef op zondag 16 januari 2005 @ 18:30:
[...]
waarom ben je niet tevreden met je Leadteks? Ik zat erover te denken die misschien (ooit) aan te schaffen.
wil namelijk ook een leadtek kopen... die presteren toch gewoon het zelfde?
Is die van Zalman dan steviger dan?. De 7000B-Cu is natuurlijk stuk zwaarder dan de AL-Cu. Rond de 800Gram. Wat ik niet snap beide backplates zitten toch gewoon achter vasgeschroefd waarom zou dan het moederbord niet breken met de backplate van Zalman.KarlMarX schreef op zondag 16 januari 2005 @ 18:36:
[...]
Je hebt gelijk dat het wel kan, ik zei het iets te resoluut dat 't niet kon en ik zei eigenlijk ook al verkapt in mijn bericht dat 't kon.![]()
Maar ik zou het gewoon niet aanraden, jij en ik en veel anderen zullen het prima kunnen, maar er zal er toch maar één hier zijn die denkt, dan doe ik 't ook met de standaard backplate en die kraakt z'n moederbord o.i.d.![]()
Met de Zalman backplate kan er in ieder geval niks mis gaan.
en dan hoor ik door me boxen een keiharde pieptoon.
iemand anders dat al gehad ?
kheb niet overclocked ofzo
- edit -
ben er inmiddels achter wat het is

die gare banshee driver stopt er steeds mee

krijg steeds melding dat de driver niet meer reageert
nu maar hopen dat die xfx er snel is.
ben ik daar ook vanaf.
iemand al gedacht om die souhtbridge fan te regelen met een fanmate ?
[ Voor 53% gewijzigd door star-saber op 16-01-2005 22:21 ]
Het probleem is als volgt: de asus backplate met zwarte beugel rondom de socket past niet 100% met de zalman 7000B-AlCu... je moet nog wat voorzichtiger zijn met het aandraaien van de schroeven aan beide kanten. In mijn geval konden de schroeven van de koeling zelfs niet helemaal vast (halve slag te weinig). Als je dat toch zou doen, dan loop je het risico om het moederbord, de processor of beiden te slopen. Iemand die wat feeling heeft voor de zaak en vooral wat gezond verstand weet wel wanneer hij dingen gaat slopen...STIMPPYYY schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:18:
[...]
Is die van Zalman dan steviger dan?. De 7000B-Cu is natuurlijk stuk zwaarder dan de AL-Cu. Rond de 800Gram. Wat ik niet snap beide backplates zitten toch gewoon achter vasgeschroefd waarom zou dan het moederbord niet breken met de backplate van Zalman.
Zalman heeft natuurlijk een setje bijgeleverd dat wel 100% goed past. Als je dat gebruikt hoef je dus iets minder voorzichtig te zijn. Als je daar echter eerst de ene schroef helemaal vastdraait, alvorens aan de andere te beginnen, dan kun je alsnog de processor beschadigen... dit staat ook in de montageinstructies vermeld.
Volgens mij past die Asus backplate precies met de Zalman cooling (imho kun je hem helemaal aandraaien zonder iets te slopen), echter, ik heb ooit eens een Athlon 1400 gesloopt onder een Alpha koelblok (zonder spacer gedaan
Verwijderd

Edit als ik de koeler op zijn max zet (veroorzaakt wel veel resonantie, maarja die XFX koeler overstemt toch alles
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 21:15 ]
Verwijderd
Zie het => Algemene nVIDIA Geforce topic <=D3ton4tor schreef op zondag 16 januari 2005 @ 16:14:
[...]
Oke, iemand zeg me dat dit NIET waar is, ik heb dit ook al gevraagd in het grote geforce topic, toen werd het weerlegd.
Op de XFX 6800GT zit nl. ook die alu strip aan de zijkant die de goldfingers afschermt(waardoor je niet het SLI-koppelstuk kunt monteren).
Aub iemand die 2 x 6800GT van XFX heeft post hier dat het niet waar is
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 21:39 ]
Mijn gekozen geheugen is VS1GBKIT400 PC3200 1024MB 2x64Mx64 2x184 DIMM
Ik heb alle drie de delen van dit topic doorgelezen en de lijst met compatible geheugen doorgenomen.
Deze staat er niet bij, maar voldoet wel aan de eisen van de memory controller van de AMD64.
Kan ik dit geheugen nu wel of niet gebruiken. Of is mijn gekozen geheugen gewoon 2 x
VS512MB400 die wel op die sheet staat maar niet werkt in een enkele dual channel configuratie.
Iemand toevallig al ervaring met dit spul?
Verwijderd
En waar oh waar meet je dat mee? Ik, en meer mensen hier met mij, willen namelijk ook heel graag de temp van de NB weten na de switch met die Zalman.Ik heb nu mijn NB op 38 graden lopen met de zalman NB47J
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Op zich ben ik heel tevreden, alleen hou ik van merken die zich goed positioneren. Leadtek heeft een saaie verpakking, geen sier aan software en geen coole support site.Tomcat84 schreef op zondag 16 januari 2005 @ 18:30:
[...]
waarom ben je niet tevreden met je Leadteks? Ik zat erover te denken die misschien (ooit) aan te schaffen.
De leadteks klokken idd goed over en de boxed cooler doet 29db, alleen ga ik voor max 20 dus moesten ze er toch af.
Iedereen zijn ding toch...
Even Tweakers checken...
Verwijderd
Geen problemen met de Marvell drivers hier. Ik heb ze vanaf de Asus CD gehaald, zowel onder de 64-bit windows XP als onder de 32-bit versie (die ik nu gebruik) geen problemen mee gehad.Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 00:03:
Heeft iemand hier problemen met de marvell drivers? Als ik deze installeer is alles goed. Ga ik restarten is heel mijn windows naar de haaien. 3x opnieuw geformateerd en 3x de marvell drivers en xp deed er 3x zo lang over om op te starten, programma's deden er langer om te starten. Zijn er al nieuwe drivers?
Ik heb echter geen chipset drivers geinstalleerd, omdat deze installer systematisch weigerd te werken. Misschien is dat het verschil? Systeem draait hier trouwens prima zonder de chipset drivers.
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
[ Voor 8% gewijzigd door OruBLMsFrl op 17-01-2005 00:43 ]
Op de global site is de memory QVL anders dan de NL-versie. Ik kreeg dit weekend te horen dat m'n geheugen niet zou werken, maar ik keek net op de nederlandse site en daar staat m'n geheugen gewoon tussen (Corsair Value Select 512 MB).
Wellicht handig voor de topic start:
Van de nederlandse site: http://nl.asus.com/products/mb/socket939/a8nsli-d/qvl.htm
Van de global site:http://www.asus.com/999/download/products/375/375_10.pdf (deze is dus een stuk beperkter) (stond al in de topic start)
[ Voor 4% gewijzigd door Mickman op 17-01-2005 08:48 ]
Verwijderd
Ik heb dit gehad met win2000. Je kan ervoor zorgen dat windows niet naar da haaien gaat door eerst de Marvell te verwijderen in apparaatbeheer(Daar staat ie ook met uitroeptekentje).Basdoorn schreef op maandag 17 januari 2005 @ 00:35:
[...]
Geen problemen met de Marvell drivers hier. Ik heb ze vanaf de Asus CD gehaald, zowel onder de 64-bit windows XP als onder de 32-bit versie (die ik nu gebruik) geen problemen mee gehad.
Ik heb echter geen chipset drivers geinstalleerd, omdat deze installer systematisch weigerd te werken. Misschien is dat het verschil? Systeem draait hier trouwens prima zonder de chipset drivers.
Ik heb het toen opgelost door eerst sp4 te installeren en daarna alles overnieuw te installeren.
Heb je toevallig sp1 voor windows xp? Probeer dan eens sp2 te insatlleren en alles opnieuw te installeren.
Trouwens, mijn systeem draaide daarna nogal bagger, waarschijnlijk door al het getrut met drivers. Als je de oplossing hebt, zou ik het zo voorberijden dat je hem direct uit kan voeren na installatie van windows en dan de meuk opnieuw installeren.
Verwijderd
Waar hebben jullie hem gekocht? heb inmiddels 20 bedrijven benaderd en geen hebben de A8N-SLI (Deluxe) op voorraad en levertijd is onbekend.
Echt zwaar klote. Wilde aankomende zaterdag mijn nieuwe pc in elkaar zetten, maar dat wordt weer uitstellen dus.

J
Verwijderd
Het is mijn gelukt door niet de marvell drivers te installeren van de cd-rom, maar door gewoon in apparaatbeheer->update driver-> ff marvel driver zoeken. Hiermee is het gelukt. Waarschijnlijk zat in mijn hardware configuratie een fout/bug.Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 09:32:
[...]
Ik heb dit gehad met win2000. Je kan ervoor zorgen dat windows niet naar da haaien gaat door eerst de Marvell te verwijderen in apparaatbeheer(Daar staat ie ook met uitroeptekentje).
Ik heb het toen opgelost door eerst sp4 te installeren en daarna alles overnieuw te installeren.
Heb je toevallig sp1 voor windows xp? Probeer dan eens sp2 te insatlleren en alles opnieuw te installeren.
Trouwens, mijn systeem draaide daarna nogal bagger, waarschijnlijk door al het getrut met drivers. Als je de oplossing hebt, zou ik het zo voorberijden dat je hem direct uit kan voeren na installatie van windows en dan de meuk opnieuw installeren.
Ik gebruik windows sp1.
jsorber, de moederborden zijn schaars. Het best kan je ereen preoderen bij een webwinkel of elke dag goed de mobo's in de gaten te houden.
Verwijderd
Vorige week was de levertijd opeens 7 dagen en deze week is hij weer onbekend.
Maar nu zie ik dat jullie er bijna allemaal al 1 hebben.
en dat is heel erg frustrerend.
Heb al bij pricewatch van bijna alle winkel de website bekeken. En heb er velen opgebeld.
Al me andere bestelde onderdelen staan al klaar bij Azerty.
Maarja zonder Mobo heb ik er niets aan.
J.
Ik heb het geheel hier op m'n bureau gehad in losse onderdelen en had geen kast en geheugen.. da's ook best frustrerend hoor
Verwijderd
Heb ze inmiddels een mail gestuurd.
Geen geheugen en geen kast.... tja ook dat vraagt heel wat geduld

EDIT : antwoord van 4launch
"Lang. We hebben al veel backorders staan die we eerst uit moeten leveren. Gaat u uit van enkele weken."
Te begrijpen natuurlijk. lijkt wel of heel nederland dit mobo koopt
JS
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 12:19 ]
Ik zal wel flink geluk hebben gehad:)
If it ain't broken, tweak it!
Met de niet bestaande verkrijgbaarheid van niet bestaande alternatieven krijg je dat he... nu maar wachten tot iemand Asus en Nvidia aanklaagt wegens een monopolie van Asus op moederborden met de Nforce 4 chipset meer dan een maand lang, NMA anyone?
P.S. waarom duurt het nieuwe bios zo lang? 1003.005 heeft wat problemen en is van vorig jaar... er zou twee weken later toch zeker al een 1003.006 moeten zijn? De finals van 1001 en 1002 volgden zelfs binnen twee weken op elkaar... niet echt een streven, iedere twee weken een biosupdate, maar de huidige twee maanden wordt toch wat erg veel voor een bord zonder bios dat een memory multiplier kan instellen en voltages die flink blijven hangen onder wat beloofd wordt
[ Voor 40% gewijzigd door OruBLMsFrl op 17-01-2005 12:49 ]
Verwijderd
maar bij mycom.nl staat dat de deluxe versie 1000mhz is en de niet deluxe 2000mhz.
de niet deluxe versie is ook 30 eurie duurder.
Wat is nu de echte systeem bus snelheid van de deluxe versie?
Bij Asus.com staat 2000 MT/s, 1600MT/s , maar de NLse site opent niet.
Als deze wel 2000mhz is waarom is de niet Deluxe versie dan 30 eurie duurder????
JS
Mycom zit fout, beide borden doen desgevraagd 1600 en 2000... waarschijnlijk heeft iemand aan de HTT zitten denken, die met 5x200 Mhz idd 1000 doet, niet 2000. Daarbij heeft ie dan niet gedacht aan de breedte van de bus, wat van 1000 Mhz x 16 bits = 2000 MB/s maakt (toch?)... Deluxe en Non-Deluxe maakt daarvoor niets uit, zie voor de enige verschillen de start post (de deluxe heeft alleen extra's, als die goedkoper is zou je dus altijd die kunnen nemen).Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 12:47:
Hey ik zie bij Azerty dat de systeem bus snelheid van de deluxe en de niet-deluxe versies 2000 mhz is.
maar bij mycom.nl staat dat de deluxe versie 1000mhz is en de niet deluxe 2000mhz.
de niet deluxe versie is ook 30 eurie duurder.
Wat is nu de echte systeem bus snelheid van de deluxe versie?
Bij Asus.com staat 2000 MT/s, 1600MT/s , maar de NLse site opent niet.
Als deze wel 2000mhz is waarom is de niet Deluxe versie dan 30 eurie duurder????![]()
JS
Die 1600 is puur voor oude processoren (die op socket 939 volgens mij niet bestaan, die liepen namelijk op een 800 Mhz HTT, middels 200x4).
[ Voor 16% gewijzigd door OruBLMsFrl op 17-01-2005 13:09 ]
Verwijderd
Misschien hebben ze de prijs nog niet aangepast omdat ze toch nog niet geleverd kunnen worden.
Eens bellen of ze de deluxe versie wel op voorraad hebben...
Kleine kans, maar wie niet waagt....
EDIT... antwoord Mycom:
"Helaas nog niet, ze kunnen elk moment bij de leverancier binnen komen"
zucht

JS
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 13:10 ]
Verwijderd
Via dat menuutje lukt het mij ook niet. Maar als ik de driver installeer in apparaatbeheer bij win2000 krijg ik een error en bijbehorende problemen.Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 11:44:
[...]
Het is mijn gelukt door niet de marvell drivers te installeren van de cd-rom, maar door gewoon in apparaatbeheer->update driver-> ff marvel driver zoeken. Hiermee is het gelukt. Waarschijnlijk zat in mijn hardware configuratie een fout/bug.
Ik gebruik windows sp1.
jsorber, de moederborden zijn schaars. Het best kan je ereen preoderen bij een webwinkel of elke dag goed de mobo's in de gaten te houden.
Zoals in de algemene FAQ staat: Tweakers doen elkaar continu de groeten, doe dit dus niet onderaan iedere post. Het is aardig bedoeld, maar teken in het vervolg niet iedere reactie die je plaatst, dat scheelt weer wat bytes op de server en belangrijker nog: wat plaats op ieders scherm, welkom @ tweakers by the way
[ Voor 4% gewijzigd door OruBLMsFrl op 17-01-2005 13:30 ]
Ik wil ook wel graag een bios waarbij mijn geheugen gewoon 570Mhz met T1 kan draaienBasdoorn schreef op maandag 17 januari 2005 @ 12:44:
[...]
Met de niet bestaande verkrijgbaarheid van niet bestaande alternatieven krijg je dat he... nu maar wachten tot iemand Asus en Nvidia aanklaagt wegens een monopolie van Asus op moederborden met de Nforce 4 chipset meer dan een maand lang, NMA anyone?
P.S. waarom duurt het nieuwe bios zo lang? 1003.005 heeft wat problemen en is van vorig jaar... er zou twee weken later toch zeker al een 1003.006 moeten zijn? De finals van 1001 en 1002 volgden zelfs binnen twee weken op elkaar... niet echt een streven, iedere twee weken een biosupdate, maar de huidige twee maanden wordt toch wat erg veel voor een bord zonder bios dat een memory multiplier kan instellen en voltages die flink blijven hangen onder wat beloofd wordt(final van 1002 dateerd van 26-11-2004, 1001 van 18-11-2004).
Maar de 1003.006 is er al een tijdje hoor.
ftp://ftp.asuscom.de/pub/...orce4_SLI/A8N-SLI_Deluxe/
Cyrus had het al gelijk toen het uit was gepost. Het staat niet op de "normale" Asus site, maar wel als je Asusupdate gebruikt en dan voor de .de site kiest.
Volgens mij worden Asus biossen in Duitsland ontwikkeld want die hebben altijd al als eerste de beta biossen beschikbaar gehad.
Dit bios werkt trouwens niet bij iedereen even lekker. Ik hou het zelf nog op 1003.004.
volgens mij zijn die "oude" athlon 3500's met 130nm procede nog op 1600 en de winchester op 2000, gezien het nihile prijsverschil belangrijk om de nieuwe 90nm te nemen lijkt mijBasdoorn schreef op maandag 17 januari 2005 @ 12:51:
[...]
Mycom zit fout, beide borden doen desgevraagd 1600 en 2000... waarschijnlijk heeft iemand aan de HTT zitten denken, die met 5x200 Mhz idd 1000 doet, niet 2000. Daarbij heeft ie dan niet gedacht aan de breedte van de bus, wat van 1000 Mhz x 16 bits = 2000 MB/s maakt (toch?)... Deluxe en Non-Deluxe maakt daarvoor niets uit, zie voor de enige verschillen de start post (de deluxe heeft alleen extra's, als die goedkoper is zou je dus altijd die kunnen nemen).
Die 1600 is puur voor oude processoren (die op socket 939 volgens mij niet bestaan, die liepen namelijk op een 800 Mhz HTT, middels 200x4).
Jeuk! Ik heb nu dus een van die backorders bij 4Launch, daar heb ik vrijdag dit moederbord (samen met de rest van een nieuw systeempjeVerwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 12:17:
Ik had ook gekeken bij 4Launch, maar de levertijd daar is langer dan 10 dagen.
Heb ze inmiddels een mail gestuurd.
Geen geheugen en geen kast.... tja ook dat vraagt heel wat geduld![]()
EDIT : antwoord van 4launch
"Lang. We hebben al veel backorders staan die we eerst uit moeten leveren. Gaat u uit van enkele weken."
Te begrijpen natuurlijk. lijkt wel of heel nederland dit mobo koopt
Thnx to the modjes
[ Voor 16% gewijzigd door Stinger666 op 17-01-2005 16:08 ]
Verwijderd
Bedankt voor de tip.... maar helaas:
"Beste Jimmy,
Helaas, mogelijk dat we er eind van deze week een aantal binnen gaan krijgen."
Ik heb nu echt rond de 100 bedrijven benaderd..... althans zo voelt het.
Niemand, echt gewoon niemand heeft 'm. En niemand kan met zekerheid zeggen wanneer ze 'm binnen zullen krijgen.
All good things come to those who wait. zeggen we dan maar
Verwijderd
Maar goed niets aan te doen.
Ik heb 't gebprobeerd, maar jullie zijn me allemaal net iets te snel af geweest.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 16:39 ]
Tja. Ik heb mijn Asus A8N-SLI Deluxe voor €174 bij Com4 computers (de lokale PC boer).coob schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:25:
Bij Alternate staat dat ie nu leverbaar is.
Maar ja, wel 170€
IK was eerst van plan om er een te halen voor €150, maar daar was de levertijd onbekent, en bij mijn lokale PC boer hadden ze hem voor €174 op vooraad. Dus , misschien kun je daar eens kijken
Telkens als ik mijn PC 's avonds uitzet, en hem 's ochtends weer aanzet blijft ie altijd piepen. Als ik ene keer op de reset knop druk, dan houdt het gepiep op en strat ie gewoon op. Dit heb ik keer naar keer...
Weet iemand wat dit kan zijn, en hoe ik dit kan gaan oplossen?
Verwijderd
ze zeiden niet welke fout en welke chip(set)
Verwijderd
Mocht dat zo zijn dan zal er best wel een reviewsite zijn die dit bekend maakt...Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:04:
hoorde van één van de winkels dat de vroegere versie van het mobo een chip fout bevat. klopt dit.
ze zeiden niet welke fout en welke chip(set)
Verwijderd
Klopt, vanochtend telefonisch besteld, vanmiddag in Ridderkerk opgehaald.coob schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:25:
Bij Alternate staat dat ie nu leverbaar is.
Maar ja, wel 170€
Prijs was 179, sinds vandaag 169, nog steeds zo'n 20 euro duurder dan bij de meeste anderen, maar aangezien ik alle andere componenten sinds zaterdag binnen heb, had ik geen zin om lijdzaam af te wachten.
Het is een mooie complete set, veel kabels en een duidelijke installatiehandleiding. Gelukkig zit er ook een losse ouderwetse game-port bij.
Ik ben nu aan het sleutelen, als ik iets interessants ontdek zal ik het hier melden.
En als het misgaat zijn jullie zeker de eersten die het horen.
ik zou nog even wachten tot er een nieuwe bios is ik heb zelf BH5 en sommige mensen TCCD maar die komen ook niet echt ver op 1Tsjakietrekhakie schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:11:
Iemand OC ervaring met Kingston HyperX PC3200 CL2 of Corsair XMS PC3200 CL2 geheugen op dit bordje? Ik ben namelijk van plan om mijn CL2.5 TwinMos te gaan vervangen ivm zeer tegenvallende OC prestaties.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Machine draait reeds ben eindelijk van die irritante banshee verlost
systeem is lekker stabiel.alleen zodra ik NCQ aanzet dan komt er data corruptie.
heel vervelend.
straks maar eens een aantal spellen proberen
die heb ik besteld en dan weet ik iig of het werk, oc'en komt later wel:P
Native Command Queing, het is een slimme manier om dat uit te lezen van de harddisk. Deze staat momenteel standaard uit in de driver eigenschappen als je Windows installeert. Je moet het dus in Windows expliciet zelf aanzetten anders staat het uit.STIMPPYYY schreef op maandag 17 januari 2005 @ 22:37:
Misschien een domme vraag maar wat is NCQ? heeft het met RAID ofzo te maken
Bij mij geeft het echter problemen als ik het aanzet en was blij toen ik het weer uit had gezet...
[ Voor 5% gewijzigd door jprommen op 17-01-2005 22:57 ]
Even Tweakers checken...
Nice, maar ik vind het toch allemaal weer iets te snel van het goede van Asus, snelle luach en nog geen goede BIOS e.d. en NCQ dat nog niet helemaal optimaal werkt bij iedereen...Appelsap schreef op maandag 17 januari 2005 @ 22:35:
Bij mij werkt NCQ prima, op 2xSeagate 160Gb NCQ in RAID 0, deluxe uitvoering van het mobo en bios 1003.005.
BTW ik ervaar nu de laatste tijd toch ook de Coldboot problemen met 1003-005. Verder stabiel als een zonnetje.
ik heb het mobo bij SWW in zoetermeer vandaag. Deze hadden er van de week nog op voorraad en ik heb er €165,- voor betaald.Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 11:24:
Ik wordt echt gek. het moederbord is gewoon niet te krijgen man.
Waar hebben jullie hem gekocht? heb inmiddels 20 bedrijven benaderd en geen hebben de A8N-SLI (Deluxe) op voorraad en levertijd is onbekend.
Echt zwaar klote. Wilde aankomende zaterdag mijn nieuwe pc in elkaar zetten, maar dat wordt weer uitstellen dus.
![]()
J
Verder ben ik zeer geintresseerd naar de NB temps van iedereen en hoe en waar deze zijn uitgelezen. Kan namelijk ook niet echt veel vinden wat dit betreft.
[ Voor 45% gewijzigd door Freemann op 18-01-2005 00:18 . Reden: quotje vergeten :S ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Gewoon met asus probe. Bij mij worden ze stressed ong. 32/30 Graden IDLE ong 24/26Freemann schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 00:15:
[...]
ik heb het mobo bij SWW in zoetermeer vandaag. Deze hadden er van de week nog op voorraad en ik heb er €165,- voor betaald.
Verder ben ik zeer geintresseerd naar de NB temps van iedereen en hoe en waar deze zijn uitgelezen. Kan namelijk ook niet echt veel vinden wat dit betreft.
de NB temps kun je alleen meten als je er een temp sensor op plaktSTIMPPYYY schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 00:24:
[...]
Gewoon met asus probe. Bij mij worden ze stressed ong. 32/30 Graden IDLE ong 24/26
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Als ik de PC aanzet gaat de processor fan heel erg raar doen. Als ik de PC dan aanzet draait de fan een beetje en stopt ie weer (schokkerig). Dan krijg ik melding dat de CPU fan failed. ALs ik dan gewoon op F1 druk (resume), dan start windows, en dan begint die fan steeds harder te schokken. Hij draait dan bijna een heel rondje, en dan stopt ie weer, en dan begint ie weer met een heel rondje en stopt ie weer.....
Wat ik dan doen is de fan een zet geven en dan draait ie wel goed de hele tijd todat ik mijn PC opnieuw aanzet.
Tja... ik heb een aanslinger PC
Ik heb geloof ik Q-FAN enabled in de BIOS, maar aangezien het eerst wel goed werkte kan het daar volgens mij niet aan liggen.
Weet iemand wat hieraan te doen valt?
Als je iets langer kan wachten kan ik misschien iets regelen, check m'n mail via profile en stuur maar wat ;-)Freemann schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 00:15:
[...]
ik heb het mobo bij SWW in zoetermeer vandaag. Deze hadden er van de week nog op voorraad en ik heb er €165,- voor betaald.
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Verwijderd
Het moederbord werkt bij mij niet in combinatie met Radeon X300 PCI-E videokaarten. Heb van te voren de nvidia selector card gezet op single video card en tevens de extra voedingsaansluiting aangesloten (de molex). Ik heb als videokaart een nieuwe Asus AX300SE/T gebruikt, en ook een nieuwe powercolor X300SE. op de blauwe voedingsaansluiting
Een defecte videokaart lijkt me dus uitgesloten daar beide videokaarten dezelfde error geven. Het moederbord geeft bij de post 3 piepjes. 1 lange en 2 korte. Echter, als ik een Diamond viper V330 PCI 4mb aansluit, boot het met 1 korte piep en werkt het systeem zoals het hoort.
ook heb ik op aanraden van mijn leverancier beta bios 1003-006 erin geflashed. Dit alles gaf geen resultaat
Zijn er meer die een Radeon X300 icm een A8n SLI hebben? (met of zonder problemen)
deze schijnt sinds gister downloadbaar te zijn.
Zou je CPU fan miss stuk zijn? Probeer anders een andere fan aansluiting op je mobo (dan krijg je wel CPU fan failed magoedAMDathlonxp schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 07:42:
Het word hier bij mij steeds gekker!.
Als ik de PC aanzet gaat de processor fan heel erg raar doen. Als ik de PC dan aanzet draait de fan een beetje en stopt ie weer (schokkerig). Dan krijg ik melding dat de CPU fan failed. ALs ik dan gewoon op F1 druk (resume), dan start windows, en dan begint die fan steeds harder te schokken. Hij draait dan bijna een heel rondje, en dan stopt ie weer, en dan begint ie weer met een heel rondje en stopt ie weer.....
Wat ik dan doen is de fan een zet geven en dan draait ie wel goed de hele tijd todat ik mijn PC opnieuw aanzet.
Ik heb geloof ik Q-FAN enabled in de BIOS, maar aangezien het eerst wel goed werkte kan het daar volgens mij niet aan liggen.
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik heb dit moederbord zelf niet maar ik heb wel al eerder mensen melding zien maken dat met een videokaart het systeem niet wilde booten als de selector op single video card stond. Als ze de selector voor twee videokaarten deden toen deed ie het wel!Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 09:07:
Ik heb een probleem met mijn A8N SLI Deluxe
Het moederbord werkt bij mij niet in combinatie met Radeon X300 PCI-E videokaarten. Heb van te voren de nvidia selector card gezet op single video card en tevens de extra voedingsaansluiting aangesloten (de molex). Ik heb als videokaart een nieuwe Asus AX300SE/T gebruikt, en ook een nieuwe powercolor X300SE. op de blauwe voedingsaansluiting
Een defecte videokaart lijkt me dus uitgesloten daar beide videokaarten dezelfde error geven. Het moederbord geeft bij de post 3 piepjes. 1 lange en 2 korte. Echter, als ik een Diamond viper V330 PCI 4mb aansluit, boot het met 1 korte piep en werkt het systeem zoals het hoort.
ook heb ik op aanraden van mijn leverancier beta bios 1003-006 erin geflashed. Dit alles gaf geen resultaat
Zijn er meer die een Radeon X300 icm een A8n SLI hebben? (met of zonder problemen)
Dus dat kan je proberen en/of videokaart in allebei de PCI-E slots proberen.
Verwijderd
Ik gebruik een Asus X300 pci-e kaart zonder problemen. Ik heb de kaartselector nooit veranderd.
De bios versie heb ik weer terug gezet op de 1002. Versie 3.005 gaf veel problemen waardoor mijn pc niet meer wilde opstarten. Daarna terug gegaan naar 1002 en alles werkt weer als een zonnetje.
Verwijderd
bedankt voor de tip, heb ik ook al geprobeerd. heb de selector ook op dual videokaart gehad (heb je 2 * 8* ipv 1*16), mocht ook niets baten. ook als ik de videokaart in het 2e PCI-E slot steek met extra voeding op de molex doet ie nog niets. (bios geeft een paar piepen, maar booten ho maar)Tomcat84 schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:33:
[...]
Ik heb dit moederbord zelf niet maar ik heb wel al eerder mensen melding zien maken dat met een videokaart het systeem niet wilde booten als de selector op single video card stond. Als ze de selector voor twee videokaarten deden toen deed ie het wel!
Dus dat kan je proberen en/of videokaart in allebei de PCI-E slots proberen.
ik denk dat ik het mobo maar RMA stuur, want ik heb volgens mij al het mogelijke gedaan wat ik kon doen om de boel aan de praat te krijgen.
Verwijderd
ik heb ook een Asus X300 kaart, en werkt niet naar behoren. Ik heb er 1 keer mee kunnen booten, daarna de pc even uitgezet en weer geboot en weer niets, ligt dus niet aan incompabiliteit zoals mijn leverancier vermoeddeVerwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:32:
@Patrickdj
Ik gebruik een Asus X300 pci-e kaart zonder problemen. Ik heb de kaartselector nooit veranderd.
De bios versie heb ik weer terug gezet op de 1002. Versie 3.005 gaf veel problemen waardoor mijn pc niet meer wilde opstarten. Daarna terug gegaan naar 1002 en alles werkt weer als een zonnetje.
de asus kaart werkt dus, maar ik heb nog een powercolor X300, en die heb ik helemaal niet aan de praat gekregen op mijn mammaplank.
Probeer toch eens Q-Fan uit te zetten. Kun je het i.i.g. uitsluiten.AMDathlonxp schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 07:42:
Het word hier bij mij steeds gekker!.
Even Tweakers checken...
Verwijderd
Bedankt voor de tip. Heb 'm zojuist opgehaald.Freemann schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 00:15:
[...]
En het schijnt dat ze er nog een aantal hebben liggen, stuk of 5 dacht ik.
Waar dan? Bij asusupdate zie ik op de .de ftp site alleen de 1003.006 staan, de andere mirrors geven zelfs helemaal geen bios voor mijn bord... op asus.com.tw is de nieuwste versie 1003.005.Dennism schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 10:23:
iemand het beta bios 1003-008 al geprobeerd?
deze schijnt sinds gister downloadbaar te zijn.
Iemand die de 1003.008 weet te vinden mag het zeggen...
ik heb hem net geflashed, kwam hem gisteravond tegen op het anandtechforum.Basdoorn schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:34:
[...]
Waar dan? Bij asusupdate zie ik op de .de ftp site alleen de 1003.006 staan, de andere mirrors geven zelfs helemaal geen bios voor mijn bord... op asus.com.tw is de nieuwste versie 1003.005.
Iemand die de 1003.008 weet te vinden mag het zeggen...
http://forums.anandtech.c...did=1491690&enterthread=y
Schijnt via Asus bij iemand van Extremesystems terecht gekomen te zijn.
Edit: werkt prima, dat 1003.008, memory divider is nu ook beter... met 270 Mhz (via bios ingesteld, in windows niets gedaan) heb ik nu een geheugensnelheid van 173.6 Mhz volgens Cpu-Z. Met de oude 1002 revisie kwam ik dan uit op 135 (altijd de helft van HTT bij HTT > 200).
Enige vreemde is dat de latency van mijn geheugen iets omhoog gegaan is (edit: Corsair 3200XL). Voorheen pakte alles op auto netjes 2-2-2-5, nu 2-3-3-5 (Cpu-Z geeft als SPD ook netjes 2-2-2-5). Het lijkt er sterk op dat precies datgene wat mij erg droevig maakte nu wel lukt: een memory divider van 133. Deze kreeg ik niet aan het werk via A64 tweaker, maar dit bios krijgt het wel voor elkaar. 300x9 = 2.7 Ghz wil nog steeds niet booten, maar NVRaid die bij deze snelheden steeds verscheen (terwijl hij in het bios was uitgeschakeld) is nu wel weg.
Al met al een grote vooruitgang. Het is dus vrij veilig te proberen, want je kunt altijd weer terug... ik boot trouwens van de silicon controller in Raid1
Update: heb net 300x8.5 geprobeerd... nu draai ik met mijn geheugen op 197 Mhz (flinke verbetering ten opzichte van de 150 Mhz die het bij 1002 nog deed), bijna zoals het hoort, maar met de proc op 2.55 Ghz, Go asus
Edit: voltage schommelt nu trouwens tussen 1.552 en 1.584 onder 100% Cpu load in Cpu-Z (in bios op 1.6500 V gezet, het hoogste in het rijtje). Het lijkt erop dat mijn CPU daarmee eindelijk stabiel wil draaien op 2.55 Ghz, voorheen wilde hij niet zo hoog (met 1002 kwam ik maximaal op 1.48-1.52 V)
[ Voor 124% gewijzigd door OruBLMsFrl op 18-01-2005 14:15 ]
Verwijderd
CPU= 41 graden idle
NB= 40 graden idle
Met load
CPU=55 graden
NB=42 graden<--- Dit komt denk ik door de airflow in de kast, het duurt zeker 10 minuten voordat deze temperatuur stabiel is.
Ik vind de NB temp wel erg hoog, maarja
Heeft iemand trouwens een adres waar ik aan een 40 mm --> 60 mm of groter fan adapter kan komen? Dat lijkt mij wel een oplossing voor die northbridge.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 14:55 ]
EDIT:
Veel verder kom ik niet met de zelfde timings als 004 alleen met losser timings kom ik kwa mhz wel hoger uit
[ Voor 57% gewijzigd door Cyrus The Virus op 18-01-2005 15:29 ]
Verwijderd
Hier volgt de link:
http://forums.anandtech.c...did=1490234&enterthread=y
Verwijderd
Klopt. Werkt prima, maar komt maar tot ongeveer 220mhz, dramatisch...IRCfreAk schreef op maandag 17 januari 2005 @ 21:07:
hey sjakietrekhakie, die twinmos dingen van je is dat een dual channel kit van 2*512mb pc3200 2.5ns?
die heb ik besteld en dan weet ik iig of het werk, oc'en komt later wel:P
Hoever komen de eigenaren van Corsair XMS1024 CL2 met het nieuwe bios?
Dat weet ik, maar nu is er ook een bevestiging van Zalman. Dat hadden we voorheen nog niet. En omdat volgens mij niemand de juiste manier weet om de temps te meten (behalve dan met een temp sensor) en iedereen eigenlijk maar wat raad door externe programma's (asus probe, speedfan e.d.) vond ik het wel iets om te meldenVerwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:51:
Ik weet niet of je dit topic gelezen hebt, er zijn al veel meer mensen die gemeld hebben dat ze m erop hebben ....
Ik kan namelijk aan de 1GB kit goedkoop aankomen, ik kan het echter niet testen....
Leuk, dat nieuwe BIOS!
@DennisM: PC3200 natuurlijk!
[ Voor 18% gewijzigd door hershel op 18-01-2005 19:21 ]
Verwijderd
Bij mij wordt de airflow van mijn voorste koeler geblokt door een hardeschijf rek die ik niet eens gebruik
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 19:41 ]
Verwijderd
M2Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 19:30:
Nogmaals, tenzij je een koeler vlak voor de zalman heatsink zet dan wordt hij 40 of hoger. Of je moet via een fanduct, het meeste lucht over de heatsink krijgen ( wat ik binnenkort ga doen).
Bij mij wordt de airflow van mijn voorste koeler geblokt door een hardeschijf rek die ik niet eens gebruik. Mjah via omwegggetje hek hem nu toch op 36 graadjes
Verwijderd
Ik heb een 80 mm koelertje op bodem van mn kast gezged en met Coolermaster cooldrive 4 op 1500Rpm draaaien. Hijs onhoorbaar voor het oogVerwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 20:04:
[...]
M2. Ik had nog een 120mm fan liggen en die heb ik er ff opgeplakt @ 5/7 volt is hij onhoorbaar en haal ik een temp van 38 graden(gemeten met een tempmeter in die vinnen).

Er lijkt ook geen mogelijkheid te om hem 1:1 te laten lopen vanuit het bios.
[ Voor 39% gewijzigd door hershel op 18-01-2005 20:17 ]
oh uhm 220mhz is meer dan normaal wat 200mhz is right?sjakietrekhakie schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 18:52:
[...]
Klopt. Werkt prima, maar komt maar tot ongeveer 220mhz, dramatisch...
Hoever komen de eigenaren van Corsair XMS1024 CL2 met het nieuwe bios?
maakt mij niet zo uit ik ben geen diehard oc'er, als de tijd rijp is komt er een extra 6800GT bij en nieuw mem, misschien wel cpu dan, zal nu toch niet zoveel uitmaken lijkt mij.
Dit topic is gesloten.
Neem dit eens door: PMG Beleid - De "Grote xxxxx"- en "Ervaringen" topics

Samengevat:
* Basic Vraagjes worden niet getolereerd.
* Problemen horen in een eigen topic.
* Ervaringentopics zijn om ervaringen uit te wisselen.